Verkiezingsprogramma's 2025 overzorgakkoord

BIJ1DENKSPGroenLinks-PvdABBBPVVPvdDChristenUnieJA21BVNLNSCSGPVVD50PLUSFVDVoltCDAD66

BIJ1 noemt het woord "zorgakkoord" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, noch worden er concrete voorstellen gedaan die onder deze term vallen zoals landelijke afspraken tussen overheid, zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Wel pleit BIJ1 voor een radicaal andere inrichting van het zorgstelsel, waarbij de zorg volledig in publieke handen komt, marktwerking wordt afgeschaft en de regie bij zorgverleners en cliënten komt te liggen. De partij wil een Nationaal Zorgfonds, afschaffing van premies en eigen bijdragen, en meer zeggenschap voor zorgprofessionals.

Zorg volledig in publieke handen, geen marktwerking

BIJ1 verwerpt het huidige systeem van marktwerking en zorgakkoorden tussen private partijen. In plaats daarvan wil de partij dat de overheid de volledige regie neemt over de zorg, inclusief financiering en organisatie. Dit betekent het opheffen van zorgverzekeraars, het stoppen van concurrentie en het centraal stellen van de zorgbehoefte boven financiële belangen.

We hebben de zorg lange tijd overgelaten aan de verwoestende vrije markt. Het heeft ervoor gezorgd dat zorginstellingen gericht zijn op het eindeloos vergroten van hun winsten, wat de zorg alleen maar duurder heeft gemaakt.

Pagina 63

Daarom brengen we de zorg weer in publieke handen en zetten we ons in voor een betaalbaar, toegankelijk en rechtvaardig zorgsysteem.

Pagina 63

We zetten een Nationaal Zorgfonds op dat de zorgverzekeraars gaat vervangen. Het Nationaal Zorgfonds gaat alle zorg en tandheelkunde dekken.

Pagina 64

Alle directe maandelijkse premies en eigen bijdragen worden afgeschaft en vervangen door een inkomensafhankelijke, progressieve zorgpremie.

Pagina 64

Concurrentie, organisatiebelangen en het aanbestedingscircus worden verbannen uit het zorgdomein.

Pagina 64

Zeggenschap bij zorgverleners en cliënten, niet bij overheid of verzekeraars

BIJ1 wil dat zorgprofessionals en cliënten de regie krijgen over de zorg, in plaats van bureaucratische afspraken of akkoorden tussen overheid, verzekeraars en instellingen. Dit betekent minder regels, minder administratieve lasten en meer autonomie voor zorgverleners.

De zorg moet bestuurd worden door de mensen die daadwerkelijk met zorg in aanraking komen: de zorgverlener en degene die zorg ontvangt.

Pagina 63

We slopen de bureaucratie uit de zorg en zorgen ervoor dat zorgprofessionals indicaties stellen, in plaats van de overheid en de gemeente.

Pagina 64

De zorgprofessional komt weer aan het roer en niet langer mogen regeltjes, financiële verantwoording en overheidsinstanties de dienst uitmaken.

Pagina 64

DENK noemt het woord "zorgakkoord" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, noch wordt een concreet nationaal of sectoraal zorgakkoord als beleidsinstrument voorgesteld. Wel pleit DENK voor structurele veranderingen in het zorgstelsel gericht op betaalbaarheid, toegankelijkheid en cultuursensitiviteit, met nadruk op het afschaffen van het eigen risico, het uitbreiden van het basispakket en het beperken van marktwerking. De partij wil investeren in zorgpersoneel en preventie, maar een expliciet "zorgakkoord" als samenwerkingsafspraak tussen overheid en zorgpartijen ontbreekt volledig.

Betaalbare en toegankelijke zorg voor iedereen

DENK wil de zorg fundamenteel betaalbaarder en toegankelijker maken door het eigen risico af te schaffen, de premie te verlagen en het basispakket uit te breiden. Dit moet zorgmijding tegengaan en de financiële drempels voor burgers verlagen.

Het volledig afschaffen van het eigen risico in de zorg.

Pagina 36

Het verlagen van de zorgpremie, met name voor lage- en midden-inkomens.

Pagina 36

Wij breiden het basispakket uit. Mondzorg, tandheelkundige controles en fysiotherapie komen terug in het pakket.

Pagina 36

Minder marktwerking en winst in de zorg

DENK wil de invloed van marktwerking en commerciële partijen in de zorg beperken, zodat zorggeld daadwerkelijk aan zorg wordt besteed en niet aan winsten of bonussen.

Met een uitbreiding van het winstverbod zorgen wij ervoor dat geld beschikbaar blijft voor de zorg.

Pagina 36

We gaan de marktwerking in de zorg beperken met meer marktmeesterschap.

Pagina 36

We leggen de winsten van zorgverzekeraars wettelijk aan banden, gaan bonussen voor bestuurders tegen en willen dat reserves meer ingezet worden voor premieverlagingen.

Pagina 36

Cultuursensitieve en inclusieve zorg als harde eis

DENK wil dat zorg cultuursensitief en inclusief wordt, zodat deze beter aansluit bij de diverse samenleving. Dit moet wettelijk worden verankerd en in opleidingen worden meegenomen.

Binnen de wettelijke normen en het aanbestedingsbeleid wordt cultuursensitieve en inclusieve zorg een harde eis.

Pagina 37

Binnen de zorgopleidingen wordt cultuursensitieve en inclusieve zorg een uitgangspunt voor iedereen.

Pagina 37

De SP verwerpt het huidige zorgakkoord en pleit voor het volledig publiek en collectief organiseren van de zorg, zonder marktwerking of commerciële verzekeraars. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van het eigen risico, het oprichten van een Nationaal Zorgfonds, inkomensafhankelijke premies, en het verbieden van winstuitkering en private equity in de zorg. De kern van hun visie is dat zorg een recht is, geen verdienmodel, en dat zeggenschap en kwaliteit voorop moeten staan in plaats van winst en bureaucratie.

Zorg volledig publiek en collectief organiseren

De SP wil af van het huidige zorgakkoord en de marktwerking in de zorg. Ze willen de zorg weer volledig publiek maken, zonder commerciële verzekeraars, aanbestedingen of winstuitkering. Dit moet leiden tot meer kwaliteit, lagere kosten en meer zeggenschap voor zorgverleners en patiënten.

De zorg wordt weer publiek. We organiseren de zorg samen, zonder markt. Zo garanderen we goede kwaliteit en wordt het goedkoper. We stoppen met aanbestedingen, verbieden budgetplafonds, verbieden winstuitkering in de zorg, ziekenhuizen worden niet gefinancierd op basis van verrichtingen en we halen financiële belangen van bestuurders uit zorginstellingen.

Pagina 12

De zorg is geen markt. Dat wat van ons allemaal is, horen we niet over te laten aan commerciële cowboys. Door de markt uit de zorg te halen kunnen we de behoeften van mensen weer centraal zetten.

Pagina 12

We maken de zorg weer collectief, eerlijk en toegankelijk. Het eigen risico schaffen we af, zodat zorg gratis is op het moment dat je hiervan gebruikmaakt. Er komt een nationaal zorgfonds, waarin ook de tandarts, de fysiotherapeut en de ggz zijn opgenomen. Dit vervangt de huidige commerciële zorgverzekeraars, zodat zorgverleners met minder bureaucratie te maken hebben.

Pagina 13

Inkomensafhankelijke zorgpremies en afschaffen eigen risico

De SP wil het eigen risico afschaffen en de zorgpremies inkomensafhankelijk maken. Hiermee willen ze zorg toegankelijker maken voor mensen met een laag of middeninkomen en de bureaucratie rondom zorgtoeslag afschaffen.

Het eigen risico schaffen we af en maken de zorgpremie inkomensafhankelijk, zodat je gezondheid niet langer afhangt van de dikte van je portemonnee.

Pagina 6

De zorgpremies worden inkomensafhankelijk waardoor 80 procent van Nederland erop vooruit gaat. Mensen met een laag en middeninkomen betalen daardoor minder en hoeven daarom ook geen zorgtoeslag meer aan te vragen.

Pagina 13

Verbod op private equity en winstuitkering in de zorg

De SP wil private equity en winstuitkering in de zorg volledig verbieden. Ze stellen dat commerciële investeerders en winstoogmerk leiden tot verschraling van zorg en sluiting van voorzieningen, en dat zorggeld naar mensen moet gaan, niet naar winsten of vastgoed.

Er komt een totaalverbod op private equity in de zorg. Commerciële bedrijven Private investeerders (private equity) die zorgorganisaties opkopen en kaal bezuinigen terwijl hun aandeelhouders er met de winst vandoor gaan, horen niet thuis in onze gezondheidszorg.

Pagina 12

We verbieden private equity in de publieke sector. Cruciale en publieke sectoren zoals de zorg, farmacie, kinderopvang, volkshuisvesting, energie, openbaar vervoer en ons onderwijs moeten beschermd worden tegen overnames door private equitybeleggers.

Pagina 17

Geld voor zorg gaat naar mensen en niet naar winsten, consultants of vastgoedtrucs. Dat betekent meer zorg en minder verspilling, omdat gezondheid altijd voor winstbejag moet gaan.

Pagina 12

GroenLinks-PvdA wil een fundamenteel andere koers in de zorg, waarbij samenwerking en solidariteit centraal staan in plaats van marktwerking en concurrentie. Ze pleiten voor regionale zorgafspraken, meer zorg in het basispakket, het afschaffen van het eigen risico, en het versterken van publieke regie via regionale zorgakkoorden. De partij wil zo de toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de zorg structureel verbeteren.

Regionale zorgakkoorden en samenwerking boven marktwerking

GroenLinks-PvdA wil de zorg organiseren via regionale akkoorden, waarbij samenwerking tussen zorgaanbieders en verzekeraars centraal staat en marktprikkels worden teruggedrongen. Dit moet leiden tot minder bureaucratie, meer preventie en betere afstemming van zorg op regionale behoeften.

We pakken de doorgeschoten marktwerking aan en passen het zorgstelsel aan zodat samenwerking loont. We stimuleren samenwerking tussen het sociaal domein, de zorg en zorgverzekeraars. Per regio krijgt één verzekeraar de regie en maakt afspraken met zorgaanbieders. Zij bieden één of twee overzichtelijke basisverzekeringen aan, in plaats van het huidige oerwoud aan zorgpolissen.

Pagina 142

Ook hier kiezen we voor samenwerking boven marktwerking. De acute zorg gaan we financieren op basis van beschikbaarheid en niet langer per verrichte handeling.

Pagina 139

In de zorg is nog te vaak sprake van concurrentie in plaats van samenwerking. Dat is op termijn niet houdbaar, leidt tot bureaucratie en maakt preventie minder aantrekkelijk.

Pagina 141

Meer zorg in het basispakket en lagere lasten voor patiënten

De partij wil noodzakelijke zorg, zoals tandarts en fysiotherapie, terugbrengen in het basispakket en het eigen risico stapsgewijs afschaffen. Dit moet de financiële drempels voor patiënten verlagen en de solidariteit in het zorgstelsel versterken.

Voor noodzakelijke zorg zou je geen rekening moeten krijgen. Die kosten betalen we gezamenlijk. Brillen voor kinderen en spraakcomputers komen in het basispakket. Een bezoek aan de tandarts of de fysiotherapeut wordt weer vergoed uit het basispakket.

Pagina 139

We schaffen het eigen risico stapsgewijs af. Het vrijwillig eigen risico verdwijnt helemaal.

Pagina 138

We gaan de zorg op een andere manier financieren. Dat betekent dat de rijkste Nederlanders meer gaan betalen, de middenklasse minder. Mensen gaan minder premies betalen en we financieren een groter deel collectief. Met ons plan kan de zorgpremie omlaag.

Pagina 138

Sterkere publieke regie en minder winstuitkeringen

GroenLinks-PvdA wil de publieke regie op de zorg versterken en voorkomen dat zorggeld naar winstuitkeringen of fraude verdwijnt. Dit moet de kwaliteit en integriteit van de zorg waarborgen.

We willen zorggeld terug vorderen als zorgaanbieders slechte zorg verlenen, regels overtreden, of zichzelf verrijken.

Pagina 141

BBB spreekt zich in haar verkiezingsprogramma niet expliciet uit over een nationaal "zorgakkoord" als beleidsinstrument, maar pleit wel voor meer centrale regie, minder versnippering en eenvoudiger contractering in de zorg. De partij wil de zorg meer centraal organiseren, onder andere door wijkverpleging deels naar de Wet langdurige zorg (Wlz) te verplaatsen en door inkoop op beroepsgroepsniveau te beleggen. BBB richt zich vooral op het verminderen van bureaucratie, het schrappen van overbodige regels en het centraal stellen van de menselijke maat in de zorg.

Zorg meer centraal organiseren en minder versnippering

BBB wil de zorg minder versnipperd en meer centraal organiseren, met duidelijke regie en eenduidige indicatiestelling. Dit moet leiden tot betere toegankelijkheid, beheersbaarheid van uitgaven en integrale zorgverlening die niet het stelsel, maar de mens dient.

Daarmee kiezen we voor centralere aansturing, een eenduidiger indicatiestelling en betere grip op de uitgaven. Zo blijft zorg beschikbaar voor wie het echt nodig heeft en voorkomen we versnippering en ongelijkheid in toegang.

Pagina 78

Zorg meer centraal organiseren: wijkverpleging naar de Wlz. De afgelopen jaren is gebleken dat de wijkverpleging onder de Zorgverzekeringswet steeds moeilijker beheersbaar wordt qua uitgaven en toegang. BBB wil daarom een deel van de wijkverpleging overhevelen naar de Wlz.

Pagina 77

Eenvoudiger en collectieve zorgcontractering

BBB wil af van individuele, versnipperde contracten en pleit voor inkoop op beroepsgroepsniveau. Dit moet de administratieve lasten verlagen en de zorg efficiënter en overzichtelijker maken.

Inkoop op beroepsgroepsniveau. Versnipperde contractering kost veel tijd voor zowel zorgverleners als verzekeraars. Beleg de inkoop daarom op het niveau van de beroepsgroep.

Pagina 76

Zorgcontracten worden eenvoudiger: niet meer per individu, maar per beroepsgroep.

Pagina 75

Schrappen van overbodige regels en indicatieprocedures

BBB ziet het verminderen van bureaucratie als essentieel voor een goed functionerend zorgstelsel. Door het schrappen van dubbele audits, overbodige regels en het "indicatiecircus" moet er meer tijd en geld naar daadwerkelijke zorg gaan.

We maken een einde aan dubbele audits en registraties bij zorginstellingen, bijvoorbeeld bij jaarverantwoording en kwaliteitscontrole. Haal de bezem door overbodige regels en indicatieprocedures.

Pagina 76

We schaffen overbodige regels af en stoppen met het 'indicatiecircus', zodat zorgverleners weer kunnen zorgen.

Pagina 75

De PVV noemt het woord "zorgakkoord" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch wordt een samenhangend nationaal zorgakkoord als beleidsinstrument voorgesteld. In plaats daarvan zet de partij in op concrete maatregelen om de zorg betaalbaarder en toegankelijker te maken, zoals het afschaffen van het eigen risico, het terugbrengen van de tandarts in het basispakket, en het verminderen van bureaucratie. De nadruk ligt op directe ingrepen in het zorgstelsel, niet op brede akkoorden of convenanten met zorgpartijen.

Eigen risico volledig afschaffen

De PVV wil het eigen risico in de zorg volledig afschaffen om te voorkomen dat mensen zorg mijden vanwege financiële redenen. Dit wordt gepresenteerd als een directe maatregel, niet als onderdeel van een breder zorgakkoord.

Daarom schaffen wij het eigen risico volledig af, zodat niemand zorg mijdt door geldzorgen. De PVV zorgt ervoor dat de ziektekostenpremie hierdoor niet zal stijgen. We gaan zorgverzekeraars volledig compenseren.

Pagina 17

Eigen risico geheel afschaffen

Pagina 18

Minder bureaucratie en meer zeggenschap voor zorgverleners

De partij wil bureaucratie en managementlagen schrappen en zorgverleners meer zeggenschap geven, als antwoord op personeelstekorten en werkdruk. Dit zijn concrete maatregelen, niet ingebed in een nationaal zorgakkoord.

We schrappen bureaucratie en managementlagen die de zorg duurder en ingewikkelder hebben gemaakt.

Pagina 17

Meer zeggenschap voor zorgverleners

Pagina 18

Acute zorg uit de marktwerking halen

De PVV wil acute zorg uit de marktwerking halen en regionale ziekenhuizen behouden, met financiële steun indien nodig. Dit is een directe beleidsmaatregel, niet het resultaat van een zorgakkoord.

Acute zorg uit de marktwerking halen

Pagina 18

Regionale ziekenhuizen behouden met spoedeisende hulp, intensive care en geboortezorg – indien nodig met financiële steun

Pagina 18

De Partij voor de Dieren noemt het woord "zorgakkoord" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch worden er concrete voorstellen gedaan die onder deze term vallen. Wel pleit de partij voor het afschaffen van marktwerking in de zorg, het versterken van publieke regie en regionale samenwerking, en het organiseren van zorg als een basisvoorziening. De nadruk ligt op kleinschalige, toegankelijke en mensgerichte zorg, met minder bureaucratie en meer zeggenschap voor zorgverleners.

Marktwerking uit de zorg, publieke regie versterken

De PvdD wil marktwerking in de zorg zoveel mogelijk terugdringen en de zorg organiseren als een publieke basisvoorziening. Dit moet leiden tot meer gelijkwaardige, toegankelijke en betaalbare zorg, waarbij regionale samenwerking en publieke regie centraal staan. Dit standpunt adresseert het probleem van versnippering, ongelijkheid en inefficiëntie door marktprikkels en het ontbreken van landelijke afspraken.

De zorg is geen markt, maar een basisvoorziening. Marktwerking hoort niet thuis in de zorg. Het jaagt kosten op, legt druk op zorgverleners en leidt af van waar het echt om zou moeten draaien: goede zorg voor iedereen. We halen marktwerking daarom zo veel als kan uit de zorg en verdelen de kosten eerlijk.

Pagina 81

We zorgen voor regionale afstemming en stevige publieke regie, zodat samenwerking wordt bevorderd en zorgcowboys geen ruimte krijgen om publieke middelen weg te sluizen.

Pagina 87

Essentiële zorg – zoals ouderenzorg of huisartsenzorg – hoort niet afhankelijk te zijn van marktprikkels. We organiseren deze zorg daarom als publieke basisvoorziening, lokaal en toegankelijk voor iedereen.

Pagina 86

Kleinschalige, toegankelijke en gelijkwaardige zorg

De partij wil zorg kleinschalig en lokaal organiseren, met buurtteams en zorgcoöperaties, zodat zorg overal in Nederland gelijkwaardig beschikbaar is. Dit moet voorkomen dat de kwaliteit en beschikbaarheid van zorg afhankelijk zijn van waar iemand woont, en bevordert samenwerking in plaats van concurrentie.

Ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en zorg voor mensen met een levenslange beperking vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt bij voorkeur kleinschalig aangeboden in de vorm van buurtteams, zorgcoöperaties en andere mensgerichte initiatieven. Deze zorg moet in elke gemeente gelijkwaardig beschikbaar zijn: welke zorg je kunt ontvangen, mag niet afhangen van waar je woont.

Pagina 87

Minder bureaucratie, meer zeggenschap voor zorgverleners

De PvdD wil de administratieve lasten in de zorg verminderen en zorgverleners meer invloed geven op hun werk. Dit moet de aantrekkelijkheid van het zorgberoep vergroten en ervoor zorgen dat meer tijd aan patiënten kan worden besteed in plaats van aan bureaucratie.

Zorgverleners besteden nog steeds te veel tijd aan digitale registratiesystemen, controles en vinklijstjes. Die tijd moet terug naar de patiënt en hun naasten. We geven zorgverleners het vertrouwen en de invloed op hun werk terug.

Pagina 86

We verlagen de administratieve lasten, zodat meer tijd over blijft voor de patiënt.

Pagina 87

De ChristenUnie noemt het woord "zorgakkoord" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor lokale en regionale samenwerkingsafspraken tussen gemeenten, zorg- en welzijnsorganisaties, kerken en woningcorporaties. De partij wil dat gemeenten meer regie krijgen over zorg en ondersteuning, met gezamenlijke financiering en afspraken over huisvesting en dagbesteding. De kern van hun visie is dat zorg dichtbij, samenhangend en zonder marktwerking georganiseerd moet worden, met minder bureaucratie en meer vertrouwen in professionals en mantelzorgers.

Gemeentelijke regie en samenwerkingsafspraken in de zorg

De ChristenUnie wil dat gemeenten samen met lokale partners bindende afspraken maken over zorg, ondersteuning, huisvesting en financiering. Dit moet leiden tot meer samenhang, minder bureaucratie en betere aansluiting bij de behoeften van inwoners. Dit standpunt adresseert het gebrek aan integrale samenwerking en versnippering in de zorg, en is het dichtst verwant aan het idee van een "zorgakkoord" op lokaal niveau.

Daarom maakt elke gemeente afspraken met zorg- en welzijnsorganisaties, kerken, woningcorporaties en verenigingen over huisvesting, zinvolle dagbesteding, bestrijding van eenzaamheid en de invulling van zorg en ondersteuning. Deze afspraken gaan ook over gezamenlijke zorgfinanciering en de bouw van geclusterde woningen waar verpleeghuiszorg thuis geleverd kan worden.

Pagina 24

Gemeenten krijgen meer beleidsruimte om echt regie te kunnen nemen.

Pagina 24

Minder bureaucratie en meer vertrouwen in zorgprofessionals

De partij wil bureaucratie verminderen en professionals en mantelzorgers meer vertrouwen geven, onder andere door financiering te vereenvoudigen en overbodige controles te schrappen. Dit sluit aan bij het streven naar effectievere samenwerking en minder administratieve lasten, wat vaak een onderdeel is van zorgakkoorden.

Mantelzorgers krijgen meer vertrouwen en minder controle, door de bureaucratie van een mantelzorgverklaring te schrappen.

Pagina 24

De indicatiestelling voor verpleeghuiszorg wordt vereenvoudigd, met financiering op basis van populatie of beschikbaarheid. Dit voorkomt enorm veel bureaucratie.

Pagina 24

JA21 erkent het belang van het Integraal Zorgakkoord, maar is kritisch op de bureaucratische uitwerking ervan. De partij wil zorg bekostigen op basis van uitkomsten en toegankelijkheid in plaats van productie, en waarschuwt dat uitkomstgerichte zorg niet mag leiden tot nieuwe bureaucratie. Regionale zorgbudgettering en het schrappen van overbodige behandelingen zijn daarbij belangrijke speerpunten.

Zorg bekostigen op basis van uitkomsten, niet productie

JA21 wil af van het huidige systeem waarin zorgcontracten zijn gebaseerd op productie en pleit voor bekostiging op basis van relevante zorguitkomsten en toegankelijkheid. Dit moet de zorg dienstbaarder maken en perverse prikkels uit het systeem halen.

Zorgcontracten zijn al jaren gebaseerd op productie: verrichtingen, bezoeken en opnames. Bestuurders in de zorg worden daarnaast gehinderd door financiële prikkels die productiecijfers vereisen om de omzetdoelstellingen te halen.

Pagina 38

JA21 wil in plaats daarvan dat ziekenhuizen gestuurd worden in het leveren van noodzakelijke zorg op basis van een simpel systeem van relevante zorguitkomsten (overleven en kwaliteit van leven) en toegangstijden.

Pagina 39

JA21 wil: Zorg bekostigen op basis van uitkomsten en toegankelijkheid in plaats van productie.

Pagina 39

Uitkomstgerichte zorg uit het Integraal Zorgakkoord, maar zonder nieuwe bureaucratie

JA21 onderschrijft het concept van uitkomstgerichte zorg uit het Integraal Zorgakkoord, maar stelt als harde voorwaarde dat dit niet mag leiden tot extra bureaucratie. De partij is kritisch op de neiging tot nieuwe regels en administratieve lasten.

In het verlengde daarvan onderschrijft JA21 het concept van uitkomstgerichte zorg uit het Integraal Zorgakkoord, met het voorbehoud dat er geen nieuwe bureaucratie moet ontstaan.

Pagina 39

BVNL spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over een "zorgakkoord" in de zin van een nationaal of sectorbreed akkoord tussen overheid en zorgpartijen. Wel pleit de partij voor meer regie bij zorgbehoevenden, minder bureaucratie en meer transparantie in de zorg. De voorstellen richten zich op het afschaffen van zorg in natura, het invoeren van persoonsgebonden budgetten (PGB) en het inzichtelijk maken van geldstromen, maar een concreet "zorgakkoord" als beleidsinstrument wordt niet genoemd of uitgewerkt.

Zorg in natura afschaffen, alleen PGB

BVNL wil alle zorg via persoonsgebonden budgetten laten verlopen en zorg in natura afschaffen. Dit moet de regie bij de zorgbehoevende leggen, bureaucratie verminderen en overheidsbemoeienis beperken. Dit voorstel raakt aan de kern van afspraken over de organisatie van zorg, maar is geen klassiek "zorgakkoord".

Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.

Pagina 46

Transparantie en deregulering in de zorg

BVNL wil alle geldstromen in de zorg inzichtelijk maken en samen met zorgverleners regels schrappen die efficiënte zorg in de weg staan. Dit is een oproep tot meer transparantie en minder regelgeving, maar niet tot een zorgakkoord tussen partijen.

Alle geldstromen in de zorg worden inzichtelijk gemaakt. Van premies en subsidies tot PGB’s en Wlz-gelden. We willen precies weten waar elke euro blijft.

Pagina 46

Samen met zorgverleners wordt bekeken waar verspilling zit, waar wet- en regelgeving efficiëntie in de weg staat en waar deregulering mogelijk is. Deze regels worden aangepast als ze goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.

Pagina 46

NSC bouwt voort op bestaande zorgakkoorden zoals het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA), maar wil deze versterken met meer regionale samenhang, bindende afspraken en minder bureaucratie. De partij legt nadruk op het verbeteren van toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van zorg, en het halveren van de regeldruk in de zorgsector. NSC ziet het zorgakkoord als een middel om samenwerking te bevorderen en de menselijke maat terug te brengen, met specifieke aandacht voor regionale afstemming en het verminderen van administratieve lasten.

Voortbouwen op en versterken van bestaande zorgakkoorden

NSC wil het bestaande Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA) als basis nemen, maar deze verder uitbouwen met bindende regionale afspraken en meer samenhang tussen zorgaanbieders, verzekeraars en overheden. Het doel is om de toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van zorg te waarborgen, en ook langdurige zorg en gehandicaptenzorg te betrekken bij regionale afspraken.

We bouwen voort op het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA). We ondersteunen dat er een regionaal samenhangend zorgaanbod komt, waarbij zorgaanbieders, zorgverzekeraars, welzijnswerk en overheden bindende afspraken maken over de toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Bij regionale afspraken moeten ook de langdurige zorg en gehandicaptenzorg betrokken worden.

Pagina 66

Regeldruk halveren en bureaucratie aanpakken via zorgakkoord

NSC wil de bureaucratie in de zorgsector drastisch verminderen en ziet het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA) als startpunt, maar legt de lat hoger door te streven naar een halvering van de regeldruk in vijf jaar. Dit moet zorgprofessionals meer ruimte geven voor directe zorg en minder administratieve lasten opleveren.

Door de bureaucratie drastisch terug te dringen, willen we onze zorgprofessionals minder buiten de directe zorg laten werken en hen juist meer ruimte geven om bezig te zijn met waar hun hart ligt: de echte zorg aan het bed. [...] Daarmee bouwen we voort op het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA), maar leggen we de lat hoger: ons doel is om de zorgbureaucratie in vijf jaar tijd te halveren, conform de aanbevelingen van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving in het rapport ‘Is dit wel verantwoord?’ (2023).

Pagina 67

Investeren in personeel en uitvoering zorgakkoord

NSC koppelt de uitvoering van het zorgakkoord (AZWA) aan investeringen in het opleiden van zorgpersoneel en het beperken van zorgkosten voor kwetsbare groepen. Hiermee wil de partij de toegankelijkheid van zorg verbeteren en de stapeling van kosten voor chronisch zieken tegengaan.

We houden vast aan de uitvoering van het zorgakkoord (AZWA) en investeren in het opleiden van personeel. We draaien de afschaffing van de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten terug en beperken de stapeling van zorgkosten voor chronisch zieken.

Pagina 63

De SGP is kritisch over de huidige zorgakkoorden en wil de verantwoordingseisen hiervan vereenvoudigen om de regeldruk in de zorg drastisch te verminderen. De partij pleit voor meer vertrouwen in zorgprofessionals in plaats van controle, en wil dat wet- en regelgeving de zorg ondersteunt in plaats van belemmert. Concrete voorstellen zijn het halveren van de regeldruk, het vereenvoudigen van zorgwetgeving en het beperken van kwaliteitskaders en certificeringseisen.

Verantwoordingseisen zorgakkoorden vereenvoudigen

De SGP vindt dat de huidige zorgakkoorden te veel administratieve lasten opleggen aan zorgverleners. Zij willen dat de verantwoordingseisen eenvoudiger worden, zodat zorgprofessionals meer tijd aan zorg kunnen besteden en minder aan papierwerk. Dit moet bijdragen aan een efficiëntere en menselijkere zorg.

De verantwoor­dingseisen van de huidige zorgakkoorden moeten eenvoudiger.

Pagina 12

Regeldruk in de zorg halveren

De partij ziet de regeldruk als een groot probleem en wil deze halveren, waarbij vertrouwen in plaats van controledrift centraal moet staan. Dit raakt direct aan de afspraken in zorgakkoorden, die volgens de SGP te veel bureaucratie veroorzaken.

De SGP wil de regeldruk in de zorg halveren. Dit moet een topprioriteit zijn in de komende kabinetsperiode. Niet controledrift, maar vertrouwen wordt de norm.

Pagina 12

Minder kwaliteitskaders en certificeringseisen

De SGP wil dat niet alleen de overheid, maar ook zorgaanbieders en beroepsgroepen bijdragen aan het verminderen van administratieve lasten door het beperken van kwaliteitskaders en certificeringseisen, die vaak onderdeel zijn van zorgakkoorden.

Ook beroepsgroepen en zorgaanbieders zelf moeten een bijdrage leveren, door bijvoorbeeld het aantal kwaliteitskaders en certificeringseisen te beperken.

Pagina 12

De VVD ziet zorgakkoorden als een belangrijk instrument om de betaalbaarheid, kwaliteit en doelmatigheid van de zorg te waarborgen. Zij willen dat zorgverzekeraars en zorgkantoren in lijn met deze akkoorden kostenbesparingen en doelmatigheid realiseren, en dat afspraken over zorg altijd de balans tussen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid bewaken. De partij pleit voor langetermijncontracten en duidelijke normen om verspilling en inefficiëntie tegen te gaan.

Zorgverzekeraars en zorgkantoren sturen op doelmatigheid volgens zorgakkoorden

De VVD wil dat zorgverzekeraars en zorgkantoren de doelmatigheid van de zorg verbeteren en kosten beperken, expliciet in lijn met gesloten zorgakkoorden. Dit moet verspilling tegengaan en de transformatie naar meer zorg thuis stimuleren. Het zorgakkoord fungeert hierbij als leidraad voor concrete afspraken en normen.

We stellen zorgverzekeraars en zorgkantoren in staat de doelmatigheid van de zorg verder te verbeteren en de kosten te beperken, in lijn met de gesloten zorgakkoorden. We stellen normen om verspilling en inefficiënties tegen te gaan.

Pagina 87

De afspraken tussen zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten met de welzijn- en zorgaanbieders dienen altijd te gaan over de balans tussen kwaliteit, toegankelijkheid en de betaalbaarheid van zorg. Door in samenwerking tussen deze partijen langetermijncontracten te sluiten, kan welzijn en zorg in een regio structureel worden verbeterd.

Pagina 85

Prioriteit voor zorg thuis en aanpassing indicering

De VVD koppelt het zorgakkoord aan een verschuiving van langdurige zorg naar de thuissituatie, met aangepaste indiceringsmethoden. Dit moet de zorg toekomstbestendig en betaalbaar houden.

In de langdurige zorg spreken we af met zorgkantoren dat de transformatie naar zorg in de thuissituatie prioriteit krijgt. De manier van indiceren wordt daarop aangepast.

Pagina 87

50PLUS benadrukt het belang van volledige uitvoering van bestaande zorgakkoorden, zoals het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg en het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord, om de zorg voor ouderen te verbeteren. De partij wil hiermee passende zorg voor iedereen waarborgen, bureaucratie verminderen en de positie van zorgprofessionals en cliënten versterken. Hun visie is gericht op waardige, toegankelijke en toekomstbestendige zorg, met specifieke aandacht voor ouderenrechten en mantelzorgers.

Volledige uitvoering van bestaande zorgakkoorden

50PLUS pleit expliciet voor de volledige uitvoering van het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO) en het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA). Hiermee willen ze waarborgen dat de afgesproken verbeteringen in de ouderenzorg daadwerkelijk worden gerealiseerd, met als doel passende zorg voor iedereen en versterking van de positie van ouderen en zorgverleners.

Volledige uitvoering van het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg (HLO).

Pagina 13

Volledige uitvoering van het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA).

Pagina 13

FVD spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over een "zorgakkoord" als beleidsinstrument of onderhandelingsresultaat. In plaats daarvan positioneert FVD zich fel tegen landelijke zorgakkoorden die de autonomie van zorgverleners en patiënten beperken. De partij benadrukt keuzevrijheid, minder bureaucratie en het afwijzen van centrale afspraken die leiden tot inkomensafhankelijke premies of overregulering. FVD wil geen bindende zorgakkoorden die de vrijheid van artsen en patiënten inperken.

Nooit akkoord met inkomensafhankelijke premies of centrale zorgakkoorden

FVD verzet zich tegen landelijke zorgakkoorden die de zorg verder centraliseren, de autonomie van artsen beperken en inkomensafhankelijke premies invoeren. Volgens FVD moeten zorgprofessionals en patiënten zelf kunnen beslissen, zonder opgelegde afspraken vanuit de overheid of verzekeraars.

Nooit akkoord gaan met inkomensafhankelijke premies.

Pagina 55

Gezondheidszorg moet dus weer draaien om vertrouwen, professionaliteit en keuzevrijheid, in plaats van overregulering en betutteling.

Pagina 55

Volt erkent het belang van het Integraal Zorgakkoord als startpunt voor betere samenwerking in de zorg, maar wil verder gaan door marktwerking strenger te reguleren en belemmerende regels te schrappen. Hun visie is gericht op het stimuleren van domeinoverstijgende samenwerking, het verwijderen van perverse financiële prikkels en het vereenvoudigen van het zorgsysteem. Volt wil zo een betaalbare, toegankelijke en samenhangende zorg realiseren waarin preventie en samenwerking centraal staan.

Meer samenwerking, minder marktwerking en bureaucratie

Volt ziet het Integraal Zorgakkoord als een eerste stap naar betere samenwerking in de zorg, maar vindt dat er meer nodig is om domeinoverstijgende samenwerking te stimuleren. Ze willen marktwerking verder reguleren en regels die samenwerking belemmeren schrappen, met behoud van privacy voor cliënten. Dit moet leiden tot een eenvoudiger en effectiever zorgsysteem.

Met het Integraal Zorgakkoord en de Wet Aanpak Meervoudige Problematiek Sociaal Domein wordt een start gemaakt om (domeinoverstijgende) samenwerking te stimuleren. Volt zet zich in om samenwerking te vergemakkelijken door meer regulatie van de marktwerking toe te laten en regels die in de weg zitten te schrappen. Hierbij borgen we de privacy van de cliënten.

Pagina 57

Perverse prikkels uit de zorgfinanciering halen

Volt wil dat het financieel aantrekkelijk wordt om patiënten te helpen, begeleiden en genezen, in plaats van onnodige of intensieve behandelingen. Zorgaanbieders die inzetten op preventie en de menselijke maat moeten daarvoor beloond worden. Dit sluit aan bij hun visie op het zorgakkoord als startpunt, maar vraagt om verdere hervormingen.

Volt haalt perverse prikkels uit de zorgfinanciering. Zo moet het lonend zijn om patiënten en cliënten te helpen, te begeleiden en te genezen. Zorgaanbieders die kostenbesparend werken, door meer in te zetten op preventie, de menselijke maat en de zin of onzin van intensieve behandelingen in de laatste levensfase moeten daar financieel voor worden beloond.

Pagina 57

Het CDA wil doorgaan met het sluiten van zorgakkoorden met het brede middenveld, waaronder een Nationaal Zorg en Welzijnsakkoord, om samenwerking en structurele financiering in de zorg te waarborgen. Ze zien zorgakkoorden als een middel om innovatie, samenwerking en administratieve lastenverlichting te realiseren. De partij benadrukt het belang van structurele afspraken en financiering om de zorg toekomstbestendig, betaalbaar en van hoge kwaliteit te houden.

Doorgaan met zorgakkoorden, inclusief Nationaal Zorg en Welzijnsakkoord

Het CDA pleit expliciet voor het voortzetten en uitbreiden van zorgakkoorden, met als doel samenwerking tussen verschillende partijen in de zorg te versterken en structurele financiering te borgen. Dit moet bijdragen aan het snel implementeren van innovaties en het verminderen van administratieve lasten, zodat zorgverleners zich meer op hun kerntaken kunnen richten.

We willen doorgaan met zorgakkoorden met het brede middenveld, waaronder een Nationaal Zorg en Welzijnsakkoord. Er dient hiervoor structurele financiering vastgelegd te worden.

Pagina 30

D66 noemt het woord "zorgakkoord" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, noch worden er concrete voorstellen gedaan die als een nationaal zorgakkoord gepresenteerd worden. Wel pleit D66 voor bindende afspraken en samenwerking tussen zorgaanbieders, professionals, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties om de zorg inclusiever en effectiever te maken. De partij richt zich op het verbeteren van samenwerking en het maken van gezamenlijke afspraken, maar een expliciet "zorgakkoord" ontbreekt.

Bindende afspraken tussen zorgpartijen voor inclusieve zorg

D66 wil dat de zorg meer rekening houdt met verschillen tussen mensen en pleit daarom voor gezamenlijke, bindende afspraken tussen alle betrokken partijen in de zorg. Dit is het dichtstbijzijnde standpunt richting een "zorgakkoord" in het programma, gericht op het verbeteren van samenwerking en het vastleggen van afspraken over inclusiviteit en kwaliteit.

Daarom wil D66 een gezamenlijke aanpak met bindende afspraken tussen zorgaanbieders, professionals, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties.

Pagina 35