FVD wil dat kleine mkb-bedrijven zo min mogelijk belasting betalen door het belastingstelsel radicaal te vereenvoudigen, tarieven te verlagen en specifieke lastenverlichtingen voor ondernemers door te voeren. Ze pleiten voor een vlaktaks, verhoging van de winstgrens voor het lage VPB-tarief, hogere zelfstandigenaftrek, verlaging van de btw en het schrappen van btw op B2B-transacties. Hun kernvisie is dat ondernemen en winst maken beloond moet worden, niet bestraft.
FVD wil het belastingstelsel vereenvoudigen met één laag tarief (vlaktaks) en een hoge belastingvrije voet, zodat ondernemers minder inkomstenbelasting betalen en het systeem transparanter wordt.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
FVD wil dat kleine bedrijven langer profiteren van het lage vennootschapsbelastingtarief door de grens te verhogen naar €1 miljoen winst, zodat groei niet wordt bestraft.
Om de lasten voor mkb-bedrijven te verlagen en hun cashflow te verbeteren, stelt FVD voor het hoge en lage btw-tarief te verlagen en btw op transacties tussen bedrijven af te schaffen.
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%, zodat het leven weer goedkoper wordt en horeca, winkeliers en aanbieders van diensten een directe economische impuls ontvangen.”
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
FVD wil het ondernemerschap stimuleren door de zelfstandigenaftrek voor zzp’ers te verhogen, zodat zij minder belasting betalen over hun winst.
Om continuïteit van mkb-bedrijven te waarborgen, wil FVD dat bedrijfsopvolging volledig belastingvrij wordt, zodat bedrijven zonder fiscale drempels kunnen worden overgedragen.
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
FVD wil de regeldruk en administratieve lasten voor mkb-bedrijven verminderen door onder andere het UBO-register en de WWFT af te schaffen.
BVNL wil dat kleine mkb-bedrijven zo min mogelijk belasting betalen door een vlaktaks van 25% op arbeid en winst, het fors verlagen van werkgeverslasten en het drastisch verminderen van bureaucratie en regels. Ze pleiten voor het afschaffen van belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het vereenvoudigen van het belastingstelsel, zodat ondernemen weer aantrekkelijk en lonend wordt. De partij ziet het mkb als de ruggengraat van de economie en wil hen maximale vrijheid en minimale fiscale druk geven.
BVNL stelt voor om een vlaktaks van 25% in te voeren op zowel arbeidsinkomen als winst uit onderneming, met een belastingvrije voet van €20.000. Dit moet het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven fors verlagen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
Om het mkb te ontlasten, wil BVNL de werkgeverslasten verlagen en de bureaucratie en regeldruk sterk verminderen. Dit moet het ondernemen goedkoper en eenvoudiger maken, zodat kleine bedrijven meer kunnen investeren en groeien.
“BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt...”
“De werkgeverslasten verlagen.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
BVNL wil erf- en schenkbelasting afschaffen, zodat familiebedrijven zonder fiscale belemmeringen kunnen worden overgedragen. Ook andere belastingen en regelingen die de mkb'er raken, zoals de Wet Excessief Lenen, moeten verdwijnen.
BVNL wil accijnzen op brandstoffen en energie verlagen en pleit voor een 0% BTW-tarief voor bepaalde sectoren, zodat de kosten voor mkb-bedrijven dalen.
BBB wil de belastingdruk en regeldruk voor kleine mkb-bedrijven verlagen door een eenvoudiger en eerlijker belastingstelsel, het tegengaan van disproportionele lastenverzwaring en het voorkomen van nationale koppen op Europees beleid. De partij pleit voor het niet verhogen van belastingen op ondernemen, het beschermen van kleine ondernemers tegen onevenredige lasten, en het drastisch verminderen van bureaucratie en regels die het mkb raken.
BBB wil dat de belastingen op ondernemen voor kleine mkb-bedrijven niet verder stijgen en streeft naar een stabiel fiscaal beleid. Dit moet zorgen voor meer zekerheid en lagere lasten voor kleine ondernemers.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit internationale afspraken die het mkb disproportioneel raken, en wil geen extra nationale belastingmaatregelen bovenop Europees beleid.
BBB wil de regeldruk voor kleine mkb-bedrijven fors verminderen, zodat zij minder tijd en geld kwijt zijn aan administratieve verplichtingen en meer ruimte krijgen om te ondernemen.
“BBB stelt een harde reductiedoelstelling voor regeldruk (25% in 4 jaar).”
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
BBB streeft naar een eenvoudiger belastingstelsel met een hogere belastingvrije voet en vaste bedragen, zodat werken en ondernemen meer loont en kleine bedrijven minder afhankelijk zijn van ingewikkelde regelingen.
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“We willen de afhankelijkheid van toeslagen verminderen en de belasting op arbeid vereenvoudigen.”
De VVD wil de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven zo laag mogelijk houden door lastenverlichting, het schrappen van onnodige regels en het stimuleren van investeringen. Ze pleiten voor lagere belastingen voor ondernemers, het aantrekkelijker maken van winstuitkering aan personeel, en het beperken van lastenverhogingen. Concrete voorstellen zijn onder meer het verlagen van tarieven, het versoepelen van fiscale regelingen en het verminderen van administratieve lasten.
De VVD wil expliciet voorkomen dat de lasten voor ondernemers stijgen en streeft naar lagere belastingen, zodat mkb-bedrijven meer ruimte krijgen om te investeren en te groeien. Dit wordt gezien als essentieel om bedrijven in Nederland te houden en economische groei te stimuleren.
“We voorkomen dat de lasten voor ondernemers steeds omhooggaan. Minder lasten voor ondernemers is onze inzet. Dit geeft ondernemers de ruimte om te investeren, banen te creëren en voorkomt dat bedrijven de grens over worden gejaagd.”
“Het betekent onszelf onafhankelijker maken van andere landen en vrijhandel stimuleren, maar het betekent ook dat lage belastingen voor ondernemers altijd onze inzet is.”
De VVD wil het fiscaal aantrekkelijker maken voor alle bedrijven, dus ook kleine mkb’ers, om werknemers te laten meedelen in de winst, door het belastingtarief te verlagen en het moment van belastingbetaling uit te stellen.
“We willen het voor álle bedrijven aantrekkelijk maken om aan het personeel aan te bieden mee te delen in de waardestijging en winst van het bedrijf, niet alleen voor start- en scale-ups.”
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
De VVD wil dat ondernemers hun werknemers vaker belastingvrij kunnen belonen, door de werkkostenregeling te verruimen en ingewikkelde voorwaarden te schrappen.
“We zorgen dat ondernemers vaker werknemers kunnen belonen zonder daar belasting over te moeten betalen. Denk hierbij aan gezonde lunches, een kerstpakket of een sportabonnement. We schrappen ingewikkelde voorwaarden die dit onnodig kostbaar of te ingewikkeld maken.”
De VVD is tegen verhogingen van belastingen op ondernemen (box 2), sparen en beleggen (box 3), en wil op termijn tarieven verlagen en vrijstellingen verhogen.
“De VVD wil geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting. We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is. Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
De VVD wil de administratieve lasten en fiscale complexiteit voor kleine mkb-bedrijven verminderen, zodat ondernemers minder tijd kwijt zijn aan regels en meer aan ondernemen.
“De tijd die een kapper kwijt is aan administratie en regels, kan niet gebruikt worden om mensen te knippen. Een horecabaas die kosten maakt om aan regelgeving te voldoen, moet de prijs van zijn eten en drank verhogen. We beoordelen met meetbare doelen of bestaande regels effectief zijn en herzien regels waar nodig.”
“We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn. We schrappen koppen op Europese regelgeving, vragen van alle overheidsorganisaties om regels niet strenger te interpreteren dan strikt noodzakelijk, versimpelen subsidievoorwaarden, beperken aanbestedingsregels tot de Europese ondergrens, verminderen onnodige complexiteit...”
Het CDA wil het belastingstelsel voor kleine mkb-bedrijven eenvoudiger en voorspelbaarder maken, met minder regeldruk en lagere uitvoeringslasten. Ze stellen concrete vereenvoudiging van regelgeving en rapportages voor, en introduceren een belastingkorting voor particulieren die geld uitlenen aan het mkb. Het CDA kiest niet voor directe belastingverlagingen, maar richt zich vooral op het verminderen van administratieve lasten en het stimuleren van investeringen in het mkb.
Het CDA erkent dat kleine mkb-bedrijven vooral gebaat zijn bij minder administratieve lasten en eenvoudiger regelgeving, wat indirect de belastingdruk verlaagt. Door het mes te zetten in regels en rapportages, wil het CDA de kosten en tijdsbesteding aan fiscale verplichtingen voor kleine ondernemers verminderen.
“We zetten de aanpak door om regeldruk voor het mkb te verminderen en breiden die uit naar de zorg, het onderwijs en de sociale zekerheid, in samenwerking met brancheorganisaties, verzekeraars en medeoverheden.”
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“Onze doelstelling is: minder regels (scherpe reductie van zeker 20 procent), betere regelgeving (duidelijker, eenduidiger en doelgerichter) en efficiëntere verantwoording en rapportages.”
Om financiering voor kleine mkb-bedrijven te stimuleren, introduceert het CDA een belastingkorting voor particulieren die geld uitlenen aan het mkb. Dit verlaagt de financieringskosten voor kleine bedrijven en maakt investeren aantrekkelijker.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door uitzonderingsregelingen af te schaffen of te versoberen, en de opbrengst te gebruiken voor effectieve fiscale maatregelen. Dit moet het stelsel overzichtelijker en eerlijker maken voor kleine ondernemers.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
“We maken prioriteit van het vereenvoudigen van ons complexe belastingstelsel. Eenvoudig, rechtvaardig, voorspelbaar en uitvoerbaar.”
Het CDA belooft geen extra Nederlandse lasten ("koppen") bovenop Europese regelgeving, wat voorkomt dat kleine mkb-bedrijven in Nederland zwaarder worden belast dan hun Europese concurrenten.
“In principe geen kop op EU-regels en waar mogelijk de in het verleden ingevoerde NL-kop terugdraaien.”
Volt wil het belastingstelsel vereenvoudigen en vergroenen, waarbij kleine mkb-bedrijven vooral profiteren van fiscale voordelen en subsidies als zij verduurzamen. Er zijn geen algemene voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven breed te verlagen; de focus ligt op gerichte lastenverlichting via verduurzamingsmaatregelen en het verminderen van administratieve lasten. Uniformering van het btw-tarief en het afschaffen van veel fiscale regelingen kunnen op termijn juist tot hogere lasten leiden voor kleine bedrijven die niet verduurzamen.
Volt richt zich op het stimuleren van verduurzaming bij kleine mkb-bedrijven door gerichte fiscale voordelen, subsidies en leenmogelijkheden. Dit verlaagt de belastingdruk alleen voor bedrijven die investeren in duurzaamheid, niet voor het mkb in het algemeen.
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen. We communiceren duidelijke doelen en groene Key Performance Indicators, waarmee we ondernemers extra steun bij het verduurzamen bieden in de vorm van subsidies of fiscale regelingen.”
“We verlagen de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek (EIA). Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven.”
“Daarom creëren wij leenmogelijkheden tegen risicovrije rente bij de overheid voor ondernemers die willen verduurzamen.”
Volt erkent dat administratieve druk een probleem is voor kleine ondernemers en wil deze verlagen, maar doet geen concrete belofte tot algemene belastingverlaging. Het verminderen van regeldruk kan indirect de kosten voor kleine mkb-bedrijven verlagen.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg.”
Volt wil alle uitzonderingen op het btw-tarief afschaffen en een uniform tarief invoeren. Dit maakt het systeem eenvoudiger, maar kan voor veel kleine mkb-bedrijven juist tot hogere lasten leiden, afhankelijk van hun sector.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af.”
Volt wil op termijn vrijwel alle fiscale regelingen, aftrekposten en vrijstellingen afschaffen. Dit betekent dat kleine mkb-bedrijven minder mogelijkheden krijgen om hun belastingdruk te verlagen, tenzij zij gebruikmaken van de specifieke verduurzamingsregelingen.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
“We schaffen alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies af.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel sterk vereenvoudigen en de belastingdruk op arbeid fors verlagen, zodat ook kleine mkb-bedrijven profiteren van lagere lasten en minder administratieve rompslomp. Ze stellen voor dat niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 aan inkomen en willen ondernemersregelingen samenvoegen tot één werkendenkorting. Daarnaast pleiten ze voor structurele vermindering van regeldruk en voorspelbare, stabiele belastingtarieven voor ondernemers.
De ChristenUnie wil dat zowel werknemers als ondernemers geen belasting betalen over de eerste €30.000 aan inkomen. Dit verlaagt de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven en maakt het aantrekkelijker om te ondernemen en werk te creëren.
De partij wil de bestaande ondernemersregelingen en arbeidskorting vervangen door één eenvoudige werkendenkorting, wat het belastingstelsel overzichtelijker maakt en de administratieve lasten voor kleine ondernemers vermindert.
“De arbeidskorting, die de afgelopen jaren tot onverantwoordelijke proporties is opgeblazen, wordt samen met de ondernemersregelingen in de inkomstenbelasting omgevormd naar één werkendenkorting, met een maximum van € 5.000 per jaar.”
De ChristenUnie erkent dat kleine mkb-bedrijven lijden onder overmatige regeldruk en onvoorspelbare belastingwijzigingen. Ze willen jaarlijks vereenvoudigingen doorvoeren en belastingtarieven voor langere periodes vastleggen, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn.
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid. Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld.”
“We snijden stevig in de bureaucratie, zodat bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen.”
“De overheid reduceert de regeldruk en wordt een stabiele en betrouwbare partner voor bedrijven.”
JA21 wil dat kleine mkb-bedrijven zo min mogelijk belasting betalen door het belastingstelsel te vereenvoudigen, het tarief te verlagen en investeringen direct aftrekbaar te maken. Ze pleiten voor één laag vennootschapsbelastingtarief van 20%, afschaffing van complexe regelingen en lastenverlichting voor ondernemers. Hun kernvisie is dat ondernemen weer lonend moet zijn door minder regeldruk en lagere lasten.
JA21 wil het huidige tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen, inclusief kleine mkb-bedrijven. Dit moet het systeem eenvoudiger en eerlijker maken en de belastingdruk voor kleinere bedrijven verlagen.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
Om investeren aantrekkelijker te maken voor kleine mkb-bedrijven, wil JA21 dat investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar worden in het jaar van investering. Dit verlaagt de effectieve belastingdruk en stimuleert groei en innovatie.
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil de lasten op ondernemers structureel verlagen en de regeldruk verminderen, zodat ondernemen weer loont en kleine mkb-bedrijven minder belasting en administratieve lasten ervaren.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
JA21 streeft naar een helder en transparant belastingsysteem zonder complexe uitzonderingen, zodat kleine mkb-bedrijven precies weten waar ze aan toe zijn en niet onnodig veel belasting betalen door onbegrijpelijke regels.
“Een helder en transparant belastingsysteem waarin elke burger kan begrijpen wat hij betaalt en waarom. Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
BIJ1 wil het belastingstelsel eerlijker maken door vooral grote bedrijven, multinationals en vermogenden zwaarder te belasten, terwijl de inkomstenbelasting voor mensen wordt verlaagd. Er zijn geen concrete voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven te verlagen; de nadruk ligt op het aanpakken van belastingontwijking door grote bedrijven en het verhogen van vermogens- en winstbelastingen. Kleine mkb-bedrijven profiteren niet expliciet van lastenverlichting in het programma van BIJ1.
BIJ1 richt zich op het verhogen van belastingen voor grote bedrijven, multinationals en vermogenden, en het sluiten van belastingconstructies. Dit betekent niet dat kleine mkb-bedrijven minder belasting gaan betalen; het programma noemt geen specifieke lastenverlichting voor deze groep. De focus ligt op eerlijk delen en het aanpakken van ongelijkheid, niet op het minimaliseren van belastingdruk voor kleine ondernemers.
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven.”
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
“De belasting op vermogen, winst en vervuiling gaat in internationaal verband omhoog, zodat we extreem ongelijke rechten en klimaatvervuiling aanpakken.”
De enige expliciete belastingverlaging in het programma betreft de inkomstenbelasting voor mensen, niet voor bedrijven. Dit heeft geen directe impact op de belastingdruk van kleine mkb-bedrijven.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger.”
D66 wil het belastingstelsel voor kleine mkb-bedrijven eerlijker en eenvoudiger maken, maar is niet gericht op het zo laag mogelijk houden van de belastingdruk voor deze groep. Ze streven naar het verkleinen van fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, het verminderen van oneerlijke belastingvoordelen en het stimuleren van innovatie en verduurzaming via fiscale voordelen. Concrete lastenverlichting voor kleine mkb-bedrijven wordt niet expliciet beloofd; de nadruk ligt op gelijke behandeling, eenvoud en het afschaffen van ondoelmatige regelingen.
D66 vindt dat verschillende vormen van arbeid gelijker moeten worden behandeld en wil de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers verkleinen. Dit betekent dat specifieke belastingvoordelen voor ondernemers mogelijk worden beperkt of afgeschaft, met als doel eerlijkheid en eenvoud.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af.”
D66 wil het belastingstelsel eenvoudiger en eerlijker maken, met minder regeldruk en voorspelbare regels voor ondernemers. Dit betekent niet automatisch lagere belastingen, maar wel meer duidelijkheid en minder administratieve lasten.
“We versterken het vestigingsklimaat, zoals met een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel, en met minder en stabiele regels.”
“Eerlijke belastingen zijn de basis voor een rechtvaardig land. Maar de manier waarop we nu onze belastingen organiseren, is nodeloos moeilijk en inefficiënt.”
D66 wil fiscale voordelen inzetten om innovatief en duurzaam ondernemen te stimuleren, maar dit is gericht op specifieke investeringen en niet op algemene lastenverlaging voor het mkb.
“Met fiscale voordelen stimuleren we innovatief en duurzaam ondernemen.”
NSC wil het kleine mkb vooral ondersteunen door het verminderen van administratieve lasten en het behouden van bestaande fiscale voordelen voor innovatie. Er zijn geen expliciete voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven direct te verlagen, maar wel om het systeem eenvoudiger en eerlijker te maken en bestaande voordelen te behouden. De nadruk ligt op lastenverlichting via minder regels en het handhaven van innovatiegerichte belastingregelingen.
NSC erkent dat kleine mkb-bedrijven gebukt gaan onder regeldruk en wil deze lasten verminderen, zodat ondernemen aantrekkelijker wordt en bedrijven kunnen groeien. Dit gebeurt niet via directe belastingverlaging, maar door het schrappen van onnodige verplichtingen en het invoeren van een mkb-uitvoeringstoets bij nieuwe wetgeving.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren. Papieren tijgers moeten worden geschrapt, zoals de rapportageplicht werkgebonden mobiliteit.”
“Beschermen van familie- en gezinsbedrijven en het midden- en kleinbedrijf (mkb) met zo min mogelijk administratieve lasten.”
NSC wil bestaande belastingvoordelen voor innovatie en milieu-investeringen behouden, zodat het innovatieve mkb kan blijven profiteren van deze regelingen. Dit is geen verlaging van de algemene belastingdruk, maar een voortzetting van gerichte fiscale stimulansen.
“We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
Hoewel NSC spreekt over het eenvoudiger en eerlijker maken van het belastingstelsel, zijn er geen concrete voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven direct te verlagen. De focus ligt op het verlagen van de belasting op arbeid en het hervormen van het stelsel, maar zonder specifieke maatregelen voor kleine mkb-bedrijven.
“We verlagen de belasting op arbeid. We vereenvoudigen het systeem van toeslagen en fiscale kortingen zo dat mensen meer overhouden van iedere extra verdiende euro.”
De PVV wil de belastingdruk voor Nederlanders verlagen, maar doet in haar verkiezingsprogramma nauwelijks concrete voorstellen specifiek gericht op het verlagen van belastingen voor kleine mkb-bedrijven. De partij richt zich vooral op het schrappen van klimaatsubsidies, het verlagen van btw op energie en boodschappen, en het verminderen van regeldruk voor bepaalde sectoren zoals boerderijwinkels. Specifieke maatregelen voor lagere belastingen voor het kleine mkb ontbreken vrijwel volledig.
De PVV stelt voor om ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven te schrappen, maar noemt geen concrete belastingverlagingen voor kleine mkb-bedrijven. De focus ligt op het stoppen van verspilling en het herbestemmen van middelen, niet op directe lastenverlichting voor het mkb.
Voor een zeer specifieke groep kleine ondernemers (boerderijwinkels) wil de PVV onnodige regeldruk, registraties en btw-heffingen schrappen. Dit is het enige expliciete voorstel dat direct een belastingvoordeel voor een kleine mkb-doelgroep oplevert.
“De PVV wil vrije verkoop voor boerderijwinkels – vrijgesteld van onnodige regeldruk, registraties en btw-heffingen.”
De PVV wil de btw op energie en boodschappen verlagen, wat indirect ook kleine bedrijven kan helpen, maar deze maatregelen zijn niet specifiek gericht op het mkb.
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven verlagen door werken goedkoper te maken en de lasten te verschuiven naar vervuiling en grote vermogens. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel waarbij het mkb minder betaalt, vooral als het duurzaam en circulair onderneemt, en vervuilers juist meer bijdragen. Concrete voorstellen zijn onder meer een groene belastingverschuiving en het afschaffen van fossiele subsidies ten gunste van circulaire ondernemers.
PvdD wil dat kleine mkb-bedrijven minder belasting betalen op arbeid, zodat werken lonender wordt. Tegelijk verschuiven ze de belastingdruk naar grondstoffenverbruik en vervuiling, waardoor vooral vervuilende bedrijven meer gaan betalen. Dit moet het mkb stimuleren om duurzaam en circulair te ondernemen.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
“Nu dragen werkenden en het mkb relatief veel bij, terwijl vervuilers en grootvermogenden te vaak buiten schot blijven. Dat draaien we om.”
De partij wil de opbrengsten van het zwaarder belasten van vervuilers inzetten om circulaire ondernemers te ondersteunen. Dit betekent dat kleine mkb-bedrijven die duurzaam werken, kunnen profiteren van financiële steun en minder belastingdruk.
“Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we om circulaire ondernemers te ondersteunen.”
PvdD erkent dat het mkb vaak te maken heeft met complexe regelgeving. Ze willen strenge, maar begrijpelijke regels zonder ingewikkelde uitzonderingen, zodat kleine ondernemers weten waar ze aan toe zijn en niet onnodig veel tijd en geld kwijt zijn aan administratie.
“We kiezen voor strenge normen voor milieu, dierenwelzijn en mensenrechten, maar vatten die in begrijpelijke regels zonder ingewikkelde uitzonderingen. Zo weten ondernemers waar ze aan toe zijn en gaan we overmatige regeldruk tegen.”
De partij wil fiscale regelingen afschaffen of versneld afbouwen als blijkt dat ze niet effectief of niet nodig zijn. Dit kan ook gevolgen hebben voor kleine mkb-bedrijven die nu profiteren van bepaalde vrijstellingen of aftrekposten.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn.”
De SGP wil het belastingklimaat voor kleine mkb-bedrijven verbeteren door lasten op winst en arbeid te verlagen, met specifieke aandacht voor familiebedrijven en de maakindustrie. Ze pleiten voor voorspelbaar fiscaal beleid, het behoud van gunstige regelingen voor bedrijfsopvolging, en het stimuleren van investeringen via fiscale voordelen. De partij richt zich op het verminderen van regeldruk en het bieden van langjarige zekerheid, zodat kleine ondernemers zo min mogelijk belasting hoeven te betalen en kunnen blijven investeren in hun bedrijf.
De SGP wil de winstbelasting en werkgeverslasten specifiek voor het mkb verlagen, omdat deze bedrijven zorgen voor veel werkgelegenheid en vaak familiebedrijven zijn. Dit moet het belastingklimaat verbeteren en het mkb ondersteunen in hun concurrentiepositie en investeringsmogelijkheden.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
De SGP vindt dat familiebedrijven generaties vooruit denken en daarom extra steun verdienen, onder andere door het behouden van de bedrijfsopvolgingsregeling. Dit voorkomt onnodige belastingdruk bij overdracht en stimuleert continuïteit van kleine mkb-bedrijven.
“Familiebedrijven denken in generaties en niet in kwartalen. Zij verdienen daarom onze steun. De bedrijfsopvolgingsregeling blijft behouden.”
De SGP benadrukt het belang van voorspelbaar overheidsbeleid, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn, vooral op het gebied van belastingen. Dit voorkomt onzekerheid en onverwachte lastenverzwaringen voor kleine mkb-bedrijven.
“Basisvereiste hiervoor is voorspelbaar overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar zij van op aan kunnen, zeker ook ten aanzien van belastingen. Een einde aan gezwabber dus.”
De SGP wil het fiscaal aantrekkelijk houden om te investeren in de economie, onder meer door de terugkeer van de durfkapitaalregeling en introductie van de win-win-lening. Dit vergemakkelijkt financiering voor kleine bedrijven en startups.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
50PLUS heeft geen specifiek beleid om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven direct te verlagen. Hun programma richt zich vooral op het terugdringen van bureaucratie, het aanpakken van belastingverspilling en het stimuleren van ouderenparticipatie via belastingvoordelen, maar concrete voorstellen voor lagere belastingen voor kleine mkb-bedrijven ontbreken. Wel pleiten ze voor minder overbodige regelgeving en het herzien van belastingfaciliteiten, wat indirect relevant kan zijn.
50PLUS wil de administratieve last en complexiteit voor ondernemers verminderen door bureaucratie en overbodige regelgeving aan te pakken. Dit kan indirect bijdragen aan lagere lasten voor kleine mkb-bedrijven, maar er worden geen concrete belastingverlagingen genoemd.
“Ons bestuurlijk systeem dreigt op meerdere fronten volledig vast te lopen in bureaucratie, overbodige regelgeving en complexiteit.”
“Wij pleiten daarom voor een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, waarbij alle overheidsuitgaven van alle ministeries onder de loep worden genomen.”
50PLUS wil belastingfaciliteiten en overheidsuitgaven kritisch doorlichten om verspilling en fraude tegen te gaan. Dit standpunt richt zich op het efficiënter maken van het belastingstelsel, maar bevat geen concrete voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven te verlagen.
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”
50PLUS is tegen extra nationale regelgeving en belastingen bovenop Europese afspraken, wat de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven kan beschermen. Dit kan kleine mkb-bedrijven indirect voordeel bieden, maar het is geen expliciet voorstel tot belastingverlaging.
“Dezelfde regels voor iedereen binnen Europa. Dus geen nationale CO2-heffingen en geen extra regels bovenop de Europese afspraken.”
De SP wil kleine mkb-bedrijven ondersteunen door lasten te verlichten, vooral via lagere energiebelasting en het versimpelen van regels. Ze richten zich niet op brede belastingverlaging voor kleine bedrijven, maar wel op het eerlijker verdelen van de belastingdruk door grote bedrijven en vermogenden meer te laten betalen. Concrete voorstellen zijn het verlagen van de energiebelasting voor kleine bedrijven en het verminderen van bureaucratie.
De SP erkent dat kleine bedrijven relatief zwaar worden belast en wil hen direct tegemoetkomen door de energiebelasting te verlagen. Dit moet de lasten voor kleine mkb-bedrijven verlichten en hun concurrentiepositie verbeteren.
“We verlagen de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven en verhogen deze voor grootverbruikers.”
De SP ziet dat complexe regelgeving en bureaucratie een indirecte belastingdruk vormen voor kleine mkb-bedrijven. Door regels te versimpelen en hulp te bieden bij de toepassing ervan, willen ze de administratieve lasten en kosten voor kleine ondernemers verlagen.
De SP wil de belastingdruk verschuiven van kleine bedrijven en werkenden naar grote bedrijven en de allerrijksten. Dit moet ruimte scheppen om lasten voor het mkb te verlichten, hoewel dit niet altijd direct in concrete belastingverlagingen voor kleine bedrijven wordt uitgewerkt.
“Er worden miljarden cadeau gegeven aan de rijkste individuen en grootste bedrijven, terwijl gewone mensen en het kleinbedrijf steeds hogere belastingen betalen. Deze herverdeling van arm naar rijk is onacceptabel.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven niet expliciet verlagen, maar erkent wel dat kleine werkgevers bepaalde lasten als zwaar ervaren. Hun belangrijkste concrete voorstel is het collectief en publiek verzekeren van het tweede ziektejaar, waardoor kleine mkb-bedrijven worden ontlast ten opzichte van grote bedrijven. Verder ligt de nadruk op het verhogen van de belastingbijdrage van winstgevende en grote bedrijven, niet op het verlagen van belastingen voor kleine mkb-bedrijven.
GroenLinks-PvdA erkent dat loondoorbetaling bij ziekte een zware last is voor het mkb en stelt voor het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren. Dit moet de lasten voor kleine mkb-bedrijven verlichten, doordat grote werkgevers solidair meebetalen. Dit is het enige concrete voorstel dat direct financiële verlichting biedt aan kleine mkb-bedrijven.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
Het programma bevat geen voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven te verlagen. Integendeel, de partij wil dat bedrijven die winst maken meer gaan bijdragen aan collectieve voorzieningen. Dit raakt vooral grotere en winstgevende bedrijven, maar er is geen specifieke uitzondering of verlichting voor kleine mkb-bedrijven.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Ook het bedrijfsleven profiteert van veilige straten, goede spoorverbindingen en investeringen in onderwijs en onderzoek. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
Hoewel het programma spreekt over een simpeler en eerlijker belastingstelsel en het aanpakken van belastingontwijking, zijn er geen concrete voorstellen om de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven te verlagen. De focus ligt op het afbouwen van belastingkortingen waar vooral grote bedrijven en vermogenden van profiteren.
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
DENK wil de belastingdruk voor kleine mkb-bedrijven verlagen en erkent hun belangrijke rol in de economie. Het programma bevat een expliciet voorstel voor belastingverlaging en het verminderen van lasten voor kleinere ondernemingen, met daarnaast aandacht voor het beperken van administratieve lasten. Concrete details over de omvang of vorm van de belastingverlaging blijven echter beperkt.
DENK pleit voor een directe verlaging van belastingen en lasten voor kleine mkb-bedrijven, omdat zij deze ondernemers willen ondersteunen en hun ondernemerschap willen stimuleren. Dit standpunt adresseert het probleem van de relatief hoge lasten voor kleine bedrijven en beoogt hun financiële positie te verbeteren.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
Naast belastingverlaging wil DENK dat nieuwe wet- en regelgeving altijd wordt getoetst op de impact voor ondernemers, om te voorkomen dat kleine bedrijven onnodig worden belast met administratieve verplichtingen. Dit moet ervoor zorgen dat kleine mkb-bedrijven niet vastlopen in papierwerk en zich kunnen richten op hun kernactiviteiten.
“We toetsen nieuwe wetten en regels altijd op de gevolgen voor ondernemers. Ondernemers moeten kunnen ondernemen, niet vastlopen in papierwerk.”