Het CDA erkent dat de huidige verplichtingen rond loondoorbetaling bij ziekte voor werkgevers knellen en wil deze verantwoordelijkheid verlichten, vooral in het tweede ziektejaar. Ze stellen voor om werkgevers meer zekerheid te bieden via een verzuim-ontzorg-verzekering en pleiten voor een eenvoudiger en eerlijker stelsel van ziekte en arbeidsongeschiktheid, met meer nadruk op re-integratie en samenwerking met sociale partners.
Het CDA vindt dat de huidige verplichtingen voor werkgevers bij ziekte te zwaar zijn, met name de twee jaar loondoorbetaling. Ze willen deze lasten verlichten door in het tweede ziektejaar meer zekerheid te bieden en begeleiding naar werk buiten de organisatie mogelijk te maken via een verzuim-ontzorg-verzekering. Dit moet werkgeverschap aantrekkelijker maken en het risico van langdurig ziekteverzuim beperken.
“Voor werkgevers knelt de twee jaar loondoorbetaling met bijbehorende verplichtingen...”
“We verlichten de verantwoordelijkheden voor werkgevers door in het tweede ziektejaar zekerheid te bieden dat de werknemer kan worden begeleid naar werk buiten de organisatie met een verzuim-ontzorg-verzekering, zoals afgesproken in het arbeidsmarktpakket.”
“Daarom moet het arbeidsmarktpakket dat met sociale partners is afgesproken met urgentie worden doorgezet. Het gaat dan onder meer om ... wetgeving voor het tweede ziektejaar.”
Het CDA wil het stelsel van ziekte en arbeidsongeschiktheid grondig herzien, met meer nadruk op passende re-integratie, snellere interventie en samenwerking met sociale partners. Het huidige systeem biedt volgens hen onvoldoende zekerheid en daagt onvoldoende uit tot werkhervatting; daarom streven ze naar een eenvoudiger, duidelijker en eerlijker systeem.
“Het stelsel van loondoorbetaling bij ziekte (Poortwachter) en arbeidsongeschiktheid (WIA) is aan herziening toe.”
“We herzien het stelsel voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering met de nadruk op passend werk, snellere interventie, preventie en duurzame re-activatie, op basis van het advies van de Octas, in relatie tot de Ziektewet. Het moet ook eenvoudiger, duidelijker en eerlijker.”
“We willen een hogere frequentie van interactie, al tijdens de eerste twee jaar van ziekte, om herstel en re-activatie te bevorderen, met verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer en duidelijker afspraken.”
BBB wil de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor kleine werkgevers terugbrengen van twee naar één jaar, omdat zij het huidige systeem als oneerlijk en risicovol beschouwen. In het tweede ziektejaar moet een publieke voorziening inkomensbescherming bieden, zodat werknemers niet benadeeld worden. Hiermee wil BBB vaste contracten stimuleren en de regeldruk voor het mkb verlagen.
BBB vindt het huidige systeem, waarbij werkgevers twee jaar loon moeten doorbetalen bij ziekte, vooral voor kleine werkgevers onredelijk en een belemmering voor het aannemen van vast personeel. Door de loondoorbetaling te beperken tot één jaar en het tweede jaar publiek te regelen, wil BBB het risico voor werkgevers verlagen en vaste contracten aantrekkelijker maken.
“Eerlijker ziekteregime voor werkgevers: loondoorbetaling terug naar één jaar. BBB wil de verplichting voor kleinere werkgevers om bij ziekte twee jaar lang loon door te betalen terugbrengen naar één jaar.”
“Nederland is het enige land in Europa waar werkgevers twee jaar verantwoordelijk zijn voor zieke werknemers. Dit leidt tot terughoudendheid bij het aannemen van vast personeel, verhoogt de regeldruk en zet vooral het midden en kleinbedrijf onder druk.”
“In het tweede ziektejaar komt er een publieke voorziening voor inkomensbescherming, met ruimte voor reintegratie. Zo blijft de werknemer niet in de kou staan, maar nemen we werkgevers wél een onredelijk risico uit handen.”
“Deze hervorming draagt bij aan een dynamischer arbeidsmarkt, minder ziekteverzuimstress en meer vaste banen.”
NSC wil het voor werkgevers aantrekkelijker en haalbaarder maken om zieke werknemers in dienst te houden, vooral door het verlichten van de lasten voor kleine werkgevers en het stimuleren van re-integratie. Ze stellen voor om de verplichte loondoorbetaling bij ziekte voor kleine bedrijven te verkorten naar één jaar en willen het arbeidsongeschiktheidsstelsel hervormen zodat werkgevers minder risico lopen bij het aannemen of behouden van deels arbeidsongeschikte werknemers. De nadruk ligt op het stimuleren van werkhervatting en het verminderen van administratieve lasten voor werkgevers.
NSC wil de financiële en administratieve lasten voor kleine werkgevers bij ziekte van werknemers verlichten door de verplichte loondoorbetaling te beperken tot één jaar. Dit moet het aannemen van personeel aantrekkelijker maken voor kleine bedrijven en het risico voor werkgevers verminderen.
“De voor werkgevers verplichte loondoorbetaling bij ziekte gaat voor kleine bedrijven naar één jaar. Alleen als werkgevers hun re-integratieverplichtingen onvoldoende zijn nagekomen, kan het UWV een jaar langer loondoorbetaling opleggen.”
NSC wil het arbeidsongeschiktheidsstelsel grondig hervormen zodat het aantrekkelijker wordt voor werkgevers om (deels) arbeidsongeschikte werknemers in dienst te houden of aan te nemen. Dit doen ze onder andere door de no-riskpolis te verruimen en werkimpulsen te introduceren die zowel werkgevers als werknemers stimuleren.
“Tegelijk maken we het aantrekkelijker voor werkgevers om deels arbeidsongeschikte werknemers in dienst te houden of aan te nemen, onder meer door een verruiming van de no-riskpolis.”
“De bestaansonzekere WGA-vervolguitkering wordt afgeschaft en vervangen door werkimpulsen die zowel voor werkgevers als werknemers stimulerend zijn.”
NSC vindt dat werkgevers een belangrijke rol hebben bij de re-integratie van zieke werknemers, vooral in de eerste periode van ziekte. Ze willen de Wet verbetering poortwachter hervormen om snellere en betere re-integratie te bevorderen en zo de instroom in de WIA te beperken.
“Het is daarom belangrijk dat werknemers in de eerste periode van hun ziekte al beter re-integreren. Werkgevers hebben hierin een belangrijke rol. We hervormen de Wet verbetering poortwachter om dat te bereiken.”
BVNL wil de verplichting voor werkgevers om het loon bij ziekte van werknemers door te betalen drastisch verkorten van twee jaar naar maximaal zes maanden. Na deze periode moet de werknemer weer aan het werk of terugvallen op de bijstand, en de Wet Poortwachter wordt afgeschaft. Hiermee wil BVNL de lasten en risico’s voor werkgevers aanzienlijk verminderen en het systeem eenvoudiger en goedkoper maken.
BVNL vindt dat de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar is en ontmoedigend werkt voor het aannemen van personeel. Door deze periode te verkorten tot maximaal zes maanden, wil BVNL het risico voor werkgevers verlagen en de arbeidsmarkt flexibeler maken. Na zes maanden ziekte moet de werknemer weer aan het werk of terugvallen op de bijstand.
“Doorbetalen bij ziekteverzuim van een werknemer terugbrengen van 2 jaar naar maximaal 6 maanden. Na 6 maanden is iemand weer aan het werk of valt hij of zij terug naar de bijstand.”
BVNL wil de Wet Poortwachter, die werkgevers en werknemers verplicht tot re-integratie-inspanningen bij ziekte, volledig afschaffen. Dit past in hun bredere streven naar minder bureaucratie en lasten voor werkgevers.
“De Wet Poortwachter wordt afgeschaft.”
De ChristenUnie wil het voor werkgevers aantrekkelijker maken om mensen in vaste dienst te nemen, onder andere door het verlagen van werkgeverspremies. Tegelijkertijd pleit de partij voor vereenvoudiging en uniformering van het stelsel rond ziekte en arbeidsongeschiktheid, omdat het huidige systeem als te complex en soms onrechtvaardig wordt gezien. De nadruk ligt op meer zekerheid voor werknemers en minder financiële en administratieve lasten voor werkgevers bij ziekte.
De ChristenUnie vindt dat het voor werkgevers aantrekkelijker moet worden om mensen in vaste dienst te nemen, mede door het verlagen van premies die samenhangen met ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dit moet de drempel om werknemers bij ziekte in dienst te houden verlagen en vaste contracten stimuleren.
“Aan de andere kant moet het voor werkgevers (financieel) aantrekkelijker worden om mensen in vaste dienst te nemen. Daarom verlagen we de aof- en awf-premies.”
De partij signaleert dat het huidige stelsel voor arbeidsongeschiktheid (waaronder ziekte van werknemers) te ingewikkeld en soms onrechtvaardig is. ChristenUnie wil de verschillende regelingen uniformeren en vereenvoudigen, zodat werkgevers en werknemers beter weten waar ze aan toe zijn en het systeem menselijker wordt.
“Het stelsel voor verzekering van arbeidsongeschiktheid is nodeloos ingewikkeld en soms regelrecht onrechtvaardig. We uniformeren de verschillende regelingen in de WIA...”
DENK erkent dat loondoorbetaling bij ziekte een zware last kan zijn voor kleine werkgevers en wil daarom een betaalbaar vangnet creëren. Tegelijkertijd benadrukt DENK dat de rechten van werknemers bij ziekte niet mogen worden ingeperkt en dat zekerheden behouden moeten blijven.
DENK wil de financiële risico’s van loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers beperken door een betaalbaar vangnet te bieden. Dit moet ondernemers tegemoetkomen zonder dat het ten koste gaat van de rechten van werknemers, zodat zekerheid bij ziekte behouden blijft.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
DENK vindt het belangrijk dat werknemers hun zekerheden bij ziekte behouden, en spreekt zich uit tegen het verminderen van ontslagbescherming of het verkorten van de WW-duur. Dit onderstreept hun inzet om de positie van werknemers bij ziekte te beschermen.
“Wij willen dat zekerheden op de arbeidsmarkt voor werknemers behouden blijven. Dat betekent dat wij ons uitspreken tegen een vermindering van de ontslagbescherming en dat wij behoud willen van de WW duur.”
FVD wil de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor werkgevers verkorten van twee naar één jaar, zodat het aannemen van personeel aantrekkelijker wordt en ondernemers minder risico lopen. Dit moet vooral het MKB stimuleren om vaker vaste contracten aan te bieden en de arbeidsmarkt flexibeler maken. De partij ziet de huidige regeling als een belemmering voor ondernemerschap en werkgelegenheid.
FVD vindt dat de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte een te groot risico vormt, vooral voor het MKB. Door deze periode te verkorten naar één jaar, wil FVD het aannemen van personeel stimuleren en de drempel voor vaste contracten verlagen. Dit moet leiden tot meer werkgelegenheid en minder administratieve lasten voor ondernemers.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
“Doorbetalen bij ziekte wordt ingeperkt tot één jaar zodat werkgevers hun personeel weer een vaste baan durven aan te bieden.”
GroenLinks-PvdA erkent dat loondoorbetaling bij ziekte een zware last is voor met name kleine werkgevers en stelt daarom voor het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren, waarbij grote werkgevers solidair zijn met het mkb. Daarnaast willen ze sterke werknemersverzekeringen behouden en de regie hierover bij werkgevers en werknemers leggen, zonder deze te versoberen tot voorzieningen.
GroenLinks-PvdA wil de lasten van loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers verlichten door het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren. Dit moet solidariteit tussen grote en kleine werkgevers bevorderen en het risico voor het mkb beperken, zodat ziekte van werknemers niet leidt tot onevenredige financiële druk op kleine bedrijven.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
De partij vindt het belangrijk dat werknemersverzekeringen zoals de WW en WIA niet worden uitgekleed of omgezet in voorzieningen, zodat er niet op bezuinigd kan worden. De regie over deze verzekeringen moet stevig in handen blijven van zowel werkgevers als werknemers.
“Werknemersverzekeringen zijn een groot goed. De WW en de WIA beschermen werknemers tegen veel inkomensverlies wanneer je je baan verliest of ziek wordt. We voorkomen dat dit type verzekeringen veranderen in voorzieningen zodat er niet vervolgens op kan worden bezuinigd. Het is daarvoor belangrijk dat de regie stevig in handen is van werknemers en werkgevers.”
JA21 vindt dat het huidige ziekte- en arbeidsongeschiktheidsstelsel werkgevers te veel afschrikt om vaste contracten te geven en pleit daarom voor kortere loondoorbetaling bij ziekte, snellere re-integratie en hervorming van het systeem. Hun belangrijkste voorstel is het verkorten van de periode waarin werkgevers loon moeten doorbetalen bij ziekte, om zo het aannemen van personeel aantrekkelijker te maken.
JA21 wil het ziekte- en arbeidsongeschiktheidsstelsel hervormen omdat het huidige systeem werkgevers ontmoedigt om vaste contracten te bieden. Door de loondoorbetalingsplicht bij ziekte te verkorten en re-integratie te versnellen, wil JA21 de drempel voor werkgevers om personeel aan te nemen verlagen en het systeem werkbaarder maken.
De Partij voor de Dieren wil de bescherming van werknemers bij ziekte versterken, met name voor flexwerkers en uitzendkrachten. Ze pleiten voor het afschaffen van het uitzendbeding waardoor bij ziekte het contract stopt, en voor een landelijk fonds voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor flexwerkers, betaald door de inhurende bedrijven. Hiermee wil de partij ongelijkheid en onzekerheid bij ziekte tegengaan en werkgevers meer verantwoordelijkheid geven.
De PvdD wil voorkomen dat uitzendkrachten bij ziekte direct hun baan verliezen. Door het uitzendbeding te verbieden, krijgen uitzendkrachten bij ziekte dezelfde bescherming als vaste werknemers. Dit voorkomt dat werkgevers hun verantwoordelijkheid ontlopen bij ziekte van uitzendkrachten.
“het uitzendbeding voor uitzendkrachten, waardoor bij ziekte het contract stopt, wordt verboden.”
Omdat flexwerkers vaak slechter verzekerd zijn bij ziekte, stelt de PvdD een verplicht landelijk fonds voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenen voor. Dit fonds wordt betaald door de bedrijven die flexwerkers inhuren, zodat de lasten eerlijker verdeeld worden en flexwerkers beter beschermd zijn bij ziekte.
“Zolang er sprake is van flexwerk, komt er een landelijk fonds voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenen, betaald door de bedrijven die flexwerkers inhuren.”
De SGP wil de verplichting voor werkgevers om loon door te betalen bij ziekte verkorten van twee naar anderhalf jaar, om het aannemen van personeel aantrekkelijker te maken en de risico’s voor werkgevers te verlagen. Daarnaast wil de partij het vaste contract aantrekkelijker maken door werkgeverslasten te verlichten. De focus ligt op het verminderen van de lasten en onzekerheden voor werkgevers bij ziekte van werknemers.
De SGP vindt de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar en wil deze periode verkorten naar anderhalf jaar. Hiermee wil de partij het risico en de financiële last voor werkgevers verminderen, zodat zij sneller mensen in vaste dienst durven nemen, vooral in een krappe arbeidsmarkt.
“De verplichte loondoorbetaling bij ziekte wordt in een eerste stap verkort van twee naar anderhalf jaar.”
Om het vaste contract aantrekkelijker te maken voor werkgevers, stelt de SGP voor om werkgeverslasten te verlichten. Dit moet het aannemen en behouden van personeel stimuleren, ook wanneer er risico’s zijn zoals ziekte.
“Het vaste contract wordt aantrekkelijker gemaakt, onder andere door werkgeverslasten te verlichten en meer ruimte te bieden voor tussenvormen.”
De SP wil kleine werkgevers ontlasten bij langdurige ziekte van werknemers door de loondoorbetalingsplicht te verkorten en het tweede ziektejaar collectief te financieren via het UWV, zonder dat werknemers rechten verliezen. Hiermee wil de partij het risico en de financiële druk voor kleine bedrijven verminderen, terwijl de bescherming van zieke werknemers behouden blijft.
De SP erkent dat langdurige ziekte van werknemers een zware financiële last is voor kleine ondernemers. Daarom stelt de partij voor dat kleine bedrijven minder lang loon hoeven door te betalen bij ziekte; het tweede ziektejaar wordt collectief gefinancierd via het UWV. Dit moet het ondernemersrisico beperken zonder de rechten van werknemers aan te tasten.
“Daarom zorgen we ervoor dat kleine bedrijven minder lang het loon door hoeven te betalen bij ziekte, zonder dat de werknemer zijn rechten verliest. Het tweede ziektejaar bij kleine werkgevers betalen we gezamenlijk uit premiegeld via het UWV.”
“Langdurige ziekte is voor werknemers een persoonlijk drama en zij verdienen alle steun en medeleven. Tegelijkertijd is het voor kleine ondernemers lastig om lange tijd zonder deze vakkracht te zitten en de financiële lasten hiervan te dragen. Daarom zorgen we ervoor dat kleine bedrijven minder lang het loon door hoeven te betalen bij ziekte, zonder dat de werknemer zijn rechten verliest. Het tweede ziektejaar bij kleine werkgevers betalen we gezamenlijk uit premiegeld via het UWV.”
De VVD wil het risico en de lasten voor kleine werkgevers bij ziekte van werknemers verlagen door het tweede jaar loondoorbetaling af te schaffen en te vervangen door een collectieve verzekering. Daarnaast wil de partij de Wet verbetering poortwachter hervormen om ondernemers meer zeggenschap en minder bureaucratie te geven bij re-integratie. De kern van hun visie is het stimuleren van werkgeverschap, vooral bij kleine ondernemers, door de financiële en administratieve drempels bij ziekte te verlagen.
De VVD vindt het huidige systeem, waarbij kleine werkgevers twee jaar loon moeten doorbetalen bij ziekte van een werknemer, te zwaar en risicovol. Door het tweede jaar loondoorbetaling af te schaffen en te vervangen door een collectieve verzekering, wil de partij het aantrekkelijker en minder risicovol maken om personeel aan te nemen, vooral voor kleine ondernemers.
“Afschaffing tweede jaar loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers: We verlagen de drempel om personeel in dienst te nemen door het risico bij ziekte voor werkgevers te beperken. Vooral voor kleine ondernemers is het zwaar dat zij twee jaar loon moeten doorbetalen bij ziekte van een werknemer. We verkorten de termijn waarvoor kleine werkgevers aansprakelijk zijn en vervangen het tweede jaar voor een collectieve verzekering.”
De VVD wil de Wet verbetering poortwachter hervormen zodat ondernemers meer vrijheid krijgen in het organiseren van re-integratie bij ziekte. Dit moet de verplichte bureaucratie verminderen en werkgevers meer ruimte geven om samen met hun medewerkers te kiezen voor wat werkt.
“Hervorming Wet verbetering poortwachter: Ondernemers krijgen meer zeggenschap in het re-integratieproces en kiezen vrijer hoe zij de begeleiding organiseren. We verminderen de verplichte bureaucratie en geven ondernemers de ruimte om samen met hun medewerkers te doen wat werkt.”
50PLUS erkent dat ziekte een belangrijke oorzaak is van uitval van oudere werknemers en wil voorkomen dat 50-plussers vroegtijdig uitvallen door ziekte of ontslag. De partij stelt voor om maatregelen te nemen die de arbeidsparticipatie van ouderen verhogen, maar werkt deze voorstellen niet concreet uit richting werkgeversverantwoordelijkheid of loondoorbetaling bij ziekte.
50PLUS wil dat oudere werknemers langer en gezonder kunnen blijven werken en dat hun arbeidsparticipatie wordt verhoogd. Het programma benoemt het voorkomen van uitval door ziekte als expliciet doel, maar geeft geen specifieke voorstellen over de rol van de werkgever bij ziekte of loondoorbetaling.
“Maatregelen om te zorgen dat 50-plussers niet vroegtijdig uitvallen door ziekte of ontslag, om de arbeidsparticipatie van ouderen te verhogen.”
D66 wil de verplichting voor werkgevers om loon door te betalen bij ziekte verkorten van twee naar één jaar, om het aanbieden van vaste contracten aantrekkelijker te maken voor ondernemers. Hiermee beoogt D66 het risico en de lasten voor werkgevers bij ziekte van werknemers te verlagen, zodat meer mensen een vast contract kunnen krijgen.
D66 vindt dat de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte een drempel vormt voor het aanbieden van vaste contracten. Door deze periode te verkorten naar één jaar, wil D66 het risico voor werkgevers verminderen en zo stimuleren dat meer werknemers een vast dienstverband krijgen.
“Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma