Het CDA zet in op het bevorderen van een soepele overgang van werk naar werk (ww) door scholing, begeleiding en samenwerking tussen werkgevers, werknemers en instanties als het UWV. De partij wil leerrechten voor werkenden en werkzoekenden, flexibeler onderwijs en regionale werkcentra voor loopbaanadvies. De nadruk ligt op het versterken van vaardigheden, het stimuleren van mobiliteit op de arbeidsmarkt en het ondersteunen van kwetsbare groepen.
Het CDA wil dat mensen zich gedurende hun loopbaan kunnen blijven ontwikkelen en makkelijker kunnen overstappen naar ander werk. Dit moet gebeuren via leerrechten, flexibele opleidingen en wettelijke erkenning van deelopleidingen, zodat de arbeidsmarkt wendbaarder wordt en mensen niet onnodig in de WW belanden.
“Er komen leerrechten voor werkenden en werkzoekenden. Deze zijn bij alle erkende opleidingen te besteden. We willen meer flexibel en vraaggericht aanbod en wettelijke erkenning van deelopleidingen en duale trajecten op het hbo en wo.”
Om de overgang van werk naar werk te ondersteunen, wil het CDA regionale werkcentra ontwikkelen tot toegankelijke advies- en doorverwijsloketten, onder regie van het UWV en gemeenten. Dit moet mensen helpen bij het vinden van passende scholing en werk, met focus op vaardigheden in plaats van diploma’s.
“We ontwikkelen regionale werkcentra tot informatie- en adviespunten voor (digitaal) inzicht in opleidingen en skills met een eenduidig en voor iedereen toegankelijk advies- en doorverwijsloket, onder verantwoordelijkheid van het UWV-werkbedrijf en gemeenten.”
“We leggen de focus op kennis en vaardigheden van werkenden in plaats van diploma’s. Dat maakt het gemakkelijker om over te stappen naar een andere sector of beroepsgroep.”
Het CDA wil dat werkgevers en werknemers samen afspraken maken over ontwikkeling, van werk naar werk, en het creëren van een leerrijke werkomgeving. Extra aandacht is er voor senioren, praktisch opgeleiden en statushouders, zodat ook zij duurzaam inzetbaar blijven.
“We stimuleren werkgevers en werknemers om individuele en collectieve afspraken te maken over ontwikkeling, van werk naar werk en het creëren van een leerrijke werkomgeving, met extra aandacht voor senioren, praktisch opgeleiden en statushouders.”
“We stimuleren opleidings- en ontwikkelingsfondsen om gezamenlijk vorm te geven aan ‘werk naar werk’, de transitie tussen sectoren, het verwerven van algemene vaardigheden en het versterken van de positie van senioren op de arbeidsmarkt.”
JA21 wil het Nederlandse vermogensbelastingstelsel fundamenteel hervormen door box 2 volledig af te schaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 te belasten. Zij pleiten voor het belasten van werkelijk rendement in box 3 en het schrappen van fictieve berekeningen, zodat sparen, beleggen en ondernemen eenvoudiger en eerlijker worden.
JA21 vindt het huidige systeem van vermogensbelasting te complex en niet aansluitend bij de realiteit. Door box 2 af te schaffen en aanmerkelijk belang in box 3 te belasten, willen zij het systeem vereenvoudigen en ondernemerschap stimuleren. Dit betekent ook het vervallen van de gebruikelijkloonregeling.
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement en pleit voor belasting op daadwerkelijk behaald rendement. Dit moet de vermogensopbouw begrijpelijker, rechtvaardiger en aantrekkelijker maken.
De ChristenUnie wil de duur van de WW (werkloosheidswet) handhaven op twee jaar en verzet zich tegen de door het kabinet voorgestelde verkorting. Daarnaast pleit de partij voor vereenvoudiging en uniformering van de WW, met name om misbruik door bedrijven tegen te gaan. Hun visie is gericht op solidariteit, bescherming van werklozen en het tegengaan van onwenselijke constructies.
De ChristenUnie is tegen het verkorten van de WW-duur en wil deze op twee jaar houden, omdat een kortere WW vooral kwetsbare groepen raakt. Ze keren zich tegen bezuinigingen die de positie van werklozen verzwakken.
“De ChristenUnie draait deze bezuiniging terug en handhaaft de duur van de WW op twee jaar.”
“Het huidige kabinet heeft aangekondigd de duur van de WW met 6 maanden te verlagen. Dit raakt met name werklozen die ook in de huidige arbeidsmarkt moeilijk een nieuwe baan kunnen vinden, zoals sommige ouderen of mensen met ene beperking. De ChristenUnie draait deze bezuiniging terug en handhaaft de duur van de WW op twee jaar.”
De partij wil de WW-regeling eenvoudiger en uniformer maken, vooral om misbruik door bedrijven die goedkope seizoensarbeid via de WW organiseren tegen te gaan. Ook wordt de referte-eis versoberd.
“De WW wordt vereenvoudigd. Er zijn bedrijven die met gebruik van de WW een bedrijfsmodel voeren van laagbetaalde seizoensarbeid door veelal arbeidsmigranten. Dat vindt de ChristenUnie onwenselijk. Daarom voeren we een vereenvoudigingsslag door waarin we de WW meer uniformeren en ten aanzien van de referte-eis versoberen.”
BBB wil het vangnet van de WW behouden als onderdeel van de sociale zekerheid, met een focus op eenvoudiger regels en een menselijke maat in de uitvoering. Ze pleiten voor het in stand houden van de WW als vangnet, maar doen geen voorstellen tot uitbreiding of versobering.
BBB ziet de WW als een essentieel onderdeel van het sociale vangnet en wil deze behouden. Ze benadrukken het belang van eenvoudiger regels en een uitvoerbare uitvoering, zodat mensen niet verdwalen in bureaucratie en het vangnet toegankelijk blijft voor wie het nodig heeft.
“Het vangnet behouden: WW, Ziektewet en WIA blijven als vangnet overeind.”
BVNL noemt "ww" uitsluitend in de context van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme (WWFT). Hun belangrijkste voorstel is het vereenvoudigen van deze wet, omdat deze volgens BVNL leidt tot onnodige blokkades voor ondernemers. Er zijn geen andere relevante standpunten of voorstellen over "ww" in het programma.
BVNL vindt dat de huidige WWFT te veel administratieve lasten en blokkades veroorzaakt voor ondernemers. Zij willen de wet vereenvoudigen om het verkrijgen van financiële diensten makkelijker te maken en onnodige belemmeringen weg te nemen.
“Vereenvoudig de WWFT, de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Deze wet leidt tot enorme blokkades bij het verkrijgen”
DENK vindt dat het sociale vangnet, waaronder de WW (werkloosheidsuitkering), sterk moet blijven en meegroeien met de kosten van levensonderhoud. Ze willen dat de hoogte van de WW-uitkering voldoende stijgt met de prijzen om de koopkracht van mensen te waarborgen en dat de koppeling met het minimumloon behouden blijft.
DENK wil dat werkloosheidsuitkeringen voldoende meestijgen met de kosten van levensonderhoud om de koopkracht van uitkeringsgerechtigden te beschermen. Dit is onderdeel van hun bredere visie op een stevig sociaal stelsel en bestaanszekerheid. De partij benadrukt het belang van het behouden van de koppeling tussen uitkeringen en het minimumloon.
“Werkloosheids uitkeringen en bijstandsuitkeringen zullen voldoende stijgen met de prijzen om de koopkracht van mensen op peil te houden. De koppeling met het minimumloon blijft bestaan.”
De Partij voor de Dieren wil de duur van de kortdurende WW (Werkloosheidswet) verlengen naar zes maanden. Dit voorstel is bedoeld om mensen die hun baan verliezen meer zekerheid en tijd te geven om passend werk te vinden.
De PvdD vindt dat de huidige duur van de kortdurende WW onvoldoende bescherming biedt aan mensen die werkloos raken. Door deze periode te verlengen, krijgen werkzoekenden meer financiële zekerheid en ruimte om een nieuwe baan te vinden die bij hen past.
“We verlengen de kortdurende WW naar zes maanden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma