De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afschaffen en de opbrengsten hiervan inzetten voor een eerlijker belastingstelsel en meer investeringen in betaalbare woningen. De partij koppelt het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek aan het verlagen van de belasting op arbeid, het invoeren van een verzilverbare belastingkorting en het stimuleren van woningbouw, zodat de besparing ten goede komt aan brede maatschappelijke doelen zoals bestaanszekerheid en het oplossen van de woningnood.
De ChristenUnie ziet het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel, gericht op het eerlijker belasten van arbeid en vermogen en het verlagen van de belastingdruk op werk. De opbrengsten worden niet direct geoormerkt, maar ingezet voor structurele hervormingen die de inkomenspositie van werkenden en gezinnen verbeteren.
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af. In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren... In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
De ChristenUnie koppelt de hervorming van de hypotheekrenteaftrek aan investeringen in betaalbare woningen en het verbeteren van bestaanszekerheid. De partij noemt expliciet dat middelen worden ingezet voor woningbouw, het omzetten van toeslagen in een eenvoudiger systeem, en het versterken van de positie van huurders en starters.
“We bouwen 100.000 woningen per jaar, waarvan ten minste tweederde goed te betalen is voor mensen met een gewoon inkomen. Daarvoor trekken we de komende jaren miljarden extra uit...”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij...”
De ChristenUnie specificeert niet exact hoe de besparing uit de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek wordt besteed, maar plaatst deze in het kader van brede structurele hervormingen en investeringen. De partij kiest voor een integrale aanpak waarbij opbrengsten uit fiscale hervormingen worden ingezet voor meerdere maatschappelijke doelen.
“Elke investering of belastingverlaging kost geld. Net als in een huishouden of bedrijf moet dat onderaan de streep wel rondrekenen. Daarom kiezen we voor gerichte en slimme keuzes die zorgen voor een bloeiend land, maar tegelijkertijd ook voor houdbare overheidsfinanciën.”
“De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken. De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
De Partij voor de Dieren wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor hypotheken boven de NHG-grens, omdat deze regeling ongelijkheid vergroot. De vrijgekomen middelen worden volgens het programma ingezet om wonen betaalbaarder te maken, onder meer door investeringen in sociale huurwoningen, verduurzaming van de woningvoorraad en het tegengaan van energiearmoede. De partij koppelt het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek expliciet aan het realiseren van een rechtvaardiger en duurzamer woonbeleid.
De PvdD ziet de hypotheekrenteaftrek als een bron van ongelijkheid en wil deze versneld afbouwen voor hogere hypotheken. Dit levert besparingen op die volgens de partij ingezet moeten worden om wonen betaalbaarder te maken en sociale ongelijkheid te verminderen.
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar). Tegelijkertijd wordt ingezet op wonen weer betaalbaar maken.”
De partij koppelt de besparingen uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek aan concrete investeringen in betaalbaar wonen, zoals het bevriezen van huren, het bouwen van nieuwe sociale huurwoningen en het financieel ondersteunen van woningcorporaties.
“We schrappen de winstbelasting voor woningcorporaties en geven hen extra financiële steun. Hierdoor kunnen woningcorporaties huren bevriezen om wonen betaalbaar te houden en nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.”
De PvdD verbindt de inzet van middelen uit fiscale hervormingen, waaronder de hypotheekrenteaftrek, aan het verduurzamen van de woningvoorraad en het bestrijden van energiearmoede, zodat de opbrengsten direct bijdragen aan brede maatschappelijke doelen.
“Er komt een nationale doelstelling om energiearmoede uit te bannen en een renovatiefonds voor grootschalige verduurzaming van woningen met oog voor kwetsbare huishoudens.”
“De overdrachtsbelasting wordt (deels) teruggestort als kopers binnen een jaar hun huis energieneutraal hebben gemaakt.”
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen en de volledige opbrengst daarvan gebruiken om de inkomstenbelasting evenredig te verlagen. Hiermee beoogt het CDA de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te maken, zonder de opbrengst te besteden aan andere doelen dan lastenverlichting voor werkenden en huishoudens. De partij stelt daarbij randvoorwaarden om bestaande huiseigenaren te beschermen en de overgang eerlijk te laten verlopen.
Het CDA kiest ervoor om de besparing uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek uitsluitend te gebruiken voor het verlagen van de inkomstenbelasting. Dit moet de lasten voor burgers verlichten en de overgang voor huiseigenaren eerlijk maken, zonder dat de opbrengst naar andere uitgaven of investeringen gaat. Het doel is een gelijkwaardiger woningmarkt en een eenvoudiger belastingstelsel.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA benadrukt dat de afbouw van de hypotheekrenteaftrek over een lange periode moet plaatsvinden, zodat mensen die hierop hebben gerekend niet in financiële problemen komen. Dit waarborgt een eerlijke overgang en voorkomt onverwachte lastenverzwaring.
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
FVD wil de hypotheekrenteaftrek behouden en zelfs verhogen, en stelt dus géén afschaffing of besparing voor op deze regeling. Er is geen sprake van het herbestemmen van een besparing uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek; in plaats daarvan pleit FVD voor lastenverlichting en het betaalbaar houden van wonen door het juist behouden van deze fiscale regeling. Concrete voorstellen zijn het verhogen van het aftrektarief, het schrappen van het eigenwoningforfait, en het verlagen van de overdrachtsbelasting.
FVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als essentieel voor betaalbaar wonen en wil deze niet afschaffen, maar juist versterken. Er wordt geen besparing voorzien uit afschaffing, dus de vraag naar zinnige besteding van een dergelijke besparing is niet van toepassing op het FVD-programma. Hun beleid is gericht op lastenverlichting voor huiseigenaren, niet op herallocatie van middelen uit afschaffing.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft behouden en het maximale aftrektarief wordt teruggebracht naar het niveau van voor 2014 (52%).”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait. De hypotheekrenteaftrek behouden we en het maximale aftrektarief gaat terug omhoog naar 52%.”
NSC stelt voor om de hypotheekrenteaftrek te behouden en richt zich op het schrappen van andere ondoelmatige fiscale regelingen om middelen vrij te maken voor investeringen in bestaanszekerheid, betaalbare woningen en een weerbare samenleving. De partij benadrukt dat besparingen uit het hervormen van fiscale regelingen en het moderniseren van de begroting vooral moeten worden ingezet voor maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, minimumloon en zorg. Er is geen expliciet voorstel om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen, dus directe besparingen hieruit worden niet besproken of toegewezen.
NSC kiest ervoor de hypotheekrenteaftrek te behouden en zoekt besparingen in andere fiscale regelingen. Er is geen sprake van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, dus er zijn ook geen concrete plannen voor het besteden van een eventuele besparing hieruit.
“We verlagen de overdrachtsbelasting. We behouden de hypotheekrenteaftrek.”
NSC wil besparingen uit het schrappen van ondoelmatige fiscale regelingen en het moderniseren van de begroting inzetten voor investeringen in bestaanszekerheid, woningbouw, minimumloon en zorg. Dit betreft echter niet de hypotheekrenteaftrek, maar andere fiscale regelingen.
“We schrappen en versoberen ondoelmatige fiscale regelingen en ... benutten verantwoord de ruimte binnen de begroting.”
“We investeren in bestaanszekerheid en weerbare samenleving. ... meer betaalbare woningen, een hoger minimumloon van € 18, een lagere energierekening en een toegankelijke gezondheidszorg.”
“Slechte financiële regels gaan op de schop. Nederland kent nog te veel (fiscale) regelingen die niet doelmatig zijn maar wel veel geld kosten.”
BVNL wil de hypotheekrenteaftrek behouden en ziet het eigen huis als een financiële veilige haven, niet als melkkoe voor de overheid. Er is geen sprake van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, dus er wordt ook geen besparing voorzien die zinnig besteed zou moeten worden. BVNL richt zich juist op het verlagen van lasten voor huiseigenaren en het beperken van overheidsbemoeienis.
BVNL verzet zich tegen het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en wil juist het eigen huis financieel aantrekkelijker maken door lasten te verlagen. Zij zien het huis niet als bron van overheidsinkomsten, maar als een veilige haven voor burgers. Hierdoor is de vraag naar zinnige besteding van een eventuele besparing niet van toepassing binnen hun programma.
“Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek grotendeels behouden, maar afschaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Er wordt niet expliciet aangegeven dat de besparing uit deze maatregel aan een specifiek doel wordt besteed; het programma noemt wel brede investeringen in betaalbare woningen, armoedebestrijding en publieke voorzieningen, maar legt geen directe koppeling met de opbrengst van het beperken van de hypotheekrenteaftrek.
DENK kiest ervoor de hypotheekrenteaftrek te behouden voor de meeste woningbezitters, maar deze af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. De partij motiveert dit door te stellen dat deze groep de tegemoetkoming niet nodig heeft. Er wordt echter niet concreet gemaakt of en hoe de vrijgekomen middelen uit deze beperking van de hypotheekrenteaftrek specifiek worden besteed.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
Hoewel DENK in het programma veel investeringen aankondigt in betaalbare woningen, armoedebestrijding en publieke voorzieningen, wordt nergens expliciet gemaakt dat de besparing uit het beperken van de hypotheekrenteaftrek aan een specifiek doel wordt toegewezen. De financiële paragraaf noemt het afschaffen van "ondoelmatige belastingvoordelen" als algemene dekking, maar zonder directe koppeling aan de hypotheekrenteaftrek.
GroenLinks-PvdA stelt dat de besparing uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek gericht wordt ingezet voor woningbouw en lastenverlichting. De partij wil met deze middelen fors investeren in betaalbare woningen en het verlagen van de lasten op arbeid, zodat meer mensen toegang krijgen tot een betaalbare woning en meer overhouden van hun loon. Hun visie is dat deze herverdeling bijdraagt aan een eerlijker en socialer woon- en belastingstelsel.
De partij koppelt het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek direct aan investeringen in woningbouw en het verlagen van lasten op arbeid. Hiermee willen ze de woningmarkt toegankelijker maken voor starters en de lasten eerlijker verdelen, zodat de opbrengsten niet verdwijnen in de algemene middelen maar concreet worden ingezet voor maatschappelijke doelen.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen. De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
De partij wil de vrijgekomen middelen gebruiken om de investeringsruimte voor woningcorporaties te vergroten, zodat er tienduizenden betaalbare woningen kunnen worden gebouwd en bestaande woningen kunnen worden verduurzaamd. Dit moet de woningnood aanpakken en de huren betaalbaar houden.
“De Woningcorporaties Nieuwe Stijl betaalt geen winstbelasting. De wet passen we daarvoor aan. Daarmee ontstaat extra investeringsruimte voor de bouw van nieuwe woningen, renovatie en verduurzaming. Ook blijft er genoeg geld over om de huren betaalbaar te houden. Omgerekend levert deze maatregel investeringsruimte op voor de bouw van tienduizenden betaalbare woningen.”
Naast woningbouw wordt een deel van de opbrengsten uit het afschaffen van belastingvoordelen (zoals de hypotheekrenteaftrek) ingezet om de belasting op arbeid te verlagen. Dit maakt werken lonender en zorgt voor een eerlijker belastingstelsel.
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
De SP wil de besparing uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek boven de 600.000 euro direct inzetten voor het bouwen van betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters. Op termijn, als de hypotheekrenteaftrek volledig wordt afgeschaft, wordt de opbrengst gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen. Zo wil de SP de woningmarkt eerlijker maken en de wooncrisis aanpakken.
De SP stelt dat de miljarden die vrijkomen door het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek boven 600.000 euro direct worden geïnvesteerd in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters. Dit moet de woningnood verlichten en de kansen op een betaalbare woning vergroten.
“Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters. Zodat iedereen weer een kans krijgt op een goede en betaalbare woning.”
“De opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek boven de 600 duizend euro en het belasten van grondspeculatie vloeien terug in het Nationaal Woonfonds.”
De SP geeft aan dat als de hypotheekrenteaftrek volledig wordt afgeschaft, de opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen. Dit moet de lasten voor burgers verlichten.
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten híervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
De VVD wil de hypotheekrenteaftrek behouden en is fel tegen het afschaffen ervan; er wordt dus geen besparing gerealiseerd die opnieuw besteed kan worden. In het verkiezingsprogramma ontbreekt elk concreet voorstel over het zinnig besteden van een eventuele besparing uit afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, omdat de VVD deze aftrek juist expliciet wil behouden om de woonlasten betaalbaar te houden en woningbezit te stimuleren.
De VVD ziet de hypotheekrenteaftrek als essentieel voor betaalbare woonlasten en rust op de woningmarkt, en wijst afschaffing of beperking expliciet af. Er wordt geen besparing voorzien, dus ook geen herbestemming van middelen; het programma bevat uitsluitend pleidooien voor behoud.
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
“Daarbij blijft de huidige dertig-jaarstermijn van de hypotheekrenteaftrek behouden.”
Volt wil de besparing uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek inzetten voor het bouwen van meer betaalbare woningen en het verlagen van de belastingdruk op arbeid, onder andere via een basisinkomen. De partij koppelt het afbouwen van fiscale voordelen voor huiseigenaren direct aan investeringen in woningbouw en het compenseren van gestegen woonlasten, met als doel een eerlijkere verdeling van welvaart en het aanpakken van de wooncrisis.
Volt stelt dat de opbrengsten van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek direct worden gebruikt om woningbouwfondsen te versterken en betaalbare woningen te realiseren. Dit moet het woningtekort aanpakken en de huizenmarkt toegankelijker maken, vooral voor starters en mensen met een middeninkomen.
“De instrumenten en fondsen krijgen een financiële injectie, zodat het doel van 100.000 woningen per jaar realistisch wordt. Dit wordt gedekt door de afbouw van de fiscale stimulering van koopwoningen.”
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.”
Volt wil voorkomen dat het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek leidt tot hogere lasten voor huiseigenaren. Daarom wordt expliciet gekozen voor compensatie via een lagere inkomstenbelasting en de invoering van een basisinkomen, zodat de lasten eerlijker verdeeld worden en de koopkracht behouden blijft.
“De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.”
50PLUS is tegen het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en wil deze juist behouden. Er zijn geen concrete voorstellen of plannen in het verkiezingsprogramma van 50PLUS om eventuele besparingen uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zinnig te besteden; het programma pleit expliciet voor het behoud van deze regeling.
50PLUS ziet de hypotheekrenteaftrek als een belangrijke fiscale faciliteit voor (oudere) huiseigenaren en wil deze behouden. Het programma noemt nergens een besparing door afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, noch een bestemming voor eventuele opbrengsten daarvan; het standpunt is juist dat deze aftrek niet moet verdwijnen.
BBB is tegen het verder beperken of afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en wil de (over)waarde van de eigen woning niet belasten. Er zijn geen voorstellen in het BBB-programma om de besparing uit afschaffing van de hypotheekrenteaftrek te besteden, omdat BBB deze besparing niet wil realiseren; zij willen de regeling juist behouden. De kern van hun visie is het betaalbaar houden van koopwoningen en het beschermen van huiseigenaren tegen extra lasten.
BBB vindt het belangrijk dat de hypotheekrenteaftrek niet verder wordt beperkt en dat de (over)waarde van de eigen woning niet wordt belast. Zij zien het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek als onwenselijk en doen daarom geen voorstellen voor het besteden van een eventuele besparing. Het beschermen van de betaalbaarheid van koopwoningen en het voorkomen van extra lasten voor huiseigenaren staat centraal.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
De PVV wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en dus niet afschaffen; er is geen sprake van een besparing die elders besteed wordt. In het verkiezingsprogramma wordt expliciet gesteld dat de hypotheekrenteaftrek blijft bestaan en dat er niet aan getornd wordt. De PVV richt zich op andere besparingen en herprioriteringen, maar niet op het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.
De PVV kiest ervoor om de hypotheekrenteaftrek niet af te schaffen, waardoor er geen besparing vrijkomt die elders besteed kan worden. Dit standpunt wordt herhaaldelijk en expliciet gemaakt in het programma. De partij adresseert het woningtekort en betaalbaarheid via andere maatregelen, maar ziet de hypotheekrenteaftrek als onaantastbaar.
BIJ1 wil de miljardenbesparing uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek volledig inzetten voor grootschalige sociale woningbouw, coöperatieve woonvormen en het verduurzamen van bestaande huurwoningen. De partij stelt expliciet dat deze middelen niet langer als subsidie naar de rijkeren gaan, maar direct worden besteed aan het rechtvaardiger en betaalbaarder maken van wonen. Hun visie is dat de overheid actief investeert in volkshuisvesting en het woonrecht centraal stelt.
BIJ1 kiest ervoor om de vrijgekomen miljarden uit het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek structureel te besteden aan het bouwen van sociale woningen, het stimuleren van coöperatieve woonvormen en het circulair renoveren en verduurzamen van bestaande huurwoningen. Hiermee willen ze het woonrecht waarborgen en ongelijkheid op de woningmarkt tegengaan.
“Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
D66 wil de besparing uit het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek volledig inzetten voor het verlagen van de inkomstenbelasting voor iedereen. Hiermee beoogt de partij niet alleen de fiscale ongelijkheid tussen huurders en kopers te verkleinen, maar ook de koopkracht te verbeteren en de stijging van huizenprijzen af te remmen. De opbrengst wordt dus niet versnipperd, maar gericht besteed aan een brede lastenverlichting.
D66 kiest ervoor om de opbrengsten uit het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek volledig te gebruiken voor het verlagen van de inkomstenbelasting. Dit moet zorgen voor meer financiële gelijkheid tussen huurders en kopers, een eerlijker belastingstelsel en een rem op de huizenprijzen. De partij is expliciet: de besparing wordt niet aan andere doelen besteed, maar komt direct ten goede aan alle belastingbetalers.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
De SGP is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar sluit een herziening niet uit, mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. In het programma wordt echter niet concreet aangegeven hoe eventuele besparingen uit een afschaffing of herziening van de hypotheekrenteaftrek daadwerkelijk besteed zouden worden. De partij legt de nadruk op lastenverlichting en het bevorderen van eigenwoningbezit, maar koppelt dit niet expliciet aan de besteding van een eventuele besparing.
De SGP staat alleen open voor een herziening van de hypotheekrenteaftrek als dit gepaard gaat met passende lastenverlichtende maatregelen, zodat huiseigenaren niet financieel worden benadeeld. Er wordt geen concrete bestemming genoemd voor een eventuele besparing; het accent ligt op het voorkomen van negatieve gevolgen voor woningbezitters.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan. Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma