FVD wil de huurmarkt liberaliseren door de Wet Betaalbare Huur af te schaffen, verhuurders meer vrijheid te geven en het aandeel sociale huurwoningen te verkleinen. Ze stellen dat minder regulering en meer marktwerking het aanbod, vooral in het middensegment, zal vergroten. Nederlanders krijgen voorrang bij sociale huur, en projectontwikkelaars worden niet langer verplicht sociale huurwoningen te bouwen.
FVD ziet de Wet Betaalbare Huur als schadelijk voor het eigendomsrecht en het woningaanbod. Door deze wet af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven in de keuze van huurders, wil FVD het aanbod in de huurmarkt vergroten, met name in het middensegment. Minder regulering moet investeringen in huurwoningen stimuleren.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren. Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
“We schaffen de Wet Betaalbare Huur af om de huurmarkt te vitaliseren en geven verhuurders vrije keuze in huurders.”
“Verhuurders krijgen de vrijheid om zelf te kiezen aan wie zij verhuren.”
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen verkleinen, vooral in grote steden, en het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten afschaffen. Dit moet de markt gezonder maken en bouwen rendabeler voor projectontwikkelaars.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden. Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt.”
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zodat de markt gezonder wordt en minder afhankelijk van de overheid.”
“We stoppen met de verplichting voor private projecten om sociale woningen te bouwen, zodat bouwen weer rendabel wordt.”
FVD wil dat Nederlanders altijd voorrang krijgen op statushouders bij het toewijzen van sociale huurwoningen. Dit moet volgens hen de druk op de woningmarkt voor Nederlanders verlichten.
“Statushouders krijgen geen voorrang meer in de sociale sector – Nederlanders gaan voor.”
“We stoppen met het huisvesten van statushouders in de sociale sector en geven Nederlanders altijd voorrang.”
“We stoppen de huisvesting van statushouders in sociale woningen en geven voorrang op wachtlijsten aan Nederlanders.”
FVD wil woningtransformaties (zoals splitsen en ombouwen van panden) vergemakkelijken en nieuwe huurwoningen bouwen met aandacht voor schoonheid en menselijke maat, om het aanbod snel te vergroten en de leefomgeving aantrekkelijk te houden.
“We maken woningtransformaties (splitsen panden en ombouw kantoren) eenvoudiger, zodat sneller meer woningen beschikbaar komen.”
“We bouwen nieuwe huurwoningen met oog voor schoonheid, kleinschaligheid en ornamenten, zodat steden leefbaar en aantrekkelijk blijven.”
“Nieuwe huurwoningen moeten bovendien met aandacht voor schoonheid en menselijke maat worden gebouwd, zodat de leefomgeving aantrekkelijk blijft.”
BBB wil de huurwoningmarkt betaalbaar en toegankelijk houden door minder regulering, het afschaffen van de Wet betaalbare huur, en het stimuleren van verhuurders om woningen te blijven aanbieden. Ze pleiten voor meer sociale huurwoningen, versoepeling van verhuurregels (vooral voor starters en studenten), en het vergemakkelijken van woningdelen en splitsen. De partij richt zich op het vergroten van het aanbod zonder verhuurders te ontmoedigen, met oog voor lokale binding en doorstroming.
BBB vindt dat de huidige regulering, zoals de Wet betaalbare huur, het aanbod van huurwoningen juist verkleint doordat verhuurders hun woningen verkopen. Ze willen deze wet afschaffen, verhuur aantrekkelijker maken en regels versoepelen, zodat de huurmarkt stabiel en betaalbaar blijft.
“We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen. Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte.”
“Ook willen we meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten voor studenten. Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BBB wil het aanbod van sociale huurwoningen vergroten en ook meer woningen realiseren voor de middengroepen, om zo de druk op de huurmarkt te verlichten.
“Woningcorporaties worden gestimuleerd om weer 30.000 sociale huurwoningen per jaar te bouwen. Wat BBB betreft, komen er meer woningen voor de middengroepen.”
“Wij streven ernaar dat twee van de drie nieuwe huizen in elke regio daadwerkelijk betaalbaar worden. Maximaal 30 procent daarvan is sociale huur.”
Om het aanbod van huurwoningen te vergroten, wil BBB het delen, splitsen en verhuren van woningen eenvoudiger en aantrekkelijker maken, met name voor studenten en starters.
“Woningdelen, het splitsen van woningen en kamerverhuur en hospitaverhuur worden eenvoudiger en aantrekkelijker gemaakt.”
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien. We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
“BBB zet in op het vergunningsvrij delen en splitsen van woningen die zich daarvoor lenen. Bijbouwen moet gemakkelijker worden. BBB wil verhuur aantrekkelijker maken, ook kamerverhuur. Regels die daarvoor belemmerend werken, horen te worden afgeschaft.”
BBB wil het voor starters aantrekkelijker maken om een huurwoning te krijgen door het invoeren van starterscontracten en het geven van voorrang aan mensen met lokale binding of urgentie.
“Er komen starterscontracten zodat verhuren aan starters op de woningmarkt aantrekkelijker wordt.”
“Bij de toewijzing van koop en huurwoningen geven we voorrang aan mensen met een lokale binding, urgentie of mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan de gemeenschap, denk aan onderwijzers, zorgpersoneel en politiemensen.”
BBB wil dat verhuurders hun verantwoordelijkheid nemen bij het aanpakken van schimmel in huurwoningen, met duidelijke afspraken tussen overheid en woningcorporaties.
“Veel mensen wonen in huurhuizen met schimmel. Dat is slecht voor de gezondheid en het komt nog steeds te vaak voor. Verhuurders dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om dit probleem goed aan te pakken. BBB wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties, zodat woningen veilig en gezond zijn voor iedereen.”
NSC wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door meer sociale en midden-huurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en huurders beter te beschermen. Ze stellen concrete maxima aan huurverhogingen, willen een landelijk huurregister invoeren en stimuleren doorstroming en woningruil. Hun visie is dat de overheid meer regie moet nemen om de wooncrisis op te lossen en huurders zekerheid te bieden.
NSC ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een kernprobleem en wil fors inzetten op de bouw van sociale huur- en midden-huurwoningen, met duidelijke bouwdoelstellingen en langjarige afspraken met corporaties. Dit moet de toegankelijkheid voor mensen met een smalle beurs en middeninkomens vergroten.
“Nieuw Sociaal Contract zet daarbij vol in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare huur- en koopwoningen zodat iedereen een passend huis kan vinden.”
“Bouwen van extra betaalbare huurwoningen en koopwoningen door corporaties en marktpartijen.”
“We streven naar een aandeel van 30% sociale huur en van 2/3de betaalbare koop en midden-huur.”
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035. ... We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
Om huur betaalbaar te houden en huurders te beschermen tegen excessieve stijgingen, stelt NSC maxima aan huurverhogingen in zowel de sociale als de midden- en vrije sector. Daarnaast komt er een landelijk huurregister en wordt handhaving op verhuurderschap versterkt.
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%.”
“Huurders beschermen: een maximum stellen aan huren in de sociale huursector en midden-huur en het invoeren van een huurregister.”
“Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
NSC wil de doorstroming op de huurmarkt bevorderen door woningruil mogelijk te maken en meer passende woningen voor ouderen en andere doelgroepen te realiseren. Dit moet de schaarste verminderen en beter aansluiten bij de woonwensen van huurders.
“Op het moment dat iemand te groot woont, moet het mogelijk worden om van woning te ruilen met iemand die te klein woont. Dit zien we als gewenste woningruil.”
“Nieuw Sociaal Contract wil dat er meer seniorenwoningen komen, zodat Harry naar een geschikte woning kan verhuizen en zijn grotere woning weer vrijkomt voor een jong gezin.”
NSC wil misstanden zoals te hoge kamerhuren en het omzeilen van regels tegengaan door het puntensysteem te handhaven en gezamenlijke huurcontracten die regels omzeilen te verbieden.
“Misbruik van het puntensysteem bij kamerverhuur, met torenhoge huurprijzen tot gevolg, moet worden tegengegaan. Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt. De mogelijkheid om gezamenlijke huurcontracten te sluiten die alleen maar bedoeld zijn om regels te omzeilen wordt geschrapt.”
NSC wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij de toewijzing van sociale huurwoningen, om de wachttijd voor andere woningzoekenden niet verder te laten oplopen.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De Partij voor de Dieren vindt dat wonen een recht is en geen verdienmodel; de partij wil de huurmarkt reguleren om betaalbaarheid en toegankelijkheid te waarborgen. Ze pleiten voor het dwingend maximeren van huurprijzen, het beperken van het aantal panden voor particuliere verhuurders, het bevriezen van huren, en het uitbreiden van het sociale huuraanbod. Hun visie is gericht op het terugdringen van speculatie en het herstellen van volkshuisvesting boven marktwerking.
De PvdD wil excessieve huurprijzen tegengaan door het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht te stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector. Hiermee willen ze betaalbaarheid afdwingen en het omzeilen van regels door verhuurders voorkomen.
“We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
Om huisjesmelkerij en speculatie tegen te gaan, wil de PvdD het aantal panden dat particuliere verhuurders mogen verhuren beperken en een heffing invoeren op leegstand en braakliggende grond. Zo willen ze woningen terugbrengen naar hun sociale functie.
De partij wil het aandeel sociale huurwoningen vergroten, de inkomensgrens verhogen zodat meer mensen toegang krijgen, en de verkoop van sociale huurwoningen aan banden leggen. Dit moet de wachtlijsten verkorten en de toegankelijkheid verbeteren.
“Er komen meer betaalbare woningen: minimaal 40% van de nieuwbouwwoningen is sociale huur.”
“Door de maximale inkomensgrens te verhogen worden sociale huurwoningen toegankelijk voor meer mensen.”
“Er worden geen sociale huurwoningen meer verkocht, tenzij deze minstens een-op-een vervangen worden in dezelfde gemeente.”
De PvdD wil wonen loskoppelen van de markt en het winstoogmerk, zodat het belang van woningzoekenden centraal staat en niet dat van investeerders of speculanten.
“Wonen is een recht, geen verdienmodel. Daarom koppelt de Partij voor de Dieren wonen los van de markt. Zonder winstoogmerk ontstaat ruimte voor een veel passender woningaanbod.”
De partij wil huurders beschermen tegen huisuitzetting om financiële redenen en discriminatie op de woningmarkt tegengaan.
De ChristenUnie wil de woningmarkt eerlijker maken voor huurders door meer betaalbare (sociale) huurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en huurders meer zekerheid te bieden. Ze pleiten voor het behoud van vaste huurcontracten, het omzetten van huurtoeslag naar een inkomensafhankelijke huursubsidie, en het afschaffen van de kostendelersnorm om samenwonen te stimuleren. De partij wil daarnaast woningcorporaties meer ruimte geven om te investeren in huurwoningen voor verschillende inkomensgroepen.
De ChristenUnie ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een kernprobleem en wil fors investeren in de bouw van sociale en betaalbare huurwoningen. Ze willen dat minstens 30% van de nieuwbouw uit sociale huur bestaat en dat woningcorporaties meer financiële ruimte krijgen om hierin te investeren.
De partij wil huurders meer zekerheid en betaalbaarheid bieden door huurcontracten te beschermen, huurprijzen te reguleren en huurtoeslag te hervormen. Ze willen vaste huurcontracten als norm behouden, de huurtoeslag omzetten in een inkomensafhankelijke huursubsidie, en huurprijsstijgingen beperken.
“Een vast huurcontract blijft de norm. Huurders moeten weten waar ze aan toe zijn.”
“De huurtoeslag wordt omgezet in een huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico meer is op naheffingen en schulden.”
“De huren moeten minder hard stijgen dan in voorgaande jaren, door ze niet meer te koppelen aan loonstijgingen maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren.”
“De Wet betaalbare huur blijft bestaan.”
De ChristenUnie wil het samenwonen en het delen van woonruimte stimuleren door de kostendelersnorm af te schaffen voor mensen die onderdak bieden aan anderen. Dit moet solidariteit bevorderen en direct bijdragen aan het verminderen van woningnood.
“Daarom schaffen we de kostendelersnorm in de Participatiewet af voor mensen die onderdak bieden aan iemand in nood of bereid zijn om hun woning te delen met iemand anders.”
“Door bestaande woningen beter te benutten en mensen de vrijheid te geven om samen te wonen, creëren we snel extra woonruimte zonder dat daar nieuwbouw voor nodig is.”
Om huurders te ondersteunen en particuliere verhuurders tegemoet te komen, wil de ChristenUnie gemeenten stimuleren huurteams op te zetten en de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 verlagen.
GroenLinks-PvdA wil de woningmarkt voor huurders fundamenteel hervormen door huren betaalbaar te houden, huurders beter te beschermen en de rol van de markt te beperken. Ze stellen wettelijke grenzen aan huurstijgingen, pakken woekerhuren aan, en willen de verkoop van betaalbare huurwoningen aan commerciële partijen reguleren. De partij legt de verantwoordelijkheid voor verduurzaming en kwaliteit van huurwoningen bij verhuurders en investeert fors in de bouw van betaalbare huurwoningen.
GroenLinks-PvdA wil huurders beschermen tegen te hoge huurstijgingen, vooral in tijden van inflatie, door een wettelijke bovengrens in te voeren. Dit moet huurders meer zekerheid geven en voorkomen dat huren sneller stijgen dan lonen.
“Om explosieve huurstijgingen te voorkomen, komt er een wettelijke bovengrens aan de toegestane huurstijging.”
De partij wil huurders beschermen tegen excessieve huren en verhuurders die misbruik maken van de woningnood. Ze willen dat de markt minder invloed heeft op de maximale huurprijs en dat slecht geïsoleerde woningen een huurkorting krijgen.
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
“Huurders van slecht geïsoleerde woningen behouden een korting op de huur.”
GroenLinks-PvdA wil de vaste huurovereenkomst als norm behouden en tijdelijke contracten beperken, omdat deze leiden tot onzekerheid en hogere huren. Daarnaast willen ze een landelijke verhuurvergunning om huurders te beschermen tegen malafide verhuurders.
Om het aanbod van betaalbare huurwoningen te behouden, wil de partij de verkoop van deze woningen aan commerciële partijen reguleren.
“We willen de verkoop van betaalbare huurwoningen reguleren. Zo behouden we betaalbare woningen in verschillende buurten.”
GroenLinks-PvdA wil fors investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, met specifieke aandacht voor het middensegment. Ze willen gunstige leningen en extra investeringsruimte creëren om de bouw van huurwoningen tot 1.200 euro per maand te stimuleren.
De partij legt de verantwoordelijkheid voor het verduurzamen van huurwoningen bij de verhuurder en wil huurders het recht geven op verbetering of huurverlaging bij slechte isolatie.
De VVD wil de huurwoningmarkt verruimen door meer (betaalbare) huurwoningen te bouwen, belemmerende regelgeving te schrappen en het aantrekkelijker te maken voor investeerders om te verhuren. Tegelijkertijd pleit de partij voor minder voorrangsposities, strengere inkomenstoetsen en het aanpakken van scheefwonen om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor wie ze het hardst nodig heeft. De VVD kiest nadrukkelijk voor minder regulering en meer marktwerking om het aanbod en de betaalbaarheid van huurwoningen te vergroten.
De VVD ziet het tekort aan huurwoningen als een groot probleem en wil het aanbod vergroten door meer te bouwen, regels te schrappen en het fiscaal aantrekkelijker te maken om te verhuren. Dit moet leiden tot lagere huurprijzen en meer keuze voor huurders.
“We bouwen veel meer betaalbare huurwoningen en maken hier heldere afspraken over met investeerders en corporaties. Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen.”
“Wij strijden voor veel meer huurhuizen. Het is tijd om de huurmarkt te bevrijden en het is tijd dat veel meer corporaties gaan bouwen.”
“We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3.”
De VVD wil de toegang tot sociale huur strenger maken door voorrangsposities te beperken en inkomen- en vermogenstoetsen in te voeren. Dit moet ervoor zorgen dat sociale huurwoningen terechtkomen bij de mensen die ze het meest nodig hebben.
“Diverse voorrangsposities in de sociale sector zijn onrechtvaardig tegenover alle andere woningzoekenden. We verbieden de voorrang voor statushouders.”
“Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de mensen die deze woningen het hardst nodig hebben, komt er een jaarlijkse inkomenstoets voor sociale huurwoningen, om te bepalen of de huurprijs nog passend is.”
“Voor mensen die in een sociale huurwoning willen gaan wonen, komt er ook een vermogenstoets.”
De VVD wil scheefwonen tegengaan en doorstroming bevorderen, zodat sociale huurwoningen niet onnodig bezet blijven door mensen die er niet meer voor in aanmerking komen. Dit moet de wachtlijsten verkorten en het aanbod vergroten.
“We blijven maken afspraken met corporaties over het toepassen van een marktconforme huur, waardoor doorstroming op gang kan komen.”
“Oudere huurders die in een geschikter huis willen wonen moeten waar nodig met behoud van hun huidige huur naar een kleiner huurhuis kunnen verhuizen, zodat het huis vrijkomt voor jongeren.”
De VVD wil de huurtoeslag moderniseren door deze rechtstreeks aan woningcorporaties uit te keren, zodat de toeslag altijd leidt tot lagere woonlasten voor huurders en de uitvoering eenvoudiger wordt.
“We hervormen de huurtoeslag om te komen tot een toeslag die moderner is. In de sociale huursector wordt de huurtoeslag rechtstreeks aan woningcorporaties uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs.”
BIJ1 wil de woningmarkt radicaal hervormen door huren fors te verlagen, de vrije huursector af te schaffen en alle huurwoningen onder strenge regulering te brengen. De partij kiest voor massale bouw van sociale huurwoningen, het terugdringen van commerciële verhuurders en het versterken van huurdersrechten. Hun visie is dat wonen een basisrecht is en geen verdienmodel mag zijn.
BIJ1 wil huren structureel verlagen door huurprijzen te bevriezen, huurtoeslag te verhogen en alle huurwoningen onder een bindend puntensysteem te brengen. Hiermee willen ze betaalbaarheid garanderen en misbruik door verhuurders tegengaan.
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen.”
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
De partij wil huisjesmelkers streng aanpakken, verhuurvergunningen invoeren en de grootste private verhuurders onteigenen. Dit moet misbruik, intimidatie en te hoge huren tegengaan.
“We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen. We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen.”
“We beginnen met grond en gebouwen terugpakken van de grootste private beleggers en particuliere huisjesmelkers.”
BIJ1 wil huurders beter beschermen door gratis toegang tot recht en huurcommissie, ruimere bevoegdheden voor rechters en het strafbaar stellen van structurele overhuur en intimidatie.
“Huurders krijgen gratis toegang tot recht en huurcommissie. De rechter krijgt ruimere bevoegdheden om overtredingen van huurwetten hard aan te pakken. Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders.”
De partij wil een nationaal bouwbedrijf oprichten voor grootschalige bouw van sociale huurwoningen, woningcorporaties nationaliseren en commerciële projectontwikkelaars buitenspel zetten.
Iedereen, ongeacht inkomen, moet toegang krijgen tot sociale huurwoningen om betaalbaar wonen universeel te maken.
“De inkomensgrens voor sociale huur schaffen we af. Iedereen in Nederland heeft recht om betaalbaar te wonen.”
De SP wil de woningmarkt fundamenteel hervormen door de marktwerking terug te dringen en volkshuisvesting centraal te stellen, met als doel betaalbare huurwoningen voor iedereen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het bouwen van één miljoen betaalbare huurwoningen, het bevriezen van huren, het toegankelijk maken van sociale huur voor middeninkomens, en het vergroten van de zeggenschap van huurders. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen marktproduct, en dat huizen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken.
De SP wil fors investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen om het tekort op de woningmarkt op te lossen en huren betaalbaar te houden. Dit moet gebeuren via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, en het terugkopen van te dure huurwoningen.
“Wij bouwen één miljoen betaalbare huurwoningen, bevriezen de huren en geven bewoners weer zeggenschap over hun huis en hun buurt.”
“We zorgen voor één miljoen extra betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dat doen we via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen, het terugkopen van te dure huurwoningen en door sloop te voorkomen.”
Om huurders te beschermen tegen stijgende woonlasten wil de SP de huren bevriezen en het puntensysteem hervormen zodat de kwaliteit van de woning leidend is, niet de WOZ-waarde.
“Om het tij te keren bevriezen wij daarom de huren. Ook passen we het puntensysteem aan: het gaat weer over de kwaliteit van de woning, niet over schommelingen in de WOZwaarde die de huren kunstmatig opdrijven.”
De SP wil sociale huurwoningen niet alleen voor de laagste inkomens, maar ook voor middeninkomens beschikbaar maken, zodat meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huur.
“Daarom maken we sociale huur weer toegankelijk voor een brede groep mensen. Ook voor middeninkomens.”
De SP streeft naar meer macht en inspraak voor huurders over hun woning en buurt, onder andere door woningcorporaties weer om te vormen tot verenigingen die verantwoording afleggen aan huurders.
De SP wil dat huurders van woningen met een slecht energielabel automatisch minder huur betalen, zonder dat zij zelf actie hoeven te ondernemen.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
Om woonzekerheid te vergroten wil de SP tijdelijke huurcontracten afschaffen en van huren weer een duurzaam recht maken.
“Tijdelijke huurcontracten zorgen voor stress, onzeker heid en uitsluiting. Wij schaffen ze af en maken van wonen weer een duurzaam recht.”
De SP wil huisjesmelkers aanpakken door een vergunningplicht voor verhuurders in te voeren, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
D66 wil de woningmarkt voor huurders eerlijker, betaalbaarder en duurzamer maken door fors te investeren in sociale huur en middenhuur, huurders meer bescherming te bieden en verduurzaming te versnellen. Ze pleiten voor wettelijke quota voor sociale huur bij nieuwbouw, lagere btw op betaalbare huurwoningen, meer rechten voor huurders en het stimuleren van doorstroming. D66 ziet wonen als een basisrecht en wil dat huurders profiteren van verduurzaming zonder hogere maandlasten.
D66 wil het woningtekort aanpakken door fors meer sociale huur- en middenhuurwoningen te bouwen, met wettelijke quota en financiële stimulansen. Dit moet zorgen voor gemengde wijken en meer betaalbare huurwoningen, zodat starters en mensen met lagere inkomens meer kans maken op een woning.
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
“We investeren grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
D66 wil huurders sterker beschermen en hun positie verbeteren, onder andere door meer rechten te geven bij verduurzaming en door huurders te betrekken bij het beleid van woningcorporaties. Dit moet zorgen voor meer zekerheid en invloed voor huurders op hun woon- en leefsituatie.
D66 wil dat huurders direct voordeel hebben van verduurzaming van hun woning. Verhuurders worden verplicht te investeren in energiebesparing, maar huurders mogen er financieel niet op achteruitgaan.
“Ook huurders moeten profiteren van de verduurzaming van hun huis. Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
“We starten een grootschalig isolatieplan: vóór 2030 verduurzamen we minimaal 1 miljoen huurwoningen.”
D66 wil dat mensen met een hoger inkomen of vermogen die in een sociale huurwoning wonen, een huurprijs gaan betalen die meer in lijn is met de markt. Dit moet de doorstroming bevorderen en sociale huur beschikbaar houden voor wie het echt nodig heeft.
“Het is dan ook redelijk dat wie meer verdient of meer vermogen heeft en in een sociale huurwoning woont, een huur gaat betalen die past bij de markt.”
D66 wil de doorstroming op de huurmarkt bevorderen door het aantrekkelijker te maken voor ouderen om te verhuizen en door woningdelen te vergemakkelijken, zodat bestaande woonruimte beter wordt benut.
“D66 stelt een tijdelijke crisisregel in. Iedereen mag één kamer verhuren zonder dat dat negatieve financiële gevolgen heeft voor een uitkering, de belasting, de huur of een hypotheek. Zo stimuleren we woningdelen.”
De PVV wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door sociale huren met 10% te verlagen, de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen te verhogen en woningcorporaties te stimuleren meer sociale en middenhuurwoningen te bouwen. De partij stelt daarnaast voor om statushouders geen voorrang meer te geven op sociale huurwoningen en fraude streng te bestraffen. Hun visie is dat gewone Nederlanders weer voorrang moeten krijgen op de woningmarkt, met een nadruk op betaalbaarheid en nationale prioriteit.
De PVV wil de betaalbaarheid van huren direct verbeteren door sociale huren te verlagen en meer mensen toegang te geven tot betaalbare huurwoningen. Dit moet het woningtekort voor gewone Nederlanders verlichten en de druk op de huurmarkt verminderen.
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar. Ook verhogen we de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer woningzoekenden hiervoor in aanmerking komen.”
“Sociale huren met 10% verlagen. Inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders. Een betaalbaar dak boven het hoofd voor iedereen.”
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat fraude, zoals illegale onderverhuur, streng wordt bestraft. Hiermee wil de partij de positie van Nederlandse woningzoekenden versterken en misbruik van het systeem tegengaan.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie.”
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning.”
“In de Tweede Kamer is het PVV-voorstel aangenomen dat ervoor zorgt dat statushouders nooit meer voorrang krijgen – ook niet met urgentie. Daarnaast heeft de PVV geregeld dat illegale onderverhuur door statushouders actief wordt opgespoord. Deze fraudeurs moeten alles wat ze met deze illegale praktijken hebben binnengeharkt terugbetalen; hun verblijfsstatus wordt meteen ingetrokken.”
De PVV wil woningcorporaties de taak geven om naast sociale huurwoningen ook middenhuurwoningen te bouwen, zodat er meer aanbod komt voor mensen die nu tussen wal en schip vallen op de huurmarkt.
BVNL wil de woningmarkt, en specifiek de huurmarkt, sterk dereguleren en de rol van de overheid fors terugdringen. Zij pleiten voor het afschaffen van huurregulering, het vrijgeven van huurcontracten, en het stimuleren van woningbouw door minder regels en meer marktwerking. Het aanpakken van scheefwonen en het afschaffen van huurtoeslag zijn aanvullende speerpunten.
BVNL ziet overheidsregulering als oorzaak van de huidige problemen op de huurmarkt en wil deze drastisch verminderen. Zij willen huurcontracten liberaliseren, huurprijsregulering afschaffen en tijdelijke huurcontracten weer toestaan, zodat het aanbod kan groeien en de markt zichzelf kan herstellen.
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“Contracten worden weer vrij en tijdelijke huurovereenkomsten worden weer toegestaan.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
BVNL wil de huurtoeslag (huursubsidie) uiteindelijk afschaffen, maar zolang deze bestaat, beperken tot Nederlanders. Dit past in hun bredere visie om de woningmarkt minder afhankelijk te maken van overheidssteun en om immigratiegerelateerde druk op de huurmarkt te verminderen.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
Om het aanbod van sociale huurwoningen eerlijker te verdelen, wil BVNL scheefwoners aanpakken en streng optreden tegen woonfraude. Dit moet ervoor zorgen dat gesubsidieerde huurwoningen terechtkomen bij de juiste doelgroep.
“Pak scheefwoners aan. 7% van de huurders in sociale woningen woont scheef en houdt ten onrechte een gesubsidieerde woning bezet. Scheefwoners moeten in elk geval de maximaal redelijke WWS-huur betalen.”
“Pak woonfraude aan. Niet alleen van verhuurders, maar ook woonfraude van huurders die hun sociale woning voor veel geld onderverhuren. Zij die meerdere verblijfstitels hebben en die hun sociale huurwoning woning onderverhuren, verliezen hun Nederlandse verblijfstitel.”
Het CDA wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door meer betaalbare (huur)woningen te bouwen, huren in het sociale en middensegment betaalbaar te houden, en het aanbod van huurwoningen te vergroten. Ze kiezen voor inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector, stimuleren doorstroming en willen particuliere verhuur aantrekkelijk houden, terwijl ze ook inzetten op het recht voor huurders om hun corporatiewoning te kopen. De partij erkent regionale verschillen en wil maatwerk in het huurbeleid.
Het CDA ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem, vooral voor groepen als starters, leraren en zorgmedewerkers. Ze willen fors inzetten op de bouw van nieuwe (midden)huurwoningen en geven woningcorporaties een centrale rol, met geborgde financiering.
“We zetten fors in op het bouwen van nieuwe huurwoningen in het middensegment. Dit is nodig zodat groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten toegang krijgen tot een passende woning. Woningcorporaties spelen hierin een belangrijke rol. We zorgen dat zij hiervoor – net als bij sociale huur – geborgde financiering via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw krijgen.”
“Het uitgangspunt is twee derde betaalbaar waarvan 30 procent sociale huur. Zo is er in elke gemeente altijd een derde vrije ruimte voor dure huur- en koopwoningen.”
Om huurders in de sociale sector zekerheid te bieden en woonlasten beheersbaar te houden, kiest het CDA voor een inflatievolgend huurbeleid. Dit moet zorgen voor voorspelbaarheid en betaalbaarheid op de lange termijn.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
Het CDA wil ook in het middensegment de huren betaalbaar houden en erkent dat er grote regionale verschillen zijn. Daarom willen ze de WOZ-waarde meer laten meetellen om beter aan te sluiten bij lokale marktomstandigheden.
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Het CDA wil voorkomen dat kleine particuliere verhuurders uit de markt verdwijnen door fiscale druk. Ze pleiten voor een heffing op werkelijk rendement in box 3 en tijdelijke maatregelen tot de vermogenswinstbelasting is ingevoerd.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA erkent dat het verbod op tijdelijke huurcontracten kleine verhuurders en studenten kan raken. Ze willen gerichte verruimingen onderzoeken waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
Het CDA wil huurders de mogelijkheid geven hun corporatiewoning te kopen onder redelijke voorwaarden, waarbij de opbrengst wordt ingezet voor nieuwbouw en verduurzaming.
“Huurders mogen hun corporatiewoning kopen onder redelijke voorwaarden. De opbrengst gaat naar nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.”
De SGP vindt dat de woningmarkt voor huurders kampt met een tekort aan betaalbare huurwoningen, waardoor huren te hoog oplopen en het aanbod onder druk staat. De partij wil het aanbod vergroten, vooral in de sociale en middenhuursector, en pleit voor een evenwichtiger beleid dat zowel huurders als verhuurders beschermt. Concrete voorstellen zijn het verruimen van bouwmogelijkheden voor woningcorporaties, het tegengaan van scheefwonen, en het verbeteren van de positie van verhuurders om het aanbod te stimuleren.
De SGP ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem en wil het aanbod vergroten, met name in de sociale en middenhuursector. Ze vinden dat woningcorporaties meer ruimte moeten krijgen om ook voor middeninkomens te bouwen en dat sloop of verkoop van sociale huurwoningen alleen onder strenge voorwaarden mag plaatsvinden.
“Zo is er een groot tekort aan betaalbare (huur)woningen. Volkshuisvesting wordt daarom weer echt een verantwoordelijkheid van de overheid, uiteraard samen en met hulp van alle andere betrokkenen.”
“Woningcorporaties hebben op dit moment de mogelijkheid om incidenteel en onder strenge voorwaarden óók te bouwen voor andere groepen dan mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld voor middeninkomens. Dat is belangrijk en daarom worden de mogelijkheden daarvoor verruimd.”
“Sloop of verkoop van sociale huurwoningen door woningcorporaties mag alleen onder strenge voorwaarden, zo mogelijk gecompenseerd door nieuwbouw.”
“Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien.”
De SGP erkent dat jaarlijkse huurstijgingen redelijk zijn gezien stijgende lasten, maar vindt dat verhuurders rekening moeten houden met de draagkracht van huurders. Ze willen een heldere systematiek voor huurstijgingen en geen grillig beleid.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
Om de beschikbaarheid van sociale huurwoningen te beschermen, wil de SGP extra huurverhogingen mogelijk maken voor huurders met een aanmerkelijk hoger inkomen dan toegestaan voor sociale huur.
“Om scheefwonen tegen te gaan kan in de sociale huursector stapsgewijs een extra huurverhoging worden opgelegd als het inkomen van de huurder aanmerkelijk hoger wordt dan voor de toegang tot de sociale huursector toegestaan is.”
De SGP vindt dat recente wetgeving de positie van verhuurders heeft verslechterd en het aanbod heeft verminderd. Ze willen het evenwicht herstellen door de rendementen voor verhuurders te verhogen, bijvoorbeeld via belastingaanpassingen of verbeterde regelgeving, zodat vooral de middenhuursector kan groeien.
“De laatste tijd zijn er diverse wetten aangenomen die de positie van verhuurders verslechteren, met een lager aanbod als gevolg. Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
Volt wil de woningmarkt toegankelijker en eerlijker maken door huurregulering uit te breiden, meer betaalbare (midden)huurwoningen te realiseren en doorstroming te bevorderen. Ze pleiten voor strengere handhaving van eerlijke huurprijzen, stimuleren woningdelen en wooncoöperaties, en willen dat minstens twee derde van de nieuwbouw betaalbaar is, waarvan minimaal 30% sociale huur. Hun visie is gericht op het structureel vergroten van het betaalbare huuraanbod en het beschermen van huurders tegen excessen.
Volt wil huurprijzen in het middensegment reguleren en streng controleren op eerlijke huurprijzen, ook bij wisseling van huurder. Dit moet huurders beschermen tegen te hoge huren en speculatie tegengaan.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
Volt stelt als norm dat minstens twee derde van de nieuwbouw betaalbaar moet zijn, waarvan minimaal 30% sociale huur. Dit moet het tekort aan betaalbare huurwoningen structureel aanpakken.
“In principe geldt: minstens twee derde van de nieuwe woningen moet betaalbaar zijn en minimaal 30% sociale huur.”
Volt wil doorstroming op de huurmarkt stimuleren door doorstromers uit de sociale huursector voorrang te geven bij nieuwbouw in het middenhuur- en koopsegment. Dit moet de schaarste in sociale huur verminderen.
“We bevorderen doorstroom op de huizenmarkt, zoals met afspraken in nieuwbouwprojecten, om voor een deel van de middenhuur- en koopwoningen voorrang te geven aan doorstromers vanuit de sociale huursector.”
Volt wil woningdelen eenvoudiger maken en investeert in wooncoöperaties, met duidelijke kaders voor huur en toezicht. Dit vergroot het aanbod van alternatieve en betaalbare huurvormen.
Volt wil verhuurders verplichten tot energiebesparing, te beginnen bij grote verhuurders en later ook kleinere. Dit verlaagt woonlasten voor huurders en draagt bij aan duurzaamheid.
“De energiebesparingsplicht die nu al geldt voor bedrijven wordt uitgebreid naar verhuurders van woningen. We brengen de grote verhuurders en woningcorporaties nu al onder de verplichting, op termijn worden ook kleinere verhuurders toegevoegd.”
Volt wil dat arbeidscontracten en huurcontracten voor arbeidsmigranten strikt gescheiden zijn, zodat huurders niet afhankelijk zijn van hun werkgever voor huisvesting.
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
50PLUS richt zich in haar woonbeleid vooral op het bouwen van levensloopbestendige en betaalbare woningen voor ouderen, met als doel de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Specifiek beleid voor de huurmarkt wordt nauwelijks benoemd; de partij legt de nadruk op het vergroten van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen, zodat bestaande woningen (waaronder huurwoningen) vrijkomen voor andere doelgroepen. Concrete voorstellen zijn het herinvoeren van het Ministerie voor Volkshuisvesting en het realiseren van 290.000 levensloopbestendige woningen.
50PLUS ziet het bouwen van levensloopbestendige en betaalbare woningen voor ouderen als dé oplossing voor de woningnood, ook voor huurders. Door ouderen te laten doorstromen naar passende woningen, komt er ruimte vrij in de bestaande woningvoorraad, inclusief huurwoningen. De partij wil hiervoor een aparte minister en een concrete bouwdoelstelling.
“Bouwen voor oud is de komende jaren de oplossing voor woningnood onder jongeren. Het afbreken van de sociale volkshuisvesting en het niet regelen van seniorenhuisvesting in de afgelopen decennia, is een voorbeeld van falend overheidsbeleid.”
“Als ouderen kunnen doorstromen naar geschikte, levensbestendige en betaalbare huisvesting op de juiste locaties, dan kan de bestaande woningvoorraad efficiënter worden benut.”
“Het Ministerie voor Volkshuisvesting wordt weer in het leven geroepen.”
“De doelstelling van 290.000 levensloopbestendige woningen wordt gefaseerd gerealiseerd met oog voor netcongestie en bouwcapaciteit om de doorstroming weer écht op gang te krijgen.”
Naast reguliere woningen wil 50PLUS ook innovatieve woonvormen en moderne bejaardenhuizen stimuleren, waaronder woonzorgcomplexen en woonhofjes. Dit moet het aanbod van betaalbare huur- en koopwoningen voor ouderen vergroten en de druk op de huurmarkt verlichten.
“Bejaardenhuizen komen in moderne vorm en in allerlei varianten weer terug, waaronder woonzorg complexen voor ouderen.”
“Innovatieve woonvormen worden gestimuleerd: levensloopbestendige woningen en kleinschalige woonhofjes waar zorg, gemeenschap en zelfstandigheid worden gecombineerd.”
DENK vindt dat wonen een fundamenteel recht is en wil de overheid meer regie geven over de woningmarkt, met nadruk op betaalbare huur. De partij pleit voor strengere huurregulering, forse investeringen in sociale huur, uitbreiding van huurprijsbescherming en het verruimen van de toegang tot sociale huurwoningen. Hun visie is gericht op het tegengaan van te hoge huren en het vergroten van de bestaanszekerheid voor huurders.
DENK wil huurprijzen reguleren en huurders beter beschermen tegen te hoge huren. De partij ziet te hoge huren als een bedreiging voor bestaanszekerheid en wil dat de overheid actief ingrijpt om betaalbaarheid te waarborgen.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
DENK wil het aandeel sociale huurwoningen vergroten en de toegang daartoe verruimen. Ze willen woningcorporaties meer budget geven en inkomensgrenzen voor sociale huur verhogen, zodat meer mensen in aanmerking komen.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
DENK wil huurders beter ondersteunen door te investeren in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen bij geschillen of problemen.
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
JA21 wil de huurwoningmarkt snel ontgrendelen door minder regulering, meer marktwerking en het verlagen van de fiscale druk op verhuurders. Ze pleiten voor het intrekken van de Wet betaalbare huur, het toestaan van tijdelijke huurcontracten voor bredere doelgroepen, en het afbouwen van huurregulering zodat de markt meer ruimte krijgt. Hun visie is dat een flexibeler en aantrekkelijker huurmarkt het aanbod vergroot en de doorstroming bevordert, zonder bestaande huurders te benadelen.
JA21 ziet de huidige huurmarkt als "muurvast" door overregulering en fiscale druk, waardoor verhuurders vertrekken en het aanbod stagneert. Ze willen de marktwerking herstellen door het intrekken van recente huurwetgeving, het verlagen van belastingen voor verhuurders, en het op termijn afbouwen van huurregulering. Ook willen ze tijdelijke huurcontracten voor meer doelgroepen mogelijk maken en het woningwaarderingsstelsel direct aanpassen. Dit alles moet zorgen voor een groter, flexibeler huuraanbod op korte termijn.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
Hoewel dit niet direct over huren gaat, adresseert JA21 de positie van woningbezitters op erfpacht, wat indirect de huurmarkt beïnvloedt door het effect op het aanbod van huurwoningen. Ze willen wettelijke bescherming tegen plotselinge en exorbitante stijgingen van de erfpachtcanon.
“Consumentenbescherming wettelijk vastleggen om plotselinge en exorbitante stijgingen van de erfpachtcanon te beëindigen.”