GroenLinks-PvdA wil de woningmarkt voor huurders fundamenteel hervormen door huren betaalbaar te houden, huurders beter te beschermen en de marktwerking te beperken. Ze pleiten voor wettelijke bovengrenzen aan huurstijgingen, bescherming tegen woekerhuren, het behoud van vaste huurcontracten als norm, en meer investeringen in betaalbare huurwoningen. De partij legt de verantwoordelijkheid voor verduurzaming en kwaliteit van huurwoningen bij verhuurders en wil de verkoop van betaalbare huurwoningen aan commerciële partijen reguleren.
GroenLinks-PvdA wil huurders beschermen tegen te hoge huurstijgingen door een wettelijke bovengrens in te voeren. Dit moet huurders zekerheid geven en voorkomen dat huren sneller stijgen dan inkomens, vooral in tijden van hoge inflatie.
De partij wil huurders beschermen tegen excessieve huren door wettelijke bescherming uit te breiden naar alle huurwoningen en de invloed van de markt op huurprijzen te verminderen. De WOZ-waarde gaat minder zwaar meewegen en slecht geïsoleerde woningen krijgen een huurkorting.
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
“Huurders van slecht geïsoleerde woningen behouden een korting op de huur.”
GroenLinks-PvdA wil vaste huurcontracten als standaard behouden en tijdelijke contracten terugdringen, omdat deze leiden tot onzekerheid en hogere huren.
“De vaste huurovereenkomst blijft de norm, zoals we hebben afgesproken in de Wet vaste huurcontracten. We zijn tegen voorstellen die de onzekerheid voor huurders vergroten.”
“Tijdelijke contracten zorgden namelijk voor hoge huurstijgingen en stress, en zorgden niet voor meer woningen.”
De partij wil fors investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, onder meer via woningcorporaties en gunstige leningen, om het aanbod te vergroten en huren betaalbaar te houden.
“In elk nieuwbouwproject dat zij bouwen heeft 40% van de huurwoningen een huur van maximaal 900 euro per maand, en nog eens 30% van de woningen is ofwel een huurwoning tot 1200 euro, ofwel een koopwoning met een maximale koopprijs van 405.000 euro.”
“We zorgen voor extra investeringsruimte door gunstige leningen voor de bouw van tienduizenden woningen met een huur tot maximaal 1.200 euro per maand.”
“Rijksleningen voor woningen tot met een huur van 700 euro. We komen met een nieuw instrument om meer betaalbare woningen te bouwen.”
GroenLinks-PvdA legt de verantwoordelijkheid voor het isoleren en verduurzamen van huurwoningen bij verhuurders, zodat huurders niet opdraaien voor slechte woonkwaliteit of hoge energiekosten.
“Huurders betalen letterlijk de rekening als verhuurders weigeren een woning te isoleren. Wij leggen de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de verhuurder.”
“Slechte energielabels worden verplicht uitgefaseerd, ook in de private huursector, zodat de energierekening van huurders omlaag gaat, en woningen op tijd gereed zijn om over te stappen op een warmtepomp of warmtenet.”
“Enkel glas wordt erkend als gebrek, zodat huurders recht krijgen op verbetering of huurverlaging.”
Om het aanbod betaalbare huurwoningen te behouden, wil de partij de verkoop van deze woningen aan commerciële partijen reguleren.
“We willen de verkoop van betaalbare huurwoningen reguleren. Zo behouden we betaalbare woningen in verschillende buurten.”
De Partij voor de Dieren vindt dat wonen een recht is en geen verdienmodel; huizen zijn er om in te wonen, niet om aan te verdienen. Ze willen de huurmarkt hervormen door huurprijzen te maximeren, het woningwaarderingsstelsel (WWS) dwingend te maken voor alle huurwoningen (ook in de vrije sector), het aantal woningen voor particuliere verhuur te beperken, en de sociale huursector uit te breiden en betaalbaar te houden. Speculatie, huisjesmelkerij en excessieve huren worden actief tegengegaan, met als doel wonen weer betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen.
De PvdD wil huurprijzen aan banden leggen door het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht te stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector. Zo willen ze excessieve huren tegengaan en betaalbaarheid garanderen, vooral in populaire gebieden.
“Er blijven mogelijkheden om de huurprijzen te maximeren. We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: Zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met hele hoge huren tot gevolg. Huren gaan zo omlaag.”
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
Om huisjesmelkerij en speculatie tegen te gaan, wil de PvdD het aantal woningen dat particuliere verhuurders mogen verhuren beperken en maatregelen nemen tegen leegstand en speculatie. Zo willen ze de woningmarkt minder aantrekkelijk maken voor beleggers en meer ruimte creëren voor woningcorporaties.
“We beperken het aantal panden dat een particuliere verhuurder mag verhuren. Toegelaten instellingen zoals woningcorporaties krijgen meer investeringsmogelijkheden voor realisering van huurwoningen in het middensegment.”
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
“Huizen zijn geen handelswaar. Huizen zijn om in te wonen, niet om een slaatje uit te slaan. Steeds meer mensen komen in de knel door hun hoge huur, of kunnen geen aanspraak maken op een huurwoning. Huisjesmelken en speculeren maken we onaantrekkelijk door maatregelen in te voeren waarmee (lokaal) gestuurd kan worden op de verdeling van woningen.”
De partij wil het aandeel sociale huurwoningen vergroten, de toegang verbreden en de huren betaalbaar houden. Woningcorporaties krijgen meer steun en sociale huurwoningen mogen niet meer worden verkocht zonder vervanging.
“Door de maximale inkomensgrens te verhogen worden sociale huurwoningen toegankelijk voor meer mensen.”
“We schrappen de winstbelasting voor woningcorporaties en geven hen extra financiële steun. Hierdoor kunnen woningcorporaties huren bevriezen om wonen betaalbaar te houden en nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.”
“Er komen meer betaalbare woningen: minimaal 40% van de nieuwbouwwoningen is sociale huur.”
“Er worden geen sociale huurwoningen meer verkocht, tenzij deze minstens een-op-een vervangen worden in dezelfde gemeente.”
De PvdD wil huurders beschermen tegen huisuitzetting om financiële redenen en discriminatie op de woningmarkt tegengaan.
BBB wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door minder regels voor verhuur, het stimuleren van sociale en middenhuur, en het afschaffen van de Wet betaalbare huur. De partij zet in op meer bouw van sociale huurwoningen, versoepeling van verhuurregels (vooral voor studenten en starters), en het aantrekkelijker maken van verhuren door minder strenge huurbescherming en eerlijkere puntentellingen. BBB wil verhuurders behouden op de markt en verhuur stimuleren zonder hen weg te jagen.
BBB ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem en wil daarom het aantal sociale huurwoningen verhogen en meer woningen voor de middengroepen realiseren. Dit moet de druk op de huurmarkt verlichten en huurders meer kansen geven.
“Woningcorporaties worden gestimuleerd om weer 30.000 sociale huurwoningen per jaar te bouwen. Wat BBB betreft, komen er meer woningen voor de middengroepen.”
“Wij streven ernaar dat twee van de drie nieuwe huizen in elke regio daadwerkelijk betaalbaar worden. Maximaal 30 procent daarvan is sociale huur.”
BBB vindt dat de Wet betaalbare huur het aanbod van huurwoningen juist verkleint doordat particuliere verhuurders afhaken. De partij wil deze wet afschaffen, verhuurregels versoepelen en verhuurders behouden door eerlijkere puntentellingen en voorspelbare belastingen.
“We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen. Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte.”
“Betaalbare huur zonder verhuurders weg te jagen, wat we zien gebeuren door de barrière die de Wet betaalbare huur opwerpt.”
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BBB wil het makkelijker maken om woningen te delen, te splitsen en te verhuren aan studenten. De partij wil huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen terugdraaien en tijdelijke huurcontracten voor studenten mogelijk maken.
“Woningdelen, het splitsen van woningen en kamerverhuur en hospitaverhuur worden eenvoudiger en aantrekkelijker gemaakt. De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien. We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
“Ook willen we meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten voor studenten.”
Om starters meer kansen te geven op de huurmarkt, wil BBB het mogelijk maken om met speciale starterscontracten te werken. Dit moet verhuur aan starters aantrekkelijker maken.
“Er komen starterscontracten zodat verhuren aan starters op de woningmarkt aantrekkelijker wordt.”
BBB wil het splitsen en delen van woningen vergunningsvrij maken om het aanbod van huurwoningen te vergroten en verhuur te stimuleren.
BBB erkent het probleem van ongezonde huurwoningen en wil verhuurders verplichten schimmelproblemen aan te pakken, met duidelijke afspraken tussen overheid en woningcorporaties.
“Veel mensen wonen in huurhuizen met schimmel. Dat is slecht voor de gezondheid en het komt nog steeds te vaak voor. Verhuurders dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om dit probleem goed aan te pakken. BBB wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties, zodat woningen veilig en gezond zijn voor iedereen.”
De PVV wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door sociale huren met 10% te verlagen en de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen te verhogen. Daarnaast pleit de partij voor het bouwen van meer sociale huur- en middenhuurwoningen, het schrappen van voorrang voor statushouders, en het versoepelen van regels om sneller woningen te realiseren. Hun visie is dat gewone Nederlanders weer voorrang moeten krijgen op de woningmarkt en huren betaalbaar moeten zijn.
De PVV wil de betaalbaarheid van huren direct verbeteren door sociale huren te verlagen en meer mensen toegang te geven tot betaalbare huurwoningen. Dit moet ervoor zorgen dat meer Nederlanders in aanmerking komen voor een sociale huurwoning en minder financieel worden belast.
“Sociale huren met 10% verlagen”
“Inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen”
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar. Ook verhogen we de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer woningzoekenden hiervoor in aanmerking komen.”
“We gaan ook de strijd aan tegen de hoge huren. Deze zijn in de afgelopen tien jaar met bijna 30% omhooggeschoten. De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders. Een betaalbaar dak boven het hoofd voor iedereen.”
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en streng optreden tegen fraude met sociale huur door deze groep. Hiermee wil de partij de wachttijden voor Nederlanders verkorten en misbruik van sociale huurwoningen tegengaan.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“Gemeentelijke taakstelling voor de verplichte huisvesting van statushouders schrappen”
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
De PVV wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in de bouw van sociale huur- en middenhuurwoningen. Dit moet het aanbod vergroten en de druk op de huurmarkt verlichten, zodat huren betaalbaarder worden voor verschillende doelgroepen.
“Forse extra investering in snellere woningbouw: sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen mét voldoende ruimte voor de auto”
“Woningbouwcorporaties krijgen de taak om niet alleen sociale huurwoningen, maar ook middenhuurwoningen te bouwen.”
“Taakuitbreiding woningbouwcorporaties voor de bouw van extra middenhuurwoningen”
Om sneller meer huurwoningen te realiseren, wil de PVV procedures en regels versoepelen, bezwaarprocedures beperken en vergunningen sneller afgeven. Dit moet de bouw van huurwoningen versnellen en het aanbod vergroten.
BIJ1 wil de woningmarkt radicaal hervormen door huren fors goedkoper te maken, de vrije huursector af te schaffen en alle huurprijzen te reguleren. Ze pleiten voor een sterke publieke regie, het aanpakken van huisjesmelkers, en het bouwen van veel meer sociale huurwoningen. Hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat de overheid de regie moet nemen om betaalbaar huren voor iedereen te garanderen.
BIJ1 wil huren structureel verlagen en huurprijzen streng reguleren, inclusief het bevriezen van huren en het verhogen van huurtoeslag. Ze willen dat alle huurwoningen, ook in de vrije sector, onder een bindend puntensysteem vallen, zodat te hoge huren worden teruggedrongen. Dit moet betaalbaar wonen voor iedereen mogelijk maken, ongeacht inkomen.
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen.”
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
BIJ1 wil huisjesmelkers streng aanpakken door middel van verhuurvergunningen, strengere controles en strafrechtelijke vervolging bij misstanden. Ze willen huurders beter beschermen tegen intimidatie, overhuur en discriminatie door verhuurders.
“We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen. We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen.”
“Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders. En kunnen leiden tot strafrechtelijke vervolging.”
“Makelaars, tussenpersonen of verhuurders die discrimineren, verliezen het recht om deze functies te beoefenen, en zal de rechter vervolgen. En hun bezit van grond of gebouwen terugpakken.”
BIJ1 wil fors investeren in de bouw van sociale huurwoningen via een nationaal bouwbedrijf zonder winstoogmerk. Ze willen woningcorporaties nationaliseren en de regie volledig bij de overheid leggen, zodat betaalbare huurwoningen voor iedereen beschikbaar komen.
“Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst.”
“De overheid richt een nationaal publiek bouwbedrijf op dat zich volledig toelegt op de grootschalige bouw van kwalitatieve, duurzame sociale huurwoningen.”
“Alle bestaande woningcorporaties worden genationaliseerd.”
BIJ1 wil de inkomensgrens voor sociale huur afschaffen zodat iedereen recht heeft op betaalbaar huren. Ze willen extra bescherming en lagere huren voor de meest kwetsbare groepen.
NSC wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door meer sociale en middenhuurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en misstanden op de huurmarkt aan te pakken. Ze stellen concrete maxima aan huurverhogingen, willen een landelijk huurregister invoeren en stimuleren innovatieve woonvormen en doorstroming. De partij legt nadruk op bescherming van huurders en het vergroten van het aanbod, vooral voor mensen met een smalle beurs en middeninkomens.
NSC wil huurders beschermen tegen buitensporige huurstijgingen en misbruik door verhuurders, met duidelijke maxima voor huurverhogingen en betere handhaving van regels. Dit moet huurwoningen betaalbaar houden en huurders meer zekerheid bieden.
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%. Zo kunnen we buitensporige huurstijgingen voorkomen en beschermen we huurders tegen hoge woonlasten.”
“Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt. De mogelijkheid om gezamenlijke huurcontracten te sluiten die alleen maar bedoeld zijn om regels te omzeilen wordt geschrapt.”
“Huurders beschermen: een maximum stellen aan huren in de sociale huursector en midden-huur en het invoeren van een huurregister.”
NSC ziet het vergroten van het aanbod van betaalbare huurwoningen als essentieel om de woningnood te bestrijden, met specifieke aandacht voor sociale huur en middenhuur. Ze willen langjarige afspraken met corporaties en marktpartijen en stellen bouwdoelen per regio.
“Nieuw Sociaal Contract neemt maatregelen zodat er meer betaalbare huurwoningen worden gebouwd, zodat ook mensen met een smalle beurs een woning kunnen vinden.”
“We streven naar een aandeel van 30% sociale huur en van 2/3de betaalbare koop en midden-huur.”
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035. Deze prestatieafspraken tussen Rijk en woningcorporaties zijn gekoppeld aan heldere woningbouwdoelen per regio. Die doelen zijn gebaseerd op de woonwensen. We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
NSC wil misstanden op de particuliere huurmarkt tegengaan door betere handhaving, een landelijk huurregister en aanpak van ongewenst verhuurgedrag. Dit moet zorgen voor meer transparantie en eerlijkheid voor huurders.
“Dankzij de wet Goed Verhuurderschap is ongewenst verhuurgedrag beter aan te pakken. We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
NSC stimuleert alternatieve woonvormen zoals hospitaverhuur, wooncoöperaties en flexwoningen om het aanbod te vergroten en woningnood te verlichten, vooral voor specifieke doelgroepen.
“We stimuleren hospitaverhuur door de kamervrijstelling te verhogen en tijdelijke verhuur makkelijker te maken. Zo helpen we woningnood te verminderen.”
“In collectieve woonvormen zoals wooncoöperaties, collectief particulier opdrachtgeverschap en geclusterde woonvormen voor ouderen leven mensen samen en krijgen buurten een impuls. We juichen dit soort initiatieven van harte toe, ze verdienen een plek in de bouwplannen.”
“Voor bepaalde doelgroepen kunnen flexwoningen uitkomst bieden. Op basis van de Omgevingswet kunnen tijdelijke woningen snel worden geplaatst. Zulke woningen moeten wel voldoende kwaliteit hebben: we stellen daarom voor om de terugverdientijd voor tijdelijke woningen op te rekken van maximaal 30 naar minimaal 40 jaar.”
De SP wil de woningmarkt fundamenteel hervormen door huren betaalbaar te maken, de macht van beleggers te beperken en de zeggenschap van huurders te vergroten. Ze pleiten voor het bouwen van een miljoen betaalbare huurwoningen, het bevriezen van huren, het toegankelijk maken van sociale huur voor bredere inkomensgroepen, en het automatisch verlagen van huren bij slecht geïsoleerde woningen. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen marktproduct, en dat huizen voor mensen zijn, niet voor winst.
De SP wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in de bouw en het beschikbaar maken van betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dit moet gebeuren via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen en het terugkopen van te dure huurwoningen.
“Wij bouwen één miljoen betaalbare huurwoningen, bevriezen de huren en geven bewoners weer zeggenschap over hun huis en hun buurt.”
“We zorgen voor één miljoen extra betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dat doen we via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen, het terugkopen van te dure huurwoningen en door sloop te voorkomen.”
Om huurders te beschermen tegen stijgende woonlasten wil de SP de huren bevriezen en het puntensysteem hervormen zodat de kwaliteit van de woning leidend is, niet de WOZ-waarde.
“Om het tij te keren bevriezen wij daarom de huren. Ook passen we het puntensysteem aan: het gaat weer over de kwaliteit van de woning, niet over schommelingen in de WOZwaarde die de huren kunstmatig opdrijven.”
De SP wil sociale huurwoningen niet alleen voor de laagste inkomens, maar ook voor middeninkomens beschikbaar maken, zodat meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huur.
“Daarom maken we sociale huur weer toegankelijk voor een brede groep mensen. Ook voor middeninkomens.”
Huurders moeten meer invloed krijgen op beslissingen over hun woning en buurt, zoals renovatie, verkoop of sloop. Woningcorporaties worden weer verenigingen met verantwoording aan huurders.
De SP wil dat huurders in woningen met een slecht energielabel automatisch minder huur betalen, zonder dat zij zelf actie hoeven te ondernemen.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
“De SP wil dat het energielabel automatisch wordt meegenomen in de huurprijs, zonder dat de huurder naar de Huurcommissie hoeft.”
Om woonzekerheid te vergroten wil de SP tijdelijke huurcontracten afschaffen en van huren weer een duurzaam recht maken.
“Tijdelijke huurcontracten zorgen voor stress, onzeker heid en uitsluiting. Wij schaffen ze af en maken van wonen weer een duurzaam recht.”
De SP wil verhuurders aan strengere kwaliteitseisen onderwerpen en huisjesmelkers hun vergunning ontnemen bij misstanden.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
De VVD wil de woningmarkt voor huurders hervormen door meer betaalbare (private en sociale) huurwoningen te bouwen, belemmerende regelgeving te schrappen en het aantrekkelijker te maken voor investeerders om te verhuren. Ze pleiten voor minder overheidsregulering, het afschaffen van huurmarktbeperkende wetten, en een eerlijker fiscaal klimaat voor verhuurders, met als doel de doorstroming te bevorderen en wachttijden te verkorten.
De VVD ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem en wil daarom fors meer (private en sociale) huurwoningen laten bouwen. Ze willen het aantrekkelijker maken voor investeerders om te verhuren en belemmerende regelgeving aanpakken, zodat het aanbod groeit en huren betaalbaarder wordt.
“We bouwen veel meer betaalbare huurwoningen en maken hier heldere afspraken over met investeerders en corporaties. Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen.”
“Corporaties worden in staat gesteld en verplicht aanzienlijk meer sociale huurwoningen te bouwen.”
“Het is bijna onmogelijk een goede en betaalbare huurwoning te vinden. De overheid heeft de afgelopen jaren de ene na de andere huurwet ingevoerd, maar het resultaat is problematisch: er worden te weinig nieuwe huurwoningen gebouwd. Sterker nog, in sommige steden verdwijnen private huurwoningen omdat ze verkocht worden.”
De VVD stelt dat overregulering de huurmarkt verstikt en wil daarom diverse wetten en regels die het aanbod beperken afschaffen. Dit moet leiden tot meer private huurwoningen, lagere huurprijzen en meer flexibiliteit voor huurders en verhuurders.
“We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
“De regels voor kamerverhuur zijn nu per gemeente verschillend en vaak te streng: landelijke, ruimere regels maken het makkelijker om woonruimte te delen of samen te wonen.”
De VVD vindt dat het huidige fiscale beleid verhuur onaantrekkelijk maakt en wil daarom verhuurders alleen belasten op werkelijk rendement. Dit moet het aanbod van huurwoningen behouden en vergroten.
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3. Ook verantwoordelijke ondernemingen die woningen verhuren horen voor het werkelijke rendement te worden belast.”
Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor wie ze het hardst nodig heeft, wil de VVD jaarlijkse inkomenstoetsen, marktconforme huren en een vermogenstoets invoeren. Ook moet doorstroming worden bevorderd, bijvoorbeeld door ouderen te helpen verhuizen.
“Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de mensen die deze woningen het hardst nodig hebben, komt er een jaarlijkse inkomenstoets voor sociale huurwoningen, om te bepalen of de huurprijs nog passend is.”
“Voor mensen die in een sociale huurwoning willen gaan wonen, komt er ook een vermogenstoets.”
“Oudere huurders die in een geschikter huis willen wonen moeten waar nodig met behoud van hun huidige huur naar een kleiner huurhuis kunnen verhuizen, zodat het huis vrijkomt voor jongeren. Corporaties kunnen daarbij ondersteunen.”
De VVD wil de huurtoeslag moderniseren door deze rechtstreeks aan corporaties uit te keren en uiteindelijk het toeslagenstelsel afschaffen, zodat de toeslag altijd ten goede komt aan lagere woonlasten.
“We hervormen de huurtoeslag om te komen tot een toeslag die moderner is. In de sociale huursector wordt de huurtoeslag rechtstreeks aan woningcorporaties uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs. Zo komt de toeslag altijd ten goede aan lagere woonlasten, blijft de uitvoering bij de overheid en behouden corporaties geen beslisbevoegdheid over inkomensverdeling.”
Volt wil de woningmarkt toegankelijker en eerlijker maken voor huurders door uitbreiding van huurregulering, meer betaalbare (sociale en midden)huurwoningen, en strengere handhaving op eerlijke huurprijzen. Ze zetten in op het stimuleren van doorstroming, het versterken van wooncoöperaties, en het aanpakken van leegstand en speculatie, zodat huren betaalbaar blijft en meer mensen een passende huurwoning kunnen vinden.
Volt wil huurprijzen in het midden- en sociale segment reguleren en streng controleren, zodat huren betaalbaar blijft en verhuurders zich aan de regels houden. Dit moet misbruik tegengaan en huurders beschermen tegen te hoge huren, ook bij wisseling van huurder.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
Volt wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten door woningcorporaties te ondersteunen en te stimuleren meer te bouwen, onder andere door belastingdruk te verlagen en investeringen te verhogen. Dit moet het tekort aan huurwoningen verminderen en de positie van huurders versterken.
“We stellen de woningcorporaties in staat meer te bouwen. Dat doen we door de belastingdruk op de woningcorporaties te verlagen, zodat er meer geïnvesteerd kan worden in nieuwe huurwoningen. We schaffen de vennootschapsbelasting voor woningcorporaties af.”
“Gemeenten moeten binnen hun nieuwbouwopgave zorgen voor een goede mix van woningen. In principe geldt: minstens twee derde van de nieuwe woningen moet betaalbaar zijn en minimaal 30% sociale huur.”
Volt wil doorstroming bevorderen, zodat huurders makkelijker kunnen verhuizen naar een woning die beter bij hun levensfase past. Dit moet de doorstroom vanuit de sociale huursector vergroten en woningen vrijmaken voor starters en gezinnen.
“We bevorderen doorstroom op de huizenmarkt, zoals met afspraken in nieuwbouwprojecten, om voor een deel van de middenhuur- en koopwoningen voorrang te geven aan doorstromers vanuit de sociale huursector.”
“Volt pleit voor een nationaal doorstroomoffensief dat het voor senioren ook echt aantrekkelijk maakt om door te stromen naar een passende woning. Zo komen er woningen vrij voor andere woningzoekenden, zoals jonge gezinnen en starters.”
Volt wil wooncoöperaties stimuleren als alternatief voor reguliere huur, met duidelijke kwaliteitsbewaking en huurkaders. Dit biedt huurders meer zeggenschap en kan bijdragen aan betaalbare en innovatieve woonvormen.
“We versterken de regelgeving voor wooncoöperaties met kwaliteitsbewaking, toezicht en kaders voor de huur.”
“Woningcorporaties krijgen meer mogelijkheden om een deel van hun bestaande en nieuwbouwwoningen over te dragen aan wooncoöperaties waar leden zich hebben ingeschreven om te kopen of huren.”
Volt wil leegstand van huurwoningen ontmoedigen en speculatie tegengaan, zodat woningen sneller beschikbaar komen voor huurders en de prijzen niet kunstmatig hoog blijven.
“De leegstand van woningen moet worden ontmoedigd. Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting.”
Volt wil verhuurders verplichten om hun woningen te verduurzamen, zodat huurders profiteren van lagere energielasten en een beter wooncomfort.
“De energiebesparingsplicht die nu al geldt voor bedrijven wordt uitgebreid naar verhuurders van woningen. We brengen de grote verhuurders en woningcorporaties nu al onder de verplichting, op termijn worden ook kleinere verhuurders toegevoegd.”
BVNL wil de woningmarkt voor huurders sterk liberaliseren door overheidsregulering en huurbescherming grotendeels af te schaffen. Zij pleiten voor het terugtrekken van de overheid uit de woningmarkt, het afschaffen van huurprijsregulering en het versoepelen van regels voor verhuur en woningaanbod. Het doel is om het aanbod te vergroten en huren vrijer en flexibeler te maken.
BVNL ziet overheidsbemoeienis als oorzaak van het woningtekort en wil dat de overheid zich vrijwel geheel terugtrekt uit de huurmarkt. Zij willen bestaande regulering en huurbescherming afschaffen om het aanbod te vergroten en de marktwerking te herstellen.
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
“Contracten worden weer vrij en tijdelijke huurovereenkomsten worden weer toegestaan.”
BVNL wil verhuurders meer vrijheid geven door het toestaan van tijdelijke contracten en het vergunningsvrij splitsen van woningen. Dit moet direct leiden tot meer huurwoningen, vooral in het middensegment en voor starters.
“Maak het splitsen van grote woningen in kleinere woningen vergunningsvrij. Dit leidt onmiddellijk tot meer woningen, zonder dat hiervoor extra ruimte wordt gebruikt.”
BVNL wil de huurtoeslag (huursubsidie) afschaffen, maar zolang deze bestaat, beperken tot Nederlanders. Hiermee willen ze het stelsel versimpelen en immigratie beperken.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
BVNL wil dat scheefwoners in sociale huurwoningen de maximaal redelijke huur gaan betalen en dat woonfraude streng wordt aangepakt, inclusief het intrekken van verblijfstitels bij misbruik.
De ChristenUnie wil de woningmarkt eerlijker maken voor huurders door meer betaalbare (sociale) huurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en huurders meer zekerheid te bieden. Ze pleiten voor het behoud van vaste huurcontracten, het beperken van huurstijgingen, en het versterken van de positie van huurders via huurteams en huursubsidie. De partij wil ook dat woningcorporaties meer ruimte krijgen om te investeren in huurwoningen voor mensen met een modaal inkomen.
De ChristenUnie ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een kernprobleem en wil fors investeren in de bouw van sociale en betaalbare huurwoningen. Ze willen dat minstens 30% van de nieuwbouw uit sociale huur bestaat en dat woningcorporaties meer financiële ruimte krijgen om ook voor middeninkomens te bouwen.
Om huurders te beschermen tegen te hoge woonlasten, wil de ChristenUnie de stijging van huren beperken en de Wet betaalbare huur behouden. Huurprijzen moeten minder hard stijgen en worden losgekoppeld van loonstijgingen.
De partij vindt dat huurders recht hebben op zekerheid en bescherming. Daarom moet het vaste huurcontract de norm blijven en worden huurteams gestimuleerd om huurders te ondersteunen bij problemen met verhuurders.
De ChristenUnie wil de huurtoeslag omzetten in een inkomensafhankelijke huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, om financiële onzekerheid en schulden bij huurders te voorkomen.
“De huurtoeslag wordt omgezet in een huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico meer is op naheffingen en schulden (voorzien van een vangnet om mensen in schrijnende situaties goed te helpen).”
De partij erkent dat huurders fiscaal benadeeld worden ten opzichte van kopers en wil dit verschil verkleinen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers.”
Het CDA wil de woningmarkt voor huurders toegankelijker en betaalbaarder maken door meer betaalbare (sociale en midden-)huurwoningen te bouwen, huren betaalbaar te houden en het evenwicht tussen huurders en verhuurders te verbeteren. Ze kiezen voor inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector, stimuleren het bouwen van middenhuur en willen kleine particuliere verhuurders beschermen. Ook mogen huurders onder voorwaarden hun corporatiewoning kopen.
Het CDA ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een urgent probleem, vooral voor starters en middeninkomens. Ze willen fors inzetten op de bouw van sociale huur en middenhuur, met een duidelijke rol voor woningcorporaties en geborgde financiering.
“We willen een stabiele productie van minimaal honderdduizend woningen per jaar. Het uitgangspunt is twee derde betaalbaar waarvan 30 procent sociale huur.”
“We zetten fors in op het bouwen van nieuwe huurwoningen in het middensegment. Dit is nodig zodat groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten toegang krijgen tot een passende woning. Woningcorporaties spelen hierin een belangrijke rol. We zorgen dat zij hiervoor – net als bij sociale huur – geborgde financiering via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw krijgen.”
Om huurders te beschermen tegen stijgende woonlasten kiest het CDA voor een inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector en aandacht voor betaalbaarheid in het middensegment. Regionale verschillen worden meegenomen via de WOZ-waarde.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Het CDA wil particuliere verhuur aantrekkelijk houden door belasting aan te passen en tijdelijke maatregelen te nemen totdat nieuwe wetgeving is ingevoerd, zodat kleine verhuurders kunnen blijven verhuren.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA erkent dat het verbod op tijdelijke huurcontracten kleine verhuurders en studenten kan raken en wil gerichte uitzonderingen mogelijk maken.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
Het CDA wil huurders de mogelijkheid geven hun corporatiewoning te kopen onder redelijke voorwaarden, waarbij de opbrengst wordt ingezet voor nieuwbouw en verduurzaming.
“Huurders mogen hun corporatiewoning kopen onder redelijke voorwaarden. De opbrengst gaat naar nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.”
D66 wil de woningmarkt voor huurders eerlijker, betaalbaarder en duurzamer maken door meer sociale en middenhuurwoningen te bouwen, huurders beter te beschermen en verduurzaming te stimuleren. Ze pleiten voor wettelijke quota voor sociale huur bij nieuwbouw, meer rechten voor huurders, en het verplicht verbeteren van slecht geïsoleerde huurwoningen. D66 wil zo de doorstroming bevorderen en de positie van huurders structureel versterken.
D66 ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem en wil daarom fors investeren in sociale huur en middenhuur. Door wettelijke quota en lagere btw op de bouw van deze woningen willen ze het aanbod vergroten en de doorstroming bevorderen.
“We laten wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
“We willen dat meer mensen een goede, betaalbare woning kunnen vinden. Daarom investeren we grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
D66 vindt dat huurders te weinig rechten en zekerheid hebben en wil hun positie versterken, onder andere door meer bescherming en inspraak te bieden.
D66 wil dat ook huurders profiteren van verduurzaming en verplicht verhuurders om slecht geïsoleerde woningen te verbeteren. De kosten mogen deels via een beperkte huurverhoging worden terugverdiend, mits huurders er financieel op vooruitgaan.
“Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
“We starten een grootschalig isolatieplan: vóór 2030 verduurzamen we minimaal 1 miljoen huurwoningen.”
D66 wil dat mensen met een hoger inkomen of vermogen die in een sociale huurwoning wonen, een huur gaan betalen die meer in lijn is met de markt, om zo de doorstroming te bevorderen.
“Het is dan ook redelijk dat wie meer verdient of meer vermogen heeft en in een sociale huurwoning woont, een huur gaat betalen die past bij de markt.”
DENK vindt dat wonen een fundamenteel recht is en wil de woningmarkt sterk reguleren om huren betaalbaar te maken. De partij pleit voor meer sociale huurwoningen, strengere huurprijsbescherming, het bevriezen van huren bij te hoge stijgingen, en ruimere toegang tot sociale huur. De overheid moet volgens DENK de regie nemen, investeren in sociale huur en huurders beter beschermen tegen uitbuiting.
DENK wil dat huren betaalbaar blijven door wettelijke regulering, het bevriezen van huren bij te hoge stijgingen en het uitbreiden van huurprijsbescherming. Hiermee wil de partij voorkomen dat huurders worden uitgebuit en dat woonlasten te zwaar drukken op het inkomen.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
DENK wil het aanbod van sociale huurwoningen vergroten door meer te investeren in woningcorporaties en de inkomensgrenzen voor sociale huur te verruimen. Zo moeten meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huurwoningen.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
Om huurders te helpen bij problemen met verhuurders en misstanden op de huurmarkt, wil DENK investeren in de Huurcommissie en lokale huurteams. Dit moet de positie van huurders versterken en laagdrempelige hulp bieden.
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
DENK wil woningdelen stimuleren door de kostendelersnorm en andere belemmerende regels af te schaffen, zodat meer mensen samen een woning kunnen huren en de beschikbare woonruimte beter wordt benut.
“We schaffen de kostendelersnorm af en andere regels die woningdelen belemmeren worden ook afgeschaft. Hiermee komt er meer woningruimte beschikbaar.”
De partij wil misstanden zoals schijnhuurcontracten, overbewoning en uitbuiting van huurders actief aanpakken, onder andere via verhuurvergunningen en strengere handhaving.
“Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
FVD wil de huurmarkt liberaliseren door het afschaffen van regulering zoals de Wet Betaalbare Huur, het verkleinen van het aandeel sociale huurwoningen en het geven van meer vrijheid aan verhuurders. De partij stelt dat deze maatregelen het aanbod van huurwoningen, vooral in het middensegment, zullen vergroten en de markt minder afhankelijk maken van de overheid.
FVD ziet de Wet Betaalbare Huur als een rem op investeringen en het aanbod van huurwoningen. Door deze wet af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven in de keuze van huurders, wil FVD het aanbod vergroten, vooral in het middensegment, en de vitaliteit van de huurmarkt herstellen.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren. Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen verkleinen, vooral in grote steden, en het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten afschaffen. Daarnaast wil de partij dat statushouders geen voorrang meer krijgen in de sociale sector; Nederlanders krijgen altijd voorrang.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden. Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt. Statushouders krijgen geen voorrang meer in de sociale sector – Nederlanders gaan voor.”
“We stoppen met het huisvesten van statushouders in de sociale sector en geven Nederlanders altijd voorrang.”
FVD wil woningtransformaties (zoals splitsen van panden en ombouw van kantoren) eenvoudiger maken en nieuwe huurwoningen bouwen met aandacht voor schoonheid en menselijke maat, om het aanbod snel te vergroten en de leefomgeving aantrekkelijk te houden.
De SGP vindt dat de woningmarkt voor huurders gezonder en toegankelijker moet worden, met meer aanbod en een eerlijker balans tussen huurders en verhuurders. Ze willen het bouwen van (sociale en midden-)huurwoningen stimuleren, verhuurders meer ruimte geven, en huurprijzen beheersbaar houden zonder onnodige regelgeving. Tegelijkertijd pleiten ze voor maatregelen tegen scheefwonen en willen ze de positie van verhuurders verbeteren om het aanbod in de huursector te vergroten.
De SGP ziet het tekort aan (betaalbare) huurwoningen als een groot probleem en wil het aanbod vergroten, onder andere door woningcorporaties meer ruimte te geven om ook voor middeninkomens te bouwen. Ze benadrukken het belang van een gevarieerd aanbod en het benutten van bestaande en nieuwe bouwmogelijkheden.
“Een gezonde huursector is gebaat bij helderheid en vooral bij een ruimer aanbod. Door enorme tekorten lopen de huren soms te veel op, terwijl het voor verhuurders steeds lastiger wordt gemaakt om huurwoningen betaalbaar aan te bieden.”
“Woningcorporaties hebben op dit moment de mogelijkheid om incidenteel en onder strenge voorwaarden óók te bouwen voor andere groepen dan mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld voor middeninkomens. Dat is belangrijk en daarom worden de mogelijkheden daarvoor verruimd.”
“Ook de bouw van sociale huurwoningen verdient meer urgentie. De Rijksoverheid moet bijspringen met extra budget.”
De SGP vindt het redelijk dat huren jaarlijks stijgen, maar wil dat dit op een voorspelbare en eerlijke manier gebeurt, met oog voor de draagkracht van huurders. Ze zijn tegen grillig beleid en willen een duidelijke systematiek voor huurstijgingen.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
De SGP stelt dat recente wetgeving de positie van verhuurders heeft verslechterd en het aanbod heeft verkleind. Ze willen het evenwicht herstellen, vooral om de middenhuursector te laten groeien, door onder andere belastingaanpassingen en betere verhuurregelgeving.
“De laatste tijd zijn er diverse wetten aangenomen die de positie van verhuurders verslechteren, met een lager aanbod als gevolg. Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
Om de doorstroming te bevorderen en sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de juiste doelgroep, wil de SGP extra huurverhogingen mogelijk maken voor huurders met een te hoog inkomen.
“Om scheefwonen tegen te gaan kan in de sociale huursector stapsgewijs een extra huurverhoging worden opgelegd als het inkomen van de huurder aanmerkelijk hoger wordt dan voor de toegang tot de sociale huursector toegestaan is.”
50PLUS richt zich in haar woonbeleid vooral op het stimuleren van doorstroming door het bouwen van levensloopbestendige woningen voor ouderen, zodat bestaande woningen vrijkomen voor andere doelgroepen, waaronder huurders. Concrete voorstellen over de positie van huurders of het verbeteren van de huurmarkt ontbreken; de partij legt de nadruk op bouwen voor ouderen en het herstellen van volkshuisvesting. Direct beleid voor de huurwoningmarkt of huurprijzen wordt niet genoemd.
50PLUS ziet het bouwen van levensloopbestendige woningen voor ouderen als dé oplossing om de woningmarkt, inclusief de huurmarkt, in beweging te krijgen. Door ouderen te laten doorstromen naar passende woningen, komen bestaande (huur)woningen vrij voor andere groepen. Dit wordt gepresenteerd als een indirecte aanpak van de problemen op de huurmarkt.
“De doelstelling van 290.000 levensloopbestendige woningen wordt gefaseerd gerealiseerd met oog voor netcongestie en bouwcapaciteit om de doorstroming weer écht op gang te krijgen.”
“Als ouderen kunnen doorstromen naar geschikte, levensbestendige en betaalbare huisvesting op de juiste locaties, dan kan de bestaande woningvoorraad efficiënter worden benut.”
50PLUS bekritiseert het afbreken van de sociale volkshuisvesting en pleit voor herstel, maar werkt dit niet concreet uit richting huurders of huurprijzen. De partij noemt het falend beleid dat seniorenhuisvesting en sociale huur zijn verwaarloosd, maar doet geen specifieke voorstellen voor de huurmarkt.
“Het afbreken van de sociale volkshuisvesting en het niet regelen van seniorenhuisvesting in de afgelopen decennia, is een voorbeeld van falend overheidsbeleid.”
JA21 wil de huurmarkt flexibeler en aantrekkelijker maken door minder regulering, fiscale verlichting en het stimuleren van marktwerking. Ze pleiten voor het intrekken van de Wet betaalbare huur, het verlagen van de fiscale druk op huurwoningen, en het toestaan van tijdelijke huurcontracten voor bredere doelgroepen om het huuraanbod snel te vergroten. Hun visie is dat een vrije, voorspelbare markt en minder overheidsinmenging de huurmarkt toegankelijker en dynamischer maken.
JA21 ziet de huidige regulering en fiscale druk als oorzaak van het vastlopen van de huurmarkt. Ze willen de Wet betaalbare huur intrekken, huurregulering afbouwen en fiscale lasten verlagen om investeringsvertrouwen te herstellen en het huuraanbod te vergroten. Dit moet leiden tot een flexibeler en toegankelijker huurmarkt, zonder bestaande huurders te benadelen.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
Om op korte termijn het huuraanbod te vergroten, wil JA21 tijdelijke huurcontracten toestaan voor meer doelgroepen en het woningwaarderingsstelsel direct aanpassen. Ook pleiten ze voor tijdelijke fiscale en regeldrukverlichting, zodat binnen enkele maanden een grotere en flexibelere huurmarkt ontstaat.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”