FVD verzet zich fel tegen wat zij "woke-activisme" noemen, dat volgens hen tradities, cultuur en kinderen schaadt. Ze willen woke- en transgender-ideologie volledig weren uit onderwijs en media, en pleiten voor wettelijke verboden op transgender-propaganda en medische behandelingen bij minderjarigen. Hun kernvisie is dat onderwijs neutraal en ideologievrij moet zijn, met nadruk op Nederlandse tradities en individuele vrijheid.
FVD ziet woke-activisme, en in het bijzonder transgender-ideologie, als een bedreiging voor kinderen en de samenleving. Ze stellen dat deze ideologie verwarring zaait en schadelijk is, en willen daarom wettelijke maatregelen om dit uit scholen en media te weren, inclusief een verbod op medische behandelingen bij minderjarigen.
“Wij willen paal en perk stellen aan deze ideologische indoctrinatie. Dat betekent een wettelijk verbod op transgender-propaganda in scholen en media, maar ook een verbod op hormoonbehandelingen en geslachtsoperaties bij minderjarigen.”
“Scholen en jeugdtv-programma’s dragen ideologische boodschappen uit die kinderen verwarren en ouders verontrusten. Vooral transgender-ideologie wordt gepusht: jongeren worden aangemoedigd te twijfelen aan hun geslacht, met als gevolg dat zelfs kinderen op jonge leeftijd al hormoonremmers of onomkeerbare operaties ondergaan.”
FVD wil dat het onderwijs zich richt op kwaliteit en neutraliteit, zonder woke- of LGBT-gedachtegoed. Ze vinden dat onderwijs niet ideologisch moet zijn en dat de Nederlandse taal en tradities centraal moeten staan.
“Beter onderwijs zonder woke: neutraal, kwalitatief hoogwaardig onderwijs zonder ideologie.”
“Woke en LGBT-gedachtegoed houden we weg van jonge kinderen, en onze cultuursector krijgt een extra impuls door verlaging van de BTW en herwaardering van erfgoed, (klassieke) muziek en kunst.”
“Waar tradities, geschiedenis en cultuur juist moeten verbinden, worden zij door woke-activisme aangevallen en in twijfel getrokken.”
“Zonder woke-gekkigheid, zonder zelfhaat. Zo zien wij als Forum voor Democratie dus een heel ander Nederland voor ons.”
BVNL positioneert zich fel tegen wat zij aanduiden als "woke" ideologie, die volgens hen leidt tot beperking van vrijheid van meningsuiting, polarisatie en een afname van individuele verantwoordelijkheid. De partij pleit voor het actief terugdringen van woke-invloeden in onderwijs, overheid en publieke sector, en wil expliciet de vrijheid van meningsuiting beschermen tegen wat zij als "woke-censuur" zien.
BVNL ziet woke-ideologie als een bedreiging voor vrijheid, meritocratie en objectiviteit, vooral binnen onderwijs en de publieke sector. Zij willen woke-invloeden actief bestrijden en uitbannen, omdat deze volgens hen leiden tot polarisatie, groepsdenken en het onderdrukken van afwijkende meningen.
De partij stelt dat woke-cultuur leidt tot zelfcensuur en het beperken van het publieke debat. BVNL wil daarom expliciet de vrijheid van meningsuiting beschermen en voorkomen dat mensen worden gecanceld of gesanctioneerd vanwege niet-woke standpunten.
Volt noemt het woord "woke" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar neemt duidelijk stelling tegen discriminatie, racisme en uitsluiting, en zet zich in voor inclusie, gelijkwaardigheid en de rechten van minderheden. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een minister van Discriminatiebestrijding, investeringen in kunst en cultuur als verbindende factor, en versterking van de positie van lhbtqia+’ers en gendergelijkheid. Volt kiest voor een samenleving waarin iedereen zich thuis voelt, ongeacht achtergrond, en benadrukt het belang van verbinding boven polarisatie.
Volt adresseert discriminatie, racisme en uitsluiting expliciet en kiest voor een actieve bestrijding hiervan, onder andere door het instellen van een minister van Discriminatiebestrijding, Inclusie en Gelijkwaardigheid. Dit standpunt is direct gerelateerd aan het maatschappelijke debat rondom "woke", waarbij Volt zich duidelijk positioneert aan de kant van inclusie en gelijkwaardigheid, en tegen polarisatie.
“Discriminatie, racisme en uitsluiting accepteren we niet. Niet op straat, niet op school, niet op het werk en ook niet online. We blijven dit bestrijden. Bijvoorbeeld met een minister van Discriminatiebestrijding, Inclusie en Gelijkwaardigheid. Ook zetten we ons in voor gendergelijkheid en de positie van lhbtqia+’ers. Maar alleen hiertegen optreden is niet genoeg.”
Volt ziet kunst en cultuur als middelen om verbinding te creëren in een tijd van polarisatie, en als instrumenten om empathie en begrip voor anderen te vergroten. Dit sluit aan bij het streven naar een inclusieve samenleving, een kernpunt in het "woke"-debat.
“Daarom investeren we in wat ons verbindt. We maken ruimte voor kunst en cultuur. Het poppodium in de buurt, het boek op je nachtkastje of een mooie film. Kunst en cultuur inspireren ons tot nieuwe ideeën en brengen ons samen in een tijd dat veel mensen zich zorgen maken over polarisatie en oorlog. Het helpt ons om elkaar beter te begrijpen. En het laat ons voelen wat het leven van een ander betekent.”
Volt benadrukt gelijkwaardigheid als fundamentele waarde en streeft naar een samenleving waarin iedereen zich thuis voelt, ongeacht afkomst of identiteit. Dit is een overkoepelend principe dat hun visie op inclusie en "woke"-gerelateerde thema’s samenvat.
JA21 positioneert zich expliciet tegen de "woke-beweging", die volgens hen de vrijheid van meningsuiting en demonstratie misbruikt om anderen te beperken. Ze pleiten voor streng optreden tegen activisme en ideologische beïnvloeding in het onderwijs en willen universiteiten en hogescholen verplichten tot een activisme-vrije leeromgeving.
JA21 ziet de woke-beweging als een bedreiging voor fundamentele vrijheden en het publieke debat. Ze stellen dat deze beweging, samen met andere activistische groepen, rechten van anderen inperkt en de samenleving polariseert. JA21 wil dat niemand boven de wet staat en dat het recht op vrije meningsuiting voor iedereen geldt, zonder intimidatie of uitsluiting door woke-activisten.
“De zogenoemde woke-beweging en organisaties als Extinction Rebellion bezondigen zich daar regelmatig aan, en bezetten en vernielen bijvoorbeeld snelwegen en universiteiten en maken bijeenkomsten van andersdenkenden feitelijk onmogelijk. Niemand staat echter boven de wet, en niemand heeft het recht een ander de mond te snoeren.”
JA21 wil dat het onderwijs vrij blijft van activisme en ideologische beïnvloeding, met duidelijke kaders en sancties bij overtreding. Ze stellen dat docenten hun persoonlijke of maatschappelijke overtuigingen niet mogen opdringen aan studenten en dat universiteitsbesturen moeten optreden tegen activistische verstoring van het onderwijsproces.
“Ons onderwijs hoort vrij van activisme te zijn. De docent moet zijn persoonlijke of maatschappelijke overtuigingen niet aan zijn studenten opdringen.”
“De universiteiten en HBO-instellingen moeten zorgen voor een veilige omgeving bijvoorbeeld door kaders te stellen wat betreft het ‘activisme-vrij’ zijn van de collegebanken en gebouwen, door uit te spreken dat ideologische beïnvloeding niet wordt getolereerd en bij schending tot ontslag kan leiden, door tijdig in te grijpen wanneer actiegroepen het onderwijsproces verstoren door de onderwijsgebouwen binnen te dringen en vernielingen aan te richten én schade op de daders te verhalen.”
De PVV verzet zich fel tegen wat zij noemen "woke-indoctrinatie" in het onderwijs en de samenleving. Ze willen onderwijs terugbrengen naar basisvaardigheden en af van lesprogramma’s over gender, klimaat en andere onderwerpen die zij als "woke" bestempelen. Daarnaast verwerpen ze de "woke-ideologie" die volgens hen mensen opdeelt in groepen en het traditionele onderscheid tussen man en vrouw ondermijnt.
De PVV wil af van onderwijs over gender, klimaat en andere onderwerpen die zij als "woke" zien, en pleit voor een terugkeer naar gestructureerd, politiek neutraal onderwijs gericht op basisvaardigheden. Ze zien initiatieven als de Week van de Lentekriebels als symbool van ongewenste woke-invloed en willen deze afschaffen.
“Geen onderwijs over gender, klimaat of andere linkse indoctrinatie, maar terug naar de basisvaardigheden: rekenen, taal, geschiedenis. De Week van de Lentekriebels – symbool van seksuele woke-indoctrinatie – schaffen we af in het basisonderwijs.”
De PVV verwerpt de "doorgeslagen woke-ideologie" die volgens hen leidt tot het opdelen van mensen in steeds kleinere groepen op basis van afkomst, huidskleur, geslacht, seksuele geaardheid en genderidentiteit. Ze stellen dat deze ideologie het traditionele onderscheid tussen man en vrouw ondermijnt en negatieve maatschappelijke gevolgen heeft.
“Ook door de doorgeslagen woke-ideologie gaan we terug in de tijd: een ideologie die mensen opdeelt in steeds kleinere hokjes op basis van afkomst, huidskleur, geslacht, seksuele geaardheid en hoe iemand zich 'identificeert'. Daarbij wordt zelfs het biologische geslacht – het verschil tussen man en vrouw – geweld aangedaan en vervangen door ontelbare genders.”
De SGP verzet zich expliciet tegen de "woke-ideologie", die zij zien als een bedreiging voor christelijke waarden, vrijheid van meningsuiting en traditionele opvattingen over gezin, gender en religie. De partij stelt dat woke-ideologie via overheid en maatschappelijke druk wordt opgelegd, en pleit voor het beschermen van klassieke christelijke tradities en het tegengaan van overheidsdeelname aan woke-symboliek. Concreet wil de SGP dat de overheid zich terughoudend opstelt in het promoten van woke-initiatieven zoals regenboogpaden en deelname aan Pride-evenementen.
De SGP beschouwt woke-ideologie als een ideologische druk die vrijheid van meningsuiting en christelijke tradities bedreigt. Zij stellen dat woke wordt gebruikt om andersdenkenden monddood te maken en dat de overheid deze ideologie actief uitdraagt via symbolische acties. De partij wil deze ontwikkeling keren en pleit voor neutraliteit van de overheid op dit vlak.
“Met een beroep op gelijkheid, diversiteit en inclusie probeert men een woke-ideologie op te leggen en degenen die anders denken monddood te maken.”
“Terwijl menigeen vindt dat de overheid zich neutraler moet opstellen, is diezelfde overheid steeds actiever met het uitrollen van regenboogpaden, het deelnemen aan protesten en meevaren bij de Gaypride.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma