BBB wil de Wet langdurige zorg (Wlz) toegankelijker maken voor ouderen met lichte zorgbehoeften en pleit voor het overhevelen van (delen van) de wijkverpleging van de Zorgverzekeringswet naar de Wlz. Hiermee wil de partij de ouderenzorg duidelijker, menswaardiger en beter beheersbaar maken, en oneigenlijke keuzes door verschillende financieringsstromen voorkomen.
BBB wil dat ouderen met een lichte zorgzwaarte (VV2 en VV3) weer toegang krijgen tot de Wlz, omdat zij nu tussen wal en schip vallen: te veel zorg voor zelfstandig wonen, te weinig voor opname. Dit moet zorgen voor meer duidelijkheid, rust en waardigheid in de ouderenzorg.
“Herstel toegang Wet langdurige zorg (Wlz) voor ouderen met lichte zorgzwaarte. Sinds 2015 zijn ouderen met een lichte zorgzwaarteindicatie (VV2 en VV3) uitgesloten van de Wlz. Daardoor komen zij vaak in de knel: te veel zorg voor zelfstandig wonen, te weinig voor intramurale opname. BBB wil deze toegang herstellen.”
“Door VV2 en VV3 weer onder de Wlz te brengen, zorgen we voor rust, duidelijkheid en een waardige ouderenzorg. Deze maatregel brengt weliswaar additionele kosten met zich mee, maar levert veel (meer) op in menselijke waardigheid en ontlasting van mantelzorgers en huisartsen.”
BBB stelt voor om een deel van de wijkverpleging uit de Zorgverzekeringswet te halen en onder te brengen bij de Wlz, omdat de huidige situatie leidt tot moeilijk beheersbare uitgaven en problemen met toegang tot zorg.
“Zorg meer centraal organiseren: wijkverpleging naar de Wlz. De afgelopen jaren is gebleken dat de wijkverpleging onder de Zorgverzekeringswet steeds moeilijker beheersbaar wordt qua uitgaven en toegang. BBB wil daarom een deel van de wijkverpleging overhevelen naar de Wlz.”
BBB wil meerjarige contracten voor zorgverleners in de Wlz om financiële duidelijkheid en continuïteit te bieden.
“Meerjarig contracteren in de Wlz. Zorgverleners verdienen duidelijkheid over het geld waar ze de komende jaren op kunnen rekenen. Meerjarige contracten kunnen daaraan bijdragen.”
BBB signaleert dat de verschillende financiering van wijkverpleging (zorgverzekering) en verpleeghuiszorg (Wlz) leidt tot keuzes die niet in het belang zijn van de cliënt, en wil dit tegengaan.
“De verschillende financiering van niet Wlzgeïndiceerde wijkverpleging (zorgverzekering) en verpleeghuis (Wlz) kan leiden tot keuzes rond zorg die niet in het belang zijn van degene die zorg ontvangt. Daarom moet worden bezien hoe oneigenlijke keuzes vanwege de financiering worden voorkomen en zodoende een integrale zorgverlening plaatsvindt die niet het stelsel dient maar de mensen om wie het gaat.”
De SGP wil de financiering van ouderenzorg en gehandicaptenzorg loskoppelen binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) en de eigen bijdrage voor mensen met een ‘volledig pakket thuis’ in de Wlz maximeren. De partij zet daarnaast in op dementievriendelijke buurten en betere begeleiding voor mensen met dementie en hun naasten. De kern van hun visie is gericht op betaalbaarheid, differentiatie en mensgerichte zorg binnen de langdurige zorg.
De SGP vindt dat de huidige gezamenlijke financiering van ouderenzorg en gehandicaptenzorg via de Wlz niet toekomstbestendig is. Door deze te scheiden, wil de partij beter inspelen op de verschillende behoeften van beide groepen en de zorg doelmatiger organiseren.
“In ieder geval moet overwogen worden om ouderenzorg en gehandicaptenzorg niet langer vanuit één wet (Wet langdurige zorg, Wlz) te financieren.”
De SGP wil voorkomen dat mensen met een ‘volledig pakket thuis’ in de Wlz te maken krijgen met hoge eigen bijdragen. Dit moet de toegankelijkheid en betaalbaarheid van deze woon-zorginitiatieven waarborgen.
“De SGP maximeert de eigen bijdrage voor mensen met een ‘volledig pakket thuis’ in woon-zorg initiatieven in de Wlz.”
De partij pleit voor structurele financiering van ontmoetingsplekken en betere begeleiding voor mensen met dementie en hun naasten, als onderdeel van een mensgerichte benadering binnen de langdurige zorg.
BVNL wil de Wet langdurige zorg (Wlz) grondig hervormen door zorg in natura af te schaffen en alle zorg via een Persoonsgebonden Budget (PGB) te laten verlopen. Hiermee beoogt de partij meer regie voor zorgbehoevenden, minder bureaucratie en minder overheidsbemoeienis. Transparantie over besteding van Wlz-gelden en het tegengaan van verspilling zijn daarbij belangrijke speerpunten.
BVNL stelt voor om zorg in natura binnen de Wlz volledig af te schaffen en alle zorg via een Persoonsgebonden Budget (PGB) aan te bieden. Dit moet de regie bij de zorgbehoevende leggen, bureaucratie verminderen en individuele autonomie vergroten. De partij wil daarnaast volledige transparantie over de besteding van Wlz-gelden en samen met zorgverleners verspilling en inefficiënte regelgeving aanpakken.
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
“sidies tot PGB’s en Wlz-gelden. We willen precies weten waar elke euro blijft.”
“Samen met zorgverleners wordt bekeken waar verspilling zit, waar wet- en regelgeving efficiëntie in de weg staat en waar deregulering mogelijk is. Deze regels worden aangepast als ze goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.”
JA21 noemt de Wet langdurige zorg (Wlz) niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar uit hun standpunten over gehandicaptenzorg en ouderenzorg blijkt dat zij pleiten voor meer lokale regie, minder administratielasten en terugkeer van bejaardentehuizen. De partij wil de capaciteit in de gehandicaptenzorg vergroten en gemeenten meer ruimte geven voor passende uitvoering van zorgtaken, zonder extra bezuinigingen vanuit het Rijk. Hun visie is gericht op schaalbare, toegankelijke en lokaal georganiseerde langdurige zorg.
JA21 vindt dat de uitvoering van langdurige zorg, waaronder gehandicaptenzorg en ouderenzorg, te veel gehinderd wordt door administratieve rompslomp en gebrek aan lokale regie. Zij willen dat gemeenten meer ruimte krijgen om zorgtaken passend uit te voeren, zonder extra bezuinigingen, en pleiten voor minder administratieve lasten in de sector. Dit moet leiden tot betere, toegankelijkere zorg voor mensen die onder de Wlz vallen.
JA21 wil de terugkeer van bejaardentehuizen om ouderenzorg schaalbaar te maken en voldoende sociale voorzieningen te bieden. Dit voorstel is relevant voor de Wlz, omdat het gaat om de organisatie van langdurige, intramurale zorg voor ouderen.
“Terugkeer van bejaardentehuizen waarin zorg schaalbaar is en er voldoende sociale voorzieningen zijn.”
NSC erkent het belang van voldoende en passende langdurige zorg (Wlz) die aansluit bij demografische ontwikkelingen en pleit voor het betrekken van langdurige zorg in regionale zorgafspraken. Ze willen bureaucratische schotten tussen zorgwetten verminderen, zodat cliënten niet klem komen te zitten en zorg integraal wordt aangeboden. Concrete voorstellen richten zich op betere regionale samenwerking en het wegnemen van belemmeringen in de organisatie en financiering van langdurige zorg.
NSC benadrukt dat het aanbod van langdurige zorg (Wlz) moet meegroeien met de veranderende bevolkingssamenstelling. Dit is nodig om te voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen en om de toegankelijkheid van zorg te waarborgen.
“(Wlz) aan te bieden. De groei zal moeten aansluiten op de demografische ontwikkelingen.”
De partij wil dat langdurige zorg (waaronder Wlz) expliciet wordt meegenomen in regionale zorgafspraken, en dat bureaucratische schotten tussen verschillende zorgwetten verdwijnen. Dit moet leiden tot meer samenhangende, toegankelijke en betaalbare zorg voor cliënten.
“Bij regionale afspraken moeten ook de langdurige zorg en gehandicaptenzorg betrokken worden.”
“Cliënten en patiënten mogen geen last hebben van de bureaucratische schotten in de organisatie en financiering van de zorg. Zorgaanbieders bieden daarom integraal zorg aan, over de grenzen van de verschillende wetten en”
Het CDA wil in de Wet langdurige zorg (Wlz) het scheiden van wonen en zorg, vooral in de ouderenzorg, stimuleren. Ze zetten in op nieuwe woonvormen die ontmoeting en onderlinge hulp bevorderen, en willen voorzieningen rondom deze woonvormen organiseren. Het persoonsgebonden budget (pgb) moet een volwaardig alternatief blijven binnen de Wlz, met minder administratieve lasten.
Het CDA pleit ervoor om in de Wlz, met name in de ouderenzorg, wonen en zorg te scheiden. Dit moet ruimte bieden voor nieuwe woonvormen die sociale interactie en onderlinge hulp mogelijk maken, waarmee de toekomstbestendigheid van de langdurige zorg wordt vergroot. Voorzieningen zoals eerstelijnszorg en openbaar vervoer worden rondom deze woonvormen georganiseerd.
“In de Wlz scheiden we wonen en zorg met name in de ouderenzorg. Nieuwe woonvormen die ontmoeting en onderlinge hulp mogelijk maken, zijn de sleutel voor de toekomst. We organiseren voorzieningen, zoals eerstelijnszorg-huisartsen en ov-haltes, daaromheen.”
Het CDA vindt dat het persoonsgebonden budget (pgb) een volwaardig alternatief moet blijven naast zorg in natura binnen de Wlz. Ze willen de administratieve lasten voor het pgb verlagen, zodat mensen meer keuzevrijheid en minder bureaucratie ervaren.
“Belangrijk is dat het persoonsgebonden budget (pgb) een volwaardig alternatief blijft, naast zorg in natura. We willen de administratieve lasten voor het pgb verlagen.”
De Partij voor de Dieren wil dat zorg voor mensen met een levenslange beperking vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) kleinschalig, lokaal en gelijkwaardig in elke gemeente beschikbaar is. Ze pleiten voor meer publieke regie, regionale afstemming en het tegengaan van marktwerking en “zorgcowboys” in de Wlz-zorg.
De PvdD vindt dat Wlz-zorg voor mensen met een levenslange beperking zoveel mogelijk kleinschalig en mensgericht moet worden aangeboden, bijvoorbeeld via buurtteams of zorgcoöperaties. Dit moet overal in Nederland gelijkwaardig beschikbaar zijn, ongeacht waar iemand woont. De partij wil regionale afstemming en stevige publieke regie om samenwerking te bevorderen en misbruik van publieke middelen te voorkomen.
“Ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en zorg voor mensen met een levenslange beperking vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt bij voorkeur kleinschalig aangeboden in de vorm van buurtteams, zorgcoöperaties en andere mensgerichte initiatieven.”
“Deze zorg moet in elke gemeente gelijkwaardig beschikbaar zijn: welke zorg je kunt ontvangen, mag niet afhangen van waar je woont. We zorgen voor regionale afstemming en stevige publieke regie, zodat samenwerking wordt bevorderd en zorgcowboys geen ruimte krijgen om publieke middelen weg te sluizen.”
De VVD wil de langdurige zorg (Wlz) doelmatiger en toekomstbestendiger maken door het basispakket te beperken tot de meest effectieve behandelingen en door de complexe organisatie en financiering van de zorg, waaronder de Wlz, te herzien. Ze pleiten voor meer samenwerking en minder versnippering tussen verschillende zorgwetten en financieringsstromen, zodat de zorg beter aansluit bij de behoeften van mensen met een zware zorgbehoefte.
De VVD vindt dat het basispakket, waaronder Wlz-zorg valt, alleen de meest effectieve behandelingen moet vergoeden om verspilling tegen te gaan en de zorg betaalbaar te houden. Dit moet leiden tot betere, meer passende zorg voor mensen met een zware zorgbehoefte.
“De VVD wil het basispakket beperken tot de meest effectieve behandelingen, zodat de patiënt altijd de meest passende zorg krijgt. Om dit te bereiken, toetsen we steviger op wat er in het basispakket komt. Dit leidt tot een kleiner basispakket, maar vooral tot betere zorg.”
De VVD signaleert dat de huidige indeling van de zorg, met onder andere de Wlz als aparte financieringsstroom, ketensamenwerking en innovatie belemmert. Ze willen de organisatie en financiering van de langdurige zorg (Wlz) en andere zorgwetten herzien om samenwerking te stimuleren en de zorg eenvoudiger en effectiever te maken.
“De lappendeken van de zorg met vier organiserende principes (wijk, gemeente, regio, landelijk), vijf verschillende financieringsstromen (Zvw, Wlz, Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid) en acht sectoren [...] moet daarnaast worden opgeschud, omdat deze historisch gegroeide indeling ketensamenwerking en innovatie onmogelijk maakt.”
D66 wil de Wet langdurige zorg (Wlz) en andere zorgwetten versimpelen, zodat mensen makkelijker toegang krijgen tot de juiste zorg zonder te verdwalen in bureaucratie. Ze pleiten voor één loket en één indicatie voor alle zorg, zodat niemand tussen wal en schip valt. Het doel is om de zorg toegankelijker, eenvoudiger en betaalbaarder te maken, vooral voor mensen met een chronische ziekte of beperking.
D66 vindt het huidige zorgsysteem te complex en wil de vijf belangrijkste zorgwetten, waaronder de Wlz, samenvoegen tot een eenvoudiger systeem. Dit moet ervoor zorgen dat mensen met een langdurige zorgvraag niet verdwalen in regels en sneller de juiste hulp krijgen. Het voorstel richt zich op het voorkomen van bureaucratie en het verbeteren van de toegankelijkheid van langdurige zorg.
“D66 wil de vijf wetten in de zorg versimpelen. Dat zijn de Zorgverzekeringswet (Zvw), Wet langdurige zorg (Wlz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wet publieke gezondheid (Wpg) en de Jeugdwet. Via één loket en met één indicatie kunnen mensen voor alle zorg terecht, zodat niemand tussen wal en schip valt.”
GroenLinks-PvdA erkent dat de zorg voor mensen met een ernstige (meervoudige) beperking, die onder de Wet langdurige zorg (Wlz) valt, onder druk staat en wil deze verbeteren. Ze pleiten voor betere financiering van zorginitiatieven voor deze groep, met speciale aandacht voor ouderinitiatieven. Hun kernvisie is dat de meest kwetsbare mensen in de samenleving recht hebben op goede, toegankelijke en liefdevolle langdurige zorg.
GroenLinks-PvdA vindt het onacceptabel dat de zorg voor mensen met een ernstige (meervoudige) beperking dreigt vast te lopen. Ze willen de financiering van zorginitiatieven voor deze doelgroep verbeteren, met nadruk op het ondersteunen van ouderinitiatieven, om te voorkomen dat de meest kwetsbaren worden verwaarloosd.
“De zorg voor mensen met een ernstige (meervoudige) beperking dreigt helemaal vast te lopen. GroenLinks-PvdA vindt het onacceptabel dat zorg aan de meest kwetsbare mensen in de samenleving verwaarloosd dreigt te worden. Daarom verbeteren we de financiering van zorginitiatieven voor deze groep. Ouderinitiatieven,”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma