BBB is tegen een vermogensaanwasbelasting en wil alleen belasting heffen over daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten (winstbelasting). Ze pleiten ervoor dat de belastingen op sparen (box 3) en ondernemen (box 2) niet worden verhoogd, en willen een stabiel fiscaal beleid voor bedrijven. Hun visie is dat belastingheffing eerlijk moet zijn, maar niet ten koste mag gaan van werken, sparen, investeren en ondernemen.
BBB verwerpt het idee van belasting op niet-gerealiseerde vermogenswinsten en kiest expliciet voor een systeem waarin alleen daadwerkelijk genoten (gerealiseerde) vermogenswinsten worden belast. Dit moet rechtvaardiger zijn en onzekerheid verminderen, en sluit aan bij hun streven naar een begrijpelijker en eerlijker belastingstelsel.
“Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten.”
BBB wil de bestaande belastingdruk op sparen (box 3) en ondernemen (box 2) niet verhogen. Dit standpunt is bedoeld om sparen en ondernemerschap te stimuleren en te voorkomen dat Nederland fiscaal onaantrekkelijker wordt voor bedrijven en particulieren.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BBB benadrukt het belang van een stabiel en concurrerend fiscaal beleid voor bedrijven, waarbij bestaande faciliteiten en regelingen behouden blijven. Dit moet voorkomen dat Nederlandse bedrijven op achterstand komen ten opzichte van Europese concurrenten.
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
“We vinden het belangrijk dat de Nederlandse bedrijven niet verder op achterstand komen ten opzichte van hun concurrenten in Europa en dat er geen verdere nationale koppen op Europese fiscale maatregelen komen.”
GroenLinks-PvdA wil dat winstgevende bedrijven een grotere financiële bijdrage leveren aan de samenleving door de winstbelasting te verhogen, vooral voor de meest winstgevende ondernemingen. Ze stellen voor om woningcorporaties vrij te stellen van winstbelasting om zo meer investeringsruimte te creëren voor betaalbare woningbouw. Hun visie is dat bedrijven die profiteren van collectieve voorzieningen ook eerlijk moeten bijdragen via de winstbelasting.
GroenLinks-PvdA vindt dat bedrijven die veel winst maken, meer moeten bijdragen aan collectieve voorzieningen via een hogere winstbelasting. Dit is bedoeld om de lasten eerlijker te verdelen en publieke investeringen mogelijk te maken, omdat de bijdrage van het bedrijfsleven volgens hen de afgelopen decennia is afgenomen.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. ... Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
“Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
Om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren, wil GroenLinks-PvdA dat woningcorporaties geen winstbelasting meer hoeven te betalen. Dit moet extra investeringsruimte opleveren voor nieuwbouw, renovatie en het betaalbaar houden van huren.
“De Woningcorporaties Nieuwe Stijl betaalt geen winstbelasting. De wet passen we daarvoor aan. Daarmee ontstaat extra investeringsruimte voor de bouw van nieuwe woningen, renovatie en verduurzaming.”
“We passen de wet aan zodat de Woningcorporaties Nieuwe Stijl geen winstbelasting betaalt. Zo is er meer ruimte om te investeren.”
BVNL wil de winstbelasting sterk vereenvoudigen en verlagen door een vlaktaks van circa 25% in te voeren op zowel arbeidsinkomen als winst uit onderneming en vermogen, met een hoge belastingvrije voet. Tegelijkertijd pleiten ze voor het afschaffen van ingewikkelde en extra belastingen, zoals de erf- en schenkbelasting, en het terugdraaien van recente belastingverhogingen voor bedrijven. Hun visie is dat lagere, eenvoudige belastingen ondernemerschap stimuleren en Nederland aantrekkelijker maken voor bedrijven.
BVNL stelt voor om een vlaktaks van ongeveer 25% in te voeren op zowel arbeidsinkomen als winst uit onderneming en vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen, werken en ondernemen aantrekkelijker maken, en Nederland concurrerender houden voor bedrijven.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-.”
BVNL wil het vestigingsklimaat verbeteren door de vennootschapsbelasting fors te verlagen en de dividendbelasting af te schaffen, zodat bedrijven in Nederland blijven en niet uitwijken naar het buitenland. Tegelijkertijd moeten multinationals wel een "fair share" aan belasting betalen en belastingontwijking tegengaan.
“Mede daarom pleit BNVL voor de afschaffing van de dividendbelasting en een forse verlaging van de vennootschapsbelasting.”
BVNL is tegen het belasten van niet-gerealiseerde vermogenswinsten (vermogensaanwasbelasting) en wil dat alleen gerealiseerde winst in box 3 wordt belast. Dit voorkomt dat mensen belasting moeten betalen over papieren winsten die ze niet daadwerkelijk ontvangen hebben.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
JA21 wil de winstbelasting (vennootschapsbelasting) radicaal vereenvoudigen door het huidige tweeschijvenstelsel te vervangen door één vast tarief van 20% voor alle ondernemingen. Daarnaast pleit de partij voor een overstap van belasting op boekhoudkundige winst naar een kasstroombelasting, waarbij investeringen direct volledig aftrekbaar zijn. Hun visie is gericht op eenvoud, voorspelbaarheid en het stimuleren van investeringen en ondernemerschap.
JA21 vindt het huidige tweeschijvenstelsel van de vennootschapsbelasting te complex en belemmerend voor ondernemers. Door één helder tarief van 20% in te voeren, willen ze het systeem vereenvoudigen, bureaucratie verminderen en een eerlijker speelveld creëren voor alle bedrijven.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
JA21 stelt voor om de winstbelasting te baseren op netto kasstromen in plaats van boekhoudkundige winst. Dit moet investeringen stimuleren, de administratieve last verlagen en het systeem transparanter maken. Investeringen in kapitaalgoederen worden direct volledig aftrekbaar in het jaar van investering.
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen binnen de winstbelasting, omdat deze het systeem onnodig complex maken en zorgen voor onzekerheid en extra lasten voor ondernemers.
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
De VVD wil af van belasting op fictieve of niet-gerealiseerde vermogenswinsten en streeft naar een systeem waarin alleen werkelijk gerealiseerde vermogenswinst wordt belast. Ze zijn tegen verhogingen van de winstbelasting op vermogen en willen het mogelijk maken om kosten af te trekken, zodat alleen over daadwerkelijk behaalde winst belasting wordt betaald.
De VVD vindt het oneerlijk dat er belasting wordt geheven over niet-gerealiseerde of fictieve winsten en wil daarom overstappen op een systeem waarbij alleen gerealiseerde vermogenswinst wordt belast. Dit moet beleggers en ondernemers eerlijker behandelen en voorkomen dat geld naar het buitenland verdwijnt door een te hoge belastingdruk.
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
De VVD wil dat kosten kunnen worden afgetrokken bij het bepalen van de te belasten winst, zodat er niet over niet-behaalde rendementen belasting wordt geheven. Dit moet het systeem eerlijker maken voor beleggers en ondernemers.
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald.”
De VVD is tegen het verhogen van de belasting op sparen, beleggen en overige bezittingen, en wil op termijn de tarieven juist verlagen. Dit moet voorkomen dat kapitaal het land uitvloeit en ondernemerschap wordt ontmoedigd.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
BIJ1 wil dat alle private bedrijven die in Nederland actief zijn, winstbelasting betalen en pleit voor het beëindigen van belastingontwijking door multinationals. Ze willen onredelijke winsten zwaar belasten, belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven stoppen en streven naar internationale verhoging van winstbelasting om ongelijkheid en belastingontduiking tegen te gaan.
BIJ1 vindt dat alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, winstbelasting moeten betalen. Hiermee willen ze belastingontwijking en oneerlijke belastingconstructies tegengaan, vooral bij beursgenoteerde bedrijven.
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
Om excessieve winsten en graaiflatie tegen te gaan, wil BIJ1 onredelijke winsten van bedrijven zwaar belasten, onder andere via een substantiële windfall tax.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 streeft naar internationale samenwerking om de belasting op winst (en vermogen) te verhogen, zodat belastingontduiking en extreme ongelijkheid worden aangepakt.
“De belasting op vermogen, winst en vervuiling gaat in internationaal verband omhoog, zodat we extreem ongelijke rechten en klimaatvervuiling aanpakken.”
NSC wil winsten en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen eerlijker belasten, met aandacht voor het voorkomen van ontwijking en het aanpakken van papieren winsten. Ze pleiten voor meer transparantie en betrouwbaarheid in de raming en inning van winstbelastingen, zoals de vennootschapsbelasting. Concrete voorstellen zijn het belasten van werkelijke winsten in box 3 en het verbeteren van de raming en rapportage van de vennootschapsbelasting.
NSC wil af van het belasten van fictief rendement in box 3 en overstappen op het belasten van daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingstelsel en het beperken van ontwijkingsmogelijkheden, met oog voor situaties waarin winsten nog niet verzilverd zijn.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC signaleert dat de ramingen van de vennootschapsbelasting vaak niet kloppen, wat het budgetrecht van de Kamer ondermijnt. Ze willen tussentijdse rapportages om de inkomstenkant betrouwbaarder te maken.
“Met name de ramingen van de vennootschapsbelasting kloppen meestal niet. We willen daarom dat er tussentijdse rapportages komen die een beter beeld geven van de inkomstenkant.”
NSC stelt voor om fiscale heffingen voor woningcorporaties, die bedoeld zijn voor commerciële partijen, te verlagen of af te schaffen. Ook wordt een herbestedingsreserve binnen de vennootschapsbelasting als optie genoemd om investeringen in duurzame woningbouw te stimuleren.
“Om ervoor te zorgen dat woningcorporaties ook in de toekomst kunnen investeren in duurzame woningbouw worden voor corporaties fiscale heffingen die bedoeld zijn voor commerciële partijen, op korte termijn verlaagd of afgeschaft. Ook is een optie om met een herbestedingsreserve binnen de vennootschapsbelasting te werken.”
De SGP wil de winstbelasting voor bedrijven, met name voor het mkb, verlagen om ondernemerschap en werkgelegenheid te stimuleren. Tegelijkertijd pleit de partij voor een eerlijkere bijdrage van grote ondernemingen, waarbij belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt en de winstbelasting voor landbouwbedrijven beter aansluit op hun praktijk. De kern van hun visie is een rechtvaardig en stimulerend belastingklimaat dat het mkb en familiebedrijven ondersteunt, terwijl grote bedrijven hun eerlijke deel betalen.
De SGP vindt dat de winstbelasting en werkgeverslasten voor het bedrijfsleven, vooral het mkb en familiebedrijven, moeten worden verlicht om hun concurrentiepositie en werkgelegenheid te versterken. Dit sluit aan bij hun bredere visie om ondernemerschap te stimuleren en de economie te ondersteunen.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
Voor landbouwbedrijven wil de SGP dat de winstbelasting beter aansluit op de specifieke inkomstenpatronen in de sector, bijvoorbeeld door het gemiddelde resultaat over meerdere jaren te belasten. Dit moet zorgen voor meer stabiliteit en rechtvaardigheid voor agrarische ondernemers.
“De winstbelasting voor landbouwbedrijven gaat beter aansluiten op de landbouwpraktijk, bijvoorbeeld door te rekenen met het voortschrijdend gemiddelde over enkele jaren.”
De SGP benadrukt dat grote ondernemingen, en met name multinationals, een eerlijke bijdrage aan de belastingopbrengsten moeten leveren. Ze willen belastingontwijking tegengaan door fiscale mazen te dichten.
“Grote ondernemingen blijven een eerlijke bijdrage aan de totale belastingopbrengst leveren. Bijvoorbeeld bij multinationals blijkt nog te vaak dat ze nauwelijks belasting in Nederland afdragen. De mazen in ons fiscale stelsel worden gedicht.”
Volt vindt dat winstbelasting eerlijk en breed geheven moet worden, zodat iedereen en elk bedrijf belasting betaalt over gemaakte winst. Ze willen bestaande uitzonderingen, zoals de landbouwvrijstelling en tonnagewinstregeling, afschaffen om te zorgen dat alle sectoren gelijk worden behandeld en belastingontwijking wordt tegengegaan.
Volt wil dat alle bedrijven, inclusief de landbouw en scheepvaart, belasting betalen over hun winst door het schrappen van specifieke vrijstellingen. Dit moet zorgen voor een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel waarin geen sector wordt bevoordeeld en speculatie of ontwijking wordt ontmoedigd.
“Het is eerlijk als elke persoon en elk bedrijf belasting betaalt over de gemaakte winst. Er wordt nu geen belasting betaald over winst op verkoop van landbouwgrond. Volt wil de landbouwvrijstelling afschaffen, zodat de landbouw net als de rest van Nederland belasting betaalt over winst.”
“We schaffen de tonnagewinstregeling en de afdrachtvermindering voor de zeescheepvaart af.”
Volt wil speculatie met grond tegengaan door de waardestijging van bijvoorbeeld landbouwgrond die bouwgrond wordt, fiscaal te belasten. Dit zorgt ervoor dat winst uit grondtransacties niet onbelast blijft en draagt bij aan een eerlijkere verdeling van lasten.
“Om sneller meer ruimte beschikbaar te maken voor nieuwbouw en de kosten van bouwprojecten en nieuwe woningen te verlagen wil Volt het speculeren met bouwgrond tegengaan. Dat doen we door de waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten, waardoor grond naar verwachting eerder beschikbaar komt voor een lagere prijs.”
50PLUS wil het nieuwe Box 3-stelsel baseren op werkelijk behaald rendement, met invoering van een algemene vermogenswinstbelasting en expliciet géén vermogensaanwasbelasting. De partij is tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning in Box 3 en pleit voor een eerlijker en transparanter belastingstelsel zonder leeftijdsdiscriminatie.
50PLUS kiest voor een belasting op daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten (vermogenswinstbelasting) in plaats van een belasting op de jaarlijkse waardestijging van vermogen (vermogensaanwasbelasting). Dit moet het belastingstelsel eerlijker maken en voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten.
De ChristenUnie noemt "winstbelasting" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, en doet geen concrete voorstellen tot aanpassing van de vennootschapsbelasting of winstbelasting voor bedrijven. Wel pleit de partij voor een eerlijker belastingstelsel waarin arbeid en vermogen gelijkwaardiger worden belast, en voor het aanpakken van internationale belastingconcurrentie tussen landen. De focus ligt op het verminderen van fiscale voordelen voor grote vermogens en het creëren van een gelijk speelveld binnen Europa, maar zonder specifieke maatregelen voor winstbelasting.
De ChristenUnie wil belastingconcurrentie tussen Europese landen tegengaan en pleit voor Europese ondergrenzen en een aantrekkelijk, vergelijkbaar fiscaal speelveld. Dit standpunt adresseert het probleem dat landen elkaar beconcurreren met lage winstbelastingen om grote bedrijven aan te trekken, wat leidt tot oneerlijke concurrentie en druk op nationale belastingopbrengsten. Hoewel het woord "winstbelasting" niet letterlijk wordt genoemd, raakt dit direct aan het onderwerp door te pleiten voor meer harmonisatie en minder race-to-the-bottom in de vennootschapsbelasting.
“Ook vangen verschillende Europese landen elkaar vliegen af door belastingconcurrentie om grote bedrijven binnen te halen. Dat moet anders. Er komen Europese ondergrenzen en een vergelijkbaar én mondiaal aantrekkelijk Europees (fiscaal) speelveld met duidelijke en handhaafbare kaders voor nationale staatssteun.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen meer gelijk worden belast. Hoewel dit niet direct over winstbelasting voor bedrijven gaat, raakt het aan de discussie over de belastingdruk op verschillende inkomensbronnen, waaronder bedrijfswinsten. De partij stelt voor om de hoge lastendruk op arbeid te verlagen en vermogens zwaarder te belasten, maar noemt geen concrete aanpassing van de winstbelasting.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
DENK wil de winstbelasting voor grote bedrijven verhogen zodat deze een eerlijker deel bijdragen aan de samenleving. De partij ziet het verhogen van de winstbelasting als een manier om publieke voorzieningen te financieren en de maatschappelijke ongelijkheid te verkleinen, waarbij vooral grote bedrijven en de superrijken meer moeten bijdragen.
DENK pleit voor het verhogen van de winstbelasting voor grote bedrijven, omdat zij vinden dat deze bedrijven momenteel onvoldoende bijdragen aan het financieren van publieke voorzieningen en het verkleinen van ongelijkheid. Door de winstbelasting te verhogen, wil DENK extra middelen genereren voor investeringen in onderwijs, zorg, klimaat en andere publieke diensten, en zo zorgen voor een eerlijkere verdeling van de lasten.
FVD wil de winstbelasting (vennootschapsbelasting, VPB) voor bedrijven verlagen door de grens voor het hoge tarief te verhogen naar €1 miljoen. Hiermee wil de partij voorkomen dat bedrijven worden "bestraft" voor het maken van winst en ondernemerschap stimuleren. Het voorstel is onderdeel van een bredere visie op lagere, eenvoudigere en transparantere belastingen die economische groei en ondernemerschap moeten bevorderen.
FVD stelt voor om de grens voor het hoge tarief van de vennootschapsbelasting (VPB) te verhogen naar €1 miljoen. Dit moet ervoor zorgen dat bedrijven niet ontmoedigd worden om winst te maken en dat ondernemerschap aantrekkelijk blijft. De partij ziet het huidige systeem als een straf op succes en wil met deze maatregel het vestigingsklimaat en de economische groei versterken.
De PVV wil de winstbelasting voor woningcorporaties volledig schrappen om zo de sociale huren te kunnen verlagen zonder dat dit ten koste gaat van de bouw van nieuwe woningen. Dit is het enige concrete en onderscheidende voorstel over winstbelasting in het verkiezingsprogramma; verder wordt winstbelasting niet genoemd of uitgewerkt voor andere sectoren of bedrijven.
De PVV stelt voor om de winstbelasting voor woningcorporaties af te schaffen. Dit moet woningcorporaties compenseren voor het verlagen van de sociale huren met 10%, zodat hun financiële positie en de bouw van nieuwe sociale woningen niet in gevaar komen. Het voorstel richt zich uitsluitend op woningcorporaties en wordt gepresenteerd als een maatregel om de wooncrisis aan te pakken.
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders.”
De Partij voor de Dieren wil de winstbelasting progressief maken, waarbij bedrijven met hogere CO2-uitstoot meer betalen. Ze willen buitensporige winsten afromen, vervuiling ontmoedigen en de opbrengsten inzetten voor natuur- en klimaatbeleid. Voor woningcorporaties wordt de winstbelasting afgeschaft om betaalbare sociale huur te stimuleren.
De PvdD pleit voor een progressieve winstbelasting waarbij het tarief stijgt naarmate de CO2-uitstoot van een bedrijf hoger is. Hiermee willen ze zowel buitensporige winsten als vervuilende bedrijfsactiviteiten aanpakken, en de opbrengsten gebruiken voor het bestrijden van de natuur- en klimaatcrisis.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt. De opbrengsten gaan naar het bestrijden van de natuur- en klimaatcrisis.”
Om wonen betaalbaar te houden en de bouw van sociale huurwoningen te stimuleren, wil de PvdD de winstbelasting voor woningcorporaties schrappen. Dit moet woningcorporaties meer financiële ruimte geven om huren te bevriezen en te investeren in nieuwbouw.
“We schrappen de winstbelasting voor woningcorporaties en geven hen extra financiële steun. Hierdoor kunnen woningcorporaties huren bevriezen om wonen betaalbaar te houden en nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.”
De SP wil de winstbelasting voor grote bedrijven fors verhogen naar het niveau van de inkomstenbelasting voor gewone mensen, zodat bedrijven eerlijk bijdragen aan de samenleving. Tegelijkertijd wil de partij de winstbelasting voor woonverenigingen juist afschaffen, omdat deze volgens de SP onterecht ten koste gaat van huurders. De kern van hun visie is dat grote winsten eerlijker belast moeten worden, terwijl sociale doelen zoals betaalbaar wonen niet door winstbelasting belemmerd mogen worden.
De SP vindt dat grote bedrijven te weinig belasting betalen over hun hoge winsten en wil de winstbelasting verhogen tot minstens het niveau van de inkomstenbelasting voor burgers. Dit moet zorgen voor een eerlijkere bijdrage aan de samenleving en de lasten voor gewone mensen verlichten.
“Daarom verhogen we de winstbelasting naar ten minste het niveau van de inkomstenbelasting die gewone mensen betalen.”
De SP beschouwt de winstbelasting voor woonverenigingen als oneerlijk, omdat het geld van huurders naar de staat vloeit in plaats van naar betaalbare woningen. Door deze belasting af te schaffen, wil de partij meer middelen vrijmaken voor investeringen in betaalbare huurwoningen en het bestrijden van de wooncrisis.
“Wij schaffen de oneerlijke winstbelasting en zogenaamde ATADheffing voor woonverenigingen af. Dat is geld van huurders en moet ook ten goede komen aan huurders, niet aan de staat.”
Het CDA wil een vermogenswinstbelasting invoeren voor particuliere verhuurders, zodat belasting wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerde rendementen in plaats van over de waarde van het bezit. Totdat deze vermogenswinstbelasting is ingevoerd, pleit het CDA voor een tijdelijke maatregel om kleine particuliere verhuurders te ondersteunen. Het doel is om de belastingdruk eerlijker te maken en de particuliere verhuurmarkt toegankelijk te houden.
Het CDA wil af van het huidige systeem waarbij belasting wordt geheven over de waarde van vastgoed in box 3, en in plaats daarvan een heffing op werkelijk rendement (vermogenswinstbelasting) invoeren. Dit moet zorgen voor een eerlijkere belastingheffing en het aantrekkelijk houden van particuliere verhuur, met name voor kleine verhuurders. Tot de invoering van deze belasting wil het CDA tijdelijke maatregelen nemen om kleine verhuurders te ontzien.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma