BBB is kritisch over windmolens en wil een pauze op de uitbreiding van windenergie, zowel op land als op zee. De partij pleit voor strenge afstandsnormen, gezondheidstoetsen en bescherming van landschap en leefomgeving, en wil alleen reeds volledig vergunde projecten toestaan. Nieuwe windparken op zee worden stopgezet tot er onafhankelijk onderzoek is gedaan naar de ecologische impact.
BBB wil een tijdelijke stop op de uitbreiding van windenergie op land en op zee, met uitzondering van reeds volledig vergunde projecten. Dit vanwege zorgen over hoge kosten, netcongestie en landschapsvervuiling. De partij benadrukt het belang van nuchtere keuzes en wil eerst de gevolgen en alternatieven goed onderzoeken.
“Pauzeknop voor windenergie. Er komt een pas op de plaats bij uitbreiding van wind op land en op zee. Alleen op 1 november 2025 volledig vergunde projecten worden gerealiseerd.”
“Stop nieuwe windturbineparken op zee. Geen nieuwe windturbineparken op zee voordat er een volledig onafhankelijk onderzoek is naar de impact op zeeleven, bodem en vogels.”
BBB wil landelijke afstandsnormen voor windturbines en een verplichte gezondheidstoets om bewoners te beschermen en conflicten te voorkomen. Dit moet zorgen voor rechtszekerheid en een evenwichtige ruimtelijke ordening.
“Voor windturbines op land geldt een afstandsnorm van minimaal 4x de tiphoogte, een gezondheidstoets, een eerlijk participatieproces en naleving van het voorzorgsbeginsel.”
“Er moeten landelijke afstandsnormen worden vastgesteld voor windturbines om helderheid en rechtszekerheid te creëren voor bewoners, ondernemers en overheden.”
“Voor windturbines zijn stevige landelijke afstandsnormen noodzakelijk. Het voorzorgsbeginsel moet hierbij altijd leidend zijn.”
BBB wil kwetsbare gebieden, cultureel erfgoed en het landschap beschermen tegen de plaatsing van grootschalige windturbines. Dit om verrommeling van het landschap en aantasting van waardevolle gebieden te voorkomen.
“Het Rijk beschermt kwetsbare gebieden zoals het Groene Hart, molenbiotopen, UNESCO Werelderfgoed en buitenplaatsen tegen verrommeling zoals grootschalige windturbines, zonnevelden en hoogspanningsstations.”
BBB vindt dat bij ruimtelijke plannen voor windturbines nauw moet worden samengewerkt met buurlanden om conflicten te voorkomen en duurzame, grensoverschrijdende oplossingen te bevorderen.
“Er moet nauw worden samengewerkt met buurlanden bij ruimtelijke plannen, zoals de plaatsing van windturbines, om een goede afstemming en gezamenlijke besluitvorming te waarborgen.”
FVD is fel tegen windmolens en wil een totaalverbod op nieuwe windturbines, zowel op land als op zee, en het systematisch afbreken van bestaande windparken. De partij ziet windmolens als lelijk, kostbaar en schadelijk voor natuur, visserij en het landschap, en wil daarom volledig stoppen met hun inzet en subsidie.
FVD wil een wettelijk verbod op nieuwe windturbines en het systematisch ontmantelen van bestaande windparken, zowel op land als op zee. De partij stelt dat windmolens het landschap vervuilen, energievoorziening onbetrouwbaar maken en negatieve gevolgen hebben voor natuur en visserij. Dit standpunt wordt gepresenteerd als essentieel voor het beschermen van het Nederlandse landschap en het waarborgen van een stabiele energievoorziening.
“We voeren een wettelijk verbod in op nieuwe windturbines en breken bestaande windparken en zonneakkers systematisch af, zodat ons landschap wordt beschermd en onze energievoorziening niet langer afhankelijk is van het weer.”
“We plaatsen geen nieuwe windmolens op zee en ontmantelen bestaande windparken, zodat de natuur en de visserij niet verder worden geschaad.”
“Geen windturbines op zee, omdat die de visserij ernstig belemmeren. Bestaande windturbineparken worden stapsgewijs ontmanteld.”
“We stoppen volledig met de energietransitie, zodat ons land niet langer wordt opgezadeld met onbetaalbaar en zinloos klimaatbeleid. ... zodat we weer ongeremd fossiele brandstoffen kunnen gebruiken en geen windturbines en zonneakkers hoeven aanleggen.”
FVD wil alle subsidies voor windmolens schrappen en het klimaatbeleid dat hun bouw stimuleert volledig beëindigen. De partij noemt windmolens inefficiënt, duur en een oorzaak van instabiliteit op het energienet, en ziet geen noodzaak voor verdere stimulering.
“De miljarden aan subsidies voor windmolens, zonnepanelen en elektrische installaties hebben ons energienet instabiel gemaakt en afhankelijk van weersomstandigheden.”
FVD benadrukt dat windmolens het landschap vervuilen en zeer kostbaar zijn, wat volgens de partij innovatie en economische groei belemmert. Dit argument wordt gebruikt om het verbod en de afbraak te rechtvaardigen.
NSC kiest duidelijk voor windenergie op zee, met strikte ecologische voorwaarden, en is tegen grote windparken op land. Ze willen windmolens op land beperken door afstandsnormen en geven de voorkeur aan kleinschalige, lokale initiatieven. De partij ziet windenergie als essentieel voor de energietransitie, maar stelt duidelijke grenzen aan locatie en schaal.
NSC wil windparken vooral op zee realiseren, waarbij ecologisch waardevolle gebieden worden ontzien en rekening wordt gehouden met vaarroutes en visserij. Dit moet bijdragen aan zowel duurzame energieopwekking als biodiversiteit. De overheid neemt de regie en kan onrendabiliteit tijdelijk compenseren.
“Windparken worden op zee niet in ecologisch waardevolle gebieden gebouwd. Ook wordt rekening gehouden met vaarroutes en visserijgebieden. Door ecologische criteria standaard mee te nemen bij (proef)boringen en tenders werken we niet alleen aan het opwekken van duurzame energie, maar ook aan het versterken van de biodiversiteit.”
“We zetten in op wind op zee, indien nodig met de inzet van een contract in voor-en tegenspoed (contracts for difference) om onrendabiliteit tijdelijk te compenseren”
“De overheid treft de nodige ruimtelijke reserveringen voor wind- en zonneparken en waterstofproductie op de Noordzee...”
NSC is expliciet tegen grote windparken op land en wil strikte afstandsnormen voor windturbines. Ze geven de voorkeur aan kleinschalige, lokale energiecoöperaties en stimuleren alternatieven zoals zonnepanelen op daken en langs infrastructuur.
“We zijn tegen de aanleg van zonnevelden op goede landbouwgronden en in natuurgebieden en tegen grote windparken op land. Zonnepanelen kunnen het best op daken en langs wegen en spoorlijnen worden opgesteld. Bij windturbines op land stellen we een heldere afstandsnorm. We steunen het vormen van lokale energiecoöperaties voor kleinschalige energieopwekking in wijken, dorpen en op bedrijventerreinen.”
NSC erkent het belang van ondersteunende infrastructuur voor windenergie op zee, met een specifieke rol voor de haven van Den Helder als logistiek centrum voor onderhoud van offshore windparken.
“We erkennen de haven van Den Helder als haven van nationaal belang. In 2026 starten we een meerjarig investeringsprogramma om Den Helder te ontwikkelen tot logistiek knooppunt voor offshore, wind, waterstoflogistiek en defensie.”
“Nederlandse havens worden steeds belangrijker. Niet alleen voor de scheepvaart en de economie maar ook als uitvalsbasis voor het onderhoud van windparken op zee. Om die reden moet bijvoorbeeld de haven van Den Helder ook gezien worden als haven van nationaal belang.”
De PVV is fel tegen de bouw van nieuwe windmolens, zowel op land als op zee, en wil bestaande windturbines waar omwonenden last van hebben afbreken. De partij ziet windmolens als schadelijk voor de gezondheid, het elektriciteitsnet en de visserij, en kiest voor traditionele energiebronnen zoals gas, kolen en kernenergie. Hun beleid is gericht op het volledig stoppen van windenergieprojecten en het terugdraaien van bestaande windparken waar mogelijk.
De PVV wil dat er geen enkele nieuwe windturbine meer wordt geplaatst, ongeacht de locatie, en pleit voor het afbreken van bestaande windturbines die overlast of gezondheidsklachten veroorzaken bij omwonenden. De partij noemt windmolens schadelijk voor de gezondheid en het elektriciteitsnet, en ziet ze als een symptoom van "klimaatgekte".
“De PVV wil dat er geen enkele windturbine meer wordt bijgebouwd – niet op land, niet op zee, nergens. Windturbines waar omwonenden last van hebben en/of ziek van worden, gaan we afbreken – want wij kiezen wél voor gezondheid in plaats van afzichtelijke klimaatmolens.”
“Geen enkele nieuwe windturbine er meer bij; geen nieuwe zonneparken. Windturbines waar omwonenden last van hebben en/of ziek van worden, worden afgebroken”
De PVV stelt dat windmolens bijdragen aan netcongestie en de leveringszekerheid van energie ondermijnen. Ze willen daarom stoppen met weersafhankelijke energiebronnen zoals wind en kiezen voor stabiele alternatieven.
De PVV is tegen windturbineparken op zee omdat deze visgronden innemen en de visserij schaden. Zij willen de ruimte op zee behouden voor vissers.
De SGP is kritisch over de grootschalige uitrol van windmolens, vooral vanwege de impact op natuur, visserij en omwonenden. Ze willen geen volledige ‘volbouw’ van de Noordzee met windparken, pleiten voor betere bescherming van visrijke gebieden en stellen strengere eisen aan de ruimtelijke inpassing en geluidsnormen van windturbines. Omwonenden moeten eerlijk delen in de opbrengsten, en gemeenten en provincies krijgen meer zeggenschap over plaatsing.
De SGP wil windparken weren uit visrijke gebieden en is bezorgd over de ecologische impact van windmolens op zee. Ze pleiten voor meer onderzoek naar de gevolgen voor het onderwatermilieu en willen de ruimte voor visserij beschermen. De partij verzet zich tegen het volledig volbouwen van de Noordzee met windparken.
“Windparken horen niet in visrijke gebieden. Er komt meer ruimte voor medegebruik in windparken door de visserij. Natuurgebieden op zee en windparken worden gecombineerd om het ruimtebeslag op de Noordzee te beperken. Er mogen geen nieuwe gebieden gesloten worden voor de visserij. Ook is meer onderzoek nodig naar de cumulatieve effecten van de grootschalige uitrol van wind op zee op het onderwatermilieu.”
“De Noordzee wordt niet volgebouwd met windparken vanwege de gevolgen voor het ecosysteem van de Noordzee en de ruimte voor de visserij.”
De SGP wil dat windmolens niet zomaar overal geplaatst worden en dat omwonenden beter beschermd worden tegen overlast. Gemeenten en provincies moeten meer invloed krijgen op de locatie en inpassing van windparken, en er komen strengere geluidsregels en afstandsnormen.
“Het ruimtelijk beleid voor de inpassing van windparken en zonneweiden wordt aangescherpt. Omwonenden worden niet alleen opgezadeld met de lasten, maar profiteren ook naar evenredigheid van de opbrengsten. Gemeenten en provincies krijgen voldoende ruimte om eisen te stellen aan de (landschappelijke) inpassing van zonneweiden. ... Verder vindt over de ruimtelijke inpassing betere regionale en provinciale afstemming plaats, zodat windparken en zonneweides niet zomaar tegen de grenzen van buurgemeenten en -regio’s geplaatst worden.”
“De geluidsregels voor windturbines gaan beter aansluiten op de ervaren geluidsoverlast. Er komt ook een afstandsnorm.”
De SGP vindt dat omwonenden niet alleen de lasten, maar ook de lusten van windparken moeten ervaren. Dit moet bijdragen aan meer draagvlak en eerlijkheid rondom de plaatsing van windmolens.
BVNL is uitgesproken tegen de bouw van nieuwe windmolens, zowel op land als op zee, en wil bestaande windparken op zee waar mogelijk terugdraaien. De partij ziet windenergie als inefficiënt en schadelijk voor het landschap, de visserij en de woningbouw, en kiest in plaats daarvan voor kernenergie, gas en innovatie als alternatieven.
BVNL verzet zich tegen de plaatsing van nieuwe windmolens, omdat zij deze als ineffectief, landschapsvervuilend en schadelijk voor andere belangen zien. De partij wil de focus verleggen naar andere energiebronnen en innovatie, en ziet windenergie niet als een verstandige of rendabele keuze.
“Geen nieuwe windmolens op land of op zee.”
“BVNL is voor duurzaamheid en wil zorgen voor een goed en schoon milieu, mits dat op een verstandige manier wordt ingestoken. Wij zijn tegen windmolens op land en zee, of het opofferen van bouwgrond of landbouwgrond ten behoeve van zonne-akkers.”
BVNL vindt het onaanvaardbaar dat visgronden in zee worden volgebouwd met windmolens en wil bestaande windparken waar mogelijk terugdraaien. De partij stelt dat deze windparken de visserij schaden en pleit voor herstel van de situatie.
“Het volbouwen van visgronden in zee met windmolens is onaanvaardbaar en waar dit gedaan is, dient dit te worden teruggedraaid.”
BVNL wil dat beschikbare ruimte wordt gebruikt voor woningbouw in plaats van voor windmolens of zonneparken. De partij ziet het faciliteren van gezinswoningen als belangrijker dan het plaatsen van windmolens.
D66 ziet windmolens, vooral op zee maar ook op land, als een essentiële pijler voor de energietransitie en het behalen van klimaatdoelen. Ze willen fors investeren in windenergie, procedures versnellen en het elektriciteitsnet versterken om de uitrol mogelijk te maken. D66 erkent dat windenergie grenzen kent, maar beschouwt het als de basis van een schone energievoorziening.
D66 wil windenergie grootschalig uitrollen, met wind op zee als fundament van de toekomstige energievoorziening. Ze zien windmolens als noodzakelijk voor het behalen van klimaatdoelen en het verminderen van afhankelijkheid van fossiele energie. Investeringen in opslag en netverzwaring zijn daarbij randvoorwaardelijk.
“We investeren uitgebreid in windmolens op zee en op land, in zonnepanelen op daken, bedrijventerreinen en restgronden zoals bermen. Wind op zee wordt de basis van schone energie.”
“De energietransitie loopt vast zonder voldoende ruimte op het net. Daarom mogen netbeheerders sneller investeren. Ze worden verantwoordelijk voor genoeg netcapaciteit, die aansluit bij onze klimaatdoelen.”
“ontstaan in de isolatie van huizen, bouw van windmolens en groene industrie. Dat kán. We hebben de kennis, de technologie en de mensen om het te doen. Maar dan moeten we nu versnellen, want de aarde warmt op en de gevolgen voelen we al.”
D66 vindt dat de huidige vergunningprocedures de bouw van windmolens te veel vertragen. Ze willen deze procedures korter en efficiënter maken om de energietransitie te versnellen.
“De energietransitie vraagt snelheid, maar veel van de procedures die er nu zijn, vertragen juist. Om die reden wil D66 dat procedures voor vergunningen korter en efficiënter worden.”
D66 streeft naar internationale samenwerking, vooral op het gebied van windenergie op zee, om een stabiel en CO2-vrij Europees energiesysteem te realiseren.
“Nederland neemt het voortouw voor een sterk Europees energiesysteem. We willen samen met andere landen stroomnetwerken delen en energieopslag organiseren. Ook werken we samen aan wind op zee, groene waterstof en betrouwbare netwerken onder de Noordzee.”
BIJ1 noemt windmolens niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor massale publieke investeringen in hernieuwbare energie, waarbij de energievoorziening in publieke handen komt en lokale, collectieve energieproductie wordt gestimuleerd. Windenergie wordt impliciet ondersteund als onderdeel van deze bredere inzet op goedkope, hernieuwbare en lokale energie, maar concrete voorstellen of standpunten specifiek over windmolens ontbreken.
BIJ1 wil dat de overheid fors investeert in schone en hernieuwbare energie-alternatieven, waarbij de energieproductie onder collectief eigendom en democratische controle valt. Windmolens worden niet expliciet genoemd, maar vallen onder deze brede categorie van hernieuwbare energie.
De partij wil de energievoorziening volledig ontmarkten en in publieke handen brengen, met nadruk op lokale energiecoöperaties en collectief eigendom. Dit impliceert steun voor windmolens als collectief beheerde energiebron, maar zonder specifieke uitwerking.
“De energietransitie wordt een publieke taak, geen winstmachine. De overheid investeert massaal in klimaatneutrale, -positieve en circulaire infrastructuur, woningverduurzaming en publieke energieproductie — onder collectief eigendom en democratische controle.”
“Energie opwekken in eigen beheer wordt voor iedereen mogelijk. We investeren fors in het (financieel) ondersteunen van de opzet van energiecoöperaties en andere lokale initiatieven waar bewoners eigenaarschap en zeggenschap hebben over hun energievoorziening.”
GroenLinks-PvdA ziet windenergie, met name via windmolenparken op zee, als een essentieel onderdeel van het toekomstige Nederlandse energiesysteem en de verduurzaming van de industrie. De partij wil de aanleg van windmolenparken op zee versnellen, onder regie van de overheid en in samenwerking met industrie en netbeheerders, om zo betaalbare, duurzame stroom te garanderen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Daarbij neemt de overheid deels financiële risico’s op zich, maar deelt ook mee in de winst.
GroenLinks-PvdA wil de aanleg van windmolenparken op zee versnellen om de industrie te elektrificeren en Nederland minder afhankelijk te maken van fossiele energie. De partij ziet de Noordzee als een unieke kans voor betaalbare windenergie en pleit voor een Noordzeepact tussen overheid, wind- en waterstofproducenten, industrie en netbeheerders, waarbij de overheid een actieve rol speelt in risico’s en winstdeling.
“Daarom versnellen we de aanleg van windmolenparken op zee om de industrie te laten elektrificeren. Ook sluit de overheid een Noordzeepact met wind- en waterstofproducenten, industriële afnemers en netbeheerders, met langjarige verbintenissen die zekerheid bieden. De overheid neemt een deel van de financiële risico’s op zich maar deelt ook mee in de winst.”
“We investeren in schone en betaalbare energie uit wind-op-zee. Om dat te bereiken sluiten we een Noordzeepact tussen overheid, energiebedrijven, industrie en netbeheerders.”
Windenergie, samen met zonne-energie, vormt volgens GroenLinks-PvdA het fundament van het toekomstige Nederlandse energiesysteem. De partij benadrukt het belang van opslag en back-up (zoals batterijen en groene waterstof) om de leveringszekerheid te waarborgen wanneer het niet waait.
“Elektriciteit uit zon en wind wordt het motorblok van ons toekomstig energiesysteem. We slaan energie op voor wanneer het even niet waait of de zon niet schijnt, bijvoorbeeld met behulp van batterijen. Gascentrales die draaien op groene waterstof zijn de achtervang voor langere periodes zonder wind of zon.”
De partij koppelt de inzet op windenergie direct aan het verminderen van afhankelijkheid van autoritaire regimes en fossiele brandstoffen. Investeren in wind (en zon) is volgens GroenLinks-PvdA essentieel voor energiezekerheid en geopolitieke onafhankelijkheid.
“Met investeringen in schone energie van eigen bodem, zoals zon en wind, maken we ons minder afhankelijk van autoritaire regimes.”
JA21 is uitgesproken tegen de verdere plaatsing van windmolens op land en kiest nadrukkelijk voor kernenergie als alternatief. Ze willen strenge afstandsnormen voor bestaande windturbineplannen om de gezondheid van omwonenden te beschermen en zien windenergie niet als structurele oplossing voor het Nederlandse energiesysteem.
JA21 wil de plaatsing van windmolens op land zoveel mogelijk beperken en stelt strenge afstandsnormen voor omwonenden centraal, met als doel gezondheidsschade te voorkomen. Dit standpunt is een reactie op beleid van eerdere kabinetten en benadrukt de bescherming van burgers boven het uitbreiden van windenergie.
“Een strenge afstandsnorm van 10 keer de masthoogte voor windturbines.”
“Daar waar vanuit beleid van vorige kabinetten nog windturbines op land moeten worden geplaatst, wil JA21 strenge afstandsnormen, zoals in Denemarken, om schadelijke gezondheidseffecten voor omwonenden te voorkomen.”
JA21 ziet kernenergie als het duurzame en betrouwbare alternatief voor windmolens en zonneparken. Ze stellen dat kernenergie leveringszekerheid biedt en minder druk op het energienet legt dan windenergie, en willen daarom de focus verleggen van windmolens naar kerncentrales.
De Partij voor de Dieren ziet windenergie als een belangrijke bron voor een duurzame toekomst, mits mens en natuur worden beschermd. Windmolens zijn gewenst, maar alleen onder strikte voorwaarden: gezondheid, ecologie en zeggenschap van omwonenden staan centraal. De partij wil investeren in lokale productie van windmolens en eist preventieve maatregelen tegen schade aan vogels en natuur.
PvdD ondersteunt windenergie, maar stelt harde eisen aan de bescherming van gezondheid, natuur en dieren. Windmolens zijn alleen acceptabel als ze geen schade veroorzaken en omwonenden betrokken worden bij besluitvorming en eigenaarschap.
“Energie opgewekt door wind op land is een belangrijke energiebron voor een duurzame toekomst. Voorwaarde is wel dat de gezondheid van mens en natuur niet wordt aangetast. Omwonenden worden tijdig betrokken bij het proces en kunnen (mede-)eigenaar worden. Windturbines moeten altijd uitgerust zijn met techniek die helpt om aanvaringen met vogels te voorkomen.”
“Energie opgewekt door wind op zee wordt niet vertraagd maar versneld. De bescherming van de natuur en dieren zijn daarbij net zo belangrijk als het klimaat. Er komt vooraf een toets op de ecologische effecten, er wordt niet gebouwd in natuurgebieden en er wordt ingezet op preventieve maatregelen, zoals windturbines met detectoren en andere kleur wieken, om kans op aanvaring met vogels te voorkomen.”
De partij wil dat windmolens zoveel mogelijk lokaal worden geproduceerd, met strenge eisen aan duurzaamheid, natuurinclusiviteit en mensenrechten. Dit moet bijdragen aan een eerlijker en duurzamer energiesysteem.
“Ook investeren we in eerlijke productie van zonnepanelen, windmolens en batterijen. Zoveel mogelijk dichtbij huis en altijd met strenge eisen aan duurzaamheid, natuurinclusiviteit en mensenrechten.”
PvdD benadrukt dat energiebesparing voorop moet staan, zodat de noodzaak voor het bouwen van extra windmolens wordt verminderd.
“We zetten als maatschappij in op besparen. Dat scheelt ook weer in de bouw van windmolens.”
Volt ziet windenergie, en specifiek windmolens op zee en land, als essentieel voor het behalen van de klimaatdoelstellingen en het waarborgen van een betrouwbare energievoorziening. Ze willen de uitrol van windmolens op zee na 2030 onverminderd voortzetten, landelijke normen stellen voor overlast van windmolens op land, en natuurinclusieve energietransitie stimuleren met aandacht voor ecologische impact. Lokale betrokkenheid en eigendom bij windprojecten zijn belangrijk, evenals onderzoek naar de effecten van windmolenparken op zee.
Volt beschouwt windenergie op zee als cruciaal voor het behalen van klimaatdoelen en wil dat de uitrol van windmolens op zee na 2030 zonder vertraging doorgaat. Dit is een kernpunt in hun visie op de energietransitie.
“Wind op zee is hier een cruciaal onderdeel van. De uitrol van windmolens op zee na 2030 moet onverminderd doorgaan, zodat de klimaatdoelstellingen behaald kunnen worden.”
Volt erkent dat windmolens op land belangrijk zijn, maar dat ze ook overlast kunnen veroorzaken. Daarom willen ze landelijke normen voor laagfrequent geluid en slagschaduw invoeren om hinder te beperken.
“Windenergie winnen op land is van groot belang om de klimaatdoelen te halen en te zorgen dat er genoeg energie is in de toekomst. Maar verduurzaming geeft soms overlast. Daarom willen we landelijke normen voor overlast door zogenaamd laagfrequent geluid (zoals bij windmolens) en slagschaduw.”
Volt wil dat de energietransitie natuurinclusief wordt uitgevoerd. Ze benadrukken het belang van onderzoek naar de ecologische impact van windmolenparken op zee en willen deze gebieden gebruiken voor natuurherstel door visserij daar te verbieden.
“De energietransitie maken we natuurinclusief. Hiervoor is onderzoek naar de ecologische impact van energieprojecten cruciaal. Om te leren over de impact van energietransitie worden onder andere de windmolenparken op zee als onderzoeksplek gebruikt. Deze windmolenparken worden gebruikt als plek voor de oceaan om zich te herstellen door visserij daar blijvend te verbieden.”
Volt vindt het belangrijk dat inwoners een grote stem hebben in regionale energieprojecten, waaronder windmolens, en streeft naar minimaal 50% lokaal eigendom van deze voorzieningen.
“We geven inwoners een belangrijke stem bij de uitvoering van projecten die te maken hebben met de energievoorziening in hun regio... Volt bepleit minimaal 50% lokaal eigendom van regionale energievoorzieningen.”
Het CDA ziet windmolens als een noodzakelijk onderdeel van de energietransitie, met een duidelijke voorkeur voor windparken op zee boven windmolens op land. Windmolens op zee moeten natuurversterkend zijn en rekening houden met de visserij, terwijl windmolens op land alleen onder strikte voorwaarden en met respect voor omwonenden en het landschap worden toegestaan. De partij benadrukt het belang van internationale samenwerking en zorgvuldige ruimtelijke inpassing.
Het CDA wil vooral inzetten op nieuwe windparken op zee, waarbij natuur en visserij worden meegenomen in de plannen. Dit wordt gezien als een noodzakelijke stap voor de energietransitie, mits de kosten en infrastructuur eerlijk worden verdeeld met buurlanden.
Windmolens op land zijn voor het CDA slechts acceptabel als ze zorgvuldig worden ingepast, met nadruk op het beperken van overlast voor omwonenden en het beschermen van het landschap. Dit standpunt adresseert de maatschappelijke weerstand en ruimtelijke impact van windenergie op land.
“Windmolens op land moeten zorgvuldig, met oog voor het beperken van overlast voor omwonenden en met respect voor het landschap, worden ingepast.”
De ChristenUnie ziet windenergie, met name wind op zee, als een fundament van de toekomstige energievoorziening, aangevuld met zonne-energie en kernenergie. Ze benadrukken het belang van ecologische zorgvuldigheid bij windprojecten en willen negatieve effecten op natuur en visserij minimaliseren. Lokale participatie en eigenaarschap in duurzame energieprojecten, waaronder windmolens, worden gestimuleerd zodat omwonenden kunnen meeprofiteren.
Windenergie op zee vormt volgens de ChristenUnie het fundament van de toekomstige energievoorziening, naast zon en kernenergie. De partij erkent de noodzaak van een diverse energiemix en ziet wind op zee als essentieel voor het behalen van klimaatdoelen, maar wil daarbij negatieve effecten op ecologie en visserij beperken.
De ChristenUnie wil dat lokale gemeenschappen actief kunnen deelnemen in duurzame energieprojecten, waaronder windmolens. Minimaal 50% lokaal eigenaarschap is het uitgangspunt, zodat omwonenden financieel kunnen profiteren van windenergie en de energietransitie dichter bij de burger komt.
“We willen dat lokale participatie in duurzame energieprojecten wordt gestimuleerd, waarbij ten minste 50% lokaal eigenaarschap het uitgangspunt is. Zo kunnen bijvoorbeeld omwonenden ook profiteren van duurzame opwekking.”
De SP ziet windenergie als een belangrijke pijler van de energietransitie, maar stelt duidelijke voorwaarden aan de plaatsing van windmolens op land: alleen met lokaal draagvlak, publieke regie en (mede)eigenaarschap. Windparken op zee worden ondersteund mits natuur en biodiversiteit worden beschermd, met natuurinclusief ontwerp en strikte ecologische toetsing.
De SP erkent het belang van windenergie op land, maar wil dat windmolens alleen geplaatst worden waar er lokaal draagvlak is. Omwonenden moeten vanaf het begin betrokken worden, publieke regie is vereist en (mede)eigenaarschap van windparken wordt mogelijk gemaakt. Zo wil de SP voorkomen dat mensen in de omgeving enkel de lasten dragen en niet profiteren.
“Wind op land blijft een belangrijke pijler van de energietransitie, maar alleen waar er lokaal draagvlak is. We betrekken omwonenden vanaf het begin, garanderen publieke regie en maken (mede)eigenaarschap van windparken mogelijk. Zo zorgen we dat mensen in de omgeving profiteren van lagere energiekosten of opbrengsten, zonder schade aan gezondheid of natuur.”
De SP steunt investeringen in windparken op zee als essentieel voor een duurzame energievoorziening, maar stelt dat bescherming van natuur en biodiversiteit even belangrijk is als de klimaatopgave. Windparken moeten natuurinclusief worden ontworpen, met altijd een toets op ecologische effecten en geen bouw in kwetsbare natuurgebieden.
“We investeren in windparken op zee als onmisbare bron voor een duurzame energievoorziening. Daarbij geldt: bescherming van natuur en biodiversiteit is net zo belangrijk als de klimaatopgave. Windparken worden natuurinclusief ontworpen en aangelegd, zodat ze niet alleen schade voorkomen, maar juist nieuwe habitats kunnen vormen voor zeeleven. Er komt altijd een toets op de ecologische effecten en er wordt niet gebouwd in kwetsbare natuurgebieden.”
De SP kiest expliciet voor zon en wind als de snelste, schoonste en goedkoopste vormen van energie, en wijst kernenergie af vanwege de hoge kosten, lange bouwtijden en het kernafvalprobleem.
“Wij kiezen voor betaalbare energie die wel werkt: zon en wind. Snel, schoon en stukken goedkoper.”
50PLUS noemt windmolens niet expliciet in het verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor of tegen windenergie. De partij legt de nadruk op kernenergie als belangrijkste alternatief voor de energietransitie en noemt geen rol voor windmolens in haar energiebeleid.
50PLUS kiest voor kernenergie als speerpunt in het energiebeleid en noemt windmolens nergens als oplossing of aandachtspunt. De partij adresseert de noodzaak van meer elektriciteitsopwekking, maar verwijst uitsluitend naar kerncentrales en kleine kerncentrales (SMR’s) als concrete maatregel, waarmee windenergie impliciet wordt genegeerd of niet als prioriteit wordt gezien.
DENK wil fors investeren in duurzame energie, met een duidelijke focus op windenergie op zee. Windmolens op land worden niet expliciet genoemd, maar de partij zet in op grootschalige inzet van windenergie als onderdeel van de energietransitie, waarbij kolencentrales verdwijnen en kernenergie niet wordt uitgesloten.
DENK kiest voor een massale inzet op schone energie, waarbij windenergie op zee een speerpunt is. Dit moet bijdragen aan het behalen van klimaatdoelen, het verlagen van de energiekosten voor huishoudens en het versnellen van de energietransitie. Windenergie wordt gezien als essentieel voor het vervangen van fossiele bronnen.
“Massaal inzetten op schonere energie. Wij willen investeren in zonne energie en windenergie op zee. Kolencentrales verdwijnen zo snel mogelijk.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma