JA21 is fel tegen de uitbreiding van het aantal AZC’s en de landelijke verplichting tot asielopvang, zoals geregeld in de Spreidingswet. De partij wil deze wet zo snel mogelijk intrekken, geen sancties voor gemeenten die weigeren, en pleit voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio in plaats van in Nederland.
JA21 verzet zich tegen landelijke dwang om meer AZC’s te openen en wil de lokale democratie respecteren. De partij ziet de Spreidingswet als een slechte maatregel die gemeenten verplicht tot asielopvang, vaak tegen de wil van de lokale bevolking, en wil deze wet zo snel mogelijk intrekken om verdere uitbreiding van AZC’s te voorkomen.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Geen sancties tegen gemeenten die in de tussentijd niet voldoen aan de opgave uit de Spreidingswet.”
“In plaats van serieus werk te maken van instroombeperking koos het kabinet-Rutte IV ervoor om gemeenten wettelijk te verplichten tot asielopvang middels de Spreidingswet. De slechtst denkbare stap.”
“De gemeenteraad wil geen AZC? Met een Haagse pennenstreek komt het er alsnog.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat gemeenten niet langer wettelijk verplicht worden om hen te huisvesten, omdat dit de woningnood voor eigen inwoners vergroot.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“Asielzoekers in de regel vervolgens statushouder, waarna zij op grond van verplichte taakstellingen voor gemeenten met voorrang worden gehuisvest, wat de woningnood verder doet oplopen en ervoor zorgt dat eigen inwoners langer op de wachtlijst voor een sociale huurwoning staan.”
JA21 wil dat Nederland zich richt op opvang van vluchtelingen in de eigen regio en niet op het openen van meer AZC’s in Nederland.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
BVNL is fel tegen de komst van meer asielzoekerscentra (AZC’s) en wil juist een asielstop, het sluiten van bestaande AZC’s en het beëindigen van de bouw van nieuwe opvanglocaties. Hun beleid is gericht op het beperken van immigratie en het direct sluiten van aanmeldcentra, waarbij opvang van vluchtelingen in Nederland wordt beëindigd. BVNL positioneert zich hiermee als tegenpool van partijen die meer AZC’s zouden willen.
BVNL wil geen nieuwe AZC’s realiseren en streeft ernaar om alle bestaande AZC’s te sluiten, omdat zij vinden dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en de toestroom van asielzoekers moet stoppen. Dit beleid is bedoeld om de druk op de woningmarkt te verlichten en de bevolkingsgroei te beperken.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.”
BVNL wil het vluchtelingenverdrag opzeggen, de Dublin-afspraken strikt hanteren en opvang van vluchtelingen in Nederland beëindigen. Dit betekent dat asielzoekers niet langer in Nederland worden opgevangen, wat direct raakt aan het niet willen van meer AZC’s.
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
“Opvang van echte vluchtelingen kan prima in de eigen regio.”
De SGP is kritisch over het uitbreiden van het aantal asielzoekerscentra (azc’s) en wil gemeenten niet dwingen tot het plaatsen van azc’s. Ze pleiten voor decentrale afspraken, keuzevrijheid voor gemeenten en een sobere, doelmatige opvang, met nadruk op terugkeer voor kansarme asielzoekers. De SGP ziet de toegenomen vraag naar woningen door migratie als een probleem en wil het migratiebeleid aanscherpen om de druk op de woningmarkt te verlagen.
De SGP vindt dat gemeenten zelf moeten kunnen beslissen over het plaatsen van azc’s en verzet zich tegen landelijke dwang. Ze willen dat de opvang van asielzoekers decentraal en met keuzevrijheid wordt geregeld, waarbij gemeenten hun aandeel naar eigen inzicht invullen.
“Gemeenten krijgen ruimte en keuzevrijheid bij de invulling van hun aandeel in de asielopvangopgave. De Rijksoverheid kan gemeenten niet dwingend opleggen een azc te plaatsen.”
De SGP wil dat de opvang van asielzoekers menswaardig maar sober en doelmatig is, met aparte opvang en directe terugkeer voor kansarme asielzoekers. Ze willen af van dure noodopvang en pleiten voor een flexibel systeem met vaste locaties.
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
“Om een einde te maken aan peperdure noodopvang via cruiseschepen en hotels wordt gewerkt aan een flexibel opvanglandschap met een vaste voor-”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
De SGP ziet migratie als een belangrijke oorzaak van de woningnood en pleit voor een strenger migratiebeleid om de vraag naar woningen te verminderen.
NSC wil het aantal asielzoekerscentra (azc’s) niet uitbreiden, maar juist beperken door de instroom van asielzoekers te verlagen en opvang tijdelijk te houden. Ze pleiten voor het intrekken van de Spreidingswet zodra de instroom daalt en het COA de basisopvang op orde heeft, en willen onderscheid maken tussen verschillende groepen asielzoekers met als doel minder langdurige opvang. De kern van hun visie is dat opvang in Nederland alleen plaatsvindt als het echt niet anders kan, met nadruk op terugkeer en beperking van de druk op gemeenten.
NSC wil het aantal azc’s niet uitbreiden, maar juist beperken door de instroom van asielzoekers te verlagen en opvang tijdelijk te houden. Ze willen de Spreidingswet intrekken zodra de instroom daalt en het COA de basisopvang op orde heeft, waarmee ze zich expliciet uitspreken tegen structurele uitbreiding van azc’s.
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, waarbij opvang voor de laatste groep expliciet tijdelijk is en gericht op terugkeer. Dit betekent dat zij structurele uitbreiding van azc’s niet wenselijk achten.
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en opvangcapaciteit niet structureel vergroten, maar juist de druk op opvanglocaties verminderen.
De PVV is fel tegen de uitbreiding van het aantal asielzoekerscentra (azc’s) en wil zelfs bestaande azc’s sluiten. De partij stelt dat andere partijen, waaronder D66, juist meer azc’s willen, en positioneert zichzelf als de enige partij die een totale stop op nieuwe azc’s en het sluiten van recent geopende azc’s voorstaat.
De PVV wil absoluut geen nieuwe azc’s meer openen en recent geopende azc’s sluiten. Dit standpunt wordt gemotiveerd door de overtuiging dat Nederland “vol” is en dat de komst van meer azc’s leidt tot overlast en onvrede onder Nederlanders. De partij noemt expliciet dat andere partijen, zoals D66, wél meer azc’s willen, en zet zich daar fel tegen af.
“Nederland wordt volgepropt met azc’s. Er zijn meer dan 300 COA-opvanglocaties; iedere elf dagen komt er een azc bij. Veel Nederlanders zitten hier helemaal niet op te wachten. ... Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“Op verschillende plekken in Nederland zijn er sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet protesten geweest, maar tóch worden azc’s vaak doorgedrukt door het lokale bestuur.”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“Daarom wil de PVV: ... Onmiddellijke intrekking Spreidingswet Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV positioneert zichzelf tegenover partijen als D66, die volgens haar juist meer azc’s willen. Dit wordt gebruikt om het eigen standpunt te benadrukken en zich af te zetten tegen het beleid van andere partijen.
“De PVV is de enige partij die de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen wil stoppen. D66, GroenLinks, PvdA, VVD, CDA en ChristenUnie willen juist méér azc’s, méér immigratie, méér islam en méér overlast.”
BBB is uitgesproken tegen het uitbreiden van het aantal AZC’s en wil de asielopvang beperken tot locaties met lokaal draagvlak. De partij pleit voor een drastische beperking van de asielinstroom, het intrekken van de Spreidingswet en het instellen van een maximum aantal opvangplekken, waarmee zij zich duidelijk afzet tegen partijen die meer AZC’s willen. BBB wil gemeenten zelf laten beslissen over opvang en stelt strenge voorwaarden aan asielopvang.
BBB vindt dat asielopvang alleen mag plaatsvinden waar voldoende draagvlak is bij de lokale bevolking, om spanningen te voorkomen en integratie te bevorderen. Dit standpunt is een reactie op landelijke spreidingsmaatregelen en het idee van meer AZC’s zonder lokale instemming.
“Asielopvang mag alleen plaatsvinden op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, zodat de samenleving betrokken en ondersteund blijft.”
“Geen dwang vanuit Den Haag. De Spreidingswet wordt ingetrokken. Gemeenten mogen weer zelf beslissen over opvang, passend bij hun draagkracht.”
BBB wil het aantal asielzoekers dat wordt opgevangen fors beperken en stelt een maximum van 15.000 plekken per jaar voor, met uitzondering van noodsituaties. Dit is een concreet beleidsvoorstel dat direct ingaat tegen het idee van meer AZC’s.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
BBB erkent de overlast die bestaande AZC’s kunnen veroorzaken en wil ondernemers compenseren, wat aangeeft dat uitbreiding van AZC’s niet wenselijk is.
“Ondernemers in Ter Apel en Budel die schade ondervinden van het AZC, worden financieel gecompenseerd.”
D66 wil de opvang van asielzoekers eerlijker en menselijker organiseren, met voldoende opvangplekken die over het hele land worden verspreid. Ze pleiten voor het behoud van de Spreidingswet, investeren in het COA en willen stabiele financiering en snellere procedures, maar noemen niet expliciet het bouwen van "meer azc's" als doel op zich; het gaat om voldoende, goed verdeelde en menswaardige opvang.
D66 vindt het belangrijk dat de opvang van asielzoekers eerlijk over Nederland wordt verdeeld en dat er voldoende opvangplekken zijn, met aandacht voor menswaardigheid. Ze ondersteunen de Spreidingswet en investeren in het COA om dit te realiseren. Het doel is niet expliciet "meer azc's", maar wel voldoende en eerlijk verdeelde opvang.
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 wil dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen over hun toekomst door procedures te vereenvoudigen. Dit draagt bij aan een efficiëntere doorstroom en voorkomt langdurig verblijf in azc's, maar impliceert ook dat er voldoende opvangplekken moeten zijn om deze procedures mogelijk te maken.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 benadrukt dat het onmenselijk is om mensen te laten wegkwijnen in een azc en wil daarom investeren in integratie en directe participatie van nieuwkomers. Dit onderstreept het belang van kwalitatief goede opvang, niet per se het aantal azc's.
“Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc.”
De VVD wil het aantal asielzoekerscentra (azc’s) niet uitbreiden, maar juist de instroom van asielzoekers beperken en de druk op bestaande azc’s verminderen. Zij pleiten voor versobering van de asielopvang, het bouwen van sobere flexwoningen voor statushouders om azc’s te ontlasten, en een eerlijkere verdeling van asielzoekers over het land zolang de instroom niet is teruggedrongen. De VVD is expliciet tegen het voorrang geven van statushouders bij huisvesting en wil de opvang niet uitbreiden, maar juist beperken.
De VVD wil geen extra azc’s, maar juist de druk op bestaande azc’s verminderen door de instroom te beperken en opvang te versoberen. Statushouders moeten in sobere flexwoningen worden gehuisvest om azc’s te ontlasten, en opvang voor kansarme of overlastgevende asielzoekers wordt maximaal versoberd. Dit beleid is bedoeld om de overbelasting van azc’s tegen te gaan en de opvangcapaciteit niet verder uit te breiden.
De VVD erkent dat zolang de instroom niet voldoende is teruggedrongen, een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land nodig is, maar benadrukt dat niet elke stad of dorp dezelfde hoeveelheid asielzoekers kan opvangen. Dit betekent geen algemene uitbreiding van azc’s, maar maatwerk op basis van lokale draagkracht.
“Zolang de instroom nog niet voldoende is teruggedrongen en er geen alternatieve opvang- en huisvestingslocaties zijn gecreëerd, is een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land nodig. Niet elke stad of elk dorp kan dezelfde hoeveelheid asielzoekers aan.”
De VVD wil de wettelijke taakstelling voor gemeenten om statushouders te huisvesten afschaffen en verbiedt voorrang voor statushouders, waarmee zij impliciet tegen het creëren van meer azc’s of opvangplekken zijn.
“Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
BIJ1 pleit voor structureel meer investeringen in de opvang van vluchtelingen in kwalitatief goede AZC’s, met nadruk op menswaardige voorzieningen en aandacht voor kwetsbare groepen. Ze willen tijdelijke, kleinschalige opvang verspreid over het land totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is. Hun visie is gericht op bescherming van mensen en het waarborgen van gelijke standaarden voor vluchtelingen als voor Nederlandse staatsburgers.
BIJ1 wil dat er structureel meer wordt geïnvesteerd in de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in degelijke AZC’s met goede voorzieningen. Dit moet voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden. Het doel is om vluchtelingen menswaardig op te vangen en hun welzijn te waarborgen.
“Er komen structureel meer investeringen voor de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in gedegen AZC’s met goede voorzieningen. Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.”
Totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is, wil BIJ1 vluchtelingen tijdelijk onderbrengen in kleinschalige opvanglocaties verspreid over het hele land. Dit moet voorkomen dat mensen langdurig in grootschalige AZC’s verblijven en draagt bij aan een menswaardiger opvang.
“Totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is, worden mensen tijdelijk ondergebracht in kleinschalige opvanglocaties verspreid over het hele land.”
BIJ1 vindt dat er in AZC’s meer aandacht moet zijn voor kwetsbare groepen, zoals ouderen met een migratieachtergrond en LHBTQIA+ personen, met name trans personen. Zij moeten toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving.
“In AZC’s komt meer aandacht voor LHBTQAI+ personen en in het bijzonder trans personen. Zij moeten toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving.”
Het CDA wil het aantal asielzoekerscentra (azc's) niet uitbreiden, maar juist de instroom van asielzoekers beperken en de opvang beter spreiden om chaos te voorkomen. Ze pleiten voor een beheersbaar migratiebeleid, uitvoering van de spreidingswet en het verplaatsen van asielaanvragen naar buiten Europa. Het CDA is dus kritisch op het vergroten van de opvangcapaciteit en kiest voor beperking en spreiding in plaats van uitbreiding van azc's.
Het CDA wil geen uitbreiding van het aantal azc's, maar streeft naar een beheersbare instroom van asielzoekers en een betere spreiding van de opvang over gemeenten. Ze willen asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden en de spreidingswet uitvoeren om de opvang eerlijker te verdelen en chaos te voorkomen.
“Meer grip op migratie – Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. ... We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde”
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
FVD is fel tegen de uitbreiding van asielzoekerscentra (AZC’s) en wil juist alle bestaande AZC’s sluiten, de Spreidingswet intrekken en het COA ontmantelen. Hun visie is dat Nederland geen nieuwe asielzoekers meer opneemt en opvang alleen nog in de regio plaatsvindt, waarmee ze zich expliciet afzetten tegen partijen als D66 die volgens FVD juist meer AZC’s willen. De kern van hun beleid is een volledige asielstop en het beëindigen van nationale opvangstructuren.
FVD wil alle AZC’s in Nederland sluiten, de Spreidingswet intrekken en het COA ontmantelen, omdat zij vinden dat opvang in Nederland de aanzuigende werking vergroot en de veiligheid van omwonenden in gevaar brengt. Ze positioneren zich hiermee expliciet tegenover partijen die meer AZC’s willen, zoals D66, en pleiten voor opvang in de regio en het beëindigen van nationale opvangstructuren.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
GroenLinks-PvdA wil een menswaardig en effectief asielbeleid met voldoende opvangplekken, waarbij gemeenten een vaste voorraad opvanglocaties (zoals AZC’s) moeten aanhouden. Ze kiezen voor kleinschalige opvang, investeren in communicatie met buurtbewoners, en willen structurele financiering voor langdurige opvang. Het programma benadrukt het belang van duidelijke, duurzame opvangcapaciteit en het serieus nemen van zorgen in de samenleving.
GroenLinks-PvdA wil dat gemeenten een structurele, zogenaamde "ijzeren voorraad" aan opvangplekken voor asielzoekers realiseren. Dit moet zorgen voor duidelijkheid, lagere kosten en een menswaardige opvang, met nadruk op kleinschaligheid en betrokkenheid van de lokale gemeenschap. Het voorstel adresseert het probleem van ad-hoc opvang en maatschappelijke onrust door te kiezen voor voorspelbaarheid en betere communicatie.
“We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden. Dat is duidelijker en goedkoper voor iedereen.”
“We kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus.”
Naast het realiseren van opvangplekken, benadrukt GroenLinks-PvdA het belang van integratie en het waarderen van vrijwilligers die vluchtelingen ondersteunen. Dit onderstreept hun visie op een humane benadering van asielopvang.
“We waarderen vrijwilligers die een onmisbaar steentje bijdragen aan de integratie van vluchtelingen in onze samenleving.”
Het ChristenUnie verkiezingsprogramma bevat geen standpunten of voorstellen over het uitbreiden van het aantal asielzoekerscentra (AZC’s), noch over het beleid van D66 op dit punt. De partij richt zich vooral op menswaardige opvang, het bestrijden van overlast bij bestaande AZC’s en het verbeteren van procedures rondom asiel en terugkeer. Er zijn geen concrete uitspraken over het openen van meer AZC’s of een vergelijking met D66-beleid.
De ChristenUnie benadrukt het belang van menswaardige opvang voor asielzoekers en het bestrijden van overlast bij bestaande AZC’s, maar doet geen uitspraken over het openen van meer AZC’s. De focus ligt op het verbeteren van de huidige situatie en het versnellen van procedures voor afgewezen asielzoekers.
De Partij voor de Dieren (PvdD) noemt in haar verkiezingsprogramma geen expliciet standpunt over het aantal asielzoekerscentra (azc’s) of het uitbreiden daarvan, en geeft dus geen direct antwoord op de vraag of D66 meer azc’s wil. Wel pleit de PvdD voor een rechtvaardige en evenredige verdeling van huisvesting voor statushouders en vluchtelingen over gemeenten, met nadruk op kleinschalige en integratieve woonvormen. Concrete voorstellen richten zich op begeleiding, integratie en spreiding, niet op het aantal of de uitbreiding van azc’s.
De PvdD wil dat de huisvesting van statushouders en vluchtelingen zorgvuldig en eerlijk over gemeenten wordt verdeeld, met nadruk op integratie en begeleiding. Dit standpunt adresseert het probleem van ongelijke spreiding en integratie, maar zegt niets over het aantal azc’s of uitbreiding daarvan. De partij pleit voor kleinschalige mengvormen en voldoende begeleiding, zodat integratie en wederzijds begrip bevorderd worden.
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren. Daarnaast zetten we in op kleinschalige mengvormen waarbij bijvoorbeeld studenten en nieuwkomers een wooncomplex delen, en projecten waarbij vluchtelingen met een bepaalde beroepsachtergrond worden gekoppeld aan potentiële lokale werkgevers. Hier zorgen we voor voldoende begeleiding, zodat dit leidt tot betere integratie en wederzijds begrip in de wijk.”
Volt wil dat alle gemeenten eerlijk bijdragen aan de huisvesting van statushouders en andere aandachtsgroepen, zodat asielzoekerscentra (azc's) worden ontlast. Volt pleit niet expliciet voor méér azc's, maar voor een betere doorstroming van statushouders naar reguliere woningen, waardoor de druk op azc's afneemt. Hun focus ligt op het versnellen van huisvesting voor statushouders en het eerlijk verdelen van de opvang over gemeenten.
Volt vindt dat gemeenten meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor het huisvesten van statushouders, zodat deze groep sneller kan doorstromen uit azc's naar reguliere woningen. Dit moet de druk op asielzoekerscentra verminderen, in plaats van het aantal azc's vergroten. Het voorstel adresseert het probleem van langdurig verblijf van statushouders in azc's door hen urgentie te geven op de woningmarkt.
“Volt vindt dat alle gemeenten, en de verschillende wijken hierin, eerlijk moeten bijdragen aan de huisvesting van bijzondere aandachtsgroepen en urgent woningzoekenden. Ook statushouders zonder woning moeten een urgentieverklaring krijgen, zodat zij na lang wachten eindelijk daadwerkelijk een start kunnen maken met het opbouwen van een nieuw leven in Nederland. Op deze wijze worden de asielzoekerscentra tevens ontlast.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma