Het CDA erkent dat de huidige regeling van twee jaar loondoorbetaling bij ziekte voor werkgevers knelt en wil deze verantwoordelijkheid verlichten. Ze stellen voor om in het tweede ziektejaar werkgevers meer zekerheid te bieden via een verzuim-ontzorg-verzekering en wetgeving, zodat werknemers sneller naar werk buiten de organisatie kunnen worden begeleid. Het CDA wil het stelsel vereenvoudigen en werkgeverschap aantrekkelijker maken, zonder de rechten van werknemers aan te tasten.
Het CDA vindt dat de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar is, vooral voor het mkb. Ze willen deze verantwoordelijkheid verlichten door in het tweede ziektejaar zekerheid te bieden dat werknemers naar werk buiten de organisatie kunnen worden begeleid, onder andere via een verzuim-ontzorg-verzekering. Dit moet werkgeverschap aantrekkelijker maken en het re-integratieproces verbeteren.
“We verlichten de verantwoordelijkheden voor werkgevers door in het tweede ziektejaar zekerheid te bieden dat de werknemer kan worden begeleid naar werk buiten de organisatie met een verzuim-ontzorg-verzekering, zoals afgesproken in het arbeidsmarktpakket.”
“We willen werknemers meer zekerheid bieden en werkgeverschap aantrekkelijker maken. Daarom moet het arbeidsmarktpakket dat met sociale partners is afgesproken met urgentie worden doorgezet. Het gaat dan onder meer om meer zekerheid voor flexwerkers, een nieuwe crisisregeling voor personeelsbehoud en wetgeving voor het tweede ziektejaar.”
Het CDA wil het stelsel van loondoorbetaling bij ziekte en arbeidsongeschiktheid vereenvoudigen, met meer nadruk op passende arbeid, snellere interventie en preventie. Ze willen tijdens de eerste twee jaar van ziekte een hogere frequentie van interactie tussen werkgever en werknemer om herstel en re-integratie te bevorderen.
“We willen een hogere frequentie van interactie, al tijdens de eerste twee jaar van ziekte, om herstel en re-activatie te bevorderen, met verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer en duidelijker afspraken.”
“Het stelsel van loondoorbetaling bij ziekte (Poortwachter) en arbeidsongeschiktheid (WIA) is aan herziening toe. Het ziekteverzuim en de instroom in de WIA nemen fors toe, juist ook bij jongvolwassenen, en de uitstroom is laag. Voor werkgevers knelt de twee jaar loondoorbetaling...”
BBB wil de regeling van 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere werkgevers verkorten naar 1 jaar. In het tweede ziektejaar moet een publieke voorziening inkomensbescherming bieden, zodat werkgevers minder risico lopen en vaste contracten aantrekkelijker worden. Hiermee wil BBB de arbeidsmarkt eerlijker maken en de druk op het midden- en kleinbedrijf verlagen.
BBB vindt het onredelijk dat werkgevers in Nederland als enige in Europa twee jaar loon moeten doorbetalen bij ziekte, wat vooral kleinere werkgevers afschrikt om mensen in vaste dienst te nemen. Door de loondoorbetalingsplicht te beperken tot één jaar en het tweede jaar publiek te regelen, wil BBB vaste contracten stimuleren en de risico’s voor werkgevers verminderen.
“Eerlijker ziekteregime voor werkgevers: loondoorbetaling terug naar één jaar. BBB wil de verplichting voor kleinere werkgevers om bij ziekte twee jaar lang loon door te betalen terugbrengen naar één jaar.”
“Door de loondoorbetalingstermijn terug te brengen naar één jaar voor kleinere werkgevers, maken we het arbeidsmarktbeleid eerlijker en stimuleren we vaste contracten. In het tweede ziektejaar komt er een publieke voorziening voor inkomensbescherming, met ruimte voor reintegratie.”
“Eerlijker ziekteregime voor werkgevers: loondoorbetaling terug naar één jaar. BBB wil de verplichting voor kleinere werkgevers om bij ziekte twee jaar lang loon door te betalen terugbrengen”
BVNL wil de regeling voor loondoorbetaling bij ziekte door de werkgever drastisch inkorten van 2 jaar naar maximaal 6 maanden. Na deze periode moet de werknemer weer aan het werk of terugvallen op de bijstand. Dit voorstel is bedoeld om werkgeverslasten te verlagen en het aannemen van personeel aantrekkelijker te maken.
BVNL vindt de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar en wil deze terugbrengen naar maximaal 6 maanden. Hiermee wil de partij het risico en de lasten voor werkgevers verminderen, zodat het aannemen van personeel minder risicovol wordt en de arbeidsmarkt flexibeler. Na 6 maanden ziekte moet de werknemer weer aan het werk of terugvallen op de bijstand.
“Doorbetalen bij ziekteverzuim van een werknemer terugbrengen van 2 jaar naar maximaal 6 maanden. Na 6 maanden is iemand weer aan het werk of valt hij of zij terug naar de bijstand.”
BVNL wil de Wet Poortwachter, die werkgevers en werknemers verplicht tot re-integratie-inspanningen bij ziekte, volledig afschaffen. Dit sluit aan bij hun streven naar minder regeldruk en lasten voor werkgevers rondom ziekteverzuim.
“De Wet Poortwachter wordt afgeschaft.”
FVD wil de regeling voor loondoorbetaling bij ziekte door werkgevers verkorten van twee naar één jaar. Hiermee wil de partij het aannemen van personeel aantrekkelijker maken voor werkgevers, vooral in het MKB, door de financiële risico’s bij ziekte te beperken.
FVD vindt de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar, vooral voor het MKB. Door deze periode te verkorten naar één jaar, verwacht de partij dat ondernemers sneller mensen in vaste dienst durven nemen en het aannemingsbeleid versoepeld wordt.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
“Doorbetalen bij ziekte wordt ingeperkt tot één jaar zodat werkgevers hun personeel weer een vaste baan durven aan te bieden.”
De SP wil de regeling voor 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers aanpassen. Zij stellen voor dat kleine bedrijven het loon bij ziekte minder lang hoeven door te betalen; het tweede ziektejaar wordt collectief gefinancierd via het UWV, zonder dat werknemers rechten verliezen. Hiermee wil de SP de lasten voor kleine ondernemers verlichten en tegelijkertijd de bescherming van zieke werknemers waarborgen.
De SP vindt dat de huidige regeling voor kleine werkgevers te zwaar is, omdat zij vaak moeite hebben om langdurig het loon van zieke werknemers te betalen. Daarom wil de partij dat kleine bedrijven slechts het eerste jaar loon doorbetalen; het tweede jaar wordt betaald uit een collectieve premie via het UWV. Dit moet de financiële druk op kleine ondernemers verminderen, terwijl de rechten van werknemers behouden blijven.
“Daarom zorgen we ervoor dat kleine bedrijven minder lang het loon door hoeven te betalen bij ziekte, zonder dat de werknemer zijn rechten verliest. Het tweede ziektejaar bij kleine werkgevers betalen we gezamenlijk uit premiegeld via het UWV.”
“Langdurige ziekte is voor werknemers een persoonlijk drama en zij verdienen alle steun en medeleven. Tegelijkertijd is het voor kleine ondernemers lastig om lange tijd zonder deze vakkracht te zitten en de financiële lasten hiervan te dragen.”
50PLUS doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen om de regeling van 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte door de werkgever te wijzigen of te beperken. Het programma benoemt wel het belang van het voorkomen van ziekte-uitval bij oudere werknemers, maar bevat geen expliciete standpunten of beleidsmaatregelen over de duur of inhoud van de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte.
50PLUS richt zich op het voorkomen van uitval door ziekte bij 50-plussers, maar doet geen uitspraken over het aanpassen van de wettelijke regeling voor loondoorbetaling bij ziekte. De partij wil vooral dat ouderen langer en gezonder kunnen blijven werken, onder andere door preventieve maatregelen en stimulering van werkgevers.
“Maatregelen om te zorgen dat 50-plussers niet vroegtijdig uitvallen door ziekte of ontslag, om de arbeidsparticipatie van ouderen te verhogen.”
D66 wil de regeling voor loondoorbetaling bij ziekte door werkgevers aanpassen door de verplichte periode te verkorten van twee naar één jaar. Hiermee wil de partij het voor ondernemers aantrekkelijker maken om vaste contracten aan te bieden en de lasten voor werkgevers bij ziekte verminderen. D66 ziet dit als een manier om de arbeidsmarkt eerlijker en toegankelijker te maken, vooral voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
D66 stelt voor om de verplichte loondoorbetaling bij ziekte door werkgevers te verkorten van twee naar één jaar. Dit moet ondernemers stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden, omdat de huidige regeling als een te grote last wordt gezien, vooral voor kleinere werkgevers. Door deze aanpassing verwacht D66 dat het risico voor werkgevers afneemt en de drempel om mensen in vaste dienst te nemen lager wordt.
“Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.”
DENK erkent dat de huidige regeling voor 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte een zware last kan zijn voor kleine ondernemers. Zij willen een betaalbaar vangnet creëren voor deze groep, zodat ondernemers worden ontlast zonder dat de rechten van werknemers worden aangetast. DENK kiest dus voor het behouden van werknemersrechten, maar met meer ondersteuning voor kleine werkgevers.
DENK wil de lasten van de 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte voor kleine ondernemers verlichten door een betaalbaar vangnet te introduceren. Het doel is om ondernemers tegemoet te komen, terwijl de rechten van werknemers behouden blijven; DENK kiest dus niet voor het verkorten van de loondoorbetalingsplicht of het verminderen van werknemersbescherming, maar voor collectieve ondersteuning van kleine werkgevers.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
GroenLinks-PvdA erkent dat de verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte een zware last is voor het mkb. Hun belangrijkste voorstel is om het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren voor alle werkgevers, waarbij grote werkgevers solidair zijn met het mkb. Hiermee willen ze de lasten eerlijker verdelen en het risico voor kleine werkgevers verminderen.
GroenLinks-PvdA wil het risico van loondoorbetaling bij ziekte voor het mkb verlichten door het tweede ziektejaar collectief en publiek te verzekeren. Dit voorstel adresseert de specifieke klacht van kleine werkgevers dat de huidige regeling een te grote financiële last vormt, en beoogt solidariteit tussen grote en kleine werkgevers.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
JA21 wil de regeling van 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte door de werkgever verkorten. Zij vinden het huidige systeem te belastend voor werkgevers en zien het als een belemmering om vaste contracten te geven; daarom pleiten ze voor kortere loondoorbetaling, snellere re-integratie en een hervorming van het stelsel.
JA21 vindt dat de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar is en werkgevers afschrikt om vaste contracten te bieden. Ze willen deze periode verkorten, het re-integratieproces versnellen en het systeem hervormen om het aantrekkelijker te maken personeel in vaste dienst te nemen.
“JA21 wil kortere loondoorbetaling bij ziekte, snellere reïntegratie, en hervorming van het systeem dat nu werkgevers afschrikt om vaste contracten te geven.”
NSC wil de verplichte loondoorbetaling bij ziekte voor kleine bedrijven verkorten van twee naar één jaar, tenzij de werkgever zijn re-integratieverplichtingen niet nakomt. Hiermee wil NSC de lasten voor kleine werkgevers verlichten en het aannemen van personeel aantrekkelijker maken, terwijl de bescherming van werknemers bij ziekte behouden blijft.
NSC stelt voor om de verplichting voor kleine werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te verkorten naar één jaar. Alleen als de werkgever zijn re-integratieverplichtingen niet voldoende nakomt, kan het UWV een tweede jaar loondoorbetaling opleggen. Dit voorstel is bedoeld om de risico’s en lasten voor kleine ondernemers te verminderen en zo het werkgeverschap aantrekkelijker te maken.
“De voor werkgevers verplichte loondoorbetaling bij ziekte gaat voor kleine bedrijven naar één jaar. Alleen als werkgevers hun re-integratieverplichtingen onvoldoende zijn nagekomen, kan het UWV een jaar langer loondoorbetaling opleggen.”
De SGP wil de verplichte loondoorbetaling bij ziekte door werkgevers verkorten van twee naar anderhalf jaar. Hiermee beoogt de partij het werkgeverschap aantrekkelijker te maken en de lasten voor werkgevers te verlichten, zonder direct het hele systeem om te gooien.
De SGP vindt de huidige verplichting voor werkgevers om twee jaar loon door te betalen bij ziekte te zwaar, vooral voor het mkb. Door deze periode te verkorten naar anderhalf jaar, wil de partij het risico en de lasten voor werkgevers verminderen en het aannemen van personeel aantrekkelijker maken.
“De verplichte loondoorbetaling bij ziekte wordt in een eerste stap verkort van twee naar anderhalf jaar.”
De VVD wil de regeling van twee jaar loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers hervormen. Zij stellen voor om het tweede jaar loondoorbetaling voor kleine werkgevers af te schaffen en te vervangen door een collectieve verzekering, om zo het risico en de lasten voor kleine ondernemers te verlagen. Dit moet het aannemen van personeel aantrekkelijker maken en de drempel voor werkgevers verlagen.
De VVD vindt het voor kleine werkgevers te zwaar om twee jaar loon door te betalen bij ziekte van een werknemer. Daarom willen zij de termijn waarvoor kleine werkgevers aansprakelijk zijn verkorten en het tweede jaar vervangen door een collectieve verzekering. Dit verlaagt het risico voor kleine ondernemers en stimuleert hen om personeel aan te nemen.
“Afschaffing tweede jaar loondoorbetaling bij ziekte voor kleine werkgevers: We verlagen de drempel om personeel in dienst te nemen door het risico bij ziekte voor werkgevers te beperken. Vooral voor kleine ondernemers is het zwaar dat zij twee jaar loon moeten doorbetalen bij ziekte van een werknemer. We verkorten de termijn waarvoor kleine werkgevers aansprakelijk zijn en vervangen het tweede jaar voor een collectieve verzekering.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma