NSC wil de voordelen voor expats (kennismigranten) niet behouden, maar juist versoberen. Ze vinden dat de fiscale regelingen voor expats zijn doorgeschoten en willen deze belastingvoordelen beperken, zodat bedrijven zelf hun buitenlandse medewerkers eerlijk moeten belonen. Het doel is om de instroom van expats te beperken tot alleen diegenen met unieke kennis en om de woningmarkt en arbeidsmarkt te beschermen.
NSC vindt dat de huidige expatregelingen te ruimhartig zijn en leiden tot oneerlijke belastingvoordelen en verstoring van de woningmarkt. Ze willen deze regelingen versoberen, zodat bedrijven niet langer profiteren van goedkope, fiscaal bevoordeelde arbeidskrachten uit het buitenland. Dit moet de instroom van expats beperken tot alleen specialisten die echt nodig zijn.
“Voor kennismigranten zijn de voordelen in het verleden doorgeschoten. We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen. De forse belastingkorting op een groot deel van hun inkomen moet eerlijker.”
“We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
Naast het beperken van fiscale voordelen, wil NSC ook de toelatingseisen voor expats aanscherpen. Alleen specialisten met unieke kennis die niet in Nederland beschikbaar is, komen nog in aanmerking. Dit moet voorkomen dat expats een onevenredig beroep doen op de Nederlandse arbeidsmarkt en voorzieningen.
De SGP wil expat- en arbeidsmigrantenvoordelen juist beperken in plaats van behouden. Zij pleiten voor het afschaffen van verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren en willen striktere voorwaarden en quota voor arbeidsmigratie van buiten de EU. Het behouden van expatvoordelen wordt dus expliciet afgewezen; de SGP kiest voor het beperken van deze voordelen.
De SGP vindt dat fiscale voordelen die arbeidsmigratie stimuleren moeten verdwijnen, omdat deze leiden tot ongewenste instroom en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt. Zij willen dat alleen voor specifieke, niet in Nederland beschikbare vakkrachten uitzonderingen worden gemaakt, maar zonder extra fiscale prikkels.
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
De SGP wil dat loonkosten voor alle werknemers in een sector gelijk zijn, ongeacht herkomst, en verzet zich tegen EU-plannen die arbeidsmigratie verder zouden vergemakkelijken. Hiermee wijzen ze het behouden of uitbreiden van expatvoordelen af.
50PLUS wil expat- of arbeidsmigrantenvoordelen niet behouden, maar juist beperken. Ze stellen voor om opgebouwde AOW-rechten van tijdelijke arbeidsmigranten af te kopen bij vertrek en leggen de verantwoordelijkheid voor kosten en gevolgen van arbeidsmigratie bij werkgevers. Expliciet beleid om expatvoordelen te behouden ontbreekt; het programma richt zich op het beperken van lasten en rechten voor tijdelijke migranten.
50PLUS wil voorkomen dat tijdelijke arbeidsmigranten langdurig aanspraak kunnen maken op Nederlandse sociale voorzieningen, zoals de AOW. Dit moet de administratieve lasten en kosten voor de overheid beperken en het systeem overzichtelijker maken. Het voorstel is om opgebouwde AOW-rechten af te kopen bij vertrek uit Nederland.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
50PLUS wil dat werkgevers financieel verantwoordelijk worden voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten, in plaats van dat deze lasten op de samenleving drukken. Dit ontmoedigt het aantrekken van goedkope arbeidskrachten uit het buitenland en beperkt de voordelen voor expats.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
BBB wil de expatregeling en fiscale voordelen voor kenniswerkers behouden om de internationale concurrentiepositie van Nederland te beschermen. Zij zien deze regelingen als effectief en noodzakelijk voor innovatie en het aantrekken van vakmensen waar structurele tekorten bestaan.
BBB kiest ervoor om de huidige expatregeling en fiscale voordelen voor kenniswerkers te handhaven, omdat deze bijdragen aan innovatie en het aantrekken van internationaal talent. Het doel is te voorkomen dat Nederlandse bedrijven op achterstand komen ten opzichte van Europese concurrenten en om tekorten op de arbeidsmarkt gericht op te vullen met vakmensen van buiten de EU.
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
“Handhaving van de huidige fiscale regeling voor kenniswerkers. Deze regeling werkt goed en is als doeltreffend en doelmatig beoordeeld.”
BVNL wil de expatvoordelen niet behouden, maar juist afschaffen. Zij vinden dat de expatregeling leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt en willen deze daarom schrappen. Daarnaast willen ze andere sociale voorzieningen en toeslagen beperken tot Nederlanders en niet voor expats beschikbaar stellen.
BVNL is tegen het behouden van expatvoordelen en wil de expatregeling volledig afschaffen. Hun motivatie is dat deze regeling volgens hen zorgt voor oneerlijke concurrentie tussen expats en Nederlandse werknemers.
“De expatregeling afschaffen, deze leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt.”
BVNL wil sociale voorzieningen en toeslagen, zoals huurtoeslag, uitsluitend beschikbaar stellen aan Nederlanders en niet aan expats of buitenlandse studenten. Hiermee willen ze het gebruik van sociale voorzieningen door niet-Nederlanders beperken.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
D66 spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het behouden van specifieke expat- of kenniswerker-voordelen, zoals de 30%-regeling. Wel kiest D66 voor gerichte arbeidsmigratie van vakkrachten en kenniswerkers waar deze bijdragen aan innovatie en de economie, maar zonder concrete toezeggingen over het behoud van fiscale voordelen voor expats. Het programma legt de nadruk op eerlijk werkgeverschap, het tegengaan van uitbuiting en het beperken van fiscale voordelen die niet effectief zijn.
D66 wil arbeidsmigratie vooral inzetten voor sectoren waar vakkrachten en kenniswerkers nodig zijn, met het oog op innovatie en economische vooruitgang. Dit betekent dat expats welkom zijn als zij bijdragen aan deze doelen, maar er wordt geen expliciet standpunt ingenomen over het behouden van specifieke expat-voordelen.
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
D66 wil fiscale voordelen die niet effectief zijn of niet doen waarvoor ze bedoeld zijn, verminderen of afschaffen. Dit kan ook gevolgen hebben voor expat-regelingen, hoewel deze niet expliciet worden genoemd.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af.”
GroenLinks-PvdA wil de expatvoordelen, zoals de belastingkorting voor kennismigranten (de expatregeling), afbouwen en is expliciet tegen het behouden van deze fiscale voordelen. Zij zien deze regelingen als onrechtvaardig en willen ze beëindigen om misbruik en ongelijke behandeling tegen te gaan.
GroenLinks-PvdA wil de belastingkorting voor kennismigranten (expatregeling) afbouwen, omdat zij deze als onrechtvaardig en gevoelig voor misbruik beschouwen. Het doel is om alleen echte kennismigranten toe te laten en fiscale voordelen voor deze groep te beëindigen.
JA21 wil expat- of kennismigrantenvoordelen niet breed behouden, maar maakt een duidelijk onderscheid: alleen hoogopgeleide kennismigranten met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde zijn welkom. Specifieke expatvoordelen of fiscale regelingen voor expats worden niet genoemd of verdedigd; de partij richt zich vooral op het beperken van laaggeschoolde arbeidsmigratie en het reguleren van migratie op basis van behoefte.
JA21 stelt dat Nederland alleen plaats moet bieden aan hoogopgeleide kennismigranten die een duidelijke meerwaarde hebben voor de samenleving. Expliciete voordelen voor expats worden niet genoemd of verdedigd; het beleid is restrictief en selectief gericht op kwaliteit boven kwantiteit.
De VVD wil de voordelen voor expats, met name de 30%-regeling (hier aangeduid als 27%-regeling), behouden om Nederland aantrekkelijk te houden voor internationaal toptalent dat essentieel is voor de kenniseconomie. Tegelijkertijd wil de partij de toelatingseisen voor deze regeling aanscherpen om misbruik te voorkomen en de regeling te richten op echt noodzakelijk buitenlands talent.
De VVD vindt het belangrijk om de expatregeling (27%-regeling) te behouden om internationaal toptalent aan te trekken, maar wil deze regeling beperken tot talent dat essentieel is voor de Nederlandse economie. De toelatingseisen worden aangescherpt om misbruik tegen te gaan, bijvoorbeeld door een aanvullende opleidingseis.
“We laten de 27%-regeling in stand en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis.”
“Om groei en innovatie te realiseren hebben we soms naast alle knappe koppen in Nederland ook toptalent uit het buitenland nodig. Daarom is de kennismigrantenregeling belangrijk.”
BIJ1 wil expat-voordelen niet behouden, maar juist afschaffen. Ze zijn expliciet tegen de 30%-regeling voor buitenlandse werknemers en pleiten ervoor dat expats net zoveel belasting betalen als andere werknemers. Hun visie is gericht op gelijke behandeling en het beëindigen van fiscale privileges voor expats.
BIJ1 vindt het onrechtvaardig dat buitenlandse werknemers met hoge inkomens minder belasting betalen dan anderen. Ze willen de 30%-regeling afschaffen om fiscale gelijkheid te waarborgen en speciale voordelen voor expats te beëindigen.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
Het CDA wil de expatregeling behouden om Nederland aantrekkelijk te houden voor buitenlandse werknemers en investeringen. Ze koppelen dit expliciet aan hun economisch en fiscaal beleid gericht op het aantrekken en behouden van bedrijven. Concrete voorstellen over het behoud van andere expatvoordelen ontbreken; de focus ligt uitsluitend op het in stand houden van de expatregeling.
Het CDA kiest ervoor om de expatregeling te behouden als onderdeel van een breder pakket aan fiscale maatregelen om Nederland aantrekkelijk te houden voor internationaal talent en investeringen. Hiermee willen ze concurrerend blijven ten opzichte van andere landen en het vestigingsklimaat versterken.
“We behouden de expatregeling, de innovatiebox en de (uitgebreide) WBSO, scherpen de renteaftrekbeperking niet verder aan en komen niet aan de inkoop van eigen aandelen.”
De ChristenUnie wil de belastingvoordelen voor expats (zoals de 30%-regeling) niet behouden, maar juist in Europees verband gezamenlijk afschaffen. Zij zien deze voordelen als onderdeel van een breder probleem van ongelijke behandeling en willen dat werkgevers in plaats daarvan investeren in integratie, zoals taallessen.
De ChristenUnie pleit ervoor om belastingvoordelen voor expats, zoals de 30%-regeling, in Europees verband af te schaffen. Zij zien deze voordelen als onwenselijk en vinden dat werkgevers zich moeten richten op integratie van expats in plaats van op fiscale voordelen.
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen. Werkgevers dragen bij aan integratie door te investeren in taallessen.”
DENK wil de expatvoordelen, zoals de expatregeling, juist afschaffen. Zij vinden dat belastingvoordelen voor expats ondoelmatig zijn en dat iedereen eerlijk moet bijdragen aan het sociale stelsel. Het belangrijkste concrete voorstel is het afschaffen van de expatregeling als belastingvoordeel.
DENK is tegen het behouden van expatvoordelen en wil deze juist afschaffen. Zij zien de expatregeling als een ondoelmatig belastingvoordeel dat niet bijdraagt aan een eerlijke inkomensverdeling. Door deze regeling af te schaffen, wil DENK zorgen dat ook expats een eerlijk deel bijdragen aan het Nederlandse sociale stelsel.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expatregeling.”
FVD wil de expatvoordelen, zoals de 30%-regeling, niet behouden maar juist afbouwen. Hun belangrijkste voorstel is een gefaseerde afschaffing van de 30%-regeling, zodat expats uiteindelijk evenveel belasting betalen als Nederlanders. Hiermee wil FVD fiscale gelijkheid creëren en speciale voordelen voor expats beëindigen.
FVD vindt het onrechtvaardig dat expats via de 30%-regeling minder belasting betalen dan Nederlanders en wil deze regeling daarom gefaseerd afschaffen. Het doel is dat expats op termijn net zoveel belasting betalen als Nederlandse werknemers, waarmee FVD een einde maakt aan het behouden van expatvoordelen.
“We gaan voor een gefaseerde afbouw van de 30%-regeling voor expats, zodat zij net zoveel belasting betalen als Nederlanders.”
De PVV wil de expatvoordelen, en in het bijzonder de expatregeling, afschaffen. Zij beschouwen deze regeling als oneerlijk en willen dat het geld dat hiermee gemoeid is, ten goede komt aan Nederlanders. Er zijn geen voorstellen om expatvoordelen te behouden; het beleid is expliciet gericht op beëindiging.
De PVV vindt de expatregeling oneerlijk en wil deze stopzetten om financiële middelen vrij te maken voor Nederlandse burgers. Dit past in hun bredere visie om fiscale voordelen en subsidies voor niet-Nederlanders te beperken en de focus te leggen op de eigen bevolking.
“Verder stoppen we met de NPO, met de oneerlijke expatregeling en met de export van uitkeringen en toeslagen. Dat geld blijft in Nederland.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil de expatregeling en andere fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers volledig afschaffen. Zij vinden dat deze regelingen leiden tot oneerlijke concurrentie en ongelijkheid op de arbeidsmarkt, en pleiten voor gelijke behandeling van alle werknemers, ongeacht afkomst.
De PvdD is expliciet tegen het behouden van expatvoordelen. Zij willen deze regelingen afschaffen omdat ze bedrijven stimuleren om buitenlandse werknemers aan te trekken met fiscale voordelen, wat volgens de partij leidt tot oneerlijke concurrentie en uitbuiting. De partij streeft naar gelijke rechten en beloning voor alle werknemers in Nederland.
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
De SP wil de belastingvoordelen voor expats afschaffen en maakt zich sterk tegen speciale regelingen die expats bevoordelen boven andere werknemers. Volgens de SP werken deze voordelen verdringing in de hand en zijn ze vooral een verdienmodel voor bedrijven, niet voor expats zelf. De partij pleit voor gelijke behandeling van expats en andere arbeidsmigranten en wil geen onderscheid maken in fiscale voordelen.
De SP vindt dat de huidige belastingvoordelen voor expats oneerlijk zijn en vooral bedrijven bevoordelen, wat leidt tot verdringing van Nederlandse werknemers. Ze willen deze voordelen daarom volledig afschaffen en pleiten voor gelijke behandeling van alle arbeidsmigranten, inclusief expats.
“Belastingvoordelen voor expats schaffen we af. Expats die in Nederland werken, krijgen bijna een derde van hun loon onbelast uitbetaald. Een belangrijk deel van deze belastingkorting gaat niet naar de expat zelf, maar naar bedrijven die expats via deze regeling een lager loon kunnen bieden dan voor een Nederlandse werknemer. De regeling werkt zo verdringing in de hand en is een verdienmodel van bedrijven. Bovendien willen we geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten.”
Volt wil de expatregeling binnen de EU harmoniseren om concurrentie tussen lidstaten te voorkomen, maar stelt voor om de regeling niet langer op salaris te baseren, maar op schaarste aan ervaring en vaardigheden. Volt kiest dus niet voor het automatisch behouden van bestaande expatvoordelen, maar voor een meer gerichte, EU-brede aanpak die expatregelingen beperkt tot schaarse beroepen.
Volt wil dat de expatregeling tussen EU-lidstaten gelijk wordt getrokken, zodat landen niet langer concurreren met fiscale voordelen om talent aan te trekken. De partij wil af van salaris als norm en pleit voor toepassing op basis van schaarste aan ervaring of vaardigheden. Dit betekent dat Volt niet pleit voor het behouden van de huidige expatvoordelen, maar voor een selectiever, Europees afgestemd systeem.
“Volt zet in op het gelijktrekken van de expatregeling tussen EU-lidstaten, zodat we niet langer onderling concurreren om talent. Voor talent buiten de EU zal nog wel per lidstaat een unieke regeling aangeboden kunnen worden. Voor beide regelingen zal salaris bovendien niet langer de norm zijn voor toepasbaarheid, maar zal er specifiek gekeken worden naar de schaarste aan ervaringen en/of vaardigheden.”