BBB wil de Wet DBA behouden en verbeteren, zodat zelfstandigen kunnen blijven ondernemen zonder overmatige regelgeving, maar met duidelijke spelregels. Ze pleiten voor gerichte handhaving op schijnzelfstandigheid, sectorale duidelijkheid, bescherming van kwetsbare zzp’ers en voorafgaande zekerheid voor opdrachtgevers en zelfstandigen. BBB wijst strengere regulering zoals recent voorgestelde wetten af en wil de Wet DBA toekomstbestendig maken met concrete aanpassingen.
BBB ziet de Wet DBA als een werkbaar kader, maar erkent het gebrek aan duidelijkheid en rechtszekerheid voor zzp’ers en opdrachtgevers. Ze willen de wet behouden en verbeteren, niet vervangen door strengere alternatieven, zodat echte zelfstandigen niet worden belemmerd door overregulering.
“BBB kiest voor behoud en verbetering van de Wet DBA, zodat zelfstandige ondernemers kunnen blijven ondernemen zonder verstikkende regelgeving, maar met duidelijke spelregels. We wijzen overregulering die echte zelfstandigheid ondermijnt zoals voorgesteld in de recente wetsvoorstellen (VBAR en de initiatiefwet Zelfstandigen) af.”
BBB wil gerichte handhaving op schijnzelfstandigheid, maar geen ‘jacht’ op bonafide ondernemers. Ze pleiten voor voorafgaande zekerheid via vrijwillige toetsing of sectorale modelovereenkomsten, duidelijke sectorregels en bescherming van zzp’ers met een laag tarief.
“Gerichte handhaving op structureel misbruik en schijnzelfstandigheid, met prioriteit bij kwetsbare situaties, maar géén jacht op bonafide ondernemers.”
“Voorafgaande zekerheid voor opdrachtgevers en zelfstandigen via een vrijwillige toets of sectorale modelovereenkomsten (“Verklaring Arbeids Relatielight”).”
“Duidelijke regels per sector en richtlijnen, zodat werkgevers en werkenden van tevoren weten of er sprake is van een dienstverband.”
“Bescherming van zelfstandigen met een laag uurtarief (< €36), via een rechtsvermoeden van werknemerschap in combinatie met ruimte voor uitzonderingen.”
“Verduidelijking van het gezagscriterium, in lijn met recente rechtspraak (zoals het Deliveroo-arrest), zodat praktijk en recht beter op elkaar aansluiten.”
D66 noemt de wet DBA niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen over de toekomst of aanpassing van deze wet. Wel spreekt D66 zich uit voor het verkleinen van verschillen tussen werknemers en zelfstandigen en het verminderen van regeldruk voor ondernemers, maar zonder directe verwijzing naar de wet DBA of specifieke zzp-wetgeving.
D66 wil dat mensen zelf kunnen kiezen hoe zij werken, maar vindt de verschillen in belastingen en sociale zekerheid tussen werknemers en zelfstandigen te groot. Dit raakt aan het debat rondom de wet DBA, maar D66 doet geen expliciet voorstel over deze wet.
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen hoe zij werken: in loondienst, zelfstandig of als werkgever. Maar de verschillen in belastingen en sociale zekerheid zijn voor deze groepen te groot.”
D66 pleit voor het verminderen van regeldruk en het versimpelen van regels voor ondernemers, wat indirect relevant is voor de discussie over de wet DBA, maar noemt de wet niet bij naam en doet geen concreet voorstel over de positie van zzp’ers of schijnzelfstandigheid.
“D66 maakt een einde aan verstikkende regeldruk. Regels die hoge lasten met zich meebrengen en niet goed werken, schaffen we af. Bestaande regels versimpelen we.”
BVNL wil de Wet DBA volledig intrekken en pleit voor maximale keuzevrijheid voor werkenden om zelf te bepalen of zij als zzp’er of in loondienst werken. De partij ziet de Wet DBA als een belemmering voor ondernemerschap en arbeidsmarktflexibiliteit en wil deze daarom afschaffen.
BVNL beschouwt de Wet DBA als een onnodige beperking voor zelfstandigen en werkgevers. Door de wet in te trekken, wil de partij het ondernemerschap stimuleren en mensen de vrijheid geven hun arbeidsrelatie zelf te kiezen, zonder overheidsbemoeienis.
“De wet DBA wordt ingetrokken en mensen mogen zelf bepalen of ze liever in loondienst gaan of als ZZP’er aan de slag gaan.”
FVD wil de Wet DBA volledig schrappen omdat zij deze zien als een belemmering voor zelfstandige ondernemers (ZZP’ers). Hun kernvoorstel is het afschaffen van deze "Anti-ZZP wet", zodat zelfstandigen volledige vrijheid krijgen in het kiezen van hun opdrachtgevers en het factureren van hun diensten. De partij positioneert zich hiermee duidelijk tegen overheidsbemoeienis en vóór ondernemingsvrijheid.
FVD beschouwt de Wet DBA als een onnodige en schadelijke beperking voor ZZP’ers. Volgens de partij beperkt deze wet de vrijheid van zelfstandigen om te bepalen voor wie ze werken en hoe ze hun werk organiseren. Door de wet te schrappen, wil FVD de regeldruk verminderen en het ondernemerschap stimuleren.
“Wet DBA schrappen. We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
JA21 wil de Wet DBA voor zzp’ers verbeteren en vereenvoudigen, omdat de huidige regelgeving te veel onzekerheid en belemmeringen oplevert voor zelfstandig ondernemerschap. Ze stellen voor om hierbij inspiratie te halen uit het Belgisch model, zodat zzp’ers meer ruimte en duidelijkheid krijgen. Het doel is om het ondernemerschap te stimuleren door minder complexe en restrictieve regels.
JA21 vindt dat de huidige Wet DBA te ingewikkeld is en ondernemers belemmert, waardoor er meer duidelijkheid en ruimte voor zzp’ers nodig is. Door te kijken naar het Belgisch model wil JA21 de regelgeving vereenvoudigen en het zelfstandig ondernemerschap aantrekkelijker maken. Dit moet onzekerheid voor zowel opdrachtgevers als zzp’ers verminderen en de arbeidsmarkt flexibeler maken.
“Regelgeving voor ZZP’ers vereenvoudigen. JA21 wil de Wet DBA verbeteren en hiervoor kijken naar het Belgisch model om ZZP’ers meer ruimte en duidelijkheid te geven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma