FVD is fel tegen de Wet Betaalbare Huur en wil deze volledig afschaffen, omdat zij deze wet zien als een aanval op het eigendomsrecht en schadelijk voor het aanbod van huurwoningen. Ze pleiten voor volledige vrijheid voor verhuurders in het bepalen van huurprijzen en het kiezen van huurders, met als doel het vergroten van het aanbod, vooral in het middensegment. FVD wil daarnaast het aandeel sociale huurwoningen verkleinen en het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten afschaffen.
FVD beschouwt de Wet Betaalbare Huur als schadelijk voor het eigendomsrecht en het woningaanbod. Door deze wet af te schaffen, willen ze verhuurders stimuleren om weer te investeren en zo het aanbod, met name in het middensegment, vergroten. De partij stelt dat verhuurders volledige vrijheid moeten krijgen in het kiezen van hun huurders.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren.”
“Wij willen: » Afschaffen Wet Betaalbare Huur”
“We schaffen de Wet Betaalbare Huur af om de huurmarkt te vitaliseren en geven verhuurders vrije keuze in huurders.”
FVD wil verhuurders volledige vrijheid geven in het bepalen van hun huurders, omdat zij geloven dat dit het aanbod in de huurmarkt vergroot, vooral in het middensegment. Dit standpunt is direct gekoppeld aan hun afwijzing van de Wet Betaalbare Huur.
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen verkleinen en het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten afschaffen. Zij stellen dat dit de markt gezonder maakt en bouwen rendabeler.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden. Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt.”
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zodat de markt gezonder wordt en minder afhankelijk van de overheid.”
“We stoppen met de verplichting voor private projecten om sociale woningen te bouwen, zodat bouwen weer rendabel wordt.”
De PVV wil de huren in de sociale sector direct verlagen en het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten, onder andere door inkomensgrenzen te verhogen en woningcorporaties meer ruimte te geven. De partij is kritisch op bestaande regelgeving en wil procedures en bouweisen vereenvoudigen om sneller en meer betaalbare woningen te realiseren. De kern van hun visie is dat betaalbaar wonen een grondrecht is en dat de overheid actief moet ingrijpen om dit voor Nederlanders te waarborgen.
De PVV stelt voor om de sociale huren met 10% te verlagen en woningcorporaties hiervoor te compenseren, zodat betaalbaarheid direct verbetert zonder dat de bouwopgave in gevaar komt. Dit is een concrete maatregel gericht op het direct verlagen van woonlasten voor huurders.
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders.”
Om meer mensen toegang te geven tot betaalbare huur, wil de PVV de inkomensgrenzen verhogen. Dit vergroot het bereik van de wet betaalbare huur en zorgt dat meer woningzoekenden in aanmerking komen.
De PVV wil dat er sneller en meer gebouwd wordt door het schrappen en vereenvoudigen van bouweisen en het beperken van bezwaarprocedures. Dit moet het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten en de doorstroming bevorderen.
“Kortere en snellere vergunningverlening en procedures; tijdelijk beperken van de mogelijkheden tot bezwaar en beroep tegen woningbouw waar een omgevingsplan vastligt”
“Schrappen en vereenvoudigen van bouweisen; geen nieuwe duurzaamheidseisen, geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas”
De PVV wil dat woningcorporaties niet alleen sociale huurwoningen, maar ook middenhuurwoningen gaan bouwen. Dit vergroot het aanbod in het betaalbare segment en sluit aan bij de doelstellingen van de wet betaalbare huur.
De Partij voor de Dieren wil huurprijzen structureel betaalbaar maken door het woningwaarderingsstelsel (WWS) dwingend te maken voor álle huurwoningen, inclusief de vrije sector, en door huren voor vijf jaar te bevriezen. Ze willen speculatie en huisjesmelkerij tegengaan, de WOZ-waarde uit het WWS halen en woningcorporaties financieel ondersteunen om huren laag te houden. Betaalbaar wonen wordt zo een recht, niet een verdienmodel.
De PvdD wil dat het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht wordt voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector, zodat excessieve huurprijzen worden tegengegaan. De WOZ-waarde wordt uit het WWS gehaald om te voorkomen dat huren in populaire gebieden onbetaalbaar worden. Dit alles moet leiden tot lagere huren en meer betaalbare woningen.
“We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: Zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met hele hoge huren tot gevolg. Huren gaan zo omlaag.”
Om huren direct betaalbaar te houden, wil de PvdD de huren voor vijf jaar bevriezen en ook in de vrije sector maximale huurprijzen invoeren. Woningcorporaties krijgen financiële steun om huren te kunnen bevriezen en nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
“We schrappen de winstbelasting voor woningcorporaties en geven hen extra financiële steun. Hierdoor kunnen woningcorporaties huren bevriezen om wonen betaalbaar te houden en nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.”
De partij wil huisjesmelkerij en speculatie op de woningmarkt ontmoedigen door het aantal panden voor particuliere verhuur te beperken en een heffing op leegstand en braakliggende grond in te voeren. Zo wordt het onaantrekkelijk om woningen als verdienmodel te gebruiken.
BIJ1 wil huren structureel betaalbaar maken door wettelijke maximumprijzen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector, en het afdwingen van deze prijzen via een bindend puntensysteem. Ze pleiten voor het bevriezen en verlagen van huren, het afschaffen van de vrije huursector, en het strafbaar stellen van structurele overhuur, met stevige handhaving en bescherming van huurdersrechten.
BIJ1 wil dat alle huurwoningen, ook in de vrije sector, onder een bindend en afdwingbaar puntensysteem vallen dat de maximale huur bepaalt. Dit moet woekerhuren tegengaan en huurders beschermen tegen uitbuiting, met directe verlaging van te hoge huren en gratis toegang tot rechtshulp.
“Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten. Huurcommissies verkiezen de mensen democratisch, krijgen structureel meer geld en hun uitspraken zijn volgens de wet af te dwingen.”
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
Om huren direct betaalbaar te maken, wil BIJ1 alle huurprijzen onmiddellijk bevriezen en waar nodig verlagen. Eventuele financiële tekorten bij woningcorporaties worden door de overheid gecompenseerd.
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen. De gaten die daardoor ontstaan in corporatiebegrotingen vullen we aan met subsidies van de overheid.”
BIJ1 wil structurele overhuur, intimidatie en onterecht opzeggen van huur strafbaar maken als georganiseerde uitbuiting. Ze pleiten voor ruimere bevoegdheden voor de rechter en gratis toegang tot huurcommissies voor huurders.
“Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders. En kunnen leiden tot strafrechtelijke vervolging.”
“Huurders krijgen gratis toegang tot recht en huurcommissie. De rechter krijgt ruimere bevoegdheden om overtredingen van huurwetten hard aan te pakken.”
De SP wil met een eigen "wet betaalbare huur" de huren bevriezen, het puntensysteem hervormen en sociale huur toegankelijk maken voor een brede groep, inclusief middeninkomens. Ze pleiten voor structurele huurprijsregulering, meer zeggenschap voor huurders en investeren fors in betaalbare huurwoningen. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen marktproduct, en dat de overheid actief moet ingrijpen om huren betaalbaar te houden.
De SP wil de huren bevriezen en het puntensysteem aanpassen zodat de huurprijs weer gebaseerd is op de kwaliteit van de woning, niet op kunstmatige prijsopdrijving via WOZ-waarde. Dit moet huurders direct beschermen tegen te hoge huren en de betaalbaarheid structureel verbeteren.
“Om het tij te keren bevriezen wij daarom de huren. Ook passen we het puntensysteem aan: het gaat weer over de kwaliteit van de woning, niet over schommelingen in de WOZwaarde die de huren kunstmatig opdrijven.”
De SP wil sociale huurwoningen niet alleen voor de laagste inkomens, maar ook voor middeninkomens beschikbaar maken. Hiermee willen ze het recht op betaalbaar wonen herstellen en de marktwerking terugdringen.
“Wij doorbreken het hardnekkige idee dat sociale huur alleen zou moeten bestaan voor de allerlaagste inkomens. Wonen is een recht, geen gunst. Daarom maken we sociale huur weer toegankelijk voor een brede groep mensen. Ook voor middeninkomens.”
De partij stelt voor om fors te investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, met een maximumhuur, en het Nationaal Woonfonds hiervoor te gebruiken. Dit moet het aanbod vergroten en de betaalbaarheid garanderen.
De SP wil dat huurders meer macht krijgen over hun woning en buurt, onder andere door woningcorporaties weer om te vormen tot verenigingen met verantwoording aan huurders.
“We maken van woningcorporaties weer verenigingen, met een bestuur dat verantwoording aflegt aan de huurders. Zo zorgen we dat bewoners samen beslissen over investeringen, onderhoud en toekomstige plannen.”
Het CDA wil huren betaalbaar houden, vooral in het sociale en middensegment, door inflatievolgend huurbeleid en regionale differentiatie. Ze steunen het aantrekkelijk houden van particuliere verhuur en zoeken gerichte verruimingen waar kleine verhuurders onevenredig geraakt worden door het verbod op tijdelijke huurcontracten. De partij noemt de "wet betaalbare huur" niet expliciet, maar hun voorstellen richten zich op betaalbaarheid en stabiliteit voor huurders en verhuurders.
Het CDA kiest voor een inflatievolgend huurbeleid in de sociale huursector om huurders en verhuurders langdurige zekerheid te bieden over woonlasten. Dit moet bijdragen aan de betaalbaarheid van huren en stabiliteit op de huurmarkt.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
Het CDA wil de betaalbaarheid van huren in het middensegment waarborgen en erkent regionale verschillen. Ze stellen voor de WOZ-waarde meer te laten meetellen om beter aan te sluiten bij lokale marktomstandigheden.
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Om het aanbod van huurwoningen te behouden, wil het CDA particuliere verhuur aantrekkelijk houden door belastingmaatregelen en tijdelijke ondersteuning voor kleine verhuurders, vooral waar zij geraakt worden door het verbod op tijdelijke huurcontracten.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
De ChristenUnie steunt het behoud van de Wet betaalbare huur en wil huurprijzen beter reguleren om huurders meer zekerheid en betaalbaarheid te bieden. Ze pleiten voor het beperken van huurstijgingen, het stimuleren van huurteams voor huurdersbescherming, en het verlagen van de belastingdruk voor particuliere verhuurders. Hun visie is gericht op het beschermen van huurders tegen te hoge huren en het versterken van de positie van huurders op de woningmarkt.
De ChristenUnie vindt dat de Wet betaalbare huur moet blijven bestaan om huurders te beschermen tegen excessieve huurprijzen. Dit sluit aan bij hun bredere inzet voor meer zekerheid en betaalbaarheid voor huurders, en het tegengaan van woningnood.
“De Wet betaalbare huur blijft bestaan.”
Om huurders te beschermen tegen forse huurstijgingen, wil de ChristenUnie de koppeling van huurprijzen aan loonstijgingen loslaten en deze koppelen aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren. Dit moet huurders meer voorspelbaarheid en betaalbaarheid bieden.
“De huren moeten minder hard stijgen dan in voorgaande jaren, door ze niet meer te koppelen aan loonstijgingen maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren.”
De ChristenUnie wil dat gemeenten huurteams opzetten waar huurders terecht kunnen bij vragen of vermoedens van te hoge huur. Dit versterkt de positie van huurders en maakt het makkelijker om misstanden aan te pakken.
“Gemeenten worden gestimuleerd om huurteams op te zetten. Daar kunnen huurders terecht met vragen of wanneer ze vermoeden te veel huur te betalen.”
Om het verhuren van woningen aantrekkelijk te houden voor particuliere verhuurders, stelt de ChristenUnie voor om de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen. Dit is bedoeld als tegemoetkoming aan verhuurders binnen het kader van strengere huurregulering.
“Particuliere verhuurders komen we tegemoet door de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen.”
D66 wil de betaalbaarheid van huurwoningen wettelijk waarborgen en huurders beter beschermen. Ze pleiten voor meer betaalbare (sociale en midden-)huurwoningen, wettelijke quota voor sociale huur bij nieuwbouw, en meer rechten voor huurders, inclusief bescherming tegen te hoge huren en verduurzaming zonder extra lasten. D66 ziet wonen als een sociaal grondrecht en wil via wetgeving en investeringen zorgen dat iedereen toegang heeft tot een betaalbare huurwoning.
D66 wil wettelijk regelen dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huurwoningen komen, om gemengde wijken en betaalbare huur te garanderen. Dit moet de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen structureel vergroten en ongelijkheid op de woningmarkt tegengaan.
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
D66 wil grootschalig investeren in de bouw van sociale huur- en middenhuurwoningen, onder meer door de btw op deze bouw te verlagen. Dit moet het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten en doorstroming bevorderen.
“We investeren grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
D66 wil huurders meer bescherming bieden, onder andere tegen te hoge huren en bij verduurzaming van hun woning. Verhuurders worden verplicht te verduurzamen, maar huurders mogen er financieel niet op achteruitgaan.
“Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
“Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
DENK wil wettelijk vastleggen dat wonen betaalbaar blijft door strikte normen voor het aandeel betaalbare huur- en koopwoningen en door huurregulering. De partij pleit voor bevriezing van huren bij te hoge stijgingen, uitbreiding van huurprijsbescherming en meer investeringen in sociale huur. Zo wil DENK voorkomen dat huurprijzen harder stijgen dan inkomens en garanderen dat iedereen toegang heeft tot een betaalbare woning.
DENK wil een wettelijke norm invoeren die het aandeel betaalbare woningen in nieuwbouwprojecten vastlegt, zodat minimaal 90% van de woningen betaalbaar is (sociaal of middenhuur/koop). Dit moet het structurele tekort aan betaalbare woningen aanpakken.
“Een wettelijke norm in te voeren voor meer betaalbare woningen. Hierbij moet 50% bestaan uit sociale huur en koopwoningen, 40% betaalbare middenhuur en koop, en 10% hoger segment.”
Om te voorkomen dat huren onbetaalbaar worden, wil DENK de huren reguleren, bevriezen bij te hoge stijgingen en huurprijsbescherming uitbreiden. De overheid krijgt bevoegdheden om dit te handhaven, zodat huren niet harder stijgen dan inkomens.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
DENK wil meer investeren in sociale huurwoningen, onder andere door het afschaffen van heffingen voor woningcorporaties en het verruimen van de inkomensgrenzen, zodat meer mensen in aanmerking komen voor sociale huur.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
De SGP is kritisch over de huidige "wet betaalbare huur" en vergelijkbare regulering, omdat zij vrezen dat deze de positie van verhuurders verslechtert en het aanbod van betaalbare huurwoningen juist verkleint. De partij pleit voor het herstellen van het evenwicht tussen huurders en verhuurders, het stimuleren van het aanbod in de (midden)huursector, en het aanpassen van belastingen en regelgeving om verhuur aantrekkelijker te maken.
De SGP vindt dat recente wetgeving, waaronder de "wet betaalbare huur", te veel nadelen oplevert voor verhuurders en daardoor het aanbod van huurwoningen schaadt. Zij willen het evenwicht herstellen door belastingaanpassingen en versoepeling van verhuurregels, zodat vooral de middenhuursector kan groeien en huren betaalbaar blijven.
“De laatste tijd zijn er diverse wetten aangenomen die de positie van verhuurders verslechteren, met een lager aanbod als gevolg. Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
“Een gezonde huursector is gebaat bij helderheid en vooral bij een ruimer aanbod. Door enorme tekorten lopen de huren soms te veel op, terwijl het voor verhuurders steeds lastiger wordt gemaakt om huurwoningen betaalbaar aan te bieden.”
De SGP wil een voorspelbare en evenwichtige systematiek voor huurstijgingen, waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht van huurders, maar zonder grillig beleid dat verhuurders onzeker maakt. Dit moet bijdragen aan een stabielere en eerlijkere huurmarkt.
“Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders.”
BBB wil de Wet betaalbare huur afschaffen omdat deze volgens de partij leidt tot minder huurwoningen en het wegjagen van particuliere verhuurders. In plaats daarvan pleit BBB voor eerlijkere huurprijsregels, meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten en voorspelbare belastingen voor kleine verhuurders, zodat de huurmarkt stabiel en betaalbaar blijft.
BBB vindt dat de Wet betaalbare huur een averechts effect heeft op het aanbod van huurwoningen, doordat particuliere verhuurders hun woningen verkopen vanwege strengere regels. De partij wil deze wet daarom afschaffen en zoekt naar alternatieven die verhuur aantrekkelijk houden.
“We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“BBB wil betaalbare huur zonder verhuurders weg te jagen, wat we zien gebeuren door de barrière die de Wet betaalbare huur opwerpt.”
BBB stelt voor om het woningwaarderingsstelsel aan te passen en tijdelijke huurcontracten voor studenten te verruimen. Ook moeten belastingen voor kleine verhuurders eerlijker en voorspelbaarder worden, zodat verhuurders gestimuleerd worden om woningen te blijven verhuren.
“Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte. Ook willen we meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten voor studenten. Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn.”
BVNL is fel tegen de Wet betaalbare huur en wil deze volledig afschaffen. Zij zien deze wet als een vorm van overheidsbemoeienis die het woningaanbod belemmert en pleiten voor deregulering en meer vrijheid op de huurmarkt. Hun kernvoorstel is het terugtrekken van de overheid uit de woningmarkt en het herstellen van vrije huurcontracten.
BVNL beschouwt de Wet betaalbare huur als een belemmering voor het woningaanbod en een oorzaak van bureaucratie. Zij willen deze wet volledig schrappen om de woningmarkt te liberaliseren en het bouwen en verhuren van woningen te stimuleren. Dit past in hun bredere visie van minder overheidsregulering en meer marktwerking.
GroenLinks-PvdA wil met een wettelijke regeling de betaalbaarheid van huren garanderen door maximale huurstijgingen te beperken en huurders beter te beschermen tegen woekerhuren. Ze pleiten voor een wettelijke bovengrens aan huurstijgingen, uitbreiding van huurprijsbescherming naar alle huurwoningen, en minder invloed van de markt op de huurprijsbepaling. Het doel is huurders zekerheid te bieden en excessieve huren en misbruik door verhuurders tegen te gaan.
GroenLinks-PvdA wil een wet invoeren die de maximale jaarlijkse huurstijging beperkt, zodat huren niet harder stijgen dan lonen en huurders beschermd zijn tegen plotselinge, hoge verhogingen. Dit moet huurders meer zekerheid geven en de betaalbaarheid van huren waarborgen, vooral in tijden van hoge inflatie.
“Om explosieve huurstijgingen te voorkomen, komt er een wettelijke bovengrens aan de toegestane huurstijging.”
De partij wil dat wettelijke bescherming tegen te hoge huren (woekerhuren) gaat gelden voor álle huurwoningen, niet alleen voor het gereguleerde segment. Daarbij wordt de invloed van de markt (zoals de WOZ-waarde) op de huurprijsberekening verminderd, zodat verhuurders minder ruimte hebben om hoge huren te vragen.
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
GroenLinks-PvdA wil huurders van slecht geïsoleerde woningen extra beschermen door hen recht te geven op een huurkorting, zodat verhuurders worden gestimuleerd om woningen te verduurzamen en huurders niet opdraaien voor hoge energiekosten.
“Huurders van slecht geïsoleerde woningen behouden een korting op de huur.”
JA21 is fel tegenstander van de Wet betaalbare huur en pleit voor het intrekken ervan. De partij ziet deze wet als een rem op investeringsvertrouwen en woningaanbod, en wil in plaats daarvan de huurmarkt liberaliseren en de fiscale druk op verhuurders verlagen, met als doel een flexibeler en groter huuraanbod via marktwerking.
JA21 beschouwt de Wet betaalbare huur als schadelijk voor het investeringsklimaat en het woningaanbod. De partij wil deze wet intrekken en op termijn huurregulering afbouwen, zodat huurprijzen meer door de markt bepaald worden. Dit moet het vertrouwen van investeerders herstellen en het huuraanbod vergroten.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
JA21 wil de huurmarkt snel flexibeler maken door tijdelijke contracten toe te staan, het woningwaarderingsstelsel aan te passen en de fiscale en regeldruk te verlichten. Dit moet op korte termijn leiden tot een groter en flexibeler huuraanbod, zonder bestaande huurders te benadelen.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”
NSC wil huren betaalbaar houden door wettelijke maxima te stellen aan huurverhogingen in zowel de sociale als de midden- en vrije sector. Ze steunen daarnaast handhaving op goed verhuurderschap en het invoeren van een huurregister, maar doen geen expliciet voorstel voor een aparte "wet betaalbare huur" zoals die recent in het parlement is besproken. Hun kernvisie is bescherming van huurders tegen buitensporige huurstijgingen en het vergroten van transparantie en handhaving op de huurmarkt.
NSC wil huurders beschermen tegen hoge woonlasten door wettelijke maxima te stellen aan huurverhogingen in zowel de sociale als de midden- en vrije sector. Dit moet buitensporige huurstijgingen voorkomen en de betaalbaarheid van huren waarborgen, wat aansluit bij de doelstellingen van een "wet betaalbare huur".
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%. Zo kunnen we buitensporige huurstijgingen voorkomen en beschermen we huurders tegen hoge woonlasten.”
NSC wil de positie van huurders versterken door een landelijk huurregister en betere handhaving van bestaande wetgeving tegen ongewenst verhuurgedrag. Dit moet transparantie vergroten en misstanden op de huurmarkt tegengaan, maar is aanvullend op het maximeren van huren en niet direct een "wet betaalbare huur".
“Dankzij de wet Goed Verhuurderschap is ongewenst verhuurgedrag beter aan te pakken. We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
De VVD is fel tegen de Wet betaalbare huur en wil deze wet volledig schrappen. Volgens de VVD belemmert deze wet de bouw van private huurwoningen en zorgt het voor minder aanbod en hogere prijzen; zij pleiten juist voor minder regulering en meer ruimte voor particuliere investeerders om de huurmarkt te stimuleren.
De VVD ziet de Wet betaalbare huur als een rem op de bouw van private huurwoningen en stelt dat deze wet het aanbod en de betaalbaarheid juist schaadt. Hun oplossing is het volledig afschaffen van deze wet om de bouw van huurwoningen te stimuleren en de huurprijzen te verlagen.
Volt wil huurprijzen betaalbaar houden door uitbreiding van huurregulering naar het middensegment, strengere handhaving op eerlijke huurprijzen en afdwingbare afspraken met projectontwikkelaars over betaalbare woningen. De partij pleit voor meer controles, boetes bij overtredingen en het voor onbepaalde tijd betaalbaar houden van (midden)huurwoningen via contractuele verplichtingen.
Volt wil de huurmarkt strenger reguleren, met name door huurregulering uit te breiden naar het middensegment en door strengere handhaving op eerlijke huurprijzen. Dit moet voorkomen dat huren onbetaalbaar worden en verhuurders de regels omzeilen, ook bij wisseling van huurder.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
Volt wil dat betaalbare (midden)huurwoningen voor onbepaalde tijd betaalbaar blijven, door middel van duidelijke en afdwingbare afspraken in contracten met projectontwikkelaars. Dit moet structurele betaalbaarheid garanderen, ook bij nieuwe woningbouwprojecten.
“De overheid financiert onder de voorwaarde dat gerealiseerde betaalbare (midden)woningen voor onbepaalde tijd ook echt betaalbaar blijven. De Rijksoverheid en gemeenten moeten hiervoor duidelijke, afdwingbare afspraken vastleggen in contracten met projectontwikkelaars.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma