JA21 wil de instroom van arbeidsmigranten strenger reguleren en pleit voor het beperken van laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU. Werkvergunningen moeten alleen worden verstrekt waar aantoonbare tekorten zijn, met nadruk op goede huisvesting en naleving van regels. Hoogopgeleide kennismigranten met toegevoegde waarde zijn wel welkom, maar de partij wil uitwassen en misbruik van het systeem hard aanpakken.
JA21 vindt dat werkvergunningen voor arbeidsmigranten alleen mogen worden afgegeven als er daadwerkelijk tekorten zijn op de arbeidsmarkt. Dit moet voorkomen dat Nederlandse werknemers worden verdrongen en dat er misbruik ontstaat, zoals overbewoning en uitbuiting. De partij benadrukt dat goede huisvesting en naleving van regels een voorwaarde zijn.
“We steunen arbeidsmigratie alleen waar écht tekorten zijn en waar goede huisvesting en naleving gegarandeerd zijn.”
JA21 wil geen werkvergunningen verstrekken aan laaggeschoolde arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie. Dit om te voorkomen dat Nederland afhankelijk wordt van grootschalige, laagbetaalde arbeid en om sociale problemen te beperken.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
De partij maakt een expliciet onderscheid voor hoogopgeleide kennismigranten die economische en maatschappelijke meerwaarde bieden. Voor deze groep is JA21 bereid werkvergunningen te verstrekken.
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
JA21 wil streng optreden tegen misstanden rondom arbeidsmigratie, zoals uitbuiting, overbewoning en illegale arbeid. Dit betekent strengere handhaving, hogere boetes en het aanpakken van malafide verhuurders en uitzendbureaus.
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
BIJ1 wil werkvergunningen en het daaraan gekoppelde onderscheid tussen verschillende groepen werknemers afschaffen. Zij pleiten ervoor dat arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen dezelfde arbeidsrechten krijgen als andere werknemers, inclusief het recht om zonder restricties te werken en te studeren. Werk en verblijf worden losgekoppeld, en iedereen moet zonder werkvergunning kunnen werken.
BIJ1 vindt dat het huidige systeem van werkvergunningen leidt tot ongelijkheid, uitbuiting en onzekerheid voor arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen. Door werkvergunningen af te schaffen en gelijke rechten te garanderen, wil de partij misbruik tegengaan en de positie van deze groepen structureel verbeteren.
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer. Ongedocumenteerde mensen die te maken krijgen met geweld of dwang op het werk, moeten dit kunnen melden zonder dat ze risico lopen op ontslag of uit het land gezet worden.”
“We beschermen de rechten en beloning van arbeidsmigranten beter.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
BIJ1 wil voorkomen dat het recht op verblijf afhankelijk is van werk, omdat dit leidt tot extra kwetsbaarheid en uitbuiting. Door deze koppeling te verbieden, wordt voorkomen dat ontslag direct leidt tot dakloosheid of uitzetting.
“We verbieden het koppelen van werk en woonruimte, waarbij ontslag gelijk staat aan dakloos worden.”
D66 wil werkvergunningen vooral inzetten voor vakkrachten en kenniswerkers die bijdragen aan innovatie en een groene economie, en stelt strengere voorwaarden aan werkgevers die arbeidsmigranten inzetten. Tegelijkertijd wil D66 het aantal werkvergunningen voor laagbetaalde arbeid beperken door hogere lonen en strengere eisen aan fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden.
D66 wil dat werkvergunningen alleen worden verstrekt aan werkgevers die zorgen voor goede huisvesting en arbeidsvoorwaarden voor arbeidsmigranten. Werkgevers die hier niet aan voldoen, kunnen hun vergunning kwijtraken. Dit moet uitbuiting tegengaan en de regie van de overheid versterken.
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
D66 wil het aantal werkvergunningen voor laagbetaalde arbeid beperken en zich richten op vakkrachten en kenniswerkers die bijdragen aan innovatie en de groene economie. Dit gebeurt onder andere door het verhogen van lonen, zodat werk aantrekkelijker wordt voor lokale werknemers en innovatie wordt gestimuleerd.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
GroenLinks-PvdA wil de regels rond werkvergunningen voor arbeidsmigranten aanscherpen om misstanden en uitbuiting tegen te gaan. Ze pleiten voor een vergunningsplicht voor uitzendbureaus, het beperken van de inzet van arbeidsmigranten via omwegen, en het direct laten aanvragen van verblijfsvergunningen door werkgevers in plaats van uitzendbureaus. De partij legt de verantwoordelijkheid voor goede arbeids- en leefomstandigheden bij werkgevers en wil malafide praktijken hard aanpakken.
GroenLinks-PvdA wil uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of onder slechte omstandigheden laten werken hun vergunning ontnemen en stelt een vergunningsplicht in. Dit moet misstanden en discriminatie tegengaan en de positie van arbeidsmigranten verbeteren.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Vergunningen voor uitzendbureaus die discrimineren worden ingetrokken.”
De partij wil dat bij arbeidsmigranten van buiten de EU de daadwerkelijke werkgever, en niet het uitzendbureau, de verblijfsvergunning aanvraagt. Dit moet schijnconstructies en uitbuiting via tussenpersonen tegengaan.
“Bij derdelanders die niet via detachering hierheen komen, wordt de verblijfsvergunning voortaan door de daadwerkelijke werkgever aangevraagd en niet door het uitzendbureau.”
GroenLinks-PvdA wil het door-detacheren van arbeidsmigranten van buiten de EU via andere EU-landen naar Nederland aan banden leggen, vooral als dit gebeurt onder slechte arbeidsvoorwaarden of met uitzendcontracten.
“We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
Volt noemt "werkvergunningen" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert het thema indirect via voorstellen rond het aantrekken van buitenlands talent en het verminderen van administratieve lasten voor grensoverschrijdend werken. De partij wil Europese coördinatie voor visumprocedures en pleit voor het vereenvoudigen van regelgeving voor buitenlandse werknemers, met specifieke aandacht voor expats en grenswerkers. Volt richt zich vooral op het wegnemen van belemmeringen voor internationale arbeidsmobiliteit, niet op nationale werkvergunningen als zodanig.
Volt wil het aantrekken van talent uit het buitenland vergemakkelijken door visumprocedures op Europees niveau te coördineren en administratieve barrières te verlagen. De partij ziet het als essentieel om de concurrentiepositie van Nederland en de EU te versterken en om tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken, met name voor schaarse vaardigheden.
“Volt pleit ervoor talent uit het buitenland aan te trekken en deze mensen voorrang te geven bij visumaanvragen. Dit moet op Europees niveau worden gecoördineerd.”
“Volt zet in op het verlichten van de administratieve lasten voor bedrijven in het buitenland om personeel aan te nemen.”
“Voor talent buiten de EU zal nog wel per lidstaat een unieke regeling aangeboden kunnen worden. Voor beide regelingen zal salaris bovendien niet langer de norm zijn voor toepasbaarheid, maar zal er specifiek gekeken worden naar de schaarste aan ervaringen en/of vaardigheden.”
Volt wil dat grenswerkers beter worden beschermd en pleit voor het standaard toepassen van het werklandbeginsel binnen de EU. Dit moet zorgen voor eerlijke behandeling van werknemers die in een ander EU-land werken dan waar ze wonen, en sluit aan bij het streven naar een gelijk speelveld binnen de Europese arbeidsmarkt.
“We beschermen grenswerkers beter door Nederland standaard het werklandbeginsel van de EU toe te laten passen.”
FVD wil werkvergunningen voor migranten beperken tot een streng gereguleerd, tijdelijk GreenCard-model, waarbij alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten worden toegelaten zonder uitzicht op naturalisatie. Het doel is om arbeidsmigratie strikt te reguleren en te voorkomen dat migranten permanent in Nederland blijven of aanspraak maken op sociale voorzieningen.
FVD stelt voor om een GreenCard-systeem in te voeren waarbij alleen tijdelijk werkvergunningen worden verstrekt aan migranten die economisch waardevol zijn en cultureel compatibel, zonder uitzicht op naturalisatie. Hiermee wil de partij voorkomen dat arbeidsmigranten zich permanent vestigen en aanspraak maken op sociale voorzieningen, en enkel bijdragen aan de economie zolang zij daadwerkelijk nodig zijn.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“GreenCard-systeem voor arbeidsmigratie: We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen”
FVD wil de mogelijkheid tot permanente verblijfsvergunningen afschaffen, zodat migranten met een tijdelijke werkvergunning periodiek moeten aantonen dat hun verblijf nog noodzakelijk is voor Nederland. Dit voorkomt langdurige of permanente vestiging van arbeidsmigranten.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
De SP wil werkvergunningen invoeren voor arbeidsmigranten om uitbuiting te voorkomen en de instroom te reguleren. Het aantal werkvergunningen wordt gekoppeld aan de capaciteit van de arbeidsinspectie, en werkgevers moeten aantonen dat buitenlandse werknemers noodzakelijk zijn en goede huisvesting krijgen. Hiermee wil de SP grip krijgen op arbeidsmigratie en misstanden tegengaan.
De SP stelt voor om werkvergunningen verplicht te maken voor arbeidsmigranten, zodat de overheid beter kan controleren wie er werkt en onder welke omstandigheden. Dit moet uitbuiting tegengaan en de instroom van arbeidsmigranten beheersbaar maken. Werkgevers moeten bewijzen dat buitenlandse werknemers echt nodig zijn en dat er goede huisvesting is geregeld.
“Invoeren van werkvergunningen om uitbuiting te voorkomen. Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is. Afhankelijk van de situatie kan het maximum aantal werkvergunningen per jaar worden aangepast.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk. Hierbij wordt ketenaansprakelijkheid toegepast.”
50PLUS benoemt werkvergunningen niet expliciet, maar hun programma bevat enkele concrete voorstellen rond arbeidsmigratie en de voorwaarden voor buitenlandse werknemers. Ze pleiten voor een strenger migratiebeleid, waarbij arbeidsmigratie alleen gericht en beperkt wordt toegestaan, met bijzondere aandacht voor de zorgsector. Werkgevers moeten, waar mogelijk, opdraaien voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.
50PLUS wil de instroom van arbeidsmigranten beperken en stelt strenge voorwaarden, maar erkent een uitzondering voor de zorgsector vanwege het groeiende personeelstekort. Werkvergunningen worden impliciet gekoppeld aan deze strikte selectie en sectorale noodzaak.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
Om misbruik en oneerlijke concurrentie te voorkomen, wil 50PLUS dat werkgevers verantwoordelijk worden voor de volledige kosten van arbeidsmigranten. Dit kan werkvergunningen minder aantrekkelijk maken voor werkgevers en de instroom verder beperken.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
De Partij voor de Dieren wil de toestroom van arbeidsmigranten strenger reguleren door het herinvoeren van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen te onderzoeken. Ze pleiten voor betere bescherming van arbeidsmigranten en het beëindigen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers, met als doel uitbuiting tegen te gaan en grip te krijgen op arbeidsmigratie.
De PvdD wil onderzoeken of het systeem van tewerkstellingsvergunningen, dat nu geldt voor arbeidskrachten van buiten de EU, ook weer kan worden ingevoerd voor werknemers uit andere EU-landen. Dit moet misstanden en uitbuiting tegengaan en malafide constructies via andere landen voorkomen.
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU. Malafide detachering via Duitsland of Polen van arbeidsmigranten van buiten de EU staan we niet meer toe. Nederland zet zich hier ook op Europees niveau voor in.”
De VVD noemt werkvergunningen nauwelijks in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor het versoepelen of aanscherpen van werkvergunningen voor arbeidsmigranten of andere groepen. Het enige relevante standpunt betreft een strengere toets op tewerkstellingsvergunningen voor buitenlandse geestelijken, waarmee de VVD misbruik en ongewenste instroom wil tegengaan. Voor andere vormen van werkvergunningen worden geen expliciete beleidsmaatregelen genoemd.
De VVD wil voorkomen dat buitenlandse geestelijken zonder goede reden in Nederland komen werken en pleit daarom voor een strengere toets bij het verlenen van tewerkstellingsvergunningen aan deze groep. Dit is bedoeld om ongewenste invloed en misbruik van het systeem tegen te gaan.
“een strenge toets op tewerkstellingsvergunningen voor buitenlandse geestelijken”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma