BBB kiest voor een streng en uitvoerbaar migratie- en asielbeleid, gericht op het fors beperken van de instroom van mensen van buiten de EU. De partij wil asielaanvragen buiten de EU afhandelen, opvang in de regio als norm, een wettelijk maximum op de instroom, strengere toelatingseisen, beperking van gezinshereniging en het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen. BBB streeft ernaar Nederland onaantrekkelijk te maken voor kansarme asielzoekers en wil maximale nationale zeggenschap over toelating en terugkeer.
BBB wil voorkomen dat asielzoekers naar Nederland reizen door asielaanvragen buiten de EU te behandelen. Alleen na goedkeuring mag iemand naar Nederland komen, waarmee de instroom wordt beperkt en kansarme asielzoekers worden ontmoedigd.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
BBB wil een harde bovengrens stellen aan het aantal asielzoekers dat jaarlijks wordt toegelaten, om de instroom beheersbaar te maken en noodopvang te voorkomen.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
De partij wil dat opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk buiten Nederland plaatsvindt, in de regio van herkomst, en sluit deals met derde landen om dit te realiseren.
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
BBB wil de toelatingscriteria voor asiel aanscherpen, het inwilligingspercentage verlagen tot het Europees gemiddelde en strenge selectie aan de grens toepassen.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin, de voorwaarden voor nareis aanscherpen en de mogelijkheden voor gezinshereniging voor subsidiair beschermden verder beperken.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
BBB wil internationale verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens moderniseren of opzeggen, zodat Nederland meer nationale zeggenschap krijgt over toelating en asielbeleid.
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, strafbaarstelling van illegaliteit en het beëindigen van procedures bij terugkeer naar het land van herkomst.
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil strengere grenscontroles, uitbreiding van Frontex, grenshekken en barrières op zee, en het strikt handhaven van het Dublinprincipe.
“Grenscontroles opvoeren. De kans dat migranten zonder verblijfsvergunning ongecontroleerd uit een veilig (buur)land Nederland in komen, moet steeds verder omlaag. Daarom zijn effectieve grenscontroles nodig.”
“Nederland steunt de plaatsing en uitbreiding van grenshekken en andere fysieke maatregelen aan de buitengrenzen van Europa, ook met grensbarrières op zee, om smokkelboten te weren.”
BBB wil maximale nationale zeggenschap over toelating en pleit voor een opt-out op het Europese asieldossier.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BVNL neemt een extreem restrictief standpunt in ten aanzien van de instroom van mensen van buiten de EU en pleit voor een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het sluiten van alle asielzoekerscentra. De partij stelt daarnaast voor om illegaliteit strafbaar te maken, remigratie financieel te stimuleren, en opvang en verblijfsrechten drastisch te beperken. Hun visie is dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en dat alleen een harde, uitvoerbare beperking van immigratie de leefbaarheid en Nederlandse cultuur kan beschermen.
BVNL wil de instroom van asielzoekers en migranten van buiten de EU per direct stoppen door een asielstop in te voeren en internationale verdragen op te zeggen. Dit is bedoeld om de bevolkingsgroei te stoppen en de druk op voorzieningen te verlichten.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen. Hiertoe is het onvermijdelijk dat we een groot aantal internationale verdragen opzeggen.”
BVNL wil alle bestaande en nieuwe asielzoekerscentra sluiten en opvang zo sober mogelijk maken om ontmoediging te bewerkstelligen. Dit moet de instroom van economische migranten en gelukszoekers tegengaan.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten en gemeenten die illegalen ondersteunen beboeten. Dit moet herhaalde asielaanvragen en verblijf zonder recht tegengaan.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
BVNL wil remigratie actief bevorderen door een financiële prikkel te bieden aan mensen die definitief afstand doen van hun Nederlands paspoort en vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL wil landen die weigeren hun onderdanen terug te nemen confronteren met zware sancties, waaronder het stopzetten van diplomatieke betrekkingen, ontwikkelingshulp en betalingsverkeer.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Landen die weigeren om onderdanen terug te nemen zullen worden geconfronteerd met alle denkbare maatregelen die wij kunnen nemen, waaronder begrepen het stilleggen van het betalingsverkeer, economische sancties, intrekken van landingsrechten, uitzetten van ambassadeurs etc.”
BVNL wil dat immigranten alleen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar krijgen, zonder automatische verlenging naar een permanente status.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
BVNL wil dat immigranten hun verblijfsvergunning verliezen bij veroordeling voor misdrijven, werkweigering of onvoldoende integratie.
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL stelt voor om asielopvang buiten Nederland te organiseren, bijvoorbeeld in partnerlanden als Rwanda, zodat asielzoekers daar hun procedure afwachten.
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen per direct uitzetten om misbruik van het asielstelsel te voorkomen.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
Forum voor Democratie (FVD) presenteert het strengste en meest vergaande pakket aan uitvoerbare maatregelen om de instroom van mensen van buiten de EU te beperken. Hun kernvoorstellen zijn een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, het strafbaar stellen van illegaliteit, een naturalisatiestop, en het uittreden uit de EU (NEXIT), waarmee Nederland volledige controle over de grenzen en migratie terugkrijgt. FVD wil daarnaast bestaande opvang sluiten, sociale voorzieningen voor migranten fors beperken, en remigratie actief stimuleren.
FVD wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen door geen nieuwe asielzoekers meer toe te laten, lopende procedures te beëindigen en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) te ontmantelen. Dit is gericht op het radicaal beperken van de instroom en het beëindigen van opvang in Nederland.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
FVD wil Nederland uit internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) halen, en streeft naar een NEXIT. Dit moet Nederland volledige zeggenschap over de eigen grenzen en toelatingsbeleid geven.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken en actief inzetten op opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde vreemdelingen, inclusief het sluiten van verdragen met derde landen voor opvang van uitgeprocedeerden.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlandse ouders), om de waarde van het Nederlanderschap te herstellen en verdere instroom te ontmoedigen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
Nieuwe asielaanvragen kunnen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, zodat proceduremigratie naar Nederland wordt voorkomen.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil de permanente verblijfsvergunning afschaffen; migranten moeten elke vijf jaar hun nut en noodzaak voor Nederland aantonen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
Immigranten krijgen pas na tien jaar arbeid in Nederland toegang tot toeslagen en uitkeringen, om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor economische migranten.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
Gemeenten die illegaal verblijf faciliteren worden beboet, om lokale opvang en ondersteuning van illegalen te ontmoedigen.
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
Alleen tijdelijk verblijf voor economisch waardevolle, cultureel compatibele migranten, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil een negatief migratiesaldo bereiken door remigratiebeurzen en -coaches aan te bieden, en biometrische registratie van remigranten om terugkeer te voorkomen.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
JA21 pleit voor een zeer restrictief migratiebeleid en wil de instroom van mensen van buiten de EU maximaal beperken, met als doel een asielstop en het beëindigen van asielopvang in Nederland. De partij stelt scherpe maatregelen voor zoals opvang in de regio, het afschaffen van laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU, strengere terugkeer en strafbaarstelling van illegaliteit, en het juridisch verankeren van migratieplafonds. Hun visie is dat Nederland alleen migranten toelaat die aantoonbare meerwaarde hebben voor het land.
JA21 wil een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland stopt en vluchtelingen alleen in de eigen regio worden opgevangen. Dit moet de instroom van asielzoekers van buiten de EU drastisch beperken en het huidige systeem vervangen.
“JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil dat asielprocedures plaatsvinden in centra buiten het EU-grondgebied, zodat asielzoekers niet meer naar Nederland kunnen reizen om asiel aan te vragen.
“Externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
“Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
De partij wil geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU meer toestaan, om de instroom van deze groep volledig te stoppen.
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren, illegaliteit strafbaar stellen, en het faciliteren van illegaliteit bestraffen. Ook willen ze enkelbanden inzetten om te voorkomen dat uitgeprocedeerden verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 wil het aantal migranten wettelijk beperken door migratieplafonds juridisch vast te leggen, zodat de instroom structureel onder controle blijft.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De partij wil gezinsmigratie beperken door strengere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en het beperken van het aantal huwelijkspartners dat iemand mag laten overkomen.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
De PVV heeft het strengste en meest vergaande pakket aan uitvoerbaar bevonden maatregelen om de instroom van mensen van buiten de EU te beperken. Hun kernvoorstellen zijn een totale asielstop, het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, het stopzetten van gezinshereniging, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief uitzetten van vreemdelingen bij misdragingen. De partij wil Nederland volledig op slot zetten voor asiel en immigratie, met inzet van het leger en het afdwingen van een opt-out binnen de EU.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, het leger inzetten voor grensbewaking, en een volledige asielstop invoeren. Dit is gericht op het volledig stoppen van de instroom van mensen van buiten de EU, met als doel Nederland weer "van ons" te maken en de druk op de verzorgingsstaat en veiligheid te verminderen.
De PVV wil gezinshereniging volledig stopzetten en een opt-out op asiel en immigratie afdwingen binnen de EU, desnoods door het inzetten van het vetorecht en het weigeren van EU-bijdragen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat via EU-regels alsnog instroom plaatsvindt.
De partij wil alle internationale verdragen die asielinstroom mogelijk maken opzeggen, waaronder het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit om juridische belemmeringen voor hun beleid weg te nemen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
De PVV wil een "one strike you’re out"-beleid: vreemdelingen die zich misdragen of crimineel zijn, verliezen direct hun verblijfsstatus en worden uitgezet. Ook statushouders die frauderen of werk/woning weigeren, raken hun vergunning kwijt.
“One strike you’re out: Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar stellen, de Vreemdelingenpolitie uitbreiden, en alle illegalen actief uitzetten. Dit is bedoeld om illegaal verblijf te ontmoedigen en te beëindigen.
De partij wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, als onderdeel van hun bredere visie op het beschermen van de Nederlandse identiteit en veiligheid.
“Geen immigratie uit islamitische landen”
De PVV wil geen nieuwe azc’s meer openen, bestaande azc’s sluiten, en alle gemeentelijke besluiten tot uitbreiding of verlenging terugdraaien. Dit is bedoeld om opvangcapaciteit te minimaliseren en instroom te ontmoedigen.
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
NSC kiest voor een streng en realistisch migratiebeleid gericht op het fors beperken van de instroom van mensen van buiten de EU, met nadruk op uitvoerbare maatregelen. De partij stelt harde eisen aan arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie, waaronder een arbeidsmarkttoets, versobering van regelingen, hogere lasten voor werkgevers, opvang in de regio en een wettelijk migratiesaldo-plafond. NSC wil migratie structureel terugdringen met concrete, afdwingbare wetgeving en jaarlijkse monitoring.
NSC wil arbeidsmigranten van buiten de EU alleen toelaten als er geen geschikte kandidaten binnen de EU zijn, via een arbeidsmarkttoets en sectorale quota. Dit moet voorkomen dat arbeidsmigratie een makkelijke oplossing wordt voor personeelstekorten en de druk op voorzieningen vergroot.
NSC wil de voordelen voor kennismigranten (expats) fors beperken en toelating alleen toestaan voor specialisten met unieke kennis die in Nederland ontbreekt. Fiscale voordelen worden versoberd om verstoring van de woningmarkt en oneerlijke concurrentie te voorkomen.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
Om arbeidsmigratie te ontmoedigen, voert NSC een werkgeversheffing in voor sectoren met veel arbeidsmigranten en stelt strikte eisen aan arbeidsvoorwaarden, huisvesting en controle. Dit moet het verdienmodel van goedkope arbeid onaantrekkelijk maken.
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
NSC wil een wettelijk maximum stellen aan het migratiesaldo (maximaal 50.000 per jaar) en verplicht aanvullende maatregelen zodra dit plafond in zicht komt. Jaarlijkse rapportage en bijsturing zijn verplicht.
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
NSC wil asielprocedures strenger en sneller maken, opvang in de regio als uitgangspunt nemen, en asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU laten plaatsvinden. Kansarme asielzoekers krijgen sobere, tijdelijke opvang gericht op snelle terugkeer.
NSC beperkt de instroom van buitenlandse studenten door het collegegeld voor niet-EU studenten fors te verhogen en toelating te koppelen aan beschikbare woonruimte en opleidingsplaatsen.
“Het collegegeld voor studenten van buiten Europa wordt significant verhoogd. Ook hier zijn uitzonderingen mogelijk voor studies die van vitaal belang zijn voor Nederland.”
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit niet voor het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU, maar richt zich juist op het waarborgen van mensenrechten, het verbeteren van opvang en het tegengaan van uitbuiting. Hun voorstellen zijn vooral gericht op humane behandeling, bescherming tegen uitbuiting en het afschaffen van beperkende of discriminerende maatregelen, niet op het streng beperken van migratie. Concrete maatregelen om de instroom van mensen van buiten de EU te beperken ontbreken in hun programma.
De PvdD wil migranten beschermen tegen uitbuiting en discriminatie, en pleit voor het afschaffen van beperkende wetten en het waarborgen van toegang tot basisvoorzieningen. Dit standpunt adresseert het probleem van mensonwaardige behandeling en discriminatie van migranten, en staat haaks op het idee van strengere instroombeperking.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
De PvdD verzet zich tegen Europese en nationale maatregelen die de instroom van mensen van buiten de EU beperken via grensbewaking, migratiedeals of pushbacks. Ze willen deze deals en praktijken juist beëindigen en vervangen door humanitaire alternatieven.
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders.”
De PvdD wil het VN-Vluchtelingenverdrag volledig handhaven en zelfs de Richtlijn Tijdelijke Bescherming uitbreiden naar meer nationaliteiten, wat juist de instroom van mensen van buiten de EU vergemakkelijkt in plaats van beperkt.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd...”
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen).”
De PvdD stelt strengere eisen aan werkgevers en uitzendbureaus om arbeidsmigranten te beschermen, maar deze maatregelen zijn gericht op het verbeteren van hun positie, niet op het beperken van de instroom.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“Malafide detachering via Duitsland of Polen van arbeidsmigranten van buiten de EU staan we niet meer toe.”
De SGP kiest voor een streng en restrictief migratiebeleid gericht op het fors beperken van de instroom van mensen van buiten de EU. De partij stelt harde quota, strikte voorwaarden en een bovengrens aan migratie voor, met bijzondere nadruk op het beperken van arbeids- en studiemigratie, snelle afhandeling en uitzetting van kansarme asielzoekers, en het ontmoedigen van economische migratie. De kern van hun visie is dat migratie alleen plaatsvindt als het strikt noodzakelijk is, met maximale controle en minimale instroom.
De SGP wil harde quota en strikte voorwaarden voor arbeids- en studiemigratie van buiten de EU, met als doel de instroom fors te beperken en alleen toe te staan als het strikt noodzakelijk is voor de economie.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
De SGP wil snelle afhandeling van asielaanvragen, het beperken van herhaalde aanvragen, en directe uitzetting van kansarme of overlastgevende asielzoekers, met als doel het ontmoedigen van misbruik en het minimaliseren van de instroom.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk buiten de EU organiseren en terugkeer van afgewezen asielzoekers afdwingen via internationale drukmiddelen, om de instroom naar Nederland te minimaliseren.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
De SGP verzet zich tegen versoepeling van visumregels en EU-toetreding van landen als Turkije, om massale instroom van buiten-EU burgers te voorkomen.
De SGP wil dat bij toelating van migranten voorrang wordt gegeven aan Nederlanders, Nederlandstaligen en mensen met zo min mogelijk culturele afstand, om integratieproblemen te voorkomen en instroom te beperken.
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
Het CDA pleit voor een fors strenger migratiebeleid gericht op het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU, met als kern het verplaatsen van asielprocedures naar buiten Europa en directe terugkeer bij afwijzing. De partij wil asielaanvragen alleen nog buiten de EU behandelen, een strengere buitengrensprocedure, tijdelijke vergunningen, en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. CDA’s visie is dat migratie alleen beheersbaar is met harde, uitvoerbare maatregelen die de instroom daadwerkelijk beperken en de draagkracht van de samenleving beschermen.
Het CDA wil dat asielaanvragen voortaan uitsluitend buiten Europa worden behandeld, zodat illegale instroom en mensensmokkel worden gestopt. Alleen asielmigranten die op uitnodiging komen, krijgen toegang tot Europa. Dit is een van de meest vergaande en uitvoerbare voorstellen om instroom van buiten de EU te beperken.
Het CDA bepleit een strenge buitengrensprocedure waarbij asielaanvragen met weinig kans direct en in een gesloten omgeving aan de Europese buitengrenzen worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt directe terugkeer, wat snelle en effectieve beperking van instroom mogelijk maakt.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
Het CDA wil onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. Gezinshereniging voor mensen met tijdelijke bescherming wordt beperkt door wachttijden en eisen aan inkomen en woonruimte.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Om de uitzetting van afgewezen asielzoekers te waarborgen, stelt het CDA voor om niet meewerken aan terugkeer strafbaar te maken. Dit moet voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland blijven.
Het CDA wil de mogelijkheden uitbreiden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of te plaatsen op speciale handhavings- of toezichtlocaties, om misbruik van het asielsysteem te ontmoedigen.
“De mogelijkheden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of enkel te laten verblijven op een Handhavings- of Toezichtslocatie (HTL) worden uitgebreid.”
Het CDA zet in op migratieovereenkomsten met landen aan de Europese buitengrenzen en steunt het concept waarbij asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU kunnen worden onderzocht.
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een gematigd en humaan migratiebeleid, waarbij de instroom van mensen van buiten de EU wordt beperkt door strengere eisen aan arbeidsmigratie en het tegengaan van misbruik van migratieregels. De partij wil vooral laagbetaalde arbeidsmigratie ontmoedigen, misstanden aanpakken en de kennismigrantenregeling aanscherpen, maar blijft vasthouden aan internationale verdragen en een menswaardige behandeling van asielzoekers. De nadruk ligt op het beperken van instroom waar het niet bijdraagt aan brede welvaart, met concrete maatregelen tegen uitbuiting en oneigenlijk gebruik van migratieregelingen.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten van buiten de EU beperken door strengere eisen te stellen, misbruik van detacheringsroutes te verbieden en de kennismigrantenregeling aan te scherpen. De partij richt zich op het weren van bedrijvigheid die afhankelijk is van laagbetaald werk en uitbuiting, en wil alleen migratie toestaan die bijdraagt aan brede welvaart.
“Maak een einde aan de doordetachering en het uitzenden van derdelanders. ... We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
De partij wil fiscale voordelen en subsidies voor sectoren met veel arbeidsmigranten afschaffen, zodat de economische prikkel voor het aantrekken van arbeidsmigranten afneemt. Dit moet leiden tot minder instroom van arbeidsmigranten, vooral in sectoren die weinig bijdragen aan brede welvaart.
GroenLinks-PvdA wil dat mensen die geen recht hebben op asiel, sneller terugkeren naar hun land van herkomst, met korte en zorgvuldige procedures en effectieve terugkeer als onderdeel van internationale partnerschappen.
“Effectief terugkeerbeleid. Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn...”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
Hoewel de partij de instroom wil beperken, blijft zij vasthouden aan humane opvang en het niet strafbaar stellen van illegaliteit, in lijn met internationale verdragen.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
De SP wil de instroom van mensen van buiten de EU fors beperken, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie structureel terug te dringen en strikte vergunningseisen in te voeren. De partij stelt een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 40.000 voor, met prioriteit voor opvang van vluchtelingen en het fors beperken van andere migratievormen. Concrete maatregelen zijn onder meer het invoeren van werkvergunningen, het verbieden van constructies om arbeidsmigranten van buiten de EU te halen, en het beperken van grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten.
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen tot circa 40.000 per jaar, waarbij arbeids-, kennis- en studiemigratie flink omlaag moeten. Alleen mensen die vluchten voor oorlog en geweld krijgen voorrang; als hun aantal stijgt, wordt andere migratie verder beperkt. Dit moet de druk op voorzieningen en integratie beheersbaar houden.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP wil het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven door werkvergunningen verplicht te stellen, gebaseerd op de capaciteit van de arbeidsinspectie. Werkgevers moeten aantonen dat arbeidsmigranten echt nodig zijn en verantwoordelijk zijn voor huisvesting en zorg. Constructies om arbeidsmigranten van buiten de EU via andere EU-landen te halen, moeten verboden worden.
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“Het kabinet moet zich in EU verband hard maken om deze constructie te verbieden en een dergelijk verbod voor Nederland mogelijk te maken.”
De SP wil een verbod op de bouw van grootschalige huisvestingslocaties voor arbeidsmigranten en stelt strikte taaleisen voor arbeidsmigranten in risicovolle sectoren. Dit moet de instroom ontmoedigen en misstanden tegengaan.
De SP wil mensen uit veilige landen apart en streng opvangen, met als doel snelle terugkeer en het voorkomen van overlast en langdurig verblijf.
“Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De VVD pleit voor een fundamentele hervorming van het asielbeleid, waarbij asielaanvragen in Nederland niet langer mogelijk zijn en vluchtelingen uitsluitend via hervestiging worden toegelaten, met een jaarlijks quotum dat ook nul kan zijn. De partij wil daarnaast illegaal verblijf strafbaar stellen, criminele en overlastgevende asielzoekers direct uitzetten, en internationale verdragen aanpassen om strengere maatregelen mogelijk te maken. De kern van hun visie is maximale beperking van de instroom van mensen van buiten de EU, met nadruk op nationale soevereiniteit en uitvoerbaarheid.
De VVD wil het huidige asielstelsel vervangen door een systeem waarin vluchtelingen alleen via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer via een asielaanvraag ter plekke. Het aantal te hervestigen vluchtelingen wordt jaarlijks bepaald op basis van draagkracht en kan ook nul zijn. Dit is een van de strengste uitvoerbaar geformuleerde voorstellen in het Nederlandse politieke spectrum.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen en criminele of overlastgevende asielzoekers zonder pardon uitzetten. Dit moet de instroom van ongewenste migranten ontmoedigen en het draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen beschermen.
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
De VVD erkent dat internationale verdragen soms streng beleid belemmeren en wil deze daarom aanpassen of opzeggen om nationale maatregelen mogelijk te maken. Dit betreft onder andere het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het VN-Vluchtelingenverdrag.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming en actieve selectie mogelijk te maken.”
De VVD wil een migratiewet invoeren die het kabinet verplicht bestuurlijke maatregelen te nemen zodra de instroom van asiel- of arbeidsmigranten te hoog wordt. Dit moet zorgen voor automatische, afdwingbare beperking van de instroom.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken. Dit kunnen zowel nationale als Europese maatregelen zijn.”
Als Nederland in Europa onvoldoende steun vindt voor het gewenste strenge asielstelsel, wil de VVD een opt-out-clausule bij een volgende Europese verdragswijziging, zodat Nederland zelfstandig streng beleid kan voeren.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid gericht op het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU, met nadruk op het aanpassen van internationale verdragen, het stellen van maxima aan instroom en het beperken van rechten voor bepaalde groepen asielzoekers. De partij wil onderscheid maken tussen verschillende vormen van migratie en stelt concrete maatregelen voor zoals het weigeren van asiel aan economische vluchtelingen, het beperken van beroepsprocedures en het terugsturen van afgewezen asielzoekers. De kern van hun visie is het beschermen van overheidsdiensten en het waarborgen van draagvlak door de instroom strikt te reguleren.
50PLUS wil het asielrecht beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, door economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen uit te sluiten. Dit moet voorkomen dat het systeem overbelast raakt en de instroom onnodig groot wordt.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
De partij pleit voor een harde bovengrens aan het aantal migranten dat jaarlijks wordt toegelaten, om zo grip te houden op de instroom en de druk op voorzieningen te verminderen.
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
50PLUS wil samen met andere Europese landen het Vluchtelingenverdrag aanpassen, zodat het beter aansluit bij de huidige migratie-uitdagingen en strengere toelating mogelijk wordt.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
Om misbruik en vertraging te voorkomen, wil 50PLUS het aantal beroeps- en vervolgprocedures wettelijk beperken, zodat afgewezen asielzoekers sneller het land kunnen verlaten.
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
De partij stelt dat mensen zonder recht op asiel geen opvang meer krijgen en actief moeten worden teruggestuurd, om te voorkomen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven.
Overlastgevende en criminele asielzoekers worden apart opgevangen en verliezen hun recht op asiel, om de veiligheid te waarborgen en misbruik van het systeem tegen te gaan.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
BIJ1 is uitgesproken tegen het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU en pleit juist voor open grenzen, universeel verblijfsrecht en het afschaffen van beperkende migratieregels. Hun programma bevat geen enkele maatregel om de instroom te beperken; in tegendeel, BIJ1 wil bestaande restricties en handhaving juist opheffen en migratie vergemakkelijken. De kern van hun visie is dat migratie een mensenrecht is en dat Nederland actief moet bijdragen aan het beschermen en uitbreiden van migratierechten.
BIJ1 verwerpt elke vorm van beperking op migratie en streeft naar het opheffen van grenzen, het versoepelen van visumvoorwaarden en het afschaffen van inkomenseisen. Zij zien migratie als een fundamenteel recht en willen dat Nederland zich inzet voor een wereld zonder migratiebeperkingen.
In plaats van strengere maatregelen, wil BIJ1 juist alle vormen van vreemdelingenbewaring, detentie en deportatie beëindigen. Zij pleiten voor het opheffen van instanties die uitzetting organiseren en het legaliseren van verblijf voor mensen zonder papieren.
“Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
BIJ1 verzet zich actief tegen Europese en nationale wetgeving die migratie of asiel beperkt, en wil bestaande restrictieve afspraken en grensbewaking afschaffen.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.”
De ChristenUnie kiest voor een gematigd en menswaardig migratiebeleid, gericht op gecontroleerde instroom van mensen van buiten de EU, met nadruk op snelle procedures, terugkeer van afgewezen asielzoekers en het beperken van arbeids- en studiemigratie. De partij pleit voor Europese samenwerking, invoering van tewerkstellingsvergunningen voor bepaalde sectoren, en het aanmelden van asielzoekers buiten Europa. De kern is: instroom beperken waar mogelijk, maar altijd met oog voor mensenrechten en integratie.
De ChristenUnie wil de instroom van asielzoekers beperken door het mogelijk te maken dat asielaanvragen buiten Europa worden ingediend. Dit moet de gevaarlijke oversteek en mensensmokkel tegengaan en de instroom beter beheersbaar maken.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
De partij ondersteunt snelle en efficiënte asielprocedures en strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen, om de instroom te reguleren en misbruik te voorkomen.
“Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
De ChristenUnie wil dat afgewezen asielzoekers snel terugkeren en is bereid sancties in te zetten tegen landen die niet meewerken aan terugname, om de instroom van kansarme asielzoekers te ontmoedigen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst... Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Om arbeidsmigratie van buiten de EU te beperken, pleit de ChristenUnie voor tewerkstellingsvergunningen in bepaalde sectoren, zodat de instroom van goedkope arbeidskrachten wordt gereguleerd.
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
De partij wil het aantal internationale studenten beperken om de druk op voorzieningen te verlagen en de instroom van studiemigranten te beheersen.
“We zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De ChristenUnie streeft naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen, wat neerkomt op een gematigde groei door gecontroleerde migratie.
“De ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
DENK is uitgesproken tegen het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU en pleit juist voor een humaan, ruimhartig en inclusief migratie- en asielbeleid. In plaats van strengere maatregelen, wil DENK bestaande restrictieve asielwetten afschaffen, legale migratieroutes creëren en visumregels versoepelen voor bepaalde landen. Hun kernvisie is dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor vluchtelingen en migranten, met nadruk op mensenrechten en internationale solidariteit.
DENK verzet zich expliciet tegen het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU en wil bestaande strenge asielwetten juist afschaffen. De partij pleit voor het verruimen van legale migratiemogelijkheden en het versoepelen van visumregels, vooral voor landen waarmee Nederland een speciale band heeft. Dit standpunt is een reactie op restrictief beleid van andere partijen en benadrukt het belang van mensenrechten en internationale samenwerking.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes...”
In plaats van instroom te beperken, wil DENK investeren in langdurige, kleinschalige opvang en snelle integratie van vluchtelingen en statushouders. De partij ziet opvang en begeleiding als een morele plicht en wil procedures versnellen en drempels verlagen.
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
DENK wil internationale samenwerking inzetten om mensenhandel tegen te gaan, legale migratie mogelijk te maken en de grondoorzaken van migratie aan te pakken, met mensenrechten als uitgangspunt.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
D66 kiest niet voor de strengste maatregelen om de instroom van mensen van buiten de EU te beperken, maar pleit voor gerichte arbeidsmigratie en een humaan asielbeleid met snellere procedures en betere selectie. De partij wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is en stelt strengere eisen aan werkgevers, maar blijft vasthouden aan internationale bescherming voor vluchtelingen en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren. D66 zet vooral in op regulering, selectie en humane opvang, niet op harde beperking van instroom.
D66 wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren waar zij echt nodig zijn en stelt strengere eisen aan werkgevers om misbruik en uitbuiting te voorkomen. Dit is bedoeld om de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten te verminderen en de arbeidsmarkt eerlijker te maken.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren zodat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend, waarmee de ongecontroleerde instroom wordt beperkt en selectie vooraf mogelijk wordt. Dit is een structurele maatregel om grip te krijgen op wie naar Europa komt.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil snellere procedures en terugkeer voor asielzoekers met weinig kans op een status, en aparte, gesloten opvang voor overlastgevers. Dit is bedoeld om de instroom van kansarme asielzoekers te ontmoedigen en overlast te beperken.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
Volt kiest nadrukkelijk niet voor het beperken van de instroom van mensen van buiten de EU, maar juist voor een humaan, solidair en op mensenrechten gebaseerd migratie- en asielbeleid. In plaats van strengere instroombeperkingen, pleit Volt voor legale migratiekanalen, eerlijke procedures en het stoppen van deals met dubieuze regimes. Hun kernvisie is dat migratie eerlijk, menswaardig en in lijn met internationale verdragen moet worden geregeld.
Volt verzet zich tegen het beperken van instroom via deals met onvrije regimes of het opzetten van uitzetcentra buiten de EU. Zij vinden dit in strijd met mensenrechten en internationale wetgeving, en willen dat Nederland dergelijke maatregelen actief tegenhoudt. Dit standpunt adresseert direct de vraag door juist streng te zijn tegen repressieve of onmenselijke instroombeperkende maatregelen.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten.”
Volt wil de instroom niet beperken, maar juist reguleren via legale, veilige kanalen en waarborgen dat mensenrechten altijd worden gerespecteerd. Zij stellen dat verdragen direct moeten worden opgeschort bij mensenrechtenschendingen, en dat Nederland geen instroombeperkende maatregelen mag steunen die niet aan deze voorwaarden voldoen.
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden. Op het moment dat zo’n concrete voorwaarde ontbreekt, moet Nederland tegen het sluiten van dit verdrag stemmen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”