De PVV is uitgesproken tegen het stimuleren van elektrisch rijden (EV) en het verplichten of bevoordelen van elektrische voertuigen. De partij wil geen verplicht elektrisch rijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen exclusieve parkeerplekken voor EV’s en wil alle zero-emissiezones afschaffen. Hun kernvisie is dat automobilisten keuzevrijheid moeten behouden en niet op kosten mogen worden gejaagd door klimaatmaatregelen.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van stimulering, verplichting of bevoordeling van elektrisch rijden. Zij vinden dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze voor type auto en dat klimaatmaatregelen de automobilist onnodig op kosten jagen.
“Geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s, niet verplicht elektrisch rijden”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV wil alle klimaatsubsidies en -maatregelen die elektrisch rijden stimuleren, afschaffen. Zij zien deze uitgaven als verspilling en willen dat het geld ten goede komt aan lagere lasten voor burgers.
De PVV is ook tegen elektrificatie in andere sectoren zoals de scheepvaart, en tegen verplichte bijmenging van biobrandstoffen, waarmee ze hun algemene afkeer van overheidssturing richting elektrificatie onderstrepen.
De SGP is voor het stimuleren van elektrisch rijden, maar met oog voor haalbaarheid, betaalbaarheid en technologische neutraliteit. Ze willen elektrisch rijden niet benadelen ten opzichte van fossiele alternatieven, stimuleren de tweedehandsmarkt voor EV’s, en pleiten voor gerichte subsidies en lease-ondersteuning. Tegelijkertijd benadrukken ze het belang van innovatie in batterijtechnologie en het voorkomen van negatieve milieueffecten.
De SGP vindt dat elektrisch rijden niet mag worden benadeeld ten opzichte van benzine en diesel, en wil juist de overstap naar emissieloos rijden stimuleren. Ze pleiten voor het voortzetten en versterken van subsidies voor tweedehands elektrische auto’s en het aantrekkelijker maken van EV’s via leaseconstructies. Dit moet bijdragen aan een grotere beschikbaarheid van elektrische auto’s, ook op de tweedehandsmarkt.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel.”
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden.”
Om de doorstroom naar de tweedehandsmarkt te bevorderen en de zakelijke markt te vergroenen, wil de SGP zakelijke leaserijders verplichten om te kiezen voor een emissieloze auto of een zuinige hybride, rekening houdend met de laadinfrastructuur.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP erkent de milieuproblemen rond huidige batterijproductie en wil daarom innovatie in batterijtechnologie stimuleren, zoals solid state batterijen, om de milieu-impact van EV’s te verkleinen.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP benadrukt het belang van techniekneutraliteit en consistent beleid, zodat verschillende emissieloze technologieën een kans krijgen en er geen jojo-beleid ontstaat dat investeringen in EV’s ondermijnt.
JA21 is uitgesproken tegen het stimuleren van elektrisch rijden (EV) via overheidsdwang, subsidies of regelgeving. De partij verzet zich tegen het verbod op brandstofauto’s, dwingende elektrificatie van wagenparken en milieuzones die elektrisch vervoer afdwingen, en pleit voor technologische neutraliteit en keuzevrijheid voor ondernemers en consumenten.
JA21 vindt dat de overheid geen dwingende maatregelen moet nemen om elektrisch rijden te stimuleren, zoals verbod op brandstofauto’s, milieuzones of verplichte elektrificatie van wagenparken. De partij ziet EV-beleid als ondoordacht, onhaalbaar en te kostbaar, en wil ondernemers en consumenten keuzevrijheid geven.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken. Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek. Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
Volt is duidelijk vóór het stimuleren van elektrisch rijden (EV) en wil dit versnellen door een verbod op de verkoop van fossiele voertuigen vanaf 2030 en het verplicht uitstootvrij maken van zakelijke leaseauto’s. Daarnaast zet Volt in op financiële prikkels en ondersteuning voor ondernemers en particulieren die willen overstappen op elektrische voertuigen, met aandacht voor eerlijkheid en effectiviteit.
Volt wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen door een verbod op de verkoop van voertuigen op fossiele brandstof vanaf 2030 en het verplicht uitstootvrij maken van zakelijke leaseauto’s. Dit is een concreet en ambitieus voorstel dat verder gaat dan het huidige Europese beleid.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
Volt erkent dat de overstap naar elektrisch rijden niet altijd vanzelfsprekend is, vooral voor kleine ondernemers. Daarom wil Volt financiële instrumenten en beloningen inzetten om de aanschaf van elektrische voertuigen aantrekkelijker te maken.
“Daarom creëren wij leenmogelijkheden tegen risicovrije rente bij de overheid voor ondernemers die willen verduurzamen. Denk bijvoorbeeld aan kleine ondernemers die hun oude dieselbusje willen vervangen door een elektrische auto.”
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen.”
Volt wil de belasting op elektrische voertuigen eerlijker maken door een gewichtscorrectie toe te passen en de BPM te baseren op CO₂-uitstoot en grondstoffen, zodat de stimulering van EV’s ook rechtvaardig en effectief blijft.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
BBB is kritisch over het stimuleren van elektrisch vervoer (EV) en pleit niet voor actief EV-beleid. In plaats daarvan richt de partij zich op het stimuleren van schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof, en is zij tegen overhaaste of dure maatregelen die de automobilist belasten. BBB wil geen ontmoediging van autogebruik en is tegen zero-emissie zones.
BBB kiest niet voor het stimuleren van elektrisch vervoer, maar voor technologische neutraliteit en het ondersteunen van alternatieve schone brandstoffen. De partij verzet zich tegen maatregelen die specifiek EV’s bevoordelen of het gebruik van fossiele voertuigen ontmoedigen, en benadrukt betaalbaarheid en keuzevrijheid voor burgers en ondernemers.
“Overgang naar schonere brandstoffen. Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“Geen overhaaste en dure maatregelen. BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
“We stimuleren schoon vervoer via innovaties en schonere brandstoffen, maar waken voor overhaaste maatregelen.”
De ChristenUnie is duidelijk vóór het stimuleren van elektrisch vervoer (EV) en zero-emissie auto’s. Ze willen het gebruik van elektrische auto’s bevorderen via fiscale stimulansen, zoals aanpassing van de motorrijtuigenbelasting, en door het invoeren van een kilometerprijs die milieuvriendelijk rijden beloont. Hun visie is gericht op het versnellen van de transitie naar schoon vervoer om klimaatdoelen te halen en de luchtkwaliteit te verbeteren.
De ChristenUnie kiest expliciet voor het stimuleren van elektrisch rijden door fiscale maatregelen en het ontmoedigen van vervuilende alternatieven. Dit moet bijdragen aan schoner vervoer en het behalen van klimaatdoelen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats...”
De partij erkent het belang van voldoende laadinfrastructuur en netcapaciteit voor de groei van elektrisch vervoer. Ze willen dat laadvoorzieningen worden meegenomen in de planning van het energienet en dat netcongestie wordt aangepakt.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
“Andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
Naast elektrisch vervoer zet de ChristenUnie ook in op de stimulering van groene waterstof, met name voor vrachtvervoer en zwaar transport waar elektrificatie minder voor de hand ligt.
“We stimuleren de productie van groene waterstof met het oog op vrachtvervoer, inclusief zwaar wegtransport.”
Forum voor Democratie (FVD) is uitgesproken tegen het stimuleren van elektrisch rijden (EV) en het voeren van beleid dat elektrisch vervoer bevoordeelt. In plaats daarvan pleit FVD voor het afschaffen van onderscheid tussen brandstofsoorten in de wegenbelasting en het beëindigen van milieuzones en klimaatmaatregelen, zodat alle automobilisten gelijk worden behandeld en fossiele brandstoffen niet worden ontmoedigd.
FVD verzet zich tegen het stimuleren van elektrisch rijden door het afschaffen van subsidies, het schrappen van klimaatregels en het gelijk belasten van alle brandstofsoorten. De partij ziet geen klimaatprobleem en wil geen beleid voeren dat elektrisch rijden bevoordeelt boven fossiel rijden; alle automobilisten moeten volgens FVD gelijk worden behandeld, ongeacht de aandrijving van hun voertuig.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
“We schaffen alle klimaatregels, zodat energie weer betaalbaar en betrouwbaar wordt.”
“We stoppen volledig met de energietransitie, zodat ons land niet langer wordt opgezadeld met onbetaalbaar en zinloos klimaatbeleid.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over het stimuleren van elektrisch rijden (EV) als één-op-één vervanging van fossiele auto's. Zij pleiten niet voor het grootschalig stimuleren van EV's, maar voor het verminderen van autobezit en het prioriteren van openbaar vervoer, deelmobiliteit en actieve vormen van vervoer. Hun beleid richt zich op minder auto's, niet op meer elektrische auto's.
De PvdD wijst het idee af om alle fossiele auto's simpelweg te vervangen door elektrische voertuigen, vanwege de grote impact op grondstoffen en ruimtegebruik. Zij vinden dat het stimuleren van EV's als massale vervanging van het wagenpark niet duurzaam is en pleiten voor een fundamenteel andere mobiliteitsaanpak.
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
In plaats van het stimuleren van elektrisch rijden als doel op zich, wil de PvdD investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit om de afhankelijkheid van de (elektrische) auto te verminderen. Dit beleid is bedoeld om klimaat, ruimte en grondstoffen te sparen.
“Wij kiezen ervoor om juist flink te investeren in betaalbaar, comfortabel en toegankelijk openbaar vervoer. Dat draagt bij aan de verduurzaming en het leefbaar houden van onze steden.”
“In dunbevolkte gebieden investeren we fors in beter openbaar vervoer en deelmobiliteit, zodat mensen minder afhankelijk worden van de eigen auto.”
BIJ1 is kritisch over het stimuleren van elektrische auto's (EV's) als dé oplossing voor duurzame mobiliteit. In plaats van het stimuleren van EV's, pleit BIJ1 voor het verminderen van autobezit en investeert de partij vooral in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer. BIJ1 wijst expliciet op de grondstoffenproblematiek rond EV's en kiest voor een bredere, collectieve aanpak van mobiliteitstransitie.
BIJ1 vindt het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s onwenselijk vanwege de grote vraag naar grondstoffen. De partij kiest ervoor om autobezit te verminderen en alternatieven zoals openbaar vervoer en deelvervoer te stimuleren, in plaats van specifiek EV’s te promoten.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
BIJ1 is tegen subsidies aan grote bedrijven voor zogenaamd groene oplossingen, waaronder mogelijk ook EV-stimulering valt. De partij wil publieke investeringen richten op collectieve infrastructuur en woningverduurzaming, niet op individuele autobezitters of de auto-industrie.
“Geen subsidies aan greenwashed multinationals, geen publiek-private schijnconstructies, maar volledige ontmarkting van de energievoorziening.”
D66 is duidelijk vóór het stimuleren van elektrische voertuigen (EV) en wil dit bereiken via subsidies, belastingvoordelen en het afbouwen van voordelen voor niet-elektrische voertuigen. Hun beleid richt zich op het betaalbaar maken van EV’s, het stimuleren van werkgevers en het ondersteunen van gemeenten bij de invoering van emissievrije zones.
D66 wil de overstap naar elektrische voertuigen versnellen door financiële prikkels te bieden en fiscale voordelen voor niet-elektrische voertuigen af te bouwen. Dit moet de CO2-uitstoot verminderen en de verduurzaming van mobiliteit bevorderen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 ziet deelmobiliteit, waaronder elektrische auto’s, als standaard onderdeel van het vervoersaanbod en wil het aanbod hiervan vergroten.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 wil gemeenten ondersteunen bij het invoeren van emissievrije zones, met duidelijke landelijke regie, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn.
“Gemeenten krijgen hulp bij het invoeren van emissievrije zones. Het Rijk neemt hierin de leiding waardoor het voor gemeenten makkelijker wordt om in te voeren en voor ondernemers duidelijker waar ze aan moeten voldoen.”
De VVD is voor het stimuleren van elektrisch rijden (EV) en wil dit vooral bereiken door de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's aantrekkelijker te maken en de laadinfrastructuur te verbeteren. De partij richt zich op het vergroten van de betaalbaarheid en toegankelijkheid van EV's voor een bredere doelgroep, met aandacht voor innovatie en praktische oplossingen voor laden.
De VVD wil elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar maken door de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren. Dit moet elektrisch rijden betaalbaarder en praktischer maken, vooral voor mensen zonder eigen laadpaal. Innovatie en samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen worden actief ondersteund.
“is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden. We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur...”
De VVD ziet innovatie als een belangrijke motor voor de verdere ontwikkeling van elektrisch rijden. Door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen te faciliteren, wil de partij technologische vooruitgang en nieuwe toepassingen op het gebied van EV versnellen.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
BVNL is tegen het stimuleren van elektrische voertuigen (EV) via belastingen of subsidies en wil dat automobilisten volledig vrij zijn in hun keuze voor type auto. De partij pleit voor het afschaffen van fiscale voordelen voor EV’s en het gelijk behandelen van alle auto’s, ongeacht de aandrijving. BVNL ziet overheidssturing op de keuze voor elektrische auto’s als ongewenst en pleit voor een vrije markt zonder inmenging.
BVNL is expliciet tegen het stimuleren van elektrische auto’s via belastingen of subsidies. De partij vindt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze van automobilisten en dat alle auto’s gelijk behandeld moeten worden. Dit standpunt is ingegeven door hun bredere visie op marktwerking en het beperken van overheidsbemoeienis.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
Het CDA is gematigd positief over het stimuleren van elektrische voertuigen (EV), maar kiest vooral voor een indirecte benadering via hervorming van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en het verbeteren van de energie-infrastructuur. Er zijn geen expliciete, concrete voorstellen voor directe stimulering van EV-aanschaf of -gebruik, maar het CDA erkent de transitie naar elektrische auto’s en wil het belastingstelsel daarop aanpassen.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting hervormen zodat deze beter aansluit bij de overgang naar elektrische auto’s. Hiermee erkent de partij de groei van EV’s en wil zij het belastingstelsel toekomstbestendig maken, maar zonder directe subsidies of aankoopprikkels voor EV’s.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA ziet een goede energie-infrastructuur als randvoorwaarde voor duurzame mobiliteit, waaronder EV’s. De partij wil netcongestie aanpakken en lokale initiatieven voor duurzame mobiliteit stimuleren, maar noemt EV’s niet expliciet.
“We pakken de netcongestie voortvarend aan... We stimuleren flexibele contracten en ‘energyhubs’ op bedrijventerreinen en initiatieven van energiecoöperaties, gemeenten en provincies op het gebied van duurzame mobiliteit en lokale opwek, gebruik en opslag van energie.”
GroenLinks-PvdA is uitgesproken vóór het stimuleren van elektrisch vervoer (EV) en wil dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. Ze leggen de nadruk op normering en versnelling van de transitie naar elektrisch rijden, met concrete verplichtingen voor de leasemarkt en stimulering van schone mobiliteit.
GroenLinks-PvdA wil de verkoop van fossiel aangedreven voertuigen uitfaseren en elektrisch vervoer versneld de norm maken. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van uitstoot en het versnellen van de verduurzaming van mobiliteit. De partij kiest voor duidelijke wetgeving en normering, zodat de overstap naar elektrisch rijden onomkeerbaar wordt.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
Naast normering voor EV’s zet GroenLinks-PvdA in op het stimuleren van schonere mobiliteitsvormen, zoals lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Elektrisch vervoer wordt gezien als onderdeel van een bredere mobiliteitstransitie, waarbij de auto minder centraal staat en alternatieven worden gestimuleerd.
“Er komt meer nadruk op lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto’s.”
De SP is voor het stimuleren van elektrisch vervoer (EV), maar benadrukt dat dit eerlijk, toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen. Ze willen overstappen op emissievrije auto's uiterlijk in 2035, ondersteuning bieden aan mensen die willen overstappen op een schonere auto, en zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten met transparante prijzen. De SP verzet zich tegen extra lasten voor automobilisten waar geen alternatieven zijn en wil dat elektrisch laden een publieke voorziening wordt.
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto's uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en wil mensen ondersteunen bij de overstap naar schonere auto's. Ze willen dat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt, zonder dat autorijden duurder wordt waar alternatieven ontbreken.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. ... Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
De SP wil dat elektrisch laden altijd en overal eerlijk en betaalbaar is, met een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. Ze willen transparante prijzen en actieve overheidsregie om misbruik te voorkomen, zodat laden een publieke voorziening wordt en geen verdienmodel voor bedrijven.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik. ... Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
DENK is voor het stimuleren van elektrisch rijden (EV) en wil investeren om elektrisch rijden betaalbaar te maken, vooral voor lage en middeninkomens. Hun belangrijkste concrete voorstel is een toegankelijke regeling die elektrisch rijden financieel aantrekkelijker maakt voor deze groepen, als onderdeel van hun bredere inzet op verduurzaming van mobiliteit.
DENK ziet elektrisch rijden als een belangrijk middel om de uitstoot van het verkeer te verminderen en mobiliteit te verduurzamen. Ze willen investeren in elektrisch rijden en zorgen dat het ook voor lage en middeninkomens bereikbaar wordt, door een toegankelijke regeling in te voeren. Dit past binnen hun bredere visie op klimaatrechtvaardigheid en het betaalbaar houden van duurzame keuzes.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
NSC spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit voor het actief stimuleren van elektrische voertuigen (EV). Het programma noemt wel het belang van een slim elektriciteitsnet en het sturen van laadmomenten voor elektrische auto's, maar concrete voorstellen voor het stimuleren van EV-aanschaf of -gebruik ontbreken. De focus ligt vooral op het betaalbaar houden van energie en het versterken van de energie-infrastructuur.
NSC erkent de toenemende vraag naar elektriciteit door onder andere elektrische auto's en wil het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren. Dit moet mensen stimuleren om hun elektrische auto’s niet allemaal tegelijk op te laden, maar van actief stimuleren van EV-bezit of -aanschaf is geen sprake.
“we willen het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma