BVNL is zeer kritisch over asielzoekers en immigratie, en pleit voor een asielstop. Voor de groep migranten die al in Nederland is, stelt BVNL dat iedereen die kan werken, moet werken, en koppelt zij rechten op uitkeringen en verblijf direct aan arbeidsparticipatie en het leren van de Nederlandse taal. Het stimuleren van asielzoekers om meteen te gaan werken gebeurt bij BVNL vooral via dwang en het beperken van sociale voorzieningen voor wie niet werkt.
BVNL vindt dat asielzoekers en migranten die kunnen werken, daartoe met drang en dwang moeten worden aangespoord. Wie niet werkt, verliest rechten op uitkeringen of zelfs verblijf. Dit beleid is bedoeld om participatie te verhogen en misbruik van sociale voorzieningen te voorkomen.
“331.000 migranten zouden kunnen werken maar doen dit niet. Die moeten met drang en dwang worden aangespoord om te participeren op de arbeidsmarkt.”
“Mensen die wél kunnen, maar niet willen werken worden gekort op hun bijstandsuitkering en op toeslagen (zoals huur- en zorgtoeslag). Mensen met meerdere verblijfstitels verliezen bij werkweigering hun Nederlandse verblijfstitel.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Iedereen die kan werken, werkt.”
BVNL koppelt het recht op bijstand en sociale voorzieningen voor nieuwkomers aan langdurige arbeidsparticipatie en het beheersen van de Nederlandse taal. Dit is bedoeld om directe afhankelijkheid van de verzorgingsstaat te voorkomen en integratie te bevorderen.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
Volt stimuleert asielzoekers om vanaf dag één te gaan werken door directe toegang tot een burgerservicenummer (BSN) en het afschaffen van de tewerkstellingsvergunning. Ze willen dat asielzoekers direct kunnen deelnemen aan betaald werk, ondernemerschap of opleidingen, ondersteund door begeleiding en extra stimulansen in sectoren met tekorten. Volt ziet werk als essentieel voor integratie en het benutten van talenten van nieuwkomers.
Volt wil dat asielzoekers vanaf het begin van hun verblijf in Nederland kunnen werken, zonder bureaucratische drempels zoals de tewerkstellingsvergunning. Dit moet hun integratie versnellen en het arbeidspotentieel benutten, vooral in sectoren met personeelstekorten.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
Volt wil asielzoekers actief begeleiden naar werk, vrijwilligerswerk of ondernemerschap, met extra stimulansen voor beroepen waar tekorten zijn. Dit verlaagt de drempel tot de arbeidsmarkt en zorgt dat hun talenten direct bijdragen aan de samenleving.
“Zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Voor beroepen in tekortsectoren bouwen we extra stimulansen in, zoals om- en bijscholing.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
Het CDA stimuleert kansrijke asielzoekers om zo snel mogelijk te gaan werken door hen na één maand toegang tot de arbeidsmarkt te geven, met nadruk op leer-werktrajecten en snelle integratie via taal en werk. De partij ziet werk als de snelste manier om te integreren en wil dat gemeenten, werkgevers en onderwijsinstellingen actief bijdragen aan deze snelle arbeidsmarkttoegang. De kern van hun visie is dat snelle participatie via werk en taal essentieel is voor succesvolle integratie en wederkerigheid in de samenleving.
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers al na één maand toegang krijgen tot de arbeidsmarkt, in plaats van de huidige langere wachttijd. Dit moet integratie versnellen en voorkomt langdurige afhankelijkheid van opvang. De partij koppelt dit aan leer-werktrajecten en een vroege start met taallessen, zodat asielzoekers snel kunnen meedoen in de samenleving.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“Werk is de snelste manier om de taal te leren. Asielzoekers en statushouders gaan sneller aan het werk.”
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
Het CDA wil succesvolle initiatieven die asielzoekers aan werk helpen, zoals het programma ‘Statushouders aan het werk’, nationaal uitrollen. Dit gebeurt samen met werkgevers, uitzenders en gemeenten, om de overgang naar werk structureel te versnellen.
“We rollen de initiatieven uit het programma ‘Statushouders aan het werk’ nationaal uit, samen met werkgevers, uitzenders en gemeenten.”
Het CDA koppelt inburgering direct aan actieve deelname aan de samenleving, waaronder betaald werk. Statushouders zijn verplicht om in te burgeren en mee te doen, waarbij werk een expliciet onderdeel is van deze participatieplicht.
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
De VVD stimuleert asielzoekers en statushouders om direct na huisvesting aan het werk te gaan, in plaats van een uitkering te ontvangen. Zij willen werk de norm maken voor integratie en stellen voor dat elke statushouder of nieuwkomer een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden, met strenge consequenties bij weigering. Werkgevers worden ondersteund bij het aannemen van statushouders, en gegevens worden gedeeld om de match met vacatures te versnellen.
De VVD vindt dat integratie het beste plaatsvindt op de werkvloer en wil voorkomen dat statushouders langdurig in een uitkering zitten. Daarom moet elke statushouder of nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan aangeboden krijgen en accepteren, in plaats van direct een uitkering. Dit wordt ondersteund door het delen van geanonimiseerde gegevens met werkcentra en uitzendbureaus, en door werkgevers te ondersteunen bij het aannemen van statushouders. Wie passend werk weigert, wordt gekort op de uitkering.
“De VVD wil dat elke statushouder direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en accepteert, in plaats van direct een uitkering.”
“Professionele gegevens worden geanonimiseerd gedeeld met werkcentra en uitzendbureaus, zodat zij actief kunnen matchen op vacatures in tekortsectoren zoals zorg, bouw en techniek. Wie meer dan één keer passend werk weigert, moet gekort worden op de uitkering. Werkgevers die statushouders aannemen krijgen ondersteuning.”
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden”
De VVD koppelt het recht op bijstand aan het voldoen aan een taaleis en wil dat ook vrouwen uit statushoudergezinnen zelfstandig aan het werk worden geholpen. Hiermee willen ze economische zelfstandigheid bevorderen en integratie versnellen.
50PLUS stimuleert asielzoekers niet expliciet om meteen te gaan werken; het programma legt de nadruk op een streng migratiebeleid, beperking van asielinstroom en het onderscheiden van verschillende vormen van migratie. Er worden geen concrete voorstellen gedaan om asielzoekers direct toegang tot de arbeidsmarkt te geven of hen te stimuleren om te werken. De partij focust vooral op beperking, selectie en terugkeer, niet op arbeidsdeelname van asielzoekers.
50PLUS benoemt nergens in het programma dat asielzoekers direct moeten kunnen werken of dat zij hierin gestimuleerd worden. De partij richt zich op beperking van de asielinstroom, snelle procedures en terugkeer bij afwijzing, zonder aandacht voor arbeidsdeelname van asielzoekers. Dit onderscheidt 50PLUS van partijen die wél inzetten op snelle arbeidsparticipatie van asielzoekers.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
Forum voor Democratie (FVD) stimuleert asielzoekers niet om meteen te gaan werken; integendeel, FVD wil asielopvang in Nederland stoppen en asielzoekers weren. Het enige werkgerelateerde voorstel betreft een streng gereguleerd GreenCard-systeem voor tijdelijke, economisch waardevolle arbeidsmigranten, maar dit geldt expliciet niet voor asielzoekers. FVD pleit voor een restrictief migratiebeleid waarbij asielzoekers geen toegang krijgen tot de arbeidsmarkt in Nederland.
FVD wil asielzoekers niet laten werken, maar juist de asielopvang beëindigen en opvang in de regio stimuleren. Het beleid is gericht op het weren van asielzoekers uit Nederland, niet op hun arbeidsdeelname.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
FVD stelt een streng gereguleerd GreenCard-model voor, maar dit is uitsluitend bedoeld voor tijdelijke, economisch waardevolle arbeidsmigranten die cultureel compatibel zijn, niet voor asielzoekers.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“Met een naturalisatiestop van tien jaar en een GreenCard-systeem voor tijdelijke, waardevolle arbeidsmigranten.”
GroenLinks-PvdA stimuleert asielzoekers om zo snel mogelijk aan het werk te gaan door belemmeringen weg te nemen en directe toegang tot de arbeidsmarkt te faciliteren. Ze willen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning schrappen en asielzoekers al tijdens de procedure laten integreren, onder meer via werk en taalonderwijs. Het doel is zowel snelle integratie als het verlichten van personeelstekorten.
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers zo snel mogelijk kunnen werken, door wettelijke barrières te verwijderen en werkgevers actief te koppelen aan asielzoekers. Dit moet bijdragen aan integratie en het oplossen van arbeidsmarktkrapte.
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
“Zo faciliteren we de integratie van nieuwkomers én verlichten we de krapte op de arbeidsmarkt.”
De partij vindt dat asielzoekers al tijdens de asielprocedure moeten kunnen deelnemen aan de samenleving, onder meer door werk en taalonderwijs. Dit voorkomt langdurige inactiviteit en versnelt de integratie.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
NSC stimuleert statushouders (erkende asielzoekers) om direct na inschrijving bij de gemeente aan het werk te gaan, met als doel hun integratie, zelfredzaamheid en bijdrage aan de economie te bevorderen. De partij wil verplichtingen tot werk en scholing voor statushouders flink aanscherpen, belemmeringen voor werk wegnemen en het aantal startbanen fors uitbreiden. Inburgering op de werkplek wordt het uitgangspunt, zodat werken en integreren hand in hand gaan.
NSC vindt dat statushouders niet moeten terugvallen in een uitkering, maar direct moeten participeren op de arbeidsmarkt. Dit moet hun integratie versnellen, de afhankelijkheid van sociale voorzieningen verminderen en bijdragen aan de economie. Gemeenten krijgen extra middelen om samen met werkgevers meer startbanen te creëren, en inburgering op de werkplek wordt de norm.
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden. De belemmeringen om te gaan werken en zo bij te dragen aan onze economie moeten worden weggenomen. Inburgering op de werkplek moet het uitgangspunt zijn.”
“Werk is belangrijk om succesvol in te burgeren. Statushouders krijgen bij inschrijving in de gemeente direct een baan of verplicht participatietraject aangeboden zodat ze kunnen meedoen in de samenleving, zelfredzaam worden en integreren. Het wordt makkelijker om werken te combineren met het volgen van een inburgeringstraject. Gemeenten krijgen extra middelen om het aantal startbanen voor statushouders uit te breiden, samen met werkgevers en het onderwijs.”
Om succesvolle participatie te bevorderen, wil NSC dat nieuwkomers (waaronder asielzoekers) sneller de Nederlandse taal leren en werkervaring opdoen. De taaleis wordt aangescherpt en werken wordt nadrukkelijk gekoppeld aan het inburgeringstraject.
“Nieuwkomers moeten goed ingeburgerd zijn in de Nederlandse samenleving en de principes van onze democratische rechtsstaat begrijpen en omarmen. Hiervoor is het essentieel dat nieuwkomers de Nederlandse taal beheersen. We willen de taaleis voor nieuwkomers aanscherpen naar B1-niveau.”
“Het wordt makkelijker om werken te combineren met het volgen van een inburgeringstraject.”
De PVV stimuleert asielzoekers niet om meteen te gaan werken; integendeel, de partij pleit voor een totale asielstop en het sluiten van azc’s. In het verkiezingsprogramma wordt asielzoekers vooral verweten misbruik te maken van de verzorgingsstaat en wordt ingezet op het weren en uitzetten van asielzoekers, niet op hun arbeidsdeelname. Concrete voorstellen om asielzoekers sneller aan het werk te helpen ontbreken volledig.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren en azc’s sluiten, waardoor er geen sprake is van beleid om asielzoekers te laten werken. De partij ziet asielzoekers vooral als een last voor de verzorgingsstaat en wil hun instroom volledig stoppen.
De PVV bekritiseert het feit dat veel statushouders langdurig in de bijstand zitten, maar doet geen voorstellen om asielzoekers of statushouders sneller aan het werk te helpen. De toon is uitsluitend negatief over hun participatie.
“Een derde van de statushouders zit na negen jaar nog steeds in de bijstand; meer dan de helft van de bijstandsontvangers in ons land zijn niet-westerse allochtonen.”
De SGP stimuleert asielzoekers niet expliciet om meteen te gaan werken; hun programma legt de nadruk op beperking van asielinstroom, snelle procedure-afhandeling en sobere opvang. Er worden geen concrete voorstellen gedaan om asielzoekers direct aan het werk te helpen of te verplichten, en de partij richt zich vooral op terugkeer, integratiebelemmeringen en het beperken van voorzieningen. De SGP onderscheidt zich hiermee van partijen die wél actief inzetten op snelle arbeidsdeelname van asielzoekers.
De SGP wil vooral dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status en bij afwijzing zo snel mogelijk terugkeren. Werk wordt niet als middel ingezet om integratie of zelfredzaamheid van asielzoekers te bevorderen tijdens de procedure.
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
Waar de SGP spreekt over het stimuleren van werk, betreft dit niet asielzoekers maar andere groepen zoals werklozen, mensen met een beperking, of statushouders. Er is geen koppeling gemaakt tussen asielzoekers en directe arbeidsparticipatie.
BBB stimuleert asielzoekers om zo snel mogelijk te participeren in de samenleving door werk, vrijwilligerswerk of opleiding, en wil kansrijke asielzoekers actief aan het werk zetten zodra de wet dit toestaat. De partij koppelt werken aan zelfredzaamheid en het bijdragen aan opvangkosten, en maakt deelname aan de maatschappij na een jaar verblijf verplicht voor arbeidsgeschikte asielzoekers.
BBB wil dat kansrijke asielzoekers zo snel mogelijk aan het werk gaan, conform de huidige regelgeving, om hun zelfredzaamheid te bevorderen en bij te dragen aan hun eigen opvangkosten. Dit wordt gezien als een manier om integratie te stimuleren en de lasten voor de samenleving te verlichten.
“Kansrijke asielzoekers aan het werk. Asielzoekers mogen, conform de geldende regelgeving, vanaf zes maanden na hun asielaanvraag werken. BBB wil dat deze mogelijkheid actief wordt benut voor kansrijke asielzoekers, mits zij geen overlast veroorzaken. Hiermee bevorderen we zelfredzaamheid. Een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten.”
Na een jaar verblijf in Nederland moeten arbeidsgeschikte asielzoekers verplicht deelnemen aan de samenleving via werk, vrijwilligerswerk of opleiding. BBB wil hiermee voorkomen dat participatie vrijblijvend blijft en benadrukt dat ook Oekraïense ontheemden moeten bijdragen.
“Verplicht bijdragen aan de samenleving. Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding. Deelnemen aan de maatschappij wordt zodoende geen vrijblijvende optie meer. Ook Oekraïeners dragen bij.”
BBB wil dat asielzoekers direct na voorlopige goedkeuring van hun aanvraag starten met een inburgeringscursus, gericht op werk en scholing, voordat zij naar Nederland komen. Dit moet de integratie versnellen en aansluiten bij de vaardigheden van de asielzoeker.
“Er dient een nuchtere aanpak te komen gericht op werk en scholing en die aansluit bij de kennis en vaardigheden van de asielzoeker.”
BIJ1 stimuleert asielzoekers expliciet om vanaf dag 1 van hun procedure te mogen werken en studeren, zonder beperkingen. Hun beleid is gericht op het direct toegankelijk maken van de arbeidsmarkt voor gevluchte mensen, met volledige arbeidsrechten en zonder onderscheid op basis van verblijfsstatus. Dit past in hun bredere visie van gelijke behandeling en het wegnemen van belemmeringen voor participatie.
BIJ1 wil dat alle gevluchte mensen, inclusief asielzoekers, direct vanaf het begin van hun procedure onbeperkt mogen werken en studeren. Hiermee willen ze uitsluiting en afhankelijkheid tegengaan, en zorgen dat asielzoekers meteen kunnen bijdragen aan de samenleving en hun eigen leven opbouwen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
BIJ1 pleit voor volledige gelijkstelling van arbeidsrechten voor asielzoekers en ongedocumenteerden met andere werknemers. Dit betekent recht op passend werk, gelijke contracten, sociale voorzieningen en bescherming tegen uitbuiting, zodat zij niet langer afhankelijk zijn van hun verblijfsstatus of werkgever.
“Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. ... en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
JA21 stimuleert asielzoekers niet om meteen te gaan werken; hun programma richt zich juist op het beperken van asielinstroom, het ontmoedigen van integratie van asielzoekers in de Nederlandse arbeidsmarkt en het scheiden van asiel- en arbeidsmigratie. JA21 pleit voor opvang van vluchtelingen in de regio, snelle terugkeer bij afwijzing en het voorkomen dat asielzoekers via werk alsnog een verblijfsstatus verkrijgen. Er zijn geen voorstellen om asielzoekers direct te laten werken; de nadruk ligt op beperking en terugkeer.
JA21 wil expliciet voorkomen dat asielzoekers door het verkrijgen van werk alsnog een asielstatus krijgen. Zij zien het mengen van arbeids- en asielmigratie als ongewenst en willen dit juridisch onmogelijk maken. Dit standpunt is bedoeld om te voorkomen dat asielzoekers via de arbeidsmarkt in Nederland kunnen blijven.
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
JA21 ziet asielopvang in Nederland als ongewenst en wil asielzoekers na afwijzing direct terugsturen, zonder integratie of participatie op de arbeidsmarkt. Werken wordt niet als instrument gezien om asielzoekers te activeren, maar juist als iets dat moet worden voorkomen om misbruik van het systeem tegen te gaan.
De Partij voor de Dieren (PvdD) stimuleert asielzoekers niet expliciet om meteen te gaan werken, maar zet vooral in op snelle en volledige maatschappelijke participatie zodra een verblijfsvergunning is verkregen. De partij pleit voor goede begeleiding, snelle duidelijkheid over de asielstatus en projecten waarbij vluchtelingen met een beroepsachtergrond aan lokale werkgevers worden gekoppeld, met voldoende begeleiding voor integratie. Direct werken tijdens de asielprocedure wordt niet als speerpunt genoemd; de nadruk ligt op humane opvang en integratie na statusverlening.
PvdD vindt dat vluchtelingen na het verkrijgen van een verblijfsvergunning snel en volledig moeten kunnen meedoen in de maatschappij, onder andere door koppeling aan lokale werkgevers en begeleiding richting werk. Dit is gericht op integratie en het benutten van talenten, niet op directe arbeidsdeelname tijdens de asielprocedure.
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“Daarnaast zetten we in op kleinschalige mengvormen waarbij bijvoorbeeld studenten en nieuwkomers een wooncomplex delen, en projecten waarbij vluchtelingen met een bepaalde beroepsachtergrond worden gekoppeld aan potentiële lokale werkgevers. Hier zorgen we voor voldoende begeleiding, zodat dit leidt tot betere integratie en wederzijds begrip in de wijk.”
Tijdens de asielprocedure ligt de focus van PvdD op humane opvang, begeleiding, en het bieden van mogelijkheden tot ontplooiing, maar niet expliciet op het stimuleren van directe arbeidsdeelname.
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
De SP wil dat asielzoekers en vluchtelingen sneller en meer mogelijkheden krijgen om te werken, omdat langdurig nietsdoen integratie belemmert en het draagvlak ondermijnt. De partij pleit voor het verruimen van de mogelijkheden voor betaald werk en vrijwilligerswerk tijdens de asielprocedure, zodat asielzoekers actief kunnen blijven, de taal leren en financieel bijdragen. Dit beleid is bedoeld om integratie te bevorderen en onnodige segregatie te voorkomen.
De SP vindt het onwenselijk dat asielzoekers maanden- of jarenlang niet mogen werken, omdat dit hun integratie belemmert en leidt tot slechtere maatschappelijke aansluiting. Door het verruimen van de mogelijkheden voor betaald werk en vrijwilligerswerk kunnen asielzoekers actief blijven, de taal leren en financieel bijdragen aan hun eigen opvang. Dit beleid is bedoeld om integratie te bevorderen en het draagvlak voor opvang te vergroten.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.”
“Net als het verruimen van mogelijkheden voor vluchtelingen om te werken, willen we ook meer mogelijkheden creëren om de Nederlandse taal te leren voor mensen in opvanglocaties.”
De SP hekelt het huidige beleid waarbij asielzoekers niet mogen werken, terwijl arbeidsmigranten wel ingezet worden voor werk in opvanglocaties. Dit wordt als onlogisch en onrechtvaardig gezien en onderstreept de noodzaak om asielzoekers juist wel te laten werken.
“Het is te bizar voor woorden dat we arbeidsmigranten hierheen hebben gehaald die nu de schoonmaak en catering verzorgen in de noodopvang, waar vluchtelingen verblijven die verboden wordt om te werken of op de eigen locatie schoon te maken of te koken.”
De ChristenUnie stimuleert asielzoekers om zo snel mogelijk na aankomst te participeren via werk of vrijwilligerswerk, als onderdeel van hun integratie. Ze pleiten voor het combineren van taal- en inburgeringstrajecten met een (betaalde) baan of vrijwilligerswerk, zodat asielzoekers direct kunnen bijdragen aan de samenleving en hun integratie versneld wordt. De partij ziet participatie als essentieel voor succesvolle integratie en binding met de lokale gemeenschap.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers zo snel mogelijk na aankomst starten met werk of vrijwilligerswerk, gecombineerd met taal- en inburgeringstrajecten. Dit versnelt de integratie, zorgt voor een nuttige daginvulling en bevordert de binding met de lokale gemeenschap. De partij ziet participatie als de belangrijkste manier van integratie en vindt dat de overheid hiervoor de juiste randvoorwaarden moet scheppen.
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland (bijvoorbeeld via de Meedoenbalies op COA locaties). Dit zorgt voor een nuttige daginvulling, versnelt de integratie en zorgt voor binding met de lokale gemeenschap.”
“De overheid schept hiervoor de juiste randvoorwaarden: door gemakkelijke en begeleide toetreding tot de arbeidsmarkt, onderwijs of taallessen). Zo kunnen nieuwkomers actief bijdragen aan de samenleving waarvan zij deel worden. Dit is ook in het voordeel van de migrant: participatie is de voornaamste manier van integratie.”
D66 stimuleert asielzoekers om vanaf dag één mee te doen aan de samenleving, met nadruk op directe toegang tot werk, taal en onderwijs. Ze willen dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij hun ervaring. D66 ziet snelle integratie via werk als essentieel om mensen niet te laten wegkwijnen in de opvang en om bij te dragen aan de samenleving.
D66 wil dat asielzoekers, vooral kansrijke asielzoekers en statushouders, vanaf het begin actief kunnen deelnemen aan de samenleving door direct te mogen werken, Nederlands te leren en onderwijs te volgen. Dit voorkomt langdurige passiviteit in asielzoekerscentra en helpt zowel de nieuwkomers als de samenleving vooruit.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk het recht moeten krijgen om te werken, zodat zij hun eigen inkomen kunnen verdienen en sneller kunnen meedoen in de samenleving. De partij pleit voor versnelde procedures en snelle verstrekking van noodzakelijke documenten, zodat asielzoekers direct aan het werk kunnen zodra dat mogelijk is. DENK ziet snelle arbeidsdeelname als essentieel voor integratie en bestaanszekerheid.
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders direct het recht krijgen om te werken, zodat zij niet afhankelijk hoeven te zijn van uitkeringen en sneller kunnen integreren. Dit wordt gezien als een manier om hun bestaanszekerheid te vergroten en hun zelfstandigheid te bevorderen. De partij koppelt dit aan het versnellen van procedures en het snel verstrekken van benodigde documenten.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”