Het CDA stimuleert asielzoekers vooral om snel te integreren door verplicht in te burgeren, de Nederlandse taal te leren en actief deel te nemen aan de samenleving via werk of vrijwilligerswerk. Kansrijke asielzoekers krijgen versneld toegang tot de arbeidsmarkt, en gemeenten en maatschappelijke organisaties worden ingezet om deze integratie te ondersteunen. Het CDA legt nadruk op verplichtingen voor asielzoekers, maar biedt tegelijkertijd ondersteuning via taalonderwijs en werktrajecten.
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers snel aan het werk kunnen, omdat werk wordt gezien als de snelste manier om te integreren en de taal te leren. Door snelle arbeidsmarkttoegang en leer-werktrajecten te combineren met taallessen, wordt actieve deelname aan de samenleving gestimuleerd.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“Werk is de snelste manier om de taal te leren. Asielzoekers en statushouders gaan sneller aan het werk.”
Het CDA verplicht statushouders tot inburgering en het leren van de Nederlandse taal, met als doel volledige participatie in de samenleving. Niet voldoen aan deze verplichtingen kan leiden tot verlies van status, waarmee het CDA asielzoekers sterk stimuleert om actief te integreren.
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status.”
Het CDA wil dat asielzoekers al tijdens de asielprocedure beginnen met taalonderwijs en educatie, zodat integratie direct vanaf het begin wordt gestimuleerd. Dit geldt ook voor kinderen, die verplicht voor- en vroegschoolse educatie volgen.
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
“We verplichten voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen van statushouders die nog inburgeringsplichtig zijn, zodat jonge kinderen niet met een taalachterstand op school hoeven te beginnen en de ouders kunnen inburgeren.”
“Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school.”
Het CDA stimuleert samenwerking met migrantenorganisaties, kerken en moskeeën om gezamenlijk verantwoordelijkheid te dragen voor de succesvolle integratie van nieuwkomers.
“We versterken de samenwerking met migrantenorganisaties, kerken en moskeeën zodat zij mede de verantwoordelijkheid dragen voor een succesvolle integratie van nieuwkomers.”
De ChristenUnie stimuleert asielzoekers om actief te integreren in de Nederlandse samenleving door het leren van de taal, het volgen van inburgeringstrajecten en deelname aan werk of vrijwilligerswerk. Ze leggen de nadruk op snelle duidelijkheid over verblijfsstatus, zodat asielzoekers snel kunnen beginnen met integratie of terugkeer, en stellen duidelijke eisen aan participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel weten of ze mogen blijven, zodat ze direct kunnen beginnen met hun leven in Nederland of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en stimuleert snelle integratie voor wie mag blijven.
De partij stimuleert asielzoekers die mogen blijven om actief te integreren door het leren van de Nederlandse taal, het volgen van inburgeringstrajecten en het deelnemen aan werk of vrijwilligerswerk. Dit wordt gezien als essentieel voor succesvolle integratie en binding met de samenleving.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland (bijvoorbeeld via de Meedoenbalies op COA locaties).”
“Dit zorgt voor een nuttige daginvulling, versnelt de integratie en zorgt voor binding met de lokale gemeenschap.”
“Iedereen die mee wil doen, hoort erbij. De stelling laat zich echter ook omkeren: wie erbij wil horen, moet meedoen.”
De ChristenUnie benadrukt dat nieuwkomers, inclusief asielzoekers, een morele plicht hebben om in te burgeren en actief deel te nemen aan de samenleving, niet alleen economisch maar ook door het aanvaarden van Nederlandse waarden en taal.
“Tegelijk rust er op de nieuwkomers een morele plicht om in te burgeren. Dit geldt voor inburgeringsplichtigen, maar ook voor iedereen die Nederland als (tijdelijk) thuis kiest.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
Volt stimuleert asielzoekers actief om vanaf dag één deel te nemen aan de samenleving, onder meer door directe toegang tot werk, onderwijs en ondernemerschap mogelijk te maken. De partij wil belemmeringen voor arbeid en integratie wegnemen, zoals het afschaffen van de tewerkstellingsvergunning en het bieden van taalonderwijs. Volt ziet het benutten van de talenten van asielzoekers als een kans voor zowel de asielzoekers zelf als de Nederlandse samenleving.
Volt vindt dat asielzoekers vanaf het begin moeten kunnen werken, ondernemen en zich ontwikkelen, zodat zij niet onnodig aan de zijlijn staan. Dit draagt bij aan hun zelfstandigheid en versnelt de integratie, terwijl het ook personeelstekorten in Nederland helpt oplossen.
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
Volt stimuleert asielzoekers om actief deel te nemen door direct taalonderwijs en begeleiding aan te bieden, zodat zij hun vaardigheden kunnen inzetten en sneller kunnen integreren. Dit verlaagt drempels en vergroot hun kansen op passend werk.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Voor beroepen in tekortsectoren bouwen we extra stimulansen in, zoals om- en bijscholing.”
Volt wil dat asielzoekers en hun kinderen direct toegang krijgen tot onderwijs en opleidingen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
“We zorgen voor plekken in het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs voor studenten die zijn gevlucht uit landen waar democratie wordt ondermijnd. Zij studeren tegen hetzelfde tarief als een inwoner van de EU.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
50PLUS stimuleert asielzoekers niet actief om zich in Nederland te vestigen, maar pleit juist voor een streng migratiebeleid met duidelijke beperkingen op asielinstroom. De partij wil opvang in de regio als norm, een maximum aan de instroom, en stelt eisen aan integratie zoals taalbeheersing voor naturalisatie. Concrete voorstellen zijn het beperken van asiel voor economische vluchtelingen, het intrekken van de spreidingswet, en het stellen van plichten aan nieuwe Nederlanders.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken en ontmoedigt economische migratie naar Nederland. De partij adresseert het probleem van overbelasting van systemen en wil alleen asiel bieden aan mensen die daar volgens strikte criteria recht op hebben. Er wordt nadruk gelegd op opvang in de regio en het stellen van duidelijke voorwaarden aan toelating en integratie.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken. We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
FVD vindt dat asielzoekers en migranten actief moeten worden gestimuleerd om terug te keren naar hun land van herkomst, in plaats van in Nederland te blijven. Ze stellen voor om remigratie aantrekkelijk te maken via financiële beurzen en begeleiding, en willen opvang in de regio als norm. FVD ziet remigratie als noodzakelijk om de sociale en economische druk op Nederland te verlichten.
FVD wil asielzoekers en migranten die niet integreren, of niet aarden, actief stimuleren om terug te keren naar hun land van herkomst. Dit doen ze door het aanbieden van financiële remigratiebeurzen en begeleiding door coaches, zodat terugkeer haalbaar en aantrekkelijk wordt. Het doel is om de druk op de Nederlandse samenleving te verlichten en de samenhang te herstellen.
“Daarnaast moedigen we remigratie aan met royale beurzen en coaches die terugkeer naar landen van herkomst begeleiden.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil stoppen met asielopvang in Nederland en asielzoekers stimuleren hun procedure buiten Nederland te starten, zodat opvang in de regio de norm wordt. Dit moet voorkomen dat asielzoekers naar Nederland komen en hen aanmoedigen in de regio te blijven.
“We stoppen met asielopvang in Nederland, investeren we in opvang in de regio...”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
De VVD stimuleert asielzoekers en statushouders vooral om zo snel mogelijk te integreren door direct aan het werk te gaan en de Nederlandse taal te leren, in plaats van afhankelijk te zijn van uitkeringen. Tegelijkertijd wil de VVD het asielbeleid fundamenteel veranderen zodat asielzoekers alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, met strenge selectie en minder rechten voor kansarme of overlastgevende asielzoekers. De kern van hun visie is dat meedoen via werk en taal de norm moet zijn, en dat Nederland streng en selectief moet zijn in wie wordt toegelaten.
De VVD wil dat asielzoekers en statushouders direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgen aangeboden en accepteren, om integratie te bevorderen en afhankelijkheid van uitkeringen te voorkomen. Dit wordt gezien als het belangrijkste instrument om mee te doen in de samenleving en criminaliteit of fundamentalisme te voorkomen.
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en we verhogen de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer.”
“De VVD wil dat elke statushouder direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en accepteert, in plaats van direct een uitkering.”
De VVD stelt het leren van de Nederlandse taal als harde voorwaarde voor integratie, naturalisatie en het ontvangen van bijstand. Wie onvoldoende Nederlands spreekt of geen moeite doet om dit te leren, wordt gekort op de uitkering.
“Het is cruciaal om de taaleis in de bijstand te behouden en deze waar nodig aan te scherpen. Wie onvoldoende Nederlands spreekt en geen moeite doet om dit te leren, wordt fors op de uitkering gekort.”
“We verhogen de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De VVD wil statushouders niet langer voorrang geven bij sociale huurwoningen en pleit voor sobere flexwoningen, om te voorkomen dat zij worden gestimuleerd om te profiteren van voorzieningen boven Nederlanders.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil het asielsysteem zo veranderen dat asielzoekers alleen nog via hervestiging en op basis van strenge selectie naar Nederland kunnen komen, om te voorkomen dat mensen worden gestimuleerd om op eigen initiatief asiel aan te vragen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
NSC stimuleert asielzoekers niet actief om naar Nederland te komen, maar wil juist de instroom beperken en ontmoedigen door procedures te verplaatsen naar veilige derde landen, opvang in de regio te organiseren en kansarme asielaanvragen te ontmoedigen. Hun beleid is gericht op strenge selectie, snelle terugkeer en het beperken van voorzieningen voor asielzoekers zonder reëel perspectief op asiel. Tegelijkertijd wordt integratie van statushouders gestimuleerd door directe toegang tot werk en inburgering.
NSC wil voorkomen dat asielzoekers gestimuleerd worden om naar Nederland te komen door asielprocedures te verplaatsen naar veilige derde landen en opvang in de regio te organiseren. Dit moet de aantrekkingskracht van Nederland als bestemming verminderen en de druk op het nationale systeem verlagen.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC ontmoedigt asielzoekers zonder reëel asielperspectief door opvang en voorzieningen voor deze groep te versoberen en snelle terugkeer te bevorderen. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het systeem te voorkomen en de instroom van kansarme asielzoekers te beperken.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
Voor statushouders (asielzoekers met verblijfsstatus) stimuleert NSC snelle integratie door directe toegang tot werk en inburgeringstrajecten. Dit is gericht op zelfredzaamheid en participatie, niet op het stimuleren van asielzoekers om naar Nederland te komen.
“Statushouders krijgen bij inschrijving in de gemeente direct een baan of verplicht participatietraject aangeboden zodat ze kunnen meedoen in de samenleving, zelfredzaam worden en integreren.”
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden.”
BBB stimuleert asielzoekers om zo snel mogelijk zelfredzaam te worden door werk, vrijwilligerswerk, opleiding en het bijdragen aan hun eigen opvangkosten te verplichten. Tegelijk zet BBB sterk in op het stimuleren van vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers en het ontmoedigen van langdurig verblijf zonder perspectief. De partij koppelt deelname aan de samenleving aan verplichtingen en financiële prikkels, met als doel de instroom te beperken en integratie te bevorderen.
BBB wil dat asielzoekers actief deelnemen aan de samenleving door werk, opleiding of vrijwilligerswerk te verplichten na een jaar verblijf. Dit moet bijdragen aan hun zelfredzaamheid en het verminderen van de druk op de verzorgingsstaat.
“Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding. Deelnemen aan de maatschappij wordt zodoende geen vrijblijvende optie meer.”
“Migrant actief laten meedoen. Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB wil dat kansrijke asielzoekers zo snel mogelijk aan het werk gaan, waarbij een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten. Dit bevordert volgens BBB de zelfredzaamheid en vermindert de kosten voor de samenleving.
“Kansrijke asielzoekers aan het werk. Asielzoekers mogen, conform de geldende regelgeving, vanaf zes maanden na hun asielaanvraag werken. BBB wil dat deze mogelijkheid actief wordt benut voor kansrijke asielzoekers, mits zij geen overlast veroorzaken. Hiermee bevorderen we zelfredzaamheid. Een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten.”
BBB stimuleert actief de vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers en wil remigratie uit de taboesfeer halen. Dit wordt gezien als een oplossing voor massaimmigratie en falende integratie.
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
JA21 stelt dat het huidige Nederlandse asielbeleid asielzoekers juist stimuleert om naar Nederland te komen, onder andere door hoge inwilligingspercentages, voorrang bij huisvesting en gezinshereniging. De partij wil deze prikkels wegnemen door strengere procedures, het afschaffen van voorrangsregelingen en opvang in de eigen regio te bevorderen, zodat asielzoekers niet langer worden aangemoedigd om naar Nederland te reizen.
JA21 betoogt dat het Nederlandse beleid asielzoekers aantrekt doordat aanvragen vaak worden ingewilligd en statushouders voorrang krijgen op huisvesting. Dit zou een aanzuigende werking hebben en asielzoekers stimuleren om juist Nederland als bestemming te kiezen.
“Het verkeerde signaal dat hiervan uitgaat leidt tot een structureel hoge asielinstroom, die vervolgens weer leidt tot een chronisch tekort aan opvangplekken en overlast rond overvolle AZC’s.”
“het hoge inwilligingspercentage worden asielzoekers in de regel vervolgens statushouder, waarna zij op grond van verplichte taakstellingen voor gemeenten met voorrang worden gehuisvest, wat de woningnood verder doet oplopen en ervoor zorgt dat eigen inwoners langer op de wachtlijst voor een sociale huurwoning staan.”
JA21 stelt dat het huidige beleid rond gezinshereniging ouders stimuleert om minderjarige kinderen vooruit te sturen op gevaarlijke reizen, omdat dit later gezinshereniging afdwingt.
“Deze kinderen worden door hun ouders vooruitgestuurd op een levensgevaarlijke reis naar de Europese Unie waarna vervolgens op grond van internationale verdragen gezinshereniging wordt afgedwongen. Er moet acuut een einde komen aan deze verwerpelijke praktijk.”
De partij ziet opvang op Nederlands grondgebied als een belangrijke reden waarom asielzoekers Nederland kiezen, en wil deze mogelijkheid beëindigen om de aanzuigende werking te stoppen.
“Opvang op Nederlands grondgebied in essentie niet nodig is. Vrijwel alle asielzoekers die bij ons aankloppen, zijn door meerdere veilige landen gereisd en daarmee in de praktijk economische migranten geworden wanneer ze in Nederland aankomen. Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren.”
JA21 stelt dat wetten zoals de Spreidingswet het gevoel van urgentie om de instroom te beperken wegnemen, waardoor asielzoekers gestimuleerd worden om te komen omdat opvang gegarandeerd is.
“Deze wet pakt niet de kern van het probleem aan, maar neemt juist ieder urgentiegevoel weg om de instroom in te perken.”
De SP stimuleert asielzoekers actief om vanaf dag één Nederlands te leren en verruimt de mogelijkheden voor betaald werk en vrijwilligerswerk tijdens de opvang. De partij ziet integratie als een recht én plicht, en vindt dat asielzoekers zo snel mogelijk moeten meedoen in de samenleving door taal en werk. De nadruk ligt op het overbruggen van verschillen en het bevorderen van financiële en sociale participatie.
De SP vindt het essentieel dat asielzoekers direct beginnen met het leren van de Nederlandse taal om integratie te bevorderen en tweedeling te voorkomen. De overheid krijgt hierbij een centrale rol, omdat zelfredzaamheid op dit vlak onrealistisch wordt geacht.
“De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Daarom is het belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Het is onrealistisch om te verwachten dat mensen die kampen met taalachterstanden en een gebrek aan kennis van het systeem hebben om dit zelf kunnen regelen.”
De SP wil dat asielzoekers tijdens hun verblijf in opvanglocaties actief kunnen blijven door betaald werk of vrijwilligerswerk te doen. Dit bevordert niet alleen de integratie en taalverwerving, maar zorgt er ook voor dat asielzoekers financieel kunnen bijdragen aan hun eigen opvang.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.”
“Het is te bizar voor woorden dat we arbeidsmigranten hierheen hebben gehaald die nu de schoonmaak en catering verzorgen in de noodopvang, waar vluchtelingen verblijven die verboden wordt om te werken of op de eigen locatie schoon te maken of te koken.”
GroenLinks-PvdA stimuleert asielzoekers actief om zo snel mogelijk te integreren in de Nederlandse samenleving, onder meer door vroege toegang tot werk en taallessen. Ze willen asielzoekers al tijdens de procedure laten deelnemen aan de maatschappij, onder andere door plaatsing in de gemeente van bestemming en het schrappen van belemmeringen voor werk. Hun visie is gericht op snelle, zinvolle participatie en het bevorderen van contact tussen nieuwkomers en lokale bewoners.
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens hun asielprocedure kunnen meedoen aan de samenleving, met als doel hun integratie te versnellen en het draagvlak te vergroten. Dit doen ze door asielzoekers direct te plaatsen in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen, toegang tot taalonderwijs te versnellen en ontmoeting met lokale bewoners te stimuleren.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen. We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs. We stimuleren daarnaast dat nieuwkomers en lokale bewoners elkaars achtergrond en gewoonten leren kennen.”
De partij stimuleert asielzoekers om snel aan het werk te gaan en Nederlands te leren, door belemmeringen zoals de tewerkstellingsvergunning te schrappen en taallessen altijd beschikbaar te maken. Dit moet zowel de integratie bevorderen als bijdragen aan de arbeidsmarkt.
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
“Altijd toegang tot taalles. We herzien hoe we omgaan met het vrijstellen van statushouders van hun inburgeringscursus. ... Wij willen dat taallessen ook na ontheffing worden aangeboden.”
GroenLinks-PvdA vindt het belangrijk dat asielzoekers en lokale bewoners elkaar leren kennen om integratie en wederzijds begrip te stimuleren.
“We stimuleren daarnaast dat nieuwkomers en lokale bewoners elkaars achtergrond en gewoonten leren kennen.”
De PVV stelt dat andere partijen asielzoekers stimuleren om naar Nederland te komen door een ruimhartig asielbeleid, het volgen van EU-regels en het bieden van voorzieningen. De PVV positioneert zichzelf als de enige partij die deze instroom wil stoppen en verwijt andere partijen dat zij met hun beleid asielzoekers aantrekken. Belangrijkste voorstellen zijn een totale asielstop, het sluiten van azc’s en het beëindigen van subsidies aan organisaties die asielzoekers ondersteunen.
De PVV beschuldigt andere partijen ervan asielzoekers te stimuleren om naar Nederland te komen door het voeren van een opengrenzenbeleid, het volgen van EU-regels en het bieden van voorzieningen en procedures. Volgens de PVV zorgt dit beleid ervoor dat Nederland aantrekkelijk blijft voor asielzoekers, in tegenstelling tot strengere maatregelen in andere landen.
“Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot. De PVV is er klaar mee. Het roer moet drastisch om.”
“Niemand van de coalitie wilde de directe uitvoering van ons plan steunen, terwijl dat wel kan en mag: wij beroepen ons op artikel 72 VWEU en gaan, net als Duitsland, met onmiddellijke ingang asielzoekers aan onze grenzen weigeren.”
“Want Nederland moet ophouden om telkens het braafste jongetje van de EU-klas te zijn. Buurland België negeert rechterlijke uitspraken in asielzaken. België is al meer dan 10.000 keer veroordeeld voor het niet-opvangen van alleenstaande mannelijke asielzoekers, maar wordt beloond: de Nederlandse Raad van State verbiedt Nederland alleenstaande mannelijke asielzoekers naar België terug te sturen. Terwijl Nederland de regels wél braaf volgt, worden wij gestraft met méér asielzoekers. Dit is de omgekeerde wereld!”
De PVV stelt dat subsidies aan organisaties zoals Vluchtelingenwerk en andere NGO’s in de asielindustrie bijdragen aan het stimuleren van asielzoekers om naar Nederland te komen. Door deze subsidies stop te zetten, wil de PVV het aanzuigende effect verminderen.
“Subsidies voor Vluchtelingenwerk en andere ngo’s in de asielindustrie worden stopgezet”
De Partij voor de Dieren stimuleert asielzoekers om zo snel mogelijk volwaardig deel te nemen aan de Nederlandse samenleving door te investeren in humane opvang, begeleiding, integratie en het wegnemen van belemmeringen. Ze pleiten voor snelle duidelijkheid over verblijfsstatus, toegang tot onderwijs, werk en begeleiding, en het actief koppelen van vluchtelingen aan lokale werkgevers om integratie te bevorderen.
De PvdD vindt dat asielzoekers die een verblijfsvergunning krijgen, direct moeten kunnen meedoen in de maatschappij. Dit voorkomt langdurige afhankelijkheid van opvang en bevordert integratie en zelfredzaamheid. De partij ziet snelle duidelijkheid over de status en goede begeleiding als essentieel.
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
De partij stimuleert integratie door vluchtelingen met relevante beroepsachtergrond actief te koppelen aan potentiële lokale werkgevers, met voldoende begeleiding. Dit vergemakkelijkt hun toetreding tot de arbeidsmarkt en bevordert wederzijds begrip in de wijk.
“projecten waarbij vluchtelingen met een bepaalde beroepsachtergrond worden gekoppeld aan potentiële lokale werkgevers. Hier zorgen we voor voldoende begeleiding, zodat dit leidt tot betere integratie en wederzijds begrip in de wijk.”
De PvdD wil dat jongeren die in Nederland zijn opgegroeid en onderwijs hebben gevolgd, gelijke toegang krijgen tot vervolgonderwijs, ook na hun achttiende. Dit stimuleert hun ontwikkeling en integratie.
“Jongeren die hier zijn opgegroeid en onderwijs hebben genoten verdienen gelijke toegang tot mbo, hbo en wo, ook na hun achttiende verjaardag.”
BVNL stelt dat andere partijen asielzoekers stimuleren om naar Nederland te komen door ruimhartige sociale voorzieningen, opvang en beleid dat volgens BVNL uitnodigend werkt. BVNL wil deze stimulansen juist wegnemen door opvang te versoberen, uitkeringen en voorzieningen te beperken en remigratie financieel te stimuleren. Hun visie is dat strengere maatregelen nodig zijn om het "aantrekkelijk maken" van Nederland voor asielzoekers te stoppen.
BVNL betoogt dat het huidige beleid van andere partijen asielzoekers aanmoedigt om naar Nederland te komen, vooral door het bieden van uitgebreide sociale voorzieningen en comfortabele opvang. Volgens BVNL werkt dit als een "magneet" en trekt het gelukszoekers en economische migranten aan.
BVNL stelt voor om asielzoekers en migranten juist te stimuleren om Nederland te verlaten door een financiële vergoeding te bieden bij definitief vertrek, als tegenhanger van het beleid van andere partijen.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
DENK stimuleert asielzoekers en statushouders actief om snel te integreren en economisch zelfstandig te worden, onder meer door het versnellen van procedures en het direct toestaan van werken. De partij pleit voor persoonlijke begeleiding tijdens het inburgeringstraject en investeert in kleinschalige, mensgerichte opvang en ondersteuning. Hun visie is gericht op een humane benadering waarbij asielzoekers zo snel mogelijk volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders direct het recht moeten krijgen om te werken, zodat zij snel hun eigen inkomen kunnen verdienen en niet afhankelijk blijven van voorzieningen. Dit bevordert hun zelfstandigheid en versnelt de integratie.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
Om te voorkomen dat nieuwkomers verdwalen in het systeem, wil DENK dat elke inburgeraar vanaf dag één wordt ondersteund door een persoonlijke begeleider. Dit moet de kans op succesvolle integratie vergroten en drempels verlagen.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
DENK wil investeren in snellere asiel- en inburgeringsprocedures, zodat vluchtelingen snel de noodzakelijke documenten en registraties krijgen om mee te kunnen doen in de samenleving.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
BIJ1 stimuleert asielzoekers actief om vanaf dag één te werken en te studeren, en pleit voor volledige toegang tot basisvoorzieningen en rechten, ongeacht verblijfsstatus. De partij wil asielzoekers niet beperken, maar juist ondersteunen in hun deelname aan de samenleving, met als doel gelijkwaardigheid en het wegnemen van belemmeringen. BIJ1 ziet migratie als verrijking en wil dat asielzoekers direct kunnen bijdragen en zich ontwikkelen.
BIJ1 vindt dat asielzoekers direct moeten kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt en het onderwijs, zodat zij niet onnodig afhankelijk zijn van opvang en sneller kunnen integreren. Dit stimuleert zelfstandigheid en draagt bij aan hun welzijn en toekomstperspectief.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
De partij wil dat asielzoekers dezelfde toegang krijgen tot voorzieningen als Nederlanders, zoals medische zorg, voedselbanken, huisvesting en taallessen. Dit verlaagt drempels en stimuleert actieve participatie in de samenleving.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
D66 stimuleert asielzoekers actief om vanaf dag één mee te doen aan de Nederlandse samenleving, met nadruk op het leren van de taal, werken en het volgen van een opleiding. Ze willen dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, direct mogen werken en toegang krijgen tot onderwijs dat aansluit bij hun ervaring. D66 ziet snelle integratie als essentieel voor zowel de asielzoekers zelf als voor de samenleving.
D66 vindt het onmenselijk om asielzoekers langdurig te laten wachten zonder perspectief en wil hen daarom vanaf het begin laten participeren. Door direct toegang te geven tot taalonderwijs, werk en passende opleidingen, stimuleert D66 asielzoekers om actief bij te dragen en sneller te integreren. Dit beleid richt zich vooral op kansrijke asielzoekers en statushouders, met als doel wederzijdse inzet van nieuwkomers en de ontvangende samenleving.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.”
De SGP stimuleert asielzoekers om zich tijdens hun verblijf in Nederland actief te integreren, met nadruk op het leren van de Nederlandse taal en het verrichten van (vrijwilligers)werk. Tegelijkertijd maakt de partij onderscheid tussen kansrijke en kansarme asielzoekers, waarbij alleen de eerste groep wordt gestimuleerd tot integratie en participatie. De kern van hun visie is dat integratie een eigen verantwoordelijkheid is en dat alleen asielzoekers met perspectief op verblijf worden aangemoedigd om zich in te zetten voor taal en werk.
De SGP vindt dat asielzoekers die kans maken op een verblijfsvergunning al tijdens hun verblijf in een azc moeten worden gestimuleerd om Nederlands te leren en (vrijwilligers)werk te doen. Dit bevordert hun integratie en draagt bij aan hun eigen opvangkosten. Het beleid is expliciet gericht op kansrijke asielzoekers, niet op alle asielzoekers.
“Asielzoekers worden al tijdens hun verblijf in een azc gestimuleerd de taal te leren en (vrijwilligers)werk op te pakken. Voor kansrijke asielzoekers worden de mogelijkheden om te werken verruimd. Dat bevordert de integratie en deze asielzoekers leveren ook een bijdrage aan de eigen opvangkosten.”
De SGP benadrukt dat inburgering en integratie primair de verantwoordelijkheid van de asielzoeker zelf zijn. Wie niet wil voldoen aan de inburgeringsplicht, wordt beboet en kan, indien mogelijk, worden uitgezet. Dit standpunt onderstreept dat stimulering gepaard gaat met duidelijke consequenties bij het uitblijven van inzet.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”