De ChristenUnie noemt de Wet Poortwachter niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om deze wet aan te passen of te hervormen. Wel pleit de partij voor vereenvoudiging en menselijkheid in het sociale zekerheidsstelsel en benoemt zij problemen bij het UWV en de uitvoering van arbeidsongeschiktheidsregelingen, maar zonder directe verwijzing naar de Wet Poortwachter. Er zijn geen onderscheidende of concrete standpunten over de Wet Poortwachter in het programma te vinden.
De ChristenUnie benoemt geen expliciete plannen of beleidsmaatregelen met betrekking tot de Wet Poortwachter. Wel wordt er in algemene zin gepleit voor vereenvoudiging van sociale zekerheid en verbetering van de uitvoering bij het UWV, maar zonder specifieke verwijzing naar deze wet of haar werking. Daarmee ontbreekt een duidelijk, onderscheidend standpunt over de Wet Poortwachter.
“Er zijn veel problemen bij het UWV, met name bij de uitvoering van de WIA. Er moet volledige duidelijkheid komen. Het UWV zal de situatie op passende wijze moeten oplossen waarbij burgers financieel niet benadeeld worden.”
“Het stelsel voor verzekering van arbeids-ongeschiktheid is nodeloos ingewikkeld en soms regelrecht onrechtvaardig. We uniformeren de verschillende regelingen in de WIA en introduceren een maatwerkregeling voor mensen”
BVNL is de enige partij in deze fragmenten die expliciet en concreet iets wil doen aan de Wet Poortwachter: zij willen deze wet volledig afschaffen. Hun belangrijkste voorstel is het schrappen van de Wet Poortwachter, omdat zij vinden dat de huidige regelgeving rondom ziekteverzuim te streng en te belastend is voor werkgevers. Dit past in hun bredere visie van minder regels, minder bureaucratie en meer ruimte voor ondernemers.
BVNL wil de Wet Poortwachter afschaffen omdat zij vinden dat de verplichtingen voor werkgevers bij ziekteverzuim te zwaar zijn en het herstel van zieke werknemers te bureaucratisch is geregeld. Door deze wet te schrappen, willen zij het makkelijker maken voor werkgevers en werknemers om snel duidelijkheid te krijgen over werkhervatting of uitkeringsrechten, en zo de regeldruk en kosten voor ondernemers verlagen.
“De Wet Poortwachter wordt afgeschaft.”
Het CDA erkent dat het huidige stelsel van loondoorbetaling bij ziekte en de Wet Poortwachter aan herziening toe is. De partij signaleert knelpunten voor werkgevers en een toename van ziekteverzuim en instroom in de WIA, en pleit daarom voor hervorming van deze wetgeving om het systeem toekomstbestendig te maken.
Het CDA wil het stelsel van loondoorbetaling bij ziekte (waaronder de Wet Poortwachter valt) en arbeidsongeschiktheid (WIA) herzien. De partij noemt expliciet dat het huidige systeem knelt voor werkgevers en dat het ziekteverzuim en de instroom in de WIA toenemen, vooral bij jongvolwassenen. Hervorming is volgens het CDA nodig om het systeem eerlijker en werkbaarder te maken voor zowel werkgevers als werknemers.
“Het stelsel van loondoorbetaling bij ziekte (Poortwachter) en arbeidsongeschiktheid (WIA) is aan herziening toe. Het ziekteverzuim en de instroom in de WIA nemen fors toe, juist ook bij jongvolwassenen, en de uitstroom is laag. Voor werkgevers knelt de twee jaar loondoorbetaling”
NSC wil de Wet verbetering poortwachter hervormen om te zorgen dat werknemers in de eerste periode van ziekte beter re-integreren en zo de instroom in de WIA wordt teruggedrongen. Ze leggen de nadruk op een grotere rol voor werkgevers en meer aandacht voor preventie binnen de sociale zekerheid. Dit is het enige concrete en onderscheidende standpunt van NSC over de Wet poortwachter.
NSC vindt dat de huidige Wet verbetering poortwachter onvoldoende effectief is in het bevorderen van re-integratie en het beperken van de instroom in de WIA. Ze willen de wet hervormen zodat werknemers sneller en beter re-integreren, met een belangrijke rol voor werkgevers en meer focus op preventie.
“We hervormen de Wet verbetering poortwachter om dat te bereiken. Daarnaast moet preventie een centrale rol krijgen binnen de sociale zekerheid, onder meer via een actuele, effectieve en goed uitvoerbare Risico-Inventarisatie en Evaluatie.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma