De PVV is fel tegen het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers. Hun programma pleit juist voor een totale asielstop, het weigeren van asielzoekers aan de grens en het sluiten van asielzoekerscentra. Er is geen enkel voorstel of steun voor het direct geven van werkvergunningen aan asielzoekers; integendeel, de partij wil de instroom en verblijf van asielzoekers volledig stoppen.
De PVV wil dat Nederland volledig op slot gaat voor asielzoekers en dat er geen nieuwe asielzoekers worden toegelaten, laat staan dat zij een werkvergunning krijgen. Het programma benadrukt het sluiten van de grenzen, het stoppen van asielprocedures en het sluiten van opvanglocaties. Dit standpunt is het tegenovergestelde van het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil niet alleen geen werkvergunningen verstrekken, maar ook andere rechten en voorzieningen voor asielzoekers en statushouders beperken of afschaffen. Dit onderstreept dat het direct geven van een werkvergunning aan asielzoekers volledig haaks staat op hun beleid.
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
BVNL is fel tegen het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers. De partij pleit juist voor een asielstop, het sluiten van aanmeldcentra en het beperken van rechten voor nieuwkomers, waaronder het pas na tien jaar recht geven op een bijstandsuitkering. BVNL ziet asiel en immigratie vooral als een probleem en wil de instroom en voorzieningen maximaal beperken.
BVNL wil geen directe of versnelde toegang tot de arbeidsmarkt voor asielzoekers; in plaats daarvan pleit de partij voor een asielstop en het beperken van rechten voor nieuwkomers. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat immigratie de leefbaarheid en economie onder druk zet en dat voorzieningen voor nieuwkomers ontmoedigd moeten worden.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL stelt dat eventuele immigranten slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar krijgen, zonder automatische permanente status of uitgebreide rechten. Dit is bedoeld om langdurige vestiging en aanspraak op sociale voorzieningen te ontmoedigen.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
De SGP is tegen het direct geven van een werkvergunning aan asielzoekers. Hun programma benadrukt het beperken van de asielinstroom, het versoberen van opvang en het voorkomen van Nederland als aantrekkelijke bestemming voor asielzoekers. Er worden geen voorstellen gedaan om asielzoekers sneller of direct toegang tot de arbeidsmarkt te geven.
De SGP wil de asielinstroom beperken en benadrukt dat asiel van tijdelijke aard moet zijn. Ze willen voorkomen dat Nederland aantrekkelijker is dan andere landen door bijvoorbeeld snelle toegang tot werk. Er wordt nergens gepleit voor het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers; de nadruk ligt juist op beperking en terughoudendheid.
“Nederland blijkt veel aantrekkelijker te zijn voor asielzoekers in vergelijking met andere EU-landen, daaraan moet een einde komen.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
De SGP maakt een duidelijk onderscheid tussen arbeidsmigratie en asiel. Voor arbeidsmigratie pleiten ze voor strikte voorwaarden en quota, en ze verzetten zich tegen het openstellen van de arbeidsmarkt voor niet-EU-migranten. Dit beleid wordt niet gekoppeld aan asielzoekers.
De VVD wil asielzoekers niet direct een werkvergunning geven. In plaats daarvan pleit de partij voor een fundamentele stelselwijziging waarbij asiel alleen nog via hervestiging mogelijk is, en asielzoekers niet meer in Nederland asiel kunnen aanvragen. Voor statushouders (erkende vluchtelingen) wil de VVD dat zij direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgen aangeboden, maar dit geldt dus niet voor asielzoekers in de procedure.
De VVD is tegen het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers. Zij willen het asielstelsel zo aanpassen dat asielzoekers niet meer in Nederland asiel kunnen aanvragen, en alleen geselecteerde vluchtelingen via hervestiging worden toegelaten. Voor deze groep geldt pas na toekenning van de status een aanbod van werk, niet tijdens de asielprocedure.
“Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen.”
“Asielzoekers die toch ongevraagd richting Nederland komen, worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd.”
Voor statushouders (dus ná erkenning als vluchteling) wil de VVD dat zij direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgen aangeboden. Dit is geen werkvergunning voor asielzoekers, maar een verplichting voor erkende vluchtelingen om te werken in plaats van een uitkering te ontvangen.
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden...”
“De VVD wil dat elke statushouder direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en accepteert, in plaats van direct een uitkering.”
Forum voor Democratie (FVD) is fel tegen het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers. In plaats daarvan pleit FVD voor een volledige asielstop, het sluiten van opvanglocaties, en het invoeren van een streng GreenCard-systeem uitsluitend voor tijdelijk economisch waardevolle arbeidsmigranten. Asielzoekers krijgen volgens FVD dus géén directe of automatische toegang tot de arbeidsmarkt; het beleid is juist gericht op beperking en uitsluiting.
FVD wil alle asielopvang in Nederland beëindigen en asielprocedures alleen nog buiten Nederland laten plaatsvinden. Dit betekent dat asielzoekers niet in aanmerking komen voor werkvergunningen, omdat zij überhaupt niet meer worden toegelaten.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“Asielprocedures alleen buiten Nederland. We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD stelt een streng gereguleerd GreenCard-model voor, maar dit geldt uitsluitend voor tijdelijk economisch waardevolle migranten die cultureel compatibel zijn, niet voor asielzoekers. Dit systeem sluit asielzoekers expliciet uit van directe toegang tot werk.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD noemt nergens het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers; het beleid is juist gericht op het weren van deze groep uit Nederland en het beperken van hun rechten.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
BIJ1 wil dat alle asielzoekers vanaf dag één van hun procedure onbeperkt mogen werken en studeren, zonder wachttijd of restricties. Dit recht geldt ook voor ongedocumenteerde mensen, waarmee BIJ1 zich onderscheidt als partij die directe werktoegang voor asielzoekers expliciet en concreet voorstelt. Hun visie is gebaseerd op radicale gelijkwaardigheid en het afschaffen van barrières op basis van verblijfsstatus.
BIJ1 vindt dat asielzoekers direct recht moeten hebben op werk en studie, omdat werk een mensenrecht is en bijdraagt aan zelfstandigheid en integratie. Dit voorstel is expliciet, concreet en onderscheidend: het biedt asielzoekers vanaf het begin van hun procedure volledige toegang tot de arbeidsmarkt, zonder beperkingen of wachttijd.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
Naast asielzoekers wil BIJ1 dat ook mensen zonder papieren (ongedocumenteerden) mogen werken en studeren. Hiermee pakt de partij structurele uitsluiting aan en erkent zij het recht op werk als universeel, ongeacht verblijfsstatus.
“Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus, zodat zij zo snel mogelijk kunnen starten met hun leven in Nederland, inclusief integratie en participatie. Hoewel de partij pleit voor gemakkelijke en begeleide toetreding tot de arbeidsmarkt voor nieuwkomers, wordt nergens expliciet voorgesteld om asielzoekers direct bij aankomst een werkvergunning te geven. De nadruk ligt op snelle procedures en het combineren van inburgering met (vrijwilligers)werk zodra mogelijk.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat asielzoekers snel weten of zij mogen blijven, zodat zij direct kunnen beginnen met integratie, waaronder werk en participatie. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en bevordert snelle deelname aan de samenleving, maar een directe werkvergunning bij aankomst wordt niet expliciet genoemd.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland (bijvoorbeeld via de Meedoenbalies op COA locaties).”
“De overheid schept hiervoor de juiste randvoorwaarden: door gemakkelijke en begeleide toetreding tot de arbeidsmarkt, onderwijs of taallessen).”
JA21 is fel tegen het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers. De partij wil de instroom van asielzoekers juist maximaal beperken, asielopvang in Nederland beëindigen en asielmigratie niet vermengen met arbeidsmigratie. JA21 pleit voor strenge terugkeer, het voorkomen van integratie van asielzoekers via werk, en het beperken van rechten voor asielzoekers.
JA21 verzet zich expliciet tegen het idee dat asielzoekers via werk een verblijfsstatus kunnen krijgen en wil voorkomen dat asiel- en arbeidsmigratie door elkaar lopen. De partij ziet asielzoekers primair als een last voor de samenleving en wil hun rechten en mogelijkheden beperken, niet verruimen.
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
JA21 wil de asielinstroom zo veel mogelijk beperken en toewerken naar een asielstop. Werkgelegenheid voor asielzoekers is geen doel; de partij wil juist dat asielzoekers niet integreren via werk, maar zo snel mogelijk terugkeren.
“JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
JA21 wil rechten voor asielzoekers en statushouders juist beperken, niet uitbreiden. Werk wordt niet gezien als middel tot integratie, maar als risico op permanente vestiging.
“Asielzoekers integreren vaak niet of slechts zeer moeizaam. Bestaande waarden, culturen en tradities in Nederland komen daardoor onder druk te staan...”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één mogen werken en pleit voor het afschaffen van de tewerkstellingsvergunning. Zij willen asielzoekers direct een burgerservicenummer (BSN) geven, zodat zij zonder belemmeringen toegang krijgen tot de arbeidsmarkt. Volt ziet werk als een manier om asielzoekers sneller te laten integreren en hun talenten te benutten.
Volt wil dat asielzoekers vanaf het moment van aankomst mogen werken, zonder te hoeven wachten op een verblijfsstatus of tewerkstellingsvergunning. Dit verlaagt drempels tot participatie en draagt bij aan integratie en het benutten van talenten, terwijl het ook arbeidsmarktkrapte helpt oplossen.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
Volt wil dat asielzoekers niet alleen in loondienst, maar ook als zelfstandig ondernemer aan de slag kunnen. Dit vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt en stimuleert ondernemerschap.
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
50PLUS wil asielzoekers niet direct een werkvergunning geven. Hun programma pleit juist voor een streng migratiebeleid, beperking van de asielinstroom en het versnellen van toelatingsprocedures, maar noemt nergens het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers als beleidsvoorstel. De partij richt zich op beperking en selectie van migratie, niet op snelle arbeidsintegratie van asielzoekers.
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat gericht is op het beperken van de instroom van asielzoekers en het versnellen van procedures, maar niet op het direct geven van werkvergunningen. De partij wil vooral zekerheid bieden over toelating en terugkeer, en maakt onderscheid tussen verschillende typen migranten.
“Wij kiezen voor deze maatregelen: • Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast. • Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen. • Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum. • Intrekken van de spreidingswet. • Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten. • Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden. • Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt. • Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel. • Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid. • Geen recht op opvang na definitieve afwijzing. • Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
Er wordt nergens in het programma gepleit voor het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers. De partij noemt wel gerichte arbeidsmigratie voor de zorg als uitzondering, maar dit betreft geen asielzoekers.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
BBB wil asielzoekers niet direct een werkvergunning geven; zij houden vast aan de huidige regelgeving waarbij asielzoekers pas na zes maanden mogen werken. BBB pleit ervoor deze bestaande mogelijkheid actiever te benutten voor kansrijke asielzoekers, maar stelt geen versnelling of directe toegang tot de arbeidsmarkt voor. De partij koppelt werk aan zelfredzaamheid en het bijdragen aan opvangkosten, maar blijft restrictief in het toelaten tot werk.
BBB ondersteunt niet het direct verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers, maar wil de bestaande regels (werken na zes maanden) actiever toepassen voor kansrijke asielzoekers. Dit beleid is bedoeld om zelfredzaamheid te bevorderen en de kosten van opvang te verlagen, maar blijft restrictief en selectief: alleen kansrijke asielzoekers zonder overlast komen in aanmerking.
“Asielzoekers mogen, conform de geldende regelgeving, vanaf zes maanden na hun asielaanvraag werken. BBB wil dat deze mogelijkheid actief wordt benut voor kansrijke asielzoekers, mits zij geen overlast veroorzaken.”
“Een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten.”
Het CDA wil kansrijke asielzoekers na één maand toegang geven tot de arbeidsmarkt, maar niet direct bij aankomst. Dit geldt alleen voor asielzoekers met een hoge kans op een verblijfsvergunning, en de toegang kan via leer-werktrajecten verlopen. Het CDA kiest dus voor een versnelde, maar niet onmiddellijke, werkvergunning voor een beperkte groep asielzoekers.
Het CDA stelt voor dat kansrijke asielzoekers al na één maand toegang krijgen tot de arbeidsmarkt, in plaats van pas na de asielprocedure of na langere wachttijden. Dit moet integratie bevorderen en de afhankelijkheid van uitkeringen verminderen. Het beleid is echter beperkt tot asielzoekers met een hoge kans op een verblijfsvergunning, en niet voor alle asielzoekers.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“Alleen kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt en we zetten stevig in op statushouders aan het werk.”
D66 wil dat kansrijke asielzoekers vanaf dag één mogen werken en direct kunnen deelnemen aan de samenleving, inclusief toegang tot taalonderwijs en opleidingen. Dit beleid is bedoeld om langdurig wachten en inactiviteit in asielzoekerscentra te voorkomen en tegelijkertijd in te spelen op de arbeidsmarktkrapte. D66 koppelt deze inzet aan een humaan en effectief asielbeleid, waarbij integratie en participatie centraal staan.
D66 vindt het onmenselijk om asielzoekers langdurig te laten wachten zonder perspectief en wil dat zij vanaf het begin kunnen meedoen, onder meer door direct te mogen werken. Dit moet bijdragen aan snellere integratie, het benutten van talenten en het verminderen van arbeidsmarktkrapte.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 kiest voor een integratiebeleid waarbij nieuwkomers en de ontvangende samenleving beiden inspanningen leveren, met als uitgangspunt dat asielzoekers niet passief in opvangcentra blijven maar direct kunnen bijdragen.
“Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc. Ondertussen staan werkgevers te springen om mensen aan een baan te helpen. Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk het recht krijgen om te werken, zodat zij hun eigen inkomen kunnen verdienen en sneller kunnen integreren. Het programma pleit voor het versnellen van procedures en het direct verstrekken van de benodigde documenten en registraties, zodat asielzoekers snel aan het werk kunnen. De kern van hun visie is dat werk een essentieel onderdeel is van een menswaardig en effectief asielbeleid.
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk moeten kunnen werken, om hun zelfstandigheid te bevorderen en integratie te versnellen. Dit standpunt adresseert het probleem dat asielzoekers vaak langdurig niet mogen werken, wat leidt tot afhankelijkheid en belemmerde participatie.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
GroenLinks-PvdA wil asielzoekers sneller toegang geven tot de arbeidsmarkt door de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning te schrappen. Asielzoekers mogen na zes maanden in procedure werken, en als hun kans op inwilliging snel duidelijk is, zelfs al binnen een maand. Dit beleid is bedoeld om integratie te bevorderen en arbeidsmarktkrapte te verlichten.
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers sneller aan het werk kunnen, zonder de huidige belemmeringen van een tewerkstellingsvergunning. Dit moet integratie versnellen en de druk op de arbeidsmarkt verlichten. De partij stelt voor het model van Oekraïense vluchtelingen (geen tewerkstellingsvergunning) ook voor andere asielzoekers te hanteren.
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers aan het werk.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact. Zo faciliteren we de integratie van nieuwkomers én verlichten we de krapte op de arbeidsmarkt.”
NSC wil asielzoekers niet direct een werkvergunning geven; alleen statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) mogen direct aan het werk na inschrijving bij de gemeente. Voor asielzoekers zonder status wordt nergens een direct recht op werken voorgesteld; de nadruk ligt op snelle procedures, strenge selectie en terugkeer van kansarme asielzoekers.
NSC maakt expliciet onderscheid tussen asielzoekers en statushouders. Alleen statushouders – dus mensen die al een verblijfsvergunning hebben gekregen – moeten direct aan het werk kunnen en niet in een uitkering terechtkomen. Voor asielzoekers zonder status wordt geen direct recht op werken voorgesteld; de partij richt zich op snelle procedures en terugkeer.
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering.”
“Statushouders krijgen bij inschrijving in de gemeente direct een baan of verplicht participatietraject aangeboden zodat ze kunnen meedoen in de samenleving, zelfredzaam worden en integreren.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor snelle en zorgvuldige procedures voor asielzoekers, waarbij zij na het verkrijgen van een verblijfsvergunning snel en volledig moeten kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het programma bevat geen expliciet voorstel om asielzoekers direct bij aankomst een werkvergunning te geven; deelname aan de arbeidsmarkt wordt pas genoemd na het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Wel wil de PvdD uitzichtloosheid in opvanglocaties tegengaan door recht op begeleiding, taalcursussen en onderwijs tijdens de asielprocedure.
De PvdD vindt dat asielzoekers na het verkrijgen van een verblijfsvergunning snel en volledig moeten kunnen meedoen in de maatschappij, inclusief toegang tot werk. Dit is echter pas ná het verkrijgen van de status, niet direct bij aankomst of tijdens de asielprocedure. De partij wil hiermee bijdragen aan een humane en effectieve integratie.
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
Hoewel geen directe werkvergunning wordt voorgesteld, wil de PvdD dat mensen in opvangcentra zich kunnen ontplooien en recht hebben op begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs. Dit draagt bij aan voorbereiding op participatie, maar is geen expliciete toegang tot de arbeidsmarkt.
“Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
De SP wil de mogelijkheden voor asielzoekers (vluchtelingen) om te werken verruimen, maar pleit niet voor het direct verstrekken van een werkvergunning bij aankomst. Hun beleid richt zich op het sneller en actiever laten deelnemen van vluchtelingen aan betaald werk of vrijwilligerswerk tijdens de asielprocedure, om integratie te bevorderen en financiële zelfstandigheid te stimuleren. De partij noemt het huidige verbod op werken voor asielzoekers "te bizar voor woorden" en wil dit versoepelen, maar spreekt niet expliciet over een directe werkvergunning bij binnenkomst.
De SP vindt het onwenselijk dat asielzoekers maanden- of jarenlang niet mogen werken en wil dat zij sneller actief kunnen zijn via betaald werk of vrijwilligerswerk. Dit moet integratie bevorderen en bijdragen aan hun financiële zelfstandigheid, maar het programma noemt geen directe werkvergunning bij aankomst.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang. Het is te bizar voor woorden dat we arbeidsmigranten hierheen hebben gehaald die nu de schoonmaak en catering verzorgen in de noodopvang, waar vluchtelingen verblijven die verboden wordt om te werken of op de eigen locatie schoon te maken of te koken.”