BVNL vindt privacy en de bescherming van persoonsgegevens zeer belangrijk, vooral als fundamenteel recht tegenover de overheid. De partij pleit voor strengere controles op het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, het waarborgen van encryptie, en het stoppen van ongeremde informatieverzameling door de overheid. BVNL wil dat burgers kunnen vertrouwen op veilige digitale systemen en verzet zich tegen overmatige staatscontrole en profilering.
BVNL erkent privacy als een fundamenteel recht en wil strengere controles op het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens door de overheid. Dit standpunt is gericht op het beschermen van burgers tegen onnodige of ongewenste dataverzameling en het waarborgen van vertrouwen in digitale systemen.
“Wij willen strengere controles op het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, en ervoor zorgen dat digitale systemen veilig en betrouwbaar zijn.”
“De overheid stopt met ongeremde informatieverzameling over burgers en het samenstellen van profielen van burgers (met bijvoorbeeld het programma Palentir e.d.).”
BVNL ziet encryptie als essentieel voor de bescherming van persoonsgegevens en het communicatiegeheim. De partij verzet zich tegen pogingen om encryptie te verzwakken en wil investeren in technologieën die privacy en online veiligheid bevorderen.
“BVNL is vastberaden om het behoud van encryptie te waarborgen, omdat dit essentieel is voor de bescherming van persoonlijke gegevens en het communicatiegeheim. We zullen ons verzetten tegen pogingen om encryptie te verzwakken of te verbieden, en in plaats daarvan investeren in veilige technologieën die privacy en online veiligheid bevorderen.”
BVNL wil dat de overheid geen digitale censuur pleegt, geen profielen van burgers samenstelt, en geen identificatieplicht invoert voor social media. Dit standpunt is bedoeld om de vrijheid van meningsuiting en privacy te beschermen tegen overheidsinmenging.
BVNL benadrukt dat privacy een fundamenteel recht is, ook ten opzichte van de overheid. Dit onderstreept het belang dat de partij hecht aan de bescherming van persoonsgegevens door onafhankelijke autoriteiten.
De ChristenUnie vindt bescherming van persoonsgegevens belangrijk, vooral in het licht van digitalisering en de macht van grote techbedrijven. Ze pleiten voor strengere privacyregels, meer transparantie over algoritmes, en het recht voor burgers om hun data te laten vernietigen. Tegelijkertijd willen ze de regeldruk voor kleine vrijwilligersorganisaties door de AVG verminderen.
De ChristenUnie wil dat burgers meer controle krijgen over hun persoonsgegevens, met duidelijke wettelijke rechten en transparantie over het gebruik van algoritmes. Ze zien de opkomst van AI en big tech als risico’s voor privacy en pleiten voor stevige overheidsregie en ethische kaders.
“Er komt een beter wettelijk geborgd recht op een schone lei, zodat consumenten op een duidelijke plek een verzoek kunnen indienen om al hun data te laten vernietigen.”
“Het algoritmeregister wordt uitgebreid en verplicht gesteld, zodat transparant is hoe algoritmes worden ingezet.”
“Ons recht op privacy en onze vrije en ongefilterde toegang tot gegevens kunnen in het gedrang komen als we niet meer grip krijgen op grote techbedrijven die grote hoeveelheden data over ons verzamelen en steeds meer bepalen welke informatie wij zien.”
“De overheid moet grenzen stellen waar het gaat om de inzet van technieken en de regulering van ons digitale maatschappelijke verkeer, bijvoorbeeld bij het gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes.”
Hoewel de ChristenUnie privacy belangrijk vindt, willen ze de administratieve lasten van de AVG voor kleine vrijwilligersorganisaties verminderen. Ze zien dat de huidige regels soms te zwaar drukken op het maatschappelijk middenveld.
NSC vindt de bescherming van persoonsgegevens en de rol van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zeer belangrijk, vooral als onafhankelijke toezichthouder op privacy en digitale rechten. Ze pleiten voor strengere handhaving, meer middelen voor de AP, en transparantie over datagebruik door de overheid. NSC wil dat burgers meer zeggenschap krijgen over hun data en dat privacy bij digitalisering altijd voorop staat.
NSC erkent dat burgers vaak machteloos staan tegenover privacyschendingen en AI-toepassingen. Daarom willen ze strengere handhaving van privacyregels en expliciet voldoende financiering voor de Autoriteit Persoonsgegevens, zodat deze haar toezichthoudende taak effectief kan uitvoeren.
“Er moet strengere handhaving zijn op de bestaande regels. Zo mogen er geen camera’s met gezichtsherkenning in de openbare ruimte of in supermarkten hangen. Dit vereist voldoende financiering van toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens.”
NSC vindt dat burgers inzicht en controle moeten hebben over hun persoonsgegevens die door de overheid worden verwerkt. Ze willen dat burgers kunnen zien wie hun data gebruikt, klachten kunnen indienen, en zelf beheer krijgen over hun digitale gegevens.
“Wanneer een persoon/bedrijf/instantie deze gegevens wil opvragen, wordt de zoekvraag geregistreerd en gemeld bij de burger. Burgers kunnen dan zien wie hun data gebruikt en er eventueel een klacht over indienen.”
“We hanteren het principe dat de burger zo veel mogelijk zeggenschap moet krijgen over de data die over hem of haar worden verzameld en verwerkt.”
NSC stelt dat digitalisering en AI-toepassingen nooit ten koste mogen gaan van privacy en menselijke waardigheid. Ze willen privacybevorderende technologieën verplicht stellen en zijn tegen massasurveillance en chatcontrole.
“Dit mag geen afbreuk doen aan de bescherming van privacy en menselijke waardigheid van burgers.”
“Burgers moeten onderling vertrouwelijk kunnen communiceren zonder vrees voor massasurveillance vanuit de overheid. De overheid mag geen chatcontrole invoeren waarbij achterdeurtjes in communicatiediensten ingebouwd worden om end-to-end-encryptie te omzeilen.”
De SGP vindt bescherming van persoonsgegevens belangrijk, maar plaatst dit vooral in het kader van individuele regie, transparantie en het beperken van overheidsmacht. De partij pleit voor meer individueel eigenaarschap van data, kritischere toepassing van privacyregels (zoals de AVG), en het aanpassen van privacywetgeving waar deze samenwerking of veiligheid belemmert. De Autoriteit Persoonsgegevens wordt niet expliciet als centrale actor genoemd; de nadruk ligt op het aanpassen en balanceren van privacyregels in het belang van burgers en veiligheid.
De SGP wil dat burgers meer zeggenschap krijgen over hun eigen data en dat bedrijven en organisaties transparant zijn over het gebruik ervan. Dit standpunt komt voort uit de wens om de macht van grote bedrijven te beperken en burgers te beschermen tegen misbruik van hun persoonsgegevens.
“De SGP wil toe naar zoveel mogelijk ‘individueel eigenaarschap’ van data. Niet de autofabrikant en het energiebedrijf, maar de auto- en de woningbezitter moeten bepalen wat er met ‘hun’ data gebeurt.”
“Bedrijven en organisaties moeten transparant zijn over het gebruik van data van burgers.”
De SGP vindt dat privacywetgeving, zoals de AVG, niet in de weg mag staan van noodzakelijke samenwerking tussen instanties, vooral bij veiligheid en zorg. Waar privacyregels te streng zijn en het oplossen van misdrijven of het beschermen van kwetsbaren hinderen, wil de SGP deze aanpassen.
“De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag dat niet hinderen, zeker bij gevaar voor de verwarde persoon of de omgeving.”
“De aanpak van mensenhandel mag niet verhinderd worden door te strenge toepassing van de AVG. De SGP wil de uitwerking van de AVG aanpassen zodat meer zaken opgelost kunnen worden.”
De SGP wil privacyregels vereenvoudigen en ontdoen van nationale koppen, zodat ze in lijn zijn met andere EU-lidstaten. Dit moet de regeldruk verminderen en het beleid werkbaarder maken.
“De knellende privacyregels worden kritisch tegen het licht gehouden, ontdaan van nationale koppen en in lijn gebracht met de implementatie in andere lidstaten.”
BBB vindt privacy en gegevensbescherming belangrijk, maar legt de nadruk vooral op het versterken van Functionarissen Gegevensbescherming (FG’s) en het waarborgen van effectieve handhaving van de AVG. De partij noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet als prioriteit, maar pleit wel voor duidelijke wetgeving, versterking van privacytoezicht en het verankeren van digitale grondrechten. BBB ziet privacybescherming als een kerntaak van de overheid, vooral in het licht van digitalisering en cybersecurity.
BBB wil de positie van Functionarissen Gegevensbescherming versterken en effectieve handhaving van de AVG waarborgen om datalekken te voorkomen en privacy te beschermen. Dit standpunt adresseert het belang van toezicht op persoonsgegevens, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet als prioriteit. Het voorstel richt zich op praktische versterking van privacybescherming binnen organisaties.
“Versterk de positie van Functionarissen Gegevensbescherming (FG’s). Waarborg de effectieve handhaving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om datalekken te voorkomen en de privacy te beschermen.”
BBB wil digitale grondrechten expliciet in de Grondwet opnemen om privacy, zeggenschap en autonomie van burgers in het digitale domein te waarborgen. Dit is een fundamentele benadering van privacybescherming, die het belang van persoonsgegevens op het hoogste juridische niveau plaatst.
“Veranker digitale grondrechten in de Grondwet om de privacy, zeggenschap en autonomie van burgers in het digitale domein te waarborgen.”
BBB pleit voor duidelijke wetgeving zonder extra nationale regels (“nationale koppen”) en voor privacyvriendelijke oplossingen bij digitale verificatie. Dit standpunt benadrukt het belang van heldere, uitvoerbare regels die privacy centraal stellen, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet als uitvoerende instantie.
“Europese wetgeving zoals de NIS2 wordt zonder nationale koppen omgezet naar Nederlandse wetgeving.”
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
GroenLinks-PvdA vindt de bescherming van persoonsgegevens en de rol van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zeer belangrijk. De partij pleit voor meer middelen en bevoegdheden voor de AP, een verbod op de handel in persoonsgegevens, en versterking van toezicht op algoritmen en datagebruik. Hun visie is dat sterke, onafhankelijke toezichthouders essentieel zijn om privacy, mensenrechten en digitale veiligheid te waarborgen in een steeds digitalere samenleving.
GroenLinks-PvdA wil de Autoriteit Persoonsgegevens versterken met extra middelen en bevoegdheden, zodat deze effectiever toezicht kan houden op privacy en digitale rechten. Dit is nodig omdat de partij digitale veiligheid en bescherming van persoonsgegevens als fundamenteel ziet voor burgers, zeker gezien de groeiende rol van technologie en data in de samenleving.
“We beschermen onze privacy en mensenrechten door meer middelen en bevoegdheden voor de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt en de algoritmetoezichthouder en faciliteren samenwerking met andere Europese toezichthouders.”
“Bestaande toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, krijgen meer bevoegdheden, expertise en middelen om algoritmen en systemen te controleren op transparantie, uitlegbaarheid, proportionaliteit en discriminatie.”
De partij wil op Europees niveau een verbod op de handel in persoonsgegevens en profielen. Dit voorstel onderstreept het belang dat GroenLinks-PvdA hecht aan het beschermen van burgers tegen commerciële exploitatie van hun data en het beperken van dataverzameling door bedrijven.
“Binnen de EU pleiten we voor een verbod op de handel in persoonsgegevens en profielen. Bedrijven worden verplicht om zo min mogelijk gegevens te registreren van hun klanten.”
GroenLinks-PvdA wil het toezicht op het gebruik van data en algoritmen door de overheid verbeteren, met een centrale rol voor de AP. Dit is bedoeld om discriminatie, onrechtmatige profilering en schending van privacy te voorkomen, zoals gebleken uit eerdere schandalen.
“We verbeteren het toezicht op hoe de overheid data gebruikt en privacy beschermt. Bestaande toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, krijgen meer bevoegdheden, expertise en middelen om algoritmen en systemen te controleren op transparantie, uitlegbaarheid, proportionaliteit en discriminatie.”
50PLUS benoemt digitale veiligheid en privacy als urgent, vooral gericht op bescherming van ouderen tegen digitale dreigingen zoals oplichting en identiteitsdiefstal. De partij doet enkele concrete voorstellen voor digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet en werkt het belang van deze specifieke instantie niet uit. De focus ligt vooral op praktische bescherming en digitale inclusie, niet op versterking van de Autoriteit Persoonsgegevens als toezichthouder.
50PLUS wil ouderen beschermen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal door digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen te versterken. De partij ziet digitale veiligheid als urgent, maar koppelt dit niet expliciet aan de Autoriteit Persoonsgegevens; het accent ligt op praktische bescherming en digitale inclusie voor ouderen.
50PLUS wil dat gemeenten wettelijk verantwoordelijk worden voor de digitale zelfredzaamheid van ouderen, zodat zij beter beschermd zijn in de digitale samenleving. Dit voorstel richt zich op praktische ondersteuning en inclusie, niet op het versterken van de Autoriteit Persoonsgegevens.
“Digitale inclusie: een gemeentelijke plicht. Gemeenten krijgen de wettelijke taak om digitale inclusie van ouderen te waarborgen.”
DENK vindt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zeer belangrijk en wil deze instantie aanzienlijk versterken. Ze pleiten voor meer middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise voor de AP, met speciale aandacht voor toezicht op kunstmatige intelligentie en digitale mensenrechten. DENK koppelt het belang van de AP direct aan het beschermen van privacy, het tegengaan van machtsmisbruik door technologie en het waarborgen van rechtsbescherming.
DENK wil de Autoriteit Persoonsgegevens een centrale rol geven in het beschermen van privacy en digitale rechten. Ze stellen voor om de AP extra middelen, bredere bevoegdheden en meer expertise te geven, vooral op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit moet leiden tot betere bescherming van persoonsgegevens en effectiever toezicht op zowel overheid als bedrijven.
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
“Toezichthouders die mensen beschermen worden versterkt. Hieronder vallen in ieder geval de Ombudsman en de Autoriteit Persoonsgegevens.”
DENK ziet de AP als een essentiële waarborg voor digitale mensenrechten, zoals het recht op privacy en bescherming tegen machtsmisbruik door technologie. Door de AP te versterken, wil DENK voorkomen dat algoritmes en risicomodellen leiden tot discriminatie of schending van fundamentele rechten.
“De toenemende toepassing van algoritmen en risicomodellen raakt aan fundamentele rechten. Daarom maken wij ons hard voor de bescherming van digitale mensenrechten: het recht op eerlijke behandeling, op privacy en op bescherming tegen machtsmisbruik door technologie: [...] Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
Forum voor Democratie (FVD) vindt privacy essentieel voor een vrije samenleving, maar is zeer kritisch over bestaande privacy-instanties en regelgeving zoals de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de AVG. FVD wil de AVG afschaffen en vervangen door praktische privacyregels, en pleit voor meer bescherming van digitale communicatie en anonimiteit, maar ziet de huidige AP niet als belangrijk of effectief. Hun focus ligt op het beperken van overheidsmacht en bureaucratie, niet op het versterken van de AP.
FVD vindt de huidige privacywetgeving (AVG) te bureaucratisch en ineffectief, en wil deze vervangen door eenvoudigere regels die privacy daadwerkelijk beschermen. Dit standpunt impliceert dat FVD de Autoriteit Persoonsgegevens, die toeziet op de AVG, niet belangrijk vindt en zelfs overbodig acht in haar huidige vorm.
“We schaffen de AVG af en vervangen die door duidelijke en praktische privacyregels, zodat privacy echt beschermd wordt zonder onnodige bureaucratie.”
FVD wil het grondwettelijk briefgeheim uitbreiden naar digitale communicatie om privacy beter te beschermen, maar dit is een principiële en juridische benadering, niet een pleidooi voor versterking van de AP.
“Het briefgeheim, zoals vastgelegd in artikel 13 van de Grondwet, gaat ook gelden voor digitale communicatie, zodat e-mails en berichten dezelfde bescherming genieten als briefpost en telefoongesprekken.”
FVD beschouwt anonimiteit online als essentieel voor vrijheid en bescherming tegen machtsmisbruik, en verzet zich tegen verplichte identiteitskoppeling. Dit is een bredere visie op privacybescherming, los van de rol van de AP.
“We maken anonimiteit de norm. We verzetten ons tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, zodat iedereen zonder angst kennis kan vergaren en meningen kan uiten.”
De VVD noemt het belang van privacy en persoonsgegevens vooral in het kader van digitale dienstverlening en veiligheid, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet expliciet als prioriteit of als centrale actor. De partij focust op het efficiënter en veiliger omgaan met persoonsgegevens door de overheid, met aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en bescherming tegen misbruik, maar zonder concrete voorstellen om de rol of het belang van de AP te versterken. De kern van hun visie is een overheid die persoonsgegevens veilig en efficiënt gebruikt, vooral ter ondersteuning van digitalisering en klantvriendelijkheid.
De VVD wil dat overheidsdiensten persoonsgegevens slechts één keer uitvragen en deze veilig en gebruiksvriendelijk verwerken, vooral via digitale platforms als MijnOverheid.nl. Dit moet leiden tot minder administratieve lasten, meer gemak voor burgers en betere bescherming van gegevens, maar de partij noemt geen versterking van de Autoriteit Persoonsgegevens of extra toezicht.
“Overheidsdiensten gebruiken persoonsgegevens die in deze omgeving staan en mogen dit niet dubbel uitvragen. Dit is veiliger, goedkoper en gebruiksvriendelijker.”
“MijnOverheid.nl uit. Overheidsdiensten gebruiken persoonsgegevens die in deze omgeving staan en mogen dit niet dubbel uitvragen. Dit is veiliger, goedkoper en gebruiksvriendelijker.”
De VVD benoemt het belang van privacy in sectoren als onderwijs, waar veilig internet en privacy bij digitale lesmaterialen worden geborgd. Dit is echter vooral gericht op praktische bescherming en niet op de rol van de Autoriteit Persoonsgegevens als toezichthouder.
“We borgen veilig internet op scholen en privacy in het gebruik van digitale lesmaterialen.”
Volt vindt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zeer belangrijk en wil deze structureel versterken door het budget te verhogen en meer middelen toe te kennen, zodat de AP haar toezichtstaken onafhankelijk en effectief kan uitvoeren. Volt koppelt dit expliciet aan het beschermen van fundamentele rechten en privacy, en verwijst naar concrete aanbevelingen uit parlementaire rapporten. Hun visie is dat sterke privacywaarborgen en een krachtige toezichthouder essentieel zijn voor een rechtvaardige digitale samenleving.
Volt wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens structureel meer middelen krijgt, zodat deze haar toezichtstaken onafhankelijk en effectief kan uitvoeren. Dit wordt gezien als noodzakelijk om privacy en fundamentele rechten te beschermen, en Volt verwijst daarbij expliciet naar aanbevelingen uit het rapport ‘Blind voor Mens en Recht’ van de Parlementaire Enquêtecommissie Fraude en Dienstverlening.
“De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt structureel meer middelen om haar toezichtstaken onafhankelijk en effectief uit te voeren. Daartoe verhogen we het budget, conform de aanbevelingen uit het rapport ‘Blind voor Mens en Recht’ van de Parlementaire Enquêtecommissie Fraude en Dienstverlening.”
Volt benadrukt het belang van investeren in toezicht en handhaving op Europese privacywetgeving, waarbij de AP een centrale rol speelt. Dit is gekoppeld aan het uitgangspunt dat persoonsgegevens van het individu zijn en dat burgers zeggenschap moeten houden over hun data.
“Volt wil investeren in toezicht en handhaving op Europese wet- en regelgeving en we versterken bestaande kaders waar nodig.”
Volt noemt de AP expliciet als mogelijke toezichthouder op naleving van digitale kinderrechten, samen met andere autoriteiten, en geeft de AP een rol in het opleggen van sancties bij overtredingen.
“Het keurmerk wordt beheerd door een onafhankelijke toezichthouder, zoals het NICAM in samenwerking met de Autoriteit Consument & Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens, die toezicht houdt op naleving en sancties kan opleggen.”
BIJ1 vindt de bescherming van persoonsgegevens en privacy van burgers zeer belangrijk en wil de rol van privacywaakhonden (zoals de Autoriteit Persoonsgegevens) aanzienlijk versterken. De partij pleit voor streng toezicht op dataverzameling door overheid en justitie, afdwingbare adviezen van privacywaakhonden, en sancties die verder gaan dan de huidige boetes. Privacy en controle op overheidsdiensten staan centraal in hun visie op een vrije en democratische samenleving.
BIJ1 wil dat privacywaakhonden een veel sterkere en meer afdwingbare rol krijgen bij het toezicht op dataverzameling door overheid en justitie. Dit is bedoeld om de privacy van burgers te beschermen tegen onnodige en grootschalige surveillance en om te zorgen dat adviezen van deze instanties niet vrijblijvend zijn, maar daadwerkelijk worden opgevolgd en gesanctioneerd bij overtredingen.
“Alle dataverzameling door overheid en justitie wordt geminimaliseerd tot het absoluut noodzakelijke, en er komt altijd streng toezicht van privacywaakhonden. De adviezen van privacywaakhonden worden openbaar en afdwingbaar met sancties die verder gaan dan de huidige ineffectieve bestuurlijke boetes.”
BIJ1 wil de bevoegdheden van veiligheidsdiensten beperken en onderwerpt deze aan strenge, bindende en onafhankelijke democratische controle, mede om de privacy van burgers te waarborgen. Dit sluit aan bij hun bredere visie op bescherming van persoonsgegevens en het belang van onafhankelijke toezichthouders.
“We intensiveren en verbeteren intussen de strenge, bindende, onafhankelijke democratische controle over deze diensten. Hun bevoegdheden worden ingeperkt...”
Het CDA erkent het belang van privacybescherming en de rol van de Autoriteit Persoonsgegevens, maar plaatst deze vooral in het kader van het balanceren tussen privacy en praktische uitvoerbaarheid. Het programma noemt privacy en gegevensbescherming expliciet, maar benadrukt ook dat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) soms samenwerking en efficiëntie belemmert. Concrete voorstellen zijn gericht op het tegen het licht houden van privacywetgeving en het stimuleren van privacyvriendelijke standaarden bij techbedrijven, maar het CDA profileert zich niet als de partij die de Autoriteit Persoonsgegevens het allerbelangrijkst vindt.
Het CDA erkent het belang van privacybescherming, maar is kritisch over de uitvoeringslasten en de impact van de AVG op samenwerking. De partij wil de wetgeving evalueren en waar mogelijk ruimte benutten als de voordelen voor betrokkenen evident zijn. Dit standpunt adresseert het spanningsveld tussen privacybescherming en praktische uitvoerbaarheid.
“Waar de Algemene verordening Gegevensbescherming belangrijk is in het beschermen van privacygegevens van inwoners, zit de wet ook vaak efficiënte samenwerking door delen van gegevens in de weg en zorgt de wet voor administratieve lasten. We houden deze wet goed tegen het licht. Daar waar voordelen voor betrokkenen evident zijn, willen we de ruimte benutten.”
Het CDA wil dat techbedrijven standaard de veiligste en meest privacy-vriendelijke instellingen gebruiken. Dit voorstel richt zich op het vergroten van privacybescherming door bedrijven, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet als centrale actor.
“Techbedrijven worden verplicht om standaard de veiligste en meest privacy-vriendelijke instellingen te gebruiken.”
D66 vindt sterke, onafhankelijke toezichthouders op het gebied van persoonsgegevens en digitale autonomie essentieel om burgers te beschermen tegen misbruik door zowel bedrijven als de overheid. Ze pleiten voor voldoende capaciteit en slagkracht voor deze toezichthouders, zodat zij effectief kunnen optreden tegen schendingen van privacy en digitale rechten. D66 benadrukt het belang van handhaving, democratische grip en onafhankelijke controle op digitale ontwikkelingen.
D66 ziet het beschermen van persoonsgegevens als een kerntaak van sterke, onafhankelijke toezichthouders, die burgers moeten beschermen tegen de macht van grote techbedrijven en de overheid zelf. Ze willen dat deze toezichthouders voldoende middelen en slagkracht krijgen om hun werk effectief te doen, zodat digitale autonomie en privacy daadwerkelijk gewaarborgd zijn.
“Waar we die autonomie nog niet hebben, beschermen sterke toezichthouders mensen en maatschappij tegen de schadelijke effecten van de verdienmodellen van grote techbedrijven. We zorgen dat deze toezichthouders genoeg capaciteit hebben om sterk te handhaven.”
“Sterke waakhonden van de macht beschermen mensen en kwetsbare belangen, zoals de natuur, tegen onrecht en willekeur. Deze toezichthouders, Rijksinspecties en rechters zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt, óók de overheid en machtige bedrijven. We geven ze de slagkracht en onafhankelijkheid die ze nodig hebben om hun belangrijke taak uit te voeren.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) hecht groot belang aan de bescherming van persoonsgegevens en ziet de Autoriteit Persoonsgegevens als een essentiële waakhond voor privacyrechten. Ze pleiten voor een structurele uitbreiding van deze autoriteit om de naleving van de AVG te waarborgen en willen dat Nederland persoonsgegevens op het hoogste niveau beschermt. Hun visie is dat privacy een grondrecht is dat actief verdedigd moet worden tegen zowel overheidsinmenging als commerciële belangen.
De PvdD vindt dat de Autoriteit Persoonsgegevens een centrale rol moet krijgen in het beschermen van privacy en het handhaven van de AVG. Ze willen deze autoriteit uitbreiden zodat deze haar taken effectief kan uitvoeren en de privacy van burgers beter gewaarborgd wordt. Dit standpunt adresseert het probleem van onvoldoende toezicht en handhaving op het gebied van gegevensbescherming.
“De Autoriteit Persoonsgegevens wordt uitgebreid om de naleving van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) goed te kunnen controleren.”
De partij stelt dat Nederland persoonsgegevens op het hoogste niveau moet beschermen, met structurele investeringen in beveiliging en digitale infrastructuur. Dit onderstreept hun prioriteit voor privacybescherming en de rol van de overheid als hoeder van persoonsgegevens.
“Nederland gaat persoonsgegevens op het hoogste niveau beschermen. De overheid gaat structureel investeren in softwareprojecten om de digitale infrastructuur beter te beveiligen.”
De SP vindt het versterken van de Autoriteit Persoonsgegevens essentieel om de privacy van burgers te beschermen tegen misstanden, vooral door grote techbedrijven en overheden. De partij pleit concreet voor het uitbreiden van de bevoegdheden en middelen van deze toezichthouder, zodat deze effectiever kan optreden bij schendingen van persoonsgegevens. De kern van hun visie is dat privacybescherming een fundamenteel recht is dat actief moet worden bewaakt door een krachtige, onafhankelijke waakhond.
De SP wil de Autoriteit Persoonsgegevens expliciet versterken om beter op te kunnen treden tegen privacyschendingen, zowel door bedrijven als door de overheid. Dit wordt gezien als noodzakelijk om burgers te beschermen in een tijd van toenemende digitalisering en dataverzameling, waarbij bestaande toezichtcapaciteit tekortschiet.
“Wij versterken de Autoriteit Persoonsgegevens om misstanden aan te pakken, zodat beter kan worden opgetreden wanneer de privacy van mensen in het geding is.”
De SP benadrukt dat consumenten bij het gebruik van digitale diensten dezelfde bescherming moeten krijgen als bij financiële transacties, wat de rol van de Autoriteit Persoonsgegevens verder onderstreept. Dit standpunt adresseert het probleem van dataverzameling als verdienmodel door techbedrijven.
“Consumenten krijgen bij het gebruik van ‘gratis’ diensten (waarbij ze betalen met data, zoals op sociale media) dezelfde bescherming als wanneer ze zouden betalen met geld.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma