JA21 is tegen het verplicht stellen of afdwingen van elektrisch rijden, zowel voor personenauto’s als voor zwaar transport. De partij verzet zich tegen een verbod op brandstofauto’s, milieuzones en andere maatregelen die burgers of ondernemers richting elektrische auto’s dwingen. JA21 pleit voor keuzevrijheid en ziet elektrificatie alleen als optie als het praktisch en betaalbaar is, niet als opgelegde norm.
JA21 is fel tegen het vanuit de overheid opleggen van elektrisch rijden, zoals een verbod op de verkoop van brandstofauto’s of het instellen van milieuzones. De partij vindt dat burgers en ondernemers niet gedwongen mogen worden tot elektrificatie en dat fossiele brandstoffen voorlopig dominant blijven.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken. Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek. Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
JA21 wijst het huidige beleid rond de elektrificatie van wagenparken en zwaar transport af, vooral vanwege praktische bezwaren zoals netcongestie, hoge kosten en het ontbreken van laadinfrastructuur. De partij wil geen dwang en geen lappendeken aan milieuzones of zero-emissiegebieden.
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“JA21 wil: Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
JA21 erkent dat elektrificatie in sommige gevallen mogelijk is, maar vindt dat de overheid een realistisch perspectief moet bieden en geen onhaalbare doelen moet stellen. Elektrisch rijden is volgens JA21 nu nog niet geschikt voor grootschalige toepassing.
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten. De problemen op het gebied van netcongestie maken de operatie onmogelijk, laadfaciliteiten ontbreken, de kosten voor ondernemers zijn gigantisch en daarmee ook de financiële gevolgen voor consumenten.”
De PVV is uitgesproken tegen het verplicht stellen of stimuleren van elektrische auto’s. Zij willen geen verbod op brandstofauto’s, geen verplicht elektrisch rijden, geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s en willen alle zero-emissiezones afschaffen. De partij ziet elektrische auto’s vooral als een dure en opgelegde maatregel die de vrijheid van automobilisten en ondernemers beperkt.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting of stimulering richting elektrische auto’s. Zij willen dat mensen vrij kunnen kiezen welk type auto ze rijden en zijn tegen het verbieden van brandstofauto’s. Dit standpunt is ingegeven door hun visie op vrijheid, betaalbaarheid en het tegengaan van wat zij zien als onnodige klimaatmaatregelen.
De PVV wil alle zero-emissiezones afschaffen en vindt dat elektrische auto’s geen voorkeursbehandeling mogen krijgen, bijvoorbeeld bij parkeren. Zij stellen dat deze zones en voordelen ondernemers en automobilisten onnodig benadelen en dat elektrische auto’s voor velen onbetaalbaar zijn.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV is kritisch op de impact van elektrificatie op het elektriciteitsnet en wil niet investeren in verdere elektrificatie, waaronder laadpalen voor elektrische auto’s. Zij zien dit als een belasting voor het net en als onderdeel van een “klimaatgekte” waar zij zich tegen verzetten.
“Warmtepompen, zonnepanelen, windturbines, laadpalen – het elektriciteitsnet kan al die gekkigheid helemaal niet aan.”
De SGP is gematigd positief over elektrische auto’s: de partij wil elektrisch rijden niet benadelen ten opzichte van benzine of diesel, stimuleert de tweedehandsmarkt en wil het leasen van accupakketten aantrekkelijker maken. Tegelijkertijd benadrukt de SGP het belang van betaalbaarheid, techniekneutraliteit en het aanpakken van milieuproblemen rond batterijproductie. De partij kiest voor een langetermijnperspectief op emissieloos rijden, zonder elektrische auto’s blind te bevoordelen.
De SGP vindt dat elektrisch rijden niet mag worden benadeeld ten opzichte van rijden op benzine of diesel en wil concrete stimulansen voor de tweedehandsmarkt en het leasen van accupakketten. De partij ziet elektrisch rijden als onderdeel van verduurzaming, maar wil dat dit haalbaar en betaalbaar blijft, en dat er oog is voor milieuproblemen bij batterijproductie.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP wil dat zakelijke leaserijders verplicht worden om te kiezen voor een emissieloze auto of, als dat niet haalbaar is door netproblemen, een zuinige hybride. Dit moet de doorstroom naar de tweedehandsmarkt bevorderen en de verduurzaming versnellen.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP erkent de milieuproblemen rond de productie van lithium-ion batterijen en wil innovatie stimuleren, zoals de ontwikkeling van solid state batterijen, om de negatieve impact te verminderen.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
BBB is niet uitgesproken vóór elektrische auto’s, maar pleit voor technologische neutraliteit en het stimuleren van schonere voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. De partij is kritisch op overhaaste of dwingende maatregelen zoals zero-emissiezones en wil geen automobilisten of ondernemers op hoge kosten jagen. Elektrisch rijden wordt gefaciliteerd als optie, maar niet als exclusieve of verplichte route.
BBB kiest niet expliciet voor elektrische auto’s als enige oplossing, maar wil ruimte geven aan verschillende schone technologieën en brandstoffen. De partij verzet zich tegen beleid dat elektrisch rijden afdwingt of bevoordeelt ten koste van andere opties, en wil geen maatregelen die de bereikbaarheid of betaalbaarheid van mobiliteit onder druk zetten.
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnen steden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
BBB erkent elektrisch laden als onderdeel van het mobiliteitsaanbod, maar ziet het niet als exclusieve toekomst. De partij wil dat tanken, laden en winkelen op verzorgingsplaatsen voor iedereen bereikbaar blijven, zonder verplichting tot elektrisch rijden.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar.”
Forum voor Democratie (FVD) is NIET voor het stimuleren van elektrische auto’s; de partij wil juist alle klimaatregels en subsidies voor elektrische voertuigen afschaffen en maakt geen onderscheid meer tussen brandstofsoorten in de wegenbelasting. FVD zet zich in voor vrijheid van keuze voor automobilisten, verlaagt belastingen op autorijden en verzet zich tegen milieuzones en andere maatregelen die elektrisch rijden bevoordelen. Hun kernvisie is dat mobiliteit vrij en betaalbaar moet zijn, zonder overheidsdwang richting elektrisch rijden.
FVD verwerpt het klimaatbeleid en wil alle regels en subsidies die elektrisch rijden stimuleren, schrappen. De partij ziet geen noodzaak voor de energietransitie en vindt dat automobilisten vrij moeten zijn in hun keuze van voertuig en brandstof.
FVD wil het onderscheid tussen brandstofsoorten (waaronder elektrisch) in de wegenbelasting opheffen, zodat elektrische auto’s niet langer fiscaal worden bevoordeeld.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD wil milieuzones afschaffen en verzet zich tegen andere maatregelen die elektrisch rijden bevoordelen boven conventionele auto’s.
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over het simpelweg vervangen van alle fossiele auto’s door elektrische auto’s. Zij pleiten voor minder autoverkeer, meer deelmobiliteit en investeren vooral in openbaar vervoer, omdat het grootschalig overstappen op elektrische auto’s volgens hen te veel beslag legt op grondstoffen en ruimte. Elektrische voertuigen worden slechts als onderdeel van een bredere verduurzaming gezien, niet als dé oplossing.
PvdD wijst het idee af om alle fossiele auto’s simpelweg te vervangen door elektrische auto’s, vanwege het grote beslag op grondstoffen en ruimte. Zij willen het autobezit verminderen en de focus leggen op openbaar vervoer en deelmobiliteit.
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“De auto krijgt een nieuwe plek in het duurzame vervoerssysteem. We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
Voor bestel- en vrachtauto’s is PvdD wel voor elektrificatie, met als doelstelling dat vrijwel alle nieuwe exemplaren in 2030 elektrisch zijn.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
PvdD ziet een duurzame mobiliteit vooral op basis van elektriciteit, maar benadrukt dat het aantal auto’s omlaag moet en dat de focus ligt op alternatieven zoals openbaar vervoer en deelmobiliteit.
“In 2030 is de mobiliteit volledig duurzaam. Dat gebeurt vooral op basis van elektriciteit en voor een klein deel op groene waterstof in de sectoren die nauwelijks kunnen verduurzamen via elektrificatie (internationaal vaar- en vliegverkeer).”
Volt is duidelijk vóór elektrische auto’s en wil de transitie naar uitstootvrij rijden versnellen. De partij pleit voor een verbod op de verkoop van fossiele verbrandingsmotoren vanaf 2030, stimuleert zakelijke en tweedehands elektrische voertuigen, en wil het belastingstelsel aanpassen om elektrische auto’s te bevoordelen. Volt koppelt deze voorstellen aan bredere klimaatdoelen en een eerlijker belastingbeleid gericht op CO₂-uitstoot.
Volt wil de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2030 verbieden en alle zakelijke leaseauto’s uitstootvrij maken. Hiermee wil de partij sneller dan de EU-doelstelling de overstap naar elektrische auto’s afdwingen en de tweedehandsmarkt voor emissieloze voertuigen stimuleren.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt wil het belastingstelsel aanpassen zodat elektrische auto’s fiscaal aantrekkelijker worden, onder andere door gewichtscorrecties en het belasten van CO₂-uitstoot en grondstoffen in plaats van alleen gewicht.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
Volt wil de motorrijtuigenbelasting vervangen door een systeem van betalen naar gebruik, waarbij elektrische auto’s worden bevoordeeld door differentiatie op uitstoot en gewicht.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
De VVD is voor elektrische auto’s en wil elektrisch rijden voor een brede doelgroep mogelijk maken. De partij zet in op het stimuleren van de tweedehandsmarkt, verbetering van laadinfrastructuur en het betaalbaar houden van elektrisch rijden. De VVD richt zich vooral op het wegnemen van praktische drempels en het vergroten van de toegankelijkheid, zonder verplichtingen op te leggen.
De VVD wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar te houden en de tweedehandsmarkt te vergroten, zodat meer mensen toegang krijgen tot elektrische auto’s. Ook wordt ingezet op betere laadinfrastructuur en innovatieve oplossingen voor mensen zonder eigen laadpaal. De partij ziet elektrisch rijden als onderdeel van een bredere verduurzaming, maar legt geen verplichtingen op.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
“Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
“We zorgen er daarom voor dat iedereen mee kan doen: van isolatie en elektrisch rijden tot schonere productieprocessen. Verduurzaming moet effectief en realistisch zijn.”
50PLUS neemt in haar verkiezingsprogramma geen expliciet standpunt in vóór of tegen elektrische auto’s. Het programma bevat geen concrete beleidsvoorstellen om elektrische auto’s te stimuleren, verplichten of te ontmoedigen; het onderwerp wordt zelfs niet direct genoemd. Wel wordt er kort aandacht besteed aan elektrisch aangedreven tweewielers, maar niet aan elektrische auto’s.
50PLUS benoemt elektrische auto’s niet als speerpunt en doet geen concrete voorstellen voor stimulering, subsidiëring of verplichting ervan. De partij richt zich vooral op het betaalbaar houden van mobiliteit voor ouderen en gezinnen, en op het niet extra belasten van automobilisten. Elektrisch aangedreven voertuigen worden alleen genoemd in de context van tweewielers, niet auto’s.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
De partij benadrukt het belang van de auto voor ouderen en gezinnen, zonder onderscheid te maken tussen brandstof- of elektrische auto’s. 50PLUS verzet zich tegen extra lasten voor automobilisten en tegen verplichtingen zonder betaalbare alternatieven.
De ChristenUnie is duidelijk vóór het stimuleren van elektrische auto’s als onderdeel van hun beleid voor schoner vervoer en het behalen van klimaatdoelen. Ze willen het gebruik van zero-emissie auto’s bevorderen via fiscale stimulansen, zoals aanpassing van de motorrijtuigenbelasting en invoering van een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken. Hun visie is dat elektrisch rijden bijdraagt aan een schoner milieu en minder uitstoot, en dat de overheid actief moet sturen op deze transitie.
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door fiscale voordelen en een kilometerprijs die gunstig uitpakt voor schone voertuigen. Dit moet elektrisch rijden aantrekkelijker maken en bijdragen aan het verminderen van uitstoot door wegverkeer.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats...”
De partij erkent dat de groei van elektrische auto’s vraagt om voldoende laadinfrastructuur en netcapaciteit. Ze willen dat laadvoorzieningen worden meegenomen in de planning van het elektriciteitsnet, maar geven aan dat deze qua prioriteit na essentiële voorzieningen komen.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
BIJ1 is kritisch over het grootschalig vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s en ziet dit niet als een duurzame oplossing vanwege de grote vraag naar grondstoffen. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer. Elektrische auto’s worden dus niet actief gestimuleerd als dé oplossing; de focus ligt op minder auto’s en meer duurzame mobiliteit.
BIJ1 vindt dat het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s te veel beslag legt op schaarse grondstoffen en ziet dit niet als een duurzame route. De partij kiest ervoor om het autobezit te verminderen en alternatieven te stimuleren, in plaats van massaal in te zetten op elektrische auto’s.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
BIJ1 wil het autobezit terugdringen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, in plaats van het stimuleren van (elektrische) auto’s.
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
BVNL is geen uitgesproken voorstander van elektrische auto’s, maar pleit voor volledige keuzevrijheid van automobilisten zonder overheidssturing via belastingen of subsidies. De partij wil dat automobilisten zelf bepalen of ze elektrisch, benzine, diesel of hybride rijden, en is tegen het bevoordelen of benadelen van elektrische auto’s door de overheid.
BVNL vindt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze voor elektrische auto’s en wil geen subsidies of belastingvoordelen voor elektrische voertuigen. Iedereen moet vrij zijn om het type auto te kiezen dat hij of zij wil, zonder overheidsinterventie.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto’s niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en dat alle auto’s gelijk worden belast, ongeacht de aandrijving. Hiermee wordt het fiscale voordeel voor elektrische auto’s afgeschaft.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
Het CDA is gematigd positief over elektrische auto’s en ondersteunt de transitie ernaartoe, maar ziet deze vooral als onderdeel van een bredere mobiliteits- en verduurzamingsstrategie. De partij stelt voor om de motorrijtuigenbelasting (MRB) te hervormen zodat deze beter aansluit bij elektrische auto’s, en investeert in laadinfrastructuur voor zwaar vervoer, maar noemt geen harde doelstellingen of subsidies voor elektrische personenauto’s.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting aanpassen om de overstap naar elektrische auto’s te stimuleren. Door de belasting te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht, wordt het systeem eerlijker voor elektrische voertuigen, die vaak zwaarder zijn dan conventionele auto’s.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
De partij richt zich op het versnellen van laadinfrastructuur, met name voor zwaar vervoer (batterijtrucks), als onderdeel van de verduurzaming van logistiek en transport. Dit is vooral gericht op vrachtverkeer, maar draagt bij aan de algemene infrastructuur voor elektrisch rijden.
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
D66 is duidelijk vóór elektrische auto’s en wil de overstap naar elektrisch rijden versnellen. De partij stelt voor om elektrische auto’s betaalbaarder te maken via subsidies en belastingvoordelen, en wil het gebruik van niet-elektrische en hybride bedrijfswagens juist ontmoedigen. Daarnaast ziet D66 elektrische auto’s als standaard onderdeel van het vervoersaanbod, vooral in combinatie met deelmobiliteit.
D66 wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen door financiële prikkels te bieden voor elektrische auto’s en het gebruik van fossiele voertuigen te ontmoedigen. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van CO2-uitstoot en het verduurzamen van mobiliteit.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 ziet elektrische auto’s als een essentieel onderdeel van het toekomstige vervoersaanbod, met name in de context van deelmobiliteit en toegankelijke mobiliteit voor iedereen.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
GroenLinks-PvdA is uitgesproken vóór elektrische auto’s en wil dat deze vanaf 2030 de norm worden in Nederland. De partij stelt concreet voor dat vanaf dat jaar alleen nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden, inclusief brom- en snorfietsen, en dat de leasesector al eerder volledig overstapt. Hun visie is gericht op het versnellen van de elektrificatie van mobiliteit om klimaatdoelen te halen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.
GroenLinks-PvdA wil de transitie naar elektrische mobiliteit versnellen door wettelijk vast te leggen dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van CO₂-uitstoot en het verduurzamen van het vervoer. De leasesector moet zelfs al vóór 2030 volledig elektrisch zijn.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
De partij wil elektrisch rijden stimuleren door het als norm te stellen voor automobilisten, onder andere via beleid rondom reiskostenvergoeding en differentiatie naar gebruik. Dit sluit aan bij hun bredere inzet op duurzame mobiliteit en het ontmoedigen van fossiel rijden.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm.”
De SP is voor de overstap naar elektrische auto’s, maar benadrukt dat dit eerlijk, toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen. Ze steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en willen mensen ondersteunen bij de overstap, met een landelijk netwerk van publieke laadpunten en transparante laadtarieven. Tegelijkertijd verzet de SP zich tegen maatregelen die autorijden duurder maken voor mensen zonder alternatieven.
De SP steunt het beleid dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij moeten zijn, maar wil dat de overstap sociaal en betaalbaar blijft. Ze willen mensen ondersteunen die willen overstappen op een schonere auto, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. ... Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
De SP wil dat elektrisch rijden eerlijk en betaalbaar blijft door te zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten en transparante laadtarieven. Ze willen dat laadpalen een publieke voorziening worden, zonder winstoogmerk voor bedrijven.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. ... Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
DENK is voorstander van elektrische auto’s en wil investeren in elektrisch rijden, met speciale aandacht voor het betaalbaar maken hiervan voor lage en middeninkomens. Hun beleid richt zich op het stimuleren van elektrisch rijden als onderdeel van een bredere inzet op schone mobiliteit en klimaatrechtvaardigheid.
DENK wil elektrisch rijden stimuleren door te investeren in deze vorm van mobiliteit en door het betaalbaar te maken voor mensen met een laag of middeninkomen. Dit past binnen hun bredere visie op verduurzaming van vervoer en het verminderen van CO2-uitstoot, zonder dat dit leidt tot extra lasten voor burgers met een kleinere portemonnee.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
NSC is niet uitgesproken vóór of tegen elektrische auto’s, maar erkent hun groeiende rol in de energietransitie. De partij richt zich vooral op het aanpassen van het elektriciteitsnet en het stimuleren van slim laden, zodat het opladen van elektrische auto’s het net niet overbelast. Er zijn geen concrete voorstellen voor het stimuleren van de aanschaf of het gebruik van elektrische auto’s zelf.
NSC ziet de toename van elektrische auto’s als een uitdaging voor het elektriciteitsnet en wil daarom het net verzwaren en piek- en daltarieven invoeren. Hiermee wil de partij voorkomen dat het opladen van elektrische auto’s tot overbelasting leidt en huishoudens stimuleren om op gunstige momenten te laden.
“we het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”