BVNL is niet voor een geleidelijke, soepele integratie van nieuwkomers, maar pleit juist voor een strenge beperking van immigratie en stelt harde eisen aan integratie. De partij wil een asielstop, het beperken van sociale voorzieningen voor nieuwkomers, en stelt dat immigranten zich volledig moeten aanpassen aan de Nederlandse cultuur en waarden. Integratie wordt vooral gezien als een verplichting voor nieuwkomers, niet als een gezamenlijk of geleidelijk proces.
BVNL wil immigratie zo veel mogelijk beperken en stelt een onmiddellijke asielstop voor, waarbij opvang in de eigen regio de voorkeur heeft. De partij ziet immigratie vooral als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en leefbaarheid, en niet als een kans voor geleidelijke integratie.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen.”
BVNL ziet integratie als een verplichting voor nieuwkomers om zich volledig aan te passen aan de Nederlandse cultuur, taal en waarden, zonder ruimte voor een geleidelijk of tweezijdig proces. Er worden harde voorwaarden gesteld aan toegang tot sociale voorzieningen en burgerschap.
“Integratie van nieuwkomers moet voorop staan. Onze vrije normen en waarden moeten koste wat kost behouden blijven.”
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal spreken, werken en zich houden aan onze wetten en regels.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
BVNL benadrukt het belang van het behouden van de Nederlandse cultuur en ziet cultuurrelativisme als een bedreiging. Integratie wordt niet als een soepel of geleidelijk proces gezien, maar als het strikt overnemen van Nederlandse normen.
De SGP is niet voor een geleidelijke, soepele integratie, maar stelt juist strenge eisen aan nieuwkomers en legt de nadruk op snelle aanpassing, hogere taaleisen en het onderschrijven van nationale en christelijke waarden. Integratie wordt gezien als een verantwoordelijkheid van de nieuwkomer, met sancties bij onvoldoende inzet, en naturalisatie wordt bemoeilijkt. De partij pleit voor een restrictief migratiebeleid en benadrukt het belang van behoud van de Nederlandse identiteit en sociale cohesie.
De SGP vindt dat nieuwkomers zich snel en stevig moeten aanpassen aan de Nederlandse samenleving, met nadruk op taal, cultuur en gedeelde waarden. Integratie is geen geleidelijk of soepel proces, maar een verplichting met duidelijke consequenties bij onvoldoende inzet.
“Van nieuwkomers mag verwacht worden dat ze zich aanpassen en zo snel mogelijk Nederlands leren en spreken. Daarnaast is meedoen dé sleutel tot een succesvolle integratie.”
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
De SGP koppelt integratie expliciet aan het onderschrijven van christelijke wortels en nationale symbolen, en wijst progressief-seculiere waarden af. Integratie betekent niet het omarmen van alle Nederlandse waarden, maar vooral die welke de partij als fundamenteel beschouwt.
“Ons land heeft christelijke wortels. We moeten ons daarvan bewust zijn en ze niet laten doorsnijden door de seculiere waarden van progressief-liberalen.”
“Het betekent geen omarming van progressief-seculiere waarden, zoals abortus of homohuwelijk.”
“Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven.”
De SGP ziet integratie als een voorwaarde voor verblijf en burgerschap, niet als een recht of vanzelfsprekend proces. Wie niet voldoet, riskeert sancties of uitzetting.
De partij wil migratie beperken en bij toelating vooral kijken naar culturele afstand en de kans op succesvolle integratie, waarbij cultuur en religie expliciet worden meegewogen.
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
De VVD is niet voor een geleidelijke, soepele integratie, maar kiest voor een streng en verplicht integratiebeleid waarbij directe participatie via werk en het naleven van Nederlandse waarden centraal staan. Integratie wordt gezien als een plicht, niet als een vrijblijvend of geleidelijk proces, en wie niet wil meedoen of onze waarden afwijst, wordt uitgesloten. De partij stelt harde eisen aan nieuwkomers, zoals directe arbeidsparticipatie, hogere taaleisen en het actief tegengaan van organisaties die integratie belemmeren.
De VVD beschouwt integratie als een verplichte en actieve inspanning, waarbij nieuwkomers zich direct moeten aanpassen aan Nederlandse normen en waarden. Er is geen ruimte voor een geleidelijke of soepele benadering; wie niet wil meedoen, wordt uitgesloten.
“We maken heldere afspraken over integratie: die is niet vrijblijvend, maar een plicht. ... wie onze waarden structureel afwijst, of zich zelfs tegen onze samenleving keert, heeft hier geen toekomst.”
“Iedereen die in ons vrije land woont en wil wonen, dient zich aan te passen aan waar Nederland al eeuwen voor staat: vrijheid en hard werken. ... Maar niet mee willen doen, accepteren we nooit.”
“De VVD vraagt dat van iedereen. Mensen die in de weg staan dat anderen meedoen, door ze klein te houden of te indoctrineren, hebben aan ons een verkeerde.”
De VVD ziet werk als het belangrijkste instrument voor integratie en wil dat nieuwkomers direct aan het werk gaan, in plaats van een uitkering te ontvangen. Dit is bedoeld om snelle participatie te forceren en afglijden in criminaliteit of fundamentalisme te voorkomen.
“Integreren doe je het beste op de werkvloer. Werk is het allerbelangrijkste instrument om integratie voor elkaar te krijgen en te voorkomen dat mensen afglijden in de criminaliteit of het fundamentalisme.”
“De VVD wil dat elke statushouder direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en accepteert, in plaats van direct een uitkering.”
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en we verhogen de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De VVD stelt harde eisen aan integratie en sluit organisaties of personen die integratie belemmeren of onze waarden afwijzen uit van subsidies en dialoog. Er is geen ruimte voor een soepele of stapsgewijze benadering.
“Organisaties die integratie tegengaan zijn geen gesprekspartners meer in de maatschappelijke dialoog om integratiebeleid te maken.”
“Als dit het geval is wordt de subsidie ingetrokken. Organisaties die integratie tegengaan zijn geen gesprekspartners meer in de maatschappelijke dialoog om integratiebeleid te maken.”
“We gaan met de stofkam door subsidieregelingen. We toetsen of organisaties de integratie van nieuwkomers belemmeren.”
De VVD benadrukt dat het spreken van de Nederlandse taal en het naleven van Nederlandse waarden de basis vormen voor integratie. Dit is een harde eis, niet een geleidelijk doel.
“De Nederlandse taal spreken is cruciaal om vol mee te doen in onze samenleving.”
“Iedereen die hier mag blijven, hoort er volwaardig bij. Maar dat geldt niet voor mensen die zich beroepen op cultuur, religie of het verheerlijken van een ander regime, met hun rug naar onze samenleving staan, niet willen meedoen of zelfs anderen onderdrukken.”
Het CDA is voor een stevige, maar gestructureerde integratie waarbij taal en werk centraal staan en nieuwkomers verplicht worden actief deel te nemen aan de samenleving. De partij legt nadruk op snelle toegang tot de arbeidsmarkt, verplichte inburgering, vroege taalstart en samenwerking met maatschappelijke organisaties, met duidelijke eisen en consequenties bij onvoldoende inzet. Integratie wordt gezien als een wederkerige opdracht, waarbij zowel nieuwkomers als de samenleving verantwoordelijkheden dragen.
Het CDA wil dat statushouders verplicht inburgeren, met nadruk op taal en werk als sleutels tot succesvolle integratie. Kansrijke asielzoekers krijgen snel toegang tot de arbeidsmarkt, en gemeenten worden gehouden aan duidelijke resultaatafspraken. Dit moet integratie versnellen, maar is niet vrijblijvend: bij onvoldoende inzet volgen sancties.
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Gemeenten worden gehouden aan hun plicht om zorg te dragen voor de inburgering van nieuwkomers. Er worden duidelijke resultaatafspraken gemaakt.”
Taal wordt door het CDA gezien als de sleutel tot integratie. Daarom pleit de partij voor een vroege start met taallessen, al tijdens de asielprocedure, en verplichte voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen van statushouders en arbeidsmigranten.
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
“We verplichten voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen van statushouders die nog inburgeringsplichtig zijn, zodat jonge kinderen niet met een taalachterstand op school hoeven te beginnen en de ouders kunnen inburgeren.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
Het CDA ziet een rol voor migrantenorganisaties, kerken en moskeeën in het integratieproces. Door deze organisaties mede verantwoordelijk te maken, wil de partij integratie breder in de samenleving verankeren.
“We versterken de samenwerking met migrantenorganisaties, kerken en moskeeën zodat zij mede de verantwoordelijkheid dragen voor een succesvolle integratie van nieuwkomers.”
Integratie is volgens het CDA niet alleen een taak voor nieuwkomers, maar ook voor de ontvangende samenleving. Nieuwkomers moeten zich inspannen om te integreren, terwijl de samenleving eerlijke kansen moet bieden.
“Integratie is een wederkerige opdracht. Aan nieuwkomers is het de taak – zoals aan alle inwoners van Nederland – om vorm en inhoud te geven aan het democratisch burgerschap. Om zich aan onze wetten en regels te houden, zich actief in te spannen om te integreren en Nederlands te leren. Van de samenleving mag worden verwacht dat ze nieuwkomers eerlijke kansen geeft in het onderwijs, op een baan, en dat ze waar nodig nieuwkomers een extra zetje geeft.”
De ChristenUnie is voor een integratiebeleid dat inzet op snelle, actieve participatie van nieuwkomers in de samenleving, met nadruk op het leren van de Nederlandse taal, het respecteren van Nederlandse waarden en het combineren van inburgering met werk of vrijwilligerswerk. Integratie wordt gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, samenleving en nieuwkomers, waarbij duidelijke eisen worden gesteld maar ook begeleiding en ondersteuning worden geboden. De partij pleit voor een menswaardige, maar ook veeleisende en doelgerichte aanpak, gericht op binding met de lokale gemeenschap en het voorkomen van parallelle samenlevingen.
De ChristenUnie wil dat integratie direct na aankomst begint, door taal- en inburgeringstrajecten te combineren met (vrijwilligers)werk en snelle toegang tot de arbeidsmarkt. Dit moet zorgen voor een soepele, maar doelgerichte integratie waarbij nieuwkomers actief bijdragen aan de samenleving en binding krijgen met de lokale gemeenschap.
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland (bijvoorbeeld via de Meedoenbalies op COA locaties). Dit zorgt voor een nuttige daginvulling, versnelt de integratie en zorgt voor binding met de lokale gemeenschap.”
“De overheid schept hiervoor de juiste randvoorwaarden: door gemakkelijke en begeleide toetreding tot de arbeidsmarkt, onderwijs of taallessen). Zo kunnen nieuwkomers actief bijdragen aan de samenleving waarvan zij deel worden. Dit is ook in het voordeel van de migrant: participatie is de voornaamste manier van integratie.”
Integratie wordt gezien als een gezamenlijke opdracht van overheid, samenleving en nieuwkomers, waarbij nieuwkomers een morele plicht hebben om in te burgeren en de Nederlandse taal en waarden te omarmen. De ChristenUnie stelt dat wie wil meedoen, erbij hoort, maar dat dit ook inzet en aanpassing vraagt van nieuwkomers.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet de voorwaarden scheppen voor succesvolle participatie, de samenleving heeft een taak om nieuwkomers open en gastvrij ontvangen, en zich niet af te sluiten. Tegelijk rust er op de nieuwkomers een morele plicht om in te burgeren.”
“Wie de keuze maakt om in Nederland te wonen en te blijven, wie burger wil zijn van dit land, draagt zijn of haar steentje bij om aan dit land te bouwen.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
De ChristenUnie wil dat beheersing van de Nederlandse taal en inburgeringseisen ook gaan gelden voor arbeidsmigranten en internationale studenten, om te voorkomen dat groepen in een parallelle samenleving terechtkomen. Dit wordt gezien als essentieel voor succesvolle, soepele integratie.
“Arbeidsmigranten zijn nu niet verplicht Nederlands te leren en in te burgeren. In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Via werkgevers en gemeenten zetten we in op taalonderwijs voor deze groep vanuit de overtuiging dat een goede taalbeheersing noodzakelijk is voor een succesvolle integratie.”
“We stimuleren integratie van studenten via verplichte taallessen en meer studentenkamers in traditionele studentenhuizen, georganiseerd door de ontvangende onderwijsinstellingen.”
De partij stelt duidelijke eisen aan naturalisatie en terugkeer, maar is mild voor wie wel wil maar niet kan. Integratie is geen automatisme, maar vereist actieve inzet; het recht op Nederlanderschap volgt niet automatisch uit verblijf.
“Het recht op bescherming leidt niet automatisch na een aantal jaar tot het recht op Nederlanderschap. Daarbij zijn we mild voor hen die wel willen, maar niet kunnen.”
De PVV is uitgesproken tegen een beleid van geleidelijke, soepele integratie van vreemdelingen en statushouders. In plaats daarvan pleit de partij voor een totale asielstop, het sluiten van grenzen, het ontmoedigen van immigratie en het beperken van naturalisatie en verblijfsrechten. Hun voorstellen zijn gericht op het terugdringen van immigratie en het ontmoedigen van langdurig verblijf, niet op integratie.
De PVV wil de instroom van asielzoekers en immigranten volledig stoppen en ziet integratie niet als doel, maar als ongewenst gevolg van immigratie. De partij stelt harde maatregelen voor om immigratie te beperken en bestaande vreemdelingen te ontmoedigen zich blijvend te vestigen.
De PVV maakt naturalisatie en verblijfsrecht voor vreemdelingen zo moeilijk mogelijk en koppelt verblijfsrechten aan strikte voorwaarden, met als doel langdurige integratie te ontmoedigen.
De PVV wil vreemdelingen die zich niet aan de regels houden of veroordeeld zijn voor misdrijven direct uitzetten, en stelt een vrijwillige remigratieregeling in zonder financiële prikkels.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
50PLUS is niet voor een geleidelijke, soepele integratie, maar kiest voor een streng migratiebeleid met duidelijke voorwaarden en beperkingen. De partij legt nadruk op het beperken van instroom, het stellen van eisen aan nieuwkomers (zoals taalbeheersing), en het beperken van rechten voor bepaalde groepen migranten. Integratie wordt vooral gezien als een plicht van nieuwkomers, niet als een proces dat door de samenleving gefaciliteerd moet worden.
50PLUS wil migratie beperken en stelt strenge voorwaarden aan toelating en integratie. Integratie wordt niet als een geleidelijk of soepel proces gepresenteerd, maar als een verplichting voor nieuwkomers, met nadruk op taalbeheersing en het beperken van rechten voor wie niet voldoet. De partij adresseert vooral het voorkomen van overbelasting van systemen en het stellen van duidelijke grenzen aan wie mag blijven.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
Hoewel het beleid streng is, erkent 50PLUS dat voor de zorgsector een uitzondering nodig is vanwege personeelstekorten. Dit is de enige nuance waarbij integratie van arbeidsmigranten als noodzakelijk wordt gezien, maar dit wordt niet als een geleidelijk of soepel integratieproces gepresenteerd.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
BBB is niet voor een geleidelijke, soepele integratie, maar kiest voor een strikte, resultaatsgerichte en verplichtende aanpak. Integratie wordt gekoppeld aan het direct behalen van inburgering, verplichte taalcursussen, snelle participatie en het strikt naleven van Nederlandse waarden; wie niet meedoet, wordt gekort of geweerd. De partij wil streng toezicht, snelle uitzetting bij mislukte integratie en het ontmoedigen van parallelle gemeenschappen.
BBB stelt dat integratie geen geleidelijk proces in Nederland moet zijn, maar een harde voorwaarde vóór definitieve toelating. Migranten moeten direct na voorlopige goedkeuring van hun aanvraag starten met inburgering, en pas na het behalen daarvan mogen ze naar Nederland komen. Dit is bedoeld om falende integratie en het ontstaan van parallelle gemeenschappen te voorkomen.
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
BBB koppelt integratie aan het strikt naleven van Nederlandse normen, wetten en taal. Migranten moeten verplicht een taalcursus volgen tot minimaal B1-niveau en actief deelnemen aan de samenleving; weigering leidt tot korting op uitkeringen. Overheidscommunicatie in andere talen dan Nederlands wordt afgeschaft.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Geen Arabische of Turkse folders van de overheid meer door de brievenbus. Want anders leren deze migranten al helemaal geen Nederlands. We stoppen met overheidscommunicatie in andere talen dan het Nederlands, Fries, Engels of streektalen.”
BBB wil dat wie niet integreert, overlast veroorzaakt of crimineel gedrag vertoont, snel wordt uitgezet of uitgesloten van verblijf. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB koppelt integratie aan lokaal draagvlak en stelt dat asielopvang alleen mag plaatsvinden waar de bevolking dit steunt, om spanningen te voorkomen en integratie te bevorderen.
“Asielopvang mag alleen plaatsvinden op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, zodat de samenleving betrokken en ondersteund blijft. Dit voorkomt spanningen en bevordert een goede integratie van nieuwkomers.”
Forum voor Democratie (FVD) is expliciet tegen een beleid van geleidelijke, soepele integratie. In plaats daarvan pleit FVD voor een strenge beperking van immigratie, het ontmoedigen van blijvende vestiging, het stimuleren van remigratie en het afschaffen van permanente verblijfsvergunningen. Hun voorstellen zijn gericht op het behouden van de Nederlandse cultuur en identiteit, met nadruk op tijdelijke, streng geselecteerde arbeidsmigratie en het actief terugsturen van migranten die niet integreren.
FVD ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur, identiteit en sociale cohesie, en wijst integratiebeleid af. In plaats van integratie wil FVD de instroom van migranten stoppen, bestaande migranten laten remigreren en alleen tijdelijk, streng geselecteerde arbeidsmigranten toelaten zonder uitzicht op naturalisatie.
“Onze cultuur en identiteit moeten we behouden en versterken. Daarom stoppen we met asielopvang in Nederland, investeren we in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf strafbaar. Met een naturalisatiestop van tien jaar en een GreenCard-systeem voor tijdelijke, waardevolle arbeidsmigranten.”
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil actief remigratie bevorderen voor migranten die niet integreren, in plaats van hen te helpen bij een soepele integratie in de Nederlandse samenleving. Dit gebeurt via financiële prikkels en begeleiding, met als doel het aantal blijvende migranten te verminderen.
“Daarnaast moedigen we remigratie aan met royale beurzen en coaches die terugkeer naar landen van herkomst begeleiden.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
FVD wil de toegang tot sociale voorzieningen en het verkrijgen van het Nederlanderschap voor migranten sterk beperken, om zo blijvende vestiging en integratie te ontmoedigen.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
JA21 is uitgesproken kritisch over het huidige integratiebeleid en pleit niet voor een geleidelijke, soepele integratie, maar juist voor strikte eisen en afdwingbare aanpassing van nieuwkomers aan de Nederlandse cultuur en waarden. De partij wil immigratie sterk beperken, integratie afdwingen via strengere naturalisatie- en inburgeringseisen, en stelt remigratie voor bij mislukte integratie. Hun kernvisie is dat wie in Nederland wil blijven, zich volledig moet aanpassen aan de Nederlandse samenleving.
JA21 ziet integratie als een verplichting voor nieuwkomers en wil deze afdwingen met strengere eisen, langere termijnen en de mogelijkheid tot remigratie bij mislukte integratie. De partij verwerpt het idee van een soepele of geleidelijke integratie en stelt dat de Nederlandse cultuur leidend moet zijn.
“Wie van buiten komt, dient zich aan te passen en in onze samenleving te integreren. Een glashelder uitgangspunt, dat echter decennialang verwaarloosd is.”
“Naast het beperken van de immigratie, is het daarom van groot belang om veel striktere eisen te stellen aan wie zich hier wil vestigen.”
“De eisen voor het inburgeringsexamen dienen daarom aangescherpt te worden met een nadrukkelijke focus op het integratiepotentieel. Enkel beheersing van de Nederlandse taal en basiskennis over ons land zijn niet voldoende. Wie Nederlander wil worden, moet bereid zijn onze wetten, normen, waarden en cultuur te omarmen.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
“De multiculturele samenleving, voor zover hij ooit heeft bestaan, functioneert zeer moeizaam. Waar culturen botsen, in de praktijk vaak onze vrije Westerse cultuur en de islamitische cultuur, dan prevaleert de Westerse en is er geen ruimte voor concessies.”
“Migratie moet sterk beperkt worden, en migranten die Nederland wel opneemt moeten integreren. JA21 wil dus scherpe grenzen stellen aan migratie, hiermee ruimte creëren op de woningmarkt, de Nederlandse cultuur beschermen, en wil integratie afdwingen.”
De SP is voor een integratiebeleid waarin nieuwkomers vanaf dag één actief worden ondersteund bij het leren van de Nederlandse taal en het eigen maken van gedeelde normen en waarden, met een centrale rol voor de overheid. De partij wil segregatie tegengaan door gemengde buurten en scholen te bevorderen en vindt dat integratie een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, niet iets dat aan de markt of aan nieuwkomers zelf wordt overgelaten. De SP koppelt integratie aan sociale samenhang en gelijke kansen, met nadruk op menselijke maat en verbinding.
De SP vindt dat integratie een recht én plicht is voor nieuwkomers, waarbij de overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen direct verantwoordelijkheid nemen voor taalonderwijs en begeleiding. Dit voorkomt dat integratie wordt overgelaten aan de markt of aan de zelfredzaamheid van nieuwkomers, wat volgens de SP tot slechte resultaten leidt.
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht. Als je in Nederland mag blijven wonen, dan hoor je ook bij onze samenleving. Om verschillen te overbruggen, je buren te leren kennen of om elkaar aan te spreken, moet je dezelfde taal spreken. De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Iedereen moet toewerken naar taalniveau B1.”
“Integratie van migranten en vluchtelingen moet weer een kerntaak van de overheid worden. Het overlaten van deze verantwoordelijkheid aan particuliere instellingen heeft geleid tot hoge kosten en slechte resultaten.”
“Het is onrealistisch om te verwachten dat mensen die kampen met taalachterstanden en een gebrek aan kennis van het systeem hebben om dit zelf kunnen regelen.”
De SP koppelt integratie aan het actief overdragen van Nederlandse normen en waarden en het bestrijden van segregatie. Er is specifieke aandacht voor kwetsbare groepen en het bevorderen van gemengde buurten en scholen om tweedeling te voorkomen.
“Naast taal moet er bij de inburgering aandacht zijn voor de vrijheden en de grondwettelijke rechten en plichten die we in ons land kennen. Specifiek beleid komt er voor mensen met een grote afstand tot onze samenleving, zodat problemen als taal en werkloosheid, maar ook eergerelateerd geweld en genitale verminking, beter kunnen worden aangepakt.”
“We bestrijden de tweedeling en segregatie op school en in de buurt, bijvoorbeeld door woningen te bouwen in verschillende prijsklassen. In rijkere gemeenten en buurten wordt ook voldoende ruimte gemaakt voor de huisvesting van nieuwkomers. Zo voorkomen we dat vluchtelingen onevenredig vaak terechtkomen in buurten waar veel problemen zijn.”
De SP verzet zich tegen grootschalige opvang en pleit voor kleinschalige, verspreide huisvesting van nieuwkomers, met nadruk op menselijke maat en verbinding met de lokale gemeenschap. Dit moet integratie bevorderen en sociale spanningen voorkomen.
“We zetten in op kleinere en verspreide huisvesting met de menselijke maat, integratie en verbinding met de omgeving voorop.”
D66 is voor een geleidelijke en soepele integratie van nieuwkomers, waarbij direct meedoen aan de samenleving, snelle duidelijkheid over de toekomst en wederzijdse inzet centraal staan. De partij wil procedures versnellen, investeren in taalonderwijs en werk, en integratie zien als een tweerichtingsproces tussen nieuwkomers en de ontvangende samenleving. D66 benadrukt een humane benadering, snelle participatie en eerlijke kansen voor statushouders en arbeidsmigranten.
D66 vindt het onmenselijk om nieuwkomers langdurig te laten wachten en wil dat zij vanaf het begin kunnen meedoen aan de samenleving. Integratie is volgens D66 meer dan alleen taal leren; het vraagt inzet van zowel nieuwkomers als de ontvangende samenleving. Dit standpunt adresseert het probleem van langdurige inactiviteit en uitsluiting, en beoogt een soepele, stapsgewijze integratie.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc.”
“Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
“Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil dat nieuwkomers snel weten waar ze aan toe zijn, door procedures te vereenvoudigen en versnellen. Dit voorkomt onzekerheid en maakt een soepele integratie mogelijk, omdat mensen sneller kunnen beginnen met opbouwen van hun leven in Nederland.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 investeert in taalonderwijs, toegang tot studie en werk op niveau, zodat statushouders en specifieke groepen zoals Oekraïners direct kunnen integreren en bijdragen. Dit bevordert een soepele en geleidelijke integratie door barrières weg te nemen en kansen te bieden.
“Ook voor hen investeren we in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven in taalonderwijs, toegang tot studie (tegen wettelijk collegegeld) en werk op niveau.”
D66 benadrukt dat integratie niet alleen de verantwoordelijkheid is van nieuwkomers, maar ook van de ontvangende samenleving. Dit voorkomt eenzijdige verwachtingen en bevordert een inclusieve, geleidelijke integratie.
“We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
GroenLinks-PvdA is expliciet vóór snelle en actieve integratie van nieuwkomers, met directe deelname aan de samenleving, snelle toegang tot taalonderwijs en werk, en het toepassen van succesvolle integratiepraktijken uit de opvang van Oekraïense vluchtelingen op andere groepen. Hun beleid richt zich op het voorkomen van langdurige afzondering en het bevorderen van contact tussen nieuwkomers en lokale bewoners, met als doel een soepele en effectieve integratie die het draagvlak in de samenleving versterkt.
GroenLinks-PvdA wil dat nieuwkomers al tijdens hun asielprocedure beginnen met integreren, onder andere door plaatsing in de gemeente van bestemming, snelle toegang tot taalonderwijs en ontmoeting met lokale bewoners. Dit voorkomt langdurige afzondering en bevordert een soepele start in de samenleving.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs. We stimuleren daarnaast dat nieuwkomers en lokale bewoners elkaars achtergrond en gewoonten leren kennen.”
De partij pleit voor snelle arbeidsdeelname en blijvende toegang tot taallessen, zodat nieuwkomers zich sneller kunnen ontwikkelen en integreren. Dit verlaagt drempels tot participatie en voorkomt achterstanden.
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
“Wij willen dat taallessen ook na ontheffing worden aangeboden.”
GroenLinks-PvdA wil de positieve ervaringen met de opvang en integratie van Oekraïense vluchtelingen gebruiken als voorbeeld voor andere groepen, om integratie soepeler en effectiever te maken.
“We passen de goede ervaringen uit de opvang van Oekraïense vluchtelingen toe op de opvang en integratie van andere vluchtelingen.”
Voor kinderen van nieuwkomers is snelle taalverwerving en instroom in het reguliere onderwijs essentieel voor een soepele integratie en gelijke kansen.
“Kinderen die naar Nederland komen moeten zo snel mogelijk naar school. Door eerst te focussen op het goed leren van de Nederlandse taal, kunnen deze kinderen, soms met extra ondersteuning, binnen twee jaar instromen in het reguliere onderwijs.”
De Partij voor de Dieren is voor een humane, snelle en volledige integratie van vluchtelingen en migranten, met nadruk op begeleiding, acceptatie en gelijke behandeling. Ze willen investeren in opvang, psychische hulp, huisvesting, taalcursussen en het tegengaan van discriminatie, zodat nieuwkomers soepel kunnen meedoen in de maatschappij. Hun beleid richt zich op het waarborgen van mensenrechten en het bevorderen van wederzijds begrip tussen nieuwkomers en de Nederlandse bevolking.
De PvdD vindt dat vluchtelingen en migranten na het verkrijgen van een verblijfsvergunning snel en volledig moeten kunnen integreren, met goede begeleiding en duidelijkheid over hun status. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en bevordert een soepele integratie in de samenleving.
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. ... Hier zorgen we voor voldoende begeleiding, zodat dit leidt tot betere integratie en wederzijds begrip in de wijk.”
De partij wil investeren in begeleiding, psychische hulp, taalcursussen en het bestrijden van discriminatie, zodat integratie soepel en humaan verloopt. Ze benadrukken het belang van acceptatie door de Nederlandse bevolking en het waarborgen van rechten voor migranten.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
“Daarnaast komt er meer aandacht voor psychische hulp, want mensen die asiel zoeken, hebben vaak een heftige reis achter de rug en/of trauma’s opgelopen in het gebied waaruit ze gevlucht zijn.”
BIJ1 is niet voor een geleidelijke, soepele integratie in de traditionele zin, maar pleit juist voor directe, volledige gelijkwaardigheid en openheid voor migranten en vluchtelingen. Hun beleid richt zich op het afschaffen van onderscheid op basis van verblijfsstatus, het bieden van gelijke rechten en toegang tot voorzieningen vanaf dag één, en het erkennen van migratie als verrijking. Integratie wordt niet gezien als een eenzijdig proces van aanpassing door migranten, maar als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de hele samenleving.
BIJ1 wil dat migranten en vluchtelingen vanaf het begin dezelfde rechten en toegang tot voorzieningen krijgen als Nederlanders, ongeacht hun verblijfsstatus. Integratie wordt niet als een verplicht, geleidelijk proces gezien, maar als een vanzelfsprekend gevolg van gelijke behandeling en inclusie. Het idee van ‘soepele’ of ‘geleidelijke’ integratie wordt expliciet verworpen ten gunste van directe gelijkwaardigheid.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Migratie is van alle tijden en draagt bij aan diversiteit, culturele verrijking, economische waarde en het verlichten van personeelstekorten in essentiële sectoren. Samenleven met diverse mensen is een kunst waarin we ons willen verrijken. Wij verzetten ons tegen het denken in termen van ‘wij’ en ‘zij’. De aanpassing mag niet enkel van ‘de ander’ worden verwacht; sociale cohesie is geen eenrichtingsverkeer en ontstaat niet door uitsluiting,”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
BIJ1 benadrukt dat integratie geen eenzijdige eis aan migranten mag zijn, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de hele samenleving. Ze verwerpen het idee dat ‘de ander’ zich moet aanpassen en pleiten voor sociale cohesie door inclusie en gelijkwaardigheid.
“De aanpassing mag niet enkel van ‘de ander’ worden verwacht; sociale cohesie is geen eenrichtingsverkeer en ontstaat niet door uitsluiting,”
BIJ1 wil dat migranten en vluchtelingen direct toegang krijgen tot gratis taallessen tot C1-niveau en vanaf dag één mogen werken en studeren, zonder wachttijd of beperkingen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen.”
DENK is voor een mensgerichte, stapsgewijze integratie waarbij nieuwkomers actief worden ondersteund en procedures worden versneld zonder aan menswaardigheid in te boeten. De partij pleit voor persoonlijke begeleiding van inburgeraars, meer middelen voor kleinschalige en taalrijke trajecten, en snelle toegang tot werk voor statushouders. DENK ziet integratie als een proces dat soepel en humaan moet verlopen, met oog voor begeleiding en het wegnemen van bureaucratische barrières.
DENK wil dat nieuwkomers niet verdwalen in het systeem en pleit voor intensieve, persoonlijke begeleiding gedurende het hele inburgeringstraject. Dit moet zorgen voor een soepele en mensgerichte integratie, waarbij de nadruk ligt op begeleiding en het wegnemen van praktische obstakels.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
Om integratie soepel te laten verlopen, wil DENK structureel meer geld voor gemeenten zodat zij kleinschalige en taalrijke inburgeringstrajecten kunnen inkopen. Dit verlaagt de werkdruk bij begeleiders en zorgt voor echte, persoonlijke begeleiding.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen. Wij zetten ons in om de werkdruk van taalcoaches en klantmanagers te verlagen om zo ruimte te maken voor echte begeleiding.”
DENK vindt dat integratie niet mag worden vertraagd door bureaucratie. Daarom wil de partij investeren in snellere procedures bij de IND en COA, zodat vluchtelingen snel de benodigde documenten krijgen en kunnen beginnen met integreren.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk mogen werken, zodat zij hun eigen inkomen kunnen verdienen en actief kunnen deelnemen aan de samenleving. Dit bevordert een soepele en zelfstandige integratie.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
NSC is niet uitgesproken voor een geleidelijke, soepele integratie, maar legt de nadruk op snelle, verplichte integratie en directe participatie van statushouders in de samenleving. Hun beleid richt zich op het combineren van werk en inburgering, het direct aan het werk zetten van statushouders, en het wegnemen van belemmeringen voor arbeidsparticipatie, met als doel snelle zelfredzaamheid en minder afhankelijkheid van uitkeringen. De toon is streng en normerend, met weinig ruimte voor een stapsgewijze of flexibele integratie.
NSC wil dat statushouders direct aan het werk gaan en integreren via de werkplek, waarbij gemeenten extra middelen krijgen om startbanen te creëren. Dit beleid is gericht op snelle zelfredzaamheid en het voorkomen van langdurige afhankelijkheid van uitkeringen, en laat weinig ruimte voor een geleidelijke, soepele integratie.
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden. De belemmeringen om te gaan werken en zo bij te dragen aan onze economie moeten worden weggenomen. Inburgering op de werkplek moet het uitgangspunt zijn.”
“Het wordt makkelijker om werken te combineren met het volgen van een inburgeringstraject. Gemeenten krijgen extra middelen om het aantal startbanen voor statushouders uit te breiden, samen met werkgevers en het onderwijs.”
NSC benadrukt dat nieuwkomers direct de Nederlandse taal en waarden moeten omarmen en actief moeten bijdragen aan de samenleving. Integratie wordt gepresenteerd als een duidelijke plicht, niet als een geleidelijk of soepel proces.
“Het moet voor nieuwkomers en Nederlanders duidelijk zijn wat het betekent om Nederlands staatsburger te zijn: waarden omarmen, de taal spreken, rechten én plichten kennen.”
“Of iemand hier geboren is, later is gekomen of tijdelijk verblijft, we verwachten dat iedereen zich onderdeel voelt van de samenleving en eraan bijdraagt.”
Volt is voor een geleidelijke, soepele integratie van nieuwe EU-lidstaten en migranten, waarbij stapsgewijze toetreding, duidelijke voorwaarden en het vergroten van integratiemogelijkheden centraal staan. De partij pleit voor een stapsgewijs lidmaatschap van de EU, waarbij landen geleidelijk meer rechten krijgen naarmate ze aan de regels voldoen, en voor beleid dat migranten ondersteunt bij het opbouwen van een onafhankelijk leven in de samenleving. Volt benadrukt het belang van heldere doelstellingen, transitiefondsen en het benutten van talenten van nieuwkomers voor een succesvolle integratie.
Volt wil dat nieuwe EU-lidstaten geleidelijk en onder duidelijke voorwaarden integreren, zodat zowel bestaande als nieuwe leden een zachte landing ervaren. Dit voorkomt overbelasting en waarborgt dat integratie soepel en gecontroleerd verloopt, met behoud van EU-waarden.
“Volt pleit daarom voor een heldere uitbreidingsstrategie inclusief duidelijke doelstellingen en tijdslijnen, met daarin in ieder geval: een Transitiefonds van 75 miljard euro, stapsgewijze toetreding, versterkte rechtsstaatswaarborgen en vroegtijdige betrokkenheid van kandidaat-lidstaten bij EU-instellingen.”
“Daarom pleit Volt voor een stapsgewijs lidmaatschap: landen krijgen geleidelijk meer rechten naarmate ze meer voldoen aan de EU-regels. Alleen landen die de waarden van de EU steunen, kunnen kandidaat worden.”
Volt ziet integratie als een proces waarbij nieuwkomers actief kunnen deelnemen aan de samenleving, met aandacht voor hun vaardigheden en talenten. Door rekening te houden met sociale netwerken, taalvaardigheid en andere behoeften, wordt integratie soepeler en effectiever.
“Wij geloven dat alle nieuwkomers het recht toekomt om op een zinvolle manier deel te nemen aan de samenleving. Nederland kan hun vaardigheden, talenten, ervaringen en ideeën inzetten en hen zo in staat stellen een onafhankelijk leven op te bouwen en een bijdrage te leveren aan onze samenleving.”
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie. Zo worden ook integratiemogelijkheden vergroot.”