BVNL positioneert zich als een klassiek-liberale, economisch rechtse en cultureel conservatieve partij, maar profileert zich niet expliciet als "ultra rechts". De partij pleit voor een kleine overheid, een asielstop, behoud van Nederlandse tradities, en sterke nationale soevereiniteit, met concrete voorstellen zoals het stoppen van immigratie, het schrappen van subsidies voor activistische organisaties, en het beëindigen van woke- en diversiteitsbeleid. BVNL combineert harde standpunten op migratie en cultuur met individuele vrijheden op medisch-ethisch gebied.
BVNL wil een volledige asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers en kansarme migranten, met als doel het behoud van de Nederlandse cultuur en het oplossen van maatschappelijke problemen zoals woningnood. Dit standpunt is kenmerkend voor partijen aan de rechterflank en wordt expliciet en concreet geformuleerd.
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen.”
BVNL verzet zich tegen woke-isme, cultuurrelativisme en het afbreken van nationale trots, en wil Nederlandse helden in ere herstellen. Dit cultureel conservatieve standpunt is een belangrijk kenmerk van partijen die als (ultra)rechts worden gezien.
“Daarnaast waait er een gure collectivistische wind door Nederland en neemt het woke-isme steeds extremere vormen aan, waardoor Nederlandse tradities en normen en waarden worden bedreigd.”
“Wij verzetten ons tegen cultuurrelativisme, identiteitsdenken en het afbreken van nationale trots.”
“We gaan ten onrechte verguisde Nederlandse helden, zoals Generaal Spoor en Kapitein Westerling in ere herstellen. Op het beschadigen/bekladden van standbeelden, monumenten en/of gedenktekens komen hogere straffen.”
BVNL wil subsidies voor activistische en belangenorganisaties afschaffen, met name voor NGO’s die zich inzetten voor milieu, diversiteit of mensenrechten. Dit is een rechts-populistisch standpunt dat gericht is op het beperken van invloed van progressieve maatschappelijke organisaties.
“BVNL is principieel tegen het subsidiëren van belangen- en protestorganisaties. Organisaties die zich aan dit soort acties schuldig maken verliezen hun recht op subsidie en worden niet langer gezien als gesprekspartner van de overheid.”
“NGO’s en activistische clubs zoals Greenpeace, Milieu Defensie, Extinction Rebellion en organisaties die mensenhandel stimuleren en/of procederen tegen de Nederlandse Staat krijgen geen subsidie meer en verliezen hun ANBI status.”
BVNL wil een einde maken aan woke- en diversiteitsbeleid, verbiedt genderneutrale toiletten in overheidsgebouwen en sluit biologische mannen uit van vrouwensporten en -ruimtes. Dit standpunt is concreet, cultureel conservatief en sluit aan bij thema’s die vaak als (ultra)rechts worden bestempeld.
“Er komt een einde aan al het woke- en diversiteitsbeleid. De overheid kiest voor kwaliteit ongeacht huidskleur, achtergrond of geaardheid of politieke affiliatie.”
“Genderneutrale toiletten worden in alle overheidsgebouwen en door de overheid gefinancierde instellingen verboden.”
“Biologische mannen worden niet toegelaten in vrouwensporten, vrouwenkleedkamers, vrouwengevangenissen en ander voor vrouwen bedoelde ruimten.”
BVNL pleit voor maximale nationale soevereiniteit, wil opt-outs binnen de EU, en verzet zich tegen supranationale organisaties zoals de EU, WHO, VN, NAVO en het World Economic Forum. Dit nationalistische standpunt is typerend voor partijen aan de rechterzijde van het politieke spectrum.
“BVNL wil dat Nederland weer soeverein wordt. We moeten stoppen met het overhevelen van zeggenschap naar ongekozen supranationale organen zoals de WHO, de EU, de VN en de NAVO.”
“Ministers, Staatssecretarissen en andere provinciale of lokale bestuurders mogen geen lid meer zijn van politieke, ondemocratische supranationale organisaties, zoals het World Economic Forum (WEF). Nederland geeft ook geen geld meer aan dit soort organisaties.”
BVNL wil religieuze uitingen in de publieke ruimte beperken, zoals het verbieden van de azan, salafisme en overheidsdeelname aan religieuze activiteiten. Dit standpunt is concreet en sluit aan bij cultureel-rechtse en seculiere stromingen.
BVNL kiest voor een radicaal kleine overheid, forse belastingverlagingen, vlaktaks en het afschaffen van subsidies. Dit is een klassiek economisch rechts standpunt, maar niet per se "ultra rechts" in de culturele zin.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
50PLUS is géén ultra rechtse partij; hun programma richt zich primair op de belangen van ouderen, bestaanszekerheid en sociale voorzieningen. Op migratiegebied kiest 50PLUS voor een streng beleid met duidelijke beperkingen, maar zonder extreem nationalistische of racistische retoriek. De partij profileert zich als gematigd conservatief op migratie en sociaal-economisch centrum-links tot centrum-rechts, zonder de kenmerken van ultra rechts.
50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid, gericht op beperking van asiel, arbeids- en studiemigratie, en het aanpassen van internationale verdragen. Dit beleid is restrictief, maar blijft binnen de kaders van de rechtsstaat en zonder extreemrechtse taal of voorstellen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
Hoewel 50PLUS streng is op migratie, ontbreken ultra rechtse kenmerken zoals vreemdelingenhaat, racistische retoriek, of het afwijzen van de rechtsstaat. De partij blijft binnen democratische en humane kaders.
“met respect voor hun waardigheid.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De kern van het programma is gericht op ouderen, bestaanszekerheid, zorg en koopkracht, niet op nationalistische of anti-immigratie thema’s als hoofddoel.
“50PLUS let in het bijzonder op de belangen van mensen in de leeftijdsfase 50-plus.”
“De AOW is het onaantastbare fundament van onze welvaartsstaat en blijft, wat 50PLUS betreft, staan als een huis.”
“Bestaanszekerheid is een grondrecht en geen gunst. Ons sociaal vangnet hoort veiligheid te bieden, waardigheid en eerlijkheid.”
JA21 positioneert zichzelf als een rechts-conservatieve partij die scherpe grenzen wil stellen aan migratie, de nationale identiteit wil beschermen en kritisch is op islamitische invloed en woke-ideologie. Hun programma bevat concrete voorstellen voor het beperken van immigratie, het denaturaliseren en uitzetten van criminelen met dubbele nationaliteit, en het moderniseren van internationale verdragen om nationale soevereiniteit te versterken. Hoewel JA21 zich duidelijk aan de rechterzijde van het politieke spectrum plaatst, profileert de partij zich als conservatief-liberaal en niet als "ultra rechts" in de klassieke zin van extreemrechts.
JA21 ziet migratie als een bedreiging voor de nationale identiteit, verzorgingsstaat en woningmarkt, en pleit voor vergaande beperking van immigratie en asiel. Dit standpunt is kenmerkend voor partijen aan de rechterflank, maar de partij positioneert zich als conservatief-liberaal, niet als ultra rechts.
“Migratie moet sterk beperkt worden, en migranten die Nederland wel opneemt moeten integreren. JA21 wil dus scherpe grenzen stellen aan migratie, hiermee ruimte creëren op de woningmarkt, de Nederlandse cultuur beschermen, en wil integratie afdwingen.”
“Het huidige migratiebeleid faalt aan alle kanten. Europese samenlevingen raken overbelast: integratie stagneert, de druk op de verzorgingsstaat en de woningmarkt blijft toenemen, en een besef van grenzeloosheid doet afbreuk aan het vertrouwen in de politiek.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil niet alleen terroristen, maar ook andere zware criminelen met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap ontnemen en uitzetten. Dit is een hardline standpunt dat in Nederland vooral door partijen aan de rechterzijde wordt voorgesteld.
“Standaard denaturalisering en uitzetting van terroristen met een dubbele nationaliteit.”
“Het aantal delicten uitbreiden waarvoor personen met een dubbele nationaliteit kunnen worden gedenauraliseerd en uitgezet: niet meer alleen voor terroristische misdrijven, maar ook voor ernstige gewelds- en zedenmisdrijven.”
JA21 uit zich kritisch over islamitische invloed in Nederland en wil streng toezicht op islamitisch onderwijs, buitenlandse financiering van moskeeën verbieden en een debat over het grondwettelijk recht op bijzonder onderwijs.
“Verscherpt toezicht op islamitisch onderwijs.”
“De bron van radicalisering wegnemen: verbieden van buitenlandse financiering van moskeeën, sluiten van instellingen waar wordt aangezet tot geweld waaronder bijvoorbeeld bepaalde moskeeën en informele islamitische onderwijsinstellingen.”
“JA21 vindt de sterke groei van het aantal islamitische basis- en middelbare scholen een onwenselijke ontwikkeling, want dat draagt bij aan segregatie en aan het ontstaan van parallelle samenlevingen. JA21 staat open voor een debat of in het huidige tijdsgewricht artikel 23 van de Grondwet met betrekking tot islamitisch onderwijs nog gehandhaafd kan blijven.”
JA21 verzet zich expliciet tegen woke-ideologie, diversiteitsbeleid en herstelbetalingen voor het slavernijverleden, en wil geen beleid gericht op het tegengaan van institutioneel racisme.
“Een einde aan de doorgeslagen en geldverslindende diversiteits- en inclusietrainingen bij de overheid.”
“Stoppen met het verdacht maken van onze instituties: geen beleid gericht op het tegengaan van ‘institutioneel racisme’.”
“Niet overgaan tot herstelbetalingen voor het Nederlandse slavernijverleden.”
JA21 wil internationale verdragen, met name het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, moderniseren of opzeggen om nationale democratische beslissingen te kunnen nemen zonder internationale inmenging.
“JA21 geeft de aanzet tot het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen.”
“Internationale verdragen en met name het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens moderniseren, zodat we nationaal genomen democratische beslissingen en het draagvlak voor de rechtspraak versterken.”
De PVV profileert zich als een partij die zichzelf radicaal afzet tegen immigratie, islam, en Europese integratie, en stelt de Nederlandse identiteit en soevereiniteit centraal. Hun programma bevat concrete voorstellen zoals een totale asielstop, het verbieden van islamitisch onderwijs, het intrekken van excuses voor het slavernijverleden, en het volledig stoppen van financiering aan de NPO. Deze standpunten en retoriek plaatsen de PVV in het spectrum van ultra-rechts populisme, met nadruk op nationalisme, uitsluiting van minderheden, en anti-establishment sentiment.
De PVV wil alle asielzoekers weren, criminele vreemdelingen direct uitzetten, en illegaliteit strafbaar stellen. Dit standpunt adresseert hun visie dat immigratie en asiel de Nederlandse samenleving bedreigen en dat streng optreden noodzakelijk is om de nationale identiteit te beschermen. Dit is een kenmerkend ultra-rechts standpunt door de radicale toon en uitsluiting van vreemdelingen.
“Wij voeren onmiddellijk een azc-stop in, gaan azc’s sluiten, asielzoekers aan de grens terugsturen, criminele vreemdelingen uitzetten – en Nederland terugveroveren.”
“Nederland is Nederland niet meer. We hebben te veel vreemdelingen, te veel asielzoekers, te veel islam en veel te veel azc’s. Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot.”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
De PVV stelt de islam voor als een existentiële bedreiging en wil islamitisch onderwijs en religieuze uitingen verbieden. Dit standpunt adresseert hun overtuiging dat de islam onverenigbaar is met de Nederlandse samenleving en kernwaarden, en is een extreem-rechtse positie door de vergaande beperking van religieuze vrijheid.
“De PVV is opgericht om Nederland te beschermen tegen de islamisering. De islam is zonder uitzondering de grootste existentiële bedreiging voor onze vrijheid.”
“We voeren een algeheel boerkaverbod in. Verbod op de islamitische gebedsoproep”
“Daarom stelt de PVV dat islamitisch onderwijs geen bescherming verdient onder artikel 6 of 23 van onze Grondwet en moet worden verboden.”
De PVV wil excuses voor het slavernijverleden en de politionele acties intrekken, en stelt zich fel op tegen wat zij zien als 'linkse haat' tegen Nederlandse helden. Dit standpunt adresseert hun nationalistische visie en het afwijzen van kritische reflectie op het Nederlandse verleden, wat typerend is voor ultra-rechts nationalisme.
De PVV wil de publieke omroep (NPO) volledig afschaffen en de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme ontslaan. Dit standpunt adresseert hun anti-establishment houding en het ontkennen of bagatelliseren van institutioneel racisme, wat aansluit bij ultra-rechtse retoriek.
De PVV wil bevoegdheden terughalen uit Brussel, geen verdere EU-integratie, en een soeverein Nederland. Dit standpunt adresseert hun nationalistische en eurosceptische visie, wat vaak voorkomt bij ultra-rechtse partijen.
De SGP positioneert zichzelf als een orthodox-christelijke partij met een sterke nadruk op behoud van traditionele waarden, strenge wetshandhaving, en bescherming van de christelijke cultuur. Hoewel de partij op sommige punten rechts-conservatief is, profileert zij zich niet als "ultra rechts" in de zin van extreem-nationalistisch of anti-democratisch, maar eerder als principieel conservatief met een religieuze grondslag. De belangrijkste voorstellen richten zich op het tegengaan van radicale ideologieën, het beschermen van Joods leven, en het waarborgen van veiligheid en orde.
De SGP pleit voor harde maatregelen tegen radicalisering, terrorisme en ongewenste buitenlandse inmenging, met bijzondere aandacht voor islamitisch extremisme en salafisme. Dit standpunt is kenmerkend voor rechts-conservatieve partijen, maar de SGP koppelt het expliciet aan haar christelijke waarden en de bescherming van de rechtsstaat.
“De taskforce problematisch gedrag wordt verder toegerust en bindt de strijd aan met radicaal of gewelddadig salafisme en andere vormen van duistere inmenging en ongewenste beïnvloeding.”
“Het zelfgekozen verblijf in een gebied onder controle van een terroristische organisatie wordt strafbaar.”
“Terroristen verliezen het Nederlanderschap. Kan dat niet, dan moeten rechten zoals kiesrecht en overheidsdienst geweigerd worden.”
De SGP verzet zich tegen wat zij ziet als de opmars van 'radicaal liberalisme', 'woke-ideologie' en islamisering, en wil de publieke ruimte en het beleid nadrukkelijk christelijk houden. Dit is een conservatief-cultureel standpunt, maar niet per se "ultra rechts" in de klassieke zin.
“Met een beroep op gelijkheid, diversiteit en inclusie probeert men een woke-ideologie op te leggen en degenen die anders denken monddood te maken.”
“Onbegrijpelijk genoeg wordt aan de andere kant juist extra veel ruimte geboden aan de islam, die vaak helemaal niets moet hebben van diversiteit en inclusie.”
De SGP neemt een uitgesproken standpunt in tegen antisemitisme, met concrete voorstellen voor wetgeving, handhaving en integratie-eisen. Dit is een onderscheidend punt ten opzichte van veel andere partijen op de rechterflank, die zich minder expliciet op deze bescherming richten.
“De SGP wil een veiligheidsfonds voor de beveiliging van Joodse scholen, instellingen en objecten zodat de Joodse gemeenschap niet meer zelf hoeft op te draaien voor de toenemende beveiligingskosten.”
“De SGP wil in de wet vastleggen dat aspirant-burgers expliciet afstand doen van antisemitische ideeën (inclusief ontkenning van Israëls bestaansrecht) als voorwaarde voor naturalisatie.”
“Universiteiten mogen studenten van onderwijsactiviteiten uitsluiten bij antisemitisch gemotiveerd gedrag of steun aan boycot van Israël (BDS), Samidoun of andere antisemitische organisaties.”
De SGP is kritisch op verdere Europese integratie en wil nationale soevereiniteit behouden, vooral op sociaal-culturele en gezinsgerelateerde thema’s. Dit is een klassiek rechts-conservatief standpunt, maar niet exclusief "ultra rechts".
“De EU houdt zich zuiver aan de geldende verdragsbepalingen. De term ‘steeds hechter wordende Unie’ wordt geschrapt.”
“Lidstaten krijgen meer vrijheid om via zogenaamde ‘opt-outs’ niet langer mee te doen aan samenwerking op bepaalde beleidsterreinen, zoals gezondheidszorg en gezinsbeleid.”
Forum voor Democratie (FVD) positioneert zich als een partij die radicaal breekt met het politieke establishment, pleit voor nationale soevereiniteit, strenge immigratiebeperking en het terugdraaien van internationale invloed op Nederlands beleid. Hun belangrijkste voorstellen zijn het stoppen van massale immigratie, uittreding uit de EU (NEXIT), het schrappen van internationale verdragen boven nationaal recht, en het invoeren van bindende referenda en direct gekozen bestuurders. De kern van hun visie is een sterk nationalistisch, anti-globalistisch en anti-establishment beleid, met nadruk op behoud van Nederlandse identiteit en zelfbeschikking.
FVD stelt het behoud van de Nederlandse identiteit centraal en wil immigratie niet alleen stoppen, maar ook omkeren via remigratie. Dit is een kenmerkend standpunt van partijen die als "ultra rechts" worden aangeduid, vanwege de focus op etnisch-culturele homogeniteit en het expliciet benoemen van "ons volk".
“We willen stoppen met de massale immigratie en remigratie tot stand brengen zodat ons volk ook in de komende tientallen, honderden jaren als zodanig kan blijven bestaan.”
FVD pleit voor een volledige uittreding uit de Europese Unie (NEXIT), het opzeggen van internationale verdragen en het stellen van de Nederlandse wet boven internationaal recht. Dit isolationistische en nationalistische beleid is typerend voor ultra-rechtse partijen die zich verzetten tegen supranationale samenwerking.
“Forum voor Democratie wil dat Nederland zelf zijn eigen regels kan maken, zijn eigen grenzen kan beschermen en zijn eigen allianties kan sluiten. De Europese Unie maakt dat alles onmogelijk. Daarom streven we naar een intelligente uittreding uit de Europese Unie...”
“We schrappen de artikelen 93 en 94 van onze Grondwet zodat de Nederlandse wet altijd boven internationale verdragen en afspraken komt te staan.”
FVD positioneert zich fel tegen het politieke establishment ("kartel") en wil via bindende referenda en direct gekozen bestuurders de macht terugleggen bij "het volk". Dit anti-elite sentiment en het wantrouwen jegens bestaande instituties zijn kenmerkend voor ultra-rechtse bewegingen.
“We voeren bindende referenda in naar Zwitsers model, zodat u direct zelf kunt beslissen over belangrijke kwesties. Burgemeesters en andere bestuurders worden niet langer benoemd door een kleine kring, maar rechtstreeks gekozen.”
FVD verzet zich expliciet tegen diversiteitsbeleid, quota en "woke" of LGBT-gedachtegoed in het onderwijs en bij de overheid. Dit past bij ultra-rechtse partijen die zich keren tegen progressieve sociale veranderingen en pleiten voor traditionele waarden.
FVD stelt voor om ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk te stellen en hun procedures te beëindigen, en wil uitkeringen stopzetten voor activisten die de samenleving "bewust hinderen". Dit zijn harde, repressieve maatregelen die typerend zijn voor ultra-rechtse partijen.
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
“We passen de wet zodanig aan dat we uitkeringen kunnen stoppen voor activisten die de samenleving bewust hinderen, zoals door het blokkeren van snelwegen, vernielingen, etc., zodat wie overlast veroorzaakt niet wordt beloond met belastinggeld.”
GroenLinks-PvdA positioneert zich expliciet tegen ultra-rechts en extremistische partijen, die volgens hen de democratische rechtsstaat, minderheden en mensenrechten onder druk zetten. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versterken van de democratische rechtsstaat, het beschermen van gelijke rechten en het actief bestrijden van extremisme, racisme en haat. De partij benadrukt het belang van solidariteit, inclusiviteit en bescherming van kwetsbare groepen als kern van hun visie.
GroenLinks-PvdA ziet ultra-rechts als een bedreiging voor de democratische rechtsstaat, vrijheid en mensenrechten, en pleit daarom voor versterking van democratische instituties en bescherming van minderheden. Ze waarschuwen voor de opkomst van reactionaire en extremistische krachten, zowel in Nederland als internationaal, en nemen expliciet afstand van partijen die deze waarden ondermijnen.
“Wereldwijd zijn extremen in opmars die de aanval openen op onze vrijheid, democratie en mensenrechten. Ook in Nederland klinken deze stemmen steeds luider. Wij zullen onze vrijheid en democratie met kracht verdedigen tegen aanvallen van extremen.”
“Door reactionaire krachten in de samenleving die verworven rechten ter discussie stellen en groepen tegen elkaar opzetten.”
“In Polen, Hongarije en nu ook in de Verenigde Staten zien we hoe snel de democratische rechtsstaat uitgehold kan worden wanneer de sociale meerderheid zich niet mobiliseert.”
De partij verbindt ultra-rechts met discriminatie, racisme, antisemitisme, moslimhaat en lhbti+-haat, en stelt dat deze vormen van haat bestreden moeten worden om de vrijheid en veiligheid van iedereen te waarborgen. Ze nemen concrete maatregelen om deze uitingen van ultra-rechts te signaleren en aan te pakken.
“We investeren in het voorkomen van radicalisering en extremisme, in het bijzonder onder jongeren. Daarbij pakken we antisemitisme, moslimhaat, racisme en lhbti+ en vrouwenhaat aan.”
“We strijden daarom tegen alle vormen van discriminatie, seksisme en geweld tegen vrouwen, waaronder femicide.”
“Antisemitisme neemt de afgelopen jaren schrikbarend toe. We bestrijden antisemitisme door online haat tegen te gaan en kennis over de Joodse geschiedenis en cultuur te vergroten.”
GroenLinks-PvdA benadrukt dat ultra-rechts vaak de rechten van minderheden ondermijnt en dat het beschermen van deze rechten een essentieel onderdeel is van een gezonde democratie. Ze willen de rechtsstaat versterken om iedereen gelijke bescherming te bieden.
“Die democratie steeds vaker uitleggen als enkel de wil van de meerderheid, terwijl het beschermen van minderheden en mensenrechten juist een onmisbaar onderdeel zijn van democratie.”
“We staan voor een land waarin je de vrijheid hebt om jezelf te zijn en gelijk behandeld wordt, ongeacht wie je bent, wat je gelooft of van wie je houdt.”
BBB positioneert zich niet als een ultra-rechtse partij, maar neemt op het gebied van immigratie, integratie en islam duidelijke, streng-conservatieve standpunten in die op onderdelen overeenkomen met radicaal-rechtse retoriek. De partij pleit voor het beperken van asielinstroom, het verbieden van versterkte gebedsoproepen en het stopzetten van nieuwe islamitische scholen, maar benadrukt tegelijkertijd respect voor de rechtsstaat en individuele vrijheid zolang men elkaars vrijheid respecteert.
BBB wil Nederland onaantrekkelijk maken voor asielzoekers en zoekt actief de grenzen van Europese regels op om de instroom te beperken. De partij pleit voor opvang buiten Europa, strengere toelatingseisen en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers.
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken. We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden. Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
BBB neemt expliciet stelling tegen bepaalde uitingen van de islam in de publieke ruimte en wil buitenlandse invloeden op islamitische instellingen tegengaan. De partij koppelt dit aan zorgen over integratie, radicalisering en vrouwenrechten.
“Wetgeving voor gebedsoproepen en haatpredikers. We willen versterkte gebedsoproepen en groepsbidden in de openbare ruimte verbieden. Haatpredikers uit het buitenland ontzeggen we de toegang tot ons land.”
“Met het oog op de grote problemen bij islamitische scholen vanwege gebrekkige integratie, buitenlandse invloeden, onderwijskwaliteit, radicalisering en anti westerse opvattingen moet er een stop komen op nieuwe islamitische scholen.”
BBB koppelt bepaalde schadelijke praktijken expliciet aan extremistische islamitische invloeden en wil deze via inburgering, integratie en strafrecht aanpakken.
“De invloeden vanuit de extremistisch islamitische hoek nemen toe tegen vrouwen in ons land. Eergerelateerd geweld, vrouwenbesnijdenis en uithuwelijking nemen al jaren toe. Hier willen we een speciale aanpak in zowel het inburgerings en integratietraject als in het strafrecht.”
BBB benadrukt bescherming van de Joodse gemeenschap en neemt stelling tegen antisemitisme, wat aansluit bij een bredere rechtsstatelijke en anti-extremistische houding.
“Het beschermen van Joodse Nederlanders is urgenter dan ooit. Antisemitisme neemt in alarmerend tempo toe. Intimidatie, bedreiging en zelfs geweld tegen Joden zijn helaas weer realiteit geworden. BBB staat voor onze Joodse gemeenschap en vindt dat deze onvoorwaardelijk beschermd moet worden.”
NSC positioneert zich expliciet tegen zowel populisme als neoliberalisme en profileert zich als een partij van realisme, sociale zekerheid en bescherming van rechtsstatelijke waarden. In het verkiezingsprogramma neemt NSC afstand van ultra-rechts gedachtegoed, benadrukt het belang van de rechtsstaat, bestrijdt discriminatie en kiest voor een streng maar humaan migratiebeleid. De partij noemt zichzelf wars van populisme en zet zich af tegen partijen die fundamentele rechtsstatelijke principes ondermijnen.
NSC maakt duidelijk geen ultra-rechtse partij te zijn en keert zich tegen populisme en ondermijning van de rechtsstaat. De partij benadrukt het belang van democratische waarden, grondrechten en een inclusieve samenleving.
“We keren ons af van het neoliberalisme, waarin het eigenbelang centraal staat en de sterksten alles krijgen. En we zijn wars van populisme, wat gouden bergen belooft maar niets waarmaakt.”
“Steeds meer EU-lidstaten, zoals Hongarije en Slowakije, ondermijnen fundamentele rechtsstatelijke principes. Daarom moet de EU een ‘rechtsstaatslot’ invoeren: landen die hun rechtsstaat afbreken krijgen geen EU-gelden meer.”
“Het verbod op discriminatie (art. 1 van de Grondwet) is de basis van de democratische rechtsstaat en een waarborg voor menselijke waardigheid. Dit verbod heeft betrekking op ras, godsdienst en geslacht, maar ook op seksuele diversiteit. We bestrijden alle vormen van discriminatie en zetten ons in voor een volwaardige acceptatie van LHBTI’ers in de samenleving.”
Hoewel NSC strengere migratiemaatregelen voorstelt, blijven deze binnen de kaders van de rechtsstaat en mensenrechten. De partij kiest niet voor ultra-rechtse retoriek of beleid, maar voor een "realistisch" en "menselijk" migratiebeleid.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
“Medemenselijke hulp aan illegale vreemdelingen mag nooit strafbaar worden.”
NSC benadrukt het belang van een onafhankelijke rechterlijke macht, bescherming van grondrechten en het tegengaan van ondermijning van democratische instituties – een duidelijke afwijzing van ultra-rechtse tendensen.
“Een onafhankelijke rechterlijke macht is essentieel voor een weerbare rechtsstaat. In de Grondwet wordt een extra veiligheidsslot opgenomen: belangrijke wetten over de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht kunnen alleen wijzigen met een 2/3de meerderheid van het parlement.”
“We willen de grondrechten van mensen beter beschermen door overheidsbevoegdheden strakker te begrenzen en door de positie van de burger te versterken.”
De VVD positioneert zichzelf expliciet als een centrum-rechtse, liberale partij en distantieert zich van ultra-rechts gedachtegoed. In het verkiezingsprogramma benadrukt de VVD haar inzet voor de liberale democratische rechtsstaat, individuele vrijheid en gelijkwaardigheid, en keert zich tegen populisme en extremisme. De partij noemt zichzelf niet ultra-rechts en wijst voorstellen die tegen de liberale rechtsstaat ingaan af.
De VVD maakt expliciet onderscheid tussen haar eigen liberale koers en ultra-rechts/populistisch gedachtegoed. Ze benadrukt haar liberale kernwaarden en stelt dat voorstellen die de rechtsstaat ondermijnen niet worden gesteund. Dit standpunt adresseert direct de vraag en maakt duidelijk dat de VVD zichzelf niet als ultra-rechts ziet en zich daarvan distantieert.
“We staan pal voor de liberaal-democratische rechtstaat, zowel in woord als in daad. Voorstellen die daar tegenin gaan, zullen we niet indienen of steunen. We werken vanuit verbinding en inhoud en niet vanuit populisme.”
“De VVD staat al sinds haar oprichting pal voor het belang van een sterke en stabiele liberale democratie en een sterke en stabiele rechtsstaat.”
“Onze vrijheid, veiligheid en welvaart staan onder druk. Meer dan ooit moeten we ervoor kiezen om het heft in handen te nemen en zélf onze toekomst te bouwen. Als we nú durven kiezen voor liberale oplossingen, dan kunnen we doen wat nodig is om dit land op een goede manier door te geven aan volgende generaties.”
De VVD positioneert zichzelf als een centrum-rechtse partij en zet zich af tegen zowel links als vermeend rechts, waarmee ze zich onderscheidt van ultra-rechts. Dit is relevant omdat het aangeeft dat de partij zichzelf niet als ultra-rechts beschouwt en daar afstand van neemt.
De VVD wil organisaties met een radicale, antidemocratische of extremistische ideologie verbieden, ongeacht of deze van ultra-rechtse, ultra-linkse of religieuze aard zijn. Dit onderstreept dat de partij zich actief keert tegen ultra-rechts extremisme.
“De VVD wil dat de overheid alle juridische ruimte benut, en waar nodig verruimt, om organisaties die een radicale, antidemocratische ideologie verspreiden te kunnen verbieden.”
“We gaan radicalisering tegen: De opkomst van radicale politieke en religieuze stromingen vormt een bedreiging voor onze vrije samenleving.”
Het CDA positioneert zichzelf expliciet tegen zowel ultra-rechts als ultra-links extremisme en noemt zichzelf geen ultra-rechtse partij. In hun programma pleiten ze voor een weerbare democratie, het bestrijden van extremisme en het beschermen van de rechtsstaat, met nadruk op fatsoen, respect en inclusiviteit. Concrete voorstellen zijn gericht op het tegengaan van extremisme, het versterken van democratische instituties en het uitsluiten van haatpredikers.
Het CDA distantieert zich duidelijk van ultra-rechts door expliciet alle vormen van extremisme, inclusief ultraconservatisme en rechts-extremisme, te verwerpen. Ze benadrukken het belang van een weerbare samenleving en rechtsstaat die beschermd moet worden tegen deze excessen.
“Samenleving en rechtsstaat moeten weerbaar zijn tegen excessen zoals rechts- en linksextremisme, ultraconservatisme, jihadistisch terrorisme en islamitisch extremisme en statelijke factoren zoals Rusland.”
Het CDA benadrukt het belang van mensenrechten, gelijke rechten voor vrouwen en LHBTQIA+’ers, en het bestrijden van haat en discriminatie. Dit onderstreept hun afwijzing van ultra-rechtse ideologieën die vaak exclusief of discriminerend zijn.
“Het beschermen van mensenrechten, zoals geloofsvrijheid, vrijheid van meningsuiting en gelijke rechten voor vrouwen en LHBTQIA+’ers, moet prioriteit blijven.”
“Wij strijden tegen haat zaaien, seksisme en intimidatie, met bijzondere aandacht voor vrouwelijke politici, journalisten en andere publieke figuren.”
Het CDA pleit voor het versterken van de democratische rechtsstaat en het tegengaan van aanvallen op rechters, vrije pers en democratische waarden. Dit is een direct antwoord op de dreiging van ultra-rechts populisme en antidemocratische tendensen.
“Wereldwijd zien we een democratische recessie: steeds minder landen zijn een vrije democratie. Ook nationaal zien we scheuren. Aanvallen op rechters en vrije pers, burgemeesters en ambtenaren. Complottheorieën en desinformatie die de democratie ondermijnen.”
Het CDA wil haatpredikers weren en uitingsvormen van parallelle samenlevingen bestrijden, waarmee ze zich afzetten tegen extremistische invloeden, waaronder ultra-rechts.
De ChristenUnie positioneert zichzelf expliciet tegen ultra-rechts gedachtegoed en partijen. Ze benadrukken het belang van menselijke waardigheid, het bestrijden van racisme en discriminatie, en het beschermen van minderheden. De partij pleit voor een sterke democratische rechtsstaat en verzet zich tegen polarisatie en uitsluiting.
De ChristenUnie neemt stelling tegen racisme, discriminatie en polarisatie, en benadrukt het belang van een inclusieve samenleving waarin minderheden worden beschermd. Ze verwerpen het idee dat vrijheid alleen geldt voor de meerderheid en pleiten voor het actief bestrijden van antisemitisme en andere vormen van uitsluiting. Dit onderscheidt hen duidelijk van ultra-rechtse partijen, die vaak juist inzetten op uitsluiting of het beperken van rechten van minderheden.
“De ChristenUnie stelt zich daarom teweer tegen het kwaad van racisme, antisemitisme en discriminatie op basis van levensovertuiging, geslacht, handicap of op welke grond dan ook.”
“De vrijheid van godsdienst, vereniging, onderwijs en meningsuiting zijn belangrijke pijlers van de manier waarop we samenleven. Die mogen niet worden aangetast. Deze vrijheden gelden voor iedereen, juist ook voor minderheden.”
“Wij geloven dat je de kracht van een samenleving kunt afmeten aan de ruimte die meerderheden geven aan minderheden.”
“Het actieplan Bestrijding Antisemitisme wordt doorgezet en waar nodig uitgebreid.”
De ChristenUnie profileert zich niet als ultra-rechts en neemt juist afstand van standpunten die kenmerkend zijn voor ultra-rechtse partijen, zoals het beperken van rechten van minderheden, het aanwakkeren van polarisatie, of het ondermijnen van de rechtsstaat. Hun programma bevat geen voorstellen die als ultra-rechts kunnen worden aangemerkt.
“De basis van onze samenleving is de democratische rechtsstaat, gefundeerd op waarden die in het christendom geworteld zijn, zoals menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid, naastenliefde en ruimte voor verschil.”
“We zijn als mensen in deze wereld in verscheidenheid aan elkaar gegeven. Daarom staat de ChristenUnie voor een overheid die initiatieven stimuleert die het samenleven in verscheidenheid bevorderen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) positioneert zich expliciet tegen ultra-rechts en extreemrechts in haar verkiezingsprogramma. Ze waarschuwt voor de ondermijning van de rechtsstaat door extreemrechtse partijen en benadrukt het belang van grondrechten, antidiscriminatie en bescherming van het demonstratierecht als reactie op ultra-rechtse tendensen.
De PvdD benoemt extreemrechts als een bedreiging voor de democratische rechtsstaat en wijst het expliciet af. De partij ziet ophitspolitiek, discriminatie en het inperken van burgerrechten als kenmerken van ultra-rechts, en positioneert zichzelf daar fel tegen.
“Onze democratische rechtsstaat kraakt onder druk van ophitspolitiek. Populisme, extreemrechtse ondermijning van de rechtsstaat en het systematisch uitstellen van het oplossen van problemen, schaden het vertrouwen in overheid en politiek.”
“Ondertussen lijden de dieren, verdwijnt de natuur, hebben mensen geen woning, warmt de aarde razendsnel op en zet extreemrechts groepen mensen tegen elkaar op.”
De PvdD koppelt ultra-rechts aan het schenden van grondrechten en discriminatie, en stelt daar haar eigen inzet voor gelijke behandeling en bescherming van minderheden tegenover. De partij benadrukt dat discriminatie, moslimhaat en antisemitisme bestreden moeten worden, ongeacht de politieke windrichting.
“We verzetten ons tegen discriminatie, moslimhaat en antisemitisme. Kortom: een samenleving waarin ieders grondrechten worden gerespecteerd ongeacht de politieke windrichting.”
“De Partij voor de Dieren staat voor een samenleving waarin iedereen eerlijk en gelijkwaardig wordt behandeld.”
De PvdD signaleert dat ultra-rechtse politiek het demonstratierecht onder druk zet en demonstreert haar eigen inzet voor het beschermen van dit recht als fundament van de democratie.
De SP positioneert zichzelf expliciet als tegenstander van ultra- en radicaalrechtse partijen en ideeën. In haar verkiezingsprogramma waarschuwt de SP voor de invloed van radicaalrechtse groeperingen op mensenrechten en noemt zij partijen als de PVV en VVD als voorbeelden van rechtse politiek die volgens de SP leidt tot asociale keuzes. De SP pleit voor het bestrijden van fascisme, het beschermen van mensenrechten en het maken van sociale keuzes in plaats van het volgen van rechtse of ultra-rechtse agenda’s.
De SP stelt dat radicaalrechtse groeperingen wereldwijd mensenrechten onder druk zetten en noemt het bestrijden van deze bewegingen expliciet als speerpunt. Dit standpunt adresseert het gevaar van ultra-rechts voor de rechten van minderheden en de werkende klasse.
“Radicaalrechtse en conservatieve groeperingen voeren een mondiale campagne tegen vrouwenrechten, seksuele rechten, de rechten van LHBTIQA+personen, de rechten van de werkende klasse en hun vertegenwoordigers. Nederland en Europa moeten zich vol inzetten voor de emancipatie van gemarginaliseerde groepen.”
“Fascisme moet bestreden worden. We zien op verschillende plekken in de wereld de opkomst van organisaties en bewegingen die fascistische kenmerken hebben.”
De SP noemt expliciet de PVV en VVD als partijen die volgens haar het recht van de sterksten laten gelden en asociale keuzes maken. Hiermee positioneert de SP deze partijen als (ultra)rechts in het Nederlandse politieke spectrum.
“Wordt het weer ieder voor zich en het recht van de sterksten met VVD en PVV? Wordt het weer de afbraakpolitiek van de VVD met spijt van de PvdA zoals in Rutte II? Wordt het weer asociaal? Óf maken we Nederland sociaal?”
De SP waarschuwt dat partijleiders, waaronder Wilders (PVV), zich hebben gecommitteerd aan een militaristische norm die zij associeert met Trump en als schadelijk en rechts beschouwt. Dit wordt als een ultra-rechtse ontwikkeling gepresenteerd.
“Partijleiders van Timmermans tot en met Wilders hebben zich gecommitteerd aan de Trumpnorm van vijf procent. Het gaat hier bij om het astronomische bedrag van 35 miljard euro per jaar extra. Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid.”
De SP verbindt ultra-rechts met het ondermijnen van solidariteit, het vergroten van tweedeling en het aanvallen van grondrechten. Dit standpunt benadrukt dat ultra-rechts niet alleen een politieke richting is, maar ook een bedreiging vormt voor de sociale samenhang en democratische waarden.
“De grondrechten in Nederland staan steeds meer onder druk. ... In de gehele rechtsstaat zien we dat de toegang tot het recht beperkt wordt door de omvang van je portemonnee. Dat is klassenjustitie en dat vinden wij onacceptabel.”
“Wij gaan tweedeling tegen en accepteren geen enkele vorm van discriminatie, door niemand. Discriminatie bestrijden we altijd en overal, op basis van klasse, kleur, gender, religie, seksuele voorkeur, leeftijd, woonplaats, beperking of wat ook.”
BIJ1 positioneert zichzelf expliciet als tegenstander van extreemrechtse en ultrarechtse politiek in Nederland. De partij noemt partijen en politici als Wilders en rechtse extremisten als veroorzakers van verdeeldheid, racisme en haat, en pleit voor het verbieden van neonazi- en fascistische groepen en het zwaarder bestraffen van haatmisdrijven. Hun visie draait om radicale gelijkheid, antiracisme en het actief bestrijden van extreemrechtse invloeden in politiek en samenleving.
BIJ1 stelt dat extreemrechtse partijen, met name Wilders en zijn aanhangers, de samenleving verdelen op basis van uiterlijk en bijdragen aan de normalisering van haat tegen minderheden. Dit wordt gezien als een fundamenteel probleem dat bestreden moet worden om een samenleving van gelijke rechten te realiseren.
“Extreemrechtse politici als Wilders verdelen ons op basis van hoe we eruitzien, voor hun eigen gewin. BIJ1 strijdt vanaf dag één tegen dit racistische systeem.”
“Er komt een daadkrachtige aanpak tegen moslimhaat, dat rechtse politici na een jarenlange haatcampagne tegen moslims inmiddels normaliseerden.”
BIJ1 pleit voor het verbieden van neonazi- en fascistische groepen en het zwaarder bestraffen van haat- en geweldsmisdrijven. Dit standpunt is direct gericht op het tegengaan van ultrarechtse organisaties en hun invloed in Nederland.
“Neonazi- en fascistische groepen verbieden we. Er komen zwaardere straffen voor haat- en geweldsmisdrijven, waaronder doxxing (openbaar maken van iemands persoonlijke informatie) en bedreigingen.”
De partij wil meer educatie over fascisme en het actief bestrijden van racistische en antisemitische theorieën die vaak door ultrarechtse groepen worden verspreid. Dit is bedoeld om de opkomst en invloed van ultrarechts gedachtegoed te beperken.
“Er komt meer aandacht voor educatie over fascisme in alle vormen. Zodat we racistische en antisemitische theorieën zoals de omvolkingstheorie, ‘cultuurmarxisme’ of leugens over een Joods complot beter kunnen bestrijden.”
BIJ1 wil haatmisdrijven, waaronder uitingen als blackface, zwaarder bestraffen. Dit is een concrete maatregel tegen het normaliseren van racistische praktijken die vaak in extreemrechtse kringen voorkomen.
“We leggen in de wet vast dat we haatmisdrijven, waaronder ook blackface in de openbare ruimte, zwaarder bestraffen.”
D66 positioneert zichzelf expliciet als tegenstander van ultra-rechts gedachtegoed en beleid. In het verkiezingsprogramma benadrukt D66 het belang van democratie, mensenrechten, inclusiviteit en het bestrijden van discriminatie, en zet zich af tegen populistische en autocratische tendensen. D66 noemt geen enkele partij "ultra rechts" bij naam, maar waarschuwt voor populistische politici die verdeeldheid zaaien en de rechtsstaat ondermijnen.
D66 neemt duidelijk afstand van ultra-rechts door te pleiten voor een inclusieve, democratische samenleving en het expliciet benoemen van de gevaren van populisme en autocratie. De partij ziet het beschermen van de rechtsstaat en het tegengaan van haat, uitsluiting en discriminatie als essentieel om ultra-rechts gedachtegoed te weren uit de Nederlandse politiek.
“We zien hoe leugens, haat en aanvallen op de rechtsstaat toenemen – ook in andere landen. In zo’n tijd is de democratie niet vanzelfsprekend. D66 wil de democratie beschermen én vernieuwen.”
“Van buitenaf: autocratische regimes die met cyberaanvallen en desinformatie onze open samenleving aanvallen. Van de onderwereld: criminelen die onze wijken ontwrichten en ons bestuur ondermijnen. En druk van binnenuit: door populistische politici die verdeeldheid zaaien en het vertrouwen in instituties afbreken.”
“D66 wil alle vormen van uitsluiting, racisme en discriminatie doorbreken: of het nu gaat om afkomst of geloof (jodenhaat of moslimhaat), huidskleur (zoals anti-zwart of anti-Aziatisch racisme), leeftijd, armoede, beperking, neurodiversiteit (zoals ADHD of autisme), seksuele oriëntatie of genderidentiteit (queerhaat) of omdat iemand een vrouw is.”
D66 noemt in het programma geen enkele Nederlandse partij expliciet "ultra rechts". In plaats daarvan waarschuwt de partij voor bredere tendensen van populisme, autocratie en het ondermijnen van de rechtsstaat, zonder namen te noemen.
“We zien ook de afbrokkeling van de democratie in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Hongarije. Democratie kan kapot. Dat is een les die ons aanspoort. Voor D66 betekent dit dat we daarom eerst onze liberale rechtsstaat versterken.”
“We bouwen een samenleving waarin niemand wordt buitengesloten en iedereen invloed kan uitoefenen – in de wijk, gemeente, provincie en het hele Koninkrijk.”
Volt positioneert zich expliciet tegen ultra-rechts en rechtsextremisme, en noemt deze stromingen als bedreiging voor de democratie en mensenrechten. De partij pleit voor het beschermen van democratische waarden, het verbieden van antidemocratische partijen als uiterste redmiddel, en het benoemen van rechtse partijen die vluchtelingen stigmatiseren als problematisch. Volt kiest voor verbinding en inclusiviteit als antwoord op polarisatie en rechtsextremisme.
Volt benoemt rechtsextremisme en ultra-rechts expliciet als een gevaar voor de democratische rechtsorde in Nederland en Europa. De partij positioneert zich hier duidelijk tegen en ziet het als haar taak om deze tendensen te bestrijden.
“In Nederland zetten rechtsextremisme en polarisatie onze democratie onder druk. Waar andere partijen kiezen voor verdeeldheid, kiezen wij voor verbinding.”
“Maar ook in ons eigen Nederland zetten rechtse partijen vluchtelingen neer als ongewenst en wordt demonstreren steeds lastiger.”
Volt stelt voor om politieke partijen die niet aan democratische minimumeisen voldoen, als uiterste redmiddel te kunnen verbieden. Dit is gericht op het beschermen van de democratische rechtsorde tegen partijen die deze ondermijnen.
“Als uiterste redmiddel moet het volgens Volt mogelijk zijn om politieke partijen te verbieden.”
Volt wil dat alle politieke partijen aan democratische eisen voldoen, zodat antidemocratische of extreemrechtse eenmanspartijen zonder leden en stemrecht worden uitgesloten.
“We versterken de democratie door in de wet op te nemen dat politieke partijen aan democratische eisen moeten voldoen. Geen eenmanspartijen meer zonder leden met stemrecht.”
Volt benadrukt het belang van mensenrechten en noemt expliciet het buitensluiten van minderheden door rechtse en autoritaire leiders als onacceptabel.
“En autoritaire leiders als Trump en Orban die lhbtqia+’ers buitensluiten. Maar ook in ons eigen Nederland zetten rechtse partijen vluchtelingen neer als ongewenst en wordt demonstreren steeds lastiger. Het schenden van zulke mensenrechten is niet normaal.”
DENK bestempelt het huidige kabinet en partijen als "extreemrechts" en waarschuwt voor de normalisatie van extreemrechtse en fascistische ideeën in de Nederlandse politiek. De partij positioneert zichzelf als uitgesproken tegenstander van extreemrechts, met concrete voorstellen om discriminatie, racisme en extreemrechtse invloeden te bestrijden. DENK pleit voor wettelijke en institutionele maatregelen om extreemrechtse politiek en uitsluiting te weren uit de samenleving en de regering.
DENK stelt dat het huidige kabinet en de partijen die het mogelijk maken extreemrechts zijn en fascistisch gedachtegoed normaliseren. Dit wordt als een direct gevaar voor gelijke rechten en minderheden gezien, en DENK positioneert zichzelf als het belangrijkste schild hiertegen.
“De Nederlandse politiek heeft met het extreemrechtse kabinet een dieptepunt bereikt. Het gif van uitsluiting is doorgedrongen tot de macht. Mensen met racistische ideeën kwamen in de regering.”
“Discriminatie is met de komst van het extreemrechtse kabinet Schoof doorgedrongen tot in de regering zelf. De politieke partijen die deze regering mogelijk hebben gemaakt hebben een gevaarlijke weg geopend van de normalisatie van het fascistische gedachtegoed van Wilders.”
DENK wil antifascisme expliciet in de Grondwet opnemen en een wettelijke rode lijn trekken tegen extreemrechtse politiek, om te voorkomen dat haat en uitsluiting ooit weer centraal komen te staan in de macht.
“Antifascisme in de Grondwet. Nooit meer is nu: in de Grondwet wordt expliciet opgenomen dat Nederland het fascisme en extreemrechtse politiek afwijst en kiest voor een pluriforme rechtsstaat waarin iedereen gelijkwaardig is.”
DENK pleit voor een nationaal programma dat zich specifiek richt op het voorkomen, handhaven en deradicaliseren van rechts-extremisme, waarmee de partij structureel beleid wil inzetten tegen extreemrechtse invloeden.
“Er moet een Nationaal Programma Aanpak Rechts-extremisme komen, gericht op preventie, handhaving en deradicalisering.”