BVNL profileert zich als dé ondernemerspartij met een uitgesproken focus op forse belastingverlagingen, minder regels en een kleinere overheid. De partij wil een vlaktaks van 25% invoeren voor zowel arbeid als winst, werkgeverslasten en vennootschapsbelasting fors verlagen, en pleit voor het afschaffen van diverse belastingen en bureaucratische verplichtingen. Hun kernvisie is dat ondernemers vrijheid, ruimte en lage lasten nodig hebben om te kunnen groeien en innoveren.
BVNL wil een radicaal eenvoudiger belastingstelsel met een vlaktaks van 25% voor zowel arbeid als ondernemingswinst, gecombineerd met een hoge belastingvrije voet. Dit moet de belastingdruk voor ondernemers en werkenden fors verlagen en het vestigingsklimaat verbeteren.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd...”
De partij wil de vennootschapsbelasting fors verlagen, de dividendbelasting afschaffen, en werkgeverslasten omlaag brengen. Dit moet het ondernemingsklimaat versterken en bedrijven in Nederland houden.
BVNL ziet regeldruk en bureaucratie als grote belemmeringen voor ondernemers. De partij wil deze drastisch verminderen, onder meer door het afschaffen van het UBO-register, de WWFT, en verplichte ondernemingsraden.
Naast ondernemersbelastingen wil BVNL ook andere belastingen schrappen of verlagen, zoals de erf- en schenkbelasting, energiebelastingen en accijnzen, om de lasten voor ondernemers en burgers verder te verlichten.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
“De energiebelastingen worden minimaal verlaagd naar het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afgeschaft.”
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag.”
BVNL benadrukt dat ondernemers, ZZP’ers en werkenden de ruggengraat van Nederland zijn en verdienen ruimte, waardering en lage lasten in plaats van overregulering en hoge belastingen.
“Belang Van Nederland kiest voor een ondernemersvriendelijke koers die gestoeld is op vrijemarkteconomie, sober fiscaal beleid, lage belastingen en structurele hervormingen.”
“Zij verdienen ruimte, geen regels. Of je nu werkt als ondernemer, als ZZP’er of in loondienst, je verdient waardering en kansen om te groeien. Geen exorbitante belastingen om collectivistische hobby’s te kunnen betalen.”
JA21 profileert zich als een uitgesproken ondernemersvriendelijke partij die belastingverlaging en het verminderen van regeldruk centraal stelt. De partij wil het belastingstelsel fundamenteel vereenvoudigen, lasten op arbeid en ondernemerschap structureel verlagen, en investeringen aantrekkelijker maken. Concrete voorstellen zijn onder meer een lager en eenvoudiger vennootschapsbelastingtarief, directe investeringsaftrek, afschaffing van erf- en schenkbelasting, en het schrappen van nationale koppen op EU-regels.
JA21 wil de lasten op ondernemers en bedrijven structureel verlagen en het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen. Dit moet ondernemen lonender maken, investeringen stimuleren en Nederland aantrekkelijk houden voor bedrijven. De partij ziet het huidige stelsel als te complex en demotiverend voor groei en innovatie.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
“Lagere lasten en een kleine overheid. We willen de hoge collectieve lastendruk verlagen en het aantal ambtenaren structureel terugbrengen.”
JA21 wil het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de erf- en schenkbelasting af te schaffen. Dit verlaagt de fiscale druk bij bedrijfsopvolging en stimuleert ondernemerschap binnen families.
“Het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de bedrijfsopvolgingsregeling en de erf- en schenkbelasting af te schaffen.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil geen strengere nationale regels dan Europees vereist en pleit voor het schrappen van nationale koppen op EU-regelgeving. Daarnaast wil de partij de regeldruk fors verminderen om ondernemers meer ruimte te geven.
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat.”
“Rigoureuze deregulering van beperkende EU-wetgeving die onze ondernemers en industrie al te lang vastzet. Alleen zo herstellen we de concurrentiekracht van Nederland en geven we ondernemerschap weer de ruimte.”
JA21 wil het huidige complexe belasting- en toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudig, transparant systeem dat werken en ondernemen beloont. Dit moet de marginale druk verlagen en het systeem begrijpelijker maken voor ondernemers.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Een helder en transparant belastingsysteem waarin elke burger kan begrijpen wat hij betaalt en waarom.”
“JA21 wil werknemers motiveren meer te werken, en pleit daarom voor een nieuw en sterk vereenvoudigd belastingstelsel, waarmee we de marginale druk fors verlagen – zo houden werkende Nederlanders meer over per verdiende euro.”
Forum voor Democratie (FVD) profileert zich als dé partij voor ondernemers door te pleiten voor forse belastingverlagingen, minder regels en meer vrijheid voor het MKB en ZZP’ers. Hun belangrijkste voorstellen zijn een vlaktaks van 20%, verhoging van de zelfstandigenaftrek, belastingvrije bedrijfsopvolging, verlaging van de BTW en het schrappen van verplichte verzekeringen voor ZZP’ers. FVD stelt dat ondernemers de motor van de economie zijn en dat hun succes centraal moet staan in het beleid.
FVD wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen met een vlaktaks van 20% en een belastingvrije voet van €30.000 voor iedereen. Dit moet werken en ondernemen aantrekkelijker maken en de lasten voor ondernemers fors verlagen.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
FVD wil de zelfstandigenaftrek voor ZZP’ers verhogen naar €15.000 en hen niet verplichten tot pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Dit geeft zelfstandigen meer financiële ruimte en keuzevrijheid.
Om continuïteit van familiebedrijven te waarborgen, wil FVD de bedrijfsopvolgingsregeling standaard uitbreiden naar 100% vrijstelling.
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
FVD wil het hoge BTW-tarief verlagen naar 19% en het lage tarief naar 6%, en de BTW op B2B-transacties schrappen. Dit verlaagt de lasten voor ondernemers en verbetert hun cashflow.
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%, zodat het leven weer goedkoper wordt en horeca, winkeliers en aanbieders van diensten een directe economische impuls ontvangen.”
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
FVD wil de grens voor het hoge tarief van de vennootschapsbelasting (VPB) verhogen naar €1 miljoen en spaargeld (Box-3) volledig belastingvrij maken, zodat investeren en sparen aantrekkelijker wordt voor ondernemers.
FVD wil het UBO-register en de Wet DBA afschaffen, de WWFT schrappen en het ontslagrecht versoepelen voor het MKB. Dit vermindert administratieve lasten en geeft ondernemers meer ruimte.
“We schaffen dit register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
Het CDA presenteert zich als een partij die ondernemers wil ondersteunen door het verminderen van regeldruk, het vereenvoudigen van het belastingstelsel en het gericht inzetten van fiscale voordelen voor investeringen en innovatie. Ze pleiten voor belastingverlaging via afbouw van de hypotheekrenteaftrek, het schrappen van de nationale CO₂-heffing en het behouden van bestaande ondernemersregelingen. De partij legt nadruk op een stabiel en voorspelbaar ondernemersklimaat, met minder uitzonderingen en meer effectieve, eenvoudige fiscale maatregelen.
Het CDA wil ondernemers meer ruimte geven door het rigoureus verminderen van regels en het vereenvoudigen van het belastingstelsel. Dit moet de uitvoeringslast voor bedrijven verlagen en het ondernemersklimaat aantrekkelijker maken.
“We zetten met prioriteit in op deregulering: minder regels, betere regelgeving en efficiëntere rapportages.”
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“Er komt een programma ‘vereenvoudiging van regelgeving’. Doelstelling is een lagere uitvoeringslast voor uitvoerders, burgers en ondernemingen.”
“We maken prioriteit van het vereenvoudigen van ons complexe belastingstelsel. Eenvoudig, rechtvaardig, voorspelbaar en uitvoerbaar.”
Het CDA wil bestaande fiscale ondernemersregelingen behouden en vereenvoudigen, en opbrengsten uit het schrappen van uitzonderingen inzetten voor effectieve ondernemersmaatregelen. Ze willen belastingverlaging via afbouw van de hypotheekrenteaftrek en het schrappen van de nationale CO₂-heffing.
“We voeren actief economisch en fiscaal beleid om bedrijven en investeringen aan te trekken en te behouden. We behouden de expatregeling, de innovatiebox en de (uitgebreide) WBSO, scherpen de renteaftrekbeperking niet verder aan en komen niet aan de inkoop van eigen aandelen.”
“We vereenvoudigen en vervangen de versnipperde fiscale regelingen en herinvesteren dit in effectieve ondernemersregelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap.”
“De nationale CO₂-heffing schrappen we, want we willen bedrijven niet wegjagen.”
“We schrappen de nationale CO2-heffing.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA introduceert een specifieke belastingkorting om particuliere investeringen in het mkb te stimuleren, waarmee ondernemers makkelijker aan kapitaal kunnen komen.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA wil het belastingstelsel minder complex maken door fiscale uitzonderingen af te schaffen of te versoberen, en de opbrengst hiervan inzetten voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
De VVD profileert zich als dé partij voor ondernemers door expliciet te kiezen voor belastingverlaging en lastenverlichting voor ondernemers. Ze willen structureel lagere belastingen, minder bureaucratie en een stabiel ondernemersklimaat, zodat bedrijven kunnen investeren, groeien en banen creëren. Concrete voorstellen zijn onder andere het voorkomen van lastenverhogingen, het versneld invoeren van belasting op werkelijk rendement, en het wettelijk vastleggen van een gunstig ondernemersklimaat.
De VVD wil dat ondernemers minder belasting en lasten betalen, zodat zij meer ruimte krijgen om te investeren en te groeien. Ze stellen expliciet dat lastenverhogingen voor ondernemers moeten worden voorkomen en dat belastingverlaging hun inzet is. Dit moet voorkomen dat bedrijven naar het buitenland vertrekken en het ondernemersklimaat versterken.
“Lagere belastingen voor ondernemers: We voorkomen dat de lasten voor ondernemers steeds omhooggaan. Minder lasten voor ondernemers is onze inzet. Dit geeft ondernemers de ruimte om te investeren, banen te creëren en voorkomt dat bedrijven de grens over worden gejaagd.”
“Het stimuleren van groei bestaat uit grote keuzes en kleine maatregelen. Het betekent onszelf onafhankelijker maken van andere landen en vrijhandel stimuleren, maar het betekent ook dat lage belastingen voor ondernemers altijd onze inzet is.”
“Bezuinigen, geen lasten verhogen: wij kiezen voor investeren in veiligheid, van je eigen straat tot wereldwijd. ... Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
De VVD wil dat ondernemers en beleggers alleen belasting betalen over daadwerkelijk gerealiseerd rendement, niet over fictieve waardestijgingen. Dit voorkomt onnodige belastingdruk en stimuleert investeringen.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
De VVD wil dat het verbeteren van het ondernemersklimaat een wettelijke plicht van de overheid wordt. Dit moet zorgen voor een stabiel fiscaal klimaat, minder bureaucratie en een internationale toppositie voor Nederland als vestigingsland.
“We leggen wettelijk vast dat de Nederlandse overheid de plicht heeft het ondernemersklimaat te verbeteren. Daarbij hoort een stabiel fiscaal klimaat, minder bureaucratie en stimulering van groeitechnologieën.”
“Steun voor ondernemers en zelfstandigen: we leggen wettelijk vast dat de overheid de plicht heeft om het ondernemersklimaat te verbeteren.”
De VVD beschermt familiebedrijven door te voorkomen dat de fiscale regeling voor bedrijfsopvolging wordt versoberd. Dit maakt het aantrekkelijker om bedrijven binnen de familie voort te zetten en voorkomt extra belastingdruk bij overdracht.
“We staan daarom niet toe dat een regeling die het aantrekkelijk maakt het bedrijf over te geven aan de volgende generatie, de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), verder wordt versoberd.”
De VVD wil dat ondernemers minder tijd kwijt zijn aan regels en vergunningen. Ze pleiten voor snellere procedures, automatische goedkeuring bij te lange wachttijden en het schrappen van onnodige regels, zodat ondernemers zich kunnen richten op hun bedrijf.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
“We zorgen dat ondernemers vaker werknemers kunnen belonen zonder daar belasting over te moeten betalen. Denk hierbij aan gezonde lunches, een kerstpakket of een sportabonnement. We schrappen ingewikkelde voorwaarden die dit onnodig kostbaar of te ingewikkeld maken.”
Volt erkent het belang van ondernemers en wil ondernemen makkelijker maken door regeldruk te verlagen en gerichte ondersteuning te bieden, vooral voor duurzame en innovatieve bedrijven. Echter, Volt kiest nadrukkelijk niet voor generieke belastingverlaging voor ondernemers, maar juist voor het afbouwen van veel fiscale regelingen en het verhogen van lasten op vervuiling en grote bedrijven. Hun visie is dat bedrijven vooral bijdragen aan maatschappelijke doelen en dat belastingvoordelen geen reden moeten zijn om zich in Nederland te vestigen.
Volt wil ondernemen makkelijker maken door de administratieve druk te verminderen en subsidieregelingen overzichtelijker te maken. Dit moet innovatie en maatschappelijke impact bevorderen, maar is geen directe belastingverlaging.
“We verlagen de regeldruk, maken subsidieregelingen overzichtelijker en verbeteren de toegang tot financiering en duurzame energie.”
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen.”
Volt is expliciet tegen het in stand houden van veel fiscale voordelen voor ondernemers en wil juist veel regelingen afschaffen. Ze pleiten voor een eenvoudiger, eerlijker belastingstelsel waarin bedrijven niet langer profiteren van uitzonderingen, en grote bedrijven juist meer gaan bijdragen.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
“Als eerste stap nemen we het voorstel in het rapport van het Ministerie van Financiën ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’ aan, om zo snel en verantwoord mogelijk de fiscale regelingen ter waarde van 31 miljard euro af te bouwen.”
“Bedrijven komen hier niet voor belastingvoordelen maar voor onze expertise en sterke infrastructuur.”
“Grote vermogens en bedrijven gaan meer bijdragen, net als dat grote techbedrijven een eerlijke belasting gaan betalen over hun digitale advertentie-inkomsten.”
Volt biedt beperkte fiscale lastenverlichting, uitsluitend gericht op verduurzaming van het mkb, zoals het verlagen van de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek en het bieden van subsidies of leenmogelijkheden voor duurzame investeringen.
“We verlagen de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek (EIA). Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven.”
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen. ... in de vorm van subsidies of fiscale regelingen.”
Volt kiest niet voor algemene belastingverlaging voor ondernemers, maar voor een verschuiving van lasten richting vervuiling en grote bedrijven, en het afschaffen van uitzonderingen.
“Onze economie gaat uit van onze eigen kracht. Bedrijven komen hier niet voor belastingvoordelen maar voor onze expertise en sterke infrastructuur.”
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel ... Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen.”
BBB profileert zich als een partij die ondernemers wil ondersteunen door belastingverhogingen te voorkomen, het belastingstelsel te vereenvoudigen en regeldruk te verminderen. De partij pleit concreet voor het niet verhogen van belastingen op ondernemen en sparen, het behouden van fiscale voordelen voor bedrijven, en het terugdringen van bureaucratie en lasten voor het mkb. BBB wil zo het ondernemerschap stimuleren en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven beschermen.
BBB wil expliciet voorkomen dat de belastingdruk op ondernemers en spaarders verder toeneemt. Dit moet zorgen voor een aantrekkelijker ondernemingsklimaat en meer investeringsruimte voor bedrijven.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen.”
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
BBB erkent dat ondernemers, vooral in het mkb, lijden onder overmatige regelgeving en administratieve lasten. De partij wil deze regeldruk fors verminderen om ondernemen aantrekkelijker en eenvoudiger te maken.
“BBB stelt een harde reductiedoelstelling voor regeldruk (25% in 4 jaar).”
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
BBB wil voorkomen dat Nederland strengere fiscale regels invoert dan Europees vereist, om zo de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven te beschermen.
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO2-heffing.”
“Geen nationale koppen. Nederland maakt keuzes die in het belang van Nederland zijn. Er mogen geen nationale koppen komen op Europees beleid waarmee we ons zwaardere verplichtingen opleggen dan de EU voorschrijft.”
BBB streeft naar een eenvoudiger belastingstelsel met een hogere belastingvrije voet, zodat werken en ondernemen meer gaan lonen en de afhankelijkheid van toeslagen afneemt.
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“We willen de afhankelijkheid van toeslagen verminderen en de belasting op arbeid vereenvoudigen.”
De PVV profileert zich als een partij die ondernemers vooral wil ontlasten door het terugdraaien van klimaatmaatregelen, het schrappen van zero-emissiezones en het verlagen van lasten zoals accijnzen op brandstof. Concrete belastingverlagingen voor ondernemers worden nauwelijks genoemd; de focus ligt vooral op het verminderen van regeldruk en het tegengaan van kostenverhogende maatregelen, met enkele algemene lastenverlichtingen die ook ondernemers kunnen raken.
De PVV wil ondernemers ontlasten door het afschaffen van zero-emissiezones en het stoppen met gedwongen elektrificatie, zodat ondernemers met brandstofvoertuigen hun werk kunnen blijven doen zonder extra kosten of investeringen. Dit is vooral gericht op kleine ondernemers en transportbedrijven die nu door milieumaatregelen worden geraakt.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart.”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV wil de lasten voor ondernemers verlagen door de brandstofaccijns te verlagen en geen rekeningrijden in te voeren. Dit verlaagt de operationele kosten voor ondernemers die afhankelijk zijn van vervoer.
De PVV wil snijden in "ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven", maar noemt geen concrete belastingverlagingen specifiek voor ondernemers. De partij richt zich meer op het schrappen van subsidies dan op directe lastenverlichting voor het bedrijfsleven.
“Ook snijden we fors in de vele ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven.”
De PVV wil de btw op energie verlagen van 21% naar 9%. Hoewel dit primair als maatregel voor huishoudens wordt gepresenteerd, kan het ook ondernemers met hoge energiekosten enig voordeel bieden.
De PVV wil boeren en tuinders ontlasten door minder regeldruk, versoepeling van Brusselse regels en het schrappen van onnodige registraties en btw-heffingen voor boerderijwinkels. Dit verlaagt de administratieve en fiscale lasten voor agrarische ondernemers.
“Vrije verkoop voor boerderijwinkels – zonder onnodige regeldruk, registraties en btw-heffingen”
De ChristenUnie kiest voor belastingverlaging op arbeid, vereenvoudiging van het belastingstelsel en minder regeldruk voor ondernemers. Ze willen dat niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 inkomen, het belastingtarief op arbeid fors verlagen, en jaarlijks bureaucratie verminderen. Specifiek voor ondernemers wordt ingezet op stabiel beleid, minder administratieve lasten en het stimuleren van innovatie en familiebedrijven.
De ChristenUnie wil de belastingdruk op arbeid fors verlagen, zodat werken en ondernemen meer loont. Dit moet het ondernemersklimaat verbeteren en het aantrekkelijker maken om te werken en te investeren.
“De belasting op inkomen uit arbeid wordt fors verlaagd. Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“We verlagen het belastingtarief naar 33,3% op het inkomen tot € 45.000 van het inkomen, 41,6% op het inkomen tussen € 45.000 en € 90.000, en 49,9% daarboven.”
“De marginale druk is zelfs in het meest extreme geval lager dan 50%. Dat betekent dat je altijd meer dan de helft van hogere verdiensten terugziet in je portemonnee (en vaak nog meer).”
De partij wil ondernemers ontlasten door jaarlijks de administratieve lasten en complexiteit van regelgeving te verminderen. Dit moet bedrijven meer ruimte geven om te ondernemen en minder tijd kwijt te zijn aan regels.
“We snijden stevig in de bureaucratie, zodat bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen.”
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
De ChristenUnie erkent dat ondernemers behoefte hebben aan stabiele en voorspelbare belastingtarieven en regelgeving. Ze willen dat regels en tarieven voor langere periodes worden vastgelegd om zekerheid te bieden aan ondernemers.
“Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld. Dat leidt tot meer zekerheid en draagt bij aan een gezond vestigingsklimaat.”
De partij zet in op het stimuleren van innovatie, het verbeteren van toegang tot groeikapitaal en het koesteren van familiebedrijven, onder andere via een goede bedrijfsopvolgingsregeling.
GroenLinks-PvdA kiest nadrukkelijk niet voor belastingverlaging voor ondernemers, maar wil juist de belastingdruk voor winstgevende bedrijven en vermogenden verhogen om lasten voor werkenden te verlagen. De partij stelt voor om belastingkortingen voor bedrijven en vermogenden af te schaffen, de winstbelasting voor bedrijven te verhogen en belastingontwijking strenger aan te pakken. Het programma bevat geen concrete voorstellen voor belastingvermindering voor ondernemers, maar wel enkele maatregelen die kleine werkgevers en innovatieve bedrijven ondersteunen.
GroenLinks-PvdA vindt dat bedrijven die veel winst maken en mensen met veel vermogen meer moeten bijdragen aan de samenleving. Dit betekent het verhogen van de winstbelasting en het afschaffen van belastingkortingen voor bedrijven en vermogenden. De partij wil zo de lasten voor werkenden verlagen en investeringen in publieke voorzieningen mogelijk maken.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Ook het bedrijfsleven profiteert van veilige straten, goede spoorverbindingen en investeringen in onderwijs en onderzoek. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
De partij wil belastingontwijking door bedrijven en vermogenden harder aanpakken, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld en ondernemers die netjes belasting betalen niet de dupe zijn van ontwijkingsconstructies.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
Het programma bevat geen voorstellen voor belastingverlaging voor ondernemers. In plaats daarvan wil de partij de belasting op arbeid verlagen, gefinancierd door hogere lasten voor bedrijven en vermogenden.
“Door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“We zorgen ervoor dat werkenden juist meer overhouden van hun loon.”
Hoewel er geen belastingverlaging wordt voorgesteld, zijn er enkele maatregelen die kleine werkgevers en innovatieve bedrijven ondersteunen, zoals collectieve verzekering van het tweede ziektejaar en betere toegang tot financiering.
“We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
De SGP profileert zich als een partij die ondernemers waardeert en concrete belastingverlagingen voor het bedrijfsleven, met name het mkb, voorstelt. Ze willen voorspelbaar fiscaal beleid, lastenverlichting op winst en arbeid, en minder regeldruk, met specifieke aandacht voor familiebedrijven, zzp’ers en investeringen in de economie.
De SGP wil de winstbelasting en werkgeverslasten verlagen, vooral gericht op het mkb en familiebedrijven, om werkgelegenheid te stimuleren en het vestigingsklimaat te verbeteren. Dit moet zorgen voor meer zekerheid en ruimte voor ondernemers om te investeren en te groeien.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
De SGP wil werken lonender maken door de lasten op arbeid te verlagen, wat direct ondernemers en werkgevers ten goede komt. Tegelijkertijd willen ze meer belasting heffen op consumptie, zodat de belastingdruk verschuift.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
De SGP benadrukt het belang van voorspelbaar overheidsbeleid, met name op het gebied van belastingen, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en investeringszekerheid hebben.
“Basisvereiste hiervoor is voorspelbaar overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar zij van op aan kunnen, zeker ook ten aanzien van belastingen. Een einde aan gezwabber dus.”
De SGP wil investeren in de economie fiscaal aantrekkelijk houden, onder andere door de terugkeer van de durfkapitaalregeling en introductie van de winwin-lening, zodat ondernemers makkelijker aan financiering komen.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de winwin-lening.”
De SGP wil de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie verbeteren door de nettarieven te verlagen en de nationale CO2-heffing af te schaffen, zodat bedrijven niet worden benadeeld ten opzichte van het buitenland.
“De nettarieven moeten omlaag, de CO2-heffing van tafel. Beter groen hier, dan grijs elders.”
De SGP wil de bedrijfsopvolgingsregeling behouden en fiscale voordelen voor de land- en tuinbouw handhaven, zodat deze sectoren kunnen blijven investeren en groeien.
“Familiebedrijven denken in generaties en niet in kwartalen. Zij verdienen daarom onze steun. De bedrijfsopvolgingsregeling blijft behouden.”
“De SGP wil behoud van fiscale voordelen voor de land- en tuinbouw, zoals de landbouwvrijstelling, en van steunregelingen voor jonge boeren.”
BIJ1 is geen partij die zich inzet voor belastingvermindering voor ondernemers; integendeel, het programma bevat voorstellen om de belastingdruk op bedrijven, vermogenden en winsten juist te verhogen. De partij wil vooral multinationals, vermogenden en bedrijven met hoge winsten zwaarder belasten, en pleit voor het afschaffen van belastingvoordelen en het verhogen van vermogens- en winstbelastingen. Slechts op één punt wordt genoemd dat de inkomstenbelasting voor mensen wordt verlaagd, maar dit wordt direct gecompenseerd door hogere belastingen op vermogen en winsten.
BIJ1 wil bedrijven, vooral multinationals en vermogenden, zwaarder belasten om ongelijkheid te bestrijden en publieke voorzieningen te financieren. Er wordt expliciet ingezet op het verhogen van de vermogensbelasting, het invoeren van een exit tax, het afschaffen van belastingvoordelen en het belasten van onredelijke winsten. Dit beleid is duidelijk niet gericht op belastingvermindering voor ondernemers.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven. Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
“De belasting op vermogen, winst en vervuiling gaat in internationaal verband omhoog, zodat we extreem ongelijke rechten en klimaatvervuiling aanpakken.”
Het enige voorstel tot belastingverlaging betreft de inkomstenbelasting voor mensen (particulieren), niet specifiek voor ondernemers. Dit wordt direct gecompenseerd door hogere belastingen op vermogen en winsten, waardoor het voor ondernemers geen netto voordeel oplevert.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger.”
BIJ1 wil belastingvoordelen en constructies voor bedrijven en multinationals afschaffen, waardoor de belastingdruk voor ondernemers juist toeneemt.
NSC erkent het belang van ondernemers, vooral het mkb en familiebedrijven, en wil hun positie versterken door administratieve lasten te verlagen en innovatie fiscaal te stimuleren. Concrete belastingverlagingen voor ondernemers zijn beperkt: de partij handhaaft bestaande innovatievoordelen, wil de belasting op arbeid verlagen, maar stelt ook voor om bepaalde fiscale voordelen voor private equity te beperken. De focus ligt meer op lastenverlichting via minder regels en gerichte stimulansen dan op brede belastingverlagingen voor ondernemers.
NSC wil het ondernemingsklimaat verbeteren door de regeldruk en administratieve lasten voor het mkb te verminderen. Dit moet het aantrekkelijker maken om mensen in vaste dienst te nemen en ondernemers meer ruimte geven om te ondernemen.
NSC kiest ervoor bestaande fiscale voordelen voor innovatie en milieu-investeringen te behouden, zodat ondernemers en bedrijven worden gestimuleerd te investeren in R&D en verduurzaming. Dit is een gerichte vorm van belastingvermindering voor innovatieve bedrijven.
“We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
NSC wil de belasting op arbeid verlagen, wat ook ondernemers (vooral werkgevers) ten goede komt doordat loonkosten dalen en werken aantrekkelijker wordt gemaakt.
“We verlagen de belasting op arbeid.”
NSC wil het fiscale speelveld tussen private equity en familiebedrijven gelijk trekken door belastingvoordelen voor private equity te beperken. De Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) blijft gericht op het ondersteunen van familiebedrijven.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
“De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest niet voor algemene belastingverlaging voor ondernemers, maar wil het belastingstelsel vergroenen en verschuiven: minder belasting op arbeid, meer op vervuiling en grondstoffen. Ze ondersteunen ondernemers die bijdragen aan duurzaamheid en circulariteit, maar verhogen de lasten voor vervuilende bedrijven en grote vermogens. Belastingverlaging is alleen gericht op circulaire en maatschappelijk verantwoorde bedrijven, niet op ondernemers in het algemeen.
PvdD wil werken lonender maken door de belasting op arbeid te verlagen, maar verhoogt tegelijkertijd de belasting op grondstoffenverbruik en vervuiling. Dit moet ondernemers stimuleren om circulair en duurzaam te werken, maar betekent geen generieke belastingverlaging voor alle ondernemers.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder. Denktank Ex’tax laat al zien hoe een groene belastingverschuiving banen oplevert én het milieu spaart en dat deze verschuiving noodzakelijk is voor ondernemers om hun circulaire doelen te halen.”
PvdD introduceert een nieuwe rechtsvorm voor bedrijven met een maatschappelijk doel, die minder belasting betalen dan andere bedrijven. Dit is een gerichte belastingverlaging, maar alleen voor ondernemingen die aantoonbaar bijdragen aan maatschappelijke doelen.
“Bedrijven met een maatschappelijk doel krijgen een nieuwe rechtsvorm en betalen daarmee minder belasting dan andere bedrijven.”
In plaats van algemene belastingverlaging voor ondernemers, voert PvdD juist een progressieve winstbelasting in, afhankelijk van CO2-uitstoot, en schaft ze fiscale voordelen voor grote bedrijven en vervuilers af. Dit verhoogt de belastingdruk voor veel ondernemers, vooral in vervuilende sectoren.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt.”
“We draaien cadeautjes aan het grootkapitaal van het vorige kabinet terug. Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast. De versoepeling van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt teruggedraaid.”
PvdD verlaagt de btw op reparatie en circulaire producten naar 0% en ondersteunt circulaire ondernemers met middelen die vrijkomen door het afschaffen van fossiele subsidies. Dit is een gerichte belastingverlaging, maar alleen voor een beperkte groep ondernemers.
PvdD schaft diverse fiscale regelingen af die nu ondernemers voordeel bieden, zoals willekeurige afschrijving, landbouwvrijstelling en reiskostenvergoedingen. Dit betekent voor veel ondernemers juist een lastenverzwaring.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
De SP is geen uitgesproken ondernemerspartij als het gaat om belastingverlaging; hun focus ligt op lastenverlichting voor werkenden en kleine bedrijven, terwijl grote bedrijven en vermogenden juist meer moeten bijdragen. Wel wil de SP de inkomstenbelasting voor werkenden verlagen, de energiebelasting voor kleine bedrijven omlaag brengen en het mkb ondersteunen met minder bureaucratie en betere toegang tot financiering. Belastingverlaging voor ondernemers is dus beperkt tot kleine bedrijven en werkenden, niet voor grote bedrijven of ondernemers in het algemeen.
De SP wil de inkomstenbelasting fors verlagen zodat werkenden meer overhouden, en de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven verlagen. Dit is geen generieke ondernemersbelastingverlaging, maar gericht op werkenden en het mkb.
De SP wil de winstbelasting voor grote bedrijven verhogen en geheime belastingkortingen afschaffen. Grote bedrijven en miljonairs moeten meer belasting gaan betalen, niet minder.
De SP wil kleine ondernemers ondersteunen door regels te versimpelen, hulp te bieden bij regelgeving en toegang tot financiering te verbeteren. Dit is geen directe belastingverlaging, maar wel een lastenverlichting in praktische zin.
De lastenverlichting voor werkenden en kleine bedrijven wordt gefinancierd door hogere belastingen op vermogen en grote bedrijven, niet door algemene belastingverlaging voor ondernemers.
“Hiermee vragen we meer van de allerrijksten en zo kunnen we de plannen voor vooruitgang betalen, publieke voorzieningen versterken, de lonen verhogen en de inkomstenbelasting verlagen.”
50PLUS is geen uitgesproken ondernemerspartij, maar zet zich wel in voor het verminderen van belastingdruk en het terugdringen van bureaucratie, vooral gericht op ouderen en gepensioneerden. Concrete voorstellen zijn het afschaffen van de schenk- en erfbelasting, het baseren van Box 3 op werkelijk rendement, en het onderzoeken van overheidsuitgaven samen met ondernemers om verspilling en belastingfaciliteiten te verminderen. Specifieke belastingverlagingen voor ondernemers worden nauwelijks genoemd; de focus ligt vooral op eerlijker en eenvoudiger belastingbeleid en het stimuleren van werkgelegenheid voor ouderen.
50PLUS wil de belastingdruk op vermogen en erfenissen verlagen, wat ook ondernemers met privévermogen kan raken, maar dit is niet specifiek gericht op ondernemers. Het voorstel is vooral bedoeld om ouderen te ontzien en het belastingstelsel eerlijker te maken.
50PLUS wil samen met ondernemers en ambtenaren overheidsuitgaven en belastingfaciliteiten doorlichten om verspilling en fraude te verminderen. Dit is een indirecte steun aan ondernemers door te streven naar minder bureaucratie en een efficiënter belastingstelsel, maar bevat geen concrete belastingverlaging voor ondernemers.
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”
50PLUS wil bedrijven financieel stimuleren om ouderen in dienst te nemen, bijvoorbeeld door belastingvoordelen of subsidies. Dit is een maatregel die ondernemers kan ontlasten bij het aannemen van oudere werknemers, maar is beperkt tot deze doelgroep.
“Bedrijven worden financieel gestimuleerd om ouderen in dienst te nemen, bijvoorbeeld door belastingvoordelen of subsidies voor de aanpassing van werkplekken.”
D66 presenteert zich als een partij die het ondernemersklimaat wil versterken door minder regeldruk, een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel en het stimuleren van innovatie. Hoewel D66 spreekt over het aantrekkelijker maken van ondernemen en het verminderen van fiscale verschillen, zijn concrete voorstellen voor algemene belastingverlaging voor ondernemers beperkt; de nadruk ligt vooral op het gelijker behandelen van werkenden en het afschaffen van oneerlijke belastingvoordelen.
D66 wil het ondernemersklimaat verbeteren door regels te versimpelen en het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger te maken. Dit moet ondernemers meer ruimte geven om te ondernemen en minder tijd kwijt te zijn aan administratieve lasten, maar het gaat niet expliciet om directe belastingverlaging voor ondernemers.
“We versterken het vestigingsklimaat, zoals met een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel, en met minder en stabiele regels.”
“Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken. Zodat ondernemers minder druk zijn met regels en zich kunnen concentreren op het bouwen aan hun bedrijf.”
D66 wil de fiscale voordelen voor ondernemers ten opzichte van werknemers verminderen, zodat verschillende vormen van arbeid gelijker worden behandeld. Dit betekent niet per se belastingverlaging voor ondernemers, maar eerder het beperken van bestaande voordelen.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
D66 is kritisch op bestaande fiscale regelingen die volgens hen niet eerlijk zijn of hun doel missen. Ze willen deze regelingen evalueren en waar nodig aanpassen of afschaffen, wat kan leiden tot het verminderen van belastingvoordelen voor ondernemers.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
D66 wil fiscale voordelen inzetten om innovatie en verduurzaming bij ondernemers te stimuleren, maar dit is gericht op specifieke doelen en niet op algemene belastingverlaging.
“Met fiscale voordelen stimuleren we innovatief en duurzaam ondernemen.”
DENK erkent het belang van ondernemers, vooral in het MKB, en wil hen ondersteunen door lasten en belastingen voor kleine ondernemingen te verlagen. Tegelijkertijd richt DENK zich op het verlagen van belastingen voor lage- en middeninkomens, terwijl grote bedrijven en mensen met hoge vermogens juist meer moeten bijdragen. Concrete voorstellen zijn gericht op lastenverlichting voor kleine ondernemers en het toetsen van nieuwe regelgeving op de gevolgen voor ondernemers.
DENK wil kleine ondernemers tegemoetkomen door hun belastingdruk en administratieve lasten te verlagen. Dit moet het ondernemerschap stimuleren en voorkomen dat ondernemers vastlopen in bureaucratie, zonder de rechten van werknemers aan te tasten.
Hoewel DENK lastenverlichting voor kleine ondernemers en lagere inkomens voorstaat, wil de partij juist dat grote bedrijven en mensen met hoge inkomens of vermogens meer belasting gaan betalen. Dit betekent dat belastingverlaging niet universeel is, maar vooral gericht op kleinere spelers en lagere inkomens.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen.”
“Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af.”