JA21 is tegen het gebruik van hoge wegenbelasting, rekeningrijden of andere financiële prikkels om elektrisch rijden te stimuleren of het gebruik van brandstofauto’s te ontmoedigen. De partij wil de vrijheid van autogebruik behouden en verzet zich tegen dwang richting elektrisch rijden via belastingen of verboden. Concrete voorstellen zijn het afwijzen van iedere vorm van rekeningrijden, kilometerheffing en het verbod op brandstofauto’s.
JA21 vindt dat automobilisten niet extra belast moeten worden om elektrisch rijden te stimuleren of het gebruik van de eigen auto te ontmoedigen. De partij ziet hoge wegenbelasting, rekeningrijden en accijnzen als ongewenste vormen van overheidsdwang en benadrukt het belang van keuzevrijheid voor de automobilist.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
JA21 is tegen het dwingen van burgers richting elektrisch rijden door middel van verboden op brandstofauto’s of het instellen van milieuzones. De partij vindt dat elektrisch rijden niet via belastingen of regelgeving afgedwongen moet worden, maar dat keuzevrijheid centraal moet staan.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
De SP wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar en eerlijk te houden, met transparante laadprijzen en zonder extra belastingen voor automobilisten. Ze zijn expliciet tegen rekeningrijden en willen autorijden, ook elektrisch, niet duurder maken zolang er geen goede alternatieven zijn. Wegenbelasting voor elektrisch rijden wordt niet expliciet genoemd, maar de partij is duidelijk tegen extra lasten voor automobilisten.
De SP vindt dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto, ook als ze elektrisch rijden, niet extra belast mogen worden. Ze zijn tegen rekeningrijden en willen autorijden betaalbaar houden, vooral waar alternatieven ontbreken. Dit impliceert dat de SP geen hogere of aparte wegenbelasting voor elektrisch rijden wil invoeren zolang er geen volwaardige alternatieven zijn.
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
De SP wil dat elektrisch rijden eerlijk en betaalbaar blijft door transparante laadprijzen en een publiek laadnetwerk. Ze willen voorkomen dat elektrisch rijden een verdienmodel wordt voor bedrijven en pleiten voor actieve overheidsregie.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
“Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
GroenLinks-PvdA wil dat elektrisch rijden de norm wordt en dat automobilisten eerlijk gaan betalen naar gebruik, via een kilometerheffing. Ze versnellen de invoering van betalen naar gebruik, waarbij in regio’s met weinig OV een lager tarief geldt, en vanaf 2030 mogen alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht. De partij koppelt wegenbelasting dus aan gebruik en stimuleert elektrisch rijden door regelgeving en fiscale prikkels.
GroenLinks-PvdA wil de traditionele wegenbelasting vervangen door een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik, oftewel een kilometerheffing. Dit systeem wordt versneld ingevoerd en houdt rekening met regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto, door daar een lager tarief te hanteren. Het doel is eerlijker en duurzamer autogebruik te stimuleren.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd.”
De partij wil elektrisch rijden stimuleren door vanaf 2030 alleen nog de verkoop van elektrische voertuigen toe te staan, inclusief brom- en snorfietsen. Dit maakt elektrisch rijden de standaard en ondersteunt de transitie naar duurzame mobiliteit.
De PVV is tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden en wil geen fiscale voordelen of uitzonderingen voor elektrische auto's in de wegenbelasting. Ze pleiten ervoor dat alle automobilisten, ongeacht het type auto, gelijk worden behandeld en dat opbrengsten uit de motorrijtuigenbelasting (inclusief provinciale opcenten) uitsluitend ten goede komen aan automobilisten.
De PVV verzet zich tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden en het bevoordelen van elektrische auto's, onder andere via de wegenbelasting. Ze vinden dat het huidige beleid oneerlijk is voor mensen die geen elektrische auto kunnen betalen en willen dat alle automobilisten gelijk worden behandeld, zonder exclusieve voordelen voor elektrische voertuigen.
De PVV wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct baat bij hebben, zoals asfalt en verkeersveiligheid, en niet aan andere doelen. Dit geldt voor alle automobilisten, zonder onderscheid tussen elektrisch of fossiel aangedreven voertuigen.
“Over de motorrijtuigenbelasting betalen automobilisten provinciale opcenten. Dit geld belandt in de provinciekas en wordt vervolgens aan van alles en nog wat besteed – ook aan dingen waar de automobilist niets aan heeft. Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede groep Nederlanders betaalbaar houden en onderzoekt daarom een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor elektrische auto's, bijvoorbeeld op basis van oppervlakte. Daarbij vindt de partij het belangrijk om de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren, zodat elektrisch rijden aantrekkelijker en toegankelijker wordt.
De VVD erkent dat de huidige motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's mogelijk niet optimaal is en wil deze herzien om elektrisch rijden betaalbaar te houden. Het doel is om elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar te maken, onder andere door te kijken naar een belasting op basis van oppervlakte en het stimuleren van de tweedehandsmarkt.
“We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
De VVD koppelt de herziening van de wegenbelasting direct aan het stimuleren van de betaalbaarheid van elektrisch rijden, met speciale aandacht voor de tweedehandsmarkt. Dit moet ervoor zorgen dat niet alleen nieuwe, maar ook gebruikte elektrische auto's aantrekkelijker worden voor een grotere groep Nederlanders.
Volt wil de huidige wegenbelasting vervangen door een systeem van betalen naar gebruik, waarbij het type voertuig, de uitstoot en het gewicht worden meegenomen. Totdat dit systeem is ingevoerd, pleit Volt voor een gewichtscorrectie in de wegenbelasting voor elektrische voertuigen, omdat deze vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof. Hun visie is dat de vervuiler betaalt en dat belasting op mobiliteit eerlijker en duurzamer wordt ingericht.
Volt wil af van de traditionele motorrijtuigenbelasting en deze vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met het type voertuig, de uitstoot, het gewicht en het tijdstip en de plaats van rijden. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de lasten en een stimulans voor schoner en minder autogebruik.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af. In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Totdat het systeem van betalen naar gebruik is ingevoerd, wil Volt een gewichtscorrectie toepassen in de wegenbelasting voor elektrische voertuigen. Dit omdat elektrische auto's, bestelbusjes en vrachtwagens vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof, wat nu tot oneerlijke belasting leidt.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik, waaronder wegenbelasting, inkomensafhankelijk worden gemaakt: hogere inkomens betalen meer, lagere inkomens worden ontzien. Specifiek voor elektrisch rijden wordt geen aparte wegenbelasting genoemd, maar het programma benadrukt dat het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s onwenselijk is vanwege grondstoffenschaarste; het beleid richt zich op minder autobezit en meer investeren in openbaar vervoer.
BIJ1 stelt voor om de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) inkomensafhankelijk te maken, zodat mensen met hogere inkomens meer betalen en mensen met lagere inkomens worden ontzien. Dit moet leiden tot minder auto’s op de weg en meer rechtvaardigheid, maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen elektrische en niet-elektrische auto’s.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 is kritisch over het idee om alle brandstofauto’s te vervangen door elektrische auto’s, vanwege de wereldwijde grondstoffenschaarste. Het beleid richt zich op het verminderen van autobezit in plaats van het stimuleren van elektrisch rijden via belastingmaatregelen.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
BVNL wil dat de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) wordt verlaagd, maar wél geheven op alle auto’s, inclusief elektrische auto’s. De partij is tegen fiscale bevoordeling of benadeling van bepaalde aandrijvingsvormen en vindt dat de overheid geen keuze moet afdwingen via belastingen of subsidies.
BVNL pleit ervoor dat elektrische auto’s niet langer worden vrijgesteld van wegenbelasting, maar dat deze belasting voor alle auto’s geldt. Hiermee wil de partij fiscale gelijkheid tussen verschillende typen auto’s en voorkomen dat de overheid via belastingbeleid de keuze voor elektrisch rijden stimuleert of afremt.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
BVNL is tegen het gebruik van belastingen of subsidies om het gedrag van automobilisten te sturen, inclusief de keuze voor elektrisch rijden. De partij vindt dat automobilisten vrij moeten zijn in hun keuze en dat de overheid zich neutraal moet opstellen.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto's stimuleren, maar vindt dat de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) voor elektrische auto's moet worden aangepast via een gewichtscorrectie. Daarnaast pleit de partij voor de invoering van een kilometerprijs die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats, zodat elektrisch rijden eerlijker wordt belast en het gebruik van schonere auto's wordt gestimuleerd.
De ChristenUnie erkent dat elektrische auto's vaak zwaarder zijn dan conventionele auto's en wil daarom de motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie. Dit moet zorgen voor een eerlijkere belasting tussen verschillende typen auto's en het draagvlak voor elektrisch rijden behouden.
“We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
De partij wil een kilometerprijs invoeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Hiermee wordt elektrisch rijden gestimuleerd, maar wordt ook rekening gehouden met het gebruik van de auto en de belasting van het wegennet, zodat de belasting eerlijker wordt verdeeld en schoner vervoer wordt beloond.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
D66 wil het belastingstelsel voor automobiliteit hervormen door rekeningrijden in te voeren, waarbij niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. Elektrisch rijden wordt gestimuleerd met subsidies en belastingvoordelen, terwijl fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens worden afgebouwd. Zo wil D66 eerlijker en duurzamer autogebruik bevorderen.
D66 wil af van de traditionele wegenbelasting op autobezit en overstappen naar een systeem waarbij het daadwerkelijke gebruik van de auto wordt belast (rekeningrijden). Dit moet autorijden eerlijker maken en de verduurzaming van mobiliteit stimuleren, ook voor elektrische auto's.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.”
Om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, stelt D66 voor om subsidies en belastingvoordelen voor elektrische auto's te behouden of uit te breiden. Tegelijkertijd worden fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens afgebouwd, zodat de overstap naar elektrisch rijden wordt versneld.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
De Partij voor de Dieren wil het autobezit en -gebruik sterk terugdringen en ziet het simpelweg vervangen van alle fossiele auto’s door elektrische auto’s als onwenselijk vanwege grondstoffenschaarste. Ze stellen voor om een intelligente kilometerheffing in te voeren voor alle voertuigen, inclusief elektrische auto’s, waarbij het type voertuig en brandstofgebruik bepalend zijn voor de hoogte van de belasting.
De PvdD wil een systeem waarbij autobezit en -gebruik worden ontmoedigd, ook voor elektrische auto’s. Ze pleiten voor een kilometerheffing die geldt voor alle voertuigen, waarbij het type voertuig en het brandstofgebruik de hoogte van de belasting bepalen. Hiermee willen ze het gebruik van de auto (ook elektrisch) terugdringen en het openbaar vervoer en deelmobiliteit stimuleren.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De SGP vindt dat elektrisch rijden fiscaal niet mag worden benadeeld ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, en pleit voor stabiliteit en langetermijnzekerheid in autobelastingen gericht op elektrificatie. De partij wil de gewichtscorrectie voor elektrische auto’s behouden en benadrukt dat SUV’s niet bevoordeeld mogen worden. Concrete voorstellen over directe aanpassing van de wegenbelasting voor elektrisch rijden ontbreken, maar het uitgangspunt is fiscale gelijkheid en voorspelbaarheid.
De SGP wil dat elektrisch rijden fiscaal gelijk wordt behandeld aan rijden op benzine en diesel, met behoud van de gewichtscorrectie. Dit moet voorkomen dat elektrisch rijden door hogere wegenbelasting onaantrekkelijk wordt, terwijl tegelijkertijd grote, zware elektrische SUV’s niet extra bevoordeeld mogen worden ten opzichte van kleinere auto’s.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP benadrukt het belang van stabiel en voorspelbaar autobelastingbeleid, met oog voor elektrificatie van het wagenpark en betaalbaarheid. Dit betekent dat veranderingen in de wegenbelasting voor elektrisch rijden niet abrupt of ondoordacht moeten plaatsvinden, zodat consumenten en bedrijven weten waar ze aan toe zijn.
“De autobelastingen zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
Het CDA wil de wegenbelasting (MRB) hervormen zodat deze beter aansluit bij de opkomst van elektrische auto’s. In plaats van belasting op gewicht, stelt het CDA voor om de MRB te heffen op basis van het voertuigoppervlak, waarmee ze inspelen op de veranderende samenstelling van het wagenpark door elektrisch rijden.
Het CDA vindt dat de huidige wegenbelasting (MRB), die nu op gewicht is gebaseerd, niet meer past bij de transitie naar elektrische auto’s. Omdat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn door hun accu’s, maar niet per se meer ruimte innemen, wil het CDA de MRB baseren op het voertuigoppervlak. Hiermee willen ze een eerlijker systeem creëren dat beter aansluit bij de eigenschappen van elektrische voertuigen.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren en betaalbaar maken, vooral voor lage en middeninkomens. Over de invoering of hoogte van wegenbelasting voor elektrische auto's doet DENK geen concrete uitspraken; het programma bevat geen expliciet standpunt over het al dan niet belasten van elektrisch rijden via de wegenbelasting.
DENK ziet elektrisch rijden als een belangrijke stap richting schonere mobiliteit, maar vindt het essentieel dat deze transitie betaalbaar blijft voor iedereen. Daarom pleit de partij voor toegankelijke regelingen om elektrisch rijden financieel haalbaar te maken, met speciale aandacht voor lagere inkomensgroepen. Er wordt echter niet ingegaan op de vraag of, en hoe, wegenbelasting voor elektrische auto's wordt geregeld.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting tussen brandstofsoorten, waaronder elektrisch rijden, volledig schrappen. Iedereen – of men nu elektrisch, hybride of fossiel rijdt – betaalt volgens FVD hetzelfde basistarief, zodat elektrische auto’s niet langer worden bevoordeeld of benadeeld ten opzichte van andere voertuigen.
FVD vindt het onrechtvaardig dat elektrische auto’s (en andere brandstoftypen) verschillend worden belast. Door het onderscheid te schrappen en één basistarief te hanteren, wil FVD alle automobilisten gelijk behandelen en uitzonderingsposities opheffen.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma