FVD wil de wegenbelasting eerlijker, eenvoudiger en lager maken. Ze pleiten voor één wegenbelasting per autobezitter, kortingen voor starters en 65-plussers, en het schrappen van het onderscheid tussen brandstofsoorten. Daarnaast wijzen ze kilometerheffing en milieuzones af, zodat mobiliteit betaalbaar en vrij blijft.
FVD vindt het onrechtvaardig dat mensen met meerdere auto's voor elk voertuig apart wegenbelasting betalen, terwijl ze niet in meerdere auto's tegelijk kunnen rijden. Ze willen dat iedere autobezitter nog maar één keer wegenbelasting betaalt, ongeacht het aantal auto's.
Om autorijden voor jongeren en ouderen betaalbaar te houden, stelt FVD een gefaseerde korting voor beginnende bestuurders en een structurele korting voor 65-plussers voor. Dit moet de lasten eerlijker verdelen en rekening houden met het gebruik.
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
“We behouden het kwarttarief voor kampeerauto’s en paardenvervoer, die relatief weinig op de (Nederlandse) weg zijn.”
FVD wil het onderscheid tussen brandstofsoorten in de wegenbelasting afschaffen, zodat alle automobilisten gelijk worden behandeld, ongeacht of ze op benzine, diesel, LPG, hybride of elektrisch rijden.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD verzet zich tegen de invoering van een kilometerheffing en milieuzones, omdat deze volgens hen de vrijheid van mobiliteit beperken en autorijden duurder maken.
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
JA21 is tegen het verhogen van de wegenbelasting en andere maatregelen die het gebruik van de auto ontmoedigen, zoals rekeningrijden, spitsheffing en hoge accijnzen. De partij vindt dat de automobilist niet de melkkoe van de overheid mag zijn en pleit voor behoud van betaalbaarheid en keuzevrijheid voor automobilisten. JA21 wil dus geen extra lasten voor autorijders en verzet zich expliciet tegen nieuwe vormen van belasting op autogebruik.
JA21 verzet zich tegen het verhogen van de wegenbelasting en het invoeren van rekeningrijden of spitsheffing, omdat zij vinden dat de gewone automobilist niet extra belast mag worden en autorijden betaalbaar moet blijven. De partij ziet de auto als essentieel voor mobiliteit en wil voorkomen dat de overheid automobilisten financieel uit de auto jaagt.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest é n de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
De Partij voor de Dieren wil de huidige wegenbelasting vervangen door een intelligente kilometerheffing die rekening houdt met het type voertuig en het brandstofgebruik. Hiermee betalen mensen die meer en vervuilender rijden meer belasting, en wordt het bezit en gebruik van auto's ontmoedigd ten gunste van openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past in hun bredere visie om vervuiling zwaarder te belasten en duurzame mobiliteit te stimuleren.
PvdD stelt voor om de traditionele wegenbelasting te vervangen door een kilometerheffing die afhankelijk is van het aantal gereden kilometers, het type voertuig en het brandstofgebruik. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de lasten, waarbij veelrijders en vervuilende voertuigen meer betalen, en sluit aan bij hun principe dat de vervuiler betaalt.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken. Deze nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen.”
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd”
Naast de kilometerheffing wil PvdD het autobezit en -gebruik verder ontmoedigen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijk te maken. Zo willen ze het aantal auto's op de weg verminderen en duurzame alternatieven stimuleren.
“We zetten in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig. Zo komt er meer ruimte op straat en zijn automobilisten goedkoper uit. Je betaalt tenslotte alleen als je een deelauto ook echt gebruikt.”
Volt wil de huidige wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) afschaffen en vervangen door een systeem van betalen naar gebruik, waarbij de belasting afhankelijk wordt van het aantal gereden kilometers, het type voertuig, de uitstoot en het tijdstip en de plaats van rijden. Totdat dit systeem is ingevoerd, wil Volt een gewichtscorrectie toepassen op de wegenbelasting voor zwaardere elektrische voertuigen. Hun visie is dat de belasting op autorijden eerlijker en duurzamer moet worden, door het gebruik en de vervuiling te belasten in plaats van alleen het bezit.
Volt wil de motorrijtuigenbelasting afschaffen en vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met het type voertuig, uitstoot, tijd en plaats van rijden. Hiermee willen ze de effecten van autorijden belasten in plaats van het autobezit, en zo het systeem eerlijker en duurzamer maken.
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af.”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Totdat het systeem van betalen naar gebruik is ingevoerd, wil Volt een gewichtscorrectie toepassen op de wegenbelasting voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens, omdat deze vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
BIJ1 wil de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) inkomensafhankelijk maken, zodat hogere inkomens meer betalen en lagere inkomens worden ontzien. Daarnaast pleit de partij voor het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting voor mensen met een gehandicaptenpas en is zij tegen de invoering van een kilometerheffing en accijnsverhoging op autogebruik.
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik, waaronder de wegenbelasting, afhankelijk worden van inkomen en vermogen. Hiermee wil de partij sociale rechtvaardigheid bevorderen en de lasten eerlijker verdelen, zodat mensen met lagere inkomens niet onevenredig worden belast.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 is expliciet tegen de invoering van een kilometerheffing, accijnsverhoging op autogebruik en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren. De partij wil mensen die afhankelijk zijn van de auto niet benadelen zolang het openbaar vervoer nog niet gratis en van hoge kwaliteit is.
“BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
Specifiek voor mensen met een gehandicaptenpas wil BIJ1 de motorrijtuigenbelasting volledig afschaffen, om deze groep financieel te ontzien.
“Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
De ChristenUnie wil de huidige motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) hervormen door deze aan te passen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s en te vervangen door een kilometerprijs die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Hiermee wil de partij zowel verduurzaming stimuleren als rechtvaardiger beprijzen naar gebruik en vervuiling.
De ChristenUnie stelt voor om de wegenbelasting te vervangen door een kilometerprijs die varieert op basis van milieukenmerken, tijd en plaats. Dit moet zorgen voor een eerlijkere en duurzamere beprijzing van autogebruik, waarbij vervuilers meer betalen en het gebruik in drukke gebieden en tijden zwaarder wordt belast.
Om de overgang naar schoner vervoer te stimuleren, wil de ChristenUnie de motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Dit voorkomt dat zwaardere elektrische voertuigen onevenredig worden bevoordeeld of benadeeld.
“We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid in de autobelastingen, met aandacht voor elektrificatie van het wagenpark en het betaalbaar houden van mobiliteit. Ze zijn tegen de invoering van rekeningrijden en willen dat elektrisch rijden niet benadeeld wordt ten opzichte van benzine- en dieselauto’s. Concrete voorstellen over de hoogte of structuur van de wegenbelasting ontbreken; de partij focust vooral op het voorkomen van lastenverzwaring en het stimuleren van duurzame mobiliteit.
De SGP pleit voor stabiele en voorspelbare autobelastingen, met oog voor de betaalbaarheid en de overgang naar elektrisch rijden. Ze willen voorkomen dat frequente wijzigingen in de autobelastingen leiden tot onzekerheid voor automobilisten en belemmeringen voor de elektrificatie van het wagenpark.
“De autobelastingen zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
De SGP is expliciet tegen de invoering van rekeningrijden, mede vanwege de hoge brandstofprijzen en de wens om mobiliteit betaalbaar te houden.
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
De SGP vindt dat elektrisch rijden fiscaal niet ongunstiger mag zijn dan rijden op benzine of diesel, en wil bestaande correcties (zoals de gewichtscorrectie) behouden.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft.”
De SP wil autorijden betaalbaar houden en is tegen rekeningrijden en extra belastingen voor automobilisten, vooral waar alternatieven ontbreken. Ze pleiten voor tolvrije wegen en benadrukken dat schoner vervoer niet mag leiden tot hogere lasten voor mensen die afhankelijk zijn van de auto.
De SP verzet zich tegen het invoeren van rekeningrijden en extra belastingen voor mensen die afhankelijk zijn van hun auto, omdat zij vinden dat mobiliteit betaalbaar moet blijven waar alternatieven ontbreken. Dit standpunt is bedoeld om te voorkomen dat mensen in gebieden zonder goed openbaar vervoer onevenredig worden belast.
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
De SP wil dat alle wegen in Nederland tolvrij blijven, zodat iedereen zonder extra kosten kan reizen. Dit voorstel is bedoeld om mobiliteit voor iedereen toegankelijk te houden en te voorkomen dat er financiële drempels ontstaan voor het gebruik van het wegennet.
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De SP ondersteunt de transitie naar emissievrij rijden, maar benadrukt dat deze omslag niet mag leiden tot hogere kosten voor automobilisten. Ze willen dat autorijden betaalbaar blijft, vooral waar alternatieven ontbreken, en dat mensen ondersteund worden bij de overstap naar schonere auto's.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
50PLUS vindt dat automobilisten niet langer als melkkoe van de overheid mogen dienen en wil de lasten voor autobezitters beperken. Het programma bevat echter geen expliciete voorstellen over de wegenbelasting zelf, maar richt zich op het bevriezen van accijnzen op brandstof en het tegengaan van lastenverzwaring voor automobilisten.
50PLUS wil voorkomen dat de kosten voor automobilisten verder stijgen door verhogingen van accijnzen op brandstof. Dit standpunt adresseert de financiële druk op autobezitters, maar noemt wegenbelasting niet expliciet.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
Het programma benadrukt dat de lasten voor automobilisten te hoog zijn en dat zij niet langer als inkomstenbron voor de overheid mogen dienen. Dit is een principiële positie, maar bevat geen concrete voorstellen over de wegenbelasting.
“De automobilist mag niet langer de melkkoe van de overheid zijn.”
BVNL wil de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) verlagen, maar wel blijven heffen op alle auto’s, inclusief elektrische voertuigen. Ze zijn tegen de invoering van rekeningrijden en willen dat accijnzen op brandstoffen omlaag gaan. Hun visie is dat automobilisten eerlijker en minder belast moeten worden, zonder nieuwe vormen van monitoring of extra lasten.
BVNL vindt dat de huidige wegenbelasting te hoog is en wil deze verlagen, maar wel gelijk trekken voor alle typen auto's, dus ook elektrische voertuigen. Hiermee willen ze belastinggelijkheid en lastenverlichting voor automobilisten realiseren.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
BVNL is fel tegen het invoeren van rekeningrijden of kilometerheffing, omdat zij dit zien als een ongewenste vorm van monitoring en extra belasting voor automobilisten.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
Het CDA wil de wegenbelasting (MRB) hervormen zodat deze beter aansluit bij de overgang naar elektrische auto’s. Ze stellen voor om de MRB te heffen op basis van voertuigoppervlak in plaats van gewicht, met als doel een eerlijker en toekomstbestendiger systeem. Daarnaast wordt de vrachtwagenheffing uitgebreid naar alle wegen om sluiproutes te voorkomen en verduurzaming te stimuleren.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) moderniseren door deze niet langer op gewicht, maar op het oppervlak van het voertuig te baseren. Dit sluit volgens hen beter aan bij de transitie naar elektrische auto’s, die vaak zwaarder zijn maar niet per se meer ruimte innemen.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Om sluipverkeer tegen te gaan en verduurzaming van de transportsector te stimuleren, wil het CDA de bestaande vrachtwagenheffing niet beperken tot snelwegen, maar uitbreiden naar alle wegen.
“De vrachtwagenheffing is deels bedoeld om de sector verder te verduurzamen. We verbreden de heffing naar alle wegen (niet alleen snelwegen), om sluiproutes te voorkomen.”
De PVV wil de lasten voor automobilisten verlagen en vindt dat wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) eerlijker besteed moet worden. Ze pleiten ervoor dat de provinciale opcenten op de wegenbelasting uitsluitend worden gebruikt voor zaken waar automobilisten direct van profiteren, zoals meer asfalt en verkeersveiligheid.
De PVV vindt dat het geld uit de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) niet langer vrij besteed mag worden door provincies, maar uitsluitend moet worden ingezet voor automobilisten. Hiermee willen ze voorkomen dat automobilisten betalen voor zaken waar ze niets aan hebben, en het geld richten op infrastructuur en verkeersveiligheid.
“Over de motorrijtuigenbelasting betalen automobilisten provinciale opcenten. Dit geld belandt in de provinciekas en wordt vervolgens aan van alles en nog wat besteed – ook aan dingen waar de automobilist niets aan heeft. Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc. De automobilist heeft er immers voor betaald.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
BBB spreekt zich in haar verkiezingsprogramma niet expliciet uit over de wegenbelasting zelf, noch over concrete wijzigingen of tarieven daarvan. Wel benadrukt de partij dat zij tegen maatregelen is die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op mobiliteit, en dat zij realistische en betaalbare oplossingen wil waarbij kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten. Specifiek beleid over de wegenbelasting ontbreekt echter.
BBB verzet zich tegen maatregelen die de automobilist financieel zwaarder belasten als daar geen aantoonbaar positief effect tegenover staat. De partij wil voorkomen dat burgers, kleine ondernemers en gezinnen de dupe worden van hoge kosten, en pleit voor realistische en betaalbare oplossingen op het gebied van mobiliteit.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
D66 wil de huidige wegenbelasting vervangen door een systeem van rekeningrijden, waarbij niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. Hiermee wil de partij autorijden eerlijker maken, de CO2-uitstoot terugdringen en rekening houden met regio’s waar weinig openbaar vervoer is.
D66 stelt voor om de wegenbelasting te vervangen door rekeningrijden, zodat automobilisten betalen naar gebruik in plaats van bezit. Dit moet leiden tot een eerlijker systeem, waarbij mensen die weinig rijden minder betalen en de vervuiler meer betaalt. Tegelijkertijd wil D66 voorkomen dat mensen in regio’s met weinig ov onevenredig worden belast.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
GroenLinks-PvdA wil de huidige wegenbelasting vervangen door een systeem van 'betalen naar gebruik', waarbij automobilisten eerlijker bijdragen op basis van het aantal gereden kilometers. In regio’s met minder openbaar vervoer geldt een lager tarief, en vrachtwagens gaan meer betalen via een hogere kilometerheffing. Het doel is een eerlijker, duurzamer en gebruiksafhankelijk systeem.
GroenLinks-PvdA wil de traditionele wegenbelasting vervangen door een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik, oftewel per gereden kilometer. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid, omdat mensen die minder rijden ook minder betalen, en het stimuleert duurzamer vervoer. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto, wordt het tarief lager, en vrachtwagens betalen extra voor hun impact op het wegennet.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
De VVD wil autorijden betaalbaar houden en onderzoekt daarom aanpassingen aan de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting), met bijzondere aandacht voor elektrisch rijden. Ze pleiten voor een mogelijke herziening van de belastinggrondslag, bijvoorbeeld op basis van oppervlakte, om de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's te stimuleren en zo elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar te maken.
De VVD erkent dat de huidige motorrijtuigenbelasting mogelijk niet optimaal is voor de stimulering van elektrisch rijden, vooral op de tweedehandsmarkt. Daarom willen ze onderzoeken of een andere vormgeving, zoals belasting op basis van oppervlakte, kan bijdragen aan de betaalbaarheid en toegankelijkheid van elektrische auto's voor een bredere doelgroep.
“We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma