FVD wil autorijden goedkoper, vrijer en aantrekkelijker maken door belastingen en regels te verlagen, trajectcontroles af te schaffen en te investeren in de aanleg en verbreding van wegen. Ze pleiten voor één uniforme wegenbelasting, afschaffing van milieuzones en kilometerheffing, en snellere uitbreiding van het wegennet om de bereikbaarheid te verbeteren. De partij positioneert zich duidelijk tegen regulering en voor maximale mobiliteit en bereikbaarheid.
FVD wil de lasten voor automobilisten verlagen en het rijplezier vergroten door accijnzen, BPM en bijtelling te verlagen, trajectcontroles af te schaffen en flitspalen alleen nog aan te kondigen met waarschuwingsborden. Ze zien hoge belastingen en controles als belemmeringen voor mobiliteit en economie.
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
“Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen.”
FVD wil het systeem van wegenbelasting vereenvoudigen en verlagen, met speciale kortingen voor starters, ouderen en specifieke voertuigen. Ze willen dat autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto's, en het onderscheid tussen brandstofsoorten schrappen.
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
FVD wil de bereikbaarheid van Nederland verbeteren door de aanleg en verbreding van snelwegen te versnellen, bureaucratie te verminderen en ontbrekende verbindingen te realiseren. Ze zijn tegen milieuzones en kilometerheffing en willen een hernieuwd onderzoek naar de aanleg van de A3.
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
“We willen een hernieuwd onderzoek naar de aanleg van de A3 tussen Amsterdam en Rotterdam, zodat duidelijk wordt of deze belangrijke snelweg alsnog gerealiseerd kan worden om de bereikbaarheid en doorstroming te verbeteren.”
“Milieuzones verdwijnen, kilometerheffing komt er niet en de aanleg van wegen wordt versneld door bureaucratie te verminderen.”
De Partij voor de Dieren wil het autoverkeer terugdringen en wegen veiliger en schoner maken door de prioriteit te geven aan fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Ze pleiten voor meer trajectcontroles, lawaaiflitspalen, lagere snelheden en een verbod op landbouwgif nabij wegen, met als doel de leefomgeving gezonder en veiliger te maken.
De PvdD wil het gebruik van de auto beperken en de infrastructuur aanpassen zodat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen. Dit moet leiden tot schonere lucht, minder ongelukken en meer ruimte voor groen in de stad.
“Meer ruimte voor de fietser en de voetganger betekent ook een andere rol voor de auto. Zo ontstaat ruimte voor groen en ontmoetingsplekken in de stad.”
“We investeren in veilige en snelle fietspaden, fietsstraten en snelfietsroutes, en in een aantrekkelijke groene omgeving, zoals bloemrijke bermen en struiken.”
“Er komen meer woonerven waar de voetganger altijd voorrang heeft en de automobilist stapvoets”
Om de verkeersveiligheid te vergroten en geluidsoverlast te verminderen, wil de PvdD meer trajectcontroles en lawaaiflitspalen op wegen. Ook pleiten ze voor een lagere maximumsnelheid voor auto's.
“Op wegen met trajectcontrole gebeuren 30% minder ongelukken. Daarom komen er meer trajectcontroles.”
“Naast flitspalen komen er ook zogenaamde lawaaiflitspalen langs de wegen om herrievoertuigen te beboeten.”
“Er is geen reden waarom een auto 180 km per uur moet kunnen rijden.”
De partij wil het gebruik van landbouwgif verbieden in de buurt van openbare wegen om de gezondheid van mens, dier en natuur te beschermen.
“Totdat het gebruik van landbouwgif is gestopt, wordt het direct verboden in de buurt van woningen en scholen (minstens 500 meter afstand), openbare wegen, fiets- en wandelpaden en plekken waar mensen werken, kinderen spelen, dieren verblijven en natuurgebieden aanwezig zijn.”
BVNL wil fors investeren in de uitbreiding van het wegennet om files te verminderen en de infrastructuur aan te passen aan de bevolkingsgroei. Ze zijn tegen rekeningrijden, willen de motorrijtuigenbelasting verlagen (ook voor elektrische auto's), en pleiten voor lagere accijnzen op brandstoffen. De partij kiest voor meer keuzevrijheid voor automobilisten en minder overheidsbemoeienis in mobiliteit.
BVNL vindt dat de infrastructuur achterloopt op de bevolkingsgroei en wil daarom fors investeren in de capaciteit van wegen. Het aanpakken van files en het afstemmen van de wegen op het aantal auto's staan centraal, naast investeringen in openbaar vervoer.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
BVNL is fel tegen het invoeren van rekeningrijden en het plaatsen van kastjes in auto's om automobilisten te volgen. Ze willen de voorgenomen kilometerheffing volledig schrappen.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
De partij wil de motorrijtuigenbelasting verlagen en deze ook laten gelden voor elektrische auto's. Daarnaast moeten de accijnzen op brandstoffen omlaag naar minimaal het EU-gemiddelde.
BVNL vindt dat automobilisten zelf hun vervoermiddel moeten kunnen kiezen, zonder sturing door belastingen of subsidies. Ze willen geen verbod op verbrandingsmotoren.
DENK noemt "wegen" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over mobiliteit en vervoer impliceren een visie op het gebruik en de verduurzaming van wegen. De partij wil investeren in schoner vervoer, de uitstoot in het verkeer verminderen en mobiliteit betaalbaar en toegankelijk maken, met een sterke nadruk op openbaar vervoer en elektrisch rijden. Concrete voorstellen over de aanleg, het onderhoud of de verbreding van wegen ontbreken; de focus ligt op verduurzaming en het stimuleren van alternatieven voor de auto.
DENK wil de uitstoot van verkeer terugdringen en het vervoer energiezuiniger maken, wat gevolgen heeft voor het gebruik van wegen. De partij kiest voor investeringen in openbaar vervoer en elektrisch rijden, met als doel mobiliteit voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden. Wegen worden in deze visie vooral gezien als onderdeel van een bredere mobiliteitsinfrastructuur die schoner en rechtvaardiger moet worden.
“De uitstoot in het verkeer moet omlaag en onze manier van vervoeren moet energiezuiniger.”
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
“DENK wil dat vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. Dat vraagt om toereikende investeringen en om regels die mensen meer bewegingsvrijheid bieden.”
Om mobiliteit te waarborgen en de druk op wegen te verminderen, zet DENK in op gratis openbaar vervoer voor kwetsbare groepen en investeringen in het OV. Dit moet het gebruik van de auto (en dus de belasting van wegen) terugdringen en sociale rechtvaardigheid bevorderen.
50PLUS beschouwt wegen en mobiliteit als essentieel voor de bereikbaarheid en zelfstandigheid van ouderen, waarbij de auto een belangrijke rol speelt. De partij wil de veiligheid op de weg verbeteren, automobilisten financieel ontzien en nieuwe vervoersmiddelen reguleren. Concrete voorstellen zijn het bevriezen van accijnzen op brandstof, het stimuleren van helmgebruik op elektrische tweewielers (zonder verplichting), en het waarborgen van bereikbaarheid waar openbaar vervoer ontbreekt.
50PLUS wil automobilisten beschermen tegen stijgende kosten door de accijnzen op brandstof te bevriezen, zodat de auto betaalbaar blijft, vooral voor ouderen en gezinnen buiten het bereik van het OV. Dit standpunt adresseert de financiële druk op automobilisten en de afhankelijkheid van de auto in minder goed bereikbare gebieden.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
De partij maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, en wil nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen reguleren. Daarnaast wordt het dragen van een helm op elektrische tweewielers gestimuleerd via voorlichting, maar niet verplicht gesteld.
50PLUS vindt mobiliteit een basisbehoefte en wil dat de overheid alternatieven faciliteert waar geen openbaar vervoer is, zodat ook mensen in minder bereikbare gebieden toegang houden tot wegen en vervoer.
“Waar geen openbaar vervoer is, worden andere oplossingen gefaciliteerd, zoals b.v. buurtbusjes.”
De ChristenUnie wil de verkeersveiligheid op wegen verbeteren, met speciale aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers, kinderen en ouderen. Ze investeren in verkeersveiligheid, voeren strengere handhaving in op 30 km/u wegen, en pakken achterstallig onderhoud aan bestaande infrastructuur aan. Grote snelwegprojecten worden uitgevoerd, maar met oog voor alternatieven en herinvestering in spoor en openbaar vervoer.
De ChristenUnie wil het aantal verkeersdoden verlagen door te investeren in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur, en door strengere handhaving op gevaarlijke wegen. Ze richten zich op bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers en willen dat overtredingen binnen de bebouwde kom harder worden aangepakt, met extra controle op 30 km/u wegen.
“Het aantal verkeersdoden moet omlaag. We verbeteren de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals wandelaars, fietsers, kinderen (op weg naar school) en ouderen. Daarom investeren we jaarlijks 200 miljoen euro in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur.”
“Overtredingen binnen de bebouwde kom worden harder aangepakt. Stelselmatige overtreders worden strenger gestraft, met name bij zwaardere overtredingen. Het OM kan op verzoek van gemeenten ook op 30 km/u wegen controleren met flitscamera’s.”
De partij wil de bereikbaarheid verbeteren door uitvoering van gepauzeerde snelwegprojecten, maar kiest bij controversiële trajecten voor regionale alternatieven en herinvesteert vrijkomend geld in spoor en OV.
“We verbinden de landsdelen beter, zoals bij knooppunt Hoevelaken, de A15 of A27. De 17 gepauzeerde projecten worden uitgevoerd. Daarvoor investeren we 5 miljard euro. Voor de A27 Ring Utrecht (Amelisweerd) wordt het regionale alternatief gevolgd. Het geld dat vrijkomt gebruiken we voor investeringen in spoor en OV.”
De ChristenUnie erkent dat veel infrastructuur, waaronder wegen, verouderd is en wil extra geld uittrekken voor vervanging en onderhoud.
“Grote delen van ons spoor- en vaarwegennet zijn al meer dan vijftig jaar in gebruik en toe aan onderhoud. De komende jaren gaan we aan de slag om deze infrastructurele werken te vervangen en werken achterstallig onderhoud weg. Hier trekken we extra geld voor uit.”
JA21 vindt het belangrijk dat Nederlanders vrij gebruik kunnen maken van hun auto en verzet zich tegen maatregelen die het autorijden financieel ontmoedigen, zoals hoge wegenbelasting en rekeningrijden. Tegelijk erkent de partij dat er grenzen zijn aan het uitbreiden van het wegennet en pleit zij voor onderzoek naar positieve prikkels om files te verminderen, maar is fel tegen kilometerheffing of spitsheffing. De kern van hun visie is dat de automobilist niet de melkkoe van de overheid mag zijn en dat bereikbaarheid voor iedereen gegarandeerd moet blijven.
JA21 is tegen het verhogen van de financiële lasten voor automobilisten, zoals wegenbelasting, rekeningrijden en accijnzen, omdat zij vinden dat de auto essentieel is voor individuele vrijheid en bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad. De partij wil niet dat de automobilist als melkkoe wordt gebruikt door de overheid.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
JA21 erkent dat het niet mogelijk is om eindeloos wegen bij te bouwen of te verbreden. In plaats daarvan wil de partij onderzoek naar positieve prikkels die automobilisten stimuleren om files te vermijden, bijvoorbeeld door op andere tijdstippen of manieren te reizen. Ze zijn expliciet tegen kilometerheffing of spitsheffing.
“JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed. JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten.”
“Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
De PVV wil het autorijden makkelijker en goedkoper maken en ziet wegen als essentieel voor vrijheid en welvaart. Ze zijn tegen rekeningrijden, willen hogere snelheden op snelwegen, investeren in meer asfalt en wegverbredingen, en willen dat belastinggeld van automobilisten direct aan wegen wordt besteed. De partij verzet zich tegen milieumaatregelen die de bereikbaarheid en het gebruik van wegen beperken.
De PVV verzet zich tegen rekeningrijden en verplicht elektrisch rijden, wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u en het gebruik van brandstofauto’s behouden. Ze zien de auto als noodzaak en vrijheid, en willen het autorijden niet verder beperken.
“De PVV wil daarom geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s en niet verplicht elektrisch rijden – nooit en te nimmer. Daarnaast willen we op de snelweg de hele dag 140 km/u rijden.”
De PVV wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan wegen, zoals meer asfalt, wegverbredingen en verkeersveiligheid, zodat automobilisten direct profijt hebben van hun belastinggeld.
“Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc. De automobilist heeft er immers voor betaald.”
De PVV is tegen zero-emissiezones en milieumaatregelen die het gebruik van wegen beperken, omdat deze volgens de partij ondernemers en automobilisten onnodig benadelen.
“De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De SGP ziet wegen als essentiële verbindingsschakels voor bereikbaarheid, economische ontwikkeling en leefbaarheid, zowel binnen als buiten de Randstad. Ze pleiten voor gerichte investeringen in regionale infrastructuur en benadrukken het belang van onderhoud en verbetering van het wegennet, naast spoor en waterwegen, om filedruk te verminderen en regio’s leefbaar te houden.
De SGP vindt dat niet alleen de Randstad, maar ook regio’s buiten de Randstad moeten profiteren van infra-investeringen. Wegen zijn volgens hen cruciaal voor woon-werkverkeer, familiebezoek en goederenvervoer. Ze willen de bereikbaarheid verbeteren en economische ontwikkeling spreiden, mede om de leefbaarheid van het landelijk gebied te waarborgen.
“Wegen, sporen en kanalen zijn belangrijke verbindende schakels. Voor woon-werkverkeer, winkelen, het bezoeken van het ziekenhuis, familiebezoek en goederenvervoer. We zetten ons daarom graag in voor verbetering van de bereikbaarheid.”
“Voor spreiding van economische ontwikkeling en bedrijvigheid en de leefbaarheid van het landelijk gebied zijn naast infra-investeringen in de Randstad ook investeringen in de regio nodig.”
De SGP benadrukt het belang van goed onderhoud en het aanpakken van knelpunten in het wegennet, naast investeringen in spoor en waterwegen. Ze willen dat het Rijk investeert in logistiek over weg, spoor en water om handel en bedrijvigheid te ondersteunen.
“Goede logistiek over weg, spoor én water is onontbeerlijk voor handel en bedrijvigheid.”
De SP wil dat alle wegen in Nederland tolvrij blijven en verzet zich tegen het verbreden van wegen als oplossing voor files. In plaats daarvan pleit de partij voor investeringen in openbaar vervoer en duurzame mobiliteit, zodat Nederland bereikbaar blijft zonder extra autoverkeer en kosten voor burgers.
De SP vindt dat iedereen vrij moet kunnen reizen zonder extra kosten en wil daarom alle wegen in Nederland tolvrij maken. Dit voorkomt financiële drempels voor automobilisten en bevordert gelijke toegang tot mobiliteit.
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De partij stelt dat het verbreden van wegen leidt tot meer verkeer en files, en kiest daarom voor investeringen in goed openbaar vervoer als duurzame oplossing voor bereikbaarheid. Dit is volgens de SP effectiever en verantwoordt het gebruik van belastinggeld beter.
Volt ziet wegen als een integraal onderdeel van duurzame mobiliteit en ruimtelijke ordening. Ze willen wegen vooral verbinden met woningbouw en openbaar vervoer, en pleiten voor een eerlijkere wegenbelasting die rekening houdt met het gewicht van elektrische voertuigen. Hun visie is gericht op het verminderen van vervuiling en het verbeteren van verkeersveiligheid, met oog voor klimaat en leefbaarheid.
Volt benadrukt dat wegen niet losstaan van andere ruimtelijke en mobiliteitsvraagstukken. Nieuwe woonwijken moeten direct goed worden ontsloten met wegen en openbaar vervoer, en de financiering hiervan wordt deels uit het Mobiliteitsfonds gehaald. Dit onderstreept hun integrale benadering van infrastructuur.
“Mobiliteit en woningbouw hangen nauw samen, omdat bij nieuwe woonwijken ook wegen en openbaar vervoer moeten worden gerealiseerd. De woningbouwopgave wordt dan ook deels uit het Mobiliteitsfonds gefinancierd.”
Volt wil de wegenbelasting aanpassen zodat zwaardere elektrische voertuigen eerlijker worden belast ten opzichte van lichtere fossiele voertuigen. Dit moet zorgen voor een rechtvaardiger systeem en het stimuleren van duurzame keuzes.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
Volt stelt voor om op meer plekken binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Dit moet de verkeersveiligheid vergroten en de uitstoot in dichtbevolkte gebieden verminderen.
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
BIJ1 wil het autoverkeer terugdringen en de ruimte op wegen herverdelen ten gunste van openbaar vervoer en fietsen, met als doel minder vervuiling, meer veiligheid en eerlijker ruimtegebruik. Ze stellen inkomensafhankelijke tarieven voor autogebruik voor en pleiten ervoor dat auto’s moeten omrijden als dat het ov of de fiets ten goede komt. Hun visie is gericht op duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het verminderen van de dominantie van de auto in het Nederlandse mobiliteitsbeleid.
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik, zoals parkeervergunningen, verkeersboetes en belastingen, afhankelijk worden van inkomen en vermogen. Dit moet leiden tot minder auto’s op de weg, minder vervuiling en eerlijker ruimtegebruik, terwijl mensen met lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 wil dat auto’s moeten omrijden als dat gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, zodat deze vervoersvormen efficiënter worden en meer ruimte krijgen op de wegen.
“Wanneer dit gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, moeten auto’s omrijden. Zo worden fiets- en ov-routes efficiënter.”
Het CDA benoemt het belang van goede bereikbaarheid en infrastructuur, maar doet in het verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen specifiek gericht op de aanleg, het onderhoud of de uitbreiding van wegen. De partij koppelt bereikbaarheid vooral aan ruimtelijke ordening en woningbouw, waarbij wegen slechts zijdelings worden genoemd als onderdeel van bredere plannen voor infrastructuur en mobiliteit.
Het CDA ziet bereikbaarheid, waaronder wegen, als essentieel voor leefbare steden, regio’s en woningbouw, maar werkt dit niet uit in concrete beleidsmaatregelen voor wegen. De partij benadrukt de noodzaak van regie op ruimtelijke ordening om infrastructuur, waaronder wegen, te waarborgen bij grote opgaven als woningbouw en energietransitie.
“We willen kansrijke gebieden in steden herbestemmen, de stad leefbaar houden en de regio bereikbaar. We willen ruimte voor de agrarische sector en kwalitatieve natuur. We hebben nieuwe ruimte nodig voor de energietransitie, defensie, bereikbaarheid, grootschalige woningbouw of ‘een straatje erbij’.”
“Grootschalige woningbouw, samenhang tussen wijken en wonen in het dorp waar je bent geworteld, gaan hand in hand met goede bereikbaarheid.”
D66 erkent dat de wegen in Nederland vol staan en dat dit de bereikbaarheid en leefbaarheid onder druk zet. Hun belangrijkste voorstel is om te investeren in alternatieven voor autoverkeer, zoals beter openbaar vervoer, meer fietspaden en deelauto’s, zodat mensen minder afhankelijk worden van drukke wegen. De kern van hun visie is dat mobiliteit schoner, sneller en toegankelijker moet worden, met minder files en meer duurzame keuzes.
D66 ziet volle wegen als een probleem voor bereikbaarheid en leefbaarheid. Ze willen de druk op wegen verlagen door te investeren in openbaar vervoer, fietspaden en deelauto’s, en door nieuwe woonwijken zo in te richten dat voorzieningen dichtbij zijn. Dit moet zorgen voor minder files en schonere mobiliteit.
“Goed vervoer zorgt dat je mee kunt doen in de samenleving. Maar nu staan wegen vol, is het openbaar vervoer soms niet goed verbonden en neemt de drukte op fietspaden toe.”
“We kunnen in de toekomst schoner, sneller en fijner reizen, als we slim kiezen waar en waarin we investeren. Nieuwe woonwijken krijgen voorzieningen waar je binnen 15 minuten naartoe kunt lopen. Voor als je verder moet reizen, komt er lightrail. Met snelle treinen reis je tussen grotere steden. Er komen meer fietspaden en veel meer schone deelauto’s.”
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van wegen eerlijker en duurzamer maken door automobilisten te laten betalen naar gebruik, met hogere tarieven voor vrachtwagens en lagere tarieven in regio’s met weinig openbaar vervoer. Daarnaast zetten ze in op meer verkeersveiligheid door handhaving en investeren ze in het onderhoud van wegen via gerichte heffingen.
GroenLinks-PvdA wil de financiering van wegen eerlijker maken door automobilisten te laten betalen naar gebruik, met differentiatie naar regio en tijd. Vrachtwagens gaan meer bijdragen aan de aanleg en het onderhoud van wegen, waarmee de partij inzet op zowel eerlijkheid als duurzaamheid.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
De partij wil de verkeersveiligheid op wegen vergroten door meer permanente verkeerscamera’s te plaatsen en overtredingen direct te beboeten. Dit moet niet alleen de veiligheid verhogen, maar ook de georganiseerde misdaad aanpakken.
“Daarom breiden we het aantal permanente verkeerscamera’s (ANPR) fors uit op zowel hoofdwegen als grensovergangen. Op die manier worden overtredingen meteen beboet en krijgt de politie meer lucht. De gegevens van alle camera’s worden voortaan ingezet tegen de georganiseerde misdaad.”
De VVD ziet goede wegen als essentieel voor bereikbaarheid, economische groei en het oplossen van het woningtekort. Hun belangrijkste voorstel is om fors te investeren in weg- en OV-infrastructuur bij de bouw van nieuwe grootschalige woonwijken, zodat deze goed ontsloten zijn en Nederland bereikbaar blijft. De partij benadrukt het belang van sterke publieke voorzieningen, waaronder wegen, als fundament voor de samenleving.
De VVD wil bij de bouw van dertig nieuwe grootschalige woonwijken fors investeren in de benodigde weg- en OV-infrastructuur om deze wijken goed bereikbaar te maken. Dit moet zowel in dichtbevolkte als dunbevolkte gebieden gebeuren, zodat nieuwe woningen niet leiden tot extra druk op bestaande wegen en de bereikbaarheid van Nederland gewaarborgd blijft.
“Het Rijk investeert bovendien samen met provincies en gemeenten in de benodigde weg- en OV-infrastructuur om deze dertig nieuwe wijken te ontsluiten.”
De VVD beschouwt wegen als een kernonderdeel van de publieke voorzieningen die het fundament vormen van de Nederlandse samenleving. Goed onderhouden en toegankelijke wegen zijn volgens de partij noodzakelijk voor economische groei, mobiliteit en het dagelijks leven van burgers.
“De VVD staat voor sterke publieke voorzieningen: onze wegen, onderwijs...”
NSC wil de verkeersveiligheid op wegen verbeteren, met speciale aandacht voor schoolroutes langs 80- en 50-kilometerwegen. Ze stellen voor deze wegen veiliger te maken als onderdeel van hun bredere mobiliteits- en duurzaamheidsbeleid.
NSC erkent dat drukke schoolroutes langs 80- en 50-kilometerwegen gevaarlijk kunnen zijn, vooral voor fietsende kinderen. Om de verkeersveiligheid te vergroten, willen ze deze wegen veiliger maken en zo het gebruik van de fiets als alternatief voor de auto stimuleren.
“Drukke schoolroutes langs 80 en 50 kilometerwegen worden veiliger gemaakt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma