De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een forse krimp van Schiphol en de luchtvaartsector als geheel, met als doel het klimaat, de leefomgeving en de gezondheid van omwonenden te beschermen. Schiphol moet volgens PvdD halveren, regionale luchthavens sluiten, en Lelystad Airport mag niet open voor commerciële vluchten. De partij stelt scherpe maatregelen voor, zoals een CO2-plafond, het verbieden van korte vluchten en privéjets, en het afschaffen van belastingvoordelen voor de luchtvaart.
PvdD wil Schiphol fors laten krimpen en andere luchthavens sluiten om klimaatdoelen te halen en de leefomgeving te verbeteren. Dit is een van de meest concrete en vergaande voorstellen in het programma, gericht op het drastisch verminderen van de luchtvaartcapaciteit in Nederland.
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
De partij wil de luchtvaart volledig onder de Nederlandse klimaatdoelen brengen, te beginnen met een wettelijk CO2-plafond. Dit is bedoeld om de uitstoot structureel te beperken en de sector niet langer te ontzien.
“De luchtvaartsector wordt volledig meegenomen in de Nederlandse klimaatdoelen. Te starten met de snelle invoer van een wettelijk CO2-plafond voor de luchtvaart.”
Om onnodige en vervuilende vliegbewegingen te beperken, stelt PvdD een verbod voor op korte vluchten waar de trein een goed alternatief is, en op privéjets.
“Er komt een verbod op korte vluchten tot 750 kilometer waar de trein een goed alternatief is.”
“Privévliegtuigen worden verboden.”
PvdD wil de financiële voordelen voor de luchtvaartsector beëindigen en vliegen zwaarder belasten, vooral voor frequente en verre reizigers.
“De luchtvaartsector gaat betalen voor de uitstoot. Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft. De opbrengsten investeren we in duurzaam openbaar vervoer.”
“Er komt een progressieve vliegtaks. De belasting wordt hoger naarmate je vaker en verder vliegt.”
De partij benadrukt het belang van gezondheid en leefomgeving voor omwonenden en werknemers, en verzet zich tegen verdere uitbreiding van Schiphol.
“De rechten van omwonenden van Schiphol worden gehandhaafd en de overheid stelt vanaf nu het belang van haar burgers, de leefomgeving en het klimaat boven het belang van de luchtvaartsector en luchthavens.”
“De vierde aanvliegroute komt er niet.”
BIJ1 is voor een structurele krimp van Schiphol en de luchtvaart in het algemeen. Ze willen het aantal vliegbewegingen afbouwen, uitbreiding van Schiphol en andere luchthavens stoppen, en korteafstandsvluchten uitfaseren, met oog voor sociale rechtvaardigheid voor diasporische gemeenschappen. Belastingmaatregelen en investeringen in Europees spoor moeten vliegen minder aantrekkelijk maken.
BIJ1 wil het aantal vliegbewegingen actief verminderen en uitbreiding van Schiphol en andere luchthavens tegengaan. Dit is gericht op het terugdringen van de klimaatimpact van de luchtvaart en het beëindigen van de uitzonderingspositie van de sector binnen het belastingstelsel.
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
Om de krimp van Schiphol te ondersteunen, wil BIJ1 korteafstandsvluchten uitfaseren en vervangen door een verbeterd Europees spoornetwerk. Dit moet vliegen op korte afstanden overbodig maken en bijdragen aan klimaatdoelen.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Tegelijkertijd zetten we ons op Europees niveau in voor een massale investering in een klimaatneutraal, publiek Europees spoornetwerk, zodat korteafstandsvluchten kunnen worden uitgefaseerd en afgeschaft.”
BIJ1 wil vliegen zwaarder belasten, vooral voor veelvliegers en zakelijke reizigers, om zo de vraag te verminderen en bedrijven te stimuleren alternatieven te zoeken. Tegelijkertijd wordt sociale rechtvaardigheid voor diasporische gemeenschappen gewaarborgd.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers. Zo stimuleren we bedrijven om te kiezen voor online bijeenkomsten of duurzame vervoermiddelen in plaats van het vliegtuig.”
“Er komt een sociaal rechtvaardig compensatiemechanisme dat garandeert dat het contact met familie en herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.”
De SGP vindt dat Schiphol zijn maximale capaciteit heeft bereikt en pleit voor een vermindering van het aantal vluchten, vooral 's nachts. Ze stellen voor privéjets te verplaatsen naar Lelystad Airport en onderzoeken de verplaatsing van Schiphol naar zee, waarbij de vrijgekomen ruimte gebruikt kan worden voor woningbouw en bedrijvigheid. De SGP wil daarnaast de geluidsoverlast en milieuschade door Schiphol beperken, zonder de hubfunctie van de luchthaven te ondermijnen.
De SGP stelt dat Schiphol vol zit en dat het aantal vluchten moet dalen, met extra aandacht voor nachtvluchten. Dit is bedoeld om de overlast voor omwonenden te verminderen en de milieubelasting te beperken.
De SGP wil privéjets verplaatsen naar Lelystad Airport en laat plannen voor een luchthaven op zee verder uitwerken. De vrijgekomen gronden bij een eventuele verplaatsing van Schiphol kunnen dan benut worden voor woningbouw en hoogwaardige bedrijvigheid.
“Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
“Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst. De vrijkomende gronden in de Randstad kunnen goed gebruikt worden voor woningbouw en vestiging van hoogwaardige bedrijvigheid.”
De SGP wil dat Schiphol en andere luchthavens op zondag gesloten zijn voor niet-noodzakelijke vluchten, vanuit religieuze en maatschappelijke overwegingen.
“Schiphol (en andere luchthavens) worden op zondag gesloten voor niet noodzakelijke vluchten.”
De SGP wil milieukosten meenemen in ticketprijzen en het aantal goedkope vakantievluchten met weinig economische waarde verminderen, om zo de negatieve impact van de luchtvaart te beperken.
“De SGP zet in op het meenemen van milieukosten in ticketprijzen, minder goedkope vakantievluchten die economisch weinig toegevoegde waarde hebben en minder geluidsoverlast rond Schiphol.”
Hoewel de SGP pleit voor krimp, willen ze de internationale hubfunctie van Schiphol behouden, omdat deze economisch belangrijk is voor Nederland.
“We blijven daarbij oog houden voor de hubfunctie van Schiphol, waar Nederlandse bedrijven van profiteren. Die mag niet ondermijnd worden.”
FVD is fel tegen krimp van Schiphol en pleit juist voor groei van de luchtvaart. Zij willen Schiphol laten doorgroeien tot er een nieuwe luchthaven in de Noordzee is gerealiseerd, en zijn tegen elke beperking van het vliegverkeer, zoals vliegbelastingen of een verbod op korte vluchten.
FVD ziet Schiphol als essentieel voor de economie en internationale positie van Nederland en verzet zich tegen krimp. In plaats daarvan willen ze Schiphol laten groeien totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee is gebouwd, en regionale luchthavens maximaal benutten. Krimp wordt expliciet afgewezen.
“Schiphol is een essentiële motor van handel en toerisme, en die rol moet worden versterkt in plaats van beknot. Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast. Tot die tijd moet Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien...”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
“We behouden en versterken Schiphol als internationale hub, zodat Nederland een topbestemming blijft voor handel en reizen.”
FVD is tegen elke vorm van beperking op het vliegverkeer, zoals vliegbelasting of een verbod op korte vluchten. Zij willen vliegen betaalbaar houden en zien geen rol voor klimaatmaatregelen die de luchtvaart beperken.
“We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.”
“We houden vluchten binnen het Koninkrijk volledig belastingvrij, zodat vliegen binnen Nederland, maar ook verbindingen met de Cariben en tussen de eilanden betaalbaar blijven.”
“We garanderen dat binnenlandse of intra-Europese vluchten nooit worden verboden, zodat vrijheid van mobiliteit behouden blijven.”
GroenLinks-PvdA is voor een duidelijke krimp van het vliegverkeer op Schiphol, met als doel het verminderen van klimaatimpact, geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s voor omwonenden. Ze willen dit bereiken door een CO₂- en geluidsplafond dat jaarlijks daalt, het schrappen van nachtvluchten en korte vluchten met treinalternatief, en het verbeteren van de leefomgeving rond Schiphol. De partij koppelt deze krimp aan strengere milieuregels en het stimuleren van internationale treinverbindingen.
GroenLinks-PvdA wil Schiphol laten krimpen door harde plafonds op uitstoot en geluid, die jaarlijks strenger worden, om zo richting klimaatneutrale luchtvaart te bewegen. Dit beleid is gericht op het terugdringen van de milieu- en gezondheidsschade voor omwonenden en het halen van klimaatdoelen.
“De luchtvaart moet verduurzamen. Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.”
Om de overlast en milieu-impact verder te beperken, wil GroenLinks-PvdA nachtvluchten en vluchten waarvoor een goed treinalternatief bestaat, afschaffen. Dit moet de leefbaarheid voor omwonenden vergroten en het gebruik van duurzamere vervoersopties stimuleren.
“We stoppen met nachtvluchten en vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.”
De partij wil dat Schiphol zich aan strengere geluidsnormen houdt, gebaseerd op ervaren hinder, en periodiek de gezondheidseffecten voor omwonenden onderzoekt. Dit moet zorgen voor meer juridische duidelijkheid en bescherming van de leefomgeving.
Als onderdeel van het krimpbeleid blijft Lelystad Airport gesloten voor commerciële vluchten en worden andere onrendabele vliegvelden niet langer ondersteund.
“Lelystad Airport blijft dicht voor commerciële vluchten en onrendabele vliegvelden worden niet langer overeind gehouden.”
De partij koppelt de krimp van Schiphol expliciet aan het creëren van ruimte voor woningbouw in de regio, waarmee ze inspelen op de woningnood.
“Veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt”
JA21 is uitgesproken tegen krimp van Schiphol en andere luchthavens. De partij wil economische groei en technologische verduurzaming combineren, pleit voor afschaffing van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, en ziet innovatie als de weg vooruit. Krimp past volgens JA21 niet bij een toekomstbestendige luchtvaartsector; in plaats daarvan moet worden ingezet op schonere technologieën en efficiënter luchtruimgebruik.
JA21 verwerpt het idee van krimp van Schiphol en andere luchthavens omdat zij luchtvaart essentieel acht voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen. De partij ziet economische groei en technologische innovatie als de juiste combinatie voor een toekomstbestendige luchtvaart, en wil beperkende maatregelen vervangen door stimulering van innovatie en verduurzaming.
In plaats van krimp en beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, wil JA21 inzetten op innovatie: schonere brandstoffen, efficiënter luchtruimgebruik, en nieuwe vliegtuigtechnologieën. De partij ziet technologische vooruitgang als de sleutel tot het verminderen van milieubelasting zonder economische schade.
“In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, die JA21 wil afschaffen, moet worden ingezet op innovatie. Schonere brandstoffen (zoals SAF), efficiënter luchtruimgebruik, elektrische en waterstofvliegtuigen en stillere vliegtuigen bieden echte oplossingen.”
“Economische groei hand in hand laten gaan met technologische verduurzaming.”
De SP wil de omvang van Schiphol actief verkleinen door de hubfunctie af te bouwen en het aantal vluchten terug te dringen, met als doel het verminderen van overlast en vervuiling. Ze zijn tegen uitbreiding van vliegvelden, willen Lelystad Airport gesloten houden en stellen strengere regels voor veelvliegers en privéjets. De partij kiest voor een eerlijke verdeling van de lasten, betere bescherming van omwonenden en een schonere luchtvaartsector.
De SP wil de hubfunctie van Schiphol afbouwen om overlast en vervuiling te verminderen en verdere groei van de luchtvaart te voorkomen. Dit betekent geen uitbreiding van bestaande vliegvelden, het sluiten van Lelystad Airport en het beperken van nieuwe aanvliegroutes. De partij ziet dit als noodzakelijk om de luchtvaart binnen de grenzen van mens en milieu te houden.
De SP wil het aantal vluchten actief terugdringen, vooral waar deze de gezondheid van omwonenden schaden. Dit moet ook de werkdruk op vliegvelden verlagen en de leefomgeving verbeteren.
“Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.”
Om de luchtvaart eerlijker en duurzamer te maken, wil de SP dat veelvliegers extra betalen en privéjets verbieden. Hiermee willen ze de kosten eerlijker verdelen en de vervuiling door de meest vervuilende vormen van vliegen aanpakken.
“Veelvliegers dragen juist iets extra bij. Zo verdelen we de kosten eerlijker en maken we samen vliegen duurzamer.”
“Verbod op asociale privéjets. Privéjets zijn het toppunt van vervuilende luxe voor de ultrarijken, terwijl de klimaat en geluidslast op ons allemaal neerkomt. We verbieden privéjets, want vliegen is geen privilege voor enkelen ten koste van iedereen.”
Volt pleit voor een duidelijke krimp van Schiphol naar maximaal 400.000 vluchten per jaar vanaf 2026 en wil Lelystad Airport gesloten houden. Ze ondersteunen een verbod op privévluchten, fossiele korteafstandsvluchten en willen de vliegbelasting verhogen, met extra aandacht voor de belasting van overstappers. Volt ziet deze maatregelen als noodzakelijk om klimaatdoelen te halen en de luchtvaartsector te verduurzamen.
Volt wil het aantal vluchten op Schiphol structureel beperken om de klimaatimpact te verminderen en de luchtvaartsector te verduurzamen. Dit is een concrete maatregel gericht op het terugdringen van de uitstoot en het beperken van overlast.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Volt wil de meest vervuilende en onnodige vormen van luchtvaart aanpakken door privévluchten en fossiele korteafstandsvluchten te verbieden. Dit draagt bij aan het verminderen van de uitstoot en stimuleert alternatieven zoals de trein.
Volt wil de vliegbelasting verhogen en eerlijker maken door differentiatie naar vluchtklasse en het belasten van overstappers. Hiermee willen ze de vervuiler meer laten betalen en het prijsverschil met duurzamere alternatieven verkleinen.
“We verhogen de vliegbelasting en zetten in op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class).”
“We zorgen dat overstappers - die nu worden vrijgesteld van belasting - een eerlijke bijdrage gaan leveren voor de vervuilende belasting van het Nederlandse en Europese luchtruim.”
De ChristenUnie pleit voor een drastische krimp van Schiphol om de rechtsbescherming van omwonenden te waarborgen en de stikstofuitstoot terug te dringen. Ze willen het aantal vluchten fors beperken, een nachtsluiting invoeren en strenge uitstootnormen hanteren, terwijl ze internationale treinreizen aantrekkelijker maken als alternatief voor vliegen.
De ChristenUnie vindt dat Schiphol fors moet krimpen om de gezondheid van omwonenden te beschermen en de stikstofuitstoot te verminderen. Dit betekent een duidelijke keuze voor minder vluchten, een nachtsluiting en het stellen van strenge milieunormen aan de luchthaven.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting. Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen.”
De ChristenUnie wil Lelystad Airport niet openen voor burgerluchtvaart en pleit voor compensatie van reeds gedane investeringen.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
Om vliegen verder te ontmoedigen en alternatieven te stimuleren, zet de ChristenUnie in op Europese afspraken over CO2-prijs, kerosineaccijns en het aantrekkelijker maken van internationale treinreizen.
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
“Internationale treinverbindingen worden verbeterd en samen met andere Europese landen zorgen we voor één transparant systeem voor het boeken van internationale treinkaartjes. De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.”
De VVD is uitgesproken tegen krimp van Schiphol en pleit juist voor groei van het aantal vluchten. De partij ziet een bloeiende en groeiende luchtvaartsector als essentieel voor het vestigingsklimaat en de economie, en wil daarom de maximale jaarlijkse vliegbewegingen op Schiphol uitbreiden. Tegelijkertijd benadrukt de VVD het belang van innovatie om geluids- en emissieoverlast te beperken voor omwonenden.
De VVD verzet zich tegen de krimp van Schiphol en wil het aantal jaarlijkse vliegbewegingen uitbreiden. Volgens de partij is een groeiende luchtvaartsector noodzakelijk voor het behoud van het vestigingsklimaat en economische groei. De VVD wil de hub-functie van Schiphol beschermen en ziet innovatie als oplossing voor hinder, in plaats van beperking van het aantal vluchten.
“Na jaren van maatschappelijk debat over de rol van Schiphol en de krimp van de luchtvaart als resultaat van dit debat, wil de VVD dat de luchtvaart in ons land weer vooruit kan en kan groeien.”
“We kiezen ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien.”
“We willen de hub-functie van Schiphol beschermen. Dit is door de innoverende luchtvaartsector steeds beter mogelijk zonder dat omwonenden daar meer (geluids-)hinder van ondervinden.”
De VVD wil dat groei van Schiphol gepaard gaat met technologische innovaties om geluids- en emissieoverlast te beperken. Daarnaast is de partij tegen een nachtsluiting van Schiphol.
“We zetten ons in voor emissie- en geluidsreductie, en kijken niet alleen maar naar het aantal vluchten. We blijven dus inzetten op innovaties. Daarnaast blijven we ons er ook voor inspannen dat er geen nachtsluiting komt voor Schiphol.”
BVNL is uitgesproken tegen krimp van Schiphol en ziet de luchthaven als een essentiële economische pijler die mag groeien, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt. De partij wil investeren in andere vliegvelden om de druk op Schiphol te verlichten, maar stelt expliciet dat Schiphol mag groeien met inzet op energiezuinige en stille vliegtuigen. Krimp van Schiphol wordt dus niet gesteund; groei en behoud van de economische functie staan centraal.
BVNL beschouwt Schiphol als een cruciale motor voor de Nederlandse economie en wijst krimp af. In plaats daarvan pleit de partij voor verantwoorde groei, waarbij innovatie en verduurzaming van de luchtvaart centraal staan. Dit standpunt adresseert de discussie over het beperken van het aantal vluchten of het verkleinen van Schiphol en positioneert BVNL als voorstander van behoud en uitbreiding van de luchthaven.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
Om de druk op Schiphol te verminderen, wil BVNL investeren in andere luchthavens en het zo snel mogelijk openen van Lelystad Airport. Dit is geen pleidooi voor krimp van Schiphol, maar voor spreiding van het vliegverkeer en behoud van de totale capaciteit.
NSC wil het aantal vluchten op Schiphol beperken om geluidshinder voor omwonenden te verminderen en het vertrouwen te herstellen. Ze pleiten voor een reductie van 20% in geluidshinder, mogelijk door minder vluchten en een nachtsluiting, en willen een evenwicht tussen economische belangen en leefbaarheid. Lelystad Airport blijft gesloten voor commerciële vluchten.
NSC vindt dat het belang van omwonenden zwaarder moet wegen en stelt concrete doelen voor het terugdringen van geluidsoverlast. Ze willen het aantal vluchten en een nachtsluiting inzetten om de hinder met 20% te verminderen en zo het vertrouwen van omwonenden te herstellen.
“Het vertrouwen van omwonenden van Schiphol moet hersteld worden. Daarom houden we vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting.”
“Er moet weer evenwicht komen tussen het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en de overlast die omwonenden ervaren.”
NSC is tegen de opening van Lelystad Airport voor commerciële burgerluchtvaart, omdat de maatschappelijke kosten en overlast niet opwegen tegen de baten.
“Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
BBB is tegen krimp van Schiphol en ziet de luchthaven als een onmisbare internationale hub van strategisch belang voor Nederland. De partij wil Schiphol behouden en innovatie stimuleren om overlast en uitstoot te verminderen, maar spreekt zich expliciet uit tegen maatregelen die de luchthaven zouden verkleinen of beperken.
BBB beschouwt Schiphol als essentieel voor de economie, werkgelegenheid en strategische positie van Nederland. Krimp van Schiphol wordt niet gesteund; in plaats daarvan pleit BBB voor innovatie en vlootvernieuwing om negatieve effecten te beperken.
“Luchtvaart blijft een onmisbare schakel in de vervoersketen. Schiphol blijft een belangrijke internationale hub, waarbij het streven blijft naar minder overlast en uitstoot. Investeren in innovatie en schonere toestellen is van wezenlijk belang. KLM moet investeren in vlootvernieuwing en kunnen groeien.”
“Luchthaven Schiphol is van strategisch belang voor Nederland. Als internationale hub, banenmotor en toegangspoort voor onze economie, is en blijft Schiphol onmisbaar.”
DENK spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het krimpen van Schiphol. In plaats daarvan richt DENK zich op het balanceren van duurzaamheid en toegankelijkheid van vliegen, het stimuleren van schoner vliegen, en het verminderen van overlast voor omwonenden. Er wordt geen standpunt ingenomen over het verminderen van het aantal vluchten of het verkleinen van Schiphol.
DENK wil vliegen betaalbaar houden voor Nederlanders, maar tegelijkertijd inzetten op verduurzaming van de luchtvaart en het verminderen van overlast voor omwonenden. Het partijprogramma noemt investeringen in schoner vliegen en het maken van afspraken met de luchtvaartbranche, maar rept niet over het verkleinen van Schiphol of het beperken van het aantal vluchten.
“Wij willen een vliegbeleid dat duurzaamheid én toegankelijkheid in balans brengt. Dit doen wij door de volgende maatregelen voor te stellen: [...] Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen. Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren. In de afspraken met de luchtvaartbranche wordt ook aandacht gegeven aan het verminderen van de overlast voor omwonenden.”
“Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
De PVV is uitgesproken tegen krimp van Schiphol en pleit juist voor groei van de luchthaven. Schiphol wordt gezien als essentieel voor de economie en het vestigingsklimaat, en de partij wil Lelystad Airport zo snel mogelijk openen. Er wordt geen enkele steun gegeven aan het beperken van het aantal vluchten of het verkleinen van de luchthaven.
De PVV ziet Schiphol als een belangrijke motor voor de economie en internationale positie van Nederland. In plaats van krimp, wil de partij dat Schiphol verder kan groeien en dat Lelystad Airport geopend wordt om de luchtvaartcapaciteit uit te breiden. Krimp van Schiphol wordt expliciet afgewezen.
“Wij zijn trots op Amsterdam Airport Schiphol, één van de grootste luchthavens van Europa én de wereld – van groot belang voor ons vestigingsklimaat, onze economie en onze internationale handelspositie. Van de PVV mag Schiphol groeien. En wat Lelystad Airport betreft: het vliegveld ligt klaar, volledig uitgerust – dus zo snel mogelijk openen.”
“Schiphol mag groeien”
Het CDA koppelt de omvang van Schiphol niet aan een vooraf bepaalde krimp of groei, maar stelt dat de ontwikkeling van de luchthaven het gevolg moet zijn van de beschikbare milieuruimte en gezondheidsruimte. Concrete beleidsvoorstellen zijn het vastleggen van een CO₂-plafond per luchthaven en het verduidelijken van de milieugrenzen waarbinnen Schiphol mag opereren. Krimp is dus geen doel op zich, maar kan het resultaat zijn van strengere milieunormen.
Het CDA stelt dat krimp of groei van Schiphol geen doel op zich is, maar een uitkomst van de beschikbare milieuruimte en gezondheidsruimte. De partij wil deze ruimte helder definiëren en klimaatdoelen juridisch vastleggen, waardoor de omvang van Schiphol indirect wordt begrensd door milieunormen.
“Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is. We zorgen dat deze milieuruimte en gezondheidsruimte helder worden gedefinieerd. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.”
D66 wil het aantal vluchten vanaf Schiphol beperken door een duidelijke grens te stellen, als onderdeel van strengere regels voor uitstoot, geluid, water en klimaat. Ze kijken kritisch naar de rol van Schiphol als internationaal knooppunt en willen een betere balans tussen economische waarde en leefomgeving. Concrete beleidsmaatregelen zijn het invoeren van een limiet op het aantal vluchten en het stellen van strengere milieunormen.
D66 stelt een duidelijke limiet aan het aantal vluchten vanaf Schiphol om de negatieve impact op klimaat en leefomgeving te beperken. Dit is onderdeel van bredere, strengere regels voor uitstoot, geluid, water en klimaat, waarbij de toegevoegde waarde van Schiphol voor Nederland kritisch wordt afgewogen. Het doel is een betere balans tussen economische belangen en de leefbaarheid voor omwonenden en het milieu.
“Er komt een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat. We kijken kritisch naar de functie van Schiphol als spil in het wereldwijde luchtverkeer, op basis van de toegevoegde waarde voor Nederland. Een betere balans is nodig.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma