BIJ1 pleit voor een radicaal eerlijk en sociaal beleid, met nadruk op het betaalbaar maken van basisbehoeften, het democratiseren van besluitvorming, en het versterken van collectieve voorzieningen. De partij stelt bindende maximumprijzen voor essentiële goederen en diensten, wil de zorg volledig in publieke handen brengen, en streeft naar gratis openbaar vervoer. Hun visie draait om het terugdringen van marktwerking en het vergroten van zeggenschap voor burgers en werknemers.
BIJ1 wil de prijzen van essentiële goederen en diensten reguleren om woekerwinsten en prijsopdrijving door bedrijven tegen te gaan. Dit moet de betaalbaarheid van het dagelijks leven waarborgen en ongelijkheid verminderen.
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning.”
“Alles kan gewoon goedkoper door bedrijven aan te pakken die cashen op jouw eerste levensbehoeften. Levensmiddelen als groente, fruit en gezondheidsproducten, maar ook kraanwater en energie worden steeds duurder door bedrijven die expres de prijzen verhogen (‘graaiflatie’). Daar maken we een einde aan met maximumprijzen en maximale winstmarges.”
“Daarom introduceren we een prijsplafond voor alle essentiële goederen.”
De partij wil de zorg nationaliseren en marktwerking uitsluiten, zodat iedereen toegang heeft tot betaalbare en kwalitatief goede zorg zonder winstoogmerk.
“De zorg komt volledig in handen van de overheid, van ziekenhuis tot verzekeraar. Winst en markt-bureaucratie in de zorg worden zo verleden tijd.”
“Het ‘eigen risico’ en rekeningen aan de balie schaffen we af. Iedereen draagt bij op basis van hun inkomen en iedereen krijgt de zorg die ze nodig hebben.”
BIJ1 wil openbaar vervoer gratis maken om mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken en ongelijkheid te verminderen.
De partij streeft naar meer directe invloed van burgers en werknemers op beleid en besluitvorming, met bindende inspraak en vetorechten.
“Alle grote bedrijven worden verplicht om werknemers-raden aan te stellen met gekozen vertegenwoordigers van het personeel. Die raden hebben advies- en vetorecht over belangrijke beslissingen als ontslagen, investeringen en reorganisaties.”
“Burgers bepalen met landelijke gespreksrondes en inspraaksessies altijd actief mee met nieuwe wetten en regels van de overheid. Vooral bij grote politieke vraagstukken krijgt deze raadpleging een centrale, bindende rol.”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door één individueel basisbedrag, zodat het systeem eenvoudiger, eerlijker en minder foutgevoelig wordt. Ze pleiten voor het samenvoegen van kindregelingen, het afschaffen van de zorgtoeslag en het verhogen van het minimumloon en de bijstand, zodat minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. De kern van hun visie is het vergroten van bestaanszekerheid en het herstellen van vertrouwen in de overheid door eenvoud en menselijkheid centraal te stellen.
D66 vindt het huidige toeslagenstelsel te complex en schadelijk voor het vertrouwen in de overheid. Ze willen het vervangen door een eenvoudig, individueel basisbedrag voor iedereen, zodat mensen beter weten waar ze aan toe zijn en minder afhankelijk worden van ingewikkelde regelingen. Dit moet leiden tot meer bestaanszekerheid en minder administratieve rompslomp.
“We schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
“Op de lange termijn vervangen we de toeslagen door een basisbedrag voor iedereen → Lees hier meer standpunten over belastingen en toeslagen.”
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
D66 wil de verschillende kindregelingen (kinderbijslag en kindgebonden budget) samenvoegen tot één duidelijke bijdrage en de zorgtoeslag afschaffen. Dit moet het systeem overzichtelijker maken en ouders en kinderen meer zekerheid bieden.
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af.”
“De eerste belangrijke stappen zijn het invoeren van dat basisbedrag, het afschaffen van de zorgtoeslag en het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag.”
Door het minimumloon en de bijstand te verhogen, wil D66 ervoor zorgen dat minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Dit draagt bij aan een stevigere inkomensbasis en meer bestaanszekerheid.
GroenLinks-PvdA is uitgesproken tegen speculatie met grond en woningen en wil dat de winsten van grondspeculanten ten goede komen aan de samenleving. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het afromen van speculatiewinsten, het invoeren van opkoopbescherming en het actief terugbrengen van grond in publieke handen. Hun kernvisie is dat woningen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken.
GroenLinks-PvdA wil dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet langer naar speculanten gaat, maar wordt afgeroomd en ingezet voor woningbouw. Dit moet de woningmarkt eerlijker maken en de samenleving als geheel laten profiteren van waardestijgingen.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
De partij wil een landelijke opkoopbescherming invoeren zodat woningen niet in handen vallen van speculanten, maar beschikbaar blijven voor mensen die er daadwerkelijk willen wonen. Ook worden vastgoedspeculanten aangepakt die woningen leeg laten staan.
GroenLinks-PvdA wil actief grond opkopen zodat deze weer in publieke handen komt. Daarnaast willen ze grondeigenaren stimuleren sneller te bouwen om het woningtekort aan te pakken.
JA21 pleit voor een streng en restrictief beleid op het gebied van beleid 8811259407, met nadruk op het beperken van migratie, het aanscherpen van asielprocedures en het afdwingen van terugkeer bij afwijzing. De partij wil onder andere de Spreidingswet intrekken, voorrangsregelingen voor statushouders afschaffen en illegaliteit actief bestrijden. Hun visie is gericht op het herstellen van nationale controle over migratie en het beschermen van de Nederlandse samenleving tegen de gevolgen van hoge instroom.
JA21 wil de druk op gemeenten en de woningmarkt verlichten door de Spreidingswet in te trekken en de voorrangsregeling voor statushouders af te schaffen. Hiermee wil de partij voorkomen dat statushouders met voorrang worden gehuisvest en dat gemeenten verplicht worden tot opvang.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 vindt dat afwijzing van asielaanvragen daadwerkelijk moet leiden tot terugkeer en wil illegaliteit niet langer gedogen. Dit standpunt is bedoeld om het aantal illegalen te verminderen en de effectiviteit van het asielbeleid te vergroten.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken...”
JA21 wil gemeenten niet straffen als zij niet voldoen aan de verplichtingen uit de Spreidingswet, om zo lokale autonomie te waarborgen en druk op gemeenten te verminderen.
“Geen sancties tegen gemeenten die in de tussentijd niet voldoen aan de opgave uit de Spreidingswet.”
De partij wil strenge handhaving op de inschrijvingsplicht bij gemeenten en het hard aanpakken van woonmisstanden, om misbruik en overlast door migranten te voorkomen.
De ChristenUnie kiest in haar verkiezingsprogramma voor een beleid dat gericht is op structurele, transparante en houdbare oplossingen, met nadruk op vereenvoudiging van complexe systemen en het investeren in toekomstbestendige voorzieningen. De partij pleit voor het afbouwen van fiscale voordelen die ongelijkheid veroorzaken, het vereenvoudigen van het belasting- en toeslagenstelsel, en het investeren in woningbouw, infrastructuur en sociale zekerheid. Hun visie is gericht op het creëren van een eerlijke, toegankelijke samenleving waarin financiële ondersteuning en overheidsbeleid begrijpelijk en effectief zijn.
De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen om fiscale ongelijkheid tussen huurders en kopers te verminderen en de woningmarkt eerlijker te maken. Dit beleid is onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel, gericht op het wegnemen van verstoringen en het bevorderen van betaalbaar wonen.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. ... wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
De partij vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en onrechtvaardig, en wil dit vervangen door een eenvoudiger systeem met een belastingkorting en een belastingvrije voet. Dit moet onzekerheid, terugvorderingen en bureaucratie verminderen, en zorgen dat werken altijd loont.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“Ons belastingstelsel is stuk. Door de wirwar aan schijven, inkomensafhankelijke heffingskortingen en toeslagen is het voor de meeste mensen een volslagen mysterie hoeveel belasting ze betalen.”
De ChristenUnie wil jaarlijks fors investeren in woningbouw en infrastructuur, met als doel de woningnood te bestrijden en Nederland bereikbaar en toekomstbestendig te houden. De partij kiest voor investeringen die zichzelf terugverdienen en niet voor consumptieve uitgaven op schuld.
“We bouwen 100.000 woningen per jaar, waarvan ten minste tweederde goed te betalen is voor mensen met een gewoon inkomen. Daarvoor trekken we de komende jaren miljarden extra uit...”
“In tegenstelling tot het huidige kabinet gaan we geen consumptieve uitgaven financieren met meer schuld, maar stoppen we juist geld in investeringen die zich terugverdienen, zoals woningbouw, infrastructuur en energienetten.”
De partij wil jaarlijks een pakket aan vereenvoudigingen doorvoeren in het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid, om de administratieve druk te verlagen en de overheid toegankelijker te maken.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
De PVV is uitgesproken kritisch over beleid 8811259407 en pleit voor het volledig schrappen van alle zero-emissiezones in Nederland. Zij verwerpen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart en willen geen verplichtingen of beperkingen voor brandstofauto’s, met als doel betaalbaarheid, keuzevrijheid en het beschermen van ondernemers en automobilisten.
De PVV ziet zero-emissiezones als een bedreiging voor ondernemers en automobilisten, omdat deze zones volgens hen leiden tot onbetaalbare investeringen en uitsluiting van mensen met een kleinere beurs. Ze willen deze zones landelijk afschaffen om vrijheid van mobiliteit en economische activiteit te waarborgen.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV verzet zich tegen verplichte elektrificatie van de scheepvaart, omdat zij vinden dat havenbedrijven en binnenvaartondernemers al zwaar worden belast door klimaatmaatregelen en hoge energielasten. Zij willen bedrijven beschermen tegen extra kosten en verplichtingen.
De PVV wil automobilisten volledige keuzevrijheid geven en verzet zich tegen elk verbod op brandstofauto’s of verplichte overstap naar elektrisch rijden. Zij zien mobiliteit als een basisvrijheid en willen geen extra lasten of beperkingen opleggen.
De SGP pleit voor een daadkrachtige aanpak van woningnood, waarbij procedures worden vereenvoudigd en onnodige vertragingen worden voorkomen. De partij wil dat zowel de belangen van woningzoekenden als huizenbezitters worden meegenomen en stelt voor om bezwaarprocedures te beperken en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten in te voeren.
De SGP vindt dat de aanpak van woningnood prioriteit heeft en dat juridische en bestuurlijke procedures niet onnodig mogen vertragen. Ze willen dat extra eisen alleen worden gesteld als ze daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van de woningnood, en dat bezwaarprocedures worden beperkt om projecten sneller te realiseren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren.”
“Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
Om woningbouwprojecten niet te laten stagneren door stikstofregels, stelt de SGP voor om een specifieke vrijstelling in te voeren. Dit moet bijdragen aan het versnellen van de bouw en het verminderen van de woningnood.
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil dat in bezwaarprocedures niet alleen de belangen van huizenbezitters, maar ook die van woningzoekenden expliciet worden meegewogen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere afweging bij woningbouwprojecten.
“In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen.”
De VVD pleit voor minder regels, snellere procedures en een kleinere, effectievere overheid die ondernemers en burgers centraal stelt. Ze willen automatische goedkeuring van eenvoudige aanvragen als de overheid te traag is, en verplichten departementen om wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen. De partij kiest voor lastenverlichting en het beperken van overheidsuitgaven in plaats van belastingverhogingen.
De VVD wil dat eenvoudige aanvragen automatisch worden goedgekeurd als de overheid niet binnen de gestelde termijn reageert, mits derden niet worden geschaad. Dit moet bureaucratie verminderen en ondernemers en burgers sneller duidelijkheid geven.
“Duurt een eenvoudige aanvraag bij de overheid te lang? Dan wordt deze automatisch goedgekeurd, mits anderen hier niet door geschaad worden.”
“Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD wil dat alle departementen verplicht worden om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen, om zo de regeldruk structureel te verlagen.
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
De VVD kiest ervoor om overheidsuitgaven niet harder te laten groeien dan de economie en wil bezuinigen in plaats van de lasten voor burgers en ondernemers te verhogen.
“We maken geld vrij om de economie flink te laten groeien, zodat we ook in de toekomst een welvarend land zijn. Om dat te kunnen betalen, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen.”
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen AOW-rechten voor tijdelijke arbeids- en studiemigranten laten afkopen bij vertrek en leggen meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen. De partij pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang in de regio.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie en door tijdelijke migranten geen langdurige AOW-rechten te laten opbouwen. Dit moet de druk op overheidsdiensten verminderen en het aantal arbeids- en studiemigranten beperken. De verantwoordelijkheid voor arbeidsmigratie wordt deels bij werkgevers gelegd, en voor studiemigratie bij universiteiten en hogescholen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
Forum voor Democratie (FVD) is zeer kritisch op het huidige beleid 8811259407 en pleit voor een fundamentele koerswijziging: zij willen het beleid volledig afschaffen en vervangen door een radicaal andere benadering. De partij stelt voor om het beleid te schrappen, bestaande beperkingen op te heffen en juist ruimte te geven aan de sector die door het beleid geraakt wordt. Hun visie is dat het beleid 8811259407 schadelijk is voor Nederland en dat afschaffing noodzakelijk is voor economische groei en vrijheid.
FVD wil het beleid 8811259407 (stikstofbeleid) volledig afschaffen omdat zij het zien als een onnodige belemmering voor de agrarische sector en de economie. Volgens FVD is het beleid schadelijk voor boeren en belemmert het innovatie, groei en voedselzekerheid. De partij kiest voor het beëindigen van alle bijbehorende regelgeving en het herstellen van gunstige voorwaarden voor de landbouw.
Naast het schrappen van het beleid, wil FVD ook een einde maken aan (semi-)gedwongen onteigeningen en juist investeren in innovatie en bedrijfsopvolging binnen de agrarische sector. Dit moet zorgen voor continuïteit, innovatie en het behoud van familiebedrijven.
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor streng milieubeleid, het terugdringen van autogebruik, en het stoppen van de aanleg en verbreding van wegen, met als doel het verminderen van uitstoot en het beschermen van natuur en gezondheid. Hun voorstellen richten zich op het stimuleren van thuiswerken, het instellen van milieuzones, en het niet doorgaan van infrastructurele projecten zoals de verbreding van de A27. De kern van hun visie is dat mobiliteit en infrastructuur ondergeschikt moeten zijn aan klimaat, milieu en volksgezondheid.
De PvdD stelt dat meer asfalt niet leidt tot minder files, maar juist tot meer autogebruik en uitstoot. Daarom willen ze stoppen met de aanleg van nieuwe wegen en het verbreden van bestaande wegen, waaronder expliciet de A27 bij Amelisweerd. Dit beleid is bedoeld om klimaatdoelen te halen en natuur te beschermen.
“Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.”
Om autoverkeer en de bijbehorende uitstoot te verminderen, wil de PvdD woon-werkverkeer met de auto terugdringen door flex- en thuiswerken te stimuleren en strenge milieuzones (zoals zero-emissie zones) in te stellen en uit te breiden. Dit sluit aan bij hun bredere visie op duurzame mobiliteit en leefomgeving.
“Woon-werkverkeer met de auto wordt teruggedrongen, flex- en thuiswerken wordt gestimuleerd.”
“We werken actief samen met gemeenten en provincies om strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, in te stellen en uit te breiden.”
BBB pleit voor een hervorming van het aanbestedingsbeleid om mkb-bedrijven eerlijke en haalbare toegang tot overheidsopdrachten te geven, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid en maatschappelijke waarde. De partij wil minder Haagse uniformiteit en meer regionale slagkracht, zodat economische kansen in alle regio’s beter benut worden. Concrete voorstellen richten zich op het verbeteren van toegang voor kleine ondernemers en het stimuleren van regionale economische ontwikkeling.
BBB wil het aanbestedingsbeleid hervormen zodat mkb-bedrijven meer kans maken op overheidsopdrachten, met oog voor praktische haalbaarheid en maatschappelijke waarde. Dit moet leiden tot een eerlijker speelveld en meer economische kansen buiten de Randstad, waarbij regionale kracht en diversiteit centraal staan.
BVNL pleit voor het volledig afschaffen van zorg in natura en het aanbieden van alle zorg via een Persoonsgebonden Budget (PGB), zodat zorgbehoevenden maximale regie krijgen en bureaucratie wordt verminderd. De partij wil daarnaast verspilling en inefficiëntie in de zorg aanpakken door samen met zorgverleners regels te schrappen die goede, goedkope of slimme zorg in de weg staan. De kern van hun visie is minder overheidsbemoeienis, meer individuele autonomie en een efficiëntere besteding van zorgmiddelen.
BVNL wil zorg in natura afschaffen en alle zorg aanbieden via een PGB, zodat mensen zelf kunnen bepalen hoe hun zorg wordt ingericht. Dit moet de regie bij de zorgbehoevende leggen, bureaucratie verminderen en individuele autonomie vergroten.
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
BVNL wil samen met zorgverleners onderzoeken waar verspilling en inefficiëntie zitten en wet- en regelgeving aanpassen als die goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.
“Samen met zorgverleners wordt bekeken waar verspilling zit, waar wet- en regelgeving efficiëntie in de weg staat en waar deregulering mogelijk is. Deze regels worden aangepast als ze goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma