BBB pleit voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, met nadruk op het beperken van instroom, het versnellen van uitzettingen en het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen. De partij wil onderscheid maken tussen verschillende groepen asielzoekers, gezinshereniging beperken, en remigratie actief stimuleren, met als doel de druk op opvang, huisvesting en samenleving te verlagen.
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere procedures, snelle uitzetting van overlastgevers en het beëindigen van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen. De partij ziet de huidige instroom als onhoudbaar en wil de druk op de samenleving verminderen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Het is onverteerbaar dat jonge Nederlanders jarenlang wachten op een woning, terwijl nieuwkomers direct worden gehuisvest. BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BBB vindt dat internationale verdragen niet meer passen bij de huidige migratieproblematiek en wil deze herzien of opzeggen ten gunste van nationaal beleid met een maximum aan instroom.
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid. We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil onderscheid maken tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden, en gezinshereniging beperken tot het kerngezin met strengere voorwaarden.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
“De strengere nareisvoorwaarden voor subsidiair beschermden behelzen dat nareis pas mogelijk is twee jaar na toekenning van de asielstatus. Verder zijn voor deze groep de vereisten van zelfstandige en duurzame inkomensvoorziening en van beschikbare huisvesting van toepassing.”
BBB wil remigratie uit de taboesfeer halen en actief stimuleren, zowel vrijwillig als – waar nodig – gedwongen, om massaimmigratie en integratieproblemen aan te pakken.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil dat asielprocedures direct worden beëindigd of verblijfsvergunningen ingetrokken als iemand terugreist naar het land van herkomst.
“terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken. Het voorstel van BBB hierover is in 2024 aangenomen door de Tweede Kamer. Wij zien erop toe dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.”
JA21 pleit voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, waarbij nationale soevereiniteit en het beperken van instroom centraal staan. De partij wil onder meer de grenzen strenger bewaken, het aantal asielzoekers en migranten fors beperken, en de uitvoering van internationale verdragen herzien. Concrete voorstellen zijn onder andere het intrekken van de Spreidingswet, het juridisch verankeren van migratieplafonds, en het fors verlagen van het inwilligingspercentage van asielverzoeken.
JA21 ziet het huidige migratiebeleid als falend en wil de instroom van asielzoekers en migranten drastisch beperken om de druk op de verzorgingsstaat, woningmarkt en sociale cohesie te verlichten. De partij stelt voor om de grensbewaking te intensiveren, internationale verdragen te herzien, en het asielbeleid fundamenteel te wijzigen.
“Grensbewaking intensiveren: uitbreiding capaciteit Marechaussee om permanente grenscontroles aan de binnengrenzen conform artikel 25 van de Schengengrenscode en artikel 72 van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie mogelijk te maken zolang de asielcrisis voortduurt.”
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Het huidige migratiebeleid faalt aan alle kanten.”
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil de druk op gemeenten en de woningmarkt verminderen door de Spreidingswet in te trekken en de voorrangsregeling voor statushouders af te schaffen. Hiermee wil de partij voorkomen dat asielzoekers met een verblijfsstatus voorrang krijgen op sociale huurwoningen ten koste van Nederlandse woningzoekenden.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen en het principe van 'voordeel van de twijfel' loslaten. Afwijzing van asiel moet daadwerkelijk leiden tot terugkeer, en uitzetting van afgewezen asielzoekers moet strikter worden gehandhaafd.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
JA21 wil gezinshereniging beperken en arbeidsmigratie strenger selecteren, met hogere inkomenseisen en een beperking op het aantal huwelijkspartners dat iemand mag laten overkomen. Alleen hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde zijn welkom.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
BIJ1 pleit voor een radicaal andere koers in het woonbeleid: de partij wil de woningmarkt onttrekken aan commerciële belangen en inzetten op grootschalige sociale woningbouw, democratisering van woningcorporaties en het aanpakken van leegstand en speculatie. Hun voorstellen zijn concreet gericht op het betaalbaar maken van wonen, het vergroten van het aanbod sociale woningen, en het structureel terugdringen van ongelijkheid op de woningmarkt.
BIJ1 wil de woningmarkt fundamenteel hervormen door woningcorporaties weer volledig onder overheidstoezicht te plaatsen, grootschalig te investeren in sociale woningbouw, en speculatie en leegstand hard aan te pakken. Het doel is wonen als recht te waarborgen en de macht van marktpartijen te breken.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
“Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst. Zo zetten wij de projectontwikkelaars die weigeren om betaalbaar te bouwen, omdat ze alleen verdienen aan te dure koopwoningen, buitenspel.”
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
Om wonen betaalbaar te maken, wil BIJ1 bindende maximumprijzen voor alle huurwoningen, ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht. Te hoge huren worden verlaagd en huisjesmelkers aangepakt.
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
BIJ1 wil subsidies die nu naar vermogende huiseigenaren gaan (zoals hypotheekrenteaftrek) in fasen afschaffen en het vrijgekomen geld inzetten voor sociale woningbouw, coöperatieve woonvormen en verduurzaming.
“Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
“Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen.”
Gemeenten moeten transparant zijn over hun vastgoed en bij verkoop voorrang geven aan wooncoöperaties en maatschappelijke projecten, om speculatie en winstbejag tegen te gaan.
“Gemeenten worden verplicht om een transparant register van vrijkomend gemeentelijk vastgoed bij te houden en bij de verkoop voorrang te geven aan wooncoöperaties of andere maatschappelijke projecten en organisaties.”
BIJ1 wil dat zoveel mogelijk woningen geschikt worden gemaakt voor mensen met een handicap, en dat nieuwe wijken worden getoetst op toegankelijkheid en inclusiviteit.
“Zo veel mogelijk bestaande- en nieuwbouwwoningen maken we geschikt voor mensen met een handicap. Het VN-verdrag↗ Handicap is hierin het uitgangspunt. Ook testen we nieuwe wijken op toegankelijkheid. Waaronder toegankelijkheid voor vrouwen, jongeren en mensen van kleur.”
BVNL pleit voor een kleinere overheid, minder bureaucratie en het terugdringen van overheidsuitgaven, met een sterke nadruk op individuele vrijheid en autonomie. De partij wil subsidies, overheidsbemoeienis en regelgeving fors verminderen, en stelt voor om beleid en geldstromen transparanter te maken. Hun visie is dat burgers en ondernemers meer zelf moeten kunnen bepalen, met zo min mogelijk overheidsinmenging.
BVNL wil de rijksoverheidsuitgaven met minstens 35% verlagen door het schrappen van subsidies, adviesorganen, klimaatbeleid en andere niet-kerntaken. Dit moet leiden tot een kleinere, efficiëntere overheid en meer ruimte voor individuele vrijheid.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
De partij streeft naar het verminderen van bureaucratie en overheidscontrole, zodat burgers en ondernemers meer vrijheid krijgen. Dit wordt onderbouwd door het afschaffen van regels, subsidies en het streven naar transparantie.
“BVNL wil een kleinere overheid, minder ambtenaren en minder bureaucratie.”
“Minder overheidsbemoeienis en minder vergunningsplichten.”
“Subsidies worden afgeschaft.”
“Alle geldstromen in de zorg worden inzichtelijk gemaakt. Van premies en subsidies tot PGB’s en Wlz-gelden. We willen precies weten waar elke euro blijft.”
BVNL wil vrijwel alle subsidies en toeslagen afschaffen om het belastingstelsel te vereenvoudigen en de overheid te verkleinen. Dit past binnen hun bredere streven naar minder overheidsinmenging en meer marktwerking.
De partij wil dat alle geldstromen transparant en controleerbaar zijn, zodat belastinggeld doelmatiger wordt besteed en misbruik wordt tegengegaan.
“Er wordt een einde gemaakt aan het gebruik van fondsen, zoals het stikstoffonds en het klimaatfonds. Alle bedragen moeten via de Rijksbegroting lopen en onderworpen zijn aan parlementaire controle.”
De SGP erkent de woningnood als een urgent probleem en pleit voor het versnellen van woningbouw door het verminderen van belemmerende regelgeving en procedures. Ze willen onder andere een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten, het beperken van bezwaarprocedures, en het stimuleren van eigenwoningbezit en sparen voor een woning. De partij legt nadruk op een gevarieerd woningaanbod en het verbeteren van de positie van woningzoekenden.
De SGP vindt dat extra (lokale) eisen en juridische procedures woningbouw niet onnodig mogen vertragen. Ze willen bezwaarprocedures beperken en de positie van woningzoekenden versterken, zodat projecten sneller gerealiseerd kunnen worden.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren.”
“Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen.”
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
De SGP wil het eigenwoningbezit stimuleren en sparen voor een woning aantrekkelijker maken, zodat meer mensen toegang krijgen tot de koopmarkt zonder prijsopdrijving.
De partij pleit voor betere afstemming van hypotheeknormen en toegang tot de sociale sector, zodat woningzoekenden niet tussen wal en schip vallen. Daarnaast willen ze een gevarieerd aanbod en nieuwe woonvormen stimuleren.
De ChristenUnie pleit voor een fundamentele vereenvoudiging van het belasting- en toeslagenstelsel, met als doel meer zekerheid, minder bureaucratie en het uitbannen van kinderarmoede. Hun belangrijkste voorstel is het vervangen van de wirwar aan toeslagen door een eenvoudige belastingkorting en het verhogen van de kinderbijslag naar €4.500 per kind per jaar, zodat gezinnen direct en transparant worden ondersteund.
De ChristenUnie vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex, ondoorzichtig en onrechtvaardig, waardoor mensen in onzekerheid verkeren en kinderarmoede blijft bestaan. Ze willen het systeem radicaal vereenvoudigen door toeslagen te vervangen door een belastingkorting, zodat het eerste deel van het inkomen belastingvrij is en gezinnen niet meer te maken krijgen met terugvorderingen of onzekerheid.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“Ons belastingstelsel is stuk. Door de wirwar aan schijven, inkomensafhankelijke heffingskortingen en toeslagen is het voor de meeste mensen een volslagen mysterie hoeveel belasting ze betalen.”
“Voor de ChristenUnie is dit onacceptabel.”
Om gezinnen financieel te ondersteunen en kinderarmoede uit te bannen, stelt de ChristenUnie voor de kinderbijslag fors te verhogen. Dit moet het krijgen van kinderen financieel haalbaar maken en gezinnen zekerheid bieden, zonder afhankelijkheid van ingewikkelde toeslagen.
“In plaats van de huidige kinderbijslag en kindgebonden budget, komt er voor elk kind € 4.500 per jaar beschikbaar.”
“Daarom verhoogt de ChristenUnie de kinderbijslag naar € 4500 per kind per jaar, maken we de kinderopvang en gastouderopvang (zo goed als) gratis en vereenvoudigen we de verlofregelingen zodat ouders er kunnen zijn voor hun kinderen als dat nodig is.”
De ChristenUnie wil kinderarmoede structureel aanpakken door het verlagen ervan tot wettelijk doel te maken, zodat beleid hierop wordt afgerekend en gezinnen op voldoende steun kunnen rekenen.
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen tegengaan en de winsten van speculanten inzetten voor de samenleving, met als doel meer betaalbare woningen te realiseren. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het afromen van speculatiewinsten, invoeren van opkoopbescherming en het actief terugbrengen van grond in publieke handen. Hun visie is dat wonen een recht is en geen middel om winst te maken voor investeerders.
GroenLinks-PvdA vindt dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet bij speculanten moet blijven, maar terug moet vloeien naar de samenleving om woningbouw te financieren. Dit beleid is gericht op het eerlijker verdelen van de baten van grondtransacties en het tegengaan van grondspeculatie.
“Zonder iets te hoeven doen, verdienen grondspeculanten veel geld als landbouwgrond een woonbestemming krijgt. Per jaar bedraagt deze waardestijging maar liefst acht miljard euro. We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
De partij wil woningen beschermen tegen speculanten door opkoopbescherming in te voeren, zodat huizen beschikbaar blijven voor mensen die er daadwerkelijk in gaan wonen. Ook wordt leegstand door vastgoedspeculanten aangepakt.
GroenLinks-PvdA wil actief grond opkopen zodat deze weer in publieke handen komt, met als doel woningbouw te versnellen en de regie over de inrichting van Nederland terug te brengen bij de overheid.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
D66 wil het beleid rondom wonen, mobiliteit en sociale zekerheid fundamenteel hervormen door het systeem van toeslagen af te schaffen en te vervangen door één vast basisbedrag voor iedereen. Ze pleiten voor meer zekerheid, minder bureaucratie en een samenleving waarin wonen een basisrecht is, met extra bescherming voor huurders en een eerlijkere woningmarkt.
D66 vindt het huidige toeslagenstelsel te complex en problematisch, en wil dit vervangen door één vast basisbedrag voor iedereen. Dit moet zorgen voor meer zekerheid, minder fouten en minder stress bij burgers, en het risico op terugvorderingen en schulden verkleinen.
“En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
“Op de lange termijn vervangen we de toeslagen door een basisbedrag voor iedereen → Lees hier meer standpunten over belastingen en toeslagen. De eerste belangrijke stappen zijn het invoeren van dat basisbedrag, het afschaffen van de zorgtoeslag en het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag.”
D66 beschouwt wonen als een basisrecht en wil de woningmarkt toegankelijker maken voor iedereen, met meer rechten en zekerheid voor huurders. Ze willen het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen en beleggers zwaarder belasten om de markt eerlijker te maken.
“Wonen is een basisrecht, of je nu starter of senior, student of statushouder bent. ... We zorgen dat huurders meer rechten en zekerheid hebben.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten. Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
D66 wil de doorstroming op de woningmarkt stimuleren, zodat mensen sneller een passende woning kunnen vinden in elke levensfase. Dit vereist samenwerking tussen verschillende partijen en het wegnemen van belemmerende regels.
“Voor doorstroming is regie nodig. Het vraagt om heel goede samenwerking tussen banken, huiseigenaren, gemeenten, woningcorporaties en zorgorganisaties. De eerste stap is meer ...”
De VVD zet in op het verminderen van regeldruk, het versnellen van procedures en het schrappen van overbodige regels, met bijzondere aandacht voor ondernemers en woningbouw. De partij wil dat aanvragen sneller worden goedgekeurd, onnodige gemeentelijke regels worden teruggedrongen en jaarlijks regels worden geschrapt. Hun kernvisie is dat minder bureaucratie en snellere besluitvorming essentieel zijn voor economische groei en een beter ondernemersklimaat.
De VVD wil dat eenvoudige aanvragen bij de overheid automatisch worden goedgekeurd als de overheid te traag handelt, mits derden niet worden geschaad. Dit moet ondernemers en burgers beschermen tegen onnodige vertragingen door bureaucratie.
“Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
“Duurt een eenvoudige aanvraag bij de overheid te lang? Dan wordt deze automatisch goedgekeurd, mits anderen hier niet door geschaad worden.”
De VVD wil ingrijpen als gemeenten doorschieten in hun regeldrift en standaarden ontwikkelen voor lage regeldruk, met speciale aandacht voor het mkb. Dit moet het ondernemersklimaat verbeteren en initiatieven niet onnodig laten vastlopen.
“Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
De VVD wil structureel regels schrappen via een speciaal programma, zodat regelgeving eenvoudiger en effectiever wordt. Dit moet frustratie en willekeur verminderen en innovatie bevorderen.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
De VVD wil het aantal benodigde vergunningen voor bouwprojecten fors verminderen en minutieuze natuuronderzoeken vervangen door standaardonderzoeken. Dit moet de woningbouw versnellen en onnodige vertragingen voorkomen.
“We zorgen ervoor dat je voor veel minder bouwprojecten nog een vergunning nodig hebt. We stoppen met minutieuze natuuronderzoeken naar heel specifieke planten en dieren, maar gaan werken met standaardonderzoeken.”
50PLUS pleit voor een streng en onderscheidend migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op het beperken van asiel-, arbeids- en studiemigratie om overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen dat tijdelijke arbeids- en studiemigranten hun AOW-rechten afkopen bij vertrek en leggen meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Het doel is een gezondere balans en minder druk op overheidsdiensten.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Ze zien overbelasting van systemen als een groot probleem en willen dat tijdelijke migranten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek, zodat de overheid niet decennia later kleine uitkeringen hoeft te verzorgen aan moeilijk traceerbare rechthebbenden.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Forum voor Democratie (FVD) wil het beleid rond planbureaus en adviesorganen radicaal veranderen door deze instellingen, waaronder het Centraal Planbureau (CPB), volledig af te schaffen. FVD vindt dat beleid niet langer door technocraten en lobbyclubs moet worden bepaald, maar door gekozen politici, en verwerpt de huidige doorrekeningssystematiek van het CPB als beperkend en ideologisch. De partij pleit voor een kleinere, transparantere overheid zonder invloed van deze adviesstructuren.
FVD wil het Centraal Planbureau (CPB), Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), Sociaal-Economische Raad (SER) en Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) volledig ontmantelen. Volgens FVD houden deze organen een technocratisch en ideologisch beleid in stand dat niet democratisch gelegitimeerd is. De partij ziet deze instellingen als obstakel voor echte politieke vernieuwing en transparantie.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
FVD uit stevige kritiek op de manier waarop het CPB verkiezingsprogramma’s doorrekent, omdat het alleen voorstellen binnen bestaande beleidskaders meeneemt. De partij vindt dat dit vernieuwend beleid en fundamentele koerswijzigingen onmogelijk maakt en pleit voor een politiek die niet wordt beperkt door deze technocratische kaders.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
De PVV is zeer kritisch op beleid 8496050173 en pleit voor een volledige stopzetting ervan. De partij stelt dat het beleid miljarden kost, ineffectief is en Nederland schaadt, en wil daarom per direct alle uitgaven en betrokkenheid beëindigen.
De PVV beschouwt beleid 8496050173 als mislukt, geldverspilling en schadelijk voor Nederland. Volgens de partij levert het beleid geen positieve resultaten op, maar kost het miljarden euro’s die beter aan Nederlanders besteed kunnen worden. De PVV wil daarom per direct alle financiering en deelname aan beleid 8496050173 beëindigen.
“De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika.”
“Alleen al in 2025 wordt er meer dan € 7 miljard aan ontwikkelingshulp verkwanseld! Ontwikkelingshulp is totaal mislukt. Miljarden naar Soedan, Oost-Congo, Syrië, Jordanië en Gaza hebben geen vrede gebracht, maar oorlog en corruptie. De PVV maakt hier onmiddellijk een einde aan: geen cent meer naar kansloze projecten, corrupte regimes en activistische ngo’s. Geen cent meer naar Afrika, het Midden-Oosten of andere landen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma