DENK pleit voor een krachtig en actief overheidsbeleid om het woningtekort op te lossen, met nadruk op betaalbaarheid, toegankelijkheid en het tegengaan van discriminatie op de woningmarkt. De partij wil jaarlijks 100.000 woningen bouwen, een Rijkswoningbouwfonds en Rijksbouwbedrijf oprichten, procedures versnellen, en streng optreden tegen woningmarktdiscriminatie. Daarnaast zet DENK in op het behouden en uitbreiden van huurprijsbescherming, investeren in verduurzaming, en het toegankelijk maken van koopwoningen via rentevrije hypotheken.
DENK ziet het woningtekort als een urgent probleem en wil dat de overheid jaarlijks 100.000 woningen bouwt. Hiervoor wordt een Rijkswoningbouwfonds opgericht, een Rijksbouwbedrijf ingesteld, en een fulltime minister met verregaande bevoegdheden aangesteld. Procedures worden versneld en belemmerende regelgeving wordt geschrapt.
“Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Er komt een Rijkswoningbouwfonds waarin we meer geld reserveren om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren.”
“We richten een Rijksbouwbedrijf op dat de verantwoordelijkheid krijgt om woningbouwprojecten te ontwikkelen.”
“Er komt een fulltime Minister van Volkshuisvesting. Deze Minister krijgt verregaande bevoegdheden, zoals het bindend kunnen aanwijzen van locaties waar woningbouw gerealiseerd moet worden.”
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen”
DENK wil huurprijsbescherming behouden en uitbreiden, investeert in verduurzaming van woningen, en verbiedt huurstijgingen bij slecht geïsoleerde woningen. De partij wil de Huurcommissie versterken en huurteams uitbreiden voor laagdrempelige hulp.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen.”
“Wij willen fors investeren in verduurzaming van woningen. Naast dat wij hiermee bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, worden de woonlasten voor mensen hiermee beperkt.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
DENK wil discriminatie op de woningmarkt hard aanpakken met zwaardere straffen, mysteryguest-onderzoeken en het uit het beroep zetten van discriminerende makelaars.
Om koopwoningen toegankelijker te maken, wil DENK rentevrije (halal) hypotheken voor iedereen beschikbaar stellen en huurkoopconstructies beter toegankelijk maken.
“Om ervoor te zorgen dat een koopwoning voor iedereen beschikbaar is, gaat de overheid er zorg voor dragen dat er ook rentevrije hypotheken beschikbaar komen. Deze rentevrije – of halalhypotheek wordt voor iedereen beschikbaar.”
“Wij nemen ook maatregelen om de huurkoopconstructie beter beschikbaar te maken op de woningmarkt, zodat meer mensen van deze variant gebruik kunnen maken om een woning te verkrijgen.”
DENK wil meer investeren in sociale huurwoningen, heffingen voor woningcorporaties afschaffen, en de inkomensgrenzen voor sociale huur verruimen.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
DENK wil leegstand en niet-benutte grond aanpakken met heffingen, en de kostendelersnorm en regels die woningdelen belemmeren afschaffen.
“Om leegstand en het niet benutten van grond te kunnen aanpakken, kunnen gemeenten een leegstandsheffing of een heffing op braakliggende grond invoeren.”
“We schaffen de kostendelersnorm af en andere regels die woningdelen belemmeren worden ook afgeschaft. Hiermee komt er meer woningruimte beschikbaar.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat migratievormen onderscheidt en inzet op beperking van asiel, arbeids- en studiemigratie om overbelasting van systemen te voorkomen. De partij wil onder meer het Vluchtelingenverdrag aanpassen, de instroom beperken tot een maximum, en werkgevers en onderwijsinstellingen mede verantwoordelijk maken voor arbeids- en studiemigratie. Concrete voorstellen zijn het afkopen van AOW-rechten bij vertrek van arbeids- en studiemigranten, het intrekken van de spreidingswet, en strengere eisen aan asielzoekers en nieuwkomers.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door strengere eisen te stellen aan toelating en verblijf. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de verantwoordelijkheid voor migratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
50PLUS wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen, economische vluchtelingen uitsluiten van asiel, en de instroom tot een maximum beperken. Ook worden procedures versneld en rechten na afwijzing beperkt.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil dat arbeids- en studiemigranten tijdens hun verblijf AOW-rechten opbouwen, maar dat deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht om administratieve lasten en kosten te beperken.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
50PLUS wil dat nieuwkomers niet alleen rechten maar ook plichten hebben, strengere eisen aan taalbeheersing stellen, en overlastgevende asielzoekers apart opvangen en hun recht op asiel laten vervallen.
BBB kiest voor een restrictief en nationaal georiënteerd migratie- en asielbeleid, waarbij de instroom wordt beperkt, internationale verdragen worden herzien en prioriteit wordt gegeven aan draagvlak in de samenleving. De partij wil onder meer het VN-Vluchtelingenverdrag opzeggen, een tweestatusstelsel invoeren, strengere eisen stellen aan integratie en taal, en voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen afschaffen.
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door uitvoerbaar nationaal beleid, om de asielinstroom structureel te beperken en meer grip te krijgen op migratie. Dit is een fundamentele koerswijziging gericht op nationale regie en beperking van internationale verplichtingen.
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
De partij pleit voor het stellen van een maximum aan de asielinstroom en investeert in opvang in de regio, zodat de druk op Nederlandse voorzieningen afneemt en de draagkracht van de samenleving wordt beschermd.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil onderscheid maken tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden, waarbij gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en strengere voorwaarden gelden voor subsidiair beschermden. Dit moet de instroom via nareis beperken en de eisen voor verblijf aanscherpen.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“De strengere nareisvoorwaarden voor subsidiair beschermden behelzen dat nareis pas mogelijk is twee jaar na toekenning van de asielstatus. Verder zijn voor deze groep de vereisten van zelfstandige en duurzame inkomensvoorziening en van beschikbare huisvesting van toepassing.”
BBB wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen bij het toewijzen van sociale huurwoningen, zodat alle woningzoekenden gelijk worden behandeld en de druk op de woningmarkt eerlijker wordt verdeeld.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
De partij wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers sneller worden overgeplaatst naar streng gecontroleerde locaties en bij misdragingen direct uit de procedure worden gezet en uitgezet.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB wil dat migranten verplicht de Nederlandse taal leren tot minimaal B1-niveau en dat overheidscommunicatie alleen in het Nederlands, Fries, Engels of streektalen plaatsvindt. Wie niet meedoet aan opleiding, werk of vrijwilligerswerk wordt gekort op uitkeringen.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“We stoppen met overheidscommunicatie in andere talen dan het Nederlands, Fries, Engels of streektalen.”
“Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
De PVV is uitgesproken tegen beleid 8277409986 en pleit voor het volledig afschaffen ervan. De partij vindt het beleid onnodig belastend voor burgers en bedrijven, en stelt concrete maatregelen voor om bestaande verplichtingen en beperkingen te schrappen. Hun visie is gericht op maximale vrijheid, betaalbaarheid en het terugdraaien van opgelegde regels.
De PVV beschouwt beleid 8277409986 als een vorm van overregulering die de vrijheid en betaalbaarheid voor burgers en ondernemers aantast. Volgens de partij leidt het beleid tot onnodige kosten, beperkingen en bureaucratie, en moet het daarom volledig worden afgeschaft. De PVV wil terug naar een situatie zonder deze verplichtingen, met meer keuzevrijheid en lagere lasten.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart.”
“Geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s, niet verplicht elektrisch rijden”
“We stoppen met het eindeloze geneuzel over duurzaam en circulair bouwen. Er komen geen verplichte warmtepomp en geen nieuwe duurzaamheidseisen; we gaan ook niet verplicht van het gas af.”
“Geen enkele nieuwe windturbine er meer bij; geen nieuwe zonneparken”
“Het ministerie van Klimaat en Groene Groei wordt het ministerie van Betaalbare Energie”
De PVV koppelt het afschaffen van beleid 8277409986 direct aan het verlagen van lasten voor burgers. De partij stelt dat het beleid leidt tot hogere kosten voor energie, vervoer en wonen, en wil deze lasten verlichten door het beleid te schrappen en belastingen te verlagen.
D66 pleit voor een humaan, eerlijk en effectief asiel- en migratiebeleid, waarbij het Europese migratiepact centraal staat. Ze willen snellere en zorgvuldige procedures, een eerlijke verdeling van asielzoekers over Europa en Nederland, en directe integratie van nieuwkomers. D66 investeert in opvang met een menselijke maat en benadrukt het belang van stabiele financiering en uitvoeringstoetsen voor nieuw asielbeleid.
D66 ziet de invoering van het Europese migratiepact als een essentiële stap naar een eerlijker en beter functionerend asielsysteem, met nadruk op samenwerking en solidariteit tussen lidstaten. Het pact moet zorgen voor regie op migratie en een eerlijke verdeling van asielzoekers, zodat de druk op opvanglocaties en voorzieningen vermindert.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 wil dat asielprocedures eenvoudiger en sneller worden, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst. Tegelijkertijd moet de opvang eerlijk over het land worden verdeeld en menselijk zijn, met blijvende spreidingswet en voldoende financiering voor uitvoeringsorganisaties.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.”
D66 vindt het onmenselijk dat nieuwkomers jarenlang moeten wachten en wil dat zij vanaf het begin kunnen meedoen in de samenleving. Dit geldt vooral voor kansrijke asielzoekers en statushouders, met aandacht voor integratie als tweerichtingsverkeer en ondersteuning van opvanglanden.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc.”
“Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
“D66 blijft zich inzetten voor ondersteuning van landen waar eerste opvang plaatsvindt, met duidelijke afspraken over mensenrechten, onderwijs en werk.”
BIJ1 pleit voor een radicaal eerlijk woonbeleid waarin huren omlaag gaan, sociale woningbouw fors wordt uitgebreid en leegstand streng wordt aangepakt. De partij wil de woningmarkt onttrekken aan speculatie en marktwerking, en stelt bindende maximumprijzen en overheidsregie centraal. Hun visie draait om wonen als mensenrecht, niet als verdienmodel.
BIJ1 wil dat huren dalen, ook in de vrije sector, en stelt bindende maximumprijzen in om woekerhuren te stoppen. Te hoge huren worden met terugwerkende kracht verlaagd, zodat wonen weer betaalbaar wordt voor iedereen.
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
De partij wil een Nationaal Bouwbedrijf oprichten dat 1 miljoen sociale woningen bouwt, waarbij projectontwikkelaars die alleen voor winst bouwen worden buitenspel gezet. Zo wordt de woningvoorraad uitgebreid voor mensen, niet voor de markt.
“1 miljoen sociale woningen erbij. Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst. Zo zetten wij de projectontwikkelaars die weigeren om betaalbaar te bouwen, omdat ze alleen verdienen aan te dure koopwoningen, buitenspel.”
BIJ1 wil leegstand hard aanpakken met hoge boetes en uiteindelijk onteigening van woningen die onnodig leegstaan, om deze weer beschikbaar te maken voor bewoning.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
De partij wil dat bouw- en landbouwgrond niet langer in handen is van speculanten en dat woningcorporaties weer volledig onder overheidstoezicht komen, met democratische zeggenschap voor bewoners.
“Onze grond weer van ons allemaal. Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals...”
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
Het CDA kiest in haar verkiezingsprogramma voor een beheersbaar en strenger migratie- en asielbeleid, met nadruk op het beperken van asielinstroom, het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer, en het verplaatsen van asielprocedures naar buiten Europa. Daarnaast pleit het CDA voor tijdelijke asielvergunningen, beperking van gezinshereniging tot het kerngezin, en het onmogelijk maken van het stapelen van asielverzoeken. De partij wil mensensmokkel tegengaan en mensenrechten borgen in migratieovereenkomsten.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich volgens het CDA strafbaar. Dit beleid is bedoeld om grip te krijgen op migratie en de asielopvang te ontlasten.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA ondersteunt tijdelijke asielvergunningen en wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Ook wil de partij het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken en het bandencriterium loslaten bij het veilig derde land-concept. Dit alles om de druk op het asielstelsel te verminderen en misbruik tegen te gaan.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
Het CDA wil dat in migratieovereenkomsten mensenrechten worden geborgd, ook bij het tegengaan van mensensmokkel en het regelen van terugkeer.
“In de migratieovereenkomsten worden mensenrechten geborgd.”
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen stevig aanpakken en de winsten hiervan inzetten voor de samenleving, met als doel woningen betaalbaar en beschikbaar te maken voor mensen die er daadwerkelijk willen wonen. De partij stelt voor om speculatiewinsten af te romen, opkoopbescherming landelijk in te voeren en actief grond in publieke handen te brengen. Hiermee willen ze de woningmarkt eerlijker maken en speculanten weren ten gunste van woningzoekenden.
GroenLinks-PvdA vindt dat de enorme winsten die grondspeculanten behalen bij bestemmingswijzigingen niet langer naar individuen mogen gaan, maar moeten terugvloeien naar de samenleving. Dit geld wordt vervolgens ingezet voor woningbouw, zodat de gemeenschap profiteert van waardestijgingen in plaats van speculanten.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
Om te voorkomen dat woningen worden opgekocht door speculanten en leeg blijven staan of worden doorverkocht voor winst, wil GroenLinks-PvdA een landelijke opkoopbescherming invoeren. Dit moet ervoor zorgen dat woningen terechtkomen bij mensen die er daadwerkelijk gaan wonen, met speciale bescherming voor starters.
De partij wil dat de overheid actief grond opkoopt om deze weer in publieke handen te brengen. Door duidelijke keuzes te maken over het gebruik van schaarse grond en het stimuleren van woningbouw op geschikte locaties, wordt de regie teruggepakt van speculanten en ingezet voor het algemeen belang.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
JA21 wil het beleid 8277409986 (asiel en migratie) drastisch aanscherpen door migratie te beperken, opvang in Nederland te minimaliseren en terugkeer van afgewezen asielzoekers te garanderen. De partij pleit voor het intrekken van de Spreidingswet, het afschaffen van voorrang voor statushouders bij huisvesting, en het juridisch verankeren van migratieplafonds. Hun kernvisie is dat Nederland weer volledige zeggenschap krijgt over het migratiebeleid, met strenge selectie en handhaving.
JA21 wil de druk op gemeenten en de woningmarkt verlichten door de Spreidingswet in te trekken en de voorrangsregeling voor statushouders bij huisvesting af te schaffen. Dit moet voorkomen dat Nederlandse woningzoekenden langer moeten wachten en gemeenten worden gedwongen tot opvang.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 stelt dat afwijzing van asielaanvragen daadwerkelijk moet leiden tot terugkeer, waarbij illegaliteit niet wordt getolereerd. Dit is bedoeld om het aantal illegalen te verminderen en de effectiviteit van het asielbeleid te vergroten.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
Om bevolkingsgroei te beheersen en de druk op voorzieningen te verminderen, wil JA21 migratieplafonds juridisch vastleggen en strenge selectie toepassen op arbeidsmigratie en gezinshereniging.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio opvangen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden, in plaats van opvang in Nederland.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
De SGP erkent de woningnood als urgent probleem en pleit voor het versnellen van woningbouw door het verminderen van belemmerende regels en procedures. Ze willen dat extra lokale eisen en juridische procedures niet onnodig vertragen, en stellen onder andere een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten voor. De partij benadrukt dat de positie van woningzoekenden zwaarder moet wegen in besluitvorming.
De SGP vindt dat de aanpak van woningnood prioriteit heeft en dat regelgeving en bezwaarprocedures niet tot onnodige vertraging mogen leiden. Ze willen dat de positie van woningzoekenden meer wordt meegenomen en pleiten voor een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten. Ook willen ze het aantal bezwaarprocedures beperken en gemeenten stimuleren tot overleg met bezwaarmakers.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen.”
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
“Gemeenten worden gestimuleerd om bij bezwaarprocedures bij de Raad van State in gesprek te gaan met de bezwaarmaker over het bezwaar en de maatschappelijke consequenties daarvan.”
De SGP wil dat de normen voor planschadevergoeding worden herijkt en zo nodig herzien, om zo het woningbouwproces eerlijker en efficiënter te maken.
“Normen voor de vergoeding van planschade worden herijkt en zo nodig herzien.”
De ChristenUnie pleit voor een menselijker, eenvoudiger en eerlijker sociaal zekerheidsstelsel, met bijzondere aandacht voor het hervormen van de Participatiewet. Ze willen de kostendelersnorm afschaffen voor mensen die onderdak bieden aan anderen, de 4-wekenzoektermijn voor jongeren schrappen, en meer ruimte bieden voor initiatieven die kwetsbare jongeren ondersteunen. Hun visie is gericht op het versterken van inkomenszekerheid en het verminderen van bureaucratie, zodat iedereen volwaardig kan meedoen in de samenleving.
De ChristenUnie wil de kostendelersnorm in de Participatiewet afschaffen voor mensen die tijdelijk of structureel onderdak bieden aan iemand in nood of hun woning delen. Dit moet het makkelijker maken om mensen te helpen zonder dat dit leidt tot een lagere uitkering. Het adresseren van deze norm is bedoeld om solidariteit en opvang te stimuleren, zonder dat mensen financieel worden gestraft.
“We schaffen de kostendelersnorm in de Participatiewet af voor mensen die tijdelijk of structureel onderdak bieden aan iemand in nood of bereid zijn om hun woning te delen met iemand anders.”
De ChristenUnie wil de 4-wekenzoektermijn voor jongeren in de bijstand afschaffen. Dit beleid is bedoeld om kwetsbare jongeren sneller financiële stabiliteit te bieden en te voorkomen dat zij onnodig in onzekerheid verkeren.
“afschaffing van de 4-wekenzoektermijn bij jongeren en meer ruimte voor initiatieven zoals het bouwdepot dat kwetsbare jongeren financiële stabiliteit biedt.”
De partij pleit voor een brede hervorming van de Participatiewet, gericht op vereenvoudiging van inkomensondersteuning en het versterken van inkomenszekerheid, vooral bij de overgang tussen dagbesteding, bijstand en betaald werk. Dit moet het vangnet toegankelijker en begrijpelijker maken voor mensen in kwetsbare situaties.
“Vereenvoudiging van inkomensondersteuning en versteviging van inkomenszekerheid (ook bij de overgang tussen dagbesteding, bijstand en betaald werk) moet daarbij de kern zijn.”
“Nu de wijzigingen van de Participatiewet op korte termijn in gang zijn gezet, is het tijd voor een hervorming van de Participatiewet op lange termijn.”
NSC benadrukt in haar verkiezingsprogramma het belang van een betrouwbare, dienstbare overheid die problemen daadwerkelijk oplost en burgers centraal stelt. De partij pleit voor meer transparantie, minder bureaucratie, en duidelijke verantwoordelijkheden binnen het bestuur, met concrete voorstellen zoals het beperken van dichtgetimmerde coalitieakkoorden en het versterken van democratische controle op uitvoeringsorganisaties. Hun visie is gericht op het herstellen van vertrouwen tussen overheid en burger door open besluitvorming en het waarborgen van macht en tegenmacht.
NSC vindt dat coalitieakkoorden niet dichtgetimmerd moeten zijn, maar zich moeten beperken tot hoofdlijnen en financiële kaders. Dit moet ruimte bieden voor debat, flexibiliteit en betere inspeling op veranderende omstandigheden, waarmee de partij bureaucratie en technocratie wil tegengaan.
“Coalitieakkoorden moeten zich beperken tot hoofdlijnen van beleid en financiële kaders. Ze leggen niet precies vast hoe de doelen bereikt worden. Er moet ruimte zijn voor debat en om in te spelen op veranderende omstandigheden; geen dichtgetimmerde afspraken dus.”
NSC wil uitvoeringsorganisaties die nu buiten directe democratische controle vallen, zoals het Inlichtingenbureau, onderbrengen bij ministeries en voorzien van duidelijke toezichtstructuren en publieke verantwoording. Dit moet de transparantie en betrouwbaarheid van de overheid vergroten.
“Het Inlichtingenbureau (IB) koppelt gegevens van overheidsinstanties om gemeenten te helpen bij het opsporen van uitkeringsfraude, maar valt buiten directe democratische controle. ... Daarom wordt het Inlichtingenbureau omgevormd tot een publieke uitvoeringsorganisatie onder het Ministerie van Sociale Zaken, met duidelijke toezichtstructuren en publieke verantwoording over het gebruik van algoritmen en modellen.”
NSC pleit voor een betere scheiding tussen advisering en rechtspraak door de bestuursrechtspraak van de Raad van State volledig te verzelfstandigen en onder te brengen bij de rechterlijke macht. Dit moet de rechtsstaat versterken en de onafhankelijkheid waarborgen.
“De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State wordt volledig afgesplitst en verzelfstandigd en ondergebracht bij de rechterlijke macht. Daarmee moet er eindelijk een betere scheiding tussen advisering en rechtspraak komen. Deze verzelfstandiging maakt de rechtsstaat weerbaarder.”
NSC signaleert dat de besluitvorming in Nederland vaak ondoorzichtig is en niet altijd het algemeen belang dient. De partij wil de relatie tussen overheid en burgers vernieuwen, met meer transparantie en duidelijke verantwoordelijkheden.
“De besluitvorming in Nederland is vaak ondoorzichtig en dient niet altijd het algemeen belang. Nieuw Sociaal Contract pleit voor een nieuwe de relatie tussen overheid en burgers. Daarbij hoort ook een duidelijke ...”
FVD wijst het huidige beleid 8277409986 (doorrekening van verkiezingsprogramma’s door het CPB) principieel af en kiest ervoor hun programma niet te laten doorrekenen. Ze vinden de CPB-doorrekening irrelevant omdat deze alleen voorstellen binnen bestaande beleidskaders meeneemt en fundamentele koerswijzigingen uitsluit. FVD pleit voor afschaffing van het CPB en andere planbureaus, en wil dat politiek draait om visie en fundamentele keuzes, niet om technocratische berekeningen.
FVD vindt dat de CPB-doorrekening geen recht doet aan hun fundamentele koerswijzigingen en daarom betekenisloos is. Ze stellen dat het CPB alleen rekent binnen bestaande beleidskaders en zo echte alternatieven uitsluit. Daarom leggen zij hun programma niet voor aan het CPB.
“Zodoende hebben we ervoor gekozen ons programma niet aan het CPB voor te leggen. De uitkomst van hun ‘doorrekening’ zou immers volstrekt betekenisloos zijn en vermoedelijk vooral verwarring zaaien omdat de hoofdrichting erdoor uit het zicht verdwijnt.”
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
FVD wil het CPB en vergelijkbare adviesorganen volledig afschaffen, omdat zij vinden dat beleid niet door technocraten en lobbyclubs bepaald moet worden.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
De SP is uitgesproken tegen het gebruik van beleid 8277409986 als verdienmodel voor bedrijven en pleit voor strikte regulering, bescherming van kwetsbare groepen en het beëindigen van misstanden. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals vergunningstelsels, strengere handhaving, en het direct aanpakken van bedrijven die misbruik maken van het beleid.
De SP ziet beleid 8277409986 als een terrein waar bedrijven misbruik maken van kwetsbare groepen, en wil daarom een vergunningstelsel invoeren en de handhaving fors versterken. Het doel is om malafide bedrijven te weren, misstanden direct te bestraffen en de positie van betrokkenen te beschermen.
“We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn. De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzend bureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus. Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget.”
“We voeren het vergunningstelsel voor uitzend bureaus opnieuw in.”
De SP wil extra bescherming bieden aan mensen die onder beleid 8277409986 vallen, vooral in risicovolle sectoren, door het stellen van taaleisen en het verbeteren van hun positie.
“Er komen strikte taaleisen voor arbeidsmigranten die in potentieel gevaarlijke sectoren werken, zoals de bouw.”
BVNL pleit voor het volledig afschaffen van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme (WWFT). Zij vinden dat deze wet vooral leidt tot bureaucratie en blokkades voor ondernemers, terwijl het nauwelijks effectief is tegen criminaliteit.
BVNL wil de WWFT schrappen omdat deze volgens hen vooral zorgt voor onnodige administratieve lasten en nauwelijks bijdraagt aan het daadwerkelijk bestrijden van witwassen of terrorismefinanciering. Ze stellen dat de wet ondernemers belemmert bij het verkrijgen van financiering en pleiten daarom voor volledige afschaffing.
“De Wet op Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT) wordt afgeschaft.”
“Vereenvoudig de WWFT, de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Deze wet leidt tot enorme blokkades bij het verkrijgen van financieringen, en er worden nauwelijks criminelen door gepakt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma