De PVV is uitgesproken voorstander van een totale asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, inclusief het terugsturen van volwassen mannelijke Oekraïners. Hun beleid is gericht op het beëindigen van asielopvang, het intrekken van relevante internationale verdragen, en het schrappen van alle gemeentelijke verplichtingen rondom asielopvang. De partij wil Nederland weer "van de Nederlanders" maken en stelt harde, concrete maatregelen voor om immigratie en asiel volledig te stoppen.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren en een volledige asielstop invoeren. Dit beleid wordt onderbouwd door het argument dat Nederland "vol" is en dat de kosten en overlast van asielopvang te hoog zijn. De partij wil geen nieuwe azc’s, bestaande azc’s sluiten, en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden ingetrokken.”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil de Spreidingswet onmiddellijk intrekken en alle gemeentelijke verplichtingen rondom asielopvang schrappen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat gemeenten worden gedwongen asielzoekers op te vangen tegen de wil van de lokale bevolking.
De PVV stelt voor om vreemdelingen en statushouders die zich niet aan de wet houden, direct uit te zetten en hun verblijfsstatus in te trekken. Dit geldt ook bij fraude of het weigeren van werk of woning.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil dat statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen of andere voorzieningen, en dat fraude streng wordt bestraft.
JA21 pleit voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, waarbij nationale soevereiniteit en het beperken van instroom centraal staan. De partij wil onder meer permanente grenscontroles, een lager inwilligingspercentage van asielverzoeken, het afschaffen van voorrang voor statushouders bij huisvesting en het juridisch verankeren van migratieplafonds. Hun visie is gericht op het beschermen van de Nederlandse samenleving, het ontlasten van de woningmarkt en het herstellen van grip op migratie.
JA21 wil de controle over de Nederlandse grenzen terughalen en pleit voor intensievere grensbewaking zolang de asielcrisis voortduurt. Dit is bedoeld om de instroom van asielzoekers te beperken en de nationale soevereiniteit te herstellen.
“Grensbewaking intensiveren: uitbreiding capaciteit Marechaussee om permanente grenscontroles aan de binnengrenzen conform artikel 25 van de Schengengrenscode en artikel 72 van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie mogelijk te maken zolang de asielcrisis voortduurt.”
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
JA21 wil het aantal asielzoekers fors beperken door het inwilligingspercentage te verlagen, het voordeel van de twijfel los te laten en asielzoekers terug te sturen naar het eerste veilige land. Dit moet de druk op de verzorgingsstaat en woningmarkt verminderen.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij huisvesting en pleit voor het juridisch vastleggen van migratieplafonds. Hiermee wil de partij de woningmarkt ontlasten en de bevolkingsgroei beheersen.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil de Spreidingswet zo snel mogelijk intrekken en gemeenten niet langer verplichten tot het huisvesten van asielzoekers. Dit moet de druk op lokale gemeenschappen verminderen.
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar stellen. Hiermee wil de partij voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland blijven.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
JA21 wil gezinshereniging beperken en arbeidsmigratie strenger selecteren, zodat alleen migranten met economische meerwaarde welkom zijn.
DENK richt zich in haar verkiezingsprogramma sterk op het vergroten van bestaanszekerheid, het bestrijden van armoede en het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het verhogen van het minimumloon, het verlagen van BTW op boodschappen, het afschaffen van het eigen risico in de zorg en het investeren in betaalbare woningen. DENK wil dat de overheid een actieve rol neemt in het waarborgen van sociale zekerheid en het toegankelijk maken van publieke voorzieningen.
DENK ziet een hoger minimumloon als essentieel om bestaanszekerheid te vergroten en armoede te bestrijden. De partij wil dat iedereen een eerlijk loon ontvangt en dat werken loont, vooral voor mensen met een laag inkomen.
“Wij willen een eerlijk loon voor alle Nederlanders. Daarom zijn wij voor een verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur.”
Om de kosten van levensonderhoud te verlagen, stelt DENK voor om de BTW op boodschappen te verlagen en prijsmaatregelen te nemen. Dit moet direct de koopkracht van mensen met lage en middeninkomens verbeteren.
“Wij willen dat de prijzen van boodschappen omlaag gaan. Dit doen wij door het nemen van prijsmaatregelen en het verlagen van de BTW.”
DENK wil dat mensen met een laag inkomen ondersteund worden zolang de energieprijzen hoog blijven, en pleit voor toegankelijke armoederegelingen en een fulltime minister voor armoedebestrijding.
Om zorg toegankelijk te maken voor iedereen, wil DENK het eigen risico volledig afschaffen en de zorgpremie verlagen, met name voor lage- en middeninkomens.
DENK wil het woningtekort aanpakken door jaarlijks 100.000 woningen te bouwen, meer te investeren in sociale huur en de inkomensgrenzen voor sociale huur te verruimen.
“Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
Om de bestaanszekerheid te versterken, wil DENK belastingverlagingen voor lage en middeninkomens en investeren in toereikende tegemoetkomingen.
“We versterken de bestaanszekerheid door het invoeren van belastingverlagingen voor mensen met lage en middeninkomens en investeren in toereikende tegemoetkomingen.”
DENK wil publieke investeringen financieren door de winstbelasting voor grote bedrijven te verhogen en een eerlijkere bijdrage van superrijken en grote vermogens te vragen.
“Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
NSC benadrukt in haar verkiezingsprogramma het belang van voorspelbaar, langjarig en stimulerend beleid voor woningbouw, met een sterke focus op sociale en betaalbare woningen. De partij wil langjarige prestatieafspraken met woningcorporaties, fiscale stimulansen en Europese uitzonderingen om investeringen te vergroten en juridische belemmeringen weg te nemen. Hun visie is gericht op het structureel vergroten van het aanbod van betaalbare woningen en het wegnemen van remmende regelgeving.
NSC wil structurele en afdwingbare afspraken maken met woningcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035, gekoppeld aan heldere regionale doelen. Dit moet zorgen voor voorspelbaarheid en continuïteit in de woningbouw, met nadruk op sociale huur en betaalbare middenhuur/-koop.
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035. Deze prestatieafspraken tussen Rijk en woningcorporaties zijn gekoppeld aan heldere woningbouwdoelen per regio.”
“We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
Om investeringen in woningbouw te stimuleren, wil NSC fiscale heffingen voor corporaties verlagen of afschaffen en belastingmaatregelen nemen die de investeringscapaciteit van zowel corporaties als private investeerders vergroten.
“Voor corporaties fiscale heffingen die bedoeld zijn voor commerciële partijen, op korte termijn verlaagd of afgeschaft.”
“Om investeren in woningbouw te stimuleren nemen we belastingmaatregelen die de investeringscapaciteit van woningbouwcorporaties en private investeerders vergroten.”
NSC pleit voor een Europese uitzondering op staatssteunregels voor middenhuur en een Europees Woningfonds, evenals geharmoniseerde definities van sociale en betaalbare woningen om grensoverschrijdende investeringen te vergemakkelijken.
“We willen een Europese uitzondering op staatssteunregels voor midden-huur (vergelijkbaar met de vrijstelling voor sociale diensten van algemeen economisch belang DAEB) en een Europees Woningfonds.”
“Daarnaast zetten we ons in om in Europa overal gelijke definities van sociale en betaalbare woningen te hanteren, zodat grensoverschrijdende investeringen soepel en zonder juridische belemmeringen kunnen verlopen.”
NSC wil bezwaarprocedures inkorten, strikte termijnen stellen aan gemeentelijke goedkeuring en extra middelen inzetten om woningbouwprojecten te versnellen.
“Locaties die vanwege de wooncrisis zeer snel moeten worden bebouwd volgen een verkorte (bezwaar)procedure.”
“De gemeentelijke goedkeuring van bouwplannen wordt aan strikte termijnen gebonden en de mogelijkheden voor bezwaar en beroep worden ingeperkt.”
“We investeren € 2 miljard extra in een versnellingsfonds voor de woningmarkt. Met het geld worden woningbouwprojecten sneller uitgewerkt, concrete knelpunten aangepakt en vergunningen eerder verleend.”
BVNL pleit voor een kleinere overheid, minder bureaucratie en het fors terugdringen van overheidsuitgaven, met een sterke nadruk op individuele vrijheid en autonomie. De partij wil subsidies, adviesorganen en niet-kerntaken schrappen, het toeslagenstelsel afschaffen, en de woningmarkt, arbeidsmarkt en zorg dereguleren. Hun kernvisie is dat burgers en ondernemers meer zelf moeten kunnen bepalen, met zo min mogelijk overheidsbemoeienis.
BVNL wil de rijksoverheidsuitgaven met minstens 35% verlagen door het schrappen van subsidies, adviesorganen, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken. Dit moet leiden tot een kleinere, efficiëntere overheid en meer ruimte voor individuele vrijheid.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
De partij vindt dat de overheid grossiert in zinloze regels en wil fors inzetten op deregulering, vooral op de woningmarkt, arbeidsmarkt, pensioensector en zorg. Dit moet leiden tot meer vrijheid voor burgers en ondernemers en een efficiëntere samenleving.
“BVNL wil inzetten op deregulering. De overheid grossiert in zinloze regels en wetten en dat moet fors verminderen. Met name de woningmarkt, de arbeidsmarkt, de pensioensector en de zorg moeten worden gedereguleerd.”
BVNL wil het toeslagenstelsel volledig afschaffen en vervangen door een vlaktaks van 25% met een belastingvrije voet, zodat de Belastingdienst zich weer kan richten op het innen van belastingen in plaats van het uitkeren van toeslagen.
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
BVNL wil de macht weghalen bij de centrale overheid en terugleggen bij burgers, gemeenschappen en lokale overheden, zodat beslissingen dichter bij de mensen worden genomen en de overheid dienstbaar wordt aan de samenleving.
“Dit doen we door een groot deel van de macht weg te halen bij de Staat en weer terug te leggen bij de mensen. Bureaucraten mogen niet de inrichting van Nederland bepalen, dat kunnen de mensen heel goed zelf.”
“BVNL streeft kleinschaligheid na. Het doel is om zoveel mogelijk bottom-up te regelen. Dus vanuit de gemeente, dan de provincie en als het niet anders kan nationaal, maar bij voorkeur via de vrije markt.”
De partij wil subsidies en politiek gemotiveerde adviesraden zoveel mogelijk afschaffen, omdat deze volgens BVNL bijdragen aan onnodige overheidsuitgaven en bureaucratie.
BBB pleit voor een streng en restrictief beleid rondom asiel en migratie, met nadruk op snelle uitzetting van overlastgevers, beëindiging van procedures bij terugkeer naar het land van herkomst, en het stimuleren van remigratie. De partij wil vrijwillige terugkeer bevorderen, maar bij weigering overgaan tot gedwongen uitzetting, en stelt dat internationale verdragen moeten worden herzien. BBB koppelt deze voorstellen aan het verminderen van massaimmigratie en het oplossen van integratieproblemen.
BBB wil dat asielprocedures direct worden beëindigd of verblijfsvergunningen ingetrokken als iemand terugreist naar het land van herkomst, en dat overlastgevers snel worden uitgezet. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het asielstelsel en overlast te voorkomen, en om de druk op opvang en integratie te verminderen.
“terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken. Het voorstel van BBB hierover is in 2024 aangenomen door de Tweede Kamer. Wij zien erop toe dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
BBB wil remigratie uit de taboesfeer halen en actief stimuleren, als oplossing voor massaimmigratie en integratieproblemen. Vrijwillige terugkeer wordt aangemoedigd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB vindt dat veel internationale verdragen verouderd zijn en wil deze moderniseren en herzien, om het nationale migratiebeleid effectiever te maken.
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een individueel basisbedrag, om zo meer bestaanszekerheid en eenvoud te bieden. Ze pleiten voor het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag, het afschaffen van de zorgtoeslag, en het verhogen van het minimumloon en de bijstand. Het doel is een begrijpelijker, eerlijker en minder foutgevoelig systeem dat financiële ondersteuning toegankelijker maakt.
D66 vindt het huidige toeslagenstelsel te complex en foutgevoelig, wat leidt tot onzekerheid en problemen voor burgers. Ze willen het systeem drastisch vereenvoudigen door een individueel basisbedrag in te voeren, waardoor mensen minder afhankelijk zijn van losse toeslagen en meer financiële zekerheid krijgen.
Om het systeem verder te vereenvoudigen, wil D66 het kindgebonden budget en de kinderbijslag samenvoegen tot één regeling en de zorgtoeslag afschaffen. Dit moet leiden tot minder bureaucratie en meer duidelijkheid voor gezinnen.
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af.”
“De eerste belangrijke stappen zijn het invoeren van dat basisbedrag, het afschaffen van de zorgtoeslag en het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag.”
D66 wil het minimumloon en de bijstand verhogen, zodat minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Dit draagt bij aan een stevigere financiële basis en vermindert de noodzaak voor aanvullende regelingen.
De SP pleit voor een sociaal en solidair beleid waarbij publieke voorzieningen, zoals wonen, zorg en energie, niet aan de markt worden overgelaten maar in publieke handen blijven. De partij wil private winstbejag en uitbuiting tegengaan door strengere regulering, publieke zeggenschap en het verbieden van private equity in cruciale sectoren. Concrete voorstellen zijn onder meer het nationaliseren van energiebedrijven, het verbieden van private equity in de zorg en het instellen van vergunningstelsels om misstanden te bestrijden.
De SP wil de energievoorziening nationaliseren om betaalbaarheid, duurzaamheid en publieke zeggenschap te waarborgen. Hiermee wil de partij voorkomen dat winsten naar aandeelhouders gaan en de energietransitie eerlijk laten verlopen.
“De SP nationaliseert de energievoorzieningen en maakt ze daarmee weer betaalbaar én duurzaam, met publieke zeggenschap en solidariteit als uitgangspunt.”
“Energiebedrijven komen weer in publieke of lokale handen, zodat we de kosten kunnen verlagen, de investeringen in schone energie steken en verspilling tegengaan.”
De SP wil private equity verbieden in cruciale publieke sectoren zoals zorg, farmacie, kinderopvang, volkshuisvesting, energie, openbaar vervoer en onderwijs, om korte termijn winstbejag en risico’s voor werknemers en gebruikers te voorkomen.
“We verbieden private equity in de publieke sector. Cruciale en publieke sectoren zoals de zorg, farmacie, kinderopvang, volkshuisvesting, energie, openbaar vervoer en ons onderwijs moeten beschermd worden tegen overnames door private equitybeleggers.”
De SP stelt vergunningstelsels in voor verhuurders en uitzendbureaus om misstanden, uitbuiting en woekerwinsten tegen te gaan, en geeft gemeenten en inspecties meer middelen om direct in te grijpen.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus.”
De SP wil publieke voorzieningen zoals zorg, onderwijs, energie en openbaar vervoer uit de markt halen en democratisch organiseren, zodat deze niet langer worden overgeleverd aan private belangen of Europese liberaliseringsdruk.
“Europa mag lidstaten niet langer verplichten hun publieke voorzieningen in de uitverkoop te doen. Lidstaten moeten weer de mogelijkheid krijgen zaken als openbaar vervoer, gezondheidszorg en energie zelf en democratisch te organiseren.”
BIJ1 pleit voor een radicaal andere koers in het woonbeleid, waarbij marktwerking wordt teruggedrongen en wonen weer als een publiek recht wordt gezien. De partij wil huren verlagen, 1 miljoen sociale woningen bouwen, leegstand streng aanpakken en woningcorporaties volledig onder overheidstoezicht plaatsen. Hun visie draait om het onttrekken van wonen aan de markt en het centraal stellen van betaalbaarheid, toegankelijkheid en democratische zeggenschap.
BIJ1 vindt dat huren te hoog zijn door marktwerking en wil deze structureel verlagen, ook in de vrije sector. Ze willen bindende maximumprijzen en het terugdraaien van te hoge huren, met terugwerkende kracht.
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
De partij wil fors investeren in sociale woningbouw en een Nationaal Bouwbedrijf oprichten dat woningen bouwt voor mensen, niet voor winst. Projectontwikkelaars die niet betaalbaar bouwen, worden buitenspel gezet.
“1 miljoen sociale woningen erbij. Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst. Zo zetten wij de projectontwikkelaars die weigeren om betaalbaar te bouwen, omdat ze alleen verdienen aan te dure koopwoningen, buitenspel.”
BIJ1 wil leegstand hard aanpakken met hoge boetes en uiteindelijk onteigening van woningen die onnodig leegstaan, om deze toe te wijzen aan woningzoekenden.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
De partij wil woningcorporaties weer volledig onder controle van de overheid brengen en bewonerscommissies een bindende rol geven in het beleid.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
BIJ1 vindt dat bouw- en landbouwgrond niet in handen van speculanten hoort, maar weer collectief bezit moet worden.
“Onze grond weer van ons allemaal. Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals...”
De ChristenUnie pleit voor een fundamentele vereenvoudiging van het sociale zekerheidsstelsel, met meer vertrouwen in burgers en minder bureaucratie. Ze willen de Participatiewet hervormen, de kostendelersnorm afschaffen voor mensen die onderdak bieden, en de 4-wekenzoektermijn voor jongeren schrappen. Het doel is een eerlijker, menselijker vangnet dat inkomenszekerheid en participatie bevordert.
De ChristenUnie vindt het huidige sociale zekerheidsstelsel te complex en bureaucratisch, waardoor kwetsbare mensen niet goed worden geholpen. Ze willen de Participatiewet op lange termijn hervormen, met als kernpunten vereenvoudiging van inkomensondersteuning, meer inkomenszekerheid en het afschaffen van belemmerende regels zoals de kostendelersnorm en de 4-wekenzoektermijn voor jongeren.
“Nu de wijzigingen van de Participatiewet op korte termijn in gang zijn gezet, is het tijd voor een hervorming van de Participatiewet op lange termijn. Vereenvoudiging van inkomensondersteuning en versteviging van inkomenszekerheid (ook bij de overgang tussen dagbesteding, bijstand en betaald werk) moet daarbij de kern zijn.”
“Onderdeel daarvan ook is perspectief voor chronisch zieken en mensen met een medische urenbeperking in de bijstand, de afschaffing van de 4-wekenzoektermijn bij jongeren en meer ruimte voor initiatieven zoals het bouwdepot dat kwetsbare jongeren financiële stabiliteit biedt.”
“We schaffen de kostendelersnorm in de Participatiewet af voor mensen die tijdelijk of structureel onderdak bieden aan iemand in nood of bereid zijn om hun woning te delen met iemand anders.”
De ChristenUnie wil af van het wantrouwen en de bureaucratie in het sociale zekerheidsstelsel. Ze pleiten voor een systeem dat uitgaat van vertrouwen in mensen, met eenvoudige en eerlijke regels die aansluiten bij de realiteit van kwetsbare groepen.
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen stevig aanpakken en de winsten hiervan ten goede laten komen aan de samenleving. Ze pleiten voor het afromen van speculatiewinsten, het invoeren van een landelijke opkoopbescherming en het actief terugbrengen van grond in publieke handen. Hun kernvisie is dat woningen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken.
GroenLinks-PvdA vindt dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet naar speculanten moet gaan, maar naar de samenleving. Door deze winsten af te romen, willen ze extra middelen genereren voor woningbouw en zo de woningnood aanpakken.
Om te voorkomen dat woningen worden opgekocht door beleggers en speculanten, wil GroenLinks-PvdA een landelijke opkoopbescherming invoeren. Dit moet ervoor zorgen dat woningen beschikbaar blijven voor mensen die er daadwerkelijk gaan wonen, met speciale aandacht voor starters.
De partij wil dat schaarse grond weer in publieke handen komt door actieve opkoop, zodat gemeenten meer regie krijgen over woningbouw en speculatie wordt tegengegaan.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
FVD is zeer kritisch over het huidige beleid 7219275948 en pleit voor de volledige afschaffing ervan. De partij stelt dat het beleid technocratisch, ondemocratisch en beperkend is, en wil het vervangen door een transparanter, eenvoudiger en eerlijker systeem waarin burgers en ondernemers meer vrijheid krijgen en de overheid wordt verkleind.
FVD ziet beleid 7219275948 als een uiting van technocratische macht en bureaucratie die vernieuwing en democratische controle belemmert. De partij wil het beleid en de verantwoordelijke instituten (zoals het CPB) volledig ontmantelen, omdat zij vinden dat deze structuren de macht bij een kleine elite houden en alternatieve visies uitsluiten. FVD pleit voor een radicaal andere koers waarin beleid niet langer wordt bepaald door technocraten, maar door transparante, democratische besluitvorming.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
FVD wil beleid 7219275948 vervangen door een eenvoudig, transparant en rechtvaardig systeem, met een kleinere overheid en meer ruimte voor burgers en ondernemers. De partij stelt dat het huidige beleid leidt tot een wirwar van regels en uitzonderingen, en pleit voor een vlaktaks, belastingvrije voet en het schrappen van onnodige bureaucratie.
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen. Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
“We streven een kleinere en efficiëntere overheid na, die minder geld opeist van burgers. Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
De SGP erkent de woningnood als een urgent probleem en pleit voor het wegnemen van onnodige belemmeringen in procedures en regelgeving om woningbouw te versnellen. Ze willen dat juridische procedures niet tot vertraging leiden, het aantal bezwaarprocedures beperken, en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten invoeren. De partij benadrukt het belang van een gevarieerd woningaanbod en het stimuleren van eigenwoningbezit, met aandacht voor betaalbaarheid en het voorkomen van prijsopdrijving.
De SGP vindt dat extra (lokale) eisen en juridische procedures niet onnodig mogen vertragen en wil het aantal bezwaarprocedures beperken. Ze willen dat de positie van woningzoekenden zwaarder weegt en pleiten voor een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten. Dit alles om sneller en efficiënter woningen te kunnen bouwen en de woningnood aan te pakken.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen. Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend. Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil het eigenwoningbezit bevorderen en betaalbaarheid verbeteren door financiële instrumenten en het beter afstemmen van hypotheeknormen op de sociale sector. Ze zijn tegen maatregelen die de financieringsruimte onnodig beperken en willen sparen voor een woning stimuleren.
“Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd. Sparen voor een woning zou heel normaal moeten zijn. De SGP wil dat dit meer gestimuleerd wordt, bijvoorbeeld door bouwsparen mogelijk te maken of door een vorm van zilvervlootsparen. De normen van hypotheekverstrekking en de normen voor toegang tot de sociale sector dienen beter op elkaar te worden afgestemd om te voorkomen dat woningzoekenden tussen wal en schip belanden.”
De SGP pleit voor een ruimer en gevarieerder woningaanbod, met aandacht voor de wensen van woningzoekenden en het stimuleren van nieuwe woonvormen. Ze willen dat de huursector groeit, vooral in het middensegment, en dat regelgeving niet leidt tot hogere prijzen.
De VVD pleit voor een kleinere, efficiëntere overheid die minder geld uitgeeft in plaats van belastingen te verhogen. Ze willen de overheidsuitgaven beperken, bureaucratie en regeldruk verminderen, en investeren in veiligheid en publieke voorzieningen zonder de rekening bij werkenden en ondernemers te leggen.
De VVD vindt dat de overheid haar uitgaven moet beperken om te voorkomen dat belastingen stijgen voor burgers en ondernemers. Dit moet leiden tot een efficiëntere overheid en meer ruimte voor investeringen in veiligheid en welvaart.
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
“We maken geld vrij om de economie flink te laten groeien, zodat we ook in de toekomst een welvarend land zijn. Om dat te kunnen betalen, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen.”
De VVD wil dat de groei van de overheidsuitgaven wordt beperkt tot de groei van de economie, om financiële stabiliteit te waarborgen en toekomstige generaties niet op te zadelen met hoge lasten.
“We willen dat overheidsuitgaven niet harder groeien dan de economie.”
De VVD streeft naar een kleinere overheid door bureaucratie en regeldruk actief te verminderen. Elk departement moet aantoonbaar wet- en regelgeving schrappen of versimpelen per kabinetsperiode.
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma