De PVV is uitgesproken tegen streng klimaatbeleid en verplichtingen rond verduurzaming in mobiliteit, energie en woningbouw. Zij willen geen gedwongen elektrificatie, geen zero-emissiezones, geen verplichte warmtepompen of gasloos wonen, en zetten in op betaalbaarheid en keuzevrijheid voor burgers en bedrijven. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het schrappen van klimaatmaatregelen, het verlagen van accijnzen en het afschaffen van duurzaamheidseisen.
De PVV verzet zich tegen verplichte verduurzaming en elektrificatie in mobiliteit en bedrijfsleven, omdat zij deze als onbetaalbaar en schadelijk voor bedrijven en burgers zien. Ze willen bestaande infrastructuur en brandstofauto’s behouden, en zijn tegen zero-emissiezones en andere verplichtingen die voortkomen uit klimaatbeleid.
“Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart. Havens en andere kritieke infrastructuur moeten altijd met een meerderheidsaandeel in Nederlandse (publieke) handen blijven.”
“Geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s, niet verplicht elektrisch rijden”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas af”
“We stoppen met het eindeloze geneuzel over duurzaam en circulair bouwen. Er komen geen verplichte warmtepomp en geen nieuwe duurzaamheidseisen; we gaan ook niet verplicht van het gas af.”
De PVV stelt betaalbaarheid centraal en wil lastenverlaging voor burgers en bedrijven, onder andere door het schrappen van klimaatuitgaven, het verlagen van accijnzen en het verlagen van de btw op energie. Zij zien klimaatbeleid als oorzaak van hoge kosten en willen deze terugdraaien.
De PVV is tegen verdere uitbreiding van wind- en zonne-energie, omdat zij deze als onwenselijk en niet effectief beschouwen. Zij willen inzetten op bestaande kolen- en gascentrales en nieuwe kerncentrales.
DENK pleit voor het volledig afschaffen van het eigen risico in de zorg, het verlagen van de zorgpremie voor lage- en middeninkomens, en het uitbreiden van het basispakket met onder andere mondzorg en fysiotherapie. Ze willen winsten en bonussen in de zorgsector aan banden leggen, marktwerking beperken en meer investeren in preventie en toegankelijke zorg. De kern van hun visie is dat zorg toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief moet zijn, ongeacht inkomen.
DENK vindt dat het eigen risico mensen weerhoudt van het zoeken van zorg en wil dit daarom volledig afschaffen. Dit moet de toegankelijkheid van de zorg vergroten en financiële drempels wegnemen.
“Het volledig afschaffen van het eigen risico in de zorg.”
Om zorg betaalbaar te maken, wil DENK de zorgpremie verlagen, vooral voor lage- en middeninkomens. Dit willen ze bereiken door winsten in de medische industrie en bij zorgverzekeraars te beperken, en door centrale inkoop van geneesmiddelen.
“Het verlagen van de zorgpremie, met name voor lage- en midden-inkomens. Dit gaan we doen door het beperken van de winsten in de medische industrie en de big pharma.”
“We leggen de winsten van zorgverzekeraars wettelijk aan banden, gaan bonussen voor bestuurders tegen en willen dat reserves meer ingezet worden voor premieverlagingen.”
DENK wil het basispakket uitbreiden zodat meer zorg, zoals mondzorg en fysiotherapie, voor iedereen toegankelijk wordt.
“Wij breiden het basispakket uit. Mondzorg, tandheelkundige controles en fysiotherapie komen terug in het pakket.”
DENK wil marktwerking in de zorg terugdringen en commerciële activiteiten aan banden leggen, zodat zorggeld daadwerkelijk aan zorg wordt besteed.
“We gaan de marktwerking in de zorg beperken met meer marktmeesterschap. Door verplichte transparantie maken we inzichtelijk hoe het geld van zorgverzekeraars wordt besteed.”
“Door marketing en commercie aan banden te leggen blijft zorggeld beschikbaar voor de zorg en gaan we selectie door zorgverzekeraars tegen.”
DENK wil meer geld vrijmaken voor preventiebeleid en investeren in sport, beweging en toegankelijke zorg voor iedereen, met speciale aandacht voor kinderen uit arme gezinnen.
DENK wil een gemeentelijke basisnorm invoeren zodat elke gemeente een minimum aan toegankelijke en kwalitatieve zorg biedt, met extra budget om dit te waarborgen.
“Met een gemeentelijke basisnorm willen wij borgen dat iedere gemeente een basisniveau van toegankelijke en kwalitatieve zorg biedt. Wij stellen hier extra budget voor beschikbaar.”
BIJ1 pleit voor een radicaal andere koers in het woonbeleid: weg van marktwerking en speculatie, richting publieke, democratische en toegankelijke volkshuisvesting. De partij wil woningcorporaties volledig onder overheidstoezicht brengen, grootschalig investeren in sociale woningbouw, leegstand streng aanpakken en bewoners meer zeggenschap geven. Hun visie draait om wonen als mensenrecht, niet als verdienmodel.
BIJ1 wil woningcorporaties weer volledig onder controle van de overheid brengen en bewonerscommissies een bindende rol geven. Dit moet de macht van marktpartijen en beleggers terugdringen en de zeggenschap van huurders vergroten.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
De partij wil miljarden vrijmaken voor sociale woningbouw, coöperatieve woonvormen en het verduurzamen van bestaande huurwoningen. Dit wordt gefinancierd door het afschaffen van subsidies aan vermogende huiseigenaren.
“Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen.”
BIJ1 stelt harde maatregelen voor tegen leegstand en speculatie, waaronder hoge boetes en onteigening van langdurig leegstaande woningen.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
De partij wil bindende maximumprijzen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector, en te hoge huren met terugwerkende kracht verlagen.
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
BIJ1 wil dat bouw- en landbouwgrond niet langer in handen is van speculanten en dat gemeenten bij verkoop van vastgoed voorrang geven aan maatschappelijke projecten.
“Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals...”
“Gemeenten worden verplicht om een transparant register van vrijkomend gemeentelijk vastgoed bij te houden en bij de verkoop voorrang te geven aan wooncoöperaties of andere maatschappelijke projecten en organisaties.”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel drastisch hervormen door het af te schaffen en te vervangen door één individueel basisbedrag, zodat het systeem eenvoudiger, eerlijker en menselijker wordt. Ze willen zo bestaanszekerheid vergroten, het risico op fouten en schulden verminderen, en het vertrouwen in de overheid herstellen. D66 koppelt deze hervorming aan verhoging van het minimumloon en bijstand, en het samenvoegen van regelingen als kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag.
D66 vindt het huidige toeslagenstelsel te complex, foutgevoelig en schadelijk voor het vertrouwen in de overheid. Door het te vervangen door één individueel basisbedrag en het verhogen van minimumloon en bijstand, willen ze bestaanszekerheid vergroten en het risico op schulden en terugvorderingen verminderen. Dit beleid is bedoeld om mensen beter te ondersteunen en het systeem begrijpelijker te maken.
“En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
“Door de verhoging van het minimumloon en van de bijstand die daaraan gekoppeld is, zullen minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Zo komt de basis weer op orde.”
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af. Het individuele basisbedrag zorgt ervoor dat het inkomen van mensen op peil blijft.”
D66 erkent de tekortkomingen in de afhandeling van het toeslagenschandaal en wil slachtoffers sneller en met meer menselijkheid compenseren. Ze pleiten voor normbedragen, vaste vergoedingen en vaststellingsovereenkomsten om duidelijkheid en rust te bieden aan gedupeerden.
“De huidige werkwijze met de Commissie Werkelijke Schade werkt niet goed. Het duurt te lang, en ouders en kinderen moeten te veel uitleggen en verdedigen dat zij grote (emotionele) schade hebben geleden. Daarom gaan we werken met normbedragen om benadeelde gezinnen te compenseren, met onder andere vaste vergoedingen voor vaker voorkomende schade (zoals scheidingen). Ook kan het werken met vaststellingsovereenkomsten helpen om ouders sneller duidelijkheid te geven.”
D66 wil het vertrouwen in de overheid herstellen door de menselijke maat terug te brengen en discriminatie in het beleid te beëindigen. Ze willen wettelijk vastleggen dat etniciteit, nationaliteit en andere persoonskenmerken niet meer gebruikt mogen worden bij risicoselectie door overheidsorganisaties.
“Het toeslagenschandaal laat zien hoe gevaarlijk etnisch profileren is. D66 maakt daar bij wet een einde aan: overheidsorganisaties mogen geen etniciteit of nationaliteit meer gebruiken om mensen in te delen in risicogroepen. Ook kenmerken zoals de wijk waarin iemand woont, de taalvaardigheid van mensen en hun mentale welzijn worden niet meer gebruikt bij risicoselectie.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor strengere milieuregels, het terugdringen van autoverkeer en het stoppen van nieuwe wegen en verbredingen, met als doel het verminderen van uitstoot en het beschermen van natuur en gezondheid. Hun beleid richt zich op het stimuleren van thuiswerken, het instellen van milieuzones, en het weren van vervuilende infrastructuur. De kern van hun visie is dat mobiliteit en infrastructuur ondergeschikt moeten zijn aan klimaat, milieu en volksgezondheid.
PvdD wil het autoverkeer terugdringen door geen nieuwe wegen aan te leggen of bestaande wegen te verbreden, omdat dit leidt tot meer uitstoot en schade aan natuur en gezondheid. Ze stellen dat meer asfalt files niet oplost, maar het probleem juist verergert.
“Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen. Dat betekent dat onder andere de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat.”
De partij zet in op het stimuleren van flex- en thuiswerken en het instellen van strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, om autogebruik en uitstoot te verminderen.
“Woon-werkverkeer met de auto wordt teruggedrongen, flex- en thuiswerken wordt gestimuleerd.”
“We werken actief samen met gemeenten en provincies om strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, in te stellen en uit te breiden.”
Om verkeersveiligheid en natuur te beschermen, wil PvdD nachtelijke snelheidsbeperkingen bij natuurgebieden en een lagere snelheidslimiet voor auto's.
“In de buurt van natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen in het belang van de veiligheid van alle levende wezens.”
“Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgen auto’s een snelheidslimiet. Er is geen reden waarom een auto 180 km per uur moet kunnen rijden.”
De partij wil het aantal trajectcontroles uitbreiden, omdat dit aantoonbaar leidt tot minder ongelukken.
“Op wegen met trajectcontrole gebeuren 30% minder ongelukken. Daarom komen er meer trajectcontroles.”
De VVD pleit voor een kleinere, effectievere overheid door het verminderen van regeldruk, bureaucratie en overbodige wetgeving. Hun belangrijkste voorstellen zijn het verplicht schrappen of versimpelen van wet- en regelgeving per kabinetsperiode en het centraal stellen van een doelmatige, dienstbare overheid die zich richt op kerntaken en minder bemoeienis. De kern van hun visie is dat minder overheid leidt tot meer ruimte voor burgers en ondernemers, en tot een toekomstbestendige samenleving.
De VVD wil dat de overheid aantoonbaar wet- en regelgeving schrapt of versimpelt, om zo de regeldruk en complexiteit te verminderen. Dit moet leiden tot een effectievere overheid die zich richt op kerntaken en burgers en ondernemers meer ruimte geeft.
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
“Met een deltaplan ‘ontregelen’ willen we de overheid doelmatiger en effectiever maken, beleid en uitvoering dichter bij elkaar brengen, minder regeldruk en af van doorgeslagen bureaucratie.”
De VVD kiest voor een kleine, dienstbare overheid die zich beperkt tot kerntaken en burgers en ondernemers niet onnodig belemmert. Ze willen af van verstikkende en betuttelende regels, zodat de samenleving meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt.
“De VVD kiest voor een overheid die uitgaat van een sterke samenleving en alle Nederlanders gelijkwaardig behandelt. ... Zodat Nederlanders in vrijheid en verantwoordelijkheid de samenleving vormgeven, zonder verstikkende of betuttelende overheidsregels.”
“Een kleinere, maar effectieve overheid die levert op haar kerntaken, die dienstbaar is aan de samenleving en niet andersom.”
De VVD wil bezuinigen in plaats van lasten verhogen en stelt dat overheidsuitgaven niet harder mogen groeien dan de economie, om zo de lasten voor burgers en ondernemers te beperken.
BVNL pleit voor een kleinere, transparantere overheid met minder bureaucratie, waarbij financiële stromen volledig inzichtelijk zijn en subsidies grotendeels worden afgeschaft. Zij willen dat alle zorg via een Persoonsgebonden Budget (PGB) wordt geregeld en dat alle geldstromen in de zorg transparant worden gemaakt. Het beleid is gericht op individuele autonomie, deregulering en het terugdringen van overheidsbemoeienis.
BVNL wil dat alle geldstromen in de zorg, van premies tot subsidies en PGB’s, volledig inzichtelijk worden gemaakt om verspilling en fraude tegen te gaan. Dit past in hun bredere streven naar een kleinere overheid en meer individuele regie.
“Alle geldstromen in de zorg worden inzichtelijk gemaakt. Van premies en subsidies tot PGB’s en Wlz-gelden. We willen precies weten waar elke euro blijft.”
BVNL wil zorg in natura afschaffen en alle zorg aanbieden via een Persoonsgebonden Budget (PGB), zodat zorgbehoevenden meer regie krijgen en bureaucratie vermindert.
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
BVNL wil fors snijden in overheidsuitgaven door het schrappen van subsidies en het verminderen van bureaucratie, als onderdeel van hun streven naar een kleinere overheid.
BVNL wil samen met zorgverleners wet- en regelgeving tegen het licht houden en waar mogelijk dereguleren om goedkopere, betere of slimmere zorg mogelijk te maken.
“Samen met zorgverleners wordt bekeken waar verspilling zit, waar wet- en regelgeving efficiëntie in de weg staat en waar deregulering mogelijk is. Deze regels worden aangepast als ze goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.”
FVD is zeer kritisch op het huidige beleid rondom beleidsdoorrekeningen door het Centraal Planbureau (CPB) en pleit voor fundamentele hervormingen. Ze willen het CPB en vergelijkbare planbureaus afschaffen, omdat deze volgens FVD alleen voorstellen binnen bestaande beleidskaders beoordelen en daarmee echte alternatieven uitsluiten. FVD vindt dat politiek moet gaan over visie en fundamentele keuzes, niet over technocratische beperkingen.
FVD wil het CPB en andere planbureaus ontmantelen omdat zij vinden dat deze instellingen het politieke debat beperken tot bestaande beleidskaders en daarmee echte alternatieven blokkeren. Volgens FVD moeten politieke keuzes niet worden beperkt door technocratische instanties, maar door visie en democratisch debat worden bepaald.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
FVD stelt dat de huidige doorrekeningssystematiek van het CPB alleen voorstellen meeneemt die binnen bestaande juridische en beleidsmatige kaders passen, waardoor fundamentele koerswijzigingen niet serieus worden meegenomen in het politieke debat. Dit belemmert volgens FVD het maken van echte keuzes over de toekomst van Nederland.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Als dat soort vragen buiten de reikwijdte van het CPB vallen - wat héb je dan aan een ‘doorrekening’?”
FVD benadrukt dat politiek primair over visie en fundamentele keuzes moet gaan, niet over technocratische details of beperkingen opgelegd door planbureaus. Doorrekeningen mogen niet leidend zijn voor het politieke debat, maar hooguit adviserend.
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen stevig aanpakken en de winsten hiervan ten goede laten komen aan de samenleving. De partij stelt voor om speculatiewinsten af te romen, opkoopbescherming in te voeren en actief grond in publieke handen te brengen. Hun kernvisie is dat woningen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken, en dat publieke belangen boven private winsten moeten staan.
GroenLinks-PvdA vindt dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet naar speculanten moet gaan, maar naar de samenleving. Dit moet bijdragen aan meer betaalbare woningbouw en het tegengaan van woningnood.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
De partij wil voorkomen dat woningen worden opgekocht door speculanten in plaats van mensen die er daadwerkelijk gaan wonen. Dit moet starters beschermen en de woningmarkt eerlijker maken.
GroenLinks-PvdA wil dat de overheid actief grond opkoopt om deze weer in publieke handen te brengen, zodat de bestemming en het gebruik van schaarse grond beter kunnen worden gestuurd ten behoeve van woningbouw.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
JA21 pleit voor een streng, restrictief beleid op het gebied van beleid 4979703150, met nadruk op handhaving, beperking van migratie en het tegengaan van misstanden. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het juridisch verankeren van migratieplafonds, het strenger controleren van arbeidsmigratie en het aanpakken van uitbuiting en overlast. Hun visie is gericht op het beschermen van de Nederlandse samenleving tegen negatieve gevolgen van migratie en het herstellen van grip op migratiebeleid.
JA21 wil de bevolkingsgroei beperken door het invoeren van harde migratieplafonds, die juridisch worden vastgelegd. Dit moet voorkomen dat migratie ongecontroleerd blijft doorgroeien en de druk op de woningmarkt en sociale voorzieningen verder toeneemt.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De partij wil misstanden rond arbeidsmigratie en huisvesting hard aanpakken, onder meer door strengere controles, verhuurdersvergunningen en het makkelijker maken van terugkeer van overlastgevende EU-migranten. Dit is bedoeld om sociale cohesie te beschermen en uitbuiting tegen te gaan.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
JA21 wil voorkomen dat arbeidsmigratie een route wordt naar asielstatus, om misbruik van het systeem tegen te gaan en de instroom te beperken tot mensen met aantoonbare meerwaarde.
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
De partij staat alleen open voor hoogopgeleide kennismigranten die aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde hebben voor Nederland, om zo de arbeidsmarkt te versterken zonder de negatieve bijeffecten van grootschalige migratie.
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
NSC benadrukt in haar verkiezingsprogramma het belang van voorspelbaar en effectief beleid, waarbij concrete langjarige afspraken en duidelijke verantwoordelijkheden centraal staan. De partij pleit voor structurele prestatieafspraken met woningcorporaties, het verlagen van fiscale lasten voor corporaties, en het stimuleren van investeringen in woningbouw, met speciale aandacht voor sociale en middenhuur. Hun visie is gericht op het creëren van zekerheid en het doorbreken van bestuurlijke impasses om de woningmarkt structureel te verbeteren.
NSC wil langjarige, verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035, gekoppeld aan heldere regionale doelen. Dit moet zorgen voor voorspelbaarheid en continuïteit in het woningbouwbeleid, zodat de wooncrisis structureel wordt aangepakt.
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035. Deze prestatieafspraken tussen Rijk en woningcorporaties zijn gekoppeld aan heldere woningbouwdoelen per regio.”
Om investeringen in duurzame woningbouw te stimuleren, wil NSC fiscale heffingen voor woningcorporaties die bedoeld zijn voor commerciële partijen verlagen of afschaffen. Dit vergroot de financiële armslag van corporaties en maakt het mogelijk om meer betaalbare woningen te realiseren.
“Om ervoor te zorgen dat woningcorporaties ook in de toekomst kunnen investeren in duurzame woningbouw worden voor corporaties fiscale heffingen die bedoeld zijn voor commerciële partijen, op korte termijn verlaagd of afgeschaft.”
NSC wil het voor corporaties weer mogelijk maken om lage- en middenhuurwoningen te bouwen, onder heldere voorwaarden en met garanties van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw en verruimde Europese staatssteunregels. Dit moet het aanbod in het betaalbare segment vergroten.
“Daarnaast willen we het voor corporaties weer mogelijk maken om lage- en midden- huurwoningen te bouwen. Dit onder heldere voorwaarden en met garanties van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en verruimde Europese staatssteunregels.”
NSC pleit voor een Europese uitzondering op staatssteunregels voor middenhuur en een Europees Woningfonds, om grensoverschrijdende investeringen in sociale en betaalbare woningen te vergemakkelijken.
“Daarom willen we een Europese uitzondering op staatssteunregels voor midden-huur (vergelijkbaar met de vrijstelling voor sociale diensten van algemeen economisch belang DAEB) en een Europees Woningfonds.”
Om investeringen in woningbouw te stimuleren, wil NSC belastingmaatregelen nemen die de investeringscapaciteit van woningbouwcorporaties en private investeerders vergroten.
“Om investeren in woningbouw te stimuleren nemen we belastingmaatregelen die de investeringscapaciteit van woningbouwcorporaties en private investeerders vergroten.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen dat arbeids- en studiemigranten tijdens hun verblijf opgebouwde AOW-rechten bij vertrek afkopen, en leggen meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen om het aantal migranten te beperken. De partij pleit voor versterking van de Europese buitengrenzen en opvang in de regio als norm.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie en door verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Dit moet overbelasting van sociale systemen voorkomen en leiden tot een gezondere instroom van arbeids- en studiemigranten. De partij adresseert hiermee het probleem van langdurige administratieve lasten en onvindbare rechthebbenden op AOW-rechten.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
50PLUS pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang van vluchtelingen in de regio. Hiermee wil de partij voorkomen dat Nederland onevenredig wordt belast en streeft ze naar een structurele oplossing op Europees niveau.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
De ChristenUnie benadrukt het belang van minder bureaucratie, eenvoudiger regelgeving en een dienstbare overheid die burgers en organisaties ondersteunt in plaats van belemmert. Hun belangrijkste concrete voorstel is het jaarlijks verplicht doorvoeren van vereenvoudigingen in het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid, met als doel Nederland "van het slot" te halen en de administratieve druk te verlagen.
De ChristenUnie vindt dat de huidige complexiteit van regels, formulieren en verantwoording Nederland op slot zet en tot frustratie leidt bij burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Om dit te doorbreken, willen ze een jaarlijkse vereenvoudigingsdag invoeren en de regering verplichten elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen uit te werken en door te voeren. Dit moet leiden tot minder knellende wetgeving, minder administratieve druk en een meer dienstbare overheid.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
“Bij alle bestaande (beleids)regels wegen we af of ze nodig zijn, of ze bijdragen aan het beoogde doel en wat het kost (in euro’s en moeite) om ze uit te voeren. Alle regels die deze toets niet doorstaan, worden afgeschaft.”
De ChristenUnie wil af van een overheid die burgers en organisaties wantrouwt en overlaadt met regels. Ze pleiten voor een dienstbare overheid die helpt bij het zelf dragen van verantwoordelijkheden en onnodige regeldruk afschaft. Dit moet leiden tot minder frustratie, meer vertrouwen en een samenleving waarin mensen en organisaties meer ruimte krijgen.
De SGP erkent de woningnood als urgent probleem en pleit voor het versnellen van woningbouw door het verminderen van belemmerende regelgeving en procedures. Ze willen juridische procedures beperken, de positie van woningzoekenden versterken en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten invoeren. De kern van hun visie is dat extra eisen en procedures alleen zijn toegestaan als ze daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van de woningnood, niet als ze onnodig vertragen.
De SGP vindt dat de aanpak van woningnood wordt vertraagd door overbodige regels en langdurige bezwaarprocedures. Ze willen deze procedures beperken en vereenvoudigen, zodat woningbouwprojecten sneller kunnen starten. De partij benadrukt dat de belangen van woningzoekenden zwaarder moeten wegen en dat juridische procedures niet mogen worden misbruikt om projecten te traineren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren.”
“Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
De SGP stelt voor om woningbouwprojecten vrij te stellen van stikstofregels, zodat deze projecten niet onnodig worden vertraagd door milieuwetgeving. Dit moet bijdragen aan het versnellen van de bouw van nieuwe woningen.
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SP pleit in haar verkiezingsprogramma voor een sociaal beleid dat inzet op betaalbaar wonen, bescherming van kwetsbare groepen en het tegengaan van misstanden in de woningmarkt. De partij wil verhuurders strenger reguleren, huisjesmelkers aanpakken en kwetsbare jongeren en mensen met een beperking betere woonzekerheid bieden. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat iedereen toegang moet hebben tot een veilige en betaalbare woning.
De SP wil huisjesmelkers streng aanpakken door een vergunningplicht voor verhuurders in te stellen, gekoppeld aan kwaliteitseisen. Gemeenten moeten direct kunnen ingrijpen bij misstanden, zodat woekerwinst en uitbuiting van huurders wordt tegengegaan. Dit beleid is gericht op het beschermen van huurders en het herstellen van vertrouwen in de woningmarkt.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
De SP vindt dat kwetsbare jongeren en mensen met een beperking altijd recht moeten hebben op een veilige, betaalbare woning met passende ondersteuning. Dit beleid is bedoeld om te voorkomen dat deze groepen buiten de boot vallen en om hun zelfstandigheid en zekerheid te waarborgen.
“We zorgen ervoor dat kwetsbare jongeren altijd begeleid kunnen wonen met ondersteuning. Wonen is ook veiligheid, rust en zorg.”
“Jongeren en volwassenen met een beperking verdienen een veilige en betaalbare plek om te wonen, met de juiste ondersteuning dichtbij. Zo valt niemand buiten de boot en krijgt iedereen de kans om zelfstandig en met zekerheid te leven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma