De PVV is uitgesproken kritisch over beleid 4938041282 en pleit voor een volledige asielstop, het sluiten van grenzen voor asielzoekers, en het terugsturen van Oekraïense mannen. De partij wil fors bezuinigen op asielopvang, ontwikkelingshulp en bijdragen aan de EU, en stelt voor om de uitgaven aan deze posten te schrappen of sterk te verminderen. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden, met prioriteit voor eigen burgers en een strenge beperking van immigratie en asiel.
De PVV wil een volledige asielstop, het sluiten van de grenzen voor alle asielzoekers, en het terugsturen van Oekraïense mannen. Dit beleid wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de kosten te beperken en de Nederlandse samenleving te beschermen tegen overlast en criminaliteit.
De partij wil miljarden besparen door te stoppen met asielopvang, ontwikkelingshulp en het verminderen van de Nederlandse bijdrage aan de Europese Unie. Dit wordt gezien als geldverspilling waar de Nederlander niets aan heeft.
“Alleen al dit jaar besteden we € 6 miljard aan de asielopvang en € 3 miljard aan de opvang van Oekraïners.”
“De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika. Ook willen we miljarden minder afdragen aan de Europese Unie.”
“Alleen al dit jaar besteden we € 9 miljard aan de opvang van asielzoekers en Oekraïners. Ook sturen we elk jaar € 7 miljard naar Afrika en doneren we € 10 miljard aan Brussel.”
De PVV wil dat vreemdelingen na één misdrijf direct worden uitgezet en dat mensen met een dubbele nationaliteit bij een ernstig misdrijf hun Nederlanderschap verliezen en het land moeten verlaten.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
De partij wil dat statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen, fraudeurs hun verblijfsvergunning verliezen, en de gemeentelijke taakstelling voor verplichte huisvesting van statushouders wordt geschrapt.
De PVV wil illegaliteit en het helpen van illegalen strafbaar maken, extra capaciteit voor de Vreemdelingenpolitie, en alle illegalen het land uitzetten.
BBB kiest voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, gericht op het beperken van instroom, het versnellen van procedures en het stimuleren van terugkeer. De partij wil internationale verdragen herzien, onderscheid maken tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden, en voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen afschaffen. BBB legt nadruk op uitvoerbaarheid, nationale regie en het beschermen van draagkracht en samenhang in de samenleving.
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere procedures, het beëindigen van herhaalde aanvragen binnen de Schengenzone, en het invoeren van een tweestatusstelsel. De partij ziet de huidige instroom als onhoudbaar voor opvang, huisvesting en samenleving, en pleit voor nationale regie en het opzeggen van het VN-Vluchtelingenverdrag.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Herhaalde asielaanvragen buiten Schengenzone. Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen.”
BBB wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen versneld worden uitgezet, en dat er streng toezicht komt op overlastgevers. Ook wordt remigratie actief gestimuleerd, zowel vrijwillig als gedwongen.
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Strenger toezicht op overlastgevers. Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB vindt het onacceptabel dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dat iedereen, inclusief statushouders, achteraan in de rij aansluit.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BBB wil internationale verdragen moderniseren en herzien, en nationale regie voeren over migratie- en asielbeleid om de uitvoerbaarheid en draagkracht te waarborgen.
DENK zet in op het vergroten van bestaanszekerheid en het bestrijden van armoede, met concrete voorstellen zoals het verhogen van het minimumloon, het verlagen van BTW en het versterken van het sociale vangnet. De partij wil structurele investeringen in armoedebestrijding, schuldenproblematiek aanpakken en uitkeringen koppelen aan het minimumloon. Hun visie is gericht op het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het waarborgen van een menswaardig bestaan voor iedereen.
DENK wil de bestaanszekerheid vergroten door het minimumloon te verhogen en uitkeringen te koppelen aan het minimumloon, zodat de koopkracht op peil blijft. Dit moet armoede tegengaan en zorgen dat werken loont.
De partij pleit voor extra investeringen in armoedebestrijding, toegankelijkere regelingen en een fulltime minister die hierop toeziet. Hiermee wil DENK de armoede structureel terugdringen en de overheid meer verantwoordelijkheid laten nemen.
“Wij staan voor extra investeringen in armoedebestrijding en in toegankelijkere armoederegelingen. Er komt een fulltime Minister voor Armoedebestrijding. De nieuwe regering legt zichzelf ambitieuze doelen op het gebied van het terugdringen van de armoede op.”
Om het leven betaalbaar te houden, wil DENK prijsmaatregelen nemen en de BTW verlagen, met speciale aandacht voor boodschappen en energie.
DENK wil schulden eerder signaleren, schulden overnemen en menswaardig incasseren als norm stellen. Dit moet voorkomen dat mensen verder in de problemen raken door schulden.
Om gezinnen te ondersteunen, wil DENK de kinderbijslag en het kindgebonden budget verhogen en de uitbetaling maandelijks maken.
“Wij willen gezinnen ondersteunen met een hogere kinderbijslag en een hoger kindgebonden budget. En in plaats van één keer per drie maanden, wordt de kinderbijslag elke maand uitbetaald.”
D66 pleit voor een eerlijk, humaan en effectief asiel- en migratiebeleid, met nadruk op snelle procedures, eerlijke verdeling van opvang en directe integratie van nieuwkomers. De partij ondersteunt de invoering van het Europese migratiepact, investeert in opvang met menselijke maat en wil dat nieuwkomers vanaf het begin kunnen meedoen in de samenleving. D66 kiest voor beleid dat zowel de rechten van vluchtelingen als de draagkracht van de samenleving beschermt.
D66 ziet de invoering van het Europese migratiepact als een essentiële stap naar een eerlijker en beter functionerend asielsysteem in Europa, met nadruk op samenwerking en eerlijke verdeling van opvang tussen lidstaten. Dit moet zorgen voor meer regie op migratie en het verminderen van chaos en druk op voorzieningen.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 wil dat asielprocedures sneller en zorgvuldiger verlopen, met vereenvoudiging van processen en stabiele financiering voor opvang en ondersteuning. De partij benadrukt het belang van opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over het land.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 vindt het onmenselijk dat nieuwkomers jarenlang moeten wachten om te kunnen deelnemen aan de samenleving en wil dat zij vanaf het begin kunnen meedoen. Integratiebeleid moet tweerichtingsverkeer zijn, met inzet van zowel nieuwkomers als de ontvangende samenleving.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc.”
“Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
D66 is voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten niet inperkt. De partij wil dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en bij kansrijke aanvragen veilig naar Europa kunnen komen.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor streng milieubeleid, waarbij vervuilers meer gaan betalen en milieuschadelijke activiteiten worden teruggedrongen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van strengere milieuzones, het verhogen van milieubelastingen, het stoppen van nieuwe fossiele infrastructuur en het toepassen van het 'de vervuiler betaalt'-principe. De kern van hun visie is dat gezondheid, natuur en klimaat centraal moeten staan, waarbij bedrijven en vervuilers verantwoordelijk worden gehouden voor hun impact.
De PvdD wil dat vervuilers financieel verantwoordelijk worden gemaakt voor hun milieuschade, onder meer via hogere belastingen, heffingen en het principe 'de vervuiler betaalt'. Dit moet leiden tot gedragsverandering bij bedrijven en een schonere leefomgeving.
“Vervuilers gaan meer betalen. We voeren de nationale CO₂-heffing opnieuw in en verhogen deze sneller, laten de belasting op ongerecycled plastic betalen door plasticproducenten, introduceren een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets en voeren een giftaks in op milieuschadelijke transacties. We voeren een slachttaks in die de maatschappelijke kosten reflecteert van de veehouderij.”
“Het de-vervuiler-betaalt-principe gaat ook voor de landbouw gelden.”
“Vervuilers gaan betalen, in plaats van bepalen. We willen dat vervuilende productie in heel Europa wordt belast.”
De partij vindt dat het toezicht op milieuwetgeving en de aanpak van milieucriminaliteit onder regie van het Rijk moet komen, met meer capaciteit, strengere controles en hogere boetes voor overtreders.
“Het Rijk neemt de regie over het toezicht en de handhaving van milieuwetgeving en de bestrijding van milieucriminaliteit. Overheden werken nauwer samen, zodat bedrijven niet langer kunnen wegkomen met vervuiling door slim gebruik te maken van de mazen in het systeem. Er wordt gezorgd voor meer capaciteit en expertise bij de toezichthouders. Controles zijn voortaan onaangekondigd en bedrijven betalen zelf de kosten van controles. De boetes worden stevig verhoogd en passend gemaakt bij de omzet van de beboete bedrijven. Bij veelplegers worden vergunningen sneller ingetrokken.”
De PvdD wil direct stoppen met nieuwe fossiele projecten en subsidies, om zo de transitie naar duurzame energie te versnellen en verdere milieuschade te voorkomen.
“We stoppen direct met nieuwe concessies voor gas- en olievelden, schaffen investeringssubsidies af en stoppen met uitbreiding van fossiele infrastructuur, zoals LNG-terminals, in lijn met het Fossiele Brandstof Non-Proliferatieverdrag.”
Om de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof te verminderen, wil de partij geen nieuwe wegen aanleggen, milieuzones uitbreiden en autogebruik terugdringen.
“Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen.”
“We werken actief samen met gemeenten en provincies om strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, in te stellen en uit te breiden.”
De VVD pleit voor een kleinere, effectievere overheid met minder regeldruk en bureaucratie, waarbij beleid en uitvoering dichter bij elkaar komen. Ze willen structureel wet- en regelgeving schrappen, procedures voor burgers en ondernemers versnellen, en overheidsuitgaven beperken zodat de lasten niet bij werkenden of ondernemers terechtkomen. De kern van hun visie is dat een doelmatige overheid ruimte geeft aan burgers en bedrijven, en alleen investeert in kerntaken zoals veiligheid en infrastructuur.
De VVD wil de overheid fundamenteel effectiever maken door structureel minder (complexe) wet- en regelgeving te hanteren. Dit moet leiden tot minder bureaucratie, meer klantgerichtheid en een overheid die ten dienste staat van mensen in plaats van regels.
“We willen toe naar een fundamenteel effectievere overheid, met veel minder (complexe) wet- en regelgeving, met aandacht voor wat mensen thuis nodig hebben. De overheid moet klantgericht zijn en ten dienste staan van mensen, niet ten dienste van regels.”
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
“Een forse deregulering zorgt voor meer banen, terwijl een zorgvuldige herziening zorgt voor behoud van zekerheid.”
De VVD wil dat procedures voor vergunningen, vooral voor het mkb, drastisch versneld worden. Als de overheid te lang doet over eenvoudige aanvragen, moeten deze automatisch worden goedgekeurd, mits belangen van derden niet worden geschaad.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD kiest ervoor om overheidsuitgaven te beperken in plaats van belastingen te verhogen, zodat de rekening niet bij werkenden of ondernemers terechtkomt. Dit betekent ook scherpe keuzes in zorg en sociale zekerheid.
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
“We willen dat overheidsuitgaven niet harder groeien dan de economie.”
De VVD wil jaarlijks een overzicht van regels schrappen en neemt deze adviezen in beginsel over, om zo de regeldruk structureel te verminderen.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
Het CDA zet in op strengere grip op migratie, met als kern het verplaatsen van asielaanvragen naar buiten Europa en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. Daarnaast wil het CDA een werkbaar migratiebeleid in Nederland, met verplichte inburgering en snelle integratie van statushouders in onderwijs en werk.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de migratiestroom beheersbaar te maken. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich volgens het CDA strafbaar. Dit beleid is bedoeld om grip te krijgen op migratie en de asielopvang te ontlasten.
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil alleen werkbare wetten invoeren die migratie beheersbaar maken en zet in op stevige, verplichte inburgering voor statushouders. Integratie wordt gekoppeld aan onderwijs en werk, met snelle toegang tot de arbeidsmarkt voor kansrijke asielzoekers.
“In Nederland voeren we alleen werkbare wetten in die migratie beheersbaar maken.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
De ChristenUnie pleit voor een eenvoudiger, eerlijker en transparanter beleid, met minder bureaucratie en meer vertrouwen in burgers en organisaties. Ze willen het belastingstelsel en de sociale zekerheid grondig vereenvoudigen, jaarlijks regels schrappen die niet effectief zijn, en structureel inzetten op het verminderen van regeldruk en administratieve lasten. De partij ziet een dienstbare overheid als essentieel en wil grote stelselherzieningen combineren met jaarlijkse, kleinere vereenvoudigingen.
De ChristenUnie wil dat de overheid elk jaar actief regels en administratieve lasten vermindert, zodat burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties minder worden belast door onnodige bureaucratie. Dit moet leiden tot een dienstbare overheid die ruimte geeft en vertrouwen centraal stelt, in plaats van wantrouwen en overregulering.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
“Bij alle bestaande (beleids)regels wegen we af of ze nodig zijn, of ze bijdragen aan het beoogde doel en wat het kost (in euro’s en moeite) om ze uit te voeren. Alle regels die deze toets niet doorstaan, worden afgeschaft.”
De partij vindt het huidige belastingstelsel te complex en onrechtvaardig, en wil dit vervangen door een eenvoudiger systeem dat transparant en begrijpelijk is voor iedereen. Ze willen af van de wirwar aan schijven, toeslagen en inkomensafhankelijke regelingen, zodat werken altijd loont en onzekerheid en terugvorderingen verdwijnen.
“Ons belastingstelsel is stuk. Door de wirwar aan schijven, inkomensafhankelijke heffingskortingen en toeslagen is het voor de meeste mensen een volslagen mysterie hoeveel belasting ze betalen.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
De ChristenUnie wil de regeldruk en administratieve lasten voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties fors verminderen. Ze zien overregulering als een oorzaak van frustratie en vervreemding en willen dat de overheid dienstbaar is in plaats van controlerend.
“De keerzijde daarvan is dat bedrijven, maatschappelijke organisaties en burgers te maken hebben met een grote last aan regels, formulieren en andere vormen van verantwoording.”
“Door deze overregulering komen overheden tegenover burgers te staan. De ChristenUnie ziet liever een dienstbare overheid die burgers en organisaties helpt bij het zelf dragen van verantwoordelijkheden, in plaats van onnodige regeldruk.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander woonbeleid waarbij de marktwerking wordt teruggedrongen en volkshuisvesting centraal komt te staan. De partij wil woningcorporaties weer volledig onder overheidstoezicht brengen, grootschalig investeren in sociale woningbouw, en huurprijzen stevig reguleren. Het doel is wonen betaalbaar, toegankelijk en eerlijk te maken voor iedereen, met bijzondere aandacht voor mensen met lagere inkomens.
BIJ1 wil dat woningcorporaties weer volledig onder controle van de overheid komen en democratisch worden ingericht, zodat bewoners directe zeggenschap krijgen over beleid en investeringen. Dit moet speculatie en winstbejag tegengaan en de focus leggen op betaalbaar wonen voor iedereen.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
De partij stelt voor om miljarden euro’s vrij te maken voor sociale woningbouw, coöperatieve woonvormen en verduurzaming van bestaande huurwoningen. Dit wordt gefinancierd door het afschaffen van subsidies aan vermogende huiseigenaren en het invoeren van tijdelijke woonlastencompensatie voor lagere inkomens.
“Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen.”
“Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000.”
BIJ1 wil alle huren verlagen, ook in de vrije sector, door bindende maximumprijzen in te stellen en te hoge huren met terugwerkende kracht te corrigeren. Hiermee wordt het probleem van onbetaalbare woonlasten direct aangepakt.
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
Om speculatie en woningtekorten tegen te gaan, wil BIJ1 leegstand zwaar beboeten en woningen na drie jaar leegstand onteigenen en toewijzen aan woningzoekenden.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
GroenLinks-PvdA spreekt zich in het verkiezingsprogramma expliciet uit tegen speculatie met grond en vastgoed, en wil dat de winsten van grondspeculanten ten goede komen aan de samenleving. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het afromen van speculatiewinsten, het invoeren van een opkoopbescherming en het actief terugbrengen van grond in publieke handen. Hun kernvisie is dat woningen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken.
GroenLinks-PvdA wil de winsten van grondspeculatie niet langer bij private partijen laten, maar deze inzetten voor het algemeen belang, met name woningbouw. Dit standpunt adresseert het probleem dat grondspeculanten zonder inspanning veel geld verdienen door bestemmingswijzigingen, terwijl de samenleving kampt met woningnood. Door speculatiewinsten af te romen en grond terug in publieke handen te brengen, wil de partij de woningmarkt eerlijker maken.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
De partij wil voorkomen dat woningen worden opgekocht door speculanten in plaats van mensen die er daadwerkelijk gaan wonen. Dit moet starters beschermen en de doorstroming op de woningmarkt bevorderen. Het beleid richt zich op het tegengaan van leegstand en het waarborgen dat woningen hun sociale functie behouden.
GroenLinks-PvdA wil dat de overheid actief grond opkoopt om deze weer in publieke handen te brengen. Dit moet de regie op woningbouw versterken en ervoor zorgen dat schaarse grond wordt ingezet voor maatschappelijke doelen in plaats van private winstmaximalisatie.
“Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
Forum voor Democratie (FVD) is zeer kritisch over het huidige beleid rondom het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s door het Centraal Planbureau (CPB). FVD vindt dat het CPB te beperkt rekent binnen bestaande beleidskaders en pleit daarom voor afschaffing van het CPB en andere planbureaus, zodat politiek weer over fundamentele keuzes en alternatieven kan gaan. FVD wil dat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten, maar door democratische keuzes, en stelt voor om het CPB alleen adviserend te laten zijn bij grote infrastructurele projecten.
FVD stelt dat het CPB alleen voorstellen doorrekent die binnen bestaande beleidskaders passen, waardoor fundamentele alternatieven buiten beeld blijven. Dit belemmert volgens FVD het democratische debat en de mogelijkheid om echt andere keuzes te maken.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Als dat soort vragen buiten de reikwijdte van het CPB vallen - wat héb je dan aan een ‘doorrekening’?”
FVD wil het CPB, samen met andere adviesorganen, volledig afschaffen om te voorkomen dat beleid wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs in plaats van door gekozen politici.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
FVD erkent dat het CPB een adviserende rol kan hebben bij grote infrastructurele projecten, maar wil niet dat het CPB de politieke koers bepaalt.
“Het CPB mag ons adviseren wanneer we de bouw van onze nieuwe luchthaven in de Noordzee gaan financieren of wanneer we de begroting opstellen voor de aanbouw van een kerncentrale.”
De SGP vindt dat de Rijksoverheid de regie moet nemen over het beleid 4938041282, maar wil provincies en gemeenten ruimte geven voor eigen afwegingen. De partij legt nadruk op het aanpakken van woningnood, waarbij procedures worden vereenvoudigd en de impact van migratie en echtscheidingen wordt meegenomen. Concrete voorstellen zijn onder meer het verminderen van bezwaarprocedures, het herijken van planschadevergoedingen en het invoeren van een stikstofvrijstelling voor woningbouw.
De SGP wil dat de landelijke overheid de hoofdlijn bepaalt, maar dat provincies en gemeenten zelfstandig kunnen afwegen hoe beleid 4938041282 wordt uitgevoerd. Dit moet leiden tot maatwerk en betere aansluiting bij lokale behoeften, vooral gezien de toegenomen vraag naar woningen door migratie en echtscheidingen.
“De SGP vindt dat de Rijksoverheid regie moet hebben, maar provincies en gemeenten houden nadrukkelijk ruimte voor zelfstandige afwegingen, waarbij provincies ruimhartig faciliteren. Er moet meer aandacht komen voor de toegenomen vraag naar woningen, zoals de impact van migratie en van echtscheidingsproblematiek.”
Om de woningnood effectief aan te pakken, wil de SGP dat juridische procedures niet onnodig vertragen en dat het aantal bezwaarprocedures wordt verminderd. De positie van woningzoekenden moet zwaarder wegen en er komen voorwaarden aan het indienen van bezwaren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen. Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
De SGP stelt voor om woningbouwprojecten vrij te stellen van stikstofregels, zodat deze projecten sneller kunnen doorgaan en de woningnood wordt verminderd.
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil de normen voor planschadevergoeding herijken en waar nodig herzien, om het woningbouwproces eerlijker en efficiënter te maken.
“Normen voor de vergoeding van planschade worden herijkt en zo nodig herzien.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen. De partij wil dat arbeids- en studiemigranten tijdens hun verblijf opgebouwde AOW-rechten bij vertrek afkopen, en legt meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen om het aantal migranten te beperken. Hun visie is gericht op beheersing, duidelijkheid en het voorkomen van langdurige administratieve lasten voor de overheid.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Dit moet overbelasting van systemen voorkomen en leiden tot een beheersbare migratiestroom. De partij adresseert hiermee het probleem van een te grote druk op overheidsdiensten en de betaalbaarheid van sociale voorzieningen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Om administratieve lasten en langdurige uitkeringsverplichtingen te voorkomen, wil 50PLUS dat arbeids- en studiemigranten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek uit Nederland. Dit voorkomt dat de overheid decennia later kleine uitkeringen moet verzorgen aan moeilijk te traceren rechthebbenden.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
BVNL pleit voor het volledig afschaffen van zorg in natura en het aanbieden van alle zorg via een Persoonsgebonden Budget (PGB), zodat zorgbehoevenden maximale regie krijgen en bureaucratie wordt verminderd. Daarnaast wil BVNL alle geldstromen in de zorg transparant maken en verspilling tegengaan, met een sterke focus op deregulering en individuele autonomie. Hun visie is dat minder overheidsbemoeienis en meer keuzevrijheid leiden tot betere, efficiëntere zorg.
BVNL wil zorg in natura afschaffen en alle zorg aanbieden via een PGB, zodat mensen zelf kunnen bepalen welke zorg ze ontvangen. Dit moet de regie bij de zorgbehoevende leggen, bureaucratie verminderen en past bij hun streven naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
BVNL wil volledige transparantie over alle geldstromen in de zorg en samen met zorgverleners verspilling en inefficiënte regelgeving aanpakken. Het doel is om goedkopere, betere en slimmere zorg mogelijk te maken door onnodige regels te schrappen.
“Alle geldstromen in de zorg worden inzichtelijk gemaakt. Van premies en subsidies tot PGB’s en Wlz-gelden. We willen precies weten waar elke euro blijft.”
“Samen met zorgverleners wordt bekeken waar verspilling zit, waar wet- en regelgeving efficiëntie in de weg staat en waar deregulering mogelijk is. Deze regels worden aangepast als ze goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.”
De SP pleit voor een dienstbare overheid die het belang van burgers centraal stelt en afstand neemt van neoliberaal beleid. Ze willen een kleinere, efficiëntere overheid met minder managementlagen, waarbij regels worden getoetst op hun effect voor de burger en er ruimte is voor maatwerk en redelijkheid.
De SP vindt dat de overheid geen bedrijf is, maar er is voor de bevolking. Ze willen af van een bureaucratische, inefficiënte overheid en pleiten voor een kleinere, dienstbare overheid die maatwerk levert en het vertrouwen van burgers herstelt.
“De overheid is geen bedrijf, maar is er voor de bevolking. Zo voelt het voor mensen vaak niet. Decennia aan neoliberaal beleid heeft de overheid groter, inefficiënter en duurder gemaakt. We zetten in op een overheid die werkelijk successen boekt voor mensen, en minder in de papieren werkelijkheid leeft.”
“Regels zijn een middel, geen doel. De uitwerking van beleid moet altijd worden getoetst op het effect voor de burger, met ruimte voor redelijkheid, maatwerk en rechtvaar digheid. Wij willen een overheid die je kunt spreken, met een menselijk gezicht. Zo herstellen we het vertrouwen in onze overheid.”
“Een dienstbare overheid is een kleinere overheid. De overheid moet mensen dienen en geen protocollen. Overbodige managementlagen maken de overheid ingewikkelder en duurder, tegelijkertijd loopt de uitvoering vast.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma