50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat migratievormen onderscheidt en inzet op beperking van asiel-, arbeids- en studiemigratie om overbelasting van systemen te voorkomen. De partij wil onder meer het Vluchtelingenverdrag aanpassen, de instroom beperken tot een maximum en werkgevers en onderwijsinstellingen mede verantwoordelijk maken voor arbeids- en studiemigratie. Nieuwe Nederlanders moeten aan duidelijke voorwaarden voldoen, zoals taalbeheersing, en er komt geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door strengere voorwaarden te stellen aan toelating en verblijf. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de verantwoordelijkheid te delen met werkgevers en onderwijsinstellingen. De partij pleit voor aanpassing van het Vluchtelingenverdrag, beperking van de instroom, en het intrekken van de spreidingswet.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
50PLUS wil dat nieuwe Nederlanders niet alleen rechten, maar ook plichten hebben, waaronder het beheersen van de Nederlandse taal. Er worden strengere eisen gesteld aan toelating en verblijf, en overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel.
“Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
Om administratieve lasten en toekomstige uitkeringsproblemen te voorkomen, wil 50PLUS dat arbeids- en studiemigranten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek uit Nederland.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
BBB pleit voor een streng en restrictief migratiebeleid, met nadruk op het beperken van asielinstroom, het aanscherpen van procedures en het stimuleren van terugkeer. De partij wil onderscheid maken tussen verschillende typen migranten, gezinshereniging beperken, internationale verdragen herzien en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. Centraal staat het beheersbaar maken van migratie om druk op samenleving, huisvesting en verzorgingsstaat te verminderen.
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere procedures, beperking van verblijfsrechten en het sneller beëindigen van verblijfsvergunningen bij misbruik of terugkeer naar het land van herkomst. Dit moet de druk op opvang, huisvesting en samenleving verlichten.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Herhaalde asielaanvragen buiten Schengenzone. Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
“De Asielnoodmaatregelenwet invoeren. Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
BBB wil actief inzetten op het stimuleren van vrijwillige terugkeer en, waar nodig, gedwongen uitzetting van afgewezen asielzoekers en overlastgevers. Remigratie wordt gezien als essentieel om massaimigratie en integratieproblemen aan te pakken.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB wil internationale verdragen, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, herzien of opzeggen om nationaal migratiebeleid mogelijk te maken dat de instroom beperkt en uitvoerbaar is.
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en sluiten niet meer aan bij de huidige realiteit.”
BBB wil opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk buiten Europa organiseren en pleit voor strengere grensbewaking, inclusief fysieke barrières en het beperken van NGO-activiteiten die migratie faciliteren.
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
“Nederland steunt de plaatsing en uitbreiding van grenshekken en andere fysieke maatregelen aan de buitengrenzen van Europa, ook met grensbarrières op zee, om smokkelboten te weren.”
“In navolging van Duitsland schrappen we subsidies aan NGO’s die migranten op zee oppikken. Deze onverantwoordelijke zogenaamde reddingsacties bevorderen het afleggen van levensgevaarlijke routes en spelen mensensmokkelaars in de kaart.”
BBB wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen bij het toewijzen van sociale huurwoningen, om de positie van Nederlandse woningzoekenden te beschermen.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
DENK pleit voor een krachtig sociaal beleid gericht op het vergroten van bestaanszekerheid, het bestrijden van armoede en het verkleinen van ongelijkheid. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het verhogen van het minimumloon, het verlagen van BTW op boodschappen, het afschaffen van het eigen risico in de zorg en het investeren in betaalbare woningen. DENK wil dat de overheid actief ingrijpt om het leven betaalbaarder te maken en kwetsbare groepen beter te beschermen.
DENK ziet het vergroten van bestaanszekerheid en het bestrijden van armoede als topprioriteit. De partij wil het minimumloon verhogen, uitkeringen koppelen aan het minimumloon en extra investeren in armoedebestrijding om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen.
“Wij willen een eerlijk loon voor alle Nederlanders. Daarom zijn wij voor een verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur.”
“Werkloosheidsuitkeringen en bijstandsuitkeringen zullen voldoende stijgen met de prijzen om de koopkracht van mensen op peil te houden. De koppeling met het minimumloon blijft bestaan.”
“Wij staan voor extra investeringen in armoedebestrijding en in toegankelijkere armoederegelingen. Er komt een fulltime Minister voor Armoedebestrijding.”
Om de kosten van het dagelijks leven te verlagen, wil DENK prijsmaatregelen nemen, de BTW op boodschappen verlagen en een energietoeslag behouden zolang de prijzen hoog zijn. Dit moet vooral mensen met lage inkomens helpen.
DENK wil de zorgkosten voor burgers verlagen door het eigen risico volledig af te schaffen en de zorgpremie te verlagen, met name voor lage- en middeninkomens. Ook wordt het basispakket uitgebreid en wordt ingezet op het beperken van winsten in de zorgsector.
DENK wil het woningtekort aanpakken door jaarlijks 100.000 woningen te bouwen, een Rijkswoningbouwfonds op te richten en huurprijsbescherming uit te breiden. De partij wil ook investeren in verduurzaming en het makkelijker maken voor mensen om een betaalbare koopwoning te krijgen.
“Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
Om bestaanszekerheid te versterken, wil DENK belastingverlagingen voor lage en middeninkomens en investeert de partij in tegemoetkomingen voor deze groepen.
“We versterken de bestaanszekerheid door het invoeren van belastingverlagingen voor mensen met lage en middeninkomens en investeren in toereikende tegemoetkomingen.”
De PVV is uitgesproken kritisch over beleid 3497570236 en pleit voor een volledige stop op asiel en immigratie, het sluiten van grenzen, en het intrekken van de Spreidingswet. De partij wil Nederland soeverein maken op het gebied van asiel en immigratie, onder meer door verdragen op te zeggen en een opt-out binnen de EU af te dwingen. De kern van hun visie is dat Nederland weer "de baas in eigen land" moet worden en dat opvang en huisvesting van asielzoekers en statushouders drastisch wordt teruggedrongen.
De PVV wil een volledige asielstop, het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, en het terugsturen van Oekraïense mannen. Dit standpunt is gebaseerd op de overtuiging dat Nederland overvol is en dat de kosten en overlast van asielopvang te hoog zijn. De partij ziet asiel en immigratie als de kern van veel maatschappelijke problemen en wil daarom radicaal ingrijpen.
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne.”
“De PVV zet de Nederlanders wél op 1. Wij voeren onmiddellijk een azc-stop in, gaan azc’s sluiten, asielzoekers aan de grens terugsturen, criminele vreemdelingen uitzetten – en Nederland terugveroveren.”
“Nederland is Nederland niet meer. We hebben te veel vreemdelingen, te veel asielzoekers, te veel islam en veel te veel azc’s. Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot. De PVV is er klaar mee. Het roer moet drastisch om.”
De PVV wil de Spreidingswet direct intrekken en alle azc’s die sinds de invoering zijn geopend sluiten. Dit is bedoeld om te voorkomen dat gemeenten worden gedwongen asielzoekers op te nemen tegen de wil van de lokale bevolking.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De partij streeft naar een opt-out op asiel en immigratie door het inzetten van veto’s in de EU en het opzeggen van internationale verdragen die volgens de PVV Nederland beperken in haar asielbeleid. Dit moet Nederland weer volledige controle geven over wie het land binnenkomt.
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De PVV wil dat statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen en dat de gemeentelijke taakstelling voor verplichte huisvesting van statushouders wordt geschrapt. Dit is bedoeld om de positie van Nederlanders op de woningmarkt te beschermen.
De PVV wil dat vreemdelingen en statushouders na veroordeling voor een misdrijf direct worden uitgezet en hun verblijfsstatus verliezen, evenals bij fraude of het weigeren van werk of woning.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
NSC pleit voor een streng, realistisch en breed migratiebeleid dat alle vormen van migratie adresseert, met nadruk op beheersing van instroom en het beperken van negatieve gevolgen voor woningmarkt, zorg en samenleving. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een werkgeversheffing op arbeidsmigratie, versobering van kennismigratie, beperking van asielinstroom via een tweestatusstelsel, en het aanscherpen van werk- en inburgeringsverplichtingen voor statushouders. Hun visie is dat migratiebeleid een kerntaak van de overheid is om demografische druk en maatschappelijke spanningen te beheersen.
NSC ziet migratie als de belangrijkste factor achter bevolkingsgroei en maatschappelijke druk, en wil daarom alle vormen van migratie (arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie) met effectieve, uitvoerbare maatregelen aanpakken. De partij wijst het idee af dat migratie een natuurverschijnsel is en wil af van een hulpeloze houding, met beleid dat voorspelbaar en werkbaar is.
“De demografische ontwikkeling van Nederland laat zien dat de bevolking alleen nog maar groeit door buitenlandse migratie. Elk jaar neemt onze bevolking toe met de omvang van een stad als Maastricht. Dit verergert de problemen op de woningmarkt, vergroot de druk op zorg en onderwijs en leidt tot culturele en religieuze spanningen.”
“Te lang is migratie in Nederland beschouwd als een natuurverschijnsel dat ons overkomt. Nieuw Sociaal Contract wil af van deze hulpeloze houding. We staan voor een streng en realistisch migratiebeleid. Niet gebaseerd op loze kreten die praktisch niet uitvoerbaar zijn, maar op werkbare en effectieve maatregelen. Dat betekent dat we ons niet alleen focussen op asielmigratie maar alle vormen van migratie aanpakken: arbeidsmigratie, kennismigratie, studiemigratie en asielmigratie.”
“Het is een kerntaak van de overheid - en een basis voor het sociaal contract - om migratie in goede banen te leiden en te letten op de demografie. Het voeren van migratiebeleid is het belangrijkste middel dat een land...”
Om de instroom van arbeidsmigranten te beperken en misstanden te bestrijden, stelt NSC een werkgeversheffing voor sectoren met veel arbeidsmigranten voor, en wil het de voordelen voor kennismigranten verder versoberen. Hiermee wil de partij het verdienmodel van laagbetaalde arbeid ontmoedigen en innovatie stimuleren.
“Zo voeren we naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor sectoren met veel arbeidsmigranten; de opbrengsten worden benut om meer startbanen te creëren en voor het gebruik van arbeidsbesparende technologie. Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
“Aanpak arbeidsmigratie door misstanden en uitbuiting tegen te gaan. Afscheid nemen van het verdienmodel laagbetaalde arbeid door een werkgeversheffing.”
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
NSC wil de asielinstroom beperken door strenge, uitvoerbare maatregelen, opvang in de regio, en het opnieuw invoeren van een tweestatusstelsel dat onderscheid maakt tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken. Voor de grootste groep asielzoekers is opvang tijdelijk en gericht op terugkeer.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil dat statushouders direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering, met aangescherpte verplichtingen tot werk en scholing en uitbreiding van startbanen. Inburgering op de werkplek wordt het uitgangspunt.
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden. De belemmeringen om te gaan werken en zo bij te dragen aan onze economie moeten worden weggenomen. Inburgering op de werkplek moet het uitgangspunt zijn.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander woonbeleid waarin betaalbaarheid, sociale rechtvaardigheid en het terugdringen van marktwerking centraal staan. De partij wil huren verlagen, sociale woningbouw fors uitbreiden, leegstand streng aanpakken en grond terugnemen van speculanten. Hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat de overheid de regie moet nemen om dit te waarborgen.
BIJ1 wil dat huren omlaag gaan, ook in de vrije sector, en stelt bindende maximumprijzen voor om woekerhuren tegen te gaan. Dit moet direct de betaalbaarheid van wonen verbeteren en huisjesmelkers beperken.
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
De partij wil fors investeren in sociale woningbouw door een Nationaal Bouwbedrijf op te richten dat woningen bouwt voor mensen, niet voor winst. Projectontwikkelaars die alleen dure koopwoningen willen bouwen, worden buitenspel gezet.
“1 miljoen sociale woningen erbij. Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst. Zo zetten wij de projectontwikkelaars die weigeren om betaalbaar te bouwen, omdat ze alleen verdienen aan te dure koopwoningen, buitenspel.”
Om leegstand tegen te gaan, stelt BIJ1 hoge boetes in en wil zij na drie jaar leegstand woningen onteigenen en toewijzen aan woningzoekenden. Dit voorkomt speculatie en maakt meer woningen beschikbaar.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
BIJ1 wil dat bouw- en landbouwgrond niet langer in handen is van speculanten, maar teruggenomen wordt voor sociale woningbouw. Dit moet de macht van grote grondbezitters breken en bouwen voor de gemeenschap mogelijk maken.
“Onze grond weer van ons allemaal. Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals ASR, die 46.000 hectare oppotten en dat gebruiken om de overheid te chanteren. Deze grond pakken we terug en gebruiken we voor de bouw van sociale woningen.”
De partij wil woningcorporaties weer volledig onder controle van de overheid brengen en democratiseren, zodat bewonerscommissies bindende zeggenschap krijgen over beleid en investeringen.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
BIJ1 wil gentrificatie stoppen door bestaande bewoners het recht te geven terug te keren na renovatie voor dezelfde huurprijzen, en door kleine ondernemers en lokale cultuur te beschermen.
“We komen met een uitgebreid plan om gentrificatie te stoppen. Mensen die er al woonden, mogen na de verbouwing van hun huurwoning altijd terug verhuizen voor dezelfde huurprijzen. We zorgen dat ook kleine ondernemers en lokale cultuur kunnen blijven.”
De partij wil de hypotheekrenteaftrek in fasen afschaffen en het vrijgekomen geld investeren in sociale woningbouw, coöperatieve woonvormen en verduurzaming van bestaande huurwoningen.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af... Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen.”
Gemeenten moeten een transparant register bijhouden van vrijkomend vastgoed en bij verkoop voorrang geven aan wooncoöperaties of maatschappelijke projecten.
“Gemeenten worden verplicht om een transparant register van vrijkomend gemeentelijk vastgoed bij te houden en bij de verkoop voorrang te geven aan wooncoöperaties of andere maatschappelijke projecten en organisaties.”
JA21 pleit voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, waarbij nationale soevereiniteit en het beperken van instroom centraal staan. De partij wil migratieplafonds juridisch verankeren, de Spreidingswet intrekken, en illegaliteit strafbaar stellen. Concrete voorstellen richten zich op het beperken van asielopvang, het ontmoedigen van gezinshereniging, en het afdwingen van daadwerkelijke terugkeer bij afwijzing.
JA21 wil de bevolkingsgroei en migratie beperken door het invoeren van harde, wettelijk vastgelegde plafonds. Dit moet voorkomen dat Nederland verder groeit door migratie en geeft het parlement meer controle over wie wordt toegelaten.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil de Spreidingswet zo snel mogelijk intrekken en gemeenten niet langer verplichten statushouders met voorrang te huisvesten. Hiermee wil de partij de druk op de woningmarkt en sociale cohesie verminderen.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar wordt, net als in buurlanden. Ook opvangvoorzieningen voor illegalen moeten verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
JA21 wil gezinshereniging beperken door het aantal partners te maximeren, de inkomenseis te verhogen en de leeftijdsgrens te verhogen. Dit moet de instroom via gezinshereniging fors beperken.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
De VVD pleit voor een kleinere, effectievere overheid die minder regels en bureaucratie kent, met als doel meer ruimte te geven aan burgers en ondernemers. Ze willen structureel wet- en regelgeving schrappen, overheidsuitgaven beperken tot de groei van de economie, en kiezen voor investeren in kerntaken zoals veiligheid en infrastructuur. De partij benadrukt dat lastenverlichting en het beperken van overheidsbemoeienis centraal staan in hun visie op goed bestuur.
De VVD wil de overheid doelmatiger en effectiever maken door regeldruk en bureaucratie fors te verminderen. Dit moet burgers en ondernemers meer vrijheid geven en de overheid terugbrengen tot haar kerntaken. Het schrappen van wet- en regelgeving wordt verplicht gesteld voor alle departementen.
“Met een deltaplan ‘ontregelen’ willen we de overheid doelmatiger en effectiever maken, beleid en uitvoering dichter bij elkaar brengen, minder regeldruk en af van doorgeslagen bureaucratie.”
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
De VVD wil dat de groei van de overheidsuitgaven wordt beperkt tot maximaal de groei van de economie. Zo willen ze voorkomen dat de lasten voor burgers en ondernemers stijgen en de overheid te groot wordt.
De partij kiest ervoor om te bezuinigen op overheidsuitgaven in plaats van de lasten voor burgers en ondernemers te verhogen. Investeringen moeten vooral naar veiligheid en economische groei gaan, niet naar verdere uitbreiding van de verzorgingsstaat.
“Wij kiezen voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
“Omdat we transparant zijn over die keuzes, laten we ons programma doorrekenen door het CPB. We willen dat overheidsuitgaven niet harder groeien dan de economie.”
De VVD wil een structureel programma waarbij jaarlijks overbodige en tegenstrijdige regels worden geschrapt, met als doel het leven voor burgers en ondernemers eenvoudiger en goedkoper te maken.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
Het CDA kiest in haar verkiezingsprogramma voor een streng en beheersbaar migratiebeleid, met nadruk op het beperken van migratie en het hervormen van het asielstelsel. De partij stelt voor om asielaanvragen buiten Europa te behandelen, tijdelijke asielvergunningen in te voeren, en strengere eisen te stellen aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. CDA wil migratieovereenkomsten sluiten en gezinshereniging beperken tot het kerngezin.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de migratiestroom te beheersen. Daarnaast wordt het strafbaar als uitgeprocedeerde asielzoekers niet meewerken aan terugkeer. Dit beleid is bedoeld om grip te krijgen op migratie en de asielopvang te ontlasten.
Het CDA pleit voor tijdelijke asielvergunningen en wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Hiermee wil de partij het asielbeleid strenger en selectiever maken, en stapeling van asielverzoeken voorkomen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil migratieovereenkomsten sluiten met landen aan de Europese buitengrenzen en steunt het concept waarbij asielaanvragen in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht. Dit moet bijdragen aan het beperken van migratie en het waarborgen van mensenrechten.
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. In de migratieovereenkomsten worden mensenrechten geborgd.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
Het CDA wil op alle vormen van migratie streng sturen, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen. Dit standpunt onderstreept de wens om migratie structureel te beperken.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor streng milieubeleid waarbij vervuilers betalen, het terugdringen van schadelijke activiteiten centraal staat en de overheid meer regie neemt op toezicht en handhaving. Hun voorstellen richten zich op het stoppen van subsidies voor vervuilende sectoren, het invoeren van stevige heffingen en boetes, en het afdwingen van milieunormen op nationaal en Europees niveau.
De PvdD wil dat de kosten van milieuschade bij de veroorzakers worden gelegd en dat subsidies voor vervuilende activiteiten verdwijnen. Dit moet leiden tot een schonere leefomgeving en een eerlijkere verdeling van lasten.
“Vervuilers gaan meer betalen. We voeren de nationale CO₂-heffing opnieuw in en verhogen deze sneller, laten de belasting op ongerecycled plastic betalen door plasticproducenten, introduceren een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets en voeren een giftaks in op milieuschadelijke transacties. We voeren een slachttaks in die de maatschappelijke kosten reflecteert van de veehouderij.”
“Subsidies om de milieuschade van de veehouderij te beperken, worden niet meer besteed aan technologische lapmiddelen zoals zogenaamd emissiearme stalsystemen. Dat beleid heeft aantoonbaar gefaald en zorgt bovendien voor verdere schaalvergroting.”
“Biomassaverbranding voor energie krijgt geen subsidie meer.”
De partij wil dat de overheid de regie neemt over toezicht en handhaving, met meer capaciteit, strengere controles en hogere boetes voor bedrijven die de milieuregels overtreden.
“Het Rijk neemt de regie over het toezicht en de handhaving van milieuwetgeving en de bestrijding van milieucriminaliteit. Overheden werken nauwer samen, zodat bedrijven niet langer kunnen wegkomen met vervuiling door slim gebruik te maken van de mazen in het systeem.”
“De boetes worden stevig verhoogd en passend gemaakt bij de omzet van de beboete bedrijven. Bij veelplegers worden vergunningen sneller ingetrokken.”
De PvdD wil dat op Europees niveau vervuilende productie wordt belast, zodat de transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt versneld.
“Vervuilers gaan betalen, in plaats van bepalen. We willen dat vervuilende productie in heel Europa wordt belast.”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel volledig afschaffen en vervangen door één individueel basisbedrag, zodat mensen meer bestaanszekerheid en eenvoud krijgen. Ze pleiten voor het samenvoegen van verschillende regelingen en het drastisch vereenvoudigen van inkomensondersteuning, met als doel minder afhankelijkheid van toeslagen en meer financiële rust voor burgers.
D66 vindt het huidige toeslagenstelsel te complex en schadelijk voor bestaanszekerheid. Ze willen het systeem vervangen door één vast, individueel basisbedrag, waardoor mensen minder afhankelijk zijn van toeslagen en het systeem eenvoudiger en eerlijker wordt. Dit moet leiden tot meer duidelijkheid, minder stress en minder kans op fouten of terugvorderingen.
“En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
“Op de lange termijn vervangen we de toeslagen door een basisbedrag voor iedereen → Lees hier meer standpunten over belastingen en toeslagen.”
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
D66 wil de kinderopvang bijna gratis maken en in de toekomst helemaal gratis, en het kindgebonden budget en de kinderbijslag samenvoegen tot één regeling. Ook de zorgtoeslag wordt afgeschaft, zodat het systeem overzichtelijker wordt en gezinnen meer zekerheid krijgen.
“We maken kinderopvang op korte termijn bijna gratis en in de toekomst helemaal gratis. Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af.”
D66 wil het minimumloon en de bijstand verhogen, zodat minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Dit draagt bij aan een stevigere financiële basis en minder bureaucratie.
“Door de verhoging van het minimumloon en van de bijstand die daaraan gekoppeld is, zullen minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Zo komt de basis weer op orde.”
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen tegengaan en de winsten hiervan ten goede laten komen aan de samenleving. Ze pleiten voor het afromen van speculatiewinsten, het invoeren van een opkoopbescherming en het actief terugbrengen van grond in publieke handen. De kern van hun visie is dat woningen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken.
GroenLinks-PvdA vindt dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet naar speculanten moet gaan, maar naar de samenleving. Dit moet bijdragen aan het oplossen van de woningnood en het financieren van woningbouw.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
Om te voorkomen dat woningen worden opgekocht door beleggers en speculanten, wil GroenLinks-PvdA een landelijke opkoopbescherming invoeren. Zo krijgen starters en mensen die daadwerkelijk in de woning willen wonen meer kans.
De partij wil dat schaarse grond actief wordt opgekocht door de overheid, zodat deze weer in publieke handen komt en ingezet kan worden voor woningbouw in plaats van speculatie.
“Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
De SGP vindt dat de Rijksoverheid de regie moet nemen over beleid 3497570236, maar wil provincies en gemeenten ruimte geven voor eigen afwegingen. De partij legt nadruk op het aanpakken van de woningnood, waarbij procedures worden vereenvoudigd en extra eisen alleen zijn toegestaan als ze niet onnodig vertragen. De SGP wil dat de impact van migratie en echtscheidingen op de woningvraag expliciet wordt meegenomen.
De SGP pleit voor een centrale regierol van de Rijksoverheid, maar wil dat provincies en gemeenten zelfstandig kunnen afwegen en faciliteren. Dit moet leiden tot maatwerk en snellere besluitvorming, met aandacht voor lokale omstandigheden.
“De SGP vindt dat de Rijksoverheid regie moet hebben, maar provincies en gemeenten houden nadrukkelijk ruimte voor zelfstandige afwegingen, waarbij provincies ruimhartig faciliteren.”
De partij benoemt expliciet dat de toegenomen vraag naar woningen mede wordt veroorzaakt door migratie en echtscheidingsproblematiek. Beleidsmaatregelen moeten deze factoren meenemen om de woningnood effectief te bestrijden.
“Er moet meer aandacht komen voor de toegenomen vraag naar woningen, zoals de impact van migratie en van echtscheidingsproblematiek.”
De SGP wil dat extra (lokale) eisen alleen worden toegestaan als ze de woningnood helpen oplossen en niet onnodig vertragen. Juridische procedures mogen projecten niet traineren, en het aantal bezwaarprocedures wordt beperkt om sneller te kunnen bouwen.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren.”
“Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
Volt pleit voor het versterken van de democratie door het vergroten van de Tweede Kamer, het invoeren van parlementaire wetsverkenning en het verbeteren van transparantie en burgerinvloed. Hun belangrijkste voorstellen zijn het uitbreiden van het aantal Kamerzetels, het instellen van een verplicht lobbyregister, en het geven van uitvoeringsorganisaties het recht om onuitvoerbaar beleid te blokkeren. Volt wil zo het vertrouwen in de politiek herstellen en de effectiviteit van beleid vergroten.
Volt vindt dat de huidige Tweede Kamer te klein is om de complexiteit van het beleid goed te behandelen en wil daarom het aantal zetels fors uitbreiden. Dit moet leiden tot betere vertegenwoordiging en effectievere controle op beleid.
“We breiden de Tweede Kamer uit van 150 naar 250 zetels. Onze Tweede Kamer is namelijk te klein,”
Volt wil dat de Tweede Kamer al in een vroeg stadium nieuwe wetgeving op hoofdlijnen kan onderzoeken, zodat uitvoerbaarheid en maatschappelijke impact beter worden meegenomen. Dit moet beleidsblindheid voorkomen en de kwaliteit van wetgeving verhogen.
“Wij pleiten voor het invoeren van een parlementaire wetsverkenning. Hiermee krijgt de Tweede Kamer bij het ontwikkelen van nieuwe wetgeving al vroeg de gelegenheid om de beoogde wetgeving op hoofdlijnen te (laten) onderzoeken en adviezen van uitvoeringsorganisaties en de samenleving te verzamelen.”
Volt wil de transparantie rond belangenbehartiging vergroten door een verplicht en onafhankelijk lobbyregister in te voeren, en de regels voor lobbyen door oud-politici verder aan te scherpen. Dit moet de invloed van lobbyisten op beleid inzichtelijker en eerlijker maken.
“We voeren een verplicht lobbyregister in, naar Iers model.”
“We scherpen het lobbyverbod voor politieke topfuncties verder aan.”
Volt wil dat uitvoeringsorganisaties formeel kunnen aangeven wanneer beleid onuitvoerbaar is of burgers structureel in de knel brengt. Dit dwingt het kabinet tot heroverweging en voorkomt dat slecht beleid wordt doorgezet.
“We geven uitvoeringsorganisaties het recht om een ‘rode kaart’ te trekken tegen onuitvoerbaar beleid. Als wetgeving burgers structureel in de knel brengt, moeten uitvoeringsorganisaties dit formeel kunnen signaleren. Zo’n rode kaart verplicht het kabinet tot reactie, heroverweging of aanpassing van het beleid.”
De ChristenUnie benadrukt het belang van solide overheidsfinanciën, transparantie en het vermijden van consumptieve uitgaven op schuld. Ze willen investeren in zaken die zich terugverdienen, zoals woningbouw en infrastructuur, en laten hun plannen doorrekenen door het CPB om budgettaire degelijkheid te waarborgen. De partij kiest voor gerichte, houdbare keuzes die bijdragen aan brede welvaart en een duurzame toekomst.
De ChristenUnie vindt dat overheidsuitgaven verantwoord moeten zijn en dat investeringen gericht moeten zijn op zaken die het land structureel versterken. Ze keren zich tegen het financieren van consumptieve uitgaven met extra schuld, zoals het huidige kabinet doet, en kiezen voor investeringen die zichzelf terugverdienen.
“In tegenstelling tot het huidige kabinet gaan we geen consumptieve uitgaven financieren met meer schuld, maar stoppen we juist geld in investeringen die zich terugverdienen, zoals woningbouw, infrastructuur en energienetten.”
“Solide en houdbare overheidsfinancien zijn een randvoorwaarde voor de duurzame bloei van ons land.”
De partij hecht aan transparantie en laat haar financiële keuzes doorrekenen door onafhankelijke experts, zodat de gevolgen van het beleid inzichtelijk zijn voor burgers en beleidsmakers.
Forum voor Democratie (FVD) is zeer kritisch over het huidige beleid rondom het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s door het Centraal Planbureau (CPB), oftewel beleid 3497570236. FVD wil het CPB en vergelijkbare planbureaus volledig afschaffen, omdat zij vinden dat deze instituten politieke vernieuwing en fundamentele koerswijzigingen blokkeren. In plaats daarvan pleit FVD voor een kleinere, transparantere overheid zonder technocratische inmenging.
FVD stelt dat het CPB en andere planbureaus beleidsvernieuwing belemmeren door alleen voorstellen binnen bestaande kaders te beoordelen en zo politieke innovatie te frustreren. Zij willen deze instituten daarom volledig ontmantelen, zodat beleid niet langer door technocraten en lobbyclubs wordt bepaald, maar door gekozen politici en burgers.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
FVD vindt dat het CPB alleen voorstellen doorrekent die binnen bestaande juridische en beleidsmatige kaders passen, waardoor fundamentele koerswijzigingen niet serieus worden genomen. Dit beperkt volgens FVD het democratische debat en de keuzevrijheid van kiezers.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Deze zelfbeperking van het CPB vinden wij problematisch. Want het gaat ons er nu juist om, een aantal hoofdlijnen van het huidige beleid ... te heroverwegen.”
Hoewel FVD het CPB wil afschaffen, erkennen ze dat bij grote infrastructurele projecten een financiële berekening soms nuttig kan zijn. In die gevallen mag het CPB adviseren, maar alleen op verzoek en niet als norm.
“Het CPB mag ons adviseren wanneer we de bouw van onze nieuwe luchthaven in de Noordzee gaan financieren of wanneer we de begroting opstellen voor de aanbouw van een kerncentrale.”
De SP pleit voor een streng en sociaal beleid rond beleid 3497570236, met nadruk op het beschermen van arbeidsmigranten tegen uitbuiting en het aanpakken van misstanden bij arbeidsmigratie. De partij wil onder meer een vergunningstelsel voor uitzendbureaus, strengere handhaving, en betere huisvesting en taaleisen voor arbeidsmigranten. De kern van hun visie is dat arbeidsmigratie niet mag dienen als verdienmodel voor bedrijven, maar fatsoenlijk en eerlijk moet zijn voor iedereen.
De SP wil misstanden bij arbeidsmigratie aanpakken door een vergunningstelsel voor uitzendbureaus in te voeren, de Arbeidsinspectie uit te breiden en bedrijven bij overtredingen te sluiten. Hiermee wil de partij uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden tegengaan.
“We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn. De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
De SP stelt voor om bij misstanden boetes op te leggen aan bedrijven, waarbij het geld direct ten goede komt aan de getroffen arbeidsmigranten als terugkeer- of overbruggingsbudget.
“Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget.”
Om de veiligheid van arbeidsmigranten te waarborgen, wil de SP strikte taaleisen invoeren voor arbeidsmigranten die in potentieel gevaarlijke sectoren werken.
“Er komen strikte taaleisen voor arbeidsmigranten die in potentieel gevaarlijke sectoren werken, zoals de bouw.”
BVNL wil het beleid 3497570236 volledig afschaffen. Zij vinden dat deze regelgeving leidt tot onnodige bureaucratie, belemmert financiering en pakt nauwelijks criminelen. BVNL kiest voor volledige afschaffing in plaats van aanpassing of vereenvoudiging.
BVNL beschouwt de WWFT als een bureaucratische belemmering die nauwelijks effectief is in het bestrijden van criminaliteit. Volgens BVNL veroorzaakt de wet vooral blokkades bij financiering en moet deze daarom volledig worden afgeschaft.
“De Wet op Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT) wordt afgeschaft.”
“Vereenvoudig de WWFT, de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme. Deze wet leidt tot enorme blokkades bij het verkrijgen van financieringen, en er worden nauwelijks criminelen door gepakt.”