NSC pleit voor een voorspelbaar en stimulerend beleid voor woningbouw, met nadruk op langjarige afspraken met woningcorporaties, het versnellen van procedures en het vergroten van investeringscapaciteit. De partij wil fiscale en juridische belemmeringen voor woningbouw verminderen en zet in op meer sociale en betaalbare woningen, ondersteund door concrete financiële maatregelen. Hun visie is gericht op het bieden van zekerheid en het aanpakken van knelpunten in de woningmarkt.
NSC wil verplichte, langjarige afspraken maken met woningcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035, gekoppeld aan heldere regionale doelen. Dit moet zorgen voor voorspelbaarheid en zekerheid in het woningbouwbeleid, met nadruk op sociale huur en betaalbare middenhuur/-koop.
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035. Deze prestatieafspraken tussen Rijk en woningcorporaties zijn gekoppeld aan heldere woningbouwdoelen per regio.”
Om de wooncrisis aan te pakken, wil NSC bezwaarprocedures verkorten, strikte termijnen stellen aan gemeentelijke goedkeuring en extra middelen inzetten om processen te versnellen. Ook wordt €2 miljard extra geïnvesteerd in een versnellingsfonds.
“Locaties die vanwege de wooncrisis zeer snel moeten worden bebouwd volgen een verkorte (bezwaar)procedure. Provincies krijgen een belangrijke stem in het aanwijzen van deze versnellingslocaties.”
“De gemeentelijke goedkeuring van bouwplannen wordt aan strikte termijnen gebonden en de mogelijkheden voor bezwaar en beroep worden ingeperkt. Waar nodig geven we gemeenten mensen, kennis en middelen om processen te versnellen.”
“We investeren € 2 miljard extra in een versnellingsfonds voor de woningmarkt. Met het geld worden woningbouwprojecten sneller uitgewerkt, concrete knelpunten aangepakt en vergunningen eerder verleend.”
NSC wil fiscale heffingen voor corporaties verlagen of afschaffen, een Europese uitzondering op staatssteunregels voor middenhuur, en belastingmaatregelen nemen om investeringscapaciteit te vergroten. Dit moet het voor corporaties en investeerders aantrekkelijker maken om te bouwen.
“Om ervoor te zorgen dat woningcorporaties ook in de toekomst kunnen investeren in duurzame woningbouw worden voor corporaties fiscale heffingen die bedoeld zijn voor commerciële partijen, op korte termijn verlaagd of afgeschaft.”
“We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
“Daarom willen we een Europese uitzondering op staatssteunregels voor midden-huur (vergelijkbaar met de vrijstelling voor sociale diensten van algemeen economisch belang DAEB) en een Europees Woningfonds.”
“Om investeren in woningbouw te stimuleren nemen we belastingmaatregelen die de investeringscapaciteit van woningbouwcorporaties en private investeerders vergroten.”
NSC wil het voor corporaties weer mogelijk maken om lage- en middenhuurwoningen te bouwen, onder heldere voorwaarden en met garanties van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw en verruimde Europese staatssteunregels.
“Daarnaast willen we het voor corporaties weer mogelijk maken om lage- en midden- huurwoningen te bouwen. Dit onder heldere voorwaarden en met garanties van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en verruimde Europese staatssteunregels.”
De PVV is uitgesproken kritisch op beleid 2803798146 en pleit voor het schrappen van verplichtingen, lastenverzwaringen en extra regels die voortkomen uit dit beleid. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van verplichte verduurzaming, het stoppen van nieuwe klimaatmaatregelen en het verlagen van lasten voor burgers en bedrijven. De kern van hun visie is dat beleid 2803798146 leidt tot onnodige kosten, betutteling en belemmeringen voor gewone Nederlanders en ondernemers.
De PVV verzet zich tegen verplichtingen en lastenverzwaringen die voortkomen uit beleid 2803798146, zoals verplichte warmtepompen, elektrificatie en zero-emissiezones. Zij vinden dat deze maatregelen de energierekening verhogen, bedrijven wegjagen en de vrijheid van burgers beperken.
“Geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas af”
“Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart.”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Geen enkele nieuwe windturbine er meer bij; geen nieuwe zonneparken”
“We stoppen met het eindeloze geneuzel over duurzaam en circulair bouwen. Er komen geen verplichte warmtepomp en geen nieuwe duurzaamheidseisen; we gaan ook niet verplicht van het gas af.”
De PVV wil de financiële druk van beleid 2803798146 verlichten door belastingen en accijnzen te verlagen en klimaatuitgaven te schrappen. Zij stellen dat de huidige lasten burgers en ondernemers onnodig zwaar treffen.
De PVV vindt dat beleid 2803798146 leidt tot onnodige overheidsbemoeienis en betutteling van burgers. Zij willen een einde maken aan campagnes en regels die het dagelijks leven beïnvloeden zonder aantoonbaar nut.
“Ook stoppen we met alle betutteling van de overheid, zoals de klimaatcampagne Zet ook de knop om: 'gebruik een herbruikbaar tasje, gebruik wasbare luiers, eet vaker vega(n), maak je eigen compost, douche korter' – de lijst met belachelijke tips is eindeloos.”
De ChristenUnie wil het beleid rond beleid 2803798146 radicaal vereenvoudigen en eerlijker maken, met als kernpunten het vervangen van het huidige toeslagenstelsel door een eenvoudige belastingkorting en het verhogen van de kinderbijslag naar €4.500 per kind per jaar. Het verlagen van kinderarmoede wordt een wettelijk doel, en gezinnen moeten kunnen rekenen op voldoende en eenvoudige financiële steun zonder onzekerheid of terugvorderingen. De partij kiest voor structurele, integrale oplossingen en een dienstbare overheid die gezinnen centraal stelt.
De ChristenUnie vindt het huidige systeem van toeslagen en financiële steun te complex en onrechtvaardig. Ze willen dit vervangen door een eenvoudige belastingkorting en een verhoogde kinderbijslag, zodat gezinnen zekerheid en voldoende steun krijgen en kinderarmoede wordt uitgebannen. Dit beleid is bedoeld om onzekerheid, terugvorderingen en bureaucratie te voorkomen.
“In plaats van de huidige kinderbijslag en kindgebonden budget, komt er voor elk kind € 4.500 per jaar beschikbaar. Het verlagen van kinderarmoede wordt een wettelijk doel.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“Daarom verhoogt de ChristenUnie de kinderbijslag naar € 4500 per kind per jaar, maken we de kinderopvang en gastouderopvang (zo goed als) gratis en vereenvoudigen we de verlofregelingen zodat ouders er kunnen zijn voor hun kinderen als dat nodig is.”
“De ChristenUnie wil kinderarmoede uitbannen en komt daarom met een radicaal ander voorstel voor belastingen en toeslagen. Het verlagen van kinderarmoede wordt een wettelijk doel.”
De partij stelt dat het huidige belasting- en toeslagenstelsel te ingewikkeld is, wat leidt tot onzekerheid en onrechtvaardigheid voor gezinnen. Ze pleiten voor een fundamentele herziening, waarbij het systeem begrijpelijk, eerlijk en uitvoerbaar wordt gemaakt.
“Ons belastingstelsel is stuk. Door de wirwar aan schijven, inkomensafhankelijke heffingskortingen en toeslagen is het voor de meeste mensen een volslagen mysterie hoeveel belasting ze betalen.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting.”
“De ChristenUnie heeft goede blauwdrukken uitgewerkt om het belastingstelsel en de sociale zekerheid te vereenvoudigen en te verbeteren.”
Het bestrijden van kinderarmoede is voor de ChristenUnie een topprioriteit. Ze willen dit niet alleen als beleidsdoel, maar wettelijk vastleggen, zodat de overheid verplicht wordt om kinderarmoede daadwerkelijk te verminderen.
“Het verlagen van kinderarmoede wordt een wettelijk doel.”
DENK maakt van bestaanszekerheid en armoedebestrijding een topprioriteit, met concrete voorstellen als het verhogen van het minimumloon, verlagen van BTW op boodschappen, en het instellen van een fulltime minister voor armoedebestrijding. De partij wil inkomensondersteuning verbeteren, schuldenproblematiek aanpakken, en sociale uitkeringen koppelen aan de prijsontwikkeling om koopkracht te waarborgen. DENK kiest voor structurele investeringen en wettelijke maatregelen om armoede en ongelijkheid terug te dringen.
DENK wil de inkomenspositie van werkenden versterken door het minimumloon fors te verhogen. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het vergroten van bestaanszekerheid.
“Wij willen een eerlijk loon voor alle Nederlanders. Daarom zijn wij voor een verhoging van het minimumloon naar 18 euro per uur.”
Om de kosten van levensonderhoud te verlagen, stelt DENK voor om de BTW op boodschappen te verlagen en prijsmaatregelen te nemen. Dit moet direct de koopkracht van mensen met een laag inkomen verbeteren.
“Wij willen dat de prijzen van boodschappen omlaag gaan. Dit doen wij door het nemen van prijsmaatregelen en het verlagen van de BTW.”
DENK wil tijdelijke en structurele inkomensondersteuning bieden aan mensen met een laag inkomen, onder andere via een energietoeslag zolang de prijzen hoog zijn, en door armoederegelingen toegankelijker te maken.
DENK wil schulden sneller signaleren, schulden overnemen, en menswaardig incasseren als norm stellen. De overheid moet zich als schuldeiser voorbeeldig gedragen en de beslagvrije voet verhogen.
Om de koopkracht van mensen met een uitkering te beschermen, wil DENK dat uitkeringen meestijgen met de prijzen en gekoppeld blijven aan het minimumloon.
“Werkloosheidsuitkeringen en bijstandsuitkeringen zullen voldoende stijgen met de prijzen om de koopkracht van mensen op peil te houden. De koppeling met het minimumloon blijft bestaan.”
DENK wil gezinnen ondersteunen door de kinderbijslag en het kindgebonden budget te verhogen en de uitbetaling maandelijks te maken, naar voorbeeld van Duitsland en België.
“Wij willen gezinnen ondersteunen met een hogere kinderbijslag en een hoger kindgebonden budget. En in plaats van één keer per drie maanden, wordt de kinderbijslag elke maand uitbetaald. Net als in Duitsland en België.”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel volledig afschaffen en vervangen door één individueel basisbedrag, zodat het systeem eenvoudiger, eerlijker en minder foutgevoelig wordt. Ze koppelen dit aan een verhoging van het minimumloon en bijstand, zodat minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen en bestaanszekerheid wordt vergroot. D66 benadrukt het belang van begrijpelijke, toegankelijke ondersteuning en het voorkomen van nieuwe schandalen zoals bij de toeslagenaffaire.
D66 vindt het huidige toeslagenstelsel te complex, foutgevoelig en schadelijk voor het vertrouwen in de overheid. Ze willen het systeem drastisch vereenvoudigen door alle toeslagen te vervangen door één individueel basisbedrag, zodat mensen beter weten waar ze aan toe zijn en minder afhankelijk zijn van ingewikkelde regelingen. Dit moet leiden tot meer bestaanszekerheid en minder stress en onzekerheid voor burgers.
“En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af. Het individuele basisbedrag zorgt ervoor dat het inkomen van mensen op peil blijft.”
D66 wil bestaanszekerheid vergroten door het minimumloon en de daaraan gekoppelde bijstand te verhogen, zodat minder mensen überhaupt toeslagen nodig hebben. Dit vermindert de afhankelijkheid van complexe regelingen en voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen.
“Door de verhoging van het minimumloon en van de bijstand die daaraan gekoppeld is, zullen minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Zo komt de basis weer op orde.”
D66 wil dat het nieuwe systeem begrijpelijk en toegankelijk is, zodat mensen niet langer bang hoeven te zijn voor fouten of terugvorderingen. Ze willen het recht op begrijpelijke taal wettelijk vastleggen en de menselijke maat terugbrengen in de uitvoering.
“Mensen kunnen beter ondersteuning vinden in een systeem dat ze beter begrijpen.”
“De overheid moet fysiek en digitaal toegankelijk zijn. Elke gemeente krijgt ten minste één overheidsloket, waar zoveel mogelijk organisaties bereikbaar zijn. Het recht op begrijpelijke taal leggen we vast in de wet.”
D66 erkent de schade van het toeslagenschandaal en wil dat gedupeerden snel duidelijkheid en compensatie krijgen via normbedragen en vaste vergoedingen, zodat zij hun leven weer kunnen oppakken zonder eindeloze procedures.
“De huidige werkwijze met de Commissie Werkelijke Schade werkt niet goed. Het duurt te lang, en ouders en kinderen moeten te veel uitleggen en verdedigen dat zij grote (emotionele) schade hebben geleden. Daarom gaan we werken met normbedragen om benadeelde gezinnen te compenseren, met onder andere vaste vergoedingen voor vaker voorkomende schade (zoals scheidingen).”
BVNL pleit voor een drastische verkleining van de overheid, het terugdringen van bureaucratie en het afschaffen van subsidies, adviesorganen en niet-kerntaken. Hun kernvisie is dat de overheid zich moet beperken tot kerntaken, met meer autonomie voor burgers en minder overheidsbemoeienis, onder andere door deregulering en het schrappen van overheidsuitgaven.
BVNL wil de rijksoverheidsuitgaven fors terugbrengen door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken. Dit moet leiden tot een kleinere overheid en minder bureaucratie, omdat volgens BVNL de overheid te groot is geworden en te veel controle uitoefent.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
BVNL vindt dat de overheid grossiert in zinloze regels en wil fors dereguleren, met name op de woningmarkt, arbeidsmarkt, pensioensector en in de zorg. Dit moet leiden tot meer vrijheid voor burgers en ondernemers en een efficiëntere overheid.
“BVNL wil inzetten op deregulering. De overheid grossiert in zinloze regels en wetten en dat moet fors verminderen. Met name de woningmarkt, de arbeidsmarkt, de pensioensector en de zorg moeten worden gedereguleerd.”
BVNL wil de macht weghalen bij de centrale overheid en terugleggen bij burgers, gemeenten en de vrije markt. Landelijk moet alleen geregeld worden wat niet lokaal kan, om zo kleinschaligheid en autonomie te bevorderen.
“Dit doen we door een groot deel van de macht weg te halen bij de Staat en weer terug te leggen bij de mensen. Bureaucraten mogen niet de inrichting van Nederland bepalen, dat kunnen de mensen heel goed zelf.”
“BVNL streeft kleinschaligheid na. Het doel is om zoveel mogelijk bottom-up te regelen. Dus vanuit de gemeente, dan de provincie en als het niet anders kan nationaal, maar bij voorkeur via de vrije markt.”
BVNL wil subsidies en adviesorganen afschaffen als onderdeel van het verkleinen van de overheid en het verminderen van overheidsuitgaven. Dit past binnen hun streven naar een efficiëntere overheid die zich beperkt tot kerntaken.
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor strengere landelijke normen en handhaving op het gebied van milieuvervuiling, met bijzondere aandacht voor schadelijke stoffen als PFAS en industriële vervuilers zoals Tata Steel. Hun beleid richt zich op het verplicht stellen van gezondheidseffectrapportages, het invoeren van een totaalverbod op PFAS, en het versterken van toezicht en handhaving waarbij vervuilers zelf de kosten dragen en zwaarder worden bestraft.
De PvdD wil dat gezondheid en milieu centraal staan in het beleid rondom industriële vervuiling. Ze pleiten voor landelijke, op gezondheid gebaseerde normen, verplichte gezondheidseffectrapportages bij nieuwe vergunningen, en directe actie tegen grote vervuilers. Het toezicht wordt verscherpt, met meer capaciteit, hogere boetes en het principe dat vervuilers betalen voor controles en sanering.
“Dit betekent onder andere duidelijke, op gezondheid gebaseerde en landelijk geldende geurnormen, een landelijk meldpunt voor klachten, verplichte geurbeperkende maatregelen voor bedrijven en stankonderzoek als verplicht onderdeel van nieuwe vergunningen via de Milieueffectrapportage en gezondheidseffectrapportages.”
“Naast een milieueffectrapportage, wordt bij plannen voor (potentieel) vervuilende activiteiten ook een gezondheidseffectrapportage verplicht, waarin ook duidelijk wordt wat het opgetelde effect is van het plan en de al bestaande omgevingsfactoren op de gezondheid (geur- en geluidsoverlast, lucht- en drinkwaterkwaliteit, toxische belasting etc.).”
“Er wordt direct opgetreden tegen de ziekmakende vervuiling van Tata Steel. De onderhandelingen over maatwerkafspraken van Tata Steel worden per direct gestopt.”
“Er komt een totaalverbod op de toepassing en het gebruik van PFAS. Bedrijven mogen geen PFAS”
“Er komt een saneringsplan om gevaarlijke stoffen als PFAS en staalslakken zoveel mogelijk uit de leefomgeving te verwijderen, waarbij de vervuilers worden gedwongen te betalen.”
“Het Rijk neemt de regie over het toezicht en de handhaving van milieuwetgeving en de bestrijding van milieucriminaliteit. Overheden werken nauwer samen, zodat bedrijven niet langer kunnen wegkomen met vervuiling door slim gebruik te maken van de mazen in het systeem. Er wordt gezorgd voor meer capaciteit en expertise bij de toezichthouders. Controles zijn voortaan onaangekondigd en bedrijven betalen zelf de kosten van controles. De boetes worden stevig verhoogd en passend gemaakt bij de omzet van de beboete bedrijven. Bij veelplegers worden vergunningen sneller ingetrokken.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander woonbeleid waarbij wonen geen marktproduct meer is, maar een basisrecht. De partij wil huren verlagen, sociale woningbouw fors uitbreiden, leegstand streng aanpakken en grond terugpakken van speculanten, met als doel betaalbaar wonen voor iedereen en het tegengaan van woekerwinsten en speculatie.
BIJ1 wil dat huren omlaag gaan, ook in de vrije sector, door bindende maximumprijzen en het verlagen van te hoge huren met terugwerkende kracht. Hiermee wil de partij woekerwinsten van huisjesmelkers tegengaan en wonen betaalbaar maken.
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
Om het woningtekort structureel op te lossen, wil BIJ1 een Nationaal Bouwbedrijf oprichten dat 1 miljoen sociale woningen bouwt, waarbij projectontwikkelaars die alleen dure koopwoningen willen bouwen worden buitenspel gezet.
“Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst. Zo zetten wij de projectontwikkelaars die weigeren om betaalbaar te bouwen, omdat ze alleen verdienen aan te dure koopwoningen, buitenspel.”
BIJ1 wil leegstand hard aanpakken door hoge boetes op leegstaande woningen en uiteindelijk onteigening na drie jaar, zodat woningen weer beschikbaar komen voor mensen die ze nodig hebben.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
De partij vindt dat bouw- en landbouwgrond niet in handen mag zijn van speculanten en wil deze grond terugpakken om te gebruiken voor sociale woningbouw.
“Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals ASR, die 46.000 hectare oppotten en dat gebruiken om de overheid te chanteren. Deze grond pakken we terug en gebruiken we voor de bouw van sociale woningen.”
BIJ1 wil woningcorporaties weer volledig onder controle van de overheid brengen en democratiseren, met een bindende rol voor bewonerscommissies.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
Het CDA kiest in haar verkiezingsprogramma voor een beheersbaar migratiebeleid, met nadruk op strengere asielprocedures, het uitvoeren van de spreidingswet en het strafbaar stellen van niet meewerkende uitgeprocedeerde asielzoekers. De partij wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden en tijdelijke asielvergunningen invoeren, met als doel grip te krijgen op migratie en de kosten en chaos in de asielopvang te verminderen.
Het CDA wil het asielsysteem hervormen door aanvragen buiten Europa te laten plaatsvinden, mensensmokkel te stoppen en strengere regels te hanteren voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Dit beleid is bedoeld om migratie beheersbaar te maken en de druk op de Nederlandse opvang te verlagen.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil de spreidingswet uitvoeren om de opvang van asielzoekers eerlijker over gemeenten te verdelen en de hoge kosten van noodopvang in hotels te beëindigen. Dit moet leiden tot meer orde en minder chaos in de asielopvang.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de extreem hoge kosten aan hotels voor asielopvang.”
De partij pleit voor tijdelijke asielvergunningen en het beperken van gezinshereniging tot het kerngezin, om het asielbeleid strikter en selectiever te maken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen krachtig tegengaan en stelt dat de winsten van grondspeculanten moeten worden afgeroomd ten gunste van de samenleving en woningbouw. Ze pleiten voor een landelijke opkoopbescherming, zodat woningen terechtkomen bij mensen die er daadwerkelijk gaan wonen, en niet bij speculanten of investeerders. De partij kiest expliciet voor het publiek belang boven winstbejag in de woningmarkt.
GroenLinks-PvdA vindt dat de winsten die grondspeculanten maken bij bestemmingswijzigingen niet langer privé mogen worden opgestreken, maar moeten terugvloeien naar de samenleving om woningbouw te financieren. Dit moet de woningmarkt eerlijker maken en speculatie ontmoedigen.
Om te voorkomen dat woningen worden opgekocht door speculanten of beleggers, wil GroenLinks-PvdA een landelijke opkoopbescherming invoeren. Dit moet ervoor zorgen dat woningen beschikbaar blijven voor mensen die er daadwerkelijk zelf gaan wonen, met speciale aandacht voor starters.
De partij wil dat grond weer in publieke handen komt door actief grond op te kopen en duidelijke keuzes te maken over het gebruik van schaarse grond. Dit moet de bouw van woningen versnellen en de invloed van speculanten beperken.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
JA21 pleit voor een streng en restrictief migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op het beperken van immigratie, het afdwingen van terugkeer van ongewenste migranten en het juridisch vastleggen van migratieplafonds. De partij wil migratie vooral sturen op basis van strikte selectie, handhaving en het beschermen van de Nederlandse samenleving tegen de negatieve gevolgen van massa-immigratie.
JA21 wil de bevolkingsgroei beperken door migratieplafonds wettelijk vast te leggen en alleen geselecteerde arbeidsmigranten en gezinshereniging toe te staan. Dit beleid is bedoeld om de druk op de woningmarkt, verzorgingsstaat en integratie te verminderen en de Nederlandse cultuur te beschermen.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil het makkelijker maken om EU-migranten die overlast veroorzaken of een gevaar vormen voor de openbare orde, gedwongen terug te sturen. Dit moet de veiligheid en leefbaarheid in Nederland vergroten.
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
JA21 wil streng optreden tegen woonmisstanden, malafide verhuurders en illegale arbeid door hogere boetes, strengere handhaving en verhuurdersvergunningen. Dit moet misbruik en uitbuiting van migranten tegengaan en de druk op woonwijken verminderen.
“Strenge handhaving van inschrijvingsplicht bij gemeenten.”
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
De VVD pleit voor het verminderen van regeldruk en bureaucratie, met een sterke focus op het schrappen van onnodige regels en het versnellen van procedures voor ondernemers. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering, het automatisch goedkeuren van eenvoudige aanvragen bij overschrijding van de termijn, en het jaarlijks schrappen van overbodige eisen. De kern van hun visie is dat minder regels en snellere procedures de economie stimuleren en ondernemers meer ruimte geven.
De VVD wil een wettelijke verplichting invoeren voor alle departementen om aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen per kabinetsperiode. Dit moet de bureaucratie terugdringen en de overheid kleiner en effectiever maken.
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
Om ondernemers te ontlasten van trage overheidsprocedures, stelt de VVD voor dat eenvoudige aanvragen automatisch worden goedgekeurd als de overheid niet tijdig beslist, mits belangen van derden niet worden geschaad.
“Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD wil een structureel programma waarbij jaarlijks tegenstrijdige en overbodige regels worden geschrapt, op basis van adviezen van een speciale commissie.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
De partij wil het aantal vergunningen voor ondernemers drastisch verminderen en vaker werken met meldplichten in plaats van vergunningsplichten, om zo de regeldruk te verlagen.
“We werken vaker met meldplichten in plaats van vergunningsplichten en zorgen dat initiatieven van ondernemers en verenigingen niet onnodig vastlopen in een overdaad aan regels.”
De VVD wil ingrijpen als gemeenten doorschieten in hun regeldrift en standaarden ontwikkelen voor lage regeldruk, met speciale aandacht voor het mkb.
“Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
FVD is zeer kritisch over het huidige beleid rondom beleid 2803798146 en pleit voor een fundamentele herziening van de bestaande kaders. De partij wil af van technocratische doorrekeningen door het CPB en stelt voor om radicale beleidswijzigingen mogelijk te maken, ook als die buiten de huidige wettelijke of beleidsmatige grenzen vallen. FVD wil dat politiek weer draait om visie en fundamentele keuzes, niet om technocratische beperkingen.
FVD vindt dat het Centraal Planbureau (CPB) te veel vasthoudt aan bestaande beleidskaders, waardoor fundamentele alternatieven niet serieus worden doorgerekend. De partij wil dat politiek ruimte biedt voor radicale koerswijzigingen, ook als die buiten de huidige wet- en regelgeving vallen. Volgens FVD belemmert de huidige CPB-systematiek het debat over wezenlijke beleidsveranderingen.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Als dat soort vragen buiten de reikwijdte van het CPB vallen - wat héb je dan aan een ‘doorrekening’?”
“Deze zelfbeperking van het CPB vinden wij problematisch. Want het gaat ons er nu juist om, een aantal hoofdlijnen van het huidige beleid ... te heroverwegen.”
FVD wil planbureaus zoals het CPB volledig afschaffen, omdat zij vinden dat beleid niet door technocraten en lobbyclubs moet worden bepaald. Dit is een radicaal voorstel dat direct raakt aan de legitimiteit en rol van het CPB in het Nederlandse beleid.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
De SGP erkent de woningnood als een urgent probleem en pleit voor het versnellen en vereenvoudigen van woningbouw, onder meer door het verminderen van bezwaarprocedures en het invoeren van een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten. De partij wil dat extra lokale eisen en juridische procedures niet onnodig vertragend werken en dat de positie van woningzoekenden sterker wordt meegewogen. De SGP kiest voor een gevarieerd woonaanbod en wil de financiering voor starters en eenverdieners niet onnodig beperken.
De SGP vindt dat de aanpak van de woningnood prioriteit heeft en wil onnodige vertragingen in het bouwproces tegengaan. Dit gebeurt door bezwaarprocedures te beperken, de positie van woningzoekenden te versterken en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten in te voeren. Het doel is om sneller en efficiënter woningen te realiseren zonder dat juridische procedures projecten onnodig traineren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen. Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil dat het woonaanbod beter aansluit bij de wensen van woningzoekenden en dat financieringsmogelijkheden voor starters en eenverdieners niet onnodig worden beperkt. Dit moet bijdragen aan een gezonde huursector en meer mensen toegang geven tot een passende woning.
50PLUS pleit voor een streng en onderscheidend migratiebeleid, waarbij tijdelijke arbeids- en studiemigranten geen langdurige aanspraak op Nederlandse sociale voorzieningen kunnen maken. De partij wil dat opgebouwde AOW-rechten van deze migranten bij vertrek worden afgekocht, om administratieve lasten en onvindbare rechthebbenden te voorkomen. Daarnaast legt 50PLUS meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen om het aantal migranten te beperken.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door de verantwoordelijkheid voor migranten deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom van migranten beheersbaar te houden.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Om te voorkomen dat de overheid decennialang kleine uitkeringen moet verzorgen aan migranten die niet meer in Nederland zijn, wil 50PLUS dat opgebouwde AOW-rechten bij vertrek worden afgekocht. Dit vermindert administratieve lasten en voorkomt onvindbare rechthebbenden.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
BBB pleit voor het afschaffen van nationale koppen op Europees beleid en wil beleid dat haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar is, met langjarige zekerheid voor ondernemers. De partij benadrukt het belang van een gelijk speelveld zonder extra nationale regels bovenop EU-wetgeving en wil realisme in beleid, zodat spelregels niet tijdens de wedstrijd veranderen.
BBB wil voorkomen dat Nederland extra regels toevoegt bovenop Europese wetgeving, om zo een gelijk speelveld te creëren voor de agrarische en visserijsector. Dit standpunt is bedoeld om concurrentienadelen voor Nederlandse ondernemers te voorkomen en rechtszekerheid te bieden.
“Geen nationale koppen op Europees beleid. Extra nationale regels bovenop EU wetgeving worden zoveel mogelijk geschrapt. Zo krijgen we een gelijk speelveld voor de agrarische en visserijsector. Er komen ook geen nieuwe nationale regels bovenop EU wetgeving.”
BBB vindt dat beleid haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar moet zijn, en dat de regels niet tussentijds mogen veranderen. Dit biedt ondernemers zekerheid en voorkomt dat zij worden geconfronteerd met onverwachte beleidswijzigingen.
“Realisme in beleid. Beleid moet haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar zijn. Spelregels worden niet tijdens de wedstrijd veranderd, zodat agrarische ondernemers, voedselproducenten en vissers langjarige zekerheid krijgen.”
De SP is fel tegen het beleid 2803798146, dat volgens hen neerkomt op het verhogen van de militaire uitgaven tot de zogenaamde Trumpnorm van vijf procent van het BBP. Zij stellen dat deze enorme verhoging leidt tot bezuinigingen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, en pleiten voor het stoppen van deze militarisering en het kiezen voor sociale investeringen in plaats van een wapenwedloop.
De SP verzet zich krachtig tegen het verhogen van het defensiebudget naar vijf procent van het BBP (de Trumpnorm), omdat dit volgens hen leidt tot afbraak van de welvaartsstaat en sociale voorzieningen. Ze zien deze militarisering als schadelijk voor de samenleving, economie en veiligheid, en willen dat Nederland kiest voor vrede en solidariteit in plaats van een wapenwedloop.
“Partijleiders van Timmermans tot en met Wilders hebben zich gecommitteerd aan de Trumpnorm van vijf procent. Het gaat hierbij om het astronomische bedrag van 35 miljard euro per jaar extra. Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Partijen die anders beweren, houden de mensen in het land voor de gek.”
“hoe, in slechts enkele maanden, onze welvaartsstaat wordt omgebouwd tot een oorlogsmachine. Het maakt onze wereld niet veiliger, het verzwakt onze economie en beschadigt onze samenleving. We zullen er alles aan moeten doen om dit te stoppen.”
Volt pleit voor het versterken van parlementaire controle en transparantie bij de totstandkoming van beleid, met nadruk op vroegtijdige toetsing van wetgeving en het recht van uitvoeringsorganisaties om onuitvoerbaar beleid te signaleren. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een parlementaire wetsverkenning en het formeel recht op een ‘rode kaart’ voor uitvoeringsorganisaties. Volt wil zo beleidsblindheid voorkomen en burgers beter beschermen tegen slecht beleid.
Volt wil dat de Tweede Kamer al in een vroeg stadium nieuwe wetgeving op hoofdlijnen kan laten onderzoeken, inclusief adviezen van uitvoeringsorganisaties en de samenleving. Dit moet leiden tot beter doordacht beleid en het voorkomen van uitvoeringsproblemen.
“Wij pleiten voor het invoeren van een parlementaire wetsverkenning. Hiermee krijgt de Tweede Kamer bij het ontwikkelen van nieuwe wetgeving al vroeg de gelegenheid om de beoogde wetgeving op hoofdlijnen te (laten) onderzoeken en adviezen van uitvoeringsorganisaties en de samenleving te verzamelen.”
Volt stelt voor dat uitvoeringsorganisaties formeel het recht krijgen om onuitvoerbaar beleid te signaleren, waarmee het kabinet verplicht wordt te reageren of het beleid aan te passen. Dit moet beleidsblindheid tegengaan en burgers beschermen tegen schadelijke wetgeving.
“We geven uitvoeringsorganisaties het recht om een ‘rode kaart’ te trekken tegen onuitvoerbaar beleid. Als wetgeving burgers structureel in de knel brengt, moeten uitvoeringsorganisaties dit formeel kunnen signaleren. Zo’n rode kaart verplicht het kabinet tot reactie, heroverweging of aanpassing van het beleid.”