BBB pleit voor een streng en restrictief migratiebeleid, waarbij de instroom van asielzoekers en migranten fors wordt beperkt en terugkeer/remigratie actief wordt gestimuleerd. De partij wil internationale verdragen herzien, voorrang voor statushouders bij sociale huur afschaffen, en inzet op zowel vrijwillige als gedwongen uitzetting van afgewezen asielzoekers. BBB ziet migratie als een grote druk op samenleving, woningmarkt en verzorgingsstaat, en kiest voor nationale regie en uitvoerbaarheid.
BBB wil de instroom van migranten en asielzoekers fors beperken door strengere regels, het opzeggen van internationale verdragen, en het invoeren van een tweestatusstelsel. De partij ziet migratie als een bedreiging voor de draagkracht van de samenleving en wil nationale controle terugpakken.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid. We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“De grootschalige immigratie naar Nederland is al ruim vijftig jaar onderwerp van debat... Toch is het nog altijd niet gelukt om een realistisch, uitvoerbaar en consistent migratiebeleid te voeren.”
BBB wil remigratie (terugkeer naar land van herkomst) actief stimuleren, zowel vrijwillig als gedwongen, en stelt dat procedures direct worden beëindigd bij terugkeer naar het herkomstland. Dit moet bijdragen aan het oplossen van massaimmigratie en integratieproblemen.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij het toewijzen van sociale huurwoningen, omdat dit als onrechtvaardig wordt gezien ten opzichte van andere woningzoekenden.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BBB wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, versneld worden uitgezet en dat er streng gecontroleerde locaties komen voor overlastgevers.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen... worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
JA21 pleit voor een streng en restrictief beleid op het gebied van beleid 2738396973, met nadruk op beperking van migratie, strenge handhaving en het juridisch verankeren van plafonds. De partij wil migratie en bevolkingsgroei actief beperken, selectievere toelating van migranten en het intrekken van bestaande regelingen die volgens hen de druk op samenleving en woningmarkt vergroten. Hun visie is gericht op nationale regie, minder internationale verplichtingen en het beschermen van Nederlandse belangen.
JA21 wil de bevolkingsgroei en migratie juridisch beperken door het invoeren van harde plafonds en strenge selectie van migranten. Dit beleid is bedoeld om de druk op de woningmarkt, sociale cohesie en publieke voorzieningen te verlichten en de regie terug te brengen bij de Nederlandse overheid.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigranten en gezinshereniging.”
JA21 wil de Spreidingswet zo snel mogelijk intrekken en de voorrangsregeling voor statushouders bij huisvesting afschaffen. Hiermee wil de partij voorkomen dat gemeenten verplicht worden tot opvang en huisvesting van asielzoekers, en wil zij de druk op de woningmarkt voor eigen inwoners verminderen.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 wil gezinshereniging en arbeidsmigratie beperken door strengere eisen te stellen en het aantal toegestane partners te beperken. Dit is bedoeld om de instroom te beperken en integratie te bevorderen.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
JA21 wil dat afwijzing van asiel ook daadwerkelijk leidt tot terugkeer en dat illegaliteit wordt bestreden. Hiermee wil de partij voorkomen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven en de druk op voorzieningen vergroten.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit”
JA21 maakt een uitzondering voor hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde, die zij wel wil toelaten.
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
D66 kiest voor een fundamentele hervorming van het sociale zekerheidsstelsel door het huidige toeslagenstelsel af te schaffen en te vervangen door één individueel basisbedrag. Hiermee wil de partij onzekerheid, bureaucratie en fouten verminderen, en bestaanszekerheid vergroten. Daarnaast worden het minimumloon en de bijstand verhoogd, zodat minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen.
D66 wil het complexe en foutgevoelige toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudig, begrijpelijk systeem met een individueel basisbedrag voor iedereen. Dit moet zorgen voor meer bestaanszekerheid, minder afhankelijkheid van toeslagen en minder administratieve lasten en terugvorderingen.
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
“Op de lange termijn vervangen we de toeslagen door een basisbedrag voor iedereen”
“Zo ontstaat eindelijk een systeem dat meer bestaanszekerheid biedt.”
“En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
Om bestaanszekerheid te vergroten en de afhankelijkheid van toeslagen te verminderen, verhoogt D66 het minimumloon en de bijstand. Hierdoor zijn minder mensen aangewezen op aanvullende inkomenssteun.
D66 wil het aantal regelingen voor gezinnen terugbrengen door het kindgebonden budget en de kinderbijslag samen te voegen, en de zorgtoeslag af te schaffen. Dit moet het systeem eenvoudiger en duidelijker maken.
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af.”
“De eerste belangrijke stappen zijn het invoeren van dat basisbedrag, het afschaffen van de zorgtoeslag en het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag.”
NSC pleit voor een voorspelbaar en langjarig woningbouwbeleid, met nadruk op het bouwen van sociale huur- en betaalbare middenhuurwoningen. Ze willen striktere en snellere procedures voor woningbouw, extra investeringen, en fiscale en Europese maatregelen om de investeringscapaciteit van woningcorporaties te vergroten. De kern van hun visie is dat de overheid regie moet nemen en structurele afspraken moet maken om de wooncrisis op te lossen.
NSC wil structurele, langjarige afspraken met woningcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035, met duidelijke doelen per regio en focus op sociale huur en betaalbare middenhuur- en koopwoningen. Dit moet zorgen voor voorspelbaarheid en zekerheid in het woningbouwbeleid.
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035. Deze prestatieafspraken tussen Rijk en woningcorporaties zijn gekoppeld aan heldere woningbouwdoelen per regio. Die doelen zijn gebaseerd op de woonwensen. We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
Om de wooncrisis aan te pakken, stelt NSC voor om bezwaarprocedures te verkorten, strikte termijnen te hanteren voor goedkeuring van bouwplannen, en €2 miljard extra te investeren in een versnellingsfonds voor woningbouw.
“Locaties die vanwege de wooncrisis zeer snel moeten worden bebouwd volgen een verkorte (bezwaar)procedure. Provincies krijgen een belangrijke stem in het aanwijzen van deze versnellingslocaties.”
“De gemeentelijke goedkeuring van bouwplannen wordt aan strikte termijnen gebonden en de mogelijkheden voor bezwaar en beroep worden ingeperkt. Waar nodig geven we gemeenten mensen, kennis en middelen om processen te versnellen.”
“We investeren € 2 miljard extra in een versnellingsfonds voor de woningmarkt. Met het geld worden woningbouwprojecten sneller uitgewerkt, concrete knelpunten aangepakt en vergunningen eerder verleend.”
NSC wil fiscale heffingen voor woningcorporaties verlagen of afschaffen en pleit voor Europese uitzonderingen op staatssteunregels voor middenhuur, evenals een Europees Woningfonds, om investeringen in woningbouw te stimuleren.
“Om ervoor te zorgen dat woningcorporaties ook in de toekomst kunnen investeren in duurzame woningbouw worden voor corporaties fiscale heffingen die bedoeld zijn voor commerciële partijen, op korte termijn verlaagd of afgeschaft.”
“Daarnaast willen we het voor corporaties weer mogelijk maken om lage- en midden- huurwoningen te bouwen. Dit onder heldere voorwaarden en met garanties van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en verruimde Europese staatssteunregels.”
“Daarom willen we een Europese uitzondering op staatssteunregels voor midden-huur (vergelijkbaar met de vrijstelling voor sociale diensten van algemeen economisch belang DAEB) en een Europees Woningfonds.”
NSC benadrukt het belang van opvang en huisvesting voor dakloze gezinnen met minderjarige kinderen, die met voorrang een huis moeten krijgen.
“Dakloze gezinnen met minderjarige kinderen moeten met voorrang een huis krijgen.”
De PVV is uitgesproken tegen beleid 2738396973 en pleit voor een volledige stop op asiel en immigratie, met nadruk op het sluiten van grenzen en het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken. Hun belangrijkste voorstellen zijn het weigeren van alle asielzoekers aan de grens, het intrekken van de Spreidingswet, het sluiten van azc’s, en het afdwingen van een opt-out op asiel en immigratie binnen de EU. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden, waarbij asiel en immigratie als directe bedreiging voor de nationale identiteit en voorzieningen worden gezien.
De PVV wil een volledige asielstop, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en bestaande azc’s worden gesloten. Ze zien asiel en immigratie als oorzaak van overlast, hoge kosten en verlies van nationale controle. Internationale verdragen die asiel mogelijk maken, moeten worden opgezegd, en Nederland moet binnen de EU een opt-out op asiel- en immigratiebeleid afdwingen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden ingetrokken.”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
De PVV wil de Spreidingswet onmiddellijk intrekken en alle azc’s die sinds de invoering van deze wet zijn geopend, sluiten. Ze stellen dat de lokale bevolking niet zit te wachten op meer opvanglocaties en dat de landelijke overheid te veel druk uitoefent op gemeenten.
“De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden en alle Syriërs terugsturen naar hun land van herkomst of andere Arabische landen, in lijn met hun bredere beleid om asielinstroom te minimaliseren.
BVNL pleit voor een drastische vermindering van overheidsbemoeienis, deregulering en het terugdringen van bureaucratie in vrijwel alle sectoren, waaronder zorg, woningmarkt, arbeidsmarkt en belastingen. De partij wil individuele autonomie vergroten, subsidies en onnodige regels schrappen en de overheid fors verkleinen. Hun kernvisie is dat burgers en marktpartijen zelf beter in staat zijn om keuzes te maken dan de overheid.
BVNL wil de overheid structureel verkleinen door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken. Deregulering is een speerpunt, met name op de woningmarkt, arbeidsmarkt, pensioensector en zorg. Dit moet leiden tot meer vrijheid, minder bureaucratie en lagere lasten.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
“BVNL wil inzetten op deregulering. De overheid grossiert in zinloze regels en wetten en dat moet fors verminderen. Met name de woningmarkt, de arbeidsmarkt, de pensioensector en de zorg moeten worden gedereguleerd.”
De partij streeft naar minder overheidsbemoeienis en meer regie voor burgers, onder andere door het afschaffen van zorg in natura en het invoeren van persoonsgebonden budgetten. Dit moet leiden tot minder bureaucratie en meer keuzevrijheid.
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
BVNL wil subsidies en onnodige regelgeving zoveel mogelijk afschaffen, omdat deze volgens de partij leiden tot bureaucratie en marktverstoring.
De partij wil dat de overheid zich terugtrekt uit de woningmarkt, zodat marktpartijen meer ruimte krijgen en bureaucratie vermindert.
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
BVNL wil dat alle uitgaven via de Rijksbegroting lopen en onder parlementaire controle vallen, om transparantie en democratische controle te waarborgen.
“Er wordt een einde gemaakt aan het gebruik van fondsen, zoals het stikstoffonds en het klimaatfonds. Alle bedragen moeten via de Rijksbegroting lopen en onderworpen zijn aan parlementaire controle.”
GroenLinks-PvdA wil speculatie met woningen en grond stevig tegengaan en stelt voor om de winsten van grondspeculanten af te romen ten gunste van de samenleving. Ze pleiten voor een landelijke opkoopbescherming, zodat woningen terechtkomen bij mensen die er daadwerkelijk gaan wonen, en willen actief grond terugbrengen in publieke handen om woningbouw te versnellen. De kern van hun visie is dat wonen een recht is en geen verdienmodel voor speculanten.
GroenLinks-PvdA vindt dat de enorme winsten die grondspeculanten maken bij bestemmingswijzigingen niet langer naar private partijen mogen gaan, maar moeten worden ingezet voor de samenleving en woningbouw. Dit moet de woningmarkt eerlijker maken en bijdragen aan het oplossen van de woningnood.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
De partij wil een landelijke opkoopbescherming invoeren, zodat woningen niet in handen vallen van speculanten, maar beschikbaar blijven voor mensen die er zelf in gaan wonen. Dit moet starters beschermen en het doel van woningen als primaire woonruimte waarborgen.
GroenLinks-PvdA wil dat de overheid actief grond opkoopt om deze weer in publieke handen te brengen. Dit moet het mogelijk maken om sneller en doelgerichter woningen te bouwen, en om grondeigenaren te stimuleren tot bouwen.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
De SGP erkent de woningnood als een urgent probleem en pleit voor het versnellen en vereenvoudigen van procedures rond woningbouw, met meer aandacht voor woningzoekenden. Ze willen juridische en ruimtelijke belemmeringen verminderen, financiële instrumenten inzetten voor betaalbaarheid, en gemeenten meer ruimte geven om lokaal maatwerk te leveren.
De SGP vindt dat extra (lokale) eisen en juridische procedures woningbouw niet onnodig mogen vertragen. Ze willen het aantal bezwaarprocedures beperken en de positie van woningzoekenden sterker meewegen, om zo sneller nieuwe woningen te realiseren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen. Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
Om woningbouwprojecten niet te laten stagneren door stikstofregels, wil de SGP een specifieke vrijstelling invoeren. Dit moet bijdragen aan het sneller oplossen van de woningnood.
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil de financiering voor starters en eenverdieners niet onnodig beperken en financiële instrumenten inzetten die de betaalbaarheid van woningen verbeteren, zonder prijsopdrijving.
De SGP vindt dat gemeenten en provincies voldoende ruimte moeten krijgen om lokaal maatwerk te leveren bij woningbouw en ruimtelijke ordening, zodat oplossingen beter aansluiten bij de lokale situatie.
“De SGP vindt dat de Rijksoverheid regie moet hebben, maar provincies en gemeenten houden nadrukkelijk ruimte voor zelfstandige afwegingen, waarbij provincies ruimhartig faciliteren.”
De VVD pleit voor het beperken van regels, procedures en bureaucratie binnen de overheid en samenleving, met als doel meer ruimte te geven aan burgers, ondernemers en woningbouw. De partij wil aantoonbaar wet- en regelgeving schrappen, vergunningstrajecten versnellen en jaarlijks overbodige regels verwijderen. De kern van hun visie is dat een kleinere, efficiëntere overheid zorgt voor meer vrijheid, economische groei en een beter functionerende samenleving.
De VVD wil dat alle departementen verplicht worden om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen. Dit moet de regeldruk en complexiteit verminderen en de samenleving meer ademruimte geven.
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
De VVD zet in op een structurele aanpak waarbij jaarlijks een overzicht wordt gemaakt van regels die kunnen worden geschrapt, en neemt deze adviezen in beginsel over.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
De VVD wil dat procedures voor het aanvragen van vergunningen drastisch versneld worden, en waar mogelijk vervangen door meldplichten in plaats van vergunningsplichten, om ondernemers en burgers minder te belasten.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden.”
“We werken vaker met meldplichten in plaats van vergunningsplichten en zorgen dat initiatieven van ondernemers en verenigingen niet onnodig vastlopen in een overdaad aan regels.”
De VVD wil dat voor veel minder bouwprojecten nog een vergunning nodig is en dat minutieuze natuuronderzoeken worden vervangen door standaardonderzoeken, om woningbouw te versnellen.
“We zorgen ervoor dat je voor veel minder bouwprojecten nog een vergunning nodig hebt. We stoppen met minutieuze natuuronderzoeken naar heel specifieke planten en dieren, maar gaan werken met standaardonderzoeken.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel het voorkomen van overbelasting van systemen en het beperken van migratiestromen. De partij wil AOW-rechten voor tijdelijke arbeids- en studiemigranten laten afkopen bij vertrek en legt meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen. De kern van hun visie is beperking en beheersing van migratie, met nadruk op Europese samenwerking en het ontlasten van overheidsdiensten.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie en door verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Het doel is het voorkomen van overbelasting van systemen en het realiseren van een gezonde beperking van het aantal migranten. De partij pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, versterking van de buitengrenzen en opvang in de regio.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Om administratieve lasten en langdurige uitkeringsverplichtingen te voorkomen, wil 50PLUS dat arbeids- en studiemigranten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek uit Nederland. Dit voorkomt dat de overheid decennia later kleine uitkeringen moet verzorgen aan moeilijk traceerbare rechthebbenden.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
De ChristenUnie pleit voor een eenvoudiger, eerlijker en transparanter beleid, waarbij complexe regelgeving en bureaucratie worden teruggedrongen. Ze willen jaarlijks concrete vereenvoudigingen doorvoeren in het belastingstelsel en de sociale zekerheid, en stellen een toets in om overbodige regels af te schaffen. De partij benadrukt het belang van een dienstbare overheid die vertrouwen geeft aan burgers en organisaties.
De ChristenUnie wil de complexiteit van het Nederlandse beleid structureel verminderen door jaarlijks een pakket vereenvoudigingen verplicht te stellen. Dit moet de regeldruk verlagen, de uitvoering verbeteren en het vertrouwen in de overheid herstellen.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
De partij stelt een toets in voor bestaande regels: alleen regels die aantoonbaar bijdragen aan het doel en efficiënt zijn, blijven bestaan. Dit moet leiden tot minder administratieve lasten en een meer dienstbare overheid.
“Bij alle bestaande (beleids)regels wegen we af of ze nodig zijn, of ze bijdragen aan het beoogde doel en wat het kost (in euro’s en moeite) om ze uit te voeren. Alle regels die deze toets niet doorstaan, worden afgeschaft.”
De ChristenUnie vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te ingewikkeld en onrechtvaardig. Ze willen dit vervangen door een eenvoudiger systeem, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn en onzekerheid en terugvorderingen worden voorkomen.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
De partij wil dat burgers, bedrijven en vrijwilligers minder tijd kwijt zijn aan formulieren en verantwoording, zodat zij zich kunnen richten op hun kerntaken. De overheid moet haar eigen complexiteit actief verminderen.
“We snijden stevig in de bureaucratie, zodat bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen. De overheid gaat haar eigen complexiteit te lijf door elk jaar opnieuw vereenvoudigingen door te voeren.”
Forum voor Democratie (FVD) is zeer kritisch over het huidige beleid rondom het doorrekenen van verkiezingsprogramma’s door het Centraal Planbureau (CPB). FVD vindt dat het CPB te beperkt rekent binnen bestaande beleidskaders en pleit daarom voor afschaffing van het CPB en andere planbureaus, zodat politiek weer over fundamentele keuzes en alternatieven kan gaan. De partij wil dat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten, maar door democratische keuzes en visie.
FVD stelt dat het CPB en vergelijkbare adviesorganen de politieke discussie beperken tot bestaande beleidskaders en zo fundamentele alternatieven uitsluiten. De partij wil deze planbureaus daarom volledig ontmantelen, zodat de politiek weer over echte alternatieven kan gaan en niet wordt gestuurd door technocratische rekenmodellen.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
FVD vindt het principe van doorrekenen van verkiezingsprogramma’s op zich waardevol, maar hekelt dat het CPB alleen voorstellen meeneemt die binnen het huidige beleid passen. Hierdoor worden fundamentele koerswijzigingen, zoals het heropenen van het Groninger gasveld of een volledige immigratiestop, uitgesloten van serieuze analyse.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Deze zelfbeperking van het CPB vinden wij problematisch. Want het gaat ons er nu juist om, een aantal hoofdlijnen van het huidige beleid - zoals het klimaatbeleid en het sluiten van het Groninger gasveld - te heroverwegen.”
FVD benadrukt dat verkiezingen moeten gaan over fundamentele keuzes en visies voor de toekomst, niet over technocratische details of beperkingen opgelegd door planbureaus. De partij wil dat kiezers kunnen kiezen voor echte alternatieven en koerswijzigingen.
“Maar waar het om gaat op 29 oktober, is onze fundamentele koers. De richting die het land uit moet. De visie die we hebben voor het Nederland van de volgende generatie.”
De SP pleit voor strengere regulering en bescherming van arbeidsmigranten, met nadruk op het tegengaan van misstanden door werkgevers en uitzendbureaus. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een vergunningstelsel voor uitzendbureaus, het uitbreiden van de Arbeidsinspectie, het scheiden van werkgeverschap en huisvesting, en het instellen van strikte taaleisen in gevaarlijke sectoren. De kern van hun visie is dat arbeidsmigratie niet mag dienen als verdienmodel voor bedrijven ten koste van mensenrechten en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.
De SP wil misstanden rondom arbeidsmigratie aanpakken door werkgevers en uitzendbureaus strenger te reguleren en arbeidsmigranten beter te beschermen. Ze zien arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven met lage lonen en willen dit doorbreken met vergunningen, strengere handhaving en betere rechten voor arbeidsmigranten. Het doel is uitbuiting en slechte leefomstandigheden te voorkomen.
“We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn. De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus. Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget. Er komen strikte taaleisen voor arbeidsmigranten die in potentieel gevaarlijke sectoren werken, zoals de bouw.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma