DENK pleit voor een krachtig en actief overheidsbeleid om het woningtekort op te lossen, met nadruk op het bouwen van meer betaalbare woningen, het versnellen van procedures en het tegengaan van woningmarktdiscriminatie. De partij wil een Rijkswoningbouwfonds, een Rijksbouwbedrijf en een fulltime minister met verregaande bevoegdheden voor volkshuisvesting. Daarnaast zet DENK in op het behouden en uitbreiden van huurprijsbescherming en het aanpakken van misstanden op de woningmarkt.
DENK wil het woningtekort snel oplossen door fors meer en sneller te bouwen, onder regie van de rijksoverheid. Hiervoor worden een Rijkswoningbouwfonds en een Rijksbouwbedrijf opgericht, en krijgt een fulltime minister verregaande bevoegdheden om locaties aan te wijzen en procedures te versnellen. Het doel is om betaalbare woningen voor iedereen bereikbaar te maken.
“Wij willen sneller en meer bouwen. Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Er komt een Rijkswoningbouwfonds waarin we meer geld reserveren om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren.”
“We richten een Rijksbouwbedrijf op dat de verantwoordelijkheid krijgt om woningbouwprojecten te ontwikkelen.”
“Er komt een fulltime Minister van Volkshuisvesting. Deze Minister krijgt verregaande bevoegdheden, zoals het bindend kunnen aanwijzen van locaties waar woningbouw gerealiseerd moet worden.”
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen”
DENK wil huurprijsbescherming behouden en uitbreiden, zodat alle huurders een rechtvaardige huur kunnen afdwingen. Uitbuiting door te hoge huren wordt aangepakt, en er wordt geïnvesteerd in verduurzaming van woningen en ondersteuning voor huurders.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
“Wij willen fors investeren in verduurzaming van woningen. Naast dat wij hiermee bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, worden de woonlasten voor mensen hiermee beperkt.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
DENK wil woningmarktdiscriminatie uitbannen door strengere straffen, mysteryguest-onderzoeken en het uit het beroep zetten van discriminerende makelaars. Het doel is eerlijke toegang tot de woningmarkt voor iedereen.
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters, maar deze afschaffen voor ultrarijken met superdure woningen.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
BBB wil het migratie- en asielbeleid aanzienlijk aanscherpen door de instroom te beperken, onderscheid te maken tussen verschillende typen migranten, en strengere voorwaarden te stellen aan verblijf en integratie. De partij pleit voor het opzeggen van het VN-Vluchtelingenverdrag, invoering van een tweestatusstelsel, beperking van gezinshereniging, en snelle uitzetting van overlastgevers. BBB zet daarnaast in op opvang buiten Europa en het beëindigen van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen.
BBB vindt de huidige migratie onhoudbaar en wil de instroom beperken door onderscheid te maken tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten. De partij wil een beheersbaar migratiebeleid en stelt harde grenzen aan groei.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door nationaal beleid met een maximum aan de instroom en opvang in de regio.
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid. We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
De partij wil onderscheid maken tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en strengere voorwaarden stellen aan nareis.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
“De strengere nareisvoorwaarden voor subsidiair beschermden behelzen dat nareis pas mogelijk is twee jaar na toekenning van de asielstatus. Verder zijn voor deze groep de vereisten van zelfstandige en duurzame inkomensvoorziening en van beschikbare huisvesting van toepassing.”
BBB wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, versneld worden uitgezet. Ook wordt vrijwillige terugkeer gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij het toewijzen van sociale huurwoningen; iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
De partij streeft naar opvang buiten Europa, uitbreiding van Frontex, en fysieke grensmaatregelen om de instroom te beperken.
“BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
“Nederland steunt de plaatsing en uitbreiding van grenshekken en andere fysieke maatregelen aan de buitengrenzen van Europa, ook met grensbarrières op zee, om smokkelboten te weren.”
BBB wil dat migranten verplicht de Nederlandse taal leren tot minimaal B1-niveau en dat overheidscommunicatie alleen in het Nederlands, Fries, Engels of streektalen plaatsvindt.
JA21 wil de nationale zeggenschap over het grens- en migratiebeleid herstellen en pleit voor een strenger, restrictiever asiel- en migratiebeleid. De partij stelt voor om internationale verdragen te herzien, migratieplafonds wettelijk te verankeren, en de instroom van asielzoekers en arbeidsmigranten fors te beperken, met nadruk op terugkeer en het tegengaan van misbruik.
JA21 vindt dat Nederland zelf moet bepalen wie het land binnenkomt en pleit voor het herzien van internationale verdragen en het verankeren van migratieplafonds. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat het huidige beleid faalt en de nationale soevereiniteit ondermijnt.
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil de instroom van asielzoekers fors beperken door striktere grenscontroles, het verlagen van het inwilligingspercentage, en het strikt toepassen van het eerste veilige land-principe. De partij ziet het huidige asielbeleid als onhoudbaar en schadelijk voor de samenleving.
“Grensbewaking intensiveren: uitbreiding capaciteit Marechaussee om permanente grenscontroles aan de binnengrenzen conform artikel 25 van de Schengengrenscode en artikel 72 van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie mogelijk te maken zolang de asielcrisis voortduurt.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit actief wordt bestreden. De partij vindt het onacceptabel dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland blijven en pleit voor strengere handhaving en terugkeermaatregelen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
JA21 wil arbeids- en gezinsmigratie beperken tot mensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde, en stelt strengere eisen aan gezinshereniging. Dit om de druk op de samenleving en sociale voorzieningen te verminderen.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
De PVV pleit voor een totale asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, inclusief het terugsturen van volwassen mannelijke Oekraïners. Ze willen alle verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen, de Spreidingswet intrekken, en geen nieuwe azc’s meer openen. De kern van hun visie is dat Nederland weer controle moet krijgen over zijn grenzen en immigratiebeleid, waarbij de belangen van Nederlanders altijd voorop staan.
De PVV wil een volledige asielstop en het sluiten van de grenzen voor alle asielzoekers. Ze zien immigratie als de oorzaak van overbevolking, hoge kosten en sociale problemen, en willen daarom een radicale koerswijziging. Dit standpunt is het fundament van hun migratiebeleid.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne.”
“Nederland is Nederland niet meer. We hebben te veel vreemdelingen, te veel asielzoekers, te veel islam en veel te veel azc’s. Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot. De PVV is er klaar mee. Het roer moet drastisch om.”
De PVV wil alle internationale verdragen die asiel en immigratie faciliteren opzeggen en via de EU een opt-out afdwingen. Ze stellen dat deze verdragen Nederland beperken in het voeren van een streng migratiebeleid.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil de Spreidingswet onmiddellijk intrekken en geen nieuwe azc’s meer openen. Ze vinden dat de opvang van asielzoekers niet langer over de rug van Nederlandse gemeenten en burgers mag gaan.
“Onmiddellijke intrekking Spreidingswet”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden ingetrokken.”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil specifiek volwassen mannelijke Oekraïners terugsturen naar hun land van herkomst, omdat zij daar volgens de partij nodig zijn.
NSC pleit voor een streng, realistisch en breed migratiebeleid dat alle vormen van migratie adresseert, met nadruk op het beperken van asielmigratie, arbeidsmigratie en studiemigratie. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een werkgeversheffing voor arbeidsmigranten, versobering van regelingen voor kennismigranten, en opvang van asielzoekers in de regio of veilige derde landen. Hun visie is dat migratie actief gestuurd moet worden om de druk op woningmarkt, zorg en samenleving te verlichten en de demografie beheersbaar te houden.
NSC ziet migratie als een van de grootste demografische uitdagingen en wil niet alleen asielmigratie, maar ook arbeids-, kennis- en studiemigratie beperken. De partij vindt dat migratie actief gestuurd moet worden om problemen op de woningmarkt, in de zorg en het onderwijs te verminderen en culturele spanningen te voorkomen.
“Dat betekent dat we ons niet alleen focussen op asielmigratie maar alle vormen van migratie aanpakken: arbeidsmigratie, kennismigratie, studiemigratie en asielmigratie.”
“Het voeren van migratiebeleid is het belangrijkste middel dat een land heeft om de bevolkingssamenstelling te beïnvloeden.”
Om arbeidsmigratie te ontmoedigen en de negatieve effecten ervan te beperken, stelt NSC een werkgeversheffing voor sectoren met veel arbeidsmigranten voor en wil zij fiscale voordelen voor kennismigranten verder versoberen. De opbrengsten worden gebruikt voor startbanen en arbeidsbesparende technologie.
“Zo voeren we naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor sectoren met veel arbeidsmigranten; de opbrengsten worden benut om meer startbanen te creëren en voor het gebruik van arbeidsbesparende technologie. Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
NSC wil asielopvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, door procedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de EU en opvang in de regio te stimuleren. Dit moet de druk op het Nederlandse asielsysteem verminderen.
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en Europese terugkeerhubs inrichten om kansloze asielaanvragen te ontmoedigen.
Om studiemigratie te beperken, wil NSC de wildgroei aan Engelstalige opleidingen terugdringen en Nederlandse studenten voorrang geven.
“Voortzetting beheersing studiemigratie door terugdringen van de wildgroei in Engelstalige opleidingen en voorrang voor eigen studenten.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander migratiebeleid dat mensenrechten centraal stelt en grenzen relativeert. De partij wil menselijke opvang, afschaffing van discriminerende regelingen voor arbeidsmigranten, en structurele rechten en voorzieningen voor ongedocumenteerden en vluchtelingen. Hun visie is solidair, gericht op herstel van historisch onrecht en het waarborgen van gelijke behandeling voor iedereen, ongeacht status.
BIJ1 verwerpt het huidige restrictieve migratiebeleid en stelt de bescherming van mensen centraal, ongeacht hun status. De partij wil een solidaire asielprocedure, rechten voor minderjarige vluchtelingen, en toegang tot basisvoorzieningen voor ongedocumenteerden. Dit standpunt adresseert het probleem van uitsluiting en onmenselijke behandeling van migranten en vluchtelingen.
“Migratie en menselijke opvang: bescherm mensen, geen grenzen.”
“Een solidaire asielprocedure.”
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Artsen en ander medisch personeel worden getraind op de rechten die ongedocumenteerde personen hebben rondom zorg. Dit verbetert voor hen de toegankelijkheid van medische zorg.”
BIJ1 wil de fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers met hoge inkomens afschaffen om gelijke behandeling te waarborgen en belastingvoordelen voor een selecte groep te beëindigen. Dit standpunt richt zich op het tegengaan van ongelijkheid en het herstellen van rechtvaardigheid in het belastingstelsel.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
De partij erkent de schade van neokoloniaal migratiebeleid en wil mensen uit voormalige koloniën via een toegankelijke procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit geven. Dit is bedoeld als gedeeltelijk herstel van historisch onrecht en het bevorderen van gelijkwaardigheid.
“Nederland erkent de schade van neokoloniaal migratiebeleid en herstelt de relatie met Afrikaanse landen. Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
BIJ1 wil de rechten en beloning van arbeidsmigranten verbeteren, het koppelen van werk en woonruimte verbieden, en werkgevers verplichten het minimumloon te betalen. Dit standpunt is gericht op het voorkomen van uitbuiting en het waarborgen van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor migranten.
“We beschermen de rechten en beloning van arbeidsmigranten beter. We verbieden het koppelen van werk en woonruimte, waarbij ontslag gelijk staat aan dakloos worden. Werkgevers worden verplicht het minimumloon te betalen, ook als de arbeiders via een wervingsbureau over de grens werken.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland te stoppen en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal wordt afgestemd op de draagkracht van het land. Ze pleiten voor een streng, effectief en selectief migratiebeleid, waarbij nationale koppen die het beleid gunstiger maken voor asielzoekers worden afgeschaft en opvang en huisvesting voor statushouders wordt versoberd. De partij wil Europese samenwerking versterken, maar ook sancties voor EU-lidstaten die zich niet aan asielafspraken houden en een opt-out-clausule voor Nederland als Europese steun uitblijft.
De VVD wil het huidige systeem waarin iedereen asiel kan aanvragen in Nederland afschaffen. In plaats daarvan mogen vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen, waarbij het aantal jaarlijks wordt bepaald op basis van de draagkracht van het land. Dit moet de instroom beheersbaar maken en ruimte houden voor echte vluchtelingen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“We maken scherpe keuzes: ruimte voor echte vluchtelingen, tijdelijke bescherming en actieve selectie van mensen die bijdragen aan onze economie en samenleving. Passieve of ongecontroleerde instroom is onaanvaardbaar. Daarom willen we dat er een stelselwijziging komt waarbij vluchtelingen alleen nog maar naar Nederland komen via hervestiging.”
De VVD wil nationale regelingen die het Nederlandse asielbeleid gunstiger maken dan dat van andere Europese landen zo snel mogelijk afschaffen. Hiermee willen ze voorkomen dat Nederland aantrekkelijker wordt voor asielzoekers dan andere landen.
“Nationale koppen die het asielbeleid gunstiger maken voor asielzoekers worden zo snel mogelijk afgeschaft.”
De partij stelt voor om de opvang en huisvesting van statushouders te versoberen, onder andere door het verbod op voorrang bij huisvesting en het bouwen van sobere flexwoningen. Ook wordt de opvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers maximaal versoberd.
De VVD wil dat Nederland een leidende rol speelt in het aanscherpen van het Europese asielbeleid. Ze pleiten voor sancties tegen EU-lidstaten die zich niet aan de Europese asielregels houden en willen een opt-out-clausule als Nederland onvoldoende steun krijgt voor haar voorstellen.
“Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
“Een opt-out-clausule voor EU-afspraken op gebied van asiel en migratie: Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging...”
De VVD wil het landenbeleid aanscherpen door Nederland een leidende rol te laten spelen in het veilig verklaren van landen of delen daarvan. Asielzoekers uit deels onveilige landen moeten in veilige regio’s van hun eigen land worden opgevangen, met snelle terugkeer als doel.
“Nederland moet binnen Europa een leidende rol spelen in het veilig verklaren van (delen van) landen. Asielzoekers uit deels onveilige landen dienen in veilige regio’s van die landen te worden opgevangen. Op basis hiervan kan dan zo spoedig mogelijk worden begonnen met de terugkeer van asielzoekers die hier niet meer horen te zijn.”
Het CDA wil het beleid 2616099516 (over migratie en asiel) fors aanscherpen door migratie op alle fronten te beperken en asielprocedures buiten Europa te laten plaatsvinden. Ze pleiten voor tijdelijke asielvergunningen, beperking van gezinshereniging tot het kerngezin, en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. De partij kiest voor een streng, beheersbaar en Europees afgestemd migratiebeleid, met nadruk op het stoppen van mensensmokkel en het ontlasten van de Nederlandse opvang.
Het CDA wil dat asielaanvragen buiten Europa plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Ze voeren alleen werkbare wetten in die migratie beheersbaar maken en willen de spreidingswet uitvoeren om de asielopvang te reguleren. Dit alles is gericht op het fors beperken van migratie, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“In Nederland voeren we alleen werkbare wetten in die migratie beheersbaar maken. We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de extreem hoge kosten aan hotels voor asielopvang.”
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA ondersteunt tijdelijke asielvergunningen en wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Ook willen ze het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. Hiermee willen ze misbruik van het asielstelsel tegengaan en de druk op opvang en integratie verminderen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil migratieovereenkomsten afsluiten met landen aan de Europese buitengrenzen en steunt het veilig derde land-concept, waarbij asielaanvragen ook buiten de EU kunnen worden onderzocht. Dit moet bijdragen aan het aanpakken van de oorzaken van migratie en het versterken van grensbewaking.
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. In de migratieovereenkomsten worden mensenrechten geborgd.”
D66 wil het beleid rond wonen, sociale zekerheid en bestaanszekerheid fundamenteel hervormen door het systeem van toeslagen af te schaffen en te vervangen door één vast bedrag, en door meer betaalbare woningen te realiseren. De partij zet in op het versterken van huurdersrechten, het bevorderen van doorstroming op de woningmarkt, en het verminderen van financiële onzekerheid voor kwetsbare groepen. Hun visie is gericht op een samenleving waarin vrijheid en zekerheid hand in hand gaan, met een overheid die eenvoudiger, menselijker en toegankelijker is.
D66 wil het complexe toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door één vast bedrag, om zo financiële zekerheid en eenvoud te bieden aan burgers. Dit moet het risico op terugvorderingen, schulden en onzekerheid verminderen, vooral voor mensen die nu verdwalen in het huidige systeem.
“En we schaffen het doolhof van de toeslagen af: in plaats daarvan komt er één vast bedrag.”
D66 ziet het tekort aan betaalbare woningen als een groot maatschappelijk probleem en wil daarom meer sociale huurwoningen bouwen, huurders meer rechten geven en de woningmarkt toegankelijker maken voor starters en kwetsbare groepen.
Om de woningmarkt in beweging te krijgen en verschillende generaties beter te bedienen, wil D66 de doorstroming bevorderen door samenwerking tussen relevante partijen en het wegnemen van belemmerende regels voor ouderen en jongeren.
D66 wil dat mensen die te maken krijgen met tegenslag of structureel onvoldoende inkomen meer financiële ondersteuning krijgen, zodat bestaanszekerheid wordt gegarandeerd.
“D66 geeft meer financiële ondersteuning bij tegenslag of structureel onvoldoende inkomen.”
De ChristenUnie pleit voor een fundamentele vereenvoudiging van het belasting- en toeslagenstelsel, waarbij complexe regelingen worden vervangen door een eenvoudige belastingkorting en een vaste kindvoorziening. Het doel is om financiële onzekerheid en bureaucratie te verminderen, gezinnen beter te ondersteunen en kinderarmoede structureel terug te dringen.
De ChristenUnie vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en onrechtvaardig, wat leidt tot onzekerheid, terugvorderingen en financiële problemen voor gezinnen. Ze willen deze wirwar vervangen door een eenvoudige belastingkorting en een vaste jaarlijkse kindvoorziening, zodat het systeem transparanter en eerlijker wordt en kinderarmoede effectief wordt aangepakt.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“In plaats van de huidige kinderbijslag en kindgebonden budget, komt er voor elk kind € 4.500 per jaar beschikbaar. Het verlagen van kinderarmoede wordt een wettelijk doel.”
“Ons belastingstelsel is stuk. Door de wirwar aan schijven, inkomensafhankelijke heffingskortingen en toeslagen is het voor de meeste mensen een volslagen mysterie hoeveel belasting ze betalen.”
“Hoe het toeslagenstelsel mensen in de knel heeft gebracht, heeft iedereen in Nederland kunnen zien.”
Om te voorkomen dat het stelsel opnieuw te complex wordt, wil de ChristenUnie een jaarlijkse vereenvoudigingsdag invoeren. De regering wordt verplicht elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen stevig aanpakken, zodat de winsten van grondspeculanten en vastgoedspeculanten niet langer ten koste gaan van woningzoekenden. De partij stelt voor om speculatiewinsten af te romen, opkoopbescherming landelijk in te voeren en actief grond in publieke handen te brengen, met als doel woningen beschikbaar te maken voor mensen in plaats van voor investeerders.
GroenLinks-PvdA vindt dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet bij speculanten moet blijven, maar ten goede moet komen aan de samenleving. Dit beleid is bedoeld om de woningbouw te versnellen en de woningmarkt eerlijker te maken.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
Om te voorkomen dat woningen worden opgekocht door investeerders en leeg blijven staan of worden doorverkocht voor winst, wil GroenLinks-PvdA een landelijke opkoopbescherming invoeren. Dit moet starters beschermen en zorgen dat woningen daadwerkelijk bewoond worden.
De partij wil dat de overheid actief grond opkoopt om deze weer in publieke handen te brengen, zodat de bestemming van schaarse grond gericht kan worden op woningbouw en maatschappelijke doelen in plaats van winstmaximalisatie.
“Wij maken duidelijke keuzes hoe we onze schaarse grond inzetten. Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen dat arbeids- en studiemigranten tijdens hun verblijf opgebouwde AOW-rechten bij vertrek afkopen, en leggen meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen om het aantal migranten te beperken. De partij pleit daarnaast voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang in de regio.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie en door verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Dit moet overbelasting van systemen voorkomen en leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten. Het afkopen van opgebouwde AOW-rechten bij vertrek voorkomt langdurige administratieve lasten voor kleine uitkeringen aan migranten die Nederland verlaten.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
50PLUS wil een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang van asielzoekers in de regio als uitgangspunt. Hiermee willen ze grip houden op migratiestromen en de druk op nationale systemen verminderen.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is zeer kritisch op het huidige migratiebeleid en pleit voor een menswaardige benadering waarbij de oorzaken van migratie worden aangepakt en mensenrechten centraal staan. Ze verwerpen pushbacks, willen veilige vluchtwegen en benadrukken gelijke behandeling van migranten en asielzoekers. Concrete voorstellen zijn gericht op het stoppen van mensonterende praktijken aan de grenzen en het verbeteren van opvang en integratie.
De PvdD vindt dat migratiebeleid zich primair moet richten op het aanpakken van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten, in plaats van het tegenhouden van migranten aan de grenzen. Ze hekelen de huidige Europese en Nederlandse medeplichtigheid aan mensenrechtenschendingen en willen veilige vluchtwegen.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
De partij veroordeelt het terugsturen van asielzoekers naar gevaarlijke situaties en het toestaan van mensonterende opvang aan de grenzen. Nederland moet niet langer medeplichtig zijn aan deze praktijken en moet zich inzetten voor humane opvang.
“Mensenrechtenorganisaties en journalisten beschrijven gewelddadige en illegale ‘pushbacks’ waarbij asielzoekers en migranten na aankomst in de EU terug de grens over worden gezet.”
“Nederland is hieraan medeplichtig.”
De PvdD wil dat de huisvesting van statushouders en vluchtelingen eerlijk en zorgvuldig over gemeenten wordt verdeeld, met aandacht voor integratie en begeleiding. Ook rijkere gemeenten moeten hun aandeel leveren.
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
FVD is uitgesproken kritisch over beleid 2616099516, dat betrekking heeft op het Centraal Planbureau (CPB) en de doorrekening van verkiezingsprogramma’s. De partij wil het CPB en vergelijkbare planbureaus volledig afschaffen, omdat zij deze als technocratisch en beperkend voor politieke vernieuwing zien. FVD pleit voor meer politieke ruimte buiten de huidige beleidskaders en verwerpt de dominante rol van het CPB in het beoordelen van partijprogramma’s.
FVD wil het CPB en andere adviesorganen zoals SCP, SER en PBL volledig ontmantelen, omdat zij vinden dat deze instellingen het politieke debat en vernieuwend beleid belemmeren. Volgens FVD bepalen technocraten en lobbyclubs nu te veel het beleid, waardoor fundamentele koerswijzigingen onmogelijk worden gemaakt. De partij ziet het CPB als een obstakel voor echte politieke keuzes en wil daarom de invloed van deze planbureaus beëindigen.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
FVD is fel tegen de huidige manier waarop het CPB verkiezingsprogramma’s doorrekent, omdat het alleen voorstellen binnen bestaande beleidskaders accepteert. Hierdoor worden volgens FVD fundamentele alternatieven en koerswijzigingen uitgesloten van serieuze analyse, wat het politieke debat verengt en vernieuwende ideeën ontmoedigt.
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
“Deze zelfbeperking van het CPB vinden wij problematisch. Want het gaat ons er nu juist om, een aantal hoofdlijnen van het huidige beleid ... te heroverwegen.”
De SGP vindt dat het woningbouwbeleid drastisch moet worden vereenvoudigd om de woningnood aan te pakken. Ze willen minder belemmerende regels, snellere procedures en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten, zodat projecten sneller gerealiseerd kunnen worden en de positie van woningzoekenden sterker wordt meegewogen.
De SGP wil dat extra (lokale) eisen alleen worden gesteld als ze daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van de woningnood en niet onnodig vertragen. Juridische procedures mogen niet tot vertraging leiden, en het aantal bezwaarprocedures wordt beperkt. Ook wordt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten voorgesteld. Hiermee wil de SGP de bouw van woningen versnellen en de positie van woningzoekenden verbeteren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
BVNL wil de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme (WWFT) volledig afschaffen, omdat deze volgens de partij leidt tot onnodige bureaucratie en nauwelijks effectief is in het bestrijden van criminaliteit. Zij pleiten voor minder regels en meer vrijheid voor ondernemers, waarbij de huidige wetgeving als een blokkade wordt gezien voor financiering en economische activiteit.
BVNL beschouwt de WWFT als ineffectief en bureaucratisch, en wil deze wet daarom intrekken. De partij stelt dat de wet vooral zorgt voor blokkades bij financieringen en nauwelijks bijdraagt aan het daadwerkelijk aanpakken van criminelen. Door afschaffing beoogt BVNL het ondernemingsklimaat te verbeteren en onnodige regeldruk te verminderen.
“De Wet op Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT) wordt afgeschaft.”
“Vereenvoudig de WWFT, de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme. Deze wet leidt tot enorme blokkades bij het verkrijgen van financieringen, en er worden nauwelijks criminelen door gepakt.”
De SP verzet zich fel tegen het beleid 2616099516, dat verwijst naar de forse verhoging van het defensiebudget tot 5% van het BBP (“Trumpnorm”). De partij stelt dat deze militarisering leidt tot bezuinigingen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, en pleit voor het stoppen van deze koers. In plaats daarvan wil de SP investeren in sociale voorzieningen en kiest zij expliciet voor vrede en veiligheid boven wapenwedloop.
De SP is uitgesproken tegen het verhogen van het defensiebudget naar 5% van het BBP, omdat dit volgens hen leidt tot afbraak van de welvaartsstaat en een gevaarlijke militarisering. De partij ziet deze uitgaven als schadelijk voor de samenleving en economie, en pleit voor een koers gericht op solidariteit, vrede en sociale investeringen.
“Partijleiders van Timmermans tot en met Wilders hebben zich gecommitteerd aan de Trumpnorm van vijf procent. Het gaat hierbij om het astronomische bedrag van 35 miljard euro per jaar extra. Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Partijen die anders beweren, houden de mensen in het land voor de gek.”
“hoe, in slechts enkele maanden, onze welvaartsstaat wordt omgebouwd tot een oorlogsmachine. Het maakt onze wereld niet veiliger, het verzwakt onze economie en beschadigt onze samenleving. We zullen er alles aan moeten doen om dit te stoppen.”
Volt pleit voor het versterken van parlementaire controle en uitvoerbaarheid van beleid door vroegtijdige wetsverkenning en het recht voor uitvoeringsorganisaties om onuitvoerbaar beleid te signaleren. Hun visie is gericht op het voorkomen van beleidsblindheid en het waarborgen van een effectieve, rechtvaardige rechtsstaat waarin burgers beter worden beschermd tegen slecht uitvoerbaar beleid.
Volt wil dat de Tweede Kamer al in een vroeg stadium nieuwe wetgeving op hoofdlijnen onderzoekt, met input van uitvoeringsorganisaties en de samenleving. Dit moet leiden tot beter doordachte wetten en het voorkomen van problemen bij de uitvoering.
“Wij pleiten voor het invoeren van een parlementaire wetsverkenning. Hiermee krijgt de Tweede Kamer bij het ontwikkelen van nieuwe wetgeving al vroeg de gelegenheid om de beoogde wetgeving op hoofdlijnen te (laten) onderzoeken en adviezen van uitvoeringsorganisaties en de samenleving te verzamelen.”
Volt wil uitvoeringsorganisaties formeel het recht geven om beleid dat burgers structureel in de knel brengt te signaleren, zodat het kabinet verplicht wordt te reageren of het beleid aan te passen. Dit moet beleidsblindheid voorkomen en de rechtsbescherming van burgers versterken.
“We geven uitvoeringsorganisaties het recht om een ‘rode kaart’ te trekken tegen onuitvoerbaar beleid. Als wetgeving burgers structureel in de knel brengt, moeten uitvoeringsorganisaties dit formeel kunnen signaleren. Zo’n rode kaart verplicht het kabinet tot reactie, heroverweging of aanpassing van het beleid.”