BBB pleit voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, waarbij de nadruk ligt op beperking van instroom, strengere procedures, en het moderniseren van internationale verdragen. De partij wil opvang in de regio, strengere handhaving bij overlast en misbruik, en het VN-Vluchtelingenverdrag vervangen door nationaal beleid. BBB positioneert zich als voorstander van het strengste asielbeleid binnen Europa.
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere procedures, het invoeren van een tweestatusstelsel, en het beëindigen van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen. De partij ziet opvang in de regio als uitgangspunt en wil herhaalde asielaanvragen buiten de Schengenzone laten plaatsvinden.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Herhaalde asielaanvragen buiten Schengenzone. Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen.”
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB vindt dat internationale verdragen het voeren van een strenger asielbeleid belemmeren en wil deze moderniseren of vervangen door nationaal beleid. Het VN-Vluchtelingenverdrag moet worden opgezegd en vervangen.
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom... BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
BBB wil sneller en strenger optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, inclusief directe beëindiging van procedures, uitzetting, en streng gecontroleerde locaties.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen... worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil remigratie actief stimuleren als oplossing voor massaimmigratie en falende integratie, en ziet vrijwillige terugkeer als belangrijk beleidsonderdeel.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
BBB wil dat Nederland het strengste asielbeleid van Europa voert en is bereid de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
JA21 pleit voor een streng en restrictief migratie- en asielbeleid, waarbij nationale soevereiniteit en het beperken van bevolkingsgroei centraal staan. De partij wil onder meer permanente grenscontroles, een lager inwilligingspercentage voor asielverzoeken, het juridisch verankeren van migratieplafonds en het strikt onderscheiden van verschillende migratiestromen. Hun visie is gericht op het beschermen van de Nederlandse samenleving, cultuur en verzorgingsstaat tegen de gevolgen van hoge migratie.
JA21 wil de controle over de Nederlandse grenzen terughalen naar het nationale parlement en pleit voor permanente grenscontroles zolang de asielcrisis voortduurt. Dit is bedoeld om grip te krijgen op migratiestromen en de druk op de samenleving te verlichten.
“Grensbewaking intensiveren: uitbreiding capaciteit Marechaussee om permanente grenscontroles aan de binnengrenzen conform artikel 25 van de Schengengrenscode en artikel 72 van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie mogelijk te maken zolang de asielcrisis voortduurt.”
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
JA21 wil het aantal toegekende asielverzoeken fors verlagen door het loslaten van het 'voordeel van de twijfel'-principe en door strengere en betere toetsing van aanvragen. Dit moet misbruik tegengaan en de instroom beperken.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
De partij streeft naar het juridisch vastleggen van migratieplafonds en een scherpe selectie van migranten, met name op het gebied van arbeidsmigratie en gezinshereniging, om de bevolkingsgroei te beperken.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil voorkomen dat arbeids- en asielmigratie door elkaar lopen en stelt dat het hebben van een baan niet mag leiden tot het verkrijgen van een asielstatus. Hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde zijn wel welkom.
JA21 wil misstanden rond arbeidsmigratie aanpakken door strengere handhaving, hogere boetes en het makkelijker maken van gedwongen terugkeer van overlastgevende EU-arbeidsmigranten.
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
De partij wil gezinshereniging beperken door het aantal huwelijkspartners te maximeren, de inkomenseis te verhogen en de leeftijdsgrens te verhogen.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
De PVV is zeer kritisch op het huidige beleid rond asiel, immigratie en internationale verplichtingen, en pleit voor een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het terughalen van nationale soevereiniteit. De partij wil geen geld meer uitgeven aan asielopvang, ontwikkelingshulp of EU-bijdragen, en stelt voor om deze miljarden te besteden aan Nederlandse burgers. De kern van hun visie is: Nederland op 1, grenzen dicht, en geen verplichtingen meer aan internationale verdragen of instellingen.
De PVV wil een volledige asielstop, het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, en het terugsturen van Oekraïense mannen. Dit beleid wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de kosten te beperken en de Nederlandse samenleving te beschermen tegen overlast en criminaliteit.
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne.”
“1 Totale asielstop”
“De PVV zet de Nederlanders wél op 1. Wij voeren onmiddellijk een azc-stop in, gaan azc’s sluiten, asielzoekers aan de grens terugsturen, criminele vreemdelingen uitzetten – en Nederland terugveroveren.”
De PVV wil fors bezuinigen op asielopvang, ontwikkelingshulp en bijdragen aan de EU, en deze middelen inzetten voor Nederlandse burgers. Dit wordt onderbouwd met concrete bedragen en de stelling dat Nederland te veel betaalt aan internationale verplichtingen.
“Alleen al dit jaar besteden we € 6 miljard aan de asielopvang en € 3 miljard aan de opvang van Oekraïners.”
“De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika. Ook willen we miljarden minder afdragen aan de Europese Unie.”
“Alleen al dit jaar besteden we € 9 miljard aan de opvang van asielzoekers en Oekraïners. Ook sturen we elk jaar € 7 miljard naar Afrika en doneren we € 10 miljard aan Brussel.”
“Volledige stop op ontwikkelingshulp”
De PVV wil nationale soevereiniteit terughalen, vetorechten inzetten en een opt-out op asiel en immigratie afdwingen binnen de EU. Dit standpunt is gericht op het beperken van Brusselse invloed en het terugdraaien van internationale verplichtingen.
“Wij willen sterke bilaterale en economische banden met andere landen; samenwerken is prima. Waar wij fel tegen zijn, is een geopolitieke Europese Unie, een Europese superstaat.”
“Vetorechten behouden, in ere herstellen én inzetten voor een opt-out op asiel en immigratie!”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
D66 pleit voor een humaan, eerlijk en effectief asiel- en migratiebeleid, met nadruk op Europese samenwerking en snelle, zorgvuldige procedures. De partij ondersteunt de invoering van het Europese migratiepact, eerlijke verdeling van opvang, en directe integratie van nieuwkomers. D66 wil dat vluchtelingen veilig asiel kunnen aanvragen buiten Europa en zet in op hervestiging via de UNHCR.
D66 ziet het Europese migratiepact als een essentiële stap naar een eerlijker en beter functionerend asielsysteem, met regie op migratie en een eerlijke verdeling van opvang tussen lidstaten. Dit moet leiden tot snellere procedures en stabiele financiering van opvang en integratie.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 wil dat asielprocedures eenvoudiger en sneller worden, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen. Nieuwkomers moeten vanaf het begin kunnen meedoen in de samenleving, en integratiebeleid moet wederkerig zijn.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.”
“Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
D66 wil dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig naar Europa kunnen komen als hun aanvraag kansrijk is. Op korte termijn zet de partij in op meer hervestiging van erkende vluchtelingen via de UNHCR.
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het”
D66 staat open voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, zolang dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten niet worden beperkt.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander migratiebeleid dat historische onrechtvaardigheden erkent en herstelt, met nadruk op menselijke opvang en het beëindigen van neokoloniaal beleid. Ze willen onder meer mensen uit voormalige koloniën makkelijker het Nederlanderschap geven, de 30%-regeling voor expats afschaffen en ongedocumenteerden meer rechten en toegang tot voorzieningen bieden. De kern van hun visie is solidariteit, gelijkwaardigheid en het beschermen van mensen boven grenzen.
BIJ1 erkent het historische onrecht van het Nederlandse koloniale en neokoloniale migratiebeleid en wil dit herstellen door mensen uit voormalige koloniën een toegankelijke route naar het Nederlanderschap te bieden. Dit beleid is bedoeld als erkenning van het verleden en als stap naar herstel van relaties met Afrikaanse landen.
“Nederland erkent de schade van neokoloniaal migratiebeleid en herstelt de relatie met Afrikaanse landen. Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
BIJ1 wil de fiscale 30%-regeling voor buitenlandse werknemers met hoge inkomens afschaffen, zodat zij net zoveel belasting betalen als andere werknemers. Dit voorstel is bedoeld om fiscale ongelijkheid en bevoordeling van expats te beëindigen.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
BIJ1 wil dat ongedocumenteerde mensen meer rechten krijgen, waaronder toegang tot voedselbanken en medische zorg, en dat zij in Nederland mogen blijven tijdens hun beroepsprocedure tegen uitzetting. Dit beleid is gericht op het waarborgen van menselijke waardigheid en basisrechten, ongeacht verblijfsstatus.
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Beroep tegen besluit tot uitzetting mag afgewacht worden in Nederland. Mensen in afwachting worden gesteund en hebben recht op opvang.”
“Artsen en ander medisch personeel worden getraind op de rechten die ongedocumenteerde personen hebben rondom zorg. Dit verbetert voor hen de toegankelijkheid van medische zorg.”
BIJ1 kiest expliciet voor een migratiebeleid dat mensen beschermt in plaats van grenzen, en spreekt zich uit tegen het huidige restrictieve beleid. Ze willen een fundamentele koerswijziging richting solidariteit en bescherming van mensenrechten.
BVNL pleit voor een drastische verkleining van de overheid, minder bureaucratie en het terugdringen van overheidsuitgaven, met een sterke nadruk op individuele vrijheid en autonomie. De partij wil subsidies, adviesorganen en niet-kerntaken schrappen, en streeft naar een transparante, dienstbare overheid die zich beperkt tot haar kerntaken. Hun visie is klassiek-liberaal en economisch rechts, met een focus op een kleine overheid en een vrije markt.
BVNL wil de rijksoverheidsuitgaven met minstens 35% verminderen door het schrappen van subsidies, adviesorganen, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken. Dit moet leiden tot een kleinere overheid en minder bureaucratie, zodat burgers meer vrijheid en autonomie krijgen.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
De partij vindt dat de overheid te groot is geworden en pleit voor het terugdringen van het aantal ambtenaren en het verminderen van regels. Dit moet leiden tot meer efficiëntie, minder controledrang en een overheid die dienstbaar is aan de burger.
“BVNL wil een kleinere overheid, minder ambtenaren en minder bureaucratie. De overheid wordt veel te groot, er zijn te veel ambtenaren, er is teveel controledrang en de bureaucratie neemt onevenredig toe.”
“De overheid moet en kan een stuk kleiner worden. Ambtenaren dienen de democratie. Zij die dit weigeren zullen worden ontslagen.”
BVNL benadrukt het belang van een transparante overheid die open is over haar handelen. Burgers moeten recht hebben op informatie en geheimhouding moet tot een minimum beperkt blijven.
“Een transparante overheid vinden wij belangrijk. Openheid en transparantie van bestuur is van groot algemeen belang. Burgers hebben recht op informatie over het bestuurlijk handelen. Dat recht is wettelijk verankerd. Met het opleggen van geheimhouding op stukken dient daarom uiterst terughoudend te worden omgegaan.”
De partij wil de macht weghalen bij de staat en terugleggen bij burgers en lokale gemeenschappen, zodat beslissingen zo dicht mogelijk bij de mensen zelf worden genomen.
“Dit doen we door een groot deel van de macht weg te halen bij de Staat en weer terug te leggen bij de mensen. Bureaucraten mogen niet de inrichting van Nederland bepalen, dat kunnen de mensen heel goed zelf.”
“Landelijk wordt slechts geregeld wat landelijk niet lokaal geregeld kan worden en Nederland wordt op zoveel mogelijk gebieden weer soeverein.”
BVNL wil zinloze en overbodige regels schrappen, waaronder administratieve verplichtingen die niet worden gehandhaafd of geen toegevoegde waarde hebben.
“Zinloze, overbodige regels of regels die niet worden gehandhaafd moeten worden geschrapt, waaronder begrepen het administreren van de CO2-uitstoot van werknemers voor het woon- werkverkeer.”
De SGP vindt dat de Rijksoverheid de regie moet nemen bij het woningbeleid, maar wil provincies en gemeenten ruimte geven voor eigen afwegingen. De partij pleit voor het versnellen van woningbouw door procedures te vereenvoudigen, het verminderen van bezwaarprocedures, en het invoeren van een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten. Betaalbaarheid en het stimuleren van sparen voor een eigen woning zijn belangrijke speerpunten.
De SGP ziet een centrale rol voor de Rijksoverheid in het woningbeleid, maar wil dat provincies en gemeenten zelfstandig kunnen afwegen en faciliteren. Dit moet leiden tot een betere aanpak van de woningnood, waarbij lokale omstandigheden worden meegewogen.
“De SGP vindt dat de Rijksoverheid regie moet hebben, maar provincies en gemeenten houden nadrukkelijk ruimte voor zelfstandige afwegingen, waarbij provincies ruimhartig faciliteren.”
Om de woningnood aan te pakken, wil de SGP juridische procedures vereenvoudigen, het aantal bezwaarprocedures verminderen, en een stikstofvrijstelling invoeren voor woningbouwprojecten. Zo moeten projecten sneller van de grond komen en wordt de positie van woningzoekenden versterkt.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten.”
“Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil het eigenwoningbezit bevorderen en sparen voor een woning aantrekkelijker maken. Dit moet voorkomen dat woningzoekenden tussen wal en schip vallen en de betaalbaarheid van woningen verbeteren.
“Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd. Sparen voor een woning zou heel normaal moeten zijn. De SGP wil dat dit meer gestimuleerd wordt, bijvoorbeeld door bouwsparen mogelijk te maken of door een vorm van zilvervlootsparen.”
“De normen van hypotheekverstrekking en de normen voor toegang tot de sociale sector dienen beter op elkaar te worden afgestemd om te voorkomen dat woningzoekenden tussen wal en schip belanden.”
“De inzet van financiële instrumenten die (zonder prijsopdrijving) de betaalbaarheid van woningen verbeteren en woonkansen verhogen wordt gestimuleerd.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen dat arbeids- en studiemigranten tijdens hun verblijf opgebouwde AOW-rechten bij vertrek afkopen, en leggen meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen om het aantal migranten te beperken. De partij pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang in de regio.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Dit moet overbelasting van systemen voorkomen en leiden tot een gezonde beperking van het aantal migranten. De partij ziet een gemeenschappelijk Europees asielbeleid en opvang in de regio als norm.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Om administratieve lasten en langdurige uitkeringsverplichtingen te voorkomen, wil 50PLUS dat arbeids- en studiemigranten hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek uit Nederland. Dit voorkomt dat de overheid decennia later kleine uitkeringen moet verzorgen aan moeilijk traceerbare rechthebbenden.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
Het CDA pleit voor een streng en beheersbaar migratiebeleid, waarbij de instroom van asielzoekers en andere migranten fors wordt beperkt. De partij stelt voor om asielaanvragen buiten Europa af te handelen, tijdelijke asielvergunningen te verstrekken, en strengere regels te hanteren voor terugkeer van afgewezen asielzoekers. Het CDA koppelt deze voorstellen aan de noodzaak om de bevolkingsgroei te matigen en de draagkracht van de samenleving te waarborgen.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Daarnaast wordt het strafbaar als uitgeprocedeerde asielzoekers niet meewerken aan terugkeer. Deze maatregelen zijn bedoeld om grip te krijgen op migratie en de druk op de samenleving te verlagen.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA kiest voor tijdelijke asielvergunningen en wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Ook worden procedures bij de IND versimpeld en het stapelen van asielverzoeken onmogelijk gemaakt. Hiermee wil de partij het asielbeleid strenger en efficiënter maken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA stelt dat de bevolkingsgroei vooral door migratie komt en dat deze fors moet worden beperkt. Dit is volgens de partij noodzakelijk om de draagkracht van de samenleving te behouden en sluit aan bij het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Forum voor Democratie (FVD) is zeer kritisch over het huidige beleid rondom beleidsdoorrekeningen door het Centraal Planbureau (CPB) en pleit voor fundamentele herziening van de manier waarop beleid wordt geëvalueerd en ontwikkeld. FVD wil de invloed van technocratische planbureaus zoals het CPB drastisch verminderen of zelfs afschaffen, omdat zij vinden dat deze instituten vernieuwend beleid blokkeren en slechts binnen bestaande kaders denken. De partij stelt dat echte beleidsvernieuwing en alternatieve koerswijzigingen niet serieus worden overwogen zolang deze planbureaus hun huidige rol behouden.
FVD vindt dat het CPB en andere planbureaus vernieuwend beleid blokkeren door alleen voorstellen te beoordelen die binnen bestaande beleidskaders passen. De partij wil deze instituten afschaffen om ruimte te maken voor fundamenteel andere beleidskeuzes en meer democratische controle.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
“Met de huidige doorrekeningssystematiek is echter iets grondig mis. Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen.”
FVD stelt dat het huidige systeem van beleidsdoorrekening vernieuwing in de weg staat, omdat het alternatieven zoals het heropenen van het Groninger gasveld of een volledige immigratiestop niet serieus meeneemt. De partij vindt dat kiezers bij verkiezingen fundamentele beleidskeuzes moeten kunnen maken, ook als deze buiten de reikwijdte van het CPB vallen.
“Wij vinden dat we ons bij verkiezingen met zijn allen moeten afvragen: was datgene wat we tot nu toe hebben gedaan eigenlijk wel zo verstandig? Of moeten we ons beleid wellicht fundamenteel herzien? Als dat soort vragen buiten de reikwijdte van het CPB vallen - wat héb je dan aan een ‘doorrekening’?”
Hoewel FVD het CPB niet volledig uitsluit voor technische adviezen bij grote projecten, willen ze dat het CPB geen bepalende rol meer heeft in de fundamentele beleidsrichting van Nederland.
“Het CPB mag ons adviseren wanneer we de bouw van onze nieuwe luchthaven in de Noordzee gaan financieren of wanneer we de begroting opstellen voor de aanbouw van een kerncentrale.”
NSC benadrukt het belang van transparant, zorgvuldig en democratisch beleid, waarbij belangrijke wetten in detail behandeld moeten worden en coalitieakkoorden zich beperken tot hoofdlijnen. Ze willen de macht en tegenmacht in het politieke systeem herstellen door meer ruimte te geven aan debat en vakministers zonder partijlidmaatschap.
NSC vindt dat wetgeving zorgvuldig en per artikel moet worden behandeld om fouten en ongewenste gevolgen te voorkomen. Dit moet leiden tot beter doordacht beleid en meer controle op de uitvoering.
“Belangrijke wetten moeten in detail behandeld worden en per artikel. Een kleine fout in een wetsartikel heeft immers grote gevolgen. Kennis hebben over de gevolgen van wetten is daarom essentieel.”
De partij pleit ervoor dat coalitieakkoorden niet dichtgetimmerd zijn, maar slechts de hoofdlijnen en financiële kaders vastleggen. Dit moet ruimte bieden voor parlementair debat en flexibiliteit bij veranderende omstandigheden.
“Coalitieakkoorden moeten zich beperken tot hoofdlijnen van beleid en financiële kaders. Ze leggen niet precies vast hoe de doelen bereikt worden. Er moet ruimte zijn voor debat en om in te spelen op veranderende omstandigheden; geen dichtgetimmerde afspraken dus.”
NSC wil het mogelijk maken dat vakministers geen lid hoeven te zijn van een politieke partij, om zo de deskundigheid en onafhankelijkheid van het kabinet te vergroten.
“Het moet normaal zijn voor een regering om ook vakministers te hebben die geen lid zijn van een politieke partij.”
De partij ziet een gebrek aan transparantie en onvoldoende behartiging van het algemeen belang in de huidige besluitvorming. NSC wil de relatie tussen overheid en burgers vernieuwen en de macht en tegenmacht herstellen.
“De besluitvorming in Nederland is vaak ondoorzichtig en dient niet altijd het algemeen belang. Nieuw Sociaal Contract pleit voor een nieuwe de relatie tussen overheid en burgers. Daarbij hoort ook een duidelijke...”
De Partij voor de Dieren (PvdD) benadrukt in haar verkiezingsprogramma het belang van een humaan en rechtvaardig migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op het aanpakken van de oorzaken van migratie en het waarborgen van mensenrechten. Concrete voorstellen zijn het richten van migratiebeleid op het wegnemen van vluchtredenen, het eerlijk verdelen van huisvesting voor statushouders en vluchtelingen over gemeenten, en het bieden van goede opvang en begeleiding.
De PvdD vindt dat migratiebeleid zich primair moet richten op het aanpakken van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten, in plaats van het beperken van migratie zelf. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat mensenrechten centraal moeten staan en dat Nederland medeverantwoordelijk is voor mensonterende situaties aan de grenzen van Europa.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
De partij pleit voor een zorgvuldige, evenredige en rechtvaardige verdeling van huisvesting voor statushouders en vluchtelingen over alle gemeenten, inclusief rijkere gemeenten. Dit moet integratie bevorderen en wederzijds begrip vergroten.
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
De PvdD benadrukt het belang van voldoende begeleiding en psychische hulp voor vluchtelingen, met aandacht voor integratie en het welzijn van nieuwkomers.
“Daarnaast komt er meer aandacht voor psychische hulp, want mensen die asiel zoeken, hebben vaak een heftige reis achter de rug en/of trauma’s opgelopen in het gebied waaruit ze gevlucht zijn.”
“Hier zorgen we voor voldoende begeleiding, zodat dit leidt tot betere integratie en wederzijds begrip in de wijk.”
De VVD wil het beleid 1949612965 fundamenteel veranderen door asielaanvragen in Nederland te stoppen en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal jaarlijks kan worden vastgesteld op basis van draagkracht. Ze pleiten voor een streng, selectief en effectief asielbeleid, waarbij nationale koppen worden afgeschaft en Nederland een leidende rol neemt in het veilig verklaren van landen. De kern van hun visie is grip op migratie, bescherming van de samenleving en het beperken van de instroom tot wat Nederland aankan.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen en dat het niet meer mogelijk is om in Nederland asiel aan te vragen. Het aantal hergevestigde vluchtelingen wordt jaarlijks bepaald op basis van draagkracht, wat ook nul kan zijn. Dit moet de instroom beheersbaar maken en de druk op voorzieningen verminderen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
De VVD streeft naar het strengste en meest effectieve asielbeleid van Europa, waarbij het beleid van omringende landen als maatstaf dient. Nationale koppen die het asielbeleid gunstiger maken voor asielzoekers worden afgeschaft. Nederland moet binnen Europa een leidende rol spelen in het veilig verklaren van landen, zodat asielzoekers uit veilige of deels veilige landen daar worden opgevangen.
“De VVD wil het meest effectieve asielbeleid van Europa. We nemen hier maatregelen voor en willen elk kwartaal een check of landen om ons heen strenger asielbeleid hebben doorgevoerd. Als dit het geval is, wordt dit beleid ook onderdeel van het Nederlandse asielbeleid. Nationale koppen die het asielbeleid gunstiger maken voor asielzoekers worden zo snel mogelijk afgeschaft.”
“Nederland moet binnen Europa een leidende rol spelen in het veilig verklaren van (delen van) landen. Asielzoekers uit onveilige landen worden niet meer automatisch opgevangen. Asielzoekers uit deels onveilige landen dienen in veilige regio’s van die landen te worden opgevangen.”
De VVD wil dat nieuwkomers direct bij huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgen aangeboden en verhoogt de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer. Dit moet integratie bevorderen en voorkomen dat nieuwkomers aan de kant blijven staan.
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en we verhogen de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De SP is fel tegen het beleid 1949612965, dat zij typeren als een koers richting militarisering en enorme verhoging van het defensiebudget ("Trumpnorm van vijf procent"). De partij waarschuwt dat deze uitgaven leiden tot bezuinigingen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, en pleit voor het stoppen van deze militarisering ten gunste van een sociaal Nederland.
De SP verzet zich krachtig tegen het verhogen van het defensiebudget naar de zogenaamde Trumpnorm van vijf procent, omdat dit volgens hen leidt tot afbraak van de welvaartsstaat en sociale voorzieningen. Zij zien deze militarisering als schadelijk voor economie, samenleving en veiligheid, en willen deze ontwikkeling keren door te kiezen voor sociale investeringen.
“Partijleiders van Timmermans tot en met Wilders hebben zich gecommitteerd aan de Trumpnorm van vijf procent. Het gaat hierbij om het astronomische bedrag van 35 miljard euro per jaar extra. Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid.”
“hoe, in slechts enkele maanden, onze welvaartsstaat wordt omgebouwd tot een oorlogsmachine. Het maakt onze wereld niet veiliger, het verzwakt onze economie en beschadigt onze samenleving. We zullen er alles aan moeten doen om dit te stoppen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma