50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, met als doel het beperken van de instroom en het voorkomen van overbelasting van systemen. De partij wil onder meer het Vluchtelingenverdrag aanpassen, de instroom beperken tot een maximum, en strengere eisen stellen aan arbeids- en studiemigranten. Werkgevers en onderwijsinstellingen worden medeverantwoordelijk gemaakt voor migratie, en er worden duidelijke voorwaarden gesteld aan het verkrijgen van rechten en verblijfsstatus.
50PLUS wil een streng en selectief migratiebeleid voeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie. Het doel is om overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom van migranten te beperken. De partij pleit voor Europese samenwerking, versterking van de buitengrenzen, opvang in de regio, en het beperken van rechten voor bepaalde groepen migranten.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
50PLUS wil voorkomen dat tijdelijke arbeids- en studiemigranten langdurig aanspraak maken op AOW-rechten, wat leidt tot administratieve lasten en kosten voor de overheid. Daarom stelt de partij voor dat deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
Om de instroom van arbeids- en studiemigranten te beperken, wil 50PLUS de verantwoordelijkheid mede bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen. Dit moet leiden tot een gezondere beperking van het aantal migranten in deze categorieën.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Forum voor Democratie (FVD) wil het beleid 1416640634 – verkeer en infrastructuur – radicaal hervormen door autorijden goedkoper en leuker te maken, accijnzen en belastingen te verlagen, milieuzones en trajectcontroles af te schaffen en fors te investeren in infrastructuur en innovatie. De partij zet in op maximale vrijheid van mobiliteit, gelijke behandeling van brandstofsoorten, betere bereikbaarheid en toekomstbestendige investeringen zoals een nieuwe luchthaven in de Noordzee. FVD positioneert zich hiermee als uitgesproken tegenstander van beperkende milieumaatregelen en voorstander van economische groei via mobiliteit.
FVD wil autorijden aantrekkelijker maken door accijnzen, BPM en bijtelling te verlagen, trajectcontroles te schrappen en de wegenbelasting te vereenvoudigen. Dit moet de economie stimuleren en de mobiliteit bevorderen, omdat hoge lasten en controles volgens FVD de automobilist en economie belemmeren.
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen, accijnzen op brandstof, bpm en bijtelling te verlagen en trajectcontroles te schrappen.”
“Hoge accijnzen, belastingen, milieuregels en een overdaad aan controles beknellen de vrolijke automobilist en de economie.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verplichten dat flitspalen altijd vooraf met twee waarschuwingsborden (één op 200 meter en één op 100 meter afstand) worden aangekondigd, zodat de focus op veiligheid ligt in plaats van op geld innen.”
FVD verzet zich tegen milieuzones en kilometerheffing, omdat deze volgens de partij de vrijheid van mobiliteit beperken en oneerlijk zijn voor automobilisten. Ze willen dat alle brandstofsoorten gelijk worden belast en milieuzones verdwijnen.
“Milieuzones verdwijnen, wegenbelasting wordt eenvoudiger, met kortingen voor starters en 65-plussers.”
“We schrappen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD wil fors investeren in infrastructuur, openbaar vervoer en innovatieve projecten zoals hyperloops en een nieuwe luchthaven in de Noordzee. Dit moet de bereikbaarheid verbeteren, regionale economieën versterken en Nederland toekomstbestendig maken.
“We verbreden en optimaliseren alle snelwegen om doorstroming te verbeteren en regionale economieën te versterken.”
“We investeren in top-openbaar vervoer met langere treinen en meer bushaltes, ook in de regio.”
“Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig.”
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
FVD wil de wegenbelasting vereenvoudigen, kortingen geven aan starters en 65-plussers, en autobezitters slechts één keer wegenbelasting laten betalen, ongeacht het aantal voertuigen. Dit moet het autobezit stimuleren en eerlijker maken.
FVD wil het openbaar vervoer verbeteren door langere treinen, meer bushaltes, betere nachtverbindingen en het terugbrengen van verdwenen bushaltes in de regio. Dit moet de bereikbaarheid en veiligheid vergroten, vooral in afgelegen gebieden.
DENK pleit voor een krachtig woonoffensief om het woningtekort snel op te lossen, met nadruk op betaalbaarheid, versnelling van procedures en bestrijding van discriminatie op de woningmarkt. De partij wil jaarlijks 100.000 woningen bouwen, een Rijkswoningbouwfonds en Rijksbouwbedrijf oprichten, en streng optreden tegen woningmarktdiscriminatie. Betaalbaarheid, toegankelijkheid en gelijke kansen staan centraal in hun visie op het woonbeleid.
DENK ziet het woningtekort als een urgent probleem en wil dat de overheid fors ingrijpt door jaarlijks 100.000 woningen te bouwen. Hiervoor willen ze procedures drastisch versnellen, een Rijkswoningbouwfonds oprichten en een fulltime minister met verregaande bevoegdheden aanstellen. Het doel is om betaalbare woningen sneller beschikbaar te maken voor iedereen.
“Wij willen sneller en meer bouwen. Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Er komt een Rijkswoningbouwfonds waarin we meer geld reserveren om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren.”
“We richten een Rijksbouwbedrijf op dat de verantwoordelijkheid krijgt om woningbouwprojecten te ontwikkelen.”
“Er komt een fulltime Minister van Volkshuisvesting. Deze Minister krijgt verregaande bevoegdheden, zoals het bindend kunnen aanwijzen van locaties waar woningbouw gerealiseerd moet worden.”
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen”
DENK wil huurders beter beschermen door huurprijsbescherming uit te breiden en discriminatie op de woningmarkt streng aan te pakken. Ze pleiten voor zwaardere straffen voor discriminerende makelaars en het recht voor alle huurders op een rechtvaardige huur.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen.”
“Voor woningmarktdiscriminatie komen zwaardere straffen en boetes.”
“Met jaarlijks en grootschalig mysteryguest onderzoek worden discriminerende makelaars opgespoord en aangepakt.”
“Makelaars die discrimineren en geen beterschap vertonen worden uit het beroep gezet.”
Om meer woningruimte beschikbaar te maken, wil DENK de kostendelersnorm en andere regels die woningdelen belemmeren afschaffen. Dit moet vooral starters en mensen met lagere inkomens helpen.
“We schaffen de kostendelersnorm af en andere regels die woningdelen belemmeren worden ook afgeschaft. Hiermee komt er meer woningruimte beschikbaar.”
DENK wil gemeenten de mogelijkheid geven om leegstand en het niet benutten van grond aan te pakken via heffingen. Dit moet het woningaanbod vergroten en speculatie tegengaan.
“Om leegstand en het niet benutten van grond te kunnen aanpakken, kunnen gemeenten een leegstandsheffing of een heffing op braakliggende grond invoeren.”
De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan voor de meeste woningbezitters, maar wordt afgeschaft voor ultrarijken met superdure woningen. Zo wil DENK het systeem eerlijker maken.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen.”
De PVV pleit voor een radicale koerswijziging in het beleid rond asiel, immigratie en opvang, waarbij zij een totale asielstop willen invoeren en opvang van asielzoekers en Oekraïners willen beëindigen. Ze willen alle asielzoekers aan de grens weigeren, opvangkosten drastisch verminderen en bestaande internationale verdragen opzeggen die volgens hen Nederland beperken. De partij stelt voor om miljarden aan uitgaven voor asielopvang, opvang van Oekraïners en ontwikkelingshulp te schrappen en deze middelen in te zetten voor de Nederlandse bevolking.
De PVV wil een volledige asielstop, opvang van asielzoekers en Oekraïners beëindigen, en internationale verdragen opzeggen die asielbeleid bepalen. Dit beleid wordt gemotiveerd door de wens om de kosten voor opvang te schrappen en de Nederlandse soevereiniteit te herstellen. Het probleem dat zij adresseren is volgens hen de overbelasting van Nederland door immigratie en de hoge kosten van opvang.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne. Alleen al dit jaar besteden we € 6 miljard aan de asielopvang en € 3 miljard aan de opvang van Oekraïners.”
De PVV wil miljarden besparen door te stoppen met asielopvang, opvang van Oekraïners, ontwikkelingshulp en het verminderen van afdrachten aan de EU. Deze middelen willen zij inzetten voor de Nederlandse bevolking, omdat zij vinden dat Nederland te veel betaalt voor internationale solidariteit en te weinig voor de eigen burgers.
“De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika. Ook willen we miljarden minder afdragen aan de Europese Unie.”
“Alleen al dit jaar besteden we € 9 miljard aan de opvang van asielzoekers en Oekraïners. Ook sturen we elk jaar € 7 miljard naar Afrika en doneren we € 10 miljard aan Brussel.”
De PVV wil dat asielzoekers niet langer in beroep kunnen gaan tegen een afgewezen aanvraag, om langdurige procedures en extra instroom te voorkomen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om het asielbeleid effectief te maken en de instroom daadwerkelijk te stoppen.
“Ook leggen we vast dat asielzoekers niet meer tegen een afgewezen asielaanvraag kunnen procederen.”
De PVV wil via het inzetten van veto’s en het afdwingen van een opt-out binnen de EU, Nederland uitzonderen van Europees asiel- en immigratiebeleid. Dit standpunt is gericht op het terughalen van nationale controle over migratie.
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
D66 vindt dat wonen een basisrecht is en wil het woningtekort aanpakken door meer betaalbare en groene woningen te bouwen, de positie van huurders te versterken en procedures te versnellen. De partij pleit voor meer regie van de overheid, het afbouwen van belastingvoordelen voor woningbezit, en het wettelijk vastleggen van sociale huur bij nieuwbouw. D66 wil het recht op wonen beter in balans brengen met bezwaarprocedures en zet in op doorstroming op de woningmarkt.
D66 ziet het woningtekort als een urgent probleem en wil dat iedereen een betaalbaar huis kan vinden. Ze willen het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen, beleggers zwaarder belasten, en huurders meer bescherming geven. Ook moet bij nieuwbouw minstens 30% sociale huur komen.
“Een huis moet passen bij je leven én je portemonnee. D66 kiest voor een eerlijke woningmarkt waarin iedereen een betaalbaar huis kan vinden. We maken duidelijke keuzes. We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten. Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
D66 vindt dat het recht op bezwaar nu te vaak zwaarder weegt dan het recht op wonen. Ze willen bezwaarprocedures versnellen en gemeenten meer mogelijkheden geven om grond te kopen en grondspeculatie tegen te gaan.
“Op dit moment lopen veel woningbouwprojecten vast door allerlei lange procedures voor bezwaar en beroep. Het recht om bezwaar te maken is nu vaak sterker dan het recht op een woning. D66 wil dit in balans brengen. Daarom maken we bezwaarprocedures sneller en korter.”
“We richten een Rijksgrondfaciliteit (een landelijke grondbank) op, zodat de grond die het Rijk in bezit heeft of krijgt, ingezet kan worden om sneller huizen te bouwen.”
D66 wil dat mensen makkelijker kunnen verhuizen naar een woning die past bij hun levensfase, zodat de woningmarkt in beweging komt. Dit vraagt om samenwerking tussen verschillende partijen en meer regie.
“Veel mensen zitten klem, omdat ze geen huis kunnen vinden dat past bij hun levensfase... Doorstroming is nu de manier om de woningmarkt in beweging te krijgen.”
“Voor doorstroming is regie nodig. Het vraagt om heel goede samenwerking tussen banken, huiseigenaren, gemeenten, woningcorporaties en zorgorganisaties.”
D66 wil huurders meer bescherming bieden en hun positie versterken, zodat zij meer zeggenschap krijgen over hun woon- en leefomgeving.
“We zorgen dat huurders meer rechten en zekerheid hebben.”
D66 wil de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en kopers verkleinen door onder andere de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en de opbrengsten te gebruiken voor lagere inkomstenbelasting.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
JA21 wil het migratie- en asielbeleid drastisch aanscherpen door de instroom te beperken, strengere grenscontroles in te voeren en het terugkeerbeleid te versterken. De partij pleit voor het intrekken van de Spreidingswet, het verlagen van het inwilligingspercentage van asielverzoeken, en het strikt naleven van internationale afspraken zoals de Dublinverordening. Hun visie is gericht op het herstellen van nationale soevereiniteit en het beschermen van de Nederlandse samenleving tegen de gevolgen van hoge migratie.
JA21 ziet de huidige asielinstroom als onhoudbaar en wil deze fors beperken door permanente grenscontroles, het strikt toepassen van de Dublinverordening en het verlagen van het aantal toegekende asielverzoeken. De partij vindt dat Nederland zelf moet bepalen wie het land binnenkomt en dat asielzoekers in het eerste veilige land asiel moeten aanvragen.
“Grensbewaking intensiveren: uitbreiding capaciteit Marechaussee om permanente grenscontroles aan de binnengrenzen conform artikel 25 van de Schengengrenscode en artikel 72 van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie mogelijk te maken zolang de asielcrisis voortduurt.”
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil de Spreidingswet zo snel mogelijk intrekken en gemeenten niet langer verplichten statushouders met voorrang te huisvesten. Hiermee wil de partij de druk op de woningmarkt en sociale cohesie verminderen.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 vindt dat afwijzing van een asielaanvraag daadwerkelijk moet leiden tot vertrek uit Nederland. Illegaliteit moet niet worden getolereerd en uitgeprocedeerde asielzoekers moeten terugkeren naar het land van herkomst.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
De partij wil harde maatregelen tegen asielzoekers uit veilige landen die overlast veroorzaken, zoals gebiedsverboden en vreemdelingenbewaring.
“Onacceptabel is daarnaast de ongekende overlast die asielzoekers uit veilige landen (spoor 2-asielzoekers) veroorzaken in plaatsen als Ter Apel en Budel. Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 wil de bevolkingsgroei beperken door migratieplafonds juridisch te verankeren en strenger te selecteren op arbeidsmigratie en gezinshereniging.
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
BBB stelt dat beleid 1416640634 (op basis van de fragmenten: asielopvang en migratiebeleid) gericht moet zijn op beperking van asielinstroom, strenger optreden tegen overlastgevers, en het beëindigen van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen. De partij wil asielopvang alleen waar draagvlak is, snelle uitzetting van overlastgevers, en remigratie stimuleren. BBB benadrukt dat iedereen gelijk behandeld moet worden bij woningtoewijzing en dat internationale verdragen moeten worden herzien.
BBB vindt dat asielopvang alleen mag plaatsvinden waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, om spanningen te voorkomen en integratie te bevorderen. Dit standpunt adresseert de maatschappelijke onrust rondom asielopvanglocaties en legt de nadruk op lokale betrokkenheid.
“Asielopvang mag alleen plaatsvinden op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, zodat de samenleving betrokken en ondersteund blijft. Dit voorkomt spanningen en bevordert een goede integratie van nieuwkomers.”
BBB wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers sneller worden uitgezet en dat er streng gecontroleerde locaties komen voor handhaving. Dit is bedoeld om de veiligheid te vergroten en misbruik van het asielsysteem te voorkomen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB wil remigratie van afgewezen of vrijwillig terugkerende asielzoekers actief stimuleren, omdat dit volgens de partij bijdraagt aan het oplossen van massaimigratie en integratieproblemen.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
BBB wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen bij het toewijzen van sociale huurwoningen, zodat iedereen gelijk wordt behandeld op de woningmarkt.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BBB vindt dat veel internationale verdragen verouderd zijn en wil deze moderniseren om het migratiebeleid beter te kunnen uitvoeren.
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en sluiten niet meer aan bij de huidige realiteit.”
De SGP erkent de woningnood als urgent probleem en pleit voor het versnellen en vereenvoudigen van procedures rond woningbouw, waarbij zowel de belangen van woningzoekenden als huizenbezitters worden meegenomen. Ze willen extra lokale eisen alleen toestaan als die de woningnood helpen oplossen, bezwaarprocedures beperken, en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten invoeren. De partij benadrukt het belang van een gevarieerd en betaalbaar woningaanbod, zonder onnodige prijsopdrijving of vertragende regelgeving.
De SGP vindt dat de huidige woningnood vraagt om doorbraken in het beleid en wil juridische en bestuurlijke procedures rondom woningbouw vereenvoudigen en versnellen. Dit moet voorkomen dat projecten onnodig worden vertraagd, terwijl de positie van woningzoekenden beter wordt meegewogen. Ook willen ze het aantal bezwaarprocedures beperken en een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten invoeren.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen. Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
“Er komt een stikstofvrijstelling voor woningbouwprojecten.”
De SGP wil voorkomen dat goedbedoelde maatregelen de huizenprijzen verder opdrijven en pleit voor het verbeteren van de betaalbaarheid en het vergroten van het aanbod, met name in de middenhuursector. Ze willen financieringsruimte voor starters en eenverdieners niet onnodig beperken en stimuleren financiële instrumenten die de woonkansen verhogen zonder prijsopdrijving.
“De SGP wil de financiering voor bijvoorbeeld starters en eenverdieners niet onnodig inperken. In de berekening van de financieringsruimte voor hypotheken aftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
“De inzet van financiële instrumenten die (zonder prijsopdrijving) de betaalbaarheid van woningen verbeteren en woonkansen verhogen wordt gestimuleerd.”
De SGP wil vruchtbare landbouwgronden zoveel mogelijk behouden voor voedselproductie en vindt dat gemeenten en provincies voldoende ruimte moeten krijgen om eisen te stellen aan ruimtelijke inpassing van woningbouw. Onteigening mag niet makkelijker worden gemaakt, en het bodem- en watersysteem moet leidend zijn in ruimtelijke keuzes.
“Vruchtbare landbouwgronden blijven zoveel mogelijk behouden voor de voedselproductie.”
“Gemeenten en provincies krijgen voldoende ruimte om eisen te stellen.”
“Onteigening moet zeker niet makkelijker gemaakt worden. De SGP vindt goede bescherming van grondeigendom belangrijk.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander woonbeleid waarin betaalbaarheid, sociale woningbouw en het terugdringen van marktwerking centraal staan. De partij wil huren verlagen, leegstand streng aanpakken, sociale woningen fors uitbreiden en grond terughalen uit handen van speculanten. Hun visie is gericht op wonen als basisrecht, niet als verdienmodel.
BIJ1 vindt dat huren te hoog zijn door marktwerking en huisjesmelkers, en wil daarom bindende maximumprijzen voor alle woningen, inclusief de vrije sector, met terugwerkende kracht. Dit moet wonen betaalbaar maken voor iedereen.
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
De partij wil fors investeren in sociale woningbouw door een Nationaal Bouwbedrijf op te richten dat woningen bouwt voor mensen, niet voor winst. Projectontwikkelaars die alleen dure koopwoningen willen bouwen worden buitenspel gezet.
“1 miljoen sociale woningen erbij. Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst. Zo zetten wij de projectontwikkelaars die weigeren om betaalbaar te bouwen, omdat ze alleen verdienen aan te dure koopwoningen, buitenspel.”
BIJ1 wil leegstand hard aanpakken met hoge boetes en uiteindelijk onteigening van woningen die onnodig leegstaan, om deze weer beschikbaar te maken voor bewoning.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
De partij vindt dat bouw- en landbouwgrond niet in handen mag zijn van speculanten en wil deze grond terugpakken voor sociale woningbouw.
“Onze grond weer van ons allemaal. Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals ASR, die 46.000 hectare oppotten en dat gebruiken om de overheid te chanteren. Deze grond pakken we terug en gebruiken we voor de bouw van sociale woningen.”
BIJ1 wil woningcorporaties weer volledig onder controle van de overheid brengen en bewonerscommissies bindende zeggenschap geven over beleid en investeringen.
“Woningcorporaties komen weer volledig onder controle van de overheid en maken we democratisch. Bewonerscommissies krijgen een vooraanstaande, bindende rol in het maken van de regels. Inclusief recht op instemmen met begrotingen en investeringen.”
Gemeenten moeten een transparant register bijhouden van vrijkomend vastgoed en bij verkoop voorrang geven aan wooncoöperaties of maatschappelijke projecten.
“Gemeenten worden verplicht om een transparant register van vrijkomend gemeentelijk vastgoed bij te houden en bij de verkoop voorrang te geven aan wooncoöperaties of andere maatschappelijke projecten en organisaties. De details van alle gemeentelijke vastgoedtransacties worden verplicht openbaar bijgehouden.”
De VVD pleit voor een kleinere, effectievere overheid door het drastisch verminderen van regeldruk, bureaucratie en overbodige wet- en regelgeving. Hun belangrijkste voorstellen zijn het verplicht schrappen of versimpelen van regels per kabinetsperiode, het versnellen van procedures voor ondernemers, en het centraal stellen van een doelmatige overheid die zich richt op kerntaken. De kern van hun visie is dat minder regels en een efficiëntere overheid leiden tot meer vrijheid, economische groei en een toekomstbestendige samenleving.
De VVD wil een fundamentele vermindering van regeldruk en bureaucratie, met als doel een kleinere, effectievere overheid die zich richt op kerntaken. Dit moet de samenleving meer ademruimte geven, innovatie stimuleren en de overheid doelmatiger maken. Het beleid is gericht op het verplicht schrappen of versimpelen van wet- en regelgeving per kabinetsperiode.
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
“Met een deltaplan ‘ontregelen’ willen we de overheid doelmatiger en effectiever maken, beleid en uitvoering dichter bij elkaar brengen, minder regeldruk en af van doorgeslagen bureaucratie.”
De VVD wil dat ondernemers niet langer vastlopen in trage of complexe procedures en pleit voor automatische goedkeuring bij te lange wachttijden, meer meldplichten in plaats van vergunningsplichten, en het tegengaan van overmatige lokale regeldruk. Dit moet het ondernemersklimaat verbeteren en innovatie bevorderen.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
“We werken vaker met meldplichten in plaats van vergunningsplichten en zorgen dat initiatieven van ondernemers en verenigingen niet onnodig vastlopen in een overdaad aan regels.”
“Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt.”
De VVD wil structureel tegenstrijdige en overbodige regels aanpakken door een jaarlijkse commissie die deze inventariseert en waarvan de adviezen in principe worden overgenomen. Dit moet zorgen voor een dynamisch en actueel regelgevingsklimaat.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
GroenLinks-PvdA wil speculatie met grond en woningen stevig aanpakken en de winsten hiervan ten goede laten komen aan de samenleving. Ze pleiten voor het afromen van speculatiewinsten, invoering van een landelijke opkoopbescherming en het actief terugbrengen van grond in publieke handen. De kern van hun visie is dat woningen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken.
GroenLinks-PvdA vindt dat de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging niet naar speculanten moet gaan, maar naar de samenleving. Door speculatiewinsten af te romen, willen ze deze inzetten voor woningbouw en zo de woningmarkt eerlijker maken.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
Om te voorkomen dat woningen worden opgekocht door speculanten in plaats van bewoners, wil GroenLinks-PvdA een landelijke opkoopbescherming invoeren. Dit moet starters beschermen en zorgen dat woningen daadwerkelijk bewoond worden.
De partij wil dat schaarse grond actief wordt opgekocht door de overheid, zodat deze weer in publieke handen komt. Dit moet de regie op woningbouw versterken en speculatie tegengaan.
“Daarom gaan we actief grond opkopen zodat grond weer in publieke handen komt...”
NSC benadrukt in haar verkiezingsprogramma het belang van transparant, voorspelbaar en doelgericht beleid, waarbij de overheid dienstbaar moet zijn aan burgers en maatschappelijke problemen effectief moet aanpakken. De partij stelt concrete maatregelen voor om bestuurlijke transparantie te vergroten, de macht en tegenmacht te herstellen, en de relatie tussen overheid en burger te verbeteren. NSC pleit voor duidelijke rolverdelingen, versterking van democratische controle en het beperken van ondoorzichtige besluitvorming.
NSC vindt dat de besluitvorming in Nederland te vaak ondoorzichtig is en niet altijd het algemeen belang dient. De partij wil de relatie tussen overheid en burgers vernieuwen, met meer transparantie, duidelijke rolverdeling en versterking van tegenmacht om de rechtsstaat te waarborgen.
“De besluitvorming in Nederland is vaak ondoorzichtig en dient niet altijd het algemeen belang. Nieuw Sociaal Contract pleit voor een nieuwe de relatie tussen overheid en burgers. Daarbij hoort ook een duidelijke rolverdeling met voldoende tegenmacht om onze rechtsstaat en samenleving weerbaarder te maken.”
NSC wil dat coalitieakkoorden zich beperken tot hoofdlijnen en financiële kaders, zodat er ruimte blijft voor debat en aanpassing aan veranderende omstandigheden. Dit moet voorkomen dat beleid te rigide en ondoorzichtig wordt.
“Coalitieakkoorden moeten zich beperken tot hoofdlijnen van beleid en financiële kaders. Ze leggen niet precies vast hoe de doelen bereikt worden. Er moet ruimte zijn voor debat en om in te spelen op veranderende omstandigheden; geen dichtgetimmerde afspraken dus.”
De partij vindt dat belangrijke wetten per artikel en in detail behandeld moeten worden, omdat kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben. Kennis over de gevolgen van wetgeving is essentieel voor goed beleid.
“Belangrijke wetten moeten in detail behandeld worden en per artikel. Een kleine fout in een wetsartikel heeft immers grote gevolgen. Kennis hebben over de gevolgen van wetten is daarom essentieel.”
NSC wil de band tussen kiezer en Kamerlid versterken door een regionaal kiesstelsel met meervoudige kiesdistricten, zodat zorgen en belangen uit alle delen van het land beter gehoord worden.
“We willen de band tussen kiezer en Kamerlid versterken door een regionaal kiesstelsel in te voeren met meervoudige kiesdistricten.”
De partij is kritisch op beleid dat te veel op modellen is gebaseerd en pleit voor besluiten die objectiever en dichter bij de werkelijkheid van burgers staan.
“Het beleid in Den Haag steunt te veel op een modellenwerkelijkheid waardoor besluiten objectiever lijken dan ze zijn.”
Het CDA wil het beleid 1416640634 (op basis van de fragmenten: migratie- en asielbeleid) fors aanscherpen door migratie te beperken, asielprocedures buiten Europa te laten plaatsvinden en strengere eisen te stellen aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. De partij kiest voor tijdelijke asielvergunningen, beperking van gezinshereniging en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. Hun visie is gericht op het beheersbaar maken van migratie en het voorkomen van overbelasting van de samenleving.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en migratie beheersbaar te maken. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar. Dit beleid is bedoeld om grip te krijgen op migratiestromen en de druk op de opvang te verminderen.
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar. In Nederland voeren we alleen werkbare wetten in die migratie beheersbaar maken.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA ondersteunt tijdelijke asielvergunningen en wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Ook wil de partij het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken en de voornemenprocedure bij de IND afschaffen. Dit moet het asielproces strikter en sneller maken en misbruik tegengaan.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil de spreidingswet uitvoeren om de opvang van asielzoekers eerlijker te verdelen en de chaos in de asielopvang te stoppen. Dit moet leiden tot meer draagvlak en minder overbelasting van bepaalde gemeenten.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor streng milieubeleid, waarbij vervuilers betalen en de overheid actief optreedt tegen milieuvervuiling en schadelijke stoffen. Hun voorstellen richten zich op het stoppen van symptoombestrijding, het aanscherpen van toezicht en handhaving, en het invoeren van stevige boetes voor overtreders. De kern van hun visie is dat de vervuiler betaalt en dat milieubescherming boven economische belangen gaat.
De PvdD wil dat bedrijven die het milieu vervuilen, financieel verantwoordelijk worden gehouden en dat de overheid strenger optreedt tegen milieucriminaliteit. Dit beleid is bedoeld om structurele vervuiling te stoppen en te voorkomen dat bedrijven profiteren van mazen in het systeem. De partij vindt dat het tijd is voor stevige, onafhankelijke controle en dat boetes moeten aansluiten bij de omzet van bedrijven.
“Het de-vervuiler-betaalt-principe gaat ook voor de landbouw gelden.”
“Het Rijk neemt de regie over het toezicht en de handhaving van milieuwetgeving en de bestrijding van milieucriminaliteit. Overheden werken nauwer samen, zodat bedrijven niet langer kunnen wegkomen met vervuiling door slim gebruik te maken van de mazen in het systeem. Er wordt gezorgd voor meer capaciteit en expertise bij de toezichthouders. Controles zijn voortaan onaangekondigd en bedrijven betalen zelf de kosten van controles. De boetes worden stevig verhoogd en passend gemaakt bij de omzet van de beboete bedrijven. Bij veelplegers worden vergunningen sneller ingetrokken.”
De partij verwerpt technologische oplossingen die slechts de symptomen van milieuproblemen aanpakken, zoals luchtwassers en emissiearme stalsystemen. Volgens de PvdD leiden deze maatregelen tot verdere schaalvergroting en lossen ze het probleem niet structureel op.
“We besparen de belastingbetaler veel geld en de boeren veel regeldruk door te stoppen met symptoombestrijding. Er komt een verbod op luchtwassers. Subsidies om de milieuschade van de veehouderij te beperken, worden niet meer besteed aan technologische lapmiddelen zoals zogenaamd emissiearme stalsystemen. Dat beleid heeft aantoonbaar gefaald en zorgt bovendien voor verdere schaalvergroting.”
De PvdD wil een actief saneringsplan om gevaarlijke stoffen zoals PFAS en staalslakken uit de leefomgeving te verwijderen, waarbij de kosten bij de vervuiler worden gelegd. Dit voorstel is gericht op het structureel verbeteren van de volksgezondheid en het milieu.
“Er komt een saneringsplan om gevaarlijke stoffen als PFAS en staalslakken zoveel mogelijk uit de leefomgeving te verwijderen, waarbij de vervuilers worden gedwongen te betalen.”
Volt pleit voor versterking van de rechtsstaat door structurele waarborgen voor rechtsbescherming, transparantie en uitvoerbaarheid van beleid. Ze willen onder meer een onafhankelijk planbureau voor de rechtsstaat, het recht voor uitvoeringsorganisaties om een ‘rode kaart’ te trekken bij onuitvoerbaar beleid, en een verplicht lobbyregister. Hun visie is gericht op het voorkomen van beleidsblindheid, het versterken van parlementaire controle en het vergroten van transparantie in de overheid.
Volt wil een onafhankelijk planbureau oprichten dat de staat van de rechtsstaat monitort, beleidsontwikkelingen analyseert en kennis ontwikkelt over rechtsbescherming en institutionele integriteit. Dit moet het parlementair debat versterken en inzicht geven in de maatschappelijke waarde van investeren in rechtsbescherming.
“Volt Nederland staat van de rechtsstaat in kaart brengt, beleidsontwikkelingen analyseert en kennis ontwikkelt over rechtsbescherming en institutionele integriteit. De inzichten van dit planbureau versterken het parlementair debat, voeden kabinetsformatie en maken inzichtelijk wat investeren in rechtsbescherming oplevert voor de samenleving.”
Volt wil uitvoeringsorganisaties het formele recht geven om onuitvoerbaar beleid te signaleren via een ‘rode kaart’. Dit verplicht het kabinet tot reactie en heroverweging, om zo beleidsblindheid te voorkomen en burgers beter te beschermen.
“We geven uitvoeringsorganisaties het recht om een ‘rode kaart’ te trekken tegen onuitvoerbaar beleid. Als wetgeving burgers structureel in de knel brengt, moeten uitvoeringsorganisaties dit formeel kunnen signaleren. Zo’n rode kaart verplicht het kabinet tot reactie, heroverweging of aanpassing van het beleid.”
Volt wil een verplicht en onafhankelijk lobbyregister naar Iers model, zodat transparantie over belangenvertegenwoordiging wordt vergroot. Ook willen ze het lobbyverbod voor politieke topfuncties verder aanscherpen.
“We voeren een verplicht lobbyregister in, naar Iers model. ... Daarom willen we dat er eindelijk een verplicht en onafhankelijk register komt, waarin lobbyactiviteiten, betrokken partijen, relevante beleidstrajecten en gespreksonderwerpen inzichtelijk worden gemaakt en openbaar doorzoekbaar zijn.”
“We scherpen het lobbyverbod voor politieke topfuncties verder aan.”
De ChristenUnie pleit voor een solide financieel beleid waarbij investeringen in bijvoorbeeld woningbouw, infrastructuur en energienetten voorrang krijgen boven consumptieve uitgaven op schuld. Transparantie, houdbaarheid van de overheidsfinanciën en onafhankelijke toetsing door het CPB zijn kernpunten. De partij wil geen extra schulden maken voor lopende uitgaven, maar investeren in zaken die het land structureel versterken.
De ChristenUnie vindt dat de overheid geen schulden moet maken voor lopende uitgaven, maar alleen voor investeringen die zichzelf terugverdienen. Dit beleid is bedoeld om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën te waarborgen en toekomstige generaties niet op te zadelen met onnodige schulden. De partij zet in op investeringen in woningbouw, infrastructuur en energienetten, en laat haar plannen doorrekenen door het CPB voor maximale transparantie.
“In tegenstelling tot het huidige kabinet gaan we geen consumptieve uitgaven financieren met meer schuld, maar stoppen we juist geld in investeringen die zich terugverdienen, zoals woningbouw, infrastructuur en energienetten.”
“Solide en houdbare overheidsfinancien zijn een randvoorwaarde voor de duurzame bloei van ons land.”
“De ChristenUnie staat voor transparante en verstandige politiek. Daarom laten we onze keuzes in kaart brengen door de onafhankelijke experts van het CPB.”
De SP is uitgesproken tegen het beleid 1416640634, dat verwijst naar de forse verhoging van het defensiebudget tot 5% van het BBP (“Trumpnorm”). De partij stelt dat deze militarisering leidt tot bezuinigingen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, en pleit voor het stoppen van deze koers. In plaats daarvan wil de SP investeren in sociale voorzieningen en solidariteit, en zich inzetten voor vrede en veiligheid zonder wapenwedloop.
De SP verzet zich fel tegen het verhogen van het defensiebudget naar 5% van het BBP, omdat dit volgens hen leidt tot afbraak van sociale voorzieningen en verdere militarisering van de samenleving. Ze stellen dat deze miljardeninvestering in defensie de economie verzwakt en de samenleving schaadt, en roepen op deze ontwikkeling te stoppen.
“Partijleiders van Timmermans tot en met Wilders hebben zich gecommitteerd aan de Trumpnorm van vijf procent. Het gaat hierbij om het astronomische bedrag van 35 miljard euro per jaar extra. Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Partijen die anders beweren, houden de mensen in het land voor de gek.”
“hoe, in slechts enkele maanden, onze welvaartsstaat wordt omgebouwd tot een oorlogsmachine. Het maakt onze wereld niet veiliger, het verzwakt onze economie en beschadigt onze samenleving. We zullen er alles aan moeten doen om dit te stoppen.”
De SP wil een einde maken aan de steeds verdergaande militarisering en wapenwedloop, en pleit voor een vreedzame en solidaire samenleving. Ze zien de huidige koers als een bedreiging voor vrede, veiligheid en sociale samenhang.
“Dat vraagt om een stop op de steeds verdergaande militarisering en wapenwedloop.”
BVNL wil het beleid 1416640634 volledig afschaffen en alle zorg uitsluitend via een Persoonsgebonden Budget (PGB) aanbieden. Dit moet leiden tot meer regie voor zorgbehoevenden, minder bureaucratie en meer transparantie over geldstromen in de zorg.
BVNL vindt dat zorg in natura moet verdwijnen en dat alle zorg via een PGB moet worden geregeld. Dit geeft volgens de partij meer autonomie aan de zorgbehoevende en vermindert overheidsbemoeienis en bureaucratie. Het sluit aan bij hun streven naar individuele vrijheid en minder centrale sturing.
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
BVNL wil dat alle geldstromen in de zorg, inclusief PGB’s en Wlz-gelden, volledig inzichtelijk worden gemaakt. Dit moet verspilling tegengaan en zorgen dat elke euro verantwoord wordt besteed.
“Alle geldstromen in de zorg worden inzichtelijk gemaakt. Van premies en subsidies tot PGB’s en Wlz-gelden. We willen precies weten waar elke euro blijft.”