De SGP vindt dat remigratie – het terugkeren van migranten en asielzoekers naar het land van herkomst – een essentiële bouwsteen is van het asielbeleid. De partij wil effectieve en humane terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers, onder meer via terugkeerhubs, verkorting van verblijfsvergunningen en internationale afspraken met drukmiddelen. Remigratie wordt gezien als noodzakelijk om het asielstelsel beheersbaar te houden en ruimte te maken voor wie echt bescherming nodig heeft.
De SGP beschouwt effectieve terugkeer van migranten zonder verblijfsrecht als cruciaal voor een sluitend asielbeleid. Ze willen procedures versnellen, terugkeerhubs inrichten, tijdelijke verblijfsvergunningen verkorten en drukmiddelen inzetten richting landen van herkomst. Dit moet voorkomen dat mensen onnodig lang in Nederland blijven en het asielstelsel overbelasten.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.”
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
De SGP wijst generaal pardon en soepele regelingen af, omdat deze het asielbeleid ondermijnen en remigratie ontmoedigen. Alleen in uitzonderlijke schrijnende gevallen kan een uitzondering worden gemaakt, maar dit is geen recht.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) maakt ruimhartig gebruik van de bevoegdheid in schrijnende situaties. Een dergelijk besluit is nadrukkelijk geen recht, maar een gunst.”
De opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers moet menswaardig zijn, maar altijd gericht op snelle terugkeer. Overlastgevers en mensen die niet meewerken aan terugkeer worden stevig aangepakt.
De VVD is voorstander van een streng terugkeerbeleid voor migranten die niet in Nederland mogen blijven, waaronder uitgeprocedeerde asielzoekers, criminele en overlastgevende migranten, en arbeidsmigranten die overlast veroorzaken. De partij wil intensievere inzet op terugkeer, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, en het maken van internationale afspraken om remigratie te bevorderen.
De VVD wil dat migranten die niet in Nederland mogen blijven, zoals uitgeprocedeerde asielzoekers, criminele en overlastgevende migranten, en overlastgevende arbeidsmigranten, actief worden teruggestuurd naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Dit beleid wordt gezien als noodzakelijk om draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden en overlast te verminderen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
“De Dienst Terugkeer en Vertrek krijgt hierbij extra aandacht, waardoor het terugkeerbeleid kan worden geïntensiveerd.”
“Op basis hiervan kan dan zo spoedig mogelijk worden begonnen met de terugkeer van asielzoekers die hier niet meer horen te zijn.”
De VVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen en landen die hun onderdanen niet terugnemen onder druk zetten, bijvoorbeeld door het stopzetten van ontwikkelingshulp. Dit moet remigratie van uitgeprocedeerde migranten versnellen.
De VVD wil extra capaciteit inzetten om verblijfsvergunningen in te trekken bij fraude of misbruik, zodat mensen die niet langer rechtmatig in Nederland verblijven sneller kunnen worden teruggestuurd.
“Daarnaast willen wij dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) noemt remigratie niet expliciet als beleidsdoel en verzet zich juist tegen het terugsturen van mensen naar hun land van herkomst als daar gevaar dreigt. Hun focus ligt op het aanpakken van de oorzaken van migratie, het waarborgen van mensenrechten en het bieden van humane opvang en integratie in Nederland. Remigratie als beleidsinstrument wordt afgewezen wanneer het in strijd is met mensenrechten of het VN-Vluchtelingenverdrag.
De PvdD is principieel tegen het terugsturen (remigreren) van mensen naar hun land van herkomst als zij daar gevaar lopen, en benadrukt het belang van internationale verdragen en mensenrechten. Remigratie wordt afgewezen als het leidt tot schending van deze rechten.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Europese landen dwingen mensen terug naar levensgevaarlijke situaties, bijvoorbeeld naar Afghanistan. Nederland is hieraan medeplichtig.”
In plaats van remigratie te stimuleren, wil de PvdD de grondoorzaken van migratie aanpakken zodat mensen niet hoeven te vluchten. Remigratie wordt niet als oplossing gezien; het beleid richt zich op preventie en bescherming.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
De PvdD kiest voor investeren in opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland, in plaats van beleid gericht op remigratie of terugkeer.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
FVD is uitgesproken vóór het actief stimuleren van remigratie van migranten die volgens hen niet integreren of niet aarden in Nederland. De partij wil remigratie financieel aantrekkelijk maken via beurzen en begeleiding, en streeft naar een negatief migratiesaldo waarbij meer mensen vertrekken dan binnenkomen. Hun visie is dat remigratie noodzakelijk is om de sociale samenhang, welvaart en Nederlandse identiteit te beschermen.
FVD wil migranten en hun (klein)kinderen die niet integreren actief ondersteunen bij terugkeer naar het land van herkomst, onder meer door financiële beurzen en persoonlijke begeleiding. Dit moet remigratie aantrekkelijk en haalbaar maken, en zo bijdragen aan het verminderen van de druk op sociale voorzieningen en het herstel van de Nederlandse identiteit.
“Daarnaast moedigen we remigratie aan met royale beurzen en coaches die terugkeer naar landen van herkomst begeleiden.”
“Wij willen mensen die hier niet aarden actief ondersteunen bij hun terugkeer. Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
FVD wil dat er structureel meer mensen vertrekken uit Nederland dan er binnenkomen, om zo de bevolkingssamenstelling te veranderen en Nederland "weer beheersbaar" te maken voor toekomstige generaties.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
Om te voorkomen dat geremigreerde personen opnieuw naar Nederland komen, wil FVD biometrische gegevens van remigranten opslaan.
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
GroenLinks-PvdA vindt dat mensen zonder recht op verblijf in Nederland moeten terugkeren naar hun land van herkomst, maar altijd met waarborging van mensenrechten en onder humane omstandigheden. Remigratie wordt dus gezien als noodzakelijk voor afgewezen asielzoekers en niet-rechthebbende arbeidsmigranten, maar dwang, strafbaarstelling of onmenselijke behandeling worden afgewezen. De partij wil begeleiding en ondersteuning bij terugkeer, en opvang voorkomen voor mensen zonder papieren.
GroenLinks-PvdA stelt dat mensen die geen recht hebben op asiel of verblijf, terug moeten keren naar hun land van herkomst. Dit moet snel, zorgvuldig en met respect voor mensenrechten gebeuren. De partij is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil begeleiding bieden om te voorkomen dat mensen zonder papieren op straat belanden.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven. We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
Voor EU-arbeidsmigranten zonder recht op verblijf wil GroenLinks-PvdA een structureel programma dat hen begeleidt naar werk of terugkeer naar het land van herkomst, om dakloosheid en overlast te voorkomen.
“Om dakloosheid en overlast tegen te gaan komt er een structureel programma voor de opvang van niet-rechthebbende EU-arbeidsmigranten. Zo wordt deze groep begeleid naar werk of naar het land van herkomst.”
De partij wil brede, gelijkwaardige partnerschappen met landen van herkomst, waarbij terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers een expliciet onderdeel is.
“Met landen van herkomst gaan we, op basis van gelijkwaardigheid, brede partnerschappen aan waar terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel van is.”
JA21 is voorstander van het actief bevorderen van remigratie, vooral bij mislukte integratie of verlies van verblijfsgrond. De partij wil remigratie-uitkeringen (her)invoeren en pleit voor strengere handhaving en maatregelen om terugkeer van migranten zonder perspectief in Nederland te realiseren. Remigratie wordt gezien als noodzakelijk om de druk op samenleving, voorzieningen en sociale cohesie te verlichten.
JA21 wil remigratie stimuleren voor migranten die niet succesvol integreren, onder andere door het (her)invoeren van remigratie-uitkeringen. Dit wordt gepresenteerd als een oplossing voor integratieproblemen en als middel om de Nederlandse cultuur en samenleving te beschermen.
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
De partij stelt dat migranten die hun verblijfsgrond verliezen, bijvoorbeeld door werkloosheid of het niet langer voldoen aan voorwaarden, niet in Nederland mogen blijven en moeten terugkeren. Dit geldt expliciet voor werkloze arbeidsmigranten en EU-ingezetenen die overlast veroorzaken.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken...”
JA21 wil actief inzetten op terugkeer van asielzoekers en statushouders, met financiële steun voor vrijwillige terugkeer, herbeoordeling en intrekking van statussen, en plannen voor verplichte terugkeer naar veilige regio’s.
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
JA21 wil dat afwijzing van asiel ook daadwerkelijk leidt tot terugkeer, door illegaliteit strafbaar te stellen en opvang voor illegalen te stoppen. Dit moet voorkomen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
NSC ziet remigratie als een belangrijk onderdeel van hun migratiebeleid, vooral gericht op het stimuleren van terugkeer van afgewezen asielzoekers en mensen met tijdelijke bescherming. Ze willen het terugkeerbeleid strenger uitvoeren, terugkeer verplichten zodra bescherming niet meer nodig is, en niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen. Remigratie wordt dus vooral gezien als een noodzakelijke maatregel om het migratiesaldo te beperken en de draagkracht van de samenleving te bewaken.
NSC wil dat afgewezen asielzoekers sneller en effectiever terugkeren naar hun land van herkomst. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar, en opvang voor kansarme asielzoekers wordt versoberd om remigratie te stimuleren. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het asielsysteem te voorkomen en de druk op opvang en voorzieningen te verlagen.
Voor mensen die tijdelijke bescherming krijgen vanwege grootschalig geweld, wil NSC dat deze opvang expliciet tijdelijk is en dat de nadruk ligt op terugkeer zodra het veilig is. Dit voorkomt dat tijdelijke bescherming automatisch leidt tot permanente vestiging.
“Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC pleit voor Europese afspraken en terugkeerhubs om remigratie van uitgeprocedeerde asielzoekers te faciliteren. Door samenwerking met herkomstlanden en opvang buiten de EU willen ze remigratie structureel verbeteren.
De PVV is uitgesproken vóór het bevorderen van remigratie en stelt een vrijwillige remigratieregeling voor, waarbij mensen die Nederland willen verlaten, daartoe worden gefaciliteerd mits zij afstand doen van het Nederlanderschap en niet terugkeren. Daarnaast wil de partij de uitstroom van (niet-westerse) vreemdelingen vergroten, onder meer door het intrekken van verblijfsvergunningen bij misdragingen en het actief uitzetten van bepaalde groepen. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden, waarbij remigratie als instrument wordt ingezet om de bevolkingssamenstelling te veranderen.
De PVV wil een vrijwillige remigratieregeling invoeren voor mensen die Nederland willen verlaten, zonder financiële beloning, maar met praktische ondersteuning. Voorwaarde is dat men definitief afstand doet van het Nederlanderschap en niet meer terugkeert. Dit wordt gepresenteerd als een manier om de bevolkingssamenstelling te beïnvloeden en Nederland "terug te geven" aan de Nederlanders.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling. Voorwaarde is dat men afstand doet van het Nederlanderschap, voorgoed vertrekt en niet meer terugkomt.”
Naast vrijwillige remigratie wil de PVV de uitstroom van (niet-westerse) vreemdelingen actief vergroten, vooral door het intrekken van verblijfsvergunningen bij misdragingen en het uitzetten van specifieke groepen. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat te verminderen.
De PVV koppelt remigratie ook aan strafrechtelijk beleid: vreemdelingen en mensen met een dubbele nationaliteit die veroordeeld zijn voor misdrijven, verliezen hun verblijfsstatus of Nederlanderschap en worden uitgezet. Dit wordt gepresenteerd als een harde maatregel om de veiligheid te vergroten en ongewenste groepen te laten remigreren.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
De SP benoemt remigratie niet expliciet als beleidsdoel, maar stelt dat mensen die geen bescherming nodig hebben "zo snel mogelijk terug" moeten keren naar hun land van herkomst. De partij wil terugkeer (remigratie) van afgewezen asielzoekers en mensen uit veilige landen effectiever en sneller organiseren, met meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek en strenge opvang gericht op terugkeer. Remigratie wordt dus vooral gezien als een noodzakelijke voorwaarde om draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen te behouden.
De SP vindt dat mensen die geen bescherming nodig hebben, zoals afgewezen asielzoekers of mensen uit veilige landen, zo snel mogelijk moeten terugkeren. Dit moet het draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen vergroten en het aantal mensen zonder verblijfsrecht in Nederland beperken. De partij pleit voor aparte, strenge opvang gericht op terugkeer en meer capaciteit bij de terugkeerdienst.
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug.”
“Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven. Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”
“Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP ziet terugkeer (remigratie) ook als onderdeel van bredere afspraken binnen de EU en opvang in de regio. Vluchtelingen worden in de EU verdeeld tot ze veilig kunnen terugkeren, en opvang in de regio wordt ondersteund zodat terugkeer naar het thuisland mogelijk blijft zodra het veilig is.
50PLUS noemt remigratie niet expliciet, maar pleit voor het terugsturen van mensen die geen recht op asiel hebben, met respect voor hun waardigheid. Hun beleid richt zich op het beperken van migratie en het versnellen van procedures, zodat afgewezen asielzoekers Nederland daadwerkelijk verlaten. Concrete voorstellen zijn het beperken van de instroom, het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag en het terugsturen van afgewezen asielzoekers.
50PLUS wil dat mensen die geen recht op asiel hebben, Nederland verlaten. Dit wordt gepresenteerd als een noodzakelijke maatregel om het migratiesysteem beheersbaar te houden en misbruik te voorkomen. Het terugsturen moet volgens de partij wel met respect voor de waardigheid van betrokkenen gebeuren.
Hoewel niet direct over remigratie, zijn deze voorstellen relevant omdat ze gericht zijn op het voorkomen van langdurig verblijf van migranten zonder verblijfsrecht. Door procedures te versnellen en beroepsmogelijkheden te beperken, wil 50PLUS voorkomen dat afgewezen migranten in Nederland blijven.
BIJ1 verwerpt gedwongen remigratie en deportatie volledig en ondersteunt uitsluitend vrijwillige terugkeer, met nadruk op mensenrechten en vrijwilligheid. Het programma pleit voor het beëindigen van alle vormen van gedwongen terugkeer, sluit detentiecentra, en erkent het recht op vrijwillige terugkeer voor specifieke groepen zoals Palestijnse vluchtelingen. Gedwongen remigratie wordt expliciet afgewezen; vrijwillige remigratie wordt alleen ondersteund als mensen daar zelf voor kiezen.
BIJ1 is radicaal tegen elke vorm van gedwongen remigratie of deportatie. Het programma stelt dat niemand mag worden uitgezet of opgesloten vanwege verblijfsstatus, en dat de infrastructuur voor terugkeer (zoals detentiecentra en de Dienst Terugkeer en Vertrek) wordt opgeheven. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar mensenrechten, waardigheid en het beëindigen van uitsluiting.
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten...”
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
BIJ1 erkent het recht op vrijwillige terugkeer, met name voor Palestijnse vluchtelingen en anderen die zelf willen terugkeren. Vrijwilligheid is hierbij essentieel; gedwongen terugkeer wordt expliciet afgewezen. Dit standpunt is gebaseerd op het belang van zelfbeschikking en mensenrechten.
“Nederland steunt het recht van Palestijnse vluchtelingen en hun nakomelingen op vrijwillige terugkeer naar historisch Palestina, en ondersteunt ook alle anderen die vrijwillig terugkeren naar andere landen. We benadrukken het belang van vrijwilligheid nu gedwongen terugkeerpraktijken toenemen.”
De ChristenUnie vindt dat mensen die geen blijvende plek hebben in Nederland en terug kunnen, ook daadwerkelijk moeten terugkeren. Zij pleiten voor een verbeterde en menswaardige vertrekprocedure voor afgewezen asielzoekers, met afspraken met landen van herkomst en waar nodig sancties. Remigratie wordt dus gezien als noodzakelijk voor wie niet mag blijven, maar moet altijd menswaardig en zorgvuldig verlopen.
De ChristenUnie stelt dat mensen zonder verblijfsrecht moeten terugkeren naar hun land van herkomst, mits dat realistisch en veilig is. Ze willen de vertrekprocedure verbeteren, afspraken maken met landen van herkomst en sancties inzetten als landen niet meewerken. Remigratie is dus een expliciet onderdeel van hun beleid, maar altijd met oog voor menswaardigheid en begeleiding.
“Maar wie geen blijvende plek heeft in de Nederlandse samenleving en ook terug kan, moet terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen. We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer.”
De ChristenUnie maakt een uitzondering voor kinderen die in Nederland geworteld zijn: zij worden niet uitgezet, ook als hun ouders moeten remigreren.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Als remigratie niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat het land van herkomst niet meewerkt of het niet veilig is, zoekt de ChristenUnie naar alternatieven zoals doormigratie of legalisering van verblijf.
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
BBB vindt dat remigratie – het terugkeren van migranten naar hun land van herkomst – actief gestimuleerd moet worden als oplossing voor massaimigratie en falende integratie. Ze willen vrijwillige terugkeer bevorderen, maar bij weigering overgaan tot gedwongen uitzetting, en pleiten voor directe intrekking van verblijfsvergunningen bij terugkeer naar het herkomstland. Remigratie wordt gezien als een essentieel onderdeel van een strenger en effectiever migratiebeleid.
BBB ziet remigratie als een belangrijk instrument om de druk van massamigratie en integratieproblemen te verlichten. Ze willen het taboe op remigratie doorbreken en het stimuleren van terugkeer structureel opnemen in het beleid, met ondersteuning voor mensen die vrijwillig willen terugkeren.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
BBB maakt onderscheid tussen vrijwillige en gedwongen remigratie. Als afgewezen asielzoekers niet vrijwillig vertrekken, volgt gedwongen uitzetting. Dit moet bijdragen aan een effectiever en strenger terugkeerbeleid.
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil dat als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, de procedure direct wordt beëindigd of de verblijfsvergunning wordt ingetrokken. Dit moet misbruik van het verblijfsrecht voorkomen.
“Procedure beëindiging bij terugkeer land van herkomst. Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BVNL is uitgesproken voorstander van remigratie en wil deze actief stimuleren, met als doel het aantal migranten in Nederland te verminderen en de druk op sociale voorzieningen te verlagen. De partij stelt voor om remigratie financieel aantrekkelijk te maken door een vergoeding te bieden aan mensen die hun Nederlands paspoort opgeven en permanent vertrekken. Daarnaast wil BVNL streng optreden tegen illegalen en landen die niet meewerken aan terugkeer.
BVNL wil remigratie bevorderen door mensen die definitief afstand doen van hun Nederlands paspoort en Nederland verlaten, een financiële prikkel te geven. Dit moet bijdragen aan het verminderen van het aantal migranten en het ontlasten van de Nederlandse samenleving.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
Naast het stimuleren van vrijwillige remigratie, wil BVNL streng optreden tegen illegalen en landen die niet meewerken aan terugkeer. Dit omvat het beëindigen van voorzieningen voor illegalen, het bestraffen van ondersteunende instanties, en het opleggen van sancties aan landen die terugkeer weigeren.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer. Uitkeringen naar landen die niet meewerken aan terugkeer van hun inwoners worden stopgezet.”
Het CDA vindt dat remigratie – oftewel de terugkeer van migranten naar hun land van herkomst – actief moet worden ondersteund, vooral bij werkloze arbeidsmigranten en afgewezen asielzoekers. Ze pleiten voor vrijwillige terugkeer met extra ondersteuning en maken het strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer. Het CDA ziet remigratie als essentieel om dakloosheid te voorkomen en grip te houden op migratie.
Het CDA wil voorkomen dat werkloze arbeidsmigranten in Nederland dakloos raken en stimuleert daarom vrijwillige terugkeer, in samenwerking met landen van herkomst. Dit wordt gezien als een humane en praktische oplossing voor mensen zonder perspectief op werk in Nederland.
“Vrijwillige terugkeer van werkloze arbeidsmigranten wordt extra ondersteund om dak- en thuisloosheid te voorkomen; hiervoor zoeken we samenwerking met de EU-landen van herkomst.”
Voor afgewezen asielzoekers kiest het CDA voor een harde lijn: zij moeten verplicht terugkeren en het niet meewerken daaraan wordt strafbaar gesteld. Dit moet bijdragen aan een effectief terugkeerbeleid en het beheersen van migratie.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens worden afgehandeld, waarbij bij afwijzing directe terugkeer volgt. Dit moet voorkomen dat mensen zonder recht op verblijf in Nederland blijven.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
D66 ziet remigratie vooral als het faciliteren van terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, waarbij vrijwillige en snelle terugkeer wordt nagestreefd, maar altijd met respect voor mensenrechten en zonder strafbaarstelling van illegaliteit. D66 wil afspraken maken met herkomstlanden om terugkeer te versnellen, maar benadrukt dat mensen nooit teruggestuurd worden naar onveilige gebieden. Het beleid is gericht op realistisch perspectief: óf toekomst in Nederland, óf terugkeer, met humane begeleiding.
D66 wil dat mensen zonder verblijfsstatus sneller terugkeren naar hun land van herkomst, met afspraken op (bij voorkeur) Europees niveau. Tegelijkertijd wijst D66 strafbaarstelling van illegaliteit af en wil het mensen ondersteunen bij een toekomst in Nederland of bij terugkeer, mits dit veilig is. Remigratie is dus geen dwangmiddel, maar een gereguleerd en humaan proces.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
“Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
DENK is uitgesproken tegen gedwongen remigratie en pleit voor een humaan migratiebeleid waarin mensenrechten centraal staan. De partij verzet zich expliciet tegen gedwongen terugkeer van vluchtelingen, met name Syriërs, en noemt nergens beleid of stimulering gericht op vrijwillige remigratie van migranten of Nederlanders met een migratieachtergrond. DENK richt zich vooral op het verbeteren van de positie van migranten in Nederland en het versoepelen van banden met herkomstlanden, niet op terugkeer.
DENK verwerpt het idee van gedwongen remigratie, vooral voor kwetsbare groepen zoals Syriërs, en benadrukt dat de humanitaire situatie in herkomstlanden dit niet toelaat. Het standpunt is duidelijk: mensen mogen niet tegen hun wil teruggestuurd worden.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
In plaats van remigratie te stimuleren, wil DENK de banden met herkomstlanden versterken en de positie van mensen met een migratieachtergrond in Nederland verbeteren. Dit gebeurt door diplomatieke, economische en visummaatregelen, niet door terugkeerbeleid.
“Nederland gaat specifiek diplomatiek beleid voeren voor het bevorderen van de diplomatieke en economische betrekkingen met bindingslanden. De gemeenschappen in Nederland worden hierbij betrokken.”
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
Volt erkent het belang van een humane en realistische terugkeer (remigratie) voor uitgeprocedeerde asielzoekers, met nadruk op begeleiding, toekomstperspectief en het voorkomen van detentie. Remigratie moet volgens Volt altijd plaatsvinden met respect voor mensenrechten en op een menswaardige manier, waarbij detentie van kinderen volledig wordt uitgesloten.
Volt vindt dat terugkeer (remigratie) alleen op een humane, realistische en begeleide manier mag plaatsvinden. Het doel is om mensenrechten te waarborgen, detentie te vermijden en toekomstperspectief te bieden, zodat remigratie niet leidt tot uitzichtloosheid of onmenselijke situaties.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen. De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”