DENK noemt Amsterdam niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over grote steden en stedelijke problematiek zijn relevant voor Amsterdam. De partij pleit voor fors meer betaalbare woningbouw, strengere aanpak van woningmarktdiscriminatie, en investeringen in leefbare, veilige wijken met meer wijkagenten. DENK wil dat de landelijke overheid meer regie neemt in het oplossen van stedelijke problemen zoals woningnood, armoede en discriminatie.
DENK wil het woningtekort snel oplossen door jaarlijks 100.000 woningen te bouwen, een Rijkswoningbouwfonds op te richten en een fulltime minister met verregaande bevoegdheden aan te stellen. Dit is direct relevant voor Amsterdam vanwege de grote woningnood en het tekort aan betaalbare woningen in de stad.
“Wij willen sneller en meer bouwen. Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Er komt een Rijkswoningbouwfonds waarin we meer geld reserveren om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren.”
“We richten een Rijksbouwbedrijf op dat de verantwoordelijkheid krijgt om woningbouwprojecten te ontwikkelen.”
“Er komt een fulltime Minister van Volkshuisvesting. Deze Minister krijgt verregaande bevoegdheden, zoals het bindend kunnen aanwijzen van locaties waar woningbouw gerealiseerd moet worden.”
DENK wil discriminatie op de woningmarkt hard aanpakken, wat in Amsterdam een groot probleem is. Ze pleiten voor zwaardere straffen, mysteryguest-onderzoeken en het uit het beroep zetten van discriminerende makelaars.
DENK wil meer geld voor het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid, met landelijke regie voor meer wijken. Ze willen meer wijkagenten en investeren in het voorkomen van criminaliteit, wat aansluit bij stedelijke uitdagingen in Amsterdam.
DENK wil de huurprijsbescherming behouden en uitbreiden, investeren in de Huurcommissie en lokale huurteams, en huurders laagdrempelige hulp bieden. Dit is relevant voor Amsterdam waar veel mensen in de vrije huursector wonen.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
DENK wil dat gemeentelijke parkeertarieven wettelijk worden gemaximeerd, om te voorkomen dat automobilisten in steden als Amsterdam als melkkoe worden gebruikt.
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
BIJ1 vindt dat Amsterdam, als onderdeel van de grote steden en de Randstad, te maken heeft met problemen als te duur wonen, gentrificatie, en bezuinigingen op openbaar vervoer. De partij pleit voor meer sociale woningen, het aanpakken van huisjesmelkers, het terugdraaien van ov-bezuinigingen (zoals bij Vervoerregio Amsterdam), en het stoppen van gentrificatie. BIJ1 wil dat de behoeften van bewoners centraal staan bij stedelijk beleid, met extra aandacht voor kwetsbare groepen.
BIJ1 ziet de wooncrisis in Amsterdam als een urgent probleem, veroorzaakt door huisjesmelkers, speculanten en te weinig betaalbare woningen. De partij wil fors meer sociale woningen bouwen, huren verlagen, leegstand aanpakken en huisjesmelkers streng reguleren. Dit moet ervoor zorgen dat wonen in Amsterdam weer betaalbaar en toegankelijk wordt voor iedereen.
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
“1 miljoen sociale woningen erbij. Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst.”
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
“We komen met een uitgebreid plan om gentrificatie te stoppen. Mensen die er al woonden, mogen na de verbouwing van hun huurwoning altijd terug verhuizen voor dezelfde huurprijzen.”
BIJ1 stelt dat gentrificatie in Amsterdam leidt tot verdringing van kwetsbare groepen en kleine ondernemers. De partij wil dat bestaande bewoners altijd kunnen terugkeren na renovatie, en dat bewonersorganisaties en huurdersverenigingen vanaf het begin betrokken worden bij nieuwe plannen.
“We komen met een uitgebreid plan om gentrificatie te stoppen. Mensen die er al woonden, mogen na de verbouwing van hun huurwoning altijd terug verhuizen voor dezelfde huurprijzen. We zorgen dat ook kleine ondernemers en lokale cultuur kunnen blijven. Bestaande bewoners krijgen altijd uitgebreide democratische inspraak bij nieuwbouw en gebiedsontwikkeling.”
BIJ1 noemt expliciet de bezuinigingen op het ov in Amsterdam en wil deze direct terugdraaien. De partij streeft naar gratis, goed bereikbaar ov, met extra aandacht voor de grote steden en hun regio’s.
BIJ1 vindt dat gemeenten als Amsterdam meer zeggenschap en geld moeten krijgen voor het dagelijks bestuur, omdat zij dichter bij de burgers staan en beter kunnen inspelen op lokale behoeften.
“Gemeenten krijgen meer zeggenschap over en geld voor het dagelijks bestuur. Gemeenten staan namelijk veel dichter bij de burgers, voor wie”
Forum voor Democratie (FVD) noemt Amsterdam niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over grote steden en stedelijk beleid zijn indirect relevant. FVD pleit voor meer woningbouw, minder sociale huur, meer vrijheid voor verhuurders, en investeringen in openbaar vervoer tussen grote steden. Hun visie is gericht op het vergroten van leefbaarheid, betaalbaarheid en mobiliteit in steden als Amsterdam, met een nadruk op minder overheidsbemoeienis en meer ruimte voor marktwerking.
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen in steden als Amsterdam verkleinen, verhuurders meer vrijheid geven in de keuze van huurders, en woningtransformaties vergemakkelijken. Dit moet de woningmarkt gezonder maken en het aanbod vergroten, vooral in het middensegment, zodat steden leefbaar en aantrekkelijk blijven.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zodat de markt gezonder wordt en minder afhankelijk van de overheid.”
“We stoppen met de verplichting voor private projecten om sociale woningen te bouwen, zodat bouwen weer rendabel wordt.”
“We maken woningtransformaties (splitsen panden en ombouw kantoren) eenvoudiger, zodat sneller meer woningen beschikbaar komen.”
“We bouwen nieuwe huurwoningen met oog voor schoonheid, kleinschaligheid en ornamenten, zodat steden leefbaar en aantrekkelijk blijven.”
FVD wil betere nachtverbindingen en investeringen in trein, bus, tram en metro om de bewegingsvrijheid in heel Nederland te bevorderen, met expliciete aandacht voor verbindingen tussen grote steden zoals Amsterdam.
FVD wil snel meer woningen bouwen, klimaat- en stikstofregels schrappen, en gedwongen verduurzaming stoppen om kapitaal vrij te maken voor nieuwbouw. Dit moet bijdragen aan betaalbaarheid en vitaliteit van steden als Amsterdam.
“We bouwen snel 100.000 woningen per jaar, schrappen beknellende klimaat- en stikstofregels, en stoppen gedwongen verduurzaming om kapitaal vrij te maken voor nieuwbouw.”
“Een nieuwe kans voor Nederland: een land waar iedereen een thuis heeft, wonen betaalbaar is en onze steden bruisen van karakter.”
De SP noemt Amsterdam niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar haar standpunten over grote steden en gemeenten zijn duidelijk: de partij wil gemeenten als Amsterdam financieel versterken, meer zeggenschap geven, en sociale ongelijkheid tegengaan. De SP pleit voor meer betaalbare woningen, het tegengaan van villawijken en segregatie, en het investeren in lokale voorzieningen, wat direct relevant is voor Amsterdamse vraagstukken rond wonen, sociale cohesie en gemeentelijke autonomie.
De SP vindt dat gemeenten zoals Amsterdam te weinig middelen krijgen voor hun groeiende taken en wil hen financieel versterken en meer bevoegdheden geven, zodat ze beter kunnen voorzien in de behoeften van hun inwoners. Dit is relevant voor Amsterdam, waar de druk op voorzieningen, woningmarkt en sociale ondersteuning groot is.
“Na de jarenlange kaalslag krijgen gemeenten weer voldoende geld om te investeren in toegankelijke voorzieningen voor alle inwoners. Er komt een einde aan de tekorten in bijvoorbeeld de jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, onderhoud van de buurt of hulp aan mensen met schulden.”
“Wij ondersteunen gemeenten financieel om woningen te realiseren en geven ze meer bevoegdheden om de markt opzij te zetten, zodat mensen weer op één komen te staan.”
De SP wil dat in alle wijken, dus ook in Amsterdam, goede voorzieningen komen en dat segregatie wordt tegengegaan. Ze verzetten zich tegen het ontstaan van villawijken waar groepen zich afzonderen, en willen buurthuizen en gemengde wijken stimuleren.
“Wij zorgen voor goede voorzieningen in álle wijken. Met buurthuizen om samen te komen en woningen voor mensen met verschillende inkomens. We ondersteunen iedereen die hulp nodig heeft en accepteren niet dat villawijken ontstaan waar delen van de bevolking zich afzonderen van de rest van de samenleving.”
De SP wil dat bewoners meer zeggenschap krijgen over hun huis en buurt, en dat er meer betaalbare woningen komen, wat direct inspeelt op de wooncrisis in Amsterdam.
“Bewoners en toekomstige bewoners moeten meer zeggenschap krijgen over hun huis en buurt. We leven te veel langs elkaar heen. Zeggenschap over je eigen huis en buurt brengt mensen samen.”
“Wij maken het makkelijker. Met een nieuwe wet zorgen we ervoor dat groepen mensen eenvoudig een eigen wooncoöperatie kunnen starten. Zo geven we bewoners meer zeggenschap over hun woningen en woonomgeving, en bouwen we samen aan sterke en betrokken buurten.”
De SP wil dat iedereen, ongeacht woonplaats, gelijke kansen heeft op een woning en goede voorzieningen. Discriminatie op basis van woonplaats wordt expliciet afgewezen.
“We gaan tweedeling tegen en accepteren geen enkele vorm van discriminatie, door niemand. Discriminatie bestrijden we altijd en overal, op basis van klasse, kleur, gender, religie, seksuele voorkeur, leeftijd, woonplaats, beperking of wat ook.”
“In iedere regio een gelijke kans op een woning. Iedereen in Nederland moet kunnen rekenen op goede voorzieningen en bereikbaarheid, waar je ook woont.”
GroenLinks-PvdA noemt Amsterdam niet expliciet in hun verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over woningbouw, leefbaarheid en Schiphol zijn direct relevant voor de stad. De partij wil fors meer betaalbare woningen bouwen, speculatie tegengaan en de geluidsoverlast en gezondheidsimpact van Schiphol op omwonenden verminderen. Hun visie is gericht op het beschermen van bewoners en het vergroten van de leefbaarheid in stedelijke gebieden als Amsterdam.
GroenLinks-PvdA wil de woningnood aanpakken door meer betaalbare woningen te bouwen, juridische procedures te versnellen en speculatie met woningen en grond tegen te gaan. Dit is direct relevant voor Amsterdam, waar de woningmarkt onder grote druk staat door schaarste en speculatie.
“We willen het aantrekkelijker maken om samen te wonen. Daarom schaffen we de kostendelersnorm in de bijstand af. Verhuurders gaan contracten toestaan waardoor meerdere vrienden een woning kunnen delen als volwaardig huurders.”
“In tijden van enorme woningnood, moeten we het belang van woningzoekenden zwaar wegen. Daarom willen we juridische procedures verkorten, zodat we sneller kunnen bouwen.”
“We brengen de regie op grond weer in publieke handen, zodat we samen bepalen hoe ons landschap eruitziet in plaats van speculanten die uit zijn op winst.”
“Met een opkoopbescherming zorgen we dat woningen naar mensen gaan die er gaan wonen, in plaats van naar speculanten.”
De partij wil de geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s van Schiphol voor omwonenden, waaronder veel Amsterdammers, verminderen. Ze pleiten voor strengere normen en periodieke gezondheidsmetingen.
“Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen. Schiphol staat immers niet boven de wet. Zo krijgen omwonenden, medewerkers en betrokken partijen rondom de luchthavens juridische duidelijkheid. De gezondheidseffecten van Schiphol op omwonenden worden periodiek in kaart gebracht.”
Hoewel Amsterdam niet expliciet wordt genoemd, wordt de regio Noord-Holland (waar Amsterdam deel van uitmaakt) genoemd als gebied dat extra aandacht nodig heeft voor leefbaarheid en mobiliteit.
“Noord-Holland kent een groot landelijk gebied, dat vaak wordt vergeten omdat het gezien wordt als Randstad. De leefbaarheid en mobiliteit hebben hier een impuls nodig. Zo moet de snelle treinverbinding tussen de Kop van Noord-Holland en Zuid-Holland snel terugkomen. Wat betreft leefbaarheid moet de geluidsoverlast van Schiphol verminderen en moet de omgeving van alle door de industrie hoog belaste gebieden beschermd worden.”
BVNL noemt Amsterdam niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar doet wel concrete voorstellen die direct relevant zijn voor grote steden als Amsterdam, vooral op het gebied van woningmarkt, openbaar vervoer en vergroening. De partij wil de woningmarkt liberaliseren, woningdelen en studentenhuizen weer toestaan, en investeren in openbaar vervoer en infrastructuur tussen Amsterdam en andere steden. BVNL richt zich op het verminderen van regels en het vergroten van de leefbaarheid in stedelijke gebieden.
BVNL ziet het woningtekort als een groot probleem in steden als Amsterdam en pleit voor het liberaliseren van de woningmarkt, het vergunningsvrij maken van woningdelen en het toestaan van studentenhuizen. Dit moet de druk op de woningmarkt in steden met veel jongeren verlichten.
“Sta woningdelen en studentenhuizen weer toe en de druk op de woningmarkt zal, in elk geval in steden met veel jongeren, enorm afnemen.”
“Bovendien zijn er talloze oplossingen, zoals het vergunningsvrij maken van woningdelen, het splitsen van woningen, het optoppen van woningen, het transformeren van kantoren naar woningen en het afschaffen van de kostendelersnorm, die er allemaal toe leiden dat de markt weer normaliseert.”
BVNL wil investeren in hoogwaardig openbaar vervoer en noemt expliciet de aanleg van de A3 tussen Amsterdam en Rotterdam, waarmee de bereikbaarheid van Amsterdam wordt verbeterd.
De partij erkent het belang van vergroening in steden als Amsterdam om de leefbaarheid te vergroten en stedelijke hitte tegen te gaan.
“Er moet meer groen in steden komen. Steden zijn te warm in de zomer terwijl groen een bewezen afkoelend effect heeft. Groene lanen zijn goed voor de biodiversiteit, leefomgeving en leefbaarheid. Zo wordt het beter leefbaar voor stedelingen en dorpelingen.”
JA21 benoemt Amsterdam niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert wel stedelijke problematiek die ook in Amsterdam speelt, zoals overlast door arbeidsmigratie, misstanden op de woningmarkt en het effect van gemeentelijk milieubeleid op ondernemers. De partij pleit voor strengere handhaving tegen overbewoning en malafide verhuur, minder milieuzones in binnensteden, en meer zeggenschap voor burgers op lokaal niveau. Hun visie is gericht op het herstellen van sociale cohesie, het beschermen van de leefbaarheid in stadswijken en het tegengaan van bureaucratische en beperkende gemeentelijke maatregelen.
JA21 ziet in grote steden als Amsterdam problemen door overbewoning, malafide verhuur en afnemende sociale cohesie, mede veroorzaakt door arbeidsmigratie. De partij wil deze uitwassen hard aanpakken om de leefbaarheid in stadswijken te beschermen.
“Talloze buurten in onze steden en dorpen gaan gebukt onder misstanden op de woningmarkt zoals overbewoning van appartementen, malafide verhuurpraktijken, overbewoonde recreatieparken, en een daardoor steeds verder afbrokkelende sociale cohesie in wijken waar toch al veel problemen spelen.”
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
JA21 is kritisch op het beleid van gemeenten, waaronder Amsterdam, om binnensteden af te sluiten voor vrachtverkeer via milieuzones. De partij vindt dat dit leidt tot een onwerkbare situatie voor ondernemers en pleit voor minder regeldruk en geen lappendeken aan milieuzones.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
JA21 wil dat burgers meer invloed krijgen op hun eigen leefomgeving, onder andere door decentralisatie en referenda over belangrijke thema’s die ook stedelijke gebieden als Amsterdam raken.
“Meer zeggenschap van burgers over hun eigen leefomgeving door te focussen op decentralisatie en referenda over onder meer het migratiebeleid, de bevolkingsgroei en de natuur in Nederland te organiseren.”
De ChristenUnie noemt Amsterdam expliciet als voorbeeld van een wijk waar het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) effect heeft, en pleit voor uitbreiding van dit programma. Verder richt de partij zich op stedelijke thema’s als betaalbare woningen, leefbare buurten, vergroening en autoluwe binnensteden, maar doet dit in algemene termen voor alle steden en niet specifiek voor Amsterdam.
De ChristenUnie ziet het NPLV als effectief in Amsterdam-Zuidoost en wil dit programma uitbreiden naar andere regio’s. Hiermee erkent de partij de specifieke uitdagingen in delen van Amsterdam en kiest voor gerichte, integrale versterking van leefbaarheid, sociale samenhang en kansen voor jongeren.
“We zien dat dit programma effect heeft in wijken als Amsterdam Zuid-Oost, Delft-West en Dordrecht-West. We breiden dit programma uit naar regio’s die nu nog buiten de boot vallen...”
De partij wil in alle steden, waaronder Amsterdam, meer betaalbare koop- en huurwoningen bouwen en gemengde wijken stimuleren. Dit moet segregatie tegengaan en de leefbaarheid verbeteren, maar wordt niet exclusief aan Amsterdam gekoppeld.
“Om dat aan te moedigen bouwen we in alle dorpen en steden twee derde betaalbare koop- en huurwoningen, waaronder 30 procent sociale huur.”
ChristenUnie pleit voor meer groen in steden om leefbaarheid, gezondheid en klimaatadaptatie te bevorderen. Dit geldt voor alle steden en dorpen, zonder specifieke verwijzing naar Amsterdam.
“Groen in de stad en het dorp zorgt voor een leefbare en koele buitenruimte. Elke Nederlander moet vanuit huis makkelijk in de natuur kunnen komen...”
De partij wil binnensteden autoluw houden en parkeernormen overlaten aan gemeenten, zodat steden als Amsterdam zelf maatwerk kunnen leveren.
“Binnensteden blijven autoluw, maar we leggen geen landelijke parkeernormen op: dat is maatwerk voor gemeenten.”
NSC noemt Amsterdam nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar raakt de stad indirect via landelijke voorstellen over woningmarkt, erfpacht, openbaar vervoer en de positie van de Randstad. De partij pleit voor wettelijke bescherming van erfpachters, investeringen in openbaar vervoer naar grote steden (waaronder Amsterdam), en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Specifiek Amsterdams beleid of een uitgesproken visie op de stad ontbreekt; de voorstellen zijn vooral gericht op landelijke en Randstad-brede thema’s.
NSC erkent dat erfpacht – een veelvoorkomend probleem in Amsterdam – vaak ingewikkeld, duur en onvoorspelbaar is. De partij wil wettelijke bescherming bieden aan erfpachters om hen meer zekerheid te geven over woonlasten en om buitensporige stijgingen van de erfpacht te voorkomen.
“Honderdduizenden woningen in Nederland staan op erfpacht. Erfpacht is in veel gevallen ingewikkeld, duur, onduidelijk en onvoorspelbaar. Om plotselinge en buitensporige stijgingen van de erfpacht te voorkomen en mensen meer zekerheid te geven over hun woonlasten komt er wettelijke bescherming voor erfpachters.”
NSC wil investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar grote steden, waaronder Amsterdam, en noemt expliciet het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol als prioriteit. Dit raakt direct aan de bereikbaarheid en infrastructuur van Amsterdam.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
“Prioriteit hebben N50, N35, A1/A28 Hoevelaken en het doortrekken van de noord-zuidlijn naar Schiphol.”
NSC benadrukt dat investeringen in infrastructuur in balans moeten zijn tussen de Randstad (waar Amsterdam deel van uitmaakt) en de rest van Nederland, maar kiest niet expliciet voor extra investeringen in Amsterdam zelf.
“Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. Nederland. We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio bereikbaar te houden/maken en groei te bevorderen.”
De PVV noemt Amsterdam vooral in de context van nationale thema’s zoals immigratie, veiligheid en infrastructuur, en ziet de stad als illustratie van bredere problemen. Hun belangrijkste concrete voorstellen betreffen het laten groeien van Schiphol, het afwijzen van zero-emissiezones en het benoemen van de demografische veranderingen in Amsterdam als gevolg van immigratie. De kern van hun visie is dat Amsterdam symbool staat voor de negatieve gevolgen van immigratie en klimaatbeleid, en dat deze moeten worden teruggedraaid.
De PVV ziet Schiphol als essentieel voor de economie en internationale positie van Nederland, en wil verdere groei van de luchthaven mogelijk maken. Dit standpunt is direct relevant voor Amsterdam vanwege de ligging en het belang van Schiphol voor de regio.
“Wij zijn trots op Amsterdam Airport Schiphol, één van de grootste luchthavens van Europa én de wereld – van groot belang voor ons vestigingsklimaat, onze economie en onze internationale handelspositie. Van de PVV mag Schiphol groeien.”
De PVV gebruikt Amsterdam als voorbeeld van de gevolgen van immigratie, waarbij de partij stelt dat de allochtone bevolking in de meerderheid is en dit als problematisch beschouwt. Dit wordt aangevoerd als argument voor hun nationale asiel- en immigratiestandpunten.
“In grote steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam is de allochtone bevolking al in de meerderheid.”
De PVV is tegen milieumaatregelen zoals zero-emissiezones, die in steden als Amsterdam worden ingevoerd. Ze willen dat alle auto’s overal mogen parkeren en geen verplichtingen voor elektrisch rijden.
BBB ziet Amsterdam als een stad waar, net als op het platteland, mensen zich vaak niet gehoord voelen en pleit voor gelijke behandeling van stad en regio. De partij wil dat beleid niet alleen op het platteland, maar ook in Amsterdam en andere steden aansluit bij de behoeften van bewoners, met nadruk op herkenning, tradities en gelijke toegang tot voorzieningen. BBB positioneert zich als een partij die zowel voor stedelingen als plattelandsbewoners opkomt, zonder onderscheid te maken op basis van woonplaats.
BBB benadrukt dat Amsterdam en andere steden evenveel aandacht verdienen als het platteland en dat beleid niet alleen voor één groep moet zijn. Ze willen dat bewoners van Amsterdam zich gehoord en erkend voelen, met gelijke toegang tot voorzieningen en respect voor hun tradities en behoeften.
“Maar onze missie stopt natuurlijk niet bij het platteland. Ook in de stad verdienen mensen het om gehoord te worden. In de wijken van bijvoorbeeld Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Almere wonen burgers die zich evenzeer niet gehoord voelen. Mensen die dagelijks werken, zorgen, reizen en bijdragen en die recht hebben op herkenning. Herkenning van hun omgeving, tradities en behoeften. BBB wil ook voor hén een stem zijn. Want Nederland is stad én platteland. En alleen als we luisteren naar beiden, kunnen we bouwen aan een samenleving die werkt voor iedereen.”
“Of je nu in Groningen woont of in Gouda, op het platteland of drie hoog achter iedereen verdient dezelfde kansen. Gelijke toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, vervoer en veiligheid mag geen kwestie van postcode zijn.”
“Nederland is één land, maar kent vele gezichten. De bruisende binnensteden en de uitgestrekte weilanden, de vissershavens en bedrijventerreinen, nieuwbouwwijken en oude dorpskernen samen vormen zij het weefsel van onze samenleving. Elk gebied draagt iets unieks bij aan het geheel. Toch wordt beleid vaak geschreven voor een klein deel van het land en voelen veel mensen zich vergeten of niet vertegenwoordigd.”
D66 noemt Amsterdam slechts beperkt en vooral in de context van nationale plannen en cultuurbeleid. Het enige concrete voorstel dat direct op Amsterdam betrekking heeft, is de bouw van een nieuwe stad tussen Amsterdam en Flevoland en de structurele steun voor het Slavernijmuseum in Amsterdam. Verder worden er geen specifieke standpunten of beleidsmaatregelen voor Amsterdam als stad genoemd.
D66 wil grootschalige woningbouw realiseren door een nieuwe stad te creëren tussen Amsterdam en Flevoland, als onderdeel van hun plan voor tien nieuwe steden. Dit voorstel adresseert de woningnood en moet bijdragen aan een betere spreiding van woningen en voorzieningen in Nederland.
“We creëren nieuw land tussen Amsterdam en Flevoland, als eerste stad van de tien.”
D66 erkent het belang van het slavernijverleden en wil structurele steun bieden aan het Slavernijmuseum in Amsterdam als onderdeel van nationaal museaal beleid. Hiermee wil de partij bijdragen aan het zichtbaar maken van de veelzijdige geschiedenis en cultuur van Nederland.
“D66 wil een nationaal museaal beleid: structurele steun voor musea die de veelzijdige geschiedenis en cultuur van Nederland zichtbaar maken. Zoals het Slavernijmuseum in Amsterdam...”
De SGP noemt Amsterdam slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op de stad. De partij benadert Amsterdam vooral als voorbeeld van landelijke thema’s zoals drugsproblematiek en de beschikbaarheid van voorzieningen, waarbij ze pleit voor landelijke maatregelen die ook Amsterdam raken, zoals strengere drugscontroles en het belang van basisvoorzieningen in alle regio’s.
De SGP ziet Amsterdam als een belangrijk knooppunt in de drugsproblematiek en pleit voor intensievere controle en handhaving, zowel in de stad als in andere havens. Dit standpunt adresseert het landelijke probleem van drugscriminaliteit, waarbij Amsterdam expliciet wordt genoemd als focuspunt voor extra toezicht.
“Naast Rotterdam en Amsterdam wordt ook in kleine havens op drugs gecontroleerd.”
De SGP benadrukt dat basisvoorzieningen zoals zorg en onderwijs voor iedere burger even belangrijk zijn, of je nu in Amsterdam of elders woont. Hiermee onderstreept de partij het belang van gelijke toegang tot voorzieningen, zonder specifiek beleid voor Amsterdam te formuleren.
“Voor elke burger zijn basale voorzieningen zoals zorg en onderwijs echter van even groot belang, of je nu in Amsterdam, Arnemuiden of Alteveer woont.”
De VVD vindt dat Amsterdam te veel landelijke cultuurgelden ontvangt ten koste van andere regio’s en pleit daarom voor een eerlijkere, regionale spreiding van deze middelen. Verder noemt de VVD Amsterdam alleen indirect, bijvoorbeeld in relatie tot Schiphol en cultuur, maar doet geen specifieke voorstellen gericht op de stad zelf.
De VVD vindt dat een groot deel van de landelijke cultuurgelden onevenredig naar Amsterdam gaat en wil dit veranderen door meer rekening te houden met andere steden en provincies. Dit standpunt adresseert het probleem van scheve verdeling van culturele subsidies en beoogt een eerlijker beleid voor heel Nederland.
“Een groot deel van de landelijke cultuurgelden wordt enkel in Amsterdam ingezet, en dus veel minder in andere steden en provincies. We houden rekening met regionale spreiding in de verdeling van cultuurgelden.”
Volt noemt Amsterdam slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma, met als enige concrete verwijzing een pilotproject op het gebied van onderwijs. Er zijn geen specifieke standpunten of beleidsvoorstellen die direct ingaan op de positie, uitdagingen of toekomst van Amsterdam als stad. Volt richt zich vooral op landelijke en Europese thema’s, met slechts incidentele, niet-uitgewerkte verwijzingen naar Amsterdam.
Volt benoemt Amsterdam uitsluitend als locatie van een pilotproject, zonder verdere uitwerking of beleidsvoorstel specifiek voor de stad. Dit is de enige concrete, stadsspecifieke vermelding in het programma.
“de pilot in Amsterdam.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma