BVNL is zeer kritisch over migratie en pleit voor een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen en het drastisch beperken van immigratie. De partij ziet migratie als een oorzaak van sociale, economische en culturele problemen en stelt harde maatregelen voor zoals het sluiten van asielzoekerscentra, het ontmoedigen van gezinshereniging, het strafbaar maken van illegaliteit en het stimuleren van remigratie. Integratie-eisen worden aangescherpt en sociale voorzieningen voor migranten sterk beperkt.
BVNL wil per direct een volledige asielstop en het opzeggen van het vluchtelingenverdrag uit 1951. Zij stellen dat het huidige migratiebeleid onhoudbaar is en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden. De partij koppelt migratie direct aan problemen op het gebied van leefbaarheid, woningmarkt en sociale voorzieningen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten en gezinshereniging sterk beperken. Zij stellen dat opvang in Nederland moet stoppen en dat bestaande opvanglocaties getransformeerd moeten worden naar woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, uitzetting van afgewezen asielzoekers en illegalen actief uitvoeren, en remigratie financieel stimuleren. Landen die niet meewerken aan terugkeer worden gesanctioneerd.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil sociale voorzieningen voor migranten beperken, integratie eisen aanscherpen en het verkrijgen van het Nederlanderschap bemoeilijken. Migranten moeten de taal leren, werken en bijdragen; anders volgt uitzetting.
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
BVNL wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale woningen en dat buitenlandse studenten en expats geen aanspraak maken op huurtoeslag.
BVNL wil mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren streng straffen en hun financiering stoppen.
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
“NGO’s en activistische clubs zoals Greenpeace, Milieu Defensie, Extinction Rebellion en organisaties die mensenhandel stimuleren en/of procederen tegen de Nederlandse Staat krijgen geen subsidie meer en verliezen hun ANBI status.”
De SGP vindt dat migratie in Nederland fors moet worden beperkt en strenger gereguleerd, met duidelijke bovengrenzen en strikte voorwaarden. Ze willen onderscheid maken tussen kwetsbare vluchtelingen (vooral vervolgde christenen) en andere migranten, en stellen hoge eisen aan integratie en terugkeer. De partij pleit voor een humaan, maar streng en selectief migratiebeleid, waarbij de draagkracht van de samenleving en het behoud van de Nederlandse (christelijke) identiteit centraal staan.
De SGP wil het totale migratiesaldo fors beperken door een sturend richtgetal met een bovengrens vast te leggen, inclusief concrete beleidsmaatregelen bij overschrijding. Migratie wordt niet gezien als oplossing voor vergrijzing; in plaats daarvan moet het geboortecijfer omhoog.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
“Omdat migratie niet de oplossing is voor de vergrijzing wordt een rem op migratie gezet.”
De SGP wil sneller en strenger beoordelen wie recht heeft op asiel, met prioriteit voor kwetsbare vluchtelingen (vooral vervolgde christenen), en snelle terugkeer voor afgewezen migranten. Asiel moet in principe tijdelijk zijn.
“Tijdens de asielprocedure wordt onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen en migranten. Deze beoordeling moet sneller, zodat degene die asiel aanvraagt niet onnodig lang tussen hoop en vrees geslingerd wordt.”
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland. Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, waaronder taalbeheersing en het onderschrijven van nationale waarden. Bij toelating wil de partij culturele en religieuze achtergrond meewegen om integratieproblemen te voorkomen.
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De SGP wil het aantal arbeids- en studiemigranten omlaag brengen door strikte voorwaarden, quota en beperking tot noodzakelijke vakkrachten. Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor huisvesting en integratie.
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
De SGP wil dat afgewezen asielzoekers snel terugkeren, met kortere verblijfsvergunningen, terugkeerhubs en het afschaffen van herhaalde kansloze aanvragen. Overlastgevers en migranten uit veilige landen worden direct uitgezet.
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
De SGP vindt dat asielopvang menswaardig moet zijn, maar sober en eerlijk verdeeld over het land, met nadruk op draagkracht en integratiemogelijkheden van lokale gemeenschappen.
“Asielzoekers verdienen menswaardige opvang. De mogelijkheden om nieuwkomers te huisvesten zijn echter wel begrensd. De opvangopgave dient op een eerlijke en evenredige manier te worden verdeeld over het land waarbij de lokale samenleving vanouds zijn verantwoordelijkheid neemt.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. Ze willen de instroom beperken via strengere toelatingseisen, verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen, en opvang in de regio stimuleren. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil migratie beperken door strengere regels, het aanpassen van internationale verdragen, en het stellen van duidelijke grenzen aan wie recht heeft op asiel of verblijf. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom beheersbaar te houden.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen, om zo het aantal migranten te beperken en de lasten eerlijker te verdelen.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
50PLUS stelt eisen aan integratie en naturalisatie, zoals taalbeheersing en het beperken van rechten na afwijzing, om de maatschappelijke samenhang te bevorderen en misbruik te voorkomen.
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid, specifiek gericht op het aantrekken van zorgpersoneel.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De partij wil toelatingsprocedures versnellen, beroepsmogelijkheden beperken, en streng optreden tegen overlastgevende asielzoekers, inclusief terugkeer na afwijzing.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
NSC vindt dat migratie actief, bewust en streng gereguleerd moet worden om de draagkracht van de Nederlandse samenleving te waarborgen. Ze willen alle vormen van migratie beperken—arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie—door middel van concrete quota, strengere toelatingseisen en Europese samenwerking. De partij pleit voor opvang van asielzoekers in de regio, minder privileges voor kennismigranten, en strengere regels voor arbeids- en studiemigratie.
NSC wil een maximaal migratiesaldo van 50.000 per jaar en een wettelijke plicht voor de regering om maatregelen te nemen als dit wordt overschreden. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de druk op voorzieningen verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het echt nodig is voor de Nederlandse economie, met strengere eisen voor werkgevers en een werkgeversheffing. Misstanden en uitbuiting worden hard aangepakt, en sectoren die afhankelijk zijn van goedkope arbeid worden ontmoedigd.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We willen duidelijke regels voor de uitzendsector en een harde aanpak van malafide uitzendconstructies. ... vanwege de grove misstanden een uitzendverbod moet komen in de vleessector.”
NSC wil de voordelen voor kennismigranten (expats) versoberen en toelating beperken tot specialisten die echt nodig zijn. Fiscale voordelen en verstoringen van de woningmarkt worden teruggedrongen.
De instroom van buitenlandse studenten wordt beperkt op basis van huisvesting en opleidingscapaciteit, met minder Engelstalige opleidingen en hogere collegegelden voor niet-EU studenten.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
“Minder studiemigratie. Nederlandse studenten hebben voorrang en er komen flink minder Engelstalige opleidingen.”
“Het collegegeld voor studenten van buiten Europa wordt significant verhoogd.”
Asielmigratie wordt beperkt door strenge, uitvoerbare maatregelen, opvang in de regio, en Europese samenwerking. Kansarme asielaanvragen worden aan de buitengrens afgehandeld en terugkeer van afgewezen asielzoekers wordt strenger geregeld.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere voorwaarden voor subsidiair beschermden. Alleenstaande minderjarigen kunnen niet langer zelf gezinshereniging aanvragen vanuit Nederland.
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“Een alleenstaande minderjarige die in Nederland een verblijfstitel heeft gekregen en om nareis verzoekt, kan deze aanvraag voortaan niet meer zelf vanuit Nederland indienen.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
De PVV is uitgesproken tegen migratie, in het bijzonder asielmigratie en immigratie uit islamitische landen. Hun belangrijkste voorstellen zijn een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het uitzetten van criminele vreemdelingen, het stopzetten van gezinshereniging en het opzeggen van internationale verdragen die migratie mogelijk maken. De partij stelt dat migratie leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en wil Nederland weer “van de Nederlanders” maken.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over overlast, criminaliteit en de druk op de verzorgingsstaat. De partij beroept zich op Europese regelgeving en wil het leger inzetten voor grensbewaking.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, vanuit de overtuiging dat islam niet verenigbaar is met de Nederlandse samenleving en een bedreiging vormt voor vrijheid en veiligheid.
De partij wil gezinshereniging voor asielzoekers stoppen en internationale verdragen die migratie mogelijk maken opzeggen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om nationale controle over migratie te herwinnen.
De PVV wil vreemdelingen die zich misdragen of veroordeeld zijn voor een misdrijf direct uitzetten, en de verblijfsrechten van statushouders en mensen met een dubbele nationaliteit beperken.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten.”
De partij wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en stelt strengere eisen aan naturalisatie en verblijfsrechten.
De PVV wil remigratie bevorderen, illegaliteit strafbaar stellen en specifieke groepen (zoals Syriërs en Oekraïense mannen) terugsturen naar hun land van herkomst.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen.”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“Ons PVV-voorstel om illegaal verblijf én de hulp aan illegalen strafbaar te stellen, is aangenomen in de Tweede Kamer.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken, en noemt arbeidsmigratie zelfs "moderne slavernij". Tegelijkertijd blijft de partij voorstander van humane opvang van vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld, met nadruk op opvang in de regio en eerlijke verdeling binnen Nederland en Europa. De SP koppelt migratiebeleid direct aan integratie, sociale samenhang en het beschermen van voorzieningen.
De SP vindt dat de huidige omvang van migratie, met name arbeids-, kennis- en studiemigratie, te groot is en schadelijk voor sociale voorzieningen, integratie en leefbaarheid. Ze willen het migratiesaldo terugbrengen naar circa 40.000 per jaar en stellen dat arbeidsmigratie vaak leidt tot uitbuiting en druk op de samenleving.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar.”
De SP wil arbeidsmigratie beperken via werkvergunningen, strengere eisen aan werkgevers en het aanpakken van uitbuiting. Ze stellen dat arbeidsmigratie een verdienmodel is voor bedrijven en uitzendbureaus, en willen dat werkgevers verantwoordelijk worden voor huisvesting en zorg.
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“De vele misstanden rondom lage beloningen, slechte werkomstandigheden en geen of vreselijke huisvesting zijn een teken van foute bedrijfsvoering. We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn.”
De SP blijft voorstander van het humaan opvangen van mensen die vluchten voor oorlog en geweld, maar wil dat dit primair in de regio gebeurt. Alleen als opvang daar niet mogelijk is, moeten vluchtelingen in de EU worden verdeeld, waarbij Nederland naar draagkracht bijdraagt.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Als mensen zich wel gedwongen voelen om te vluchten, voorkomen we dat ze via levensgevaarlijke routes naar Nederland moeten komen, door te zorgen voor goede opvang in de regio en veilige vluchtroutes.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren en dat mensen die geen bescherming nodig hebben snel terugkeren. Dit moet zorgen voor duidelijkheid, lagere kosten en minder druk op opvanglocaties.
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, ongeacht migratiereden, vanaf dag één Nederlands moet leren en zich moet inzetten voor integratie. Dit is essentieel voor sociale samenhang en het voorkomen van tweedeling.
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht.”
“Iedereen moet toewerken naar taalniveau B1.”
“Naast taal moet er bij de inburgering aandacht zijn voor de vrijheden en de grondwettelijke rechten en plichten die we in ons land kennen.”
Volt ziet migratie als een kans en pleit voor een humaan, solidair en Europees georganiseerd migratie- en asielbeleid, met nadruk op mensenrechten en het benutten van talenten van migranten. Ze willen legale migratiekanalen verruimen, arbeidsmigranten beter beschermen, en vluchtelingen vanaf dag één laten meedoen in de samenleving. Volt verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes en wil eerlijke, menswaardige procedures en opvang.
Volt wil migratie Europees organiseren, met solidariteit tussen lidstaten en nadruk op mensenrechten. Migranten moeten een zinvolle plek krijgen en hun potentieel kunnen benutten, terwijl opvang en procedures humaan en eerlijk zijn.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
Volt wil legale migratie vergemakkelijken via werk, onderwijs en gezinshereniging, en verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes of onmenselijke uitzetcentra. Mensenrechten zijn leidend in alle verdragen en procedures.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil arbeidsmigratie eerlijker en beter regelen, met EU-brede standaarden, loskoppeling van werk en huisvesting, en meer inspraak en bescherming tegen uitbuiting.
“We willen EU-brede standaarden voor sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden, die goede, menswaardige bescherming bieden aan alle werkenden in de EU.”
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
Volt wil dat vluchtelingen vanaf dag één kunnen werken, onderwijs volgen en een zinvolle bijdrage leveren, met snelle procedures voor gezinshereniging en speciale aandacht voor kwetsbare groepen.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
Volt wil migratieoorzaken aanpakken door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in herkomstlanden, met gelijkwaardige internationale samenwerking.
“Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
De ChristenUnie ziet migratie als een realiteit die menswaardig en toekomstbestendig moet worden vormgegeven, met nadruk op gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, samenleving en migrant. Ze pleiten voor gecontroleerde migratie, snelle en rechtvaardige asielprocedures, strengere eisen aan integratie en taalbeheersing, en het tegengaan van misstanden rond arbeidsmigratie. Migratie wordt niet als oplossing voor structurele tekorten gezien, maar als een uitdaging die vraagt om duidelijke grenzen, menselijke waardigheid en wederzijdse verplichtingen.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een beheersbaar niveau, in lijn met adviezen van de Staatscommissie, en streeft naar een gematigde groei door gecontroleerde migratie. Migratie wordt niet als eenvoudig antwoord gezien op arbeidsmarkttekorten.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig antwoordvoor de oplossing van onze structurele tekorten.”
De partij wil snelle duidelijkheid voor asielzoekers, met oog voor mensenrechten en bescherming van kwetsbaren. Afgewezen asielzoekers moeten snel terugkeren, maar opvang blijft menswaardig.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
Integratie is volgens de ChristenUnie een gezamenlijke verantwoordelijkheid, met nadruk op het leren van de Nederlandse taal en het onderschrijven van kernwaarden. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten en gezinsherenigers.
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De ChristenUnie wil een einde aan uitbuiting, slechte arbeidsvoorwaarden en de afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten. Ze pleiten voor strengere controle, betere huisvesting en het afschaffen van belastingvoordelen voor expats.
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar.”
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.”
Het aantal internationale studenten moet worden verminderd om druk op voorzieningen te verlagen. Integratie van studenten wordt gestimuleerd via verplichte taallessen.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“We stimuleren integratie van studenten via verplichte taallessen en meer studentenkamers in traditionele studentenhuizen, georganiseerd door de ontvangende onderwijsinstellingen.”
FVD is uitgesproken tegen massale immigratie en wil deze vrijwel volledig stoppen, met nadruk op het beschermen van Nederlandse cultuur, welvaart en veiligheid. Het programma pleit voor een asielstop, remigratie van bestaande migranten, een naturalisatiestop, en een streng selectief systeem voor tijdelijke arbeidsmigratie. De partij koppelt migratie aan hoge maatschappelijke kosten en ziet remigratie als noodzakelijk voor het behoud van sociale samenhang en beheersbaarheid.
FVD wil een volledige asielstop, afschaffing van het COA en opvang van vluchtelingen uitsluitend in de regio. Het toelaten van nieuwe asielzoekers wordt beëindigd en lopende procedures worden stopgezet, omdat volgens FVD de instroom onhoudbare druk legt op voorzieningen en de samenleving.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
Naast het stoppen van nieuwe instroom wil FVD actief inzetten op remigratie van migranten die volgens hen niet integreren. Dit moet gebeuren via financiële beurzen en begeleiding, met als doel een negatief migratiesaldo te bereiken.
“We moeten ook inzetten op remigratie. Wij willen mensen die hier niet aarden actief ondersteunen bij hun terugkeer. Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve in uitzonderingsgevallen) en de permanente verblijfsvergunning afschaffen. Migranten moeten periodiek hun bijdrage aan Nederland aantonen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan voor tijdelijk verblijf van economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen (zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen) en volledige zeggenschap over de grenzen herwinnen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen, om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor "gelukszoekers".
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
Illegaal verblijf wordt strafbaar, gemeenten die illegaliteit faciliteren worden beboet, en criminele asielzoekers of dubbele paspoorthouders worden uitgezet of gedenauraliseerd.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet migratie vooral als een gevolg van mondiale ongelijkheid, conflicten en klimaatverandering, en pleit voor een humaan, rechtvaardig en inclusief migratiebeleid. Ze willen de grondoorzaken van migratie aanpakken, veilige en legale vluchtwegen creëren, en de rechten van migranten en vluchtelingen waarborgen. Concrete voorstellen zijn onder andere het afschaffen van migratiedeals, het verhogen van het VN-vluchtelingenquotum, het verbeteren van opvang en integratie, en het bestrijden van uitbuiting van arbeidsmigranten.
PvdD ziet migratie als een symptoom van diepere problemen zoals oorlog, armoede en klimaatverandering, en wil deze oorzaken aanpakken om gedwongen migratie te verminderen. Ze benadrukken dat niemand vrijwillig huis en haard verlaat en dat internationale solidariteit en mensenrechten centraal moeten staan.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
De partij pleit voor een humaan asielbeleid, snelle en zorgvuldige procedures, en waarborging van mensenrechten. Ze verzetten zich tegen het criminaliseren van ongedocumenteerden en het terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de vluchtelingenopvang nemen, veilige en legale routes faciliteren, en migratiedeals met derde landen beëindigen. Ze zijn tegen het Europese migratiepact en pleiten voor het vervangen van Frontex door humanitaire missies.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
De partij erkent de uitbuiting van arbeidsmigranten en wil gelijke behandeling, betere bescherming en strengere regulering van arbeidsmigratie. Ze willen misstanden aanpakken en fiscale voordelen voor bedrijven die buitenlandse werknemers aantrekken afschaffen.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
BBB vindt dat migratie in Nederland te omvangrijk en onbeheersbaar is geworden, met negatieve gevolgen voor woningmarkt, zorg, integratie en sociale samenhang. De partij wil migratie fors beperken door strenge selectie aan de grens, het opzeggen van internationale verdragen, opvang in de regio, en alleen gerichte arbeidsmigratie voor sectoren met tekorten. BBB pleit voor een streng, selectief en nationaal migratiebeleid, waarbij integratie en het respecteren van Nederlandse waarden centraal staan.
BBB ziet migratie als een grote druk op de samenleving en wil de instroom fors beperken door harde grenzen te stellen en onderscheid te maken tussen soorten migratie. De partij vindt dat Nederland de regie moet terugpakken en migratie niet als een natuurverschijnsel moet accepteren.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“De grootschalige immigratie naar Nederland is al ruim vijftig jaar onderwerp van debat... Terwijl de instroom van migranten vrijwel onverminderd doorgaat, wordt onze verzorgingsstaat stap voor stap uitgehold.”
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken door strengere toelatingseisen, opvang in de regio, het opzeggen of aanpassen van internationale verdragen, en beperking van gezinshereniging tot het kerngezin. Asielaanvragen moeten buiten de EU worden afgehandeld en Nederland moet onaantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB accepteert arbeidsmigratie alleen als deze gericht is op sectoren met structurele tekorten en als het gaat om vakmensen met aantoonbare meerwaarde. Arbeidsmigratie moet tijdelijk en circulair zijn, met duidelijke selectiecriteria en zonder extra druk op huisvesting en integratie.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling.”
BBB stelt dat integratie vaak faalt en wil daarom streng toezien op het beheersen van de Nederlandse taal, verplichte inburgering voorafgaand aan toelating, en actieve participatie van nieuwkomers. Wie niet meedoet, wordt gekort op uitkeringen.
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB wil onrechtmatig verblijf strafbaar stellen en snel afscheid nemen van asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen. Zowel vrijwillige als gedwongen terugkeer wordt ingezet.
BIJ1 ziet migratie als een fundamenteel mensenrecht en pleit voor het openstellen van grenzen, universeel verblijfsrecht en volledige gelijkwaardigheid van migranten, vluchtelingen en arbeidsmigranten. Ze willen discriminatie op basis van nationaliteit of verblijfsstatus verbieden, asielprocedures menselijker maken, en structurele barrières voor migranten en ongedocumenteerden opheffen. Hun beleid richt zich op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met concrete voorstellen zoals het afschaffen van de Koppelingswet, het sluiten van detentiecentra, en het direct toestaan van werk en studie voor alle migranten.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin iedereen vrij is om te wonen en werken waar die wil, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus. Ze zien grenzen als een koloniaal overblijfsel en willen migratie volledig depolitiseren en decriminaliseren.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“Geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
BIJ1 wil dat migranten, vluchtelingen en ongedocumenteerden dezelfde toegang krijgen tot basisvoorzieningen, werk, studie en sociale rechten als Nederlanders. Ze willen structurele barrières zoals de Koppelingswet en arbeidsrestricties opheffen.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil het asielproces versnellen, humaniseren en juridisch versterken, met aandacht voor kwetsbare groepen en het recht op familiehereniging. Ze verzetten zich tegen detentie, deportatie en criminalisering van illegaliteit.
“Gevoluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
BIJ1 wil arbeidsmigranten volledige arbeidsrechten geven, onafhankelijk van hun werkgever, en bescherming tegen uitbuiting en discriminatie.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer. Ongedocumenteerde mensen die te maken krijgen met geweld of dwang op het werk, moeten dit kunnen melden zonder dat ze risico lopen op ontslag of uit het land gezet worden.”
BIJ1 erkent het koloniale verleden en wil mensen uit voormalige koloniën makkelijker toegang geven tot het Nederlanderschap als vorm van herstel.
“Nederland erkent de schade van neokoloniaal migratiebeleid en herstelt de relatie met Afrikaanse landen. Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
D66 ziet migratie als noodzakelijk en waardevol voor Nederland, mits deze gericht, humaan en goed gereguleerd is. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is en inzetten op bescherming en snelle integratie van vluchtelingen, met oog voor draagvlak en mensenrechten. Uitbuiting en overlast worden actief bestreden, terwijl de nadruk ligt op eerlijke kansen en menswaardige opvang.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar tekorten zijn en innovatie wordt gestimuleerd, met strenge eisen aan werkgevers en minder ruimte voor laagbetaalde, kwetsbare arbeidsmigratie. Ze willen uitbuiting tegengaan en de echte maatschappelijke kosten doorberekenen.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“D66 beperkt fiscale subsidies voor zulke sectoren en wil de echte kosten doorberekenen (‘eerlijke prijzen’), zodat de maatschappij niet langer opdraait voor de kosten terwijl werkgevers de winsten in hun zak steken.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil vluchtelingen beschermen volgens internationale verdragen, inzetten op snelle, eerlijke procedures en directe integratie, met aandacht voor kwetsbare groepen en draagvlak in de samenleving. Ze pleiten voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag en een Europese aanpak.
“D66 vindt dat we de mensen op de vlucht een veilig thuis moeten bieden. We moeten de zorgen van mensen wegnemen met doordacht en effectief beleid, in plaats van met stoere taal.”
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd. Mensen die bescherming zoeken worden gedwongen levensgevaarlijke routes te nemen. De meest kwetsbare mensen vinden geen steun en blijven achter.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken en sneller duidelijkheid en terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid, gericht op het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie en het verbeteren van het asielstelsel. De partij wil de regie terug bij de overheid, misstanden en uitbuiting tegengaan, en snelle integratie van nieuwkomers bevorderen. Alleen noodzakelijke vakkrachten en kennismigranten zijn welkom, terwijl bedrijven die afhankelijk zijn van uitbuiting moeten verdwijnen.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten voor laagbetaald werk beperken, omdat dit leidt tot uitbuiting, overlast en druk op huisvesting. Alleen bedrijven die bijdragen aan brede welvaart mogen arbeidsmigranten inzetten; sectoren die afhankelijk zijn van uitbuiting moeten innoveren of verdwijnen.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
De partij wil een gematigde bevolkingsgroei door actief te sturen op het migratiesaldo en de regie over migratie terug te brengen bij de overheid. Dit moet het draagvlak in de samenleving behouden en de druk op voorzieningen beheersbaar houden.
Arbeidsmigratie blijft mogelijk voor sectoren waar echt tekorten zijn, zoals zorg, bouw en energietransitie. De kennismigrantenregeling wordt aangescherpt om misbruik te voorkomen.
“Soms is arbeidsmigratie nodig om een personeelsvraag in belangrijke sectoren op te vullen, zoals de bouw, zorg en de energietransitie. Wij faciliteren dit waar nodig en moedigen deze werkgevers aan om gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden om vakkrachten tijdelijk in Nederland te laten werken.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
Het asielstelsel moet sneller, eerlijker en menswaardiger worden, met snelle integratie van nieuwkomers en respect voor mensenrechten. Overlastgevers worden aangepakt, en wie geen recht heeft op asiel moet terugkeren.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Een nieuw, effectief en menswaardig asielbeleid. Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De partij wil betere registratie van arbeidsmigranten en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers, onder andere voor huisvesting en onderwijs van arbeidsmigranten en hun gezinnen.
“De politiek kan niet sturen op bandbreedtes als onduidelijk is hoeveel migranten er daadwerkelijk in Nederland zijn. Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
JA21 vindt dat migratie in Nederland sterk moet worden beperkt vanwege de grote druk op de samenleving, woningmarkt en verzorgingsstaat. Ze willen asielopvang in Nederland beëindigen, arbeidsmigratie reguleren en alleen migranten toelaten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland. Hun beleid richt zich op het aanscherpen van toelatingseisen, het moderniseren van internationale verdragen en het afdwingen van integratie.
JA21 beschouwt het huidige asielbeleid als onhoudbaar en wil asielopvang in Nederland stoppen, met opvang in de regio als alternatief. Ze stellen dat de meeste asielzoekers via veilige landen reizen en pleiten voor een fundamentele stelselwijziging richting een asielstop.
“Het is duidelijk: het huidige asielbeleid is in alle opzichten onhoudbaar. Daarbij komt dat opvang op Nederlands grondgebied in essentie niet nodig is. Vrijwel alle asielzoekers die bij ons aankloppen, zijn door meerdere veilige landen gereisd en daarmee in de praktijk economische migranten geworden wanneer ze in Nederland aankomen. Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren.”
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
JA21 wil arbeidsmigratie fors beperken, vooral laaggeschoolde arbeidsmigratie, en alleen ruimte bieden voor hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland. Ze zien ongereguleerde arbeidsmigratie als oorzaak van sociale en economische problemen.
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel. Voor hoogopgeleide kennismigratie waar onze samenleving behoefte aan heeft, blijft uiteraard plaats in Nederland.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Nederland is de grip op arbeidsmigratie compleet verloren. Het aantal arbeidsmigranten in Nederland nadert een miljoen. Gereguleerde arbeidsmigratie is in het belang van Nederland, maar de niet-gereguleerde vorm waarin deze migratie nu massaal plaatsvindt, leidt tot grote problemen.”
JA21 vindt dat oude internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag niet meer passen bij de huidige migratieproblematiek en wil deze moderniseren om nationale soevereiniteit over migratiebeleid te herstellen.
“Oude internationale verdragen zijn niet langer opgewassen tegen huidige migratievraagstukken in de totaal veranderde wereld van nu. JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Met een coalitie van Europese landen het EVRM moderniseren.”
JA21 wil migratie beperken tot migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland en stelt strengere eisen aan integratie, naturalisatie en gezinsmigratie. Ze willen dat migranten de Nederlandse cultuur, normen en waarden volledig omarmen.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
“Wie Nederlander wil worden, moet bereid zijn onze wetten, normen, waarden en cultuur te omarmen. Dat is niet te veel gevraagd, dat is wat JA21 betreft niets minder dan een voorwaarde.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
JA21 wil de bevolkingsgroei door migratie beperken door het invoeren van migratieplafonds en scherpe selectie van migranten, mede om de woningnood structureel aan te pakken.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De VVD wil migratie streng reguleren en beperken tot vormen die aantoonbaar bijdragen aan Nederland, met een duidelijke focus op economische meerwaarde en beheersbare bevolkingsgroei. Ze pleiten voor een fundamentele hervorming van het asielstelsel, strengere selectie van arbeids- en kennismigranten, en harde maatregelen tegen misbruik, fraude en overlast. Alleen kwetsbare vluchtelingen komen via hervestiging in aanmerking, en integratie is een harde plicht.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal jaarlijks wordt afgestemd op de draagkracht van het land en ook nul kan zijn. Asielaanvragen aan de grens worden geweigerd en illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld. Dit beleid is bedoeld om de instroom te beperken, misbruik tegen te gaan en draagvlak te behouden.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“Asielzoekers die toch ongevraagd richting Nederland komen, worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd. Onze buurlanden zijn immers veilige landen waar deze groep op basis van de Dublin-verordening ook asiel kan aanvragen. Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
Arbeids- en kennismigratie zijn volgens de VVD alleen wenselijk als ze aantoonbaar bijdragen aan de economie en samenleving. Er komen strengere eisen, bedrijven moeten eerst het binnenlands arbeidspotentieel benutten, en misstanden worden hard aangepakt. Bevolkingsgroei door migratie moet gematigd blijven.
“Arbeidsmigratie is essentieel om de hoogwaardige Nederlandse economie in stand te houden en levert ons veel welvaart en groei op. Goed georganiseerde kennismigratie kan bijdragen als we Nederland innovatief willen houden. Tegelijkertijd veroorzaakt arbeidsmigratie ook veel problemen. Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft.”
“Om de afhankelijkheid van arbeidsmigratie zoveel mogelijk te beperken moet de overheid bedrijven actief helpen om in te zetten op robotisering en automatisering.”
“Nederland zet in op gematigde bevolkingsgroei: Gematigde bevolkingsgroei zorgt voor welvaart, economische groei en solide publieke voorzieningen. Bij te snelle bevolkingsgroei gaat onze brede welvaart juist achteruit. Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
De VVD wil fraude, misbruik van verblijfsregelingen, criminele en overlastgevende migranten streng aanpakken. Dit geldt voor zowel asielzoekers als arbeidsmigranten. Er komen meer middelen voor handhaving, terugkeer en intrekking van verblijfsvergunningen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
“Schijnerkenningen worden aan banden gelegd: Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
De VVD stelt dat integratie geen keuze is, maar een harde eis. Migranten moeten de Nederlandse taal spreken, de waarden onderschrijven en actief bijdragen aan de samenleving. Eisen voor naturalisatie worden fors aangescherpt.
“We maken heldere afspraken over integratie: die is niet vrijblijvend, maar een plicht.”
“Het verkrijgen van het Nederlanderschap is een enorme gunst. Door het Nederlanderschap krijgt een migrant namelijk – voor altijd – onder meer allerlei rechten en toegang tot voorzieningen. Daar mag behoorlijk wat tegenover staan, waarbij het belang van de Nederlandse samenleving zwaar mee mag wegen. Daarom willen wij de eisen voor naturalisatie fors aanscherpen.”
“De Nederlandse taal spreken is cruciaal om vol mee te doen in onze samenleving. Daarom moet iedereen die Nederlander wil worden dat kunnen. Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
Het CDA wil migratie fors beperken en strenger sturen, met nadruk op het beheersen van asiel- en arbeidsmigratie. Ze pleiten voor een nieuw internationaal asielsysteem waarbij aanvragen buiten Europa plaatsvinden, strengere eisen aan integratie en taal, en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers bij arbeidsmigratie. De partij koppelt migratie aan draagkracht, integratievermogen en het voorkomen van misstanden.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken via strenge sturing op alle vormen van migratie. Ze willen duidelijke keuzes maken om de draagkracht van de samenleving te bewaken.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil asielaanvragen alleen nog buiten Europa laten behandelen om mensensmokkel te stoppen en de instroom te verminderen. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA stelt strengere eisen aan integratie: statushouders moeten verplicht inburgeren en arbeidsmigranten die langer blijven, moeten een taaltraject volgen. Kinderen van statushouders krijgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Gemeenten worden gehouden aan hun plicht om zorg te dragen voor de inburgering van nieuwkomers. Er worden duidelijke resultaatafspraken gemaakt.”
Het CDA wil de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeidsmigranten sterk verminderen, bindende afspraken met sectoren maken en misstanden streng aanpakken. Werkgevers worden verantwoordelijk voor huisvesting en taalonderwijs.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
DENK vindt dat migratie een humane en duurzame aanpak vereist, waarbij mensenrechten centraal staan en legale migratieroutes worden gecreëerd. De partij pleit voor menswaardige opvang van vluchtelingen, snelle integratie, en het tegengaan van misstanden rond arbeidsmigratie. DENK wil strenge asielwetten afschaffen, investeren in begeleiding en inburgering, en internationale samenwerking om de oorzaken van migratie aan te pakken.
DENK wil dat Nederland vluchtelingen menswaardig opvangt, met snelle procedures en directe toegang tot werk. De partij verzet zich tegen het beperken van rechten van vluchtelingen en wil investeren in begeleiding en inburgering om integratie te bevorderen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK ziet het afsluiten van Europa als onwenselijk en wil legale migratieroutes creëren. De partij wil internationaal samenwerken om mensenhandel te bestrijden en de oorzaken van migratie, zoals conflicten en ongelijkheid, aan te pakken.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK erkent de negatieve effecten van arbeidsmigratie op kwetsbare wijken en wil misstanden zoals uitbuiting en overbewoning bestrijden. De partij stelt strengere regels en handhaving voor om arbeidsmigranten te beschermen en de leefbaarheid te waarborgen.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
DENK wil de banden met landen waar veel Nederlanders hun wortels hebben versterken door visumregels te versoepelen en werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken voor mensen uit deze landen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”