GroenLinks-PvdA vindt dat mensen met veel vermogen eerlijker moeten bijdragen aan de samenleving en pleit voor een hogere en progressievere vermogensbelasting. Ze willen belasting op vermogen verhogen, belastingkortingen voor vermogenden afschaffen, en een miljonairsbelasting invoeren, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
GroenLinks-PvdA wil dat vermogenden meer belasting gaan betalen, omdat zij vinden dat de huidige belastingdruk op vermogen te laag is ten opzichte van arbeid. Dit moet zorgen voor een eerlijker belastingstelsel waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en de ongelijkheid wordt verminderd.
“Dat betekent een systeem zonder speciale kortingen en een eerlijke belasting op vermogen, winst en vervuiling.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“Als je meer verdient, kun je relatief ook meer bijdragen aan voorzieningen die belangrijk zijn voor ons allemaal.”
“We maken werken lonend, door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“Hoe rijker je bent, hoe lager je belastingdruk. Wij draaien dit om.”
De partij wil agressieve belastingontwijking door vermogenden aanpakken en belastingkortingen die vooral de rijksten bevoordelen afschaffen. Dit moet het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger maken en zorgen dat iedereen naar draagkracht bijdraagt.
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
JA21 vindt dat het huidige Nederlandse vermogensbelastingstelsel te complex en oneerlijk is, en pleit voor een fundamentele hervorming waarbij alleen het werkelijk behaalde rendement wordt belast. Ze willen box 2 afschaffen, aanmerkelijk belang overhevelen naar box 3, en erf- en schenkbelasting schrappen. Hun kernvisie is dat vermogensopbouw eenvoudiger, transparanter en aantrekkelijker moet worden, met minder belastingdruk en meer ruimte voor eigen verantwoordelijkheid.
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement en pleit ervoor om alleen het daadwerkelijk gerealiseerde rendement te belasten. Dit moet sparen, beleggen en ondernemen eerlijker en eenvoudiger maken, en sluit beter aan bij de realiteit van vermogensopbouw.
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
“Sparen, beleggen en ondernemen worden onnodig ingewikkeld gemaakt door regels die niet aansluiten op hoe mensen daadwerkelijk rendement behalen. JA21 wil dit fundamenteel anders.”
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en het aanmerkelijk belang (zoals aandelen in de eigen BV) voortaan in box 3 belasten. Dit vereenvoudigt het stelsel en stimuleert ondernemerschap.
JA21 wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. In hun visie wordt alleen belasting geheven bij consumptie van vermogensrendement, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling overbodig wordt.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 stelt voor om niet het ingelegde vermogen zelf te belasten, maar alleen belasting te heffen wanneer het rendement wordt geconsumeerd. Dit moet vermogensopbouw stimuleren en het systeem eerlijker maken.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
BBB wil geen vermogensaanwasbelasting over niet-gerealiseerde winsten, maar alleen belasting op daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten. Ze zijn tegen het verhogen van de belasting op sparen (box 3) en ondernemen (box 2), en willen de erf- en schenkbelasting niet verhogen. Het uitgangspunt is dat belastingheffing eerlijk moet zijn, maar werken, sparen en ondernemen moet blijven stimuleren.
BBB is tegen het belasten van niet-gerealiseerde vermogenswinsten (vermogensaanwasbelasting) en wil alleen belasting heffen op daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten. Dit moet het stelsel eerlijker en begrijpelijker maken, en voorkomen dat mensen belasting betalen over papieren winsten die ze niet hebben ontvangen.
“Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil de belastingdruk op sparen (box 3) en ondernemen (box 2) niet verhogen, om sparen en ondernemerschap te stimuleren. Ook erf- en schenkbelasting mogen niet omhoog, zodat vermogensoverdracht binnen families niet zwaarder wordt belast.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen.”
BBB is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning en wil de hypotheekrenteaftrek niet verder beperken. Hiermee willen ze het eigenwoningbezit beschermen en voorkomen dat huizenbezitters extra worden belast.
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
BIJ1 vindt dat de vermogensbelasting voor vermogenden fors omhoog moet en wil zelfs een limiet op vermogen invoeren, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Ze pleiten voor een radicaal eerlijker verdeling van rijkdom door drastisch hogere vermogens- en erfbelasting, en willen Nederland veranderen van een belastingparadijs voor rijken naar een samenleving met sterke publieke voorzieningen. Hun voorstellen zijn extreem progressief en gericht op het fors aanpakken van grote vermogens.
BIJ1 wil de vermogensbelasting voor de rijksten flink verhogen, met als doel de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. Ze stellen zelfs een limiet aan vermogen voor, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Dit beleid is bedoeld om belastingontwijking tegen te gaan en de samenleving eerlijker te maken.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Naast het verhogen van de vermogensbelasting voor individuen, wil BIJ1 belastingtarieven op vermogen verhogen om belastingontduiking en kapitaalvlucht door bedrijven en rijke particulieren tegen te gaan. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken als belastingparadijs.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
“We gaan kapitaalvlucht tegen. Internationaal investeren we in belastingontduikers opsporen. We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
BIJ1 koppelt de verhoging van de vermogensbelasting ook aan bredere maatschappelijke doelen, zoals klimaatrechtvaardigheid en het afromen van fossiele winsten. Ze willen dat de opbrengsten van hogere vermogensbelasting worden ingezet voor publieke en duurzame doelen.
“vermogensbelasting en afroming van fossiele winsten.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een forse verhoging en hervorming van de vermogensbelasting, met als doel het verkleinen van vermogensongelijkheid en het eerlijker belasten van grote vermogens. Ze willen onder meer een vermogensregister, een vermogensplafond, en een klimaatbelasting op grote vermogens invoeren, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
PvdD wil de belasting op grote vermogens verhogen en transparanter maken, onder andere door een nationaal vermogensregister en een vermogensplafond. Dit moet belastingontwijking tegengaan en de kloof tussen arm en rijk verkleinen.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs. Zo verkleinen we de kloof tussen arm en rijk en herverdelen we de kansen.”
Naast algemene vermogensbelasting wil PvdD een specifieke klimaatbelasting invoeren voor de grootste vermogens, om zo bij te dragen aan ecorechtvaardigheid en brede welvaart.
“We voeren een klimaatbelasting voor de grootste vermogens in, op basis van de inzichten uit de Groene Belastinggids.”
PvdD wil grote erfenissen zwaarder belasten en de erfbelasting gelijktrekken voor alle erfgenamen, ongeacht familieband, om moderne gezinssituaties recht te doen en vermogensoverdracht eerlijker te maken.
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden. We trekken de erfbelasting gelijk voor alle erfgenamen ongeacht de familieband: zo passen de regels beter bij moderne samengestelde gezinnen en andere samenleefvormen.”
50PLUS is tegen een vermogensaanwasbelasting en wil dat het nieuwe Box 3-stelsel gebaseerd wordt op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting. Ze zijn expliciet tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning als vermogen in Box 3 en willen bezitsvorming juist stimuleren.
50PLUS verzet zich tegen een vermogensaanwasbelasting en pleit voor een belasting op daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinst in Box 3. Dit moet eerlijker zijn voor gepensioneerden en spaarders, en voorkomt dat niet-gerealiseerde (papieren) winsten worden belast. De partij wil bovendien dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen wordt belast.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting. De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil dat het opbouwen van vermogen wordt aangemoedigd, zodat jongeren eerder een huis kunnen kopen. Dit sluit aan bij hun bredere visie dat sparen en bezit niet zwaarder belast moeten worden.
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, waarbij ze inzetten op het harmoniseren van vermogensgrenzen en het afschaffen of versoberen van fiscale uitzonderingen. Specifiek voor particuliere verhuurders pleit het CDA voor een heffing op werkelijk rendement in box 3, zodat belasting niet langer wordt geheven over de waarde van stenen. Het CDA noemt geen expliciete verhoging of verlaging van de algemene vermogensbelasting, maar richt zich op vereenvoudiging en het eerlijker belasten van vermogen.
Het CDA wil verschillende regelingen met betrekking tot vermogen harmoniseren en het belastingstelsel minder complex maken door uitzonderingen af te schaffen of te versoberen. Dit moet leiden tot meer eenvoud, rechtvaardigheid en uitvoerbaarheid.
“We harmoniseren bepaalde begrippen die verschillen per regeling: bijvoorbeeld één inkomensbegrip in verschillende regelingen of dezelfde vermogensgrenzen: in de fiscaliteit, toelagen, sociale zekerheid, Wlz, Wmo, etc.”
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
Het CDA wil dat particuliere verhuurders belasting gaan betalen over het werkelijke rendement in box 3, in plaats van over de waarde van het vastgoed. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken en verhuur aantrekkelijk houden.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen.”
De ChristenUnie wil de vermogensbelasting verhogen voor de grootste vermogens en pleit voor een eerlijkere belasting van vermogen ten opzichte van arbeid. Ze stellen voor om een extra vermogensbelasting van 1% in te voeren op vermogens boven 1 miljoen euro, terwijl ze tegelijkertijd de belasting op arbeid verlagen en bepaalde maatschappelijk waardevolle vermogens ontzien.
De ChristenUnie vindt dat inkomen uit vermogen eerlijker moet worden belast, vooral in vergelijking met arbeid. Ze willen de hoge lastendruk op arbeid verlagen en daartegenover een extra bijdrage vragen van de grootste vermogens via een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro. Vermogens met een laag financieel rendement en hoog maatschappelijk nut worden hierbij ontzien.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel mogelijk gelijk worden belast. Dit betekent dat vormen van vermogen die nu nauwelijks belast worden, beter in de heffing worden betrokken.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast. De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken.”
Naast het verhogen van de vermogensbelasting voor de grootste vermogens, wil de ChristenUnie de huidige belasting in box 3 verlagen, vooral voor vastgoed.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
D66 vindt dat grote vermogens zwaarder belast moeten worden en wil de vermogensbelasting progressiever maken. Ze pleiten expliciet voor het verhogen van de belasting op grote vermogens, onder meer via een miljonairsbelasting, om financiële ongelijkheid te verkleinen en erfelijke rijkdom minder bepalend te maken.
D66 wil dat grote vermogens meer bijdragen aan de samenleving door een progressievere vermogensbelasting en een miljonairsbelasting. Dit moet financiële ongelijkheid tegengaan en zorgen dat financiële zekerheid geen erfelijke luxe is. Het voorstel richt zich op het moderniseren en verhogen van de belastingdruk op grote vermogens.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“We richten een eerlijker belastingstelsel in, waarin werken meer loont en grote vermogens en vervuilers meer betalen.”
DENK vindt dat mensen met een heel hoog inkomen of groot vermogen een extra bijdrage moeten leveren aan het sociale stelsel. Ze pleiten voor het verhogen van de belasting op zeer grote vermogens en het eerlijker belasten van superrijken, om zo de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. De belasting voor lage- en middeninkomens moet juist omlaag.
DENK wil dat zeer grote vermogens en superrijken meer belasting gaan betalen, omdat zij vinden dat deze groepen een eerlijker deel moeten bijdragen aan het financieren van de verzorgingsstaat en het verkleinen van ongelijkheid. Dit wordt gezien als een manier om publieke voorzieningen te bekostigen zonder de lasten bij lage- en middeninkomens te leggen.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
“Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken.”
Volt wil grote vermogens zwaarder belasten en stelt een progressieve vermogensbelasting voor boven één miljoen euro. Ze willen de belasting op vermogen verhogen ten opzichte van arbeid, onder meer door de eigen woning naar box 3 te verplaatsen en fiscale voordelen af te bouwen. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat vermogensongelijkheid actief wordt aangepakt.
Volt wil een progressieve vermogensbelasting invoeren voor vermogens boven één miljoen euro, om vermogensongelijkheid te verkleinen en de belastingdruk eerlijker te verdelen. Dit sluit aan bij hun uitgangspunt dat grote vermogens meer moeten bijdragen aan de samenleving.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt wil de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen en de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait afbouwen. Hiermee wordt vermogen uit woningen eerlijker belast en verschuift de belastingdruk van arbeid naar vermogen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Ze willen daarom deze vermogens eerlijker belasten en streven naar een betere balans tussen belasting op vermogen en arbeid.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
BVNL is tegen een vermogensaanwasbelasting en wil dat belasting op vermogen (box 3) alleen wordt geheven over gerealiseerde winst. Ze pleiten voor een vlaktaks van 25% op arbeid, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een hoge belastingvrije voet, en willen het huidige "box 3 probleem" oplossen door deze vlaktaks. BVNL is dus voor een eenvoudiger, lager en eerlijker belastingstelsel zonder extra lasten op (ongerealiseerd) vermogen.
BVNL verzet zich expliciet tegen een vermogensaanwasbelasting in box 3 en wil dat alleen gerealiseerde winst wordt belast. Dit standpunt is bedoeld om spaarders en beleggers te beschermen tegen belasting op papieren winsten en onzekerheid over de waardeontwikkeling van hun vermogen.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL wil een vlaktaks van 25% invoeren op alle inkomensbronnen, inclusief winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Hiermee willen ze het belastingstelsel vereenvoudigen en het "box 3 probleem" oplossen, zodat er geen aparte, hogere of ingewikkelde vermogensbelasting meer is.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
NSC wil de vermogensbelasting (box 3) hervormen zodat daadwerkelijk behaalde inkomsten en winsten uit vermogen worden belast in plaats van een fictief rendement. Ze willen belastingontwijking tegengaan en rekening houden met papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen. Het doel is een eerlijker en realistischer belastingstelsel waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
NSC pleit ervoor om in box 3 niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten en winsten uit vermogen te belasten. Dit moet het stelsel eerlijker maken en beter aansluiten bij de werkelijke draagkracht van vermogenden. Tegelijkertijd willen ze belastingontwijking beperken en rekening houden met situaties waarin winsten nog niet verzilverd zijn, zoals bij grond of panden.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
Het bredere belastingstelsel moet eerlijker worden, waarbij mensen met meer vermogen relatief meer bijdragen. Dit sluit aan bij het uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma