In het partijprogramma van 50PLUS wordt gekozen voor een streng en selectief migratiebeleid, met duidelijke beperkingen op asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom beperken, opvang in de regio stimuleren, en werkgevers en onderwijsinstellingen meer verantwoordelijk maken voor migranten. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege het groeiende personeelstekort.
50PLUS wil de instroom van migranten beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie, het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, en het instellen van maxima. De partij pleit voor opvang in de regio, het intrekken van de spreidingswet, en het beperken van beroepsprocedures. Alleen bij grote tekorten in de zorg wordt een uitzondering gemaakt.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen, om zo het aantal migranten te beperken en de lasten eerlijker te verdelen.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
50PLUS wil strengere eisen stellen aan wie recht heeft op asiel en het Nederlanderschap, met nadruk op taalbeheersing, snelle procedures, en het terugsturen van afgewezen asielzoekers.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
Het ChristenUnie-programma pleit voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig migratiebeleid, waarbij migratie wordt gezien als een realiteit die gestuurd en gereguleerd moet worden. De partij wil grip op arbeids-, studie- en asielmigratie, met nadruk op integratie, beperking van misstanden en het stellen van duidelijke grenzen aan migratie. Kernvoorstellen zijn onder meer het beperken van het migratiesaldo, strengere eisen aan integratie en taal, en het verbeteren van de asielprocedure.
De ChristenUnie wil migratie niet volledig vrijlaten, maar sturen op basis van maatschappelijke draagkracht en adviezen van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen. Het doel is een maximaal migratiesaldo binnen een vastgestelde bandbreedte, met oog voor economie en ruimtelijke ordening.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie streeft naar een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid, zoals uitgewerkt in haar migratievisie.”
De partij wil een einde aan uitbuiting en slechte leefomstandigheden van arbeidsmigranten, en pleit voor meer regulering, zoals tewerkstellingsvergunningen en het afschaffen van belastingvoordelen voor expats. Integratie en taalbeheersing worden verplicht gesteld.
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
Het aantal internationale studenten moet omlaag om druk op voorzieningen te verminderen. Integratie wordt bevorderd via verplichte taallessen en meer huisvesting in studentenhuizen.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“We stimuleren integratie van studenten via verplichte taallessen en meer studentenkamers in traditionele studentenhuizen, georganiseerd door de ontvangende onderwijsinstellingen.”
De ChristenUnie wil snelle en rechtvaardige asielprocedures, opvang die meebeweegt met de instroom, en inzet op terugkeer van afgewezen asielzoekers. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor mensenrechtenschendingen bij Europese samenwerking.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
Integratie wordt gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, met nadruk op taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen.”
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
De partij wil effectieve terugkeerprocedures voor afgewezen asielzoekers, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden.
D66 kiest voor een humaan, effectief en Europees afgestemd migratiebeleid, waarbij bescherming van vluchtelingen, snelle en eerlijke procedures, en integratie vanaf dag één centraal staan. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is, uitbuiting tegengaan en investeren in opvang met een menselijke maat. D66 pleit voor modernisering van internationale verdragen, snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, en een wettelijk kinderpardon voor gewortelde kinderen.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst en dat opvang eerlijk over het land wordt verdeeld. Ze steunen het Europese migratiepact en investeren in uitvoeringsorganisaties om procedures te versnellen en menselijker te maken.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 vindt het onmenselijk om mensen te laten wachten in opvangcentra en wil dat nieuwkomers direct kunnen meedoen aan de samenleving, met nadruk op taal, werk en opleiding.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
“D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil arbeidsmigratie alleen toestaan waar het echt nodig is, met strenge voorwaarden voor werkgevers en een focus op vakkrachten en kenniswerkers. Uitbuiting en slechte huisvesting worden actief bestreden.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Arbeidsmigratie zonder uitbuiting. Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en biedt hulp bij terugkeer of toekomst in Nederland.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren zodat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig naar Europa kunnen komen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil een wettelijk kinderpardon voor kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zodat zij niet de dupe worden van falend beleid.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
Volt pleit voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd migratiebeleid, met nadruk op mensenrechten, eerlijke verdeling van vluchtelingen en het benutten van migratie als kans voor de samenleving. De partij wil veilige en georganiseerde opvang, snelle en eerlijke procedures, betere bescherming van arbeidsmigranten en het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit. Volt verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes en wil legale migratiekanalen versterken.
Volt wil dat Nederland en de EU migratie gezamenlijk en humaan aanpakken, met solidariteit tussen lidstaten en nadruk op mensenrechten. De partij ziet migratie als een kans en wil vluchtelingen eerlijk verdelen en goed opvangen.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden.”
Volt wil eerlijke, snelle en toegankelijke asielprocedures, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. De partij streeft naar een evenredige spreiding van vluchtelingen en bescherming van kinderrechten.
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
Volt verzet zich tegen migratiedeals met dictatoriale regimes en eist dat mensenrechten altijd worden gewaarborgd in verdragen. Nederland moet zich houden aan internationale verdragen en geen deals sluiten als mensenrechten in het geding zijn.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
Volt wil legale migratiekanalen versterken, zoals werk, onderwijs en gezinshereniging, en nieuwkomers actief laten deelnemen aan de samenleving. De partij ziet migranten als waardevolle bijdragers, vooral in sectoren met personeelstekort.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Wij geloven dat alle nieuwkomers het recht toekomt om op een zinvolle manier deel te nemen aan de samenleving. Nederland kan hun vaardigheden, talenten, ervaringen en ideeën inzetten en hen zo in staat stellen een onafhankelijk leven op te bouwen en een bijdrage te leveren aan onze samenleving.”
Volt wil arbeidsmigratie eerlijker en beter regelen, met nadruk op gelijke behandeling, goede huisvesting, strengere handhaving en verplichte certificering van uitzendbureaus om uitbuiting te voorkomen.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen zoals opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Het GroenLinks-PvdA verkiezingsprogramma kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid met actieve sturing op een gematigd migratiesaldo, minder laagbetaalde arbeidsmigratie en betere bescherming van arbeidsmigranten. De partij wil uitbuiting tegengaan, de regie terug bij de overheid, en zet in op efficiënte asielprocedures, veilige routes en effectieve terugkeer van mensen zonder recht op asiel.
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo actief sturen op 40.000 tot 60.000 per jaar, om de bevolkingsgroei beheersbaar te houden en rekening te houden met de impact op ruimte, huisvesting, zorg en onderwijs.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil minder arbeidsmigratie voor laagbetaalde banen, uitbuiting tegengaan en werkgevers verplichten bij te dragen aan huisvesting en onderwijs voor arbeidsmigranten.
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe. Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
“Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld. De voordelen liggen vooral bij werkgevers en de kosten bij de samenleving en de arbeidsmigrant.”
GroenLinks-PvdA wil een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel met snelle integratie van nieuwkomers, behoud van draagvlak en effectieve terugkeer van mensen zonder recht op asiel.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De partij wil irreguliere en gevaarlijke migratieroutes afbouwen, veilige routes bevorderen en het hervestigingsquotum verhogen voor kwetsbare vluchtelingen.
“De opvang van vluchtelingen in de regio wordt beter ondersteund en irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
Het BIJ1-programma pleit voor een radicaal open en mensgericht migratiebeleid, dat fundamenteel verschilt van het restrictievere beleid van D66. BIJ1 wil grenzen openen, universeel verblijfsrecht invoeren, en alle migranten gelijke rechten geven, ongeacht hun status. Ze verwerpen Europese migratiedeals en pleiten voor het afschaffen van beperkende asiel- en migratieregels.
BIJ1 streeft naar het afschaffen van verblijfsvergunningen en het invoeren van universeel verblijfsrecht, waarbij migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit is een fundamenteel andere benadering dan het beleid van D66, dat inzet op gereguleerde migratie.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 verzet zich expliciet tegen Europese migratiedeals en asielbeperkingen, en wil deze ongedaan maken. Dit contrasteert met D66, dat Europese samenwerking op migratie juist ondersteunt.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land ‘terugkeerhubs’.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang krijgt tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg en werk. Dit is veel ruimhartiger dan het beleid van D66.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
BIJ1 pleit voor volledige arbeidsrechten voor migranten, inclusief het recht om voor meerdere werkgevers te werken en toegang tot sociale voorzieningen.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
BIJ1 erkent het koloniale verleden en wil mensen uit voormalige koloniën via een toegankelijke procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit geven.
“Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
Het CDA wil migratie fors beperken en pleit voor streng en stevig gestuurd beleid op alle vormen van migratie, met nadruk op het beperken van asielmigratie via Europese samenwerking en het behandelen van asielaanvragen buiten Europa. D66 wordt in het CDA-programma niet genoemd; deze samenvatting betreft dus uitsluitend het CDA-standpunt over migratie. De belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een nieuw asielsysteem buiten de EU, het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer, en het beperken van gezinshereniging tot het kerngezin.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door streng te sturen op alle vormen van migratie. Dit moet de draagkracht en het integratievermogen van de samenleving beschermen.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil een fundamentele systeemwijziging waarbij asielaanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen, om mensensmokkel te stoppen en de instroom te verminderen.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA stelt voor om uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar te maken, maar vindt het strafbaar stellen van hulp aan deze groep onbespreekbaar.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en tijdelijke asielvergunningen invoeren, als onderdeel van een strengere asielprocedure.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma