BVNL pleit voor een zeer restrictief migratiebeleid, met als kern een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief stimuleren van remigratie. De partij wil opvang en voorzieningen voor asielzoekers en migranten sterk beperken, illegaliteit strafbaar maken, en integratie eisen stellen zoals verplichte taalbeheersing en arbeidsparticipatie. BVNL ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en wil de instroom van migranten tot een minimum beperken.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op die asiel mogelijk maken. Dit beleid is ingegeven door de overtuiging dat de huidige migratiestromen onhoudbaar zijn en de Nederlandse samenleving en voorzieningen onder druk zetten.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen. Hiertoe is het onvermijdelijk dat we een groot aantal internationale verdragen opzeggen.”
BVNL wil alle bestaande aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang in Nederland beëindigen. Dit moet de instroom ontmoedigen en bestaande locaties beschikbaar maken voor woningbouw.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
BVNL wil de grenzen intensiever bewaken en samenwerken met buurlanden om illegale migratie te voorkomen. Dit is bedoeld om de instroom van migranten via andere EU-landen te stoppen.
“We intensiveren grenstoezicht en werken samen met omliggende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg om gezamenlijk de grenzen te bewaken.”
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen beboeten. Dit beleid is gericht op het ontmoedigen van illegaal verblijf en het afdwingen van vertrek.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
BVNL wil remigratie actief bevorderen door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die hun Nederlands paspoort opgeven en permanent vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL stelt hoge eisen aan integratie, zoals verplichte taalbeheersing, arbeidsparticipatie, en het intrekken van verblijfsrechten bij crimineel gedrag of onvoldoende integratie.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
BVNL wil dat eventuele opvang sober is en dat verblijfsvergunningen tijdelijk zijn, zonder automatische permanente status. Dit moet een afschrikkende werking hebben op economische migranten.
Het CDA wil migratie fors beperken en stuurt streng op alle vormen van migratie, met nadruk op het verplaatsen van asielprocedures naar buiten Europa en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. De partij pleit voor een nieuw internationaal asielsysteem, strengere Europese buitengrensbewaking, en het beperken van gezinshereniging tot het kerngezin. Arbeidsmigratie wordt gereguleerd met strengere eisen aan werkgevers en meer nadruk op integratie en taal.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door streng te sturen op alle vormen van migratie. Ze pleiten voor een nieuw asielsysteem waarbij asielaanvragen buiten Europa plaatsvinden, om mensensmokkel te stoppen en de instroom te verminderen.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld. Ze ondersteunen tijdelijke asielvergunningen, beperken gezinshereniging tot het kerngezin, en willen het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken.
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil dat het Europese migratiepact de basis vormt voor nationaal beleid, met een strenge buitengrensprocedure en directe terugkeer bij afwijzing. Frontex wordt opgeschaald en er komt een tweestatusstelsel voor vluchtelingen.
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
Het CDA wil de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeidsmigranten sterk verminderen, bindende afspraken met sectoren maken, en strengere eisen stellen aan werkgevers, waaronder verplichte huisvesting en taallessen.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
Het CDA legt nadruk op snelle en verplichte integratie van statushouders en arbeidsmigranten, met verplichte taallessen en inburgeringstrajecten, en samenwerking met maatschappelijke organisaties.
“Inburgeringsplichtigen spreken en schrijven binnen maximaal drie jaar de Nederlandse taal.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
Het NSC pleit voor een streng, realistisch en selectief migratiebeleid dat alle vormen van migratie beperkt, met nadruk op het terugdringen van arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. De partij wil migratie reguleren via concrete maatregelen zoals een werkgeversheffing, versobering van expatregelingen, beperking van Engelstalige opleidingen, opvang van asielzoekers in de regio en een wettelijk migratiesaldo. De kern van hun visie is dat migratie geen natuurverschijnsel is, maar actief gestuurd moet worden om de draagkracht van de samenleving te waarborgen.
NSC wil arbeidsmigratie fors beperken door strengere eisen aan werkgevers, een werkgeversheffing en het beëindigen van het verdienmodel van laagbetaalde arbeid. Arbeidsmigratie moet alleen plaatsvinden als het echt noodzakelijk is voor de Nederlandse economie.
“We pakken misstanden en uitbuiting streng aan. Onderbetaalde arbeidsmigranten (zoals in delen van de vleessector) mogen geen verdienmodel zijn.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“Arbeidsmigratie moet passen bij wat Nederland op de lange termijn nodig heeft. Dat betekent: eerlijk durven zijn over welke sectoren toekomstbestendig zijn.”
De voordelen voor kennismigranten worden versoberd; bedrijven moeten zelf zorgen voor eerlijke beloning en toelatingseisen worden aangescherpt. De expatregeling wordt beperkt om verstoring van de woningmarkt en oneerlijke belastingvoordelen tegen te gaan.
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken door minder Engelstalige opleidingen aan te bieden en voorrang te geven aan Nederlandse studenten. De instroom van buitenlandse studenten wordt gekoppeld aan de capaciteit van huisvesting en opleidingsplaatsen.
Het asielbeleid moet strenger en realistischer, met opvang van asielzoekers in de regio en snelle, strenge procedures. Nederland wil asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU laten plaatsvinden en opvang beperken tot mensen die echt bescherming nodig hebben.
“Minder asielmigratie. Door strenge en realistische maatregelen met opvang in de regio.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
NSC wil een wettelijk maximum stellen aan het migratiesaldo (maximaal 50.000 per jaar) en een Wet verantwoorde migratie invoeren die de regering verplicht in te grijpen als dit maximum wordt overschreden.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Het SP-beleid op het gebied van migratie is gericht op het fors beperken van arbeids-, kennis- en studiemigratie, het stellen van een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 40.000, en het humaan opvangen van vluchtelingen. De SP wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan, opvang eerlijk verdelen over gemeenten, en integratie en taallessen vanaf dag één verplicht stellen. De partij ziet arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven en wil deze sterk terugdringen, terwijl vluchtelingen die bescherming nodig hebben altijd opgevangen moeten worden.
De SP wil het totale migratiesaldo fors beperken om de druk op voorzieningen te verminderen en sociale samenhang te behouden. Dit betekent een sterke beperking van arbeids-, kennis- en studiemigratie, met uitzondering van vluchtelingen die bescherming nodig hebben.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven dat leidt tot uitbuiting en druk op sociale voorzieningen. Ze willen het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg.
“De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij. Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar als hun aantal stijgt, wordt arbeids-, kennis- en studiemigratie verder beperkt om ruimte te houden voor opvang.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP wil dat alle gemeenten, ook de rijkste, bijdragen aan de opvang van vluchtelingen om spanningen in kwetsbare wijken te voorkomen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
Integratie is volgens de SP een recht en plicht; iedereen die in Nederland komt wonen moet vanaf dag één Nederlands leren, met verantwoordelijkheid bij overheid, bedrijven en kennisinstellingen.
De SP wil arbeidsmigranten beschermen tegen uitbuiting door werkgevers en uitzendbureaus, onder meer door vergunningstelsels, uitbreiding van de Arbeidsinspectie en boetes bij misstanden.
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzend bureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus. Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget.”
De SP wil dat vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio worden opgevangen en dat Nederland zich inzet voor het aanpakken van de grondoorzaken van migratie, zoals oorlog en ongelijkheid.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeen schap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Er moet daarom veel meer aandacht zijn voor de grondoorzaken voor vluchten. Door deze aan te pakken, verbeteren we levens en verminderen we de hoeveelheid mensen die moet vluchten.”
DENK voert een uitgesproken humaan en ruimhartig migratiebeleid, gericht op het beschermen van de rechten van vluchtelingen en het bevorderen van legale migratieroutes. De partij wil strenge asielwetten terugdraaien, investeren in kleinschalige opvang, procedures versnellen en arbeidsmigranten beter beschermen tegen uitbuiting. Internationale samenwerking en het tegengaan van mensenhandel staan centraal, met altijd respect voor mensenrechten.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil de rechten van vluchtelingen waarborgen. De partij wil geen beperking van verblijfsvergunningen, geen tweestatusstelsel en geen belemmeringen voor gezinshereniging. Dit standpunt is een reactie op recent aangescherpt beleid en beoogt een menswaardige benadering van asielzoekers.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met oog voor draagkracht van lokale gemeenschappen. De partij vindt dat opvang humaan en samen met de omgeving georganiseerd moet worden, en dat de Spreidingswet behouden blijft.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK pleit voor internationale samenwerking om mensenhandel te bestrijden, legale migratiemogelijkheden te creëren en de oorzaken van migratie aan te pakken. Mensenrechten moeten altijd worden gewaarborgd.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK wil investeren in de IND, COA en gemeenten om asielprocedures te versnellen zonder afbreuk te doen aan de menswaardigheid. Vluchtelingen moeten snel documenten krijgen om te kunnen participeren.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil dat elke inburgeraar een persoonlijke begeleider krijgt en dat gemeenten meer middelen krijgen voor mensgerichte, taalrijke trajecten. Dit moet voorkomen dat nieuwkomers verdwalen in het systeem.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
DENK wil misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting van arbeidsmigranten bestrijden via strengere verhuurvergunningen, werkgeversverplichtingen en handhaving.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer mogelijkheden krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk moeten kunnen werken om hun eigen inkomen te verdienen.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK is tegen het betalen van asielopvang uit het ontwikkelingshulpbudget; deze middelen moeten voor internationale armoedebestrijding blijven.
“DENK is tegen financiering van de asielopvang met het ontwikkelingshulpbudget (ODA). Deze middelen moeten beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding en om de mondiale stabiliteit te beschermen.”
DENK wil de visumregels versoepelen voor landen waarmee Nederland een speciale band heeft, om werken en wonen te vergemakkelijken.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief migratiebeleid, waarbij internationale bescherming, snelle en zorgvuldige procedures, en integratie vanaf dag één centraal staan. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is, uitbuiting tegengaan en inzetten op Europese samenwerking en hervestiging van vluchtelingen. D66 benadrukt solidariteit, mensenrechten en het belang van regie en realisme in migratie.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst, met een menswaardige opvang en eerlijke verdeling over het land. Ze steunen Europese samenwerking en het migratiepact, en investeren in uitvoeringsorganisaties om de opvangcrisis te beëindigen.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
D66 vindt dat nieuwkomers direct moeten kunnen deelnemen aan de samenleving, met nadruk op taal, onderwijs en werk. Dit geldt vooral voor kansrijke asielzoekers en statushouders.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil minder laagbetaalde arbeidsmigratie en focust op vakkrachten en kenniswerkers in sectoren waar ze echt nodig zijn. Uitbuiting wordt bestreden door strenge voorwaarden aan werkgevers en betere handhaving.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Arbeidsmigratie zonder uitbuiting. Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil het vluchtelingenverdrag moderniseren zodat bescherming toekomstbestendig blijft, en zet in op veilige hervestiging van erkende vluchtelingen via de UNHCR.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR.”
D66 wil snellere terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil realistisch perspectief bieden.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
Volt voert een uitgesproken humaan en solidair migratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het bieden van legale migratiekanalen en het eerlijk verdelen van verantwoordelijkheid binnen de EU. De partij verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes, wil snelle en eerlijke asielprocedures, en pleit voor betere bescherming en integratie van migranten, vluchtelingen en arbeidsmigranten. Volt streeft naar structurele oplossingen die zowel de rechten van migranten waarborgen als bijdragen aan de Nederlandse samenleving.
Volt verzet zich tegen het sluiten van migratiedeals met dictatoriale regimes en eist dat mensenrechten altijd worden gewaarborgd in internationale verdragen. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat migratiebeleid nooit mag leiden tot mensenrechtenschendingen en dat Nederland hierin een principiële positie moet innemen.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil migratie reguleren via legale, toegankelijke kanalen en eerlijke procedures, zodat migranten niet afhankelijk zijn van gevaarlijke routes of mensensmokkelaars. Dit beleid is bedoeld om migratie beheersbaar, rechtvaardig en in lijn met internationale verdragen te laten verlopen.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt pleit voor een Europese aanpak waarbij de opvang van vluchtelingen eerlijk wordt verdeeld over de lidstaten, met oog voor de voorkeuren en behoeften van migranten. Dit moet leiden tot een humaner en effectiever migratiebeleid binnen Europa.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie.”
Volt wil snelle, eerlijke en toegankelijke asielprocedures met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. Dit is bedoeld om de opvang menswaardiger te maken en de integratie van vluchtelingen te versnellen.
Volt erkent het belang van arbeidsmigratie, maar wil deze eerlijker en beter reguleren, met nadruk op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting. Dit beleid is gericht op het benutten van talenten en het voorkomen van misstanden.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen zoals opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus. Dit standpunt is gebaseerd op het principe dat ieder mens recht heeft op een waardig bestaan.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd.”
“De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Het VVD-beleid op het gebied van migratie is gericht op het drastisch beperken van de instroom, het selectiever toelaten van migranten en het aanscherpen van asiel- en arbeidsmigratieregels. De partij wil asiel alleen nog via hervestiging toestaan, strengere eisen stellen aan arbeids- en gezinsmigratie, en criminele of overlastgevende migranten sneller uitzetten. De nadruk ligt op grip op migratie, bescherming van de Nederlandse samenleving en het beperken van bevolkingsgroei door migratie.
De VVD wil het huidige asielstelsel fundamenteel wijzigen door asielaanvragen in Nederland onmogelijk te maken; alleen via hervestiging kunnen vluchtelingen nog worden toegelaten. Dit moet de instroom beperken en het systeem beheersbaar maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
Arbeids- en gezinsmigratie worden selectiever gemaakt, met strengere eisen voor toelating en meer nadruk op het tegengaan van misbruik en fraude. Alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de samenleving zijn welkom.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Ook bij gezinshereniging en andere vormen van migratie komt nog te vaak fraude voor, waardoor mensen die hier niet horen toch in Nederland terechtkomen.”
De VVD wil dat asielzoekers en arbeidsmigranten die crimineel of overlastgevend gedrag vertonen, zonder pardon worden uitgezet. Dit geldt ook voor asielzoekers die anderen in opvangcentra lastigvallen.
Bij een te hoge instroom van asiel- of arbeidsmigranten wordt het kabinet wettelijk verplicht om direct maatregelen te nemen om de instroom te beperken.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen; hun huisvesting wordt soberder en flexibeler om de druk op de woningmarkt te verlichten.
“Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperken en maatregelen nemen op alle vormen van migratie, in lijn met adviezen van de Staatscommissie.
“Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
Het BIJ1-verkiezingsprogramma pleit voor een radicaal open en mensgericht migratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als koloniaal en beperkend. BIJ1 wil universeel verblijfsrecht, gelijke toegang tot voorzieningen voor iedereen ongeacht status, afschaffing van detentie en deportatie, en directe rechten voor migranten en vluchtelingen. De partij verzet zich tegen restrictieve Europese migratiedeals en wil structurele verbeteringen voor arbeidsmigranten en vluchtelingen.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen en wil verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht. Migranten en vluchtelingen moeten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten of status. Dit standpunt is fundamenteel anders dan het restrictievere beleid van veel andere partijen.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang heeft tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg, voedselbanken, werk en onderwijs. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
De partij wil een einde maken aan het opsluiten en deporteren van migranten en vluchtelingen. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
BIJ1 wil dat vluchtelingen en arbeidsmigranten vanaf dag één mogen werken en studeren, en dat arbeidsmigranten niet langer afhankelijk zijn van één werkgever. Ook ongedocumenteerden krijgen deze rechten.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
BIJ1 verzet zich tegen restrictieve Europese migratiedeals, het Europese Asiel- en Migratiepact en de rol van Frontex. Nederland moet niet langer bijdragen aan grensbewaking en moet binnen de EU pleiten voor een solidair asielsysteem.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma